شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۴ - Dec 3, 2005
به دعوت وزارت بهداشت از دو هفته ديگر
مبلغان مذهبي به مبارزه با ايدز مي روند
009138.jpg
گروه اجتماعي: براساس بررسي هايي كه فقط در يكي از مناطق شهر تهران انجام شده ۳۱ درصد معتادان تزريقي آلوده به ويروس ايدز و ۷۱ درصد آلوده به هپاتيت C بودند. اين تحقيق كه به صورت نمونه توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده، هشداري است براي مسئولاني كه بايستي براي جمع آوري و ساماندهي معتادان بودجه اي را در نظر بگيرند.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در همايش روز جهاني ايدز در دانشگاه تهران به مانند بقيه كارشناسان و مسئولان، بيشترين آمار انتقال ايدز را روش اعتياد تزريقي عنوان كرد.
فداحسين مالكي با تكان دهنده خواندن شيوع ايدز از راه اعتياد تزريقي كه ۶۱ درصد موارد ابتلاء را شامل مي شود گفت: براي مبارزه با ايدز و اعتياد در كشور همه دستگاه هاي سياسي، انتظامي، اطلاعاتي، بهداشتي و آموزشي بايد همكاري كنند و بايد تمام توان كشور به اين قضيه سوق داده شود.
وي در مورد عملكرد يكساله ستاد گفت: دراين مدت ۵/۲ ميليون قرص متادون به عنوان درمان نگهدارنده و جايگزين ميان معتادان تزريقي كشور توزيع شده است.
توزيع سرنگ بهداشتي در ميان معتادان تزريقي، تحت پوشش قراردادن ۲۵ هزار نفر از معتادان در مراكز كلينيك مثلثي يا كاهش آسيب  براي جلوگيري از شيوع بيماريهاي عفوني در ميان آنان از ديگر اقدامات انجام شده طي يكسال اخير است.
ايدز تا ۵ سال آينده ۳۰درصد كاهش مي يابد
وزير بهداشت در اين همايش در مورد برنامه دولت براي مقابله با بيماري ايدز گفت: يكي از اهداف وزارت بهداشت براي ۵ سال آينده اين است كه ميزان ابتلا و بروز بيماري ايدز را در كشور به كمتر از ۳۰درصد ميزان فعلي برسانيم.
او با اعتقاد به اينكه برنامه وزارت بهداشت براي ۵ سال آينده با توجه به توان كشور دست يافتني است گفت: باورهاي مذهبي مردم از مهمترين نقاط قوت ما در كنترل اين بيماري است. مبلغان مذهبي از دو هفته ديگر، به بحث اطلاع رساني در زمينه كاهش بيماري ايدز مي پردازند.
وي در ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار معتاد تزريقي در كشور وجود دارد كه به طور ميانگين حدود ۲۰ درصد آنها آلوده به ويروس ايدز هستند اما اين ميزان در برخي نقاط كشور تا ۶۰ درصد هم مي رسد. براساس آمار فعلي حدود ۷ درصد مبتلايان به بيماري ايدز در ايران از طريق رابطه جنسي يا رفتار پرخطر به اين بيماري مبتلا شده اند كه در اين مورد آموزش محوري ترين برنامه وزارت بهداشت است.
به عقيده كارشناسان الگوي انتقال بيماري ايدز در ايران در حال تغيير است. به عبارت ديگر رفتارهاي پرخطر به مانند اعتياد تزريقي در حال تبديل شدن به يكي از راههاي مهم انتقال است. رفتارهاي پرخطر بيشتر در ميان كساني رواج دارد كه اعتقادات و باورهاي مذهبي كمتري دارند. در كشورهاي غربي نداشتن همين باورها باعث شده است به ايدز به عنوان يك بيماري رفتاري نگريسته شود.
استفاده از مبلغان مذهبي براي كساني كه اعتقادات كمتري دارند سخت ترين راه حل است.مسئولان مي بايستي براي جذب كردن اين افراد از طريق آموزه هاي ديني راه هاي ديگري را در پيش بگيرند.
معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اين كه آلودگي به HIIV در ميان معتادان تزريقي كشور شيوع ۲۵ درصدي دارد، اعلام كرد: فقط ۵ درصد از جمعيت ۲۰۰ هزار نفري معتادان تزريقي كشور تحت پوشش برنامه كاهش آسيب قرار دارند.
سيد مؤيد علويان گفت: در نظر داريم با گسترش برنامه و فعاليت هاي كشوري، ميزان پوشش معتادان تزريقي را تا ۵۰ درصد افزايش دهيم اين در حاليست كه به نظر مي رسد در نتيجه برنامه هاي كاهش آسيب كشوري HIIV در گروه هاي پرخطر مهار شده است كه اين بايد با در نظر گرفتن ميزان رشد اعتياد در كشور باشد.
دكتر علويان با اشاره به ضرورت تغيير نگاه جامعه نسبت به مبتلايان ايدز در ادامه يادآور شد: ما يك جامعه ديني و مسلمان هستيم كه فرهنگ عميق ملي ايرانيان مانع از توسعه و انتقال ايدز در كشور شده است اما اين در شرايطي است كه جمعي از افراد در جامعه وجود دارند كه رفتار پرخطر جنسي دارند لذا بايد براي آموزش آنان مطابق فرهنگ و آموزه هاي ديني برنامه ريزي كرد.
وي با بيان اين كه هيچ نسخه اي قابل تعميم به كل جامعه نيست، ادامه داد: برنامه هاي جهاني ايدز پس از اصلاح و بومي سازي در كشور به اجرا در مي آيند.
معاون سلامت با اشاره به اين كه به ايدز بايد به اندازه خودش نگاه شود، گفت: به لحاظ هزينه بر بودن درمان ايدز بايد در جهت آموزش و كاهش آسيب بيشتر بكوشيم و كميته هاي استاني جدي تر شوند. از افتخارات نظام سلامت كشور راه اندازي مراكز DIC و بهداشت زندان هاست كه اين مدل به عنوان الگويي موفق قابل اجرا در كشورهاي اسلامي و حتي غربي پذيرفته شده است.

احساس امنيت و عدالت در جامعه مهمترين
دغدغه قوه قضاييه است
گروه اجتماعي: فرهنگ و تفكر بسيجي از بسياري از بخشنامه ها و آيين نامه ها در تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله نظام مؤثرتر و كاراتر است.
حجت الاسلام رئيسي معاون اول رئيس قوه قضائيه در مراسم تجليل از بسيجيان نمونه اين قوه گفت: فرهنگ و تفكر بسيجي در تمام افراد جامعه اعم از كارمند و كارگر و قاضي و دانشجو و... بايد به حد اعلي وجود داشته باشد. از اين راه مي توان بيش از پيش به ريشه كني مفاسد مختلف در جامعه اميدوار بود.به گزارش خبرگزاري مهر وي در ادامه گفت: در چهره نيروهاي بسيجي محبت خداوند و محبت اهل بيت و انس با اولياء الله موج مي زند و در يك كلام آهنگ زندگي اين افراد، آهنگ توحيد و اخلاق و فكر و عمل توحيدي است.رئيسي با اشاره به اينكه افزايش احساس امنيت و عدالت بزرگترين دغدغه مسئولان قوه قضائيه است گفت: با تكيه بر شجره طيبه بسيج مي توان بر بسياري از مشكلات فائق آمد.
همچنين به گزارش ايرنا رئيس قوه قضائيه نيز در همايش بررسي فرايند اجرايي سياست ها و راهبردهاي اصلاحي قوه در استانهاي كردستان و همدان با تأكيد بر رضايتمندي مردم از دستگاه قضايي گفت: در كار رسيدگي بايد به جنبه هاي كيفي كار و خواسته هاي جامعه دقت شود و قاضي در صدور راي به عدالت در حكم قضايي و تناسب احكام با نوع جرم دقت زيادي كند.
نبايد درباره يك پرونده در شعبه بدوي و تجديد نظر آرايي صادر شود كه با هم تفاوت زيادي داشته باشند و در عين حال مردم بايد در صدور راي، امنيت و عدالت قضايي را احساس و درك كنند.رئيس قوه قضائيه در اين همايش حمايت از حقوق شهروندي كه به صورت قانون درآمده را يك اصل اساسي دانست و گفت: مردم بايد امنيت اجتماعي، فكري و مالي را احساس كنند كه البته اين كار ساده نبوده و با هماهنگي ساير دستگاه ها امكان پذير است.آيت الله شاهرودي افزود: تكريم ارباب رجوع بسيار مهم است و بايد اجازه بدهيم مردم در مراجعه به محاكم، حرفشان را بزنند چرا كه در آداب القضا نسبت به حفظ كرامت و شخصيت انسان ها در اصل بي طرفي در نگاه و برخورد همواره تاكيد شده است.

وزير علوم:
۲۰۰ ميليارد تومان به طرح هاي پژوهشي
و تحقيقاتي دانشگاه ها اختصاص يافت
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري از حذف آزمون مقطع كارداني در نظام جامع علمي كاربردي خبر داد.
دكتر محمد مهدي زاهدي در مراسم بهره برداري از ساختمان جامع علمي كاربردي استان ايلام با اعلام اين خبر اظهار كرد: دوره كارداني دانشگاه جامع علمي - كاربردي بر اثر ضوابط خاص از اين پس بدون كنكور پذيرش دانشجو خواهد داشت.به گزارش ايسنا وي افزود: اين دومين ساختمان دانشگاه علمي كاربردي بعد از واحد خراسان جنوبي است كه با شروع كار دولت جديد افتتاح شده و از بهمن ماه امسال نيز پذيرش دانشجو خواهد كرد.
وزير علوم در خاتمه ميزان اعتبارات تخصيصي براي طرح هاي تحقيقاتي و پژوهشي دانشگاه ها را در سطح كشور براي سال آينده ۲۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد.

زنها هم مقصرند
فارس: تحقيقات اخير در انگليس نشان مي دهد كه بي بندوباري جنسي و عدم رعايت اخلاق رفتاري،اصلي ترين عامل گرفتار شدن زنان به تجاوزات جنسي محسوب مي شود.سرويس خبري اسپانيولي زبان افه (Efe) گزارش داد از هر سه انگليسي يكي معتقد است كه زناني كه روابط آزاد با مردان برقرار مي كنند خود مسئول تجاوزهاي جنسي متعاقب آن هستند.بنابه گزارش اوليه، علاوه بر اين از هر پنج نفر انگليسي يك نفر معتقد است زني كه در گذشته دچار بي بند و باري جنسي بود حال اگر دچار تجاوز جنسي شود مقصر خود اوست.

انتقاد كوفي عنان از بي وجدانها
مهر: دبير كل سازمان ملل متحد گفت: در جهان پر نعمت كنوني، مشقت مداوم عده اي از مردم، لكه ننگي بر وجدان بشريت است.كوفي عنان در مراسم ارائه سند درخواست ۴ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلاري سازمان ملل براي كمك هاي انسان دوستانه به قربانيان بلاياي طبيعي، گفت: سال گذشته از لحاظ بلاياي طبيعي، سال بدي بود اما با اين وجود منعكس كننده توان عظيم ما براي كمك رساني نيز بود.هم اكنون ۳۰ ميليون نفر در ۲۶ كشور جهان به دنبال حوادث طبيعي در وضعيت نابساماني به سر مي برند.

مقايسه نفت و نخبگان
ايلنا:به گفته رئيس انجمن نخبگان ايران براساس آمار سازمان جمعيت ملل متحد، آمار فرار مغزها در ايران سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر است.دكتر سيد مير با اشاره به اينكه در حال حاضر هزينه پرداختي براي خروج نخبگان، بيش از درآمد نفت است، افزود: بيشترين نخبگان ايراني توسط كشور هاي آمريكا و كانادا جذب مي شوند.

لباس ملي را نمي شود تحميل كرد
مهر: رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به شكل گيري لباس ملي در يك بستر زماني طولاني، تصريح كرد: لباس ملي را نمي توان يك شبه به مردم تحميل كرد.علاءالدين بروجردي در مورد مخالفت كميسيون امنيت ملي مجلس با لباس ملي گفت: لباس مانند ماشين فرسوده نيست كه به مردم اعلام شود، از زمان خاصي اين ماشين ها جمع آوري مي شود.

آمبولانسها وارد مي شوند
فارس: ۵۰۰ آمبولانس خارجي كه از محل وام دوم بانك جهاني از فرانسه خريداري شده اند تا آخر آذرماه وارد كشور و به ناوگان اورژانس تحويل مي شود.
به گفته معاون توسعه منابع وزارت بهداشت از مجموع ۵۰۰ آمبولانس بانك جهاني تاكنون ۱۷۷ دستگاه وارد كشور شده و بين ناوگان اورژانس كشور توزيع شده است.

خطرناك تر از ايدز
واحد مركزي خبر: يك عضو هيأت علمي سازمان انتقال خون ايران گفت ميزان مرگ و مير ناشي از استفاده نكردن و يا استفاده اشتباه از خون در جهان چهار برابر بيماري ايدز است.ناصحي زاده در همايش مصرف بهينه خون و فرآورده هاي خوني كه در دانشگاه زابل برگزار شد، استفاده بهينه از خون و فرآورده هاي خوني، نحوه نگهداري، حمل و نقل و تزريق خون با نظارت پزشكان متخصص را مهم و حياتي دانست.

خط فقر در انحصار وزارت رفاه
فارس: مدير كل دفتر سلامت و رفاه سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: با تصويب سند فقرزدايي و هدفمند كردن يارانه ها تنها منبع اعلام خط فقر در كشور وزارت رفاه و تأمين اجتماعي است.مجيد يارمند در اين باره گفت: متأسفانه در كشور عدد خط فقر عدد ثابتي نيست و هر كدام از مراكز كشور (بانك مركزي، مراكز دانشگاهي و...) رقم خود را اعلام مي كنند. به گفته وي در روستاها دوسوم يك دلاردر روز ملاك خط فقر است و براي يك خانوار ۵ نفره حدود ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان در ماه در شهرها است.

قانون اصلاح شد، جرم كاهش يافت
واحد مركزي خبر: معاون حقوقي سازمان قضايي نيروهاي مسلح اعلام كرد اصلاح قوانين مجازات موجب كاهش ۳۵ درصدي جرائم در نيروهاي مسلح شده است.با بكارگيري ۹۵ راهكار علمي كه نتيجه ۵ سال تحقيق و بررسي در نيروهاي مسلح است در ۵ سال آينده ميزان وقوع جرم در بين نيروهاي نظامي و انتظامي به شدت كاهش خواهد يافت.

لايحه ۱۰۰ ميليون دلاري تجهيز مدارس تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش اظهار اميدواري كرد كه علي رغم كسري بودجه آموزش و پرورش در سال جاري اين وزارتخانه امسال با ديركرد پرداخت اعتبار مواجه نشود.
به گزارش ايسنا، فرشيدي در حاشيه جلسه هيات دولت در ايلام در پاسخ به كسري بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال جاري گفت: پيگير اين مساله هستيم و در تلاشيم امسال اين مشكل پيش نيايد.
وي درخصوص راهكار حل مشكل كسري بودجه آموزش و پرورش در سال آينده گفت: اميدواريم سازمان مديريت عملكرد ما را مبنا قرار دهد.چرا كه اگر عملكرد وزارت آموزش و پرورش را كه سال گذشته ۳۰ درصد از اعتبار مصوب بيشتر بوده، مبنا قرار دهد براي سال آينده بودجه واقع بينانه تر تنظيم خواهد شد و مشكلات كمتر مي شود.وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين كه هنوز بحث بودجه سال آينده با سازمان مديريت مطرح نشده است، گفت: فعلا بحث متمم بودجه امسال مطرح است به شكلي كه از هم اكنون مشخص شده امسال هم كسري بودجه داريم كه اين مسأله را به سازمان مديريت منعكس كرده ايم و آنها نيز پيگير موضوع هستند كه اميدواريم اين مشكل هرچه سريعتر از طريق مجلس حل شود.
به گزارش ايسنا، وزير آموزش و پرورش درخصوص افزايش حقوق معلمان نيز گفت: حقوق معلمان طبق روال عادي مانند ساير كارمندان دولت فرمولي كلي دارد كه بر اساس آن افزايش مي يابد.
وزير آموزش و پرورش به لايحه ۱۰۰ ميليون دلاري براي تجهيز مدارس اشاره كرد و گفت: اين لايحه به تصويب رسيده و پيگير دريافت اعتبار آن هستيم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |