سه شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۴
مجالس جوانان، اهداف، نقش ها و كاركردها
دموكراسي جوانان
004476.jpg
امين عارف نيا
مردم سالاري و دموكراسي نيازمند آموزش و تمرين رفتار دموكراتيك در خانه و مدرسه به عنوان اولين نهادهاي اجتماعي كننده جوانان است.
«مجالس جوانان» با چنين هدفي چندي است در كشورهاي مختلف جهان شكل گرفته است. اهداف اوليه اين مجالس، افزايش مشاركت جوانان در فرآيند توسعه، حمايت از طرح هاي بنيادي جوانان جهت دستيابي به حقوق اجتماعي، توسعه پايدار و فرهنگ صلح و دوستي است.
در ايران نيز از مهرماه ۱۳۸۰ مجلس دانش آموزي شكل گرفته است. جوانان و نوجوانان ايراني طي فعاليت ۴ ساله خود در اين مجلس مسائل و مشكلات مختلف قشر جوان و نوجوان كشور را مورد توجه قرار داده و با صدور بيانيه هاي مختلف نسبت به آن واكنش نشان داده اند. هفته گذشته نشست مجلس دانش آموزي كشور برگزار و پس از بحث و بررسي هاي مختلف با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد. در اين بيانيه ضمن تأكيد بر حمايت از حقوق كودكان قرباني خشونت و فقر از اجرايي و عملياتي نشدن اسناد و مصوبات پيشين مجلس چون بحران كنكور انتقاد شده و از دولت جديد خواسته شده با همگاني كردن ساختار مجلس دانش آموزي زمينه هاي مشاركت جوانان در فرآيند اداره جامعه را در جهت تحقق شعار عدالت محوري فراهم كند.
نظر به اهميت نقش مجالس جوانان در فرآيند اجتماعي شدن، مسئوليت پذيري، توسعه مهارتهاي مدني و نيز مشاركت اجتماعي جوانان در مقاله زير مباني نظري اهداف، نقش، كاركردها و اشكال مختلف اين مجالس مورد بررسي قرار گرفته است. با هم مي خوانيم.

جامعه جهاني در دهه هاي اخير در حوزه هاي اجتماعي نوعي بازتوليد منبعث از اجتماع را شاهد بوده است، بازتوليدي كه تعاريف جديدي از سرمايه اجتماعي را با خود به همراه داشته است و باني توليد، بازسازي و باززايي ممتد منابعي گرديده است كه در تحولات اجتماعي، غيرقابل ارزش گذاري مي نمايند.
يكي از اين منابع ارزشمند كه آن را مي توان به عنوان سرفصل حوزه انساني تبيين و تحليل نمود، جوانان هستند. پتانسيل ارزشمندي كه به عنوان ثمره بازتوليد اجتماعي، نيرويي ارزشمند براي ايجاد تغيير و دگرگوني محسوب مي شوند. به عبارتي مي توان ادعا كرد كه توسعه جوامع و در مقابل، زوال و نابودي آنها در گرو حضور اين نسل پرانرژي است؛ نسلي كه فردايي بهتر را با بازانديشي گذشته، بازآفريني حال و انديشيدن پيرامون آينده مي تواند به سهولت به ارمغان آورد.
طبقه اي اجتماعي كه مي توان آن را هم از حيث كميت و هم كيفيت به عنوان عامل رشد، خودكفايي و خوداتكايي مجامع محسوب كرد.
آخرين بررسي ها گوياي اين حقيقت است كه «در فاصله بين سالهاي ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ ميلادي جمعيت جوان در آفريقا ۳۶۴ درصد، در جنوب آسيا ۲۳۳ درصد و در آمريكاي لاتين۱۶۰ درصد افزايش يافته است.» (۱)
و جمعيتي يك ميليارد نفري با قابليتها، استعدادها و مهارتهاي مؤثر شكل گرفته است. نسلي كه بايد آن را دريافت و به صورت شايسته در مسير بروز استعدادها و آگاهي ها راهبري نمود.
رهبري جوانان، امروزه نه تنها به عنوان يك ضرورت بلكه به عنوان يك رهيافت، روش و برنامه استراتژيك قابل تبيين و پيگيري است؛ چرا كه جوانان قادرند خود را سازماندهي نموده و در قالب گروه ها و توابع، نقش آفريني نمايند. به عبارتي رهبري جوانان، يك جست وجوي دائمي براي يافتن هماهنگي و تعادل در ميان تناقضاتي است كه جوانان و دنياي جوان با آن مواجه مي شوند.
رهبري جوانان، با آنان همراه بودن در جست وجوها، در لحظات دشوار، موفقيتها و شكست ها و شريك شدن در زندگي جوانان است. مي توان مدعي شد كه رهبري جوانان در فضاي موجود يك ضرورت اجتماعي است، چرا كه جوانان حق دارند در تعيين نيازها و اولويت هاي ملي شركت داشته باشند. بايد در اين راستا سرفصل هاي زير را در نظر گرفت:
۱- «ايجاد حركت در جوانان و سازماندهي آنان به نحوي كه بتوانند به يك نيروي با اهميت تبديل شوند و كانال هايي را به وجود آورند كه از طريق آنها نيازهايشان را به مسئولان منتقل كنند.
۲- ساختارهايي كه مكانيسم هايي بايد به وجود آورند و از طريق آنها بتوان جوانان را در تصميم گيري و فرآيند برنامه ريزي توسعه ملي مداخله داد.» (۲)
و بستر مساعد را براي شكل گيري گروه هاي كاربردي به منظور دستيابي به هدف فراهم آورد.
گروه هايي كه در قالب  هاي مختلف، با اشكال و قابليت هاي متفاوت قابليت بروز و ظهور دارند و مي توان از آنها به عنوان بسترهاي مرجع و فضاهاي پايه ياد كرد.
رهبري جوانان در اين بسترها قابليت تجلي و امكان بروز جدي دارند و مي توان سياستگذاري جوانان را در قالب اين فضاها مشاهده كرد.
فضاهاي شورايي و پارلماني يكي از بهترين بسترها و فضاها براي تبلور خود رهبري جوانان و حضور ايشان در عرصه تعاملات اجتماعي مي باشد؛ چرا كه پارلمان يا مجلس نمايندگان، نمادي از قلب تپنده دموكراسي محسوب مي شود.
در يك پارلمان جوانان، جواني كه در نقش يك رهبر و در مسند يك نماينده به ايفاي وظيفه مي پردازد الگوي مناسبي از حضور جوانان را عرضه مي كند؛ چرا كه «نمايندگي موجب آموزش سياسي مردم و پيشرفت مباحث عمومي مي گردد، زيرا نمايندگان به عنوان گروه برگزيده اي از شهروندان به شيوه سنجيده تر و پخته تري مشاوره و مذاكره مي كنند.» (۳)
به عبارتي در يك پارلمان جوانان، نمايندگان نسلي سرشار از انرژي، دغدغه و مطالبه در كنار همديگر قرار مي گيرند تا در فضايي منطقي به طرح مباحث و ايفاي يك تعامل سازنده بپردازند
به تعبير ديگر، از پارلمانهاي جوانان مي توان به عنوان نمادي پويا از دموكراسي قشري ياد كرد. نوعي از دموكراسي كه براي ساماندهي به ديدگاه ها و طرح ذهنيتهاي نمايندگان قشري خاص شكل مي گيرد تا بستري را براي دفاع از منافع اجتماعي فراهم آورد.
پارلمانهاي جوانان يكي از پوياترين پارلمانهاي قشري هستند كه امكان ايفاي نقشي مؤثر را در طرح مطالبات اجتماعي نسلهاي مياني جوامع بشري يافته اند.
پارلمانهايي با جوانان يا براي جوانان كه تأسيس و شكل گيري آنها به دهه هاي پيش بازمي گردد.
خواستگاه پارلمانهاي جوانان را مي توان در ايالات متحده آمريكا و كانادا جست وجو كرد. پارلمان جوانان
Birtish Columbia در كانادا را مي توان اولين مجلس جوانان محسوب كرد، پارلماني كه در سال ۱۹۲۴ ميلادي با مشاركت ۹۳ جوان به نمايندگي از سازمانهاي جوانان ايالت Birtish Columbia تشكيل شد.
اولين نشست پارلمان مذكور در فاصله ۲۷ تا ۳۱ دسامبر برگزار شد و در قالب ساختاري كه مستقيماً به سازمانها و نهادهاي سياستگذاري جوانان در ساختار دولت ملي و محلي مربوط نمي شد، تشكيل شد.
عدم ارتباط مستقيم با ساختار دولت، پارلمان را به تبادل نظر در حيطه هاي غيردولتي رهنمون نساخت، بلكه نمايندگان طرح ها و برنامه هايي را از تصويب گذراندند كه مستقيماً مربوط به وزيران دولت و رهبران انجمن ها مي شد.(۴)
گام دوم در ايالات متحده و در سال ۱۹۳۶ برداشته شد. دولت آمريكا، تجارب گوناگوني را كه در ايالتهاي مختلف و در قالب برنامه هاي خودجوش عملياتي گرديده بود به رسميت شناخت و بسترهاي لازم به گونه اي فراهم آمد كه اولين مجلس جوانان ايالات متحده در سال ۱۹۶۳ با مشاركت۱۶۰ جوان آمريكايي در بريسبين برگزار شد.
استراليا گام سوم را برداشت و بدين ترتيب تلاش براي تشكيل پارلمانهاي جوانان به عنوان نهادهاي صنفي به عنوان دستور كار دولتها قرار گرفت تا روند حضور جوانان در عرصه مسايل مدني را عمق بخشيده، لوازم شكل گيري يك جامعه پويا كه وابسته به حضور آحاد اجتماع مي بود فراهم آيد.
اين تجربه سپس به كشورهاي انگلستان، ايتاليا، فرانسه، سوئيس و غيره منتقل شد و به مرور به عنوان يكي از ساختارهاي پايه در حوزه مسايل جوانان پذيرفته شد.
اين نهاد ارزشمند به مرور به كشورهاي در حال توسعه نيز منتقل شد و در قالب پارلمانهاي كودكان، دانش آموزي، دانشجويي و جوانان شكل گرفت.
مجالس جوانان، كاركردها و راهبردها
مجالس جوانان در سطوح، قالب ها و حتي فضاهاي اجتماعي متفاوت بر اساس اهداف متنوع شكل مي گيرند. اهدافي كه در تدوين وظايف، اختيارات و برنامه هاي مجلس تأثير گذاشتند و در نتيجه به ايجاد مجالس با كاركردهاي متفاوت مي انجامد كه هريك نيز براي ايفاي كاركرد مذكور به راهبردهاي متفاوتي متوسل مي شوند. با انجام يك تطبيق ساده مي توان الگوي زير را مشاهده كرد:
مجالس آموزشي جوانان
تعداد قابل توجهي از مجالس جوانان داراي كاركرد آموزشي مي باشند؛ بدين معنا كه برآيند ساختار، اهداف، وظايف و برنامه هاي اين مجالس گوياي اين امر است كه پارلمان مذكور توسط دولت ملي و به منظور ارائه پاره اي آموزشها به صورت عملي راه اندازي گرديده است. مبناي نظري اين نوع مجالس را مي توان در يافته هاي آموزش و پرورش نوين جست وجو كرد.
آموزش و پرورش نوين گوياي اين حقيقت است كه تا وقتي مباني و اصول مهارتهاي مدني در قالبهاي نظري و عملي در سطح جوامع ارائه نشوند نمي توان انتظار داشت كه فرآيندهاي دموكراتيك به صورت محسوس در قالب رفتار، برنامه ها و عملكردها در سطح جوامع و در ميان انسانها مشاهده شوند؛ چرا كه رفتارهاي مدني، فعليت را نه تنها در پس شعارهاي آرماني و حركتهاي سياسي مقطعي، بلكه در وراي تعليمات مدني تجربه مي كنند و اين مسأله در جوامع امروزي نه تنها به عنوان يك فرضيه، بلكه به عنوان نظريه اي اصولي اثبات شده است.
چنان كه يك دهه پيش انديشمندي لبناني كتابي را چاپ كرد كه گوياي مشكلات جوامع دموكراتيك اما بدون تربيت دموكراتيك بود.عنوان كتاب وي دموكراسي بدون دموكرات ها نام گرفت. او مي گفت تا زماني كه تربيت دموكراتيك نباشد ايجاد دموكراسي ممكن نيست. (۵)
با عنايت به اين مباني است كه پارلمان هاي جوانان در اكثر كشورها با تصور كاركردي شكل گرفته اند.
در اين نوع مجالس، جوانان ضمن حضور در فرآيندهايي همچون انتخابات، گفت و گوهاي دو يا چند جانبه، ارائه و بررسي و تصويب طرح ها و لوايح، به صورت عملي مهارت هاي مدني را تجربه مي نمايند و از اين طريق آموزش هاي مدني را در بستري عملي كسب مي نمايند.
اين كاركرد را مي توان به عنوان كاركردي عام پذيرفت، چرا كه اكثر پارلمان هاي جوانان يكي از اهداف خود را ارائه آموزش هاي مدني به جوانان ذكر كرده اند.
به گونه اي كه در اهداف مجلس سوئيس آمده است:
هدف اصولي و بنيادي مجالس جوانان بوجود آوردن يك بستر علمي، آموزشي است.دانش آموزان مي توانند در اين مجالس سطح آگاهي خود را افزايش دهند. (۶)
يا در مقاله اي پيرامون علل تأسيس مجلس جوانان سنگاپور چنين آمده است:
آگاهي بخشي به جوانان پيرامون فرآيند اداره جامعه(در قالب مجلس جوانان)، مدلي را براي جوانان ترسيم مي نمايد كه ايشان تا بزرگسالي همچنان در چرخه سياسي باقي بمانند و بدينوسيله به سنگاپور در اداره كشور و اقدامات آتي ياري رسانند. (۷)
و موارد مشابه فراوان ديگر كه همگي گوياي نقش مثبتي است كه مجالس جوانان در فرآيند ارائه آموزش هاي شهروندي به نسل جديد ايفا مي نمايند.
كاركرد ديگر مجالس آموزشي، آشنايي جوانان با وظايف مجالس قانونگذاري، اعم از ضرورت شركت در انتخابات و نحوه و روند تصويب قوانين مي باشد. از اين طريق اعضاي مجلس جوانان از نزديك با چرخه گردش كار مجلس و عملكرد نمايندگان آن آشنا مي شوند.
نمونه اي ديگر از اين اقدام را مي توان در كشور روسيه مشاهده كرد. يك بررسي اجمالي كه تحت عنوان ترويج دموكراسي براي جوانان در جامعه اي پساكمونيستي توسط لين مك دونالد و كاترين بارنز به عنوان دو متخصص امور انتخاباتي و كارشناس سياسي صورت گرفته است، گوياي اين مطلب است كه فرآيند انتخاباتي موجود در اتحاد جماهير شوروي پيشين، از زمان فروپاشي دولت كمونيستي در سال ۱۹۹۱ عميقا تغيير كرده است.
اين تغيير در هيچ يك از جمهوري ها به اندازه فدراسيون روسيه عميق و پيچيده نبوده است. در روسيه مشاركت رأي دهندگان جوانان به اندازه اي تنزل كرده كه براساس برآورده ها، تقريبا ۲۰ درصد از كل افراد واجد شرايط رأي دادن در انتخابات شركت نموده اند.
نابساماني  هاي سياسي و اجتماعي آفريننده اين شرايط به حدي گسترده بوده است كه ماهيت سازمان هاي جوان محوري كه حمايت اجتماعي جوانان از حزب كمونيست را فراهم مي آورند نيز دچار تغيير شد.
در اين شرايط، بنيادي غيردولتي، غيرحزبي و غيرانتفاعي به نام NPF اقدام به تأسيس پارلمان هاي آموزشي جوانان در روسيه نمود. هر چند بسياري از برنامه ها صرفاً بر انتخابات آزمايشي براي پارلمان هاي جوانان تمركز مي كنند، اما تلاش مي شود براي اعضاي اين پارلمان فرصت درك مسئوليت هاي ناشي از داشتن يك منصب عمومي يا دولتي فراهم آيد.
اين بنياد كه در قالب يك N.G.O بزرگ فعاليت مي نمايد در يك مدرسه در مسكو، يك انتخابات رياست جمهوري آموزشي را برگزار نمود. رئيس جمهور انتخاب شده در اين انتخابات آموزشي، كار خود را با يك ديدار رسمي از دوماي روسيه و طرح سؤالات خود از نمايندگان آغاز مي نمايد. (۸)
اقدامي كه افزايش حضور جوانان روس در عرصه هاي اجتماعي را در پي داشته است.
مجالس مشورتي جوانان
كسب آراء عقايد، ديدگاهها و مطالبات جوانان در قالب طرح ها و برنامه هاي مشورتي و بهره گيري از آنها در سياست گذاري ها يكي از مهمترين راهبردهاي سياست گذاري براي جوانان است.
راهبردي كه راهكار عملياتي آن در بسياري از كشورها در ايجاد مجالس جوانان با كاركرد مشورتي مورد توجه مجالسي كه تأسيس آنها نقش غيرقابل انكاري در تسهيل فرآيند انتقال بي واسطه مطالبات، تبادل راهكارهاي مشورتي و همچنين مشورت در خصوص مسايل، اقدامات و استراتژي هاي مربوط به جوانان ايفا نموده است.
اين مجالس غالباً به عنوان مقام مشورتي نهادهاي مسئول و سياست گذار از جمله دولت، پارلمان هاي ملي، وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و جوانان و حتي سازمان هاي منطقه اي و بين المللي در حوزه مسائل جوانان ايفاي نقش مي نمايد.
براي مثال، كنگره جهاني جوانان (WCY) به عنوان يك مجمع بين المللي جوانان به دنبال كسب جايگاه مشاوره اي در شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد (Ecosoc) مي باشد.
و يا مجلس جوانان نيوزلند كه در سال ۱۹۹۴ به ابتكار جوانان فعال و با حمايت وزارت امور جوانان تأسيس گرديده، فضايي است تا جوانان عضو پارلمان كه هر سال از طريق انتخابات برگزيده مي شوند به ارائه نظرات، طرحها و راهكارهاي اجرايي پيشنهادات خود در زمينه هاي گوناگون مرتبط با جوانان كشور بپردازند و عده اي از آنان نيز تلاش مي كنند تا رأي موافق سازمان ها و نهادهاي حامي طرح ها و برنامه هاي خود را جلب نمايند.
لازم به ذكر است مصوبات اين مجالس لازم الاجرا نبوده و صرفاً به ارايه راهبردهايي در زمينه هاي ارجاعي و مسائل مبتلا به جامعه جوان كشور ها مي پردازند. نمونه هاي ديگر اين نوع مجالس جوانان را مي توان در كشورهاي ايتاليا، انگلستان، لبنان، استراليا، ايران و... نيز مشاهده كرد.
مجالس جوانان در قالب سازمان هاي و غيردولتي (۱۰)يكي از فضاهايي كه جوانان با شور و شوق در آنها مشاركت مي نمايند، سازمان هاي غيردولتي اي است كه در قالب تشكل ها، انجمن ها، كلوپ ها و... به صورت عمومي و كاملاً مستقل شكل مي گيرند. فضاهايي كه در قالب آنها جوانان عضو ضمن گسترش خدمات عمومي، نسبت به برگزاري سمينارها و نشست هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي و... اهتمام مي نمايند.
«سازمان ملل متحد اصطلاح O.G.N را درباره هر گروه غيرانتفاعي داوطلبانه از شهروندان جهاني به كار مي برد كه در سطح محلي، ملي و بين المللي تشكيل شده باشد. (۱۱)
سازمان هاي غيردولتي كه در دهه اخير علاقه زيادي براي حضور و شركت در فعاليت هاي آنها از خود نشان داده اند عموما داراي چند ويژگي مشخص مي باشند:
۱ _ تقريبا تمامي سازمان هاي غيردولتي متشكل از افرادي هستند كه داراي انگيزه بالايي براي فعاليت گروهي و به دنبال هدفي خاص مي باشند.
۲ _ اعضاء در سازمان هاي غيردولتي به صورت داوطلبانه فعاليت مي كنند.
۳ _ بيش تر سازمان هاي غيردولتي به دنبال سود به معناي درآمدزايي نيستند. به عبارتي بهتر، اكثر سازمان هاي غيردولتي، غيرانتفاعي مي باشند.
۴ _ غالبا اين سازمان ها با توجه به اهداف ويژه اي تشكيل مي شوند.
به نظر مي رسد اين فرصت مناسبي براي گردهمايي جوانان علاقه مند در قالب گروههاي پويا، مولد و با برنامه اي است كه تمامي ابعاد حركتي آنها توسط اعضاء طراحي مي شوند.
تعداد قابل توجهي از پارلمان هاي جوانان از اين قالب براي طراحي ساختار خود بهره جسته اند و در اجراي برنامه ها خود را به روال حاكم بر يك O.G.N حقيقي مقيد نموده اند.
اين مجالس ضمن تأمين منابع انساني خود از پتانسيل هايي اعضا، منابع مالي را از حق عضويت ها، كمك هاي مالي و تجهيزاتي سازمان ها و مؤسسات و همچنين ارائه خدمات عمومي تأمين مي نمايند. يكي از اين پارلمان ها، مجلس جوانان ايالت تنت در انگلستان است.
اين شورا كه در سپتامبر ۱۹۹۸ تأسيس گرديده است، سرمايه خود را از طريق حق عضويت داوطلبان و يا سرمايه گذاري و ارائه خدمات تأمين مي نمايد. شوراي جوانان تنت به دنبال ارائه نظرات جوانان و فراهم آوردن فرصت هاي كاري براي اعضاي شورا و توسعه مهارت هاي شهروندي بين تمامي جوانان مي باشد. (۱۱)
همچنين مجلس جوانان ژاپن كه به JCYC مشهور است، سازماني غيرانتفاعي كه فعاليت ها، برنامه و خدماتي را براي جوانان در خصوص مراقبت پس از مدرسه، مشاوره تحصيلي، برنامه هاي تفريحي و... ارائه مي نمايد.
اين نوع پارلمان ها از طريق فعاليتهاي گسترده خود در پي افزايش مشاركت جواناني هستند كه در نتيجه روابط اجتماعي حاكم، رغبت آنچناني به منظور حضور در فعاليتهاي اجتماعي از خود نشان نمي دهند و از اين طريق است كه ضمن ارائه پاره اي خدمات اجتماعي، حضور آگاهانه جوانان را ارتقاء مي دهند.
مجالس جوانان قانونگذار
مشاركت وسيع جوانان در فعاليتهاي اجتماعي، نوسازي و همچنين دستيابي به نتايج مثبت در پي تجارب موفق در حوزه جوانان باعث ارتقاي جايگاه، جدي تر شدن كاركرد و كاربردي تر شدن طرح ها و بر نامه هاي جوانان در قالب پارلمانهاي جوانان مي گردد.
امروز در كشورهاي توسعه يافته اي همچون آمريكا، استراليا و كانادا كه به نحوي مي توان از آنها به عنوان بنيانگذاران اين حركت پرثمر جهاني ياد كرد، مجالس جوانان در نقش قانونگذار حاضر شده و به تدوين، تصويب و ارائه طرح ها و برنامه هايي اهتمام مي نمايند كه اجراي آنها به رفع انتظارات و مطالبات همسالانشان مي انجامد.
مجلس جوانان اينك در تمام ايالات و قلمروهاي استراليا به جز در ولز جنوبي گسترده شده است و تمام جوانان اين نواحي قادر به انجام فعاليت هاي زيادي با يكديگر هستند و هر يك از لحاظ علمي پيشرفت هاي گسترده اي را انجام داده اند، به گونه اي كه در سالروز تأسيس اين مجلس در سال ،۱۹۹۴ مجلس جديدي تحت عنوان مجلس جوانان و دولت تشكيل شد كه مراسم افتتاحيه آن توأم با برپايي جشن ملي بود. طي اين برنامه پيشنهادات و لايحه هايي از سوي جوانان مستعد در امور سياسي مطرح شد و دولت نيز به انجام تحقيق بر روي اين طرحها، موظف گرديد.(۱۲)
قانونگذاري در پرتو پارلمان هاي جوانان در قالبهاي ديگر نيز بروز مي نمايد. بدين معني كه پاره اي پارلمانها در قالب اتحاديه هاي صاحب نفوذي همچون اتحاديه هاي دانشجويي دانش آموزي، زيست محيطي و ... شكل گرفته و براي حوزه هاي مذكور به سياستگذاري مي پردازند.
يكي از اين پارلمانها، پارلمان دانشجويي چك اسلواكي است. پارلمان مذكور كه نهاد عالي تصميم گيري اتحاديه دانشجويان چك است سطوح مختلف خود را در قالب دانشكده ها، دانشگاهها و در نهايت سطح ملي تشكيل داده است. اين پارلمان كه در مورد مسائل مورد علاقه دانشجويان تصميم مي گيرد، متشكل از نمايندگان منتخب مجالس سناي دانشگاهي از دانشگاهها و كالج هاي منفرد در جمهوري چك است.(۱۳)
پارلمان مذكور در مورد كليه مسايل اتحاديه دانشجويان چك تصميم مي گيرد، بودجه را تعيين مي كند، كميته هماهنگ سازي را تشكيل مي دهد و رؤساي كميسيون ها و رئيس اتحاديه دانشجويان چك را انتخاب مي كند.(۱۴)
با عنايت به آنچه در فوق آمد و با توجه به مطالعات تطبيقي انجام شده، مهمترين كاركرد مجالس جوانان را مي توان كاركرد آموزشي و تربيتي دانست. هر چند پاره اي دولتها مي كوشند با راه اندازي مجالس جوانان و پارلمانهاي دانش آموزي ضمن اجراي نمايش، انتقادپذير بودن و مشاركت جويي را نشان دهند و مي كوشند از اين طريق اين حركت مؤثر جهاني شده را تا حد نمايشي كودكانه تنزل دهند، اما مجلس جوانان ضمن آن كه فضايي است براي افزايش روحيه اعتماد به نفس و تقويت روحيه خودباوري جوانان، فرصتي است تا جوانان ضمن مشاركت در مسائل مهم كشور و دنياي فراروي خود، مسائل، مطالبات و مشكلات خود را به صورت بلاواسطه منتقل نمايند.
پانوشت ها:
۱-working with the youth-unesco-p8
۲- رهبري جوانان- دبيرخانه شوراي عالي جوانان- صفحه ۱۰
۳- درس هاي دموكراسي براي همه- حسين بشيريه- صفحه ۱۱۰
۴-www.sypec@hotmail.com
۵ _ سازه هاي تربيت و دموكراسي _ دكتر عبدالعظيم كريمي _ صفحه ۱۷
۶ _ مجالس جوانان جهاني _ صفحه ۱۰۸
۷ _ پيشين _ صفحه ۱۲۹
۸ _ مشاركت رأي دهي جوانان _ صفحه ۱۰۷
۹ _ Non-Governmental orqanization
۱۰ _ نقش و جايگاه سازمان هاي غيردولتي در عرصه فعاليت هاي ملي و بين المللي _ صفحه ۶۲
۱۱ _ مجالس جوانان جهان _ صفحه ۹۰
۱۲- مجالس جوانان جهان-صفحه۱۰۱
۱۳- قانون بين المللي حقوق جوانان
۱۴- پيشين- صفحه ۴۶۶
۱۵- تنزين گياتسوف، چهاردهمين دالايي لاما كه در سال ۱۹۸۷ برنده جايزه صلح نوبل شد.

مجالس جوانان و انتخابات
فرآيند انتخاب اعضاء در پارلمانهاي جوانان به عنوان يكي از اصلي ترين حلقه هاي اين زنجير است. حلقه اي كه در مجالس جوانان با كاركردها و راهبردهاي تأسيسي مختلف از شكلي متفاوت برخوردار مي باشد. بر اين فرآيند مروري اجمالي مي نماييم.
الف- در برخي از كشورها، انتخاب اعضاي مجلس به صورت آزاد و از طريق مدارس انجام مي شود. در مدارس، افراد واجد شرايط كانديدا مي شوند و دانش آموزان، نمايندگان خويش را از ميان آنان انتخاب مي نمايند. در مرحله بعد، اعضاي مجلس از ميان نمايندگان مدارس مختلف انتخاب مي شوند. انتخابات مجلس جوانان انگلستان تقريباً  بدين نحو برگزار مي شود، با اين ويژگي كه در اين كشور، اين اقدام توسط موسسه اي خاص انجام مي شود؛ انتخابات از چارچوب استانداردي برخوردار است. هر فرد جواني در محدوده سني معين مي تواند در اين انتخابات شركت نمايد.
عمده فعاليت اعضاي مجلس جوانان انگلستان، بحث و تباد ل نظر درباره مسائل مختلف مي باشد. صدور قطعنامه ها و بيانيه ها نيز در حيطه فعاليت هاي اين مجلس است، اين مجلس در زمينه  هاي آموزشي و مسائل جوانان و موضوعاتي همچون محيط زيست ابراز نظر مي نمايد. اداره مجلس و نظارت بر آن توسط حزب و كابينه انجام مي شود و اعضاي مجلس قدرت تصميم گيري دارند.
ب- در برخي از كشورها مانند لبنان، مجلس جوانان توسط نمايندگان مجلس ملي تشكيل مي شود. بر اين اساس، نمايندگان مجلس مي توانند با انتخاب يك جوان زير ۲۵ سال از حوزه انتخابيه خود و معرفي وي به مجلس ملي، اعضاي مجلس مشورتي جوانان را در كشور تشكيل دهند. در نتيجه شيوه تشكيل مجلس مشورتي جوانان را در كشور تشكيل دهند. در نتيجه، شيوه تشكيل مجلس جوانان، به يك معنا انتصابي است. هر چند ممكن است برخي از نمايندگان براي گزينش اين قبيل افراد از انتخابات آزاد در حوزه انتخابيه خود بهره گيرند.
ج- شيوه سهميه اي، شكل ديگري از نحوه تشكيل مجالس جوانان است. براين اساس، اعضاي مجلس جوانان را تركيبي از اعضاي سازمانها و نهادهاي مرتبط با امور جوانان، اعم از دولتي يا غيردولتي تشكيل مي دهند و انتخابات آزاد وجود ندارد. اين تركيب كه به نحوي نماينده همه افكار و آراي مربوط به امور جوانان مي باشد، از جامعيت و فراگيري بسيار بالايي برخوردار است و مي توان گفت كه تبلور واقعي آرا و عقايد جوانان يك كشور است. گر چه وجود چنين مجالسي ممكن است امر تصميم سازي و همكاري در تدوين قوانين را با كندي مواجه نمايد، اما هم نشيني اين اعضا با يكديگر، تبادل اطلاعات و تجارب و نشست هاي متعدد آنان با همديگر، داراي فوايد فراواني است كه نمي توان به سادگي از آن گذشت.
مدل پارلمان جوانان اروپا(EYP) تقريباً  متأثر از الگوي مذكور است.
د- در برخي از كشورها، مجالس جوانان به دليل پايين بودن روحيه مشاركت مردم، به صورت داوطلبانه و در قالب NGO ها و از طريق تكميل فرم شكل مي گيرد. كنگره  جوانان تبت كه براي تجديد استقلال تبت تلاش مي كند، از اين نوع است. سازمان استقلال طلب «تبت» (TYL) بزرگترين و فعال ترين سازمان غيردولتي «تبت» است و در سراسر جهان، بيش از ۱۵۰۰۰ عضو دارد.
TYL در اكتبر سال ۱۹۷۰ تحت سرپرستي مرد مقدسي به نام «تنزين گياتسوف» (۱۵) شروع به كار كرد. نخستين اعضاي اين مجلس، گروهي از جوانان تبتي بودند كه دوره هاي تحصيلي مدرن و سنتي را طي كرده بودند. اهداف و مقاصد اين سازمان عبارتند از: ازخودگذشتگي براي اعتلاي كشور و پيشرفت جامعه، بهره گيري از راهنمايي ها و رهنمودهاي «دالايي لاما» و اجراي قوانين مذهبي و دنيوي تبت؛ حفظ وحدت ملي؛ حفظ مذهب و فرهنگ و سنت هاي واحد تبتي و تلاش براي استقلال تبت.
كنگره جوانان تبت از طريق تأسيس نمايندگي هاي مستقيم و غيرمستقيم در مناطق گوناگون جهان و اطلاع رساني درباره تهاجم چين و انتشار كتب، نشريات و گزارش هاي گوناگون درباره تبت در سطح جهاني، براي استقلال تبت كوشش مي كند.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |