شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۴ - Dec 3, 2005
به دنبال منظومه هايي همانند منظومه شمسي خودمان
چقدر تنهاييم؟
از تمام سياره هايي كه خارج از منظومه شمسي كشف شده اند
هيچ كدام شباهت ساختاري به منظومه شمسي نداشته اند
009096.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مريم افضلي: اگر چه تاكنون سيارات بسياري خارج از منظومه شمسي كشف شده، ولي هيچ كدام شبيه به سيارات منظومه شمسي نيستند. ممكن است كاملا در شرايط متفاوتي شكل گرفته باشند و اين مسأله سيستم سياره ما را منحصر به فرد مي كند. در مدل قديمي شكل گيري سيارات غبار و گاز اطراف ستاره به طور تدريجي فشرده و چگال شده و به صورت سنگ در آمده است كه در نهايت با هم تركيب شده و هسته سياره را به وجود آورده اند. سپس هسته ها به صورت جوهايي گاز  مانند جمع شده اند. در اين مدل، غول هاي گازي شكل مثل سياره مشتري در محدوده نسبتا سرد منظومه شكل گرفته اند. اما اين مدل شكل گيري حدود 110 سياره خارج از منظومه شمسي را كه در دهه گذشته كشف شده اند را كامل نشان نمي دهد. عموما اين سيارات از مشتري سنگين تر هستند و بيشتر به مشتري هاي گرم (hot Jupiters) معروف هستند. و مدار آن ها نسبت به مدار زمين و حتي عطارد به ستاره خود نزديك تر است. بعضي از پژوهشگران فكر مي كنند كه اين غول ها مانند مشتري دور از ستاره شكل گرفته اند اما بعد به ستاره نزديك شده اند. اگر چه تلاش مي كنند كه توضيح دهند چرا غول هاي گازي به آساني در ستاره فرو نمي روند. تفاوت هاي ديگري هم بين سيارات تازه كشف شده و سيارات منظومه شمسي است. مدار سيارات خارج از منظومه ما بسيار بيضي تر از مدار نسبتا مدور سياراتي چون زمين و مشتري است. پژوهشگران در مورد تعداد كمي از سيارات خارجي با مدارهاي تقريبا مدور گزارش داده اند. اما براساس نظر مارتين بير (اخترفيزيك دان) در دانشگاه لستر انگليس: حتي مدار آن سيارات هم بيضي تر از مدار مشتري و سياراتي است كه نزديك به ستاره خود هستند. بير و همكارانش معتقدند منظومه هاي خارجي مانند منظومه شمسي شكل نگرفته اند. ممكن است اين سيستم ها هنگامي به وجود آمده باشند كه حلقه هاي غبار اطراف ستاره ها ناپايدار شده و ناگهان تقسيم شده اند و بخش هاي مستقلي بر اثر وزن خود سيارات را تشكيل داده اند. اين روند به طور طبيعي مدارهاي بيضي شكلي برخلاف مدار سياراتي مثل زمين تشكيل مي دهند. حل اين بحث چند سال طول مي كشد. بيشتر سياره هاي منظومه هاي خارجي بر اساس اندازه گيري گردش ستاره و در نتيجه ميزان جاذبه سياره دور آن كشف شده اند. اين روش اساسا در مورد سيارات سنگين با مدار كوچك حساس است. در واقع سياراتي كه پيدا كرديم اين گونه هستند. محققان براي مشاهده سياره اي كه به اندازه فاصله مشتري از خورشيد با ستاره خود فاصله دارد. بايد حداقل 12 سال ستاره ها را مشاهده كنند.
بير مي گويد حدود 5 سال ديگر لازم است كه مطمئن شويم منظومه شمسي كاملا متفاوت است. اما اگر اين طور باشد بايد نظريه ها را در مورد تشكيل سياره اصلاح كنيم چون اين نظريه ها براساس يافته هايي در منظومه شمسي است. ممكن است بيشتر از يك راه براي خلق جهان وجود داشته باشد.
منبع: New Scientist.com

دندان از دست رفته
009102.jpg
گروه دانش و فناوري: عضو هيأت مديره انجمن پروستودونتيست هاي ايران (جراحان فك و دهان و دندان) در جريان برپايي كنگره علمي سالانه اين انجمن گفت: 50 تا 60 درصد افراد بالاي 40 سال دچار بي دنداني پارسيل (از دست دادن يك يا چند دندان اصلي) ـ بدون احتساب دندان عقل ـ هستند. دكتر محمدحسين دشتي متخصص پروتزهاي دنداني با اعلام اين خبر افزود: حدود 30 درصد افراد بالاي 40 سال دچار بي دنداني كامل ـ در يك فك يا هر دو فك ـ هستند. در ايران بين 25 تا 50 درصد افراد بالاي 35 سال دچار بي دنداني پارسيل هستند. با افزايش سن و در حدود 40 تا 50 سالگي، بي دنداني كامل از شيوع بيشتري برخوردار است كه اين آمار در مناطق محروم و دور افتاده كه از سطح بهداشتي نسبتا نامطلوبي برخوردار بوده و آب مصرفي آنان نيز حاوي فلورايد نيست، به دليل رشد پوسيدگي كه در نهايت منجر به از دست رفتن دندان ها مي شود، چشمگيرتر است. دكتر دشتي از عوارض بي دنداني پارسيل  به جابه جايي ساير دندان ها و به هم ريختن قوس فكي، اختلال در جويدن غذا كه در نهايت منجر به سوء گوارش مي شود و همچنين مشكلات تكلم اشاره كرده و اظهار داشت: در بي دنداني كامل، مشكل تحليل استخوان فك مطرح است كه در صورت آن كه جايگزيني دندان مصنوعي يا ايمپلنت با تأخير صورت پذيرد، با گذشت زمان جايگزيني دندان مصنوعي و ايمپلنت با دشواري همراه خواهد بود. وي تغذيه و رعايت بهداشت از دوران طفوليت، مراجعه منظم به دندان پزشك و حضور دندان پزشكان در مناطق محروم، گرفتن راديوگراف در مواقع لزوم و جايگزيني سريع دندان مصنوعي پس از خارج كردن دندان طبيعي را از مهم ترين موارد مربوط به بهداشت دهان و دندان برشمرد. با توجه به اين كه موضوع اصلي كنگره امسال جايگزيني فوري دندان هاي از دست رفته بود، مزاياي اين روش طي سه روز برپايي كنگره به بحث و تبادل نظر متخصصان گذاشته شد.

كاوشگر ژاپني دچار اشكال فني شد
009099.jpg
ايرنا: بروز يك اشكال فني در فضاپيماي ژاپني كه اقدام به نمونه گيري از سطح يك سيارك كرده بود مي تواند اين مأموريت را به شكست بكشاند. كاوشگر هايابوسا روز شنبه گذشته باموفقيت بر روي سيارك ايتوكاوا در فاصله 290 ميليون كيلومتري زمين فرود آمد و دانشمندان در مورد موفقيت اين كاوشگر در جمع آوري مواد از سطح سيارك اميدوار هستند. اين فضاپيماي بدون سرنشين كه 6 متر طول دارد قرار است از اواسط ماه دسامبر برنامه بازگشت به زمين را آغاز كند.
اما سازمان كاوش هاي فضايي ژاپن جاكسا اعلام كرد يكي از موتورهاي كنترل فضاپيما كه براي كنترل وضعيت آن طراحي شده دچار اشكال شده است. به همين خاطر آنتن كاوشگر به سمت زمين قرار نمي گيرد و تا وقتي اين مشكل رفع نشود عمليات بازگشت نيز شروع نمي شود. اگر برنامه بازگشت به زمين كه اواسط ماه دسامبر است انجام نشود كارشناسان بايد سه سال ديگر در انتظار بمانند تا فاصله زمين و سيارك به حد مطلوب برسد. با اين حال معلوم نيست تا آن موقع باتري كاوشگر هنوز قابل استفاده باشد. هايابوسا در ماه مه 2003 با بودجه 7/12 ميليارد ين (بيش از 100 ميليون دلار) به فضا پرتاب شد و قرار است در ژوئن 2007به زمين بازگردد. هدف از اين مأموريت كمك به دانشمندان براي كشف نكات بيشتري در مورد نحوه تشكيل منظومه شمسي اعلام شده است. اين مأموريت اطلاعاتي در مورد سيارك ها فراهم مي كند. طبق اين برنامه كپسول حاوي نمونه هاي جمع آوري شده از سطح سيارك از كاوشگر جدا شده و در استراليا به زمين مي نشيند.

بوروكراسي، علت ناكامي در مبارزه با ايدز
ايرنا: بوروكراسي، مديريت ضعيف و سرمايه گذاري ناكافي، هدف جهاني براي تأمين داروهاي نجات بخش ايدز براي 3 ميليون بيمار فقير تا سال 2005 را با شكست مواجه كرده است. ائتلاف بين المللي آمادگي درمان ايدز طي گزارشي در مورد شكست ابتكار ايدز 3 تا 5 سازمان ملل اعلام كرد دست كم 4 ميليون بيمار ايدزي نياز مبرم به داروهاي ايدز دارند. زكي آچمت بنيانگذار طرح درمان ايدز آفريقاي جنوبي مي گويد در آفريقاي جنوبي و كشورهاي بي شمار ديگر بيش از يك دهه است براي تضمين دسترسي مبتلايان به داروهاي ايدز فعاليت مي كنيم. در اين مدت ميليون ها تن در اثر عدم دسترسي به دارو جان سپردند و اگر تا سال 2010 اين امكان فراهم نشود ميليون ها تن ديگر جان خود را از دست خواهند داد.رئيس برنامه ايدز سازمان جهاني بهداشت به خاطر شكست در دستيابي به اين هدف جهاني پوزش خواست و گفت من معتقدم اين برنامه نياز به گسترش درمان ايدز را مورد تأكيد قرار مي دهد. دكتر جيم يانگ كيم گفت تنها كاري كه مي توانيم انجام دهيم عذرخواهي است. وي افزود بايد اعتراف كنيم كارهايي كه كرديم كافي نبوده و خيلي دير شروع كرديم. برنامه ايدز سازمان ملل، هفته گذشته اعلام كرد حدود۴۰ ميليون تن در جهان مبتلا به ايدز هستند و اين بيماري به سرعت در حال گسترش است. فعالان مبارزه با ايدز، تأخير در درمان اين بيماري را در شش كشور كه بالاترين شيوع ايدز را در جهان دارند يعني آفريقاي جنوبي، جمهوري دومينيكن، هند، كنيا، نيجريه، و روسيه مورد بررسي قرار دادند. گزارش اين فعالان نشان مي دهد تنگناهاي بوروكراسي و رهبري ضعيف سياسي مهم ترين علت كندي در درمان ايدز بوده است. فقدان نيروي كافي در بخش بهداشت، سرمايه گذاري ناكافي و بدنامي اين بيماري از جمله علل تأخير در درمان ايدز بوده است. مسافت طولاني كه بيمار بايد براي تهيه دارو بپيمايد از جمله موانع در كشورهايي نظير هند است.آفريقاي جنوبي با 5 ميليون بيمار كه بالاترين رقم مبتلايان را در جهان دارد در مبارزه با اطلاعات گمراه كننده و علم كاذب ناكام بوده است. مشكلات عملي و محدوديت ذخاير دارويي نيز در برنامه درمان بيماران اين كشور خلل ايجاد كرده است. براساس اين گزارش در صورتي كه سياستگذاران شيوه جديدي را اتخاذ نكنند هدف بزرگ تر درمان جهاني ايدز تا سال 2010 نيز با شكست مواجه خواهد شد. طرح ابتكار 3تا 5 حتي۵۰ درصد نيازمندان به داروهاي ضد ايدز را نيز شامل نشده است. اگر سازمان هاي مسؤول اجراي اين برنامه ها قرار باشد هدف بزرگ تري را تا پنج سال آينده دنبال كنند نياز به رهبري جسورانه جديدي دارند. ترس از ايدز هنوز مهم ترين عاملي است كه مبتلايان را از دريافت كمك بازمي دارد. اين گزارش در خاتمه مي افزايد براي پايان دادن به اين بدنامي همه افراد از كدخداي روستا تا قانونگذاران كشوري و سياستگذاران بين المللي بايد به طور اصولي كار كنند.

مردهاي خوش شانس
009105.jpg
گروه دانش و فناوري ـ صدف كوهكن: تحقيقات نشان مي دهد كه مردها، راحت تر از زن ها وزن كم مي كنند. اين نتيجه در پي تحقيقات يك مؤسسه كمك به كاهش وزن در بريتانيا با مطالعه 125 عضو مرد اين مركز به دست آمد. دليل اين امر مربوط به توده بدون چربي بدن يا (LBM) است. در واقع توده بدون چربي بدن از نظر متابوليكي بافت فعالي است، بنابراين بيشتر تغييرات در انرژي در بين افراد ناشي از تغييرات در اين بافت است. در مردان دقيقا به دليل بالاتر بودن ميزان توده بدون چربي (LBM)، كاهش وزن سريع تر از زنان است، به همين خاطر كاهش وزن مردان در اثر استفاده از رژيم هاي غذايي بسيار سريع تر از خانم هاست. براي اندازه گيري اين بافت، روش هاي گوناگوني وجود دارد كه از آن ها مي توان به روش هاي تن سنجي (Antropometry) اشاره كرد.
منبع: BBCNews.com

صد ميليون دلار براي سفر به ماه
009093.jpg
ايرنا: يك مقام فضايي روسيه اعلام كرد: روسيه در نظر دارد در آينده گردشگران فضايي به كره ماه اعزام كند. گزارش روز سه شنبه آژانس فضايي فدرال روسيه به نقل از آلكسي كراسنوف رئيس اداره برنامه هاي فضايي سرنشين دار اين آژانس حاكي است پرواز به كره ماه براي گردشگران، يكصد ميليون دلار هزينه دربر خواهد داشت. وي خاطرنشان كرد: كارشناسان فضايي روسيه در زمان حاضر به طور همه جانبه بر روي طرح سفر به ماه كار مي كنند. به گفته كراسنوف اين سفر از مبدأ در زمين تا مقصد كره ماه از هشت تا ده ماه طول خواهد كشيد. در چارچوب طرح روسيه براي اعزام گردشگران فضايي به ايستگاه فضايي بين المللي تاكنون سه گردشگر فضايي خارجي با پرداخت 20ميليون دلار به اين ايستگاه سفر كرده اند. نيكلاي سواستيانف رئيس شركت موشك سازي انرژي روسيه پيشتر اعلام كرده بود كه روسيه با توجه به داشتن موشك هاي سايوز با صرف دو ميليارد دلار مي تواند طرح سفر به كره ماه را عملي كند.

سريع السير ناهيد از ماه و زمين عكس مي گيرد
009108.jpg
پارس اسكاي: كاوشگر زهره سريع السير ناهيد كه در 9 نوامبر سال جاري به فضا پرتاب شد، در راه رسيدن به سياره همسايه، زهره است. اين كاوشگر براي بررسي صحت و سلامتي ابزارهاي خود، در مسير كاوش خود به عكس برداري از زمين و ماه پرداخته است. دانشمندان سازمان فضايي اروپا كه كنترل و رهبري اين كاوشگر را بر عهده دارند، بعد ازپرتاب اين كاوشگر به امتحان ابزارهاي موجود در آن پرداخته اند. اين كاوشگر در فاصله 5/3 ميليون كيلومتري از زمين و ماه عكس گرفته است. اين عكس اين اطمينان را به سازمان فضايي اروپا مي دهد كه ابزارهاي موجود در كاوشگر از سلامت كاملي برخوردارند و مي توانند داده ها و عكس هايي با كيفيت بهتر از ناهيد تهيه كنند. VIRTIS ابزاري است كه در اين كاوشگر جاسازي شده و از آن براي تهيه عكس ها و داده ها از الهه عشق استفاده خواهند كرد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |