برنامه هاي دكتر عسگري براي سازمان فرهنگي - هنري شهرداري
صندوق خالي پنجمين رئيس
شهره مهرنامي
عكس: علي اكبر شيرژيان
|
|
دروازه هاي فرهنگي
شايد در زمان احداث فرهنگسراها و خانه فرهنگ هاي تهران، خيلي ها فكر نمي كردند اين نهادها روزي دروازه هاي بزرگي خواهند شد كه چند نسل را از كوچه ها و خيابان هاي شهر جمع كنند تا آينه اي براي فكركردن و توليد هنري در برابرشان بگذارند، چرا كه اين نسل ها بايد چون سربازاني دلير از باروي فرهنگ ايران زمين پاسداري مي كردند. اين روند سال ها ادامه يافت. سربازان جنگي بسياري از دروازه بيرون آمدند، اما بسياري از آنها ديگر برنگشتند و شمشير توليد هنري شان در غبار زندگي روزمره زنگار بست و از كار بازماند. اين اتفاق نيز تنها به خاطر پلي ست كه سال ها نتوانسته در سرزمين ما فرهنگ و اقتصاد را به يكديگر گره بزند؛ چنان كه رسم تمام دنياست اقتصاد و فرهنگ، هر يك چون دو قطب جدايي ناپذيرند كه هر يك حيات ديگري را رقم مي زند. بسياري از نهادهاي فرهنگي - هنري جهان نظير هاليوود، داراي چنان اعتبار اقتصادي گسترده اي هستند كه بسياري از كارتل هاي تجاري عظيم هم به گردشان نمي رسند.
سازمان فرهنگي – هنري شهرداري همچنان كه رسم ديرينه تمامي نهادهاي فرهنگي كشور است، هنوز نتوانسته بنياني براي ايجاد يك ديالكتيك منطقي ميان اقتصاد و فرهنگ پي ريزي كند تا توليد ادبي و هنري نيز همچون يك حرفه درآمدزا امكان حيات را براي پديدآورنده خويش باقي بگذارد؛ البته ساختن اين پل به تغيير و تصحيح سياستگذاري در سطوح كلان تري از نهادهاي تصميم گيرنده نياز دارد تا سرباز هاي امروزي فرهنگ سلاح بر زمين نگذارند و سربازان رفته بازگردند.
شوراي اسلامي شهر تهران بعد از چهار ماه تهران بدون شهردار را با دكتر قاليباف آشنا و با آمدن شهردار جديد آهسته آهسته رياست سازمان هاي وابسته به شهرداري تهران نيز تغيير كرد. در اين تغييرات، رئيس جديد سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران نيز تغيير كرد و با رفتن اسفنديار رحيم مشائي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، دكتر علي عسگري به عنوان پنجمين رئيس سازمان فرهنگي – هنري شهرداري انتخاب شد و اميدهاي زيادي را براي رشد فعاليت هاي فرهنگي – هنري در تهران با خود به همراه آورد. سازمان فرهنگي – هنري شهرداري كه اواسط دهه 70 كار خود را آغاز كرد، شاهد حضور افرادي همچون منصور واعظي، مهدي ارگاني، محمد علي زم و اسفنديار رحيم مشائي در مسند رياست خود بوده و پستي و بلندي هاي بسياري را پشت سر گذاشته تا امروز با تغييرات فراوان قرار است به دست دكتر عسگري اداره شود.
او در اولين كنفرانس خبري خود در ميان خبرنگاران از برنامه هاي جديد خود خبر داد و از 10 برنامه به عنوان فهرست سياست هاي جديد سازمان ياد كرد؛
۱ – رعايت نگاه محله گرايانه
۲ - ارتقا و بهبود فرهنگ شهري
۳ – توسعه اخلاق
۴ – رعايت عدالت فرهنگي
۵ – گسترش نشاط اجتماعي
۶ – بازگشت به هويت
۷ - نوآوري، خلاقيت و طراحي فرهنگي با دوري از كليشه پردازي
۸ - توجه به فراگيري كمي
۹ – مشاركت هدفدار مردمي
۱۰– توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر
او از رعايت نگاه محله گرايانه به عنوان يكي از سياست هاي جديد خود ياد كرد و گفت هر مركز فرهنگي به نوعي مدير وضعيت فرهنگي پيرامون محله شهري خود است. محله گرايي داراي دو مولفه انس با محله و تعامل با نهادهاي محلي است و انس با محله به معناي اعتمادسازي و ورود به زندگي و روابط اجتماعي يك محله است. تعامل با نهادهاي محلي به معناي مشاركت هاي مالي يا به دوش كشيدن وظايف ساير نهادها نيست.
به طور حتم اين سياست در پيشبرد امر توسعه محلات و مشاركت مردم در فعال كردن محله خود، تاثير بسزايي خواهد داشت و هويت محله ها حفظ خواهد شد و طبق تصور رئيس جديد سازمان شايد اگر در مشاركت مردم در توسعه محلات خود شهروندان وظايف ساير نهادها را به دوش بگيرند و صاحب آنچه كه دارند، بشوند، شاهد رشد بيشتري از هر لحاظ در شهر خواهيم شد، علاوه بر اينكه شايد بتوان اشتغال زايي هم در اين راه براي جوانان بيكار تهراني كرد.
ارتقا و بهبود فرهنگ شهري از ديگر سياست هاي آقاي رئيس است كه مي خواهد آن را به اجرا درآورد. عسگري معتقد است: وظيفه اصلي سازمان
فرهنگي– هنري حركت در مسير بهبود فرهنگ شهري تهران است. فرهنگ شهري يا شهروندي تنها فرهنگ ترافيك يا زباله نيست. هر نوع رفتار شهري و شهروندي، فرهنگ خود را دارد و برنامه هاي پيشنهادي بايد ناظر به بهبود و توسعه فرهنگ شهري در تمامي حوزه ها باشد.
ولي نبايد فراموش كرد بعد از حضور حدود يكصد سال اتومبيل در ايران، هنوز فرهنگ ترافيك درست نشده و هميشه با خوردن و آشاميدن و پوشيدن، زباله اي هم توليد مي شود، ولي هنوز فرهنگ آن ايجاد نشده. اگر قرار است فرهنگ را توسعه يا بهبود داد، به گونه اي نباشد كه مثل هميشه از طرف ديگر بوم احتمال سقوط وجود داشته باشد. شايد بهتر باشد به همان هايي كه جلو چشم است هم توجه شود كه شايد با توجه به آنها نقاط ديگر فرهنگي نيز تقويت شود.
يكي ديگر از برنامه هاي رئيس جديد توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر است. او مي گويد تا هنگامي كه كالا يا خدمت فرهنگي در سبد زندگي مردم قرار نگيرد، عملا تلاش بيهوده اي صورت گرفته. لحاظ كردن شرايط و متغيرهاي اقتصادي، توجه به كالاها و صنايع فرهنگي، فعال سازي ظرفيت هاي صنايع و فضاهاي فرهنگي مراكز نيز بايد در خلال طراحي برنامه ها همواره مورد توجه قرار گيرد.
او مي گويد: فرهنگ ما از آسيب هاي متعددي رنج مي برد كه بحث سياست زدگي از اهم آن محسوب مي شود. مسائل فرهنگي در كشور سياسي شده و اين زنگ خطري ست كه بايد جدي گرفته شود. امور فرهنگي در اولويت اول كاري در كشور محسوب نمي شود و حتي در مباحث مالي، بودجه اختصاص داده شده به اين حوزه، كمتر از حوزه سياست است. البته شايد بودجه كلي براي امور فرهنگي و هنري در كشور كم باشد، ولي سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران بتنهايي يك درصد از بودجه شهرداري تهران را در دست دارد و به طور حتم مي تواند فعاليت هاي شايسته اي را در راه فرهنگ و هنر در شهر تهران انجام دهد.
توسعه فرهنگ و رشد كيفيت زندگي شهروندان، امر بسيار خطيري ست كه بايد به آن توجه شود، ولي آيا رئيس جديد سازمان مي تواند در سال جاري فعاليتي در اين راستا انجام دهد؟
به گفته رئيس جديد سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران، بودجه جاري مصوب اين سازمان در سال جاري 25 ميليارد تومان و بودجه عمراني 3ميليارد تومان بوده اين درحالي ست كه تا پايان مهرماه امسال 19 ميليارد و 500 ميليون تومان از بودجه جاري هزينه شد و سازمان حدود 5 ميليارد و 500ميليون تومان هم بدهي دارد؛ يعني بايد گفت تمام 25 ميليارد تومان بودجه جاري، هزينه شده است.
او ادامه مي دهد: تا پايان امسال به حدود 7 ميليارد و 500 ميليون تومان بودجه جاري نيازمنديم تا فقط درهاي فرهنگسراها باز باشد و بتوانيم بودجه پرسنل را پرداخت كنيم.
بنابراين به نظر مي رسد دكتر عسگري نمي تواند كار خاصي در شش ماهه دوم سال انجام دهد.
او معتقد است به جاي تهيه كردن خنچه عقد و لباس عروس و داماد براي تسهيل ازدواج بايد كاري كرد تا توجه بيشتري به مسائل فرهنگي ازدواج شود تا بعد از شش ماه به طلاق نينجامد.
او مي گويد: هيچ رقمي از هزينه اي كه موسسه ماه و مهر در راستاي ازدواج انجام داده در دست نيست و با اين سياست از اين به بعد برنامه اين موسسه هم تغيير خواهد كرد. دكتر عسگري مي گويد: هنوز فقط از فضاي سبز پارك ها استفاده مي شود و هنوز كاربري فرهنگي از فضاي پارك ها صورت نمي گيرد. در همين راه مي خواهيم مبلمان پارك ها را سنتي كنيم و از فضاي پارك ها براي توسعه فرهنگ و هنر استفاده كنيم كه البته شايد در تغييرات مبلمان شهري بايد با سازمان زيباسازي مشورت كنند و بخواهند كه كارشناسان فن، اين امر را به عهده بگيرند.
عسگري مي خواهد براي حل مشكلات شهري از توانايي دانشجويان استفاده كند و از آنها بخواهد كه به جاي ساخت ربات فوتباليست، ربات رفتگر بسازند تا گاردريل هاي اتوبان ها را بشويند و در اين راه آنها را ياري خواهد داد.
اين يكي خيلي جالب است و بهتر است معاون خدمات شهري شهرداري به اين نظر توجه بيشتري داشته باشند.
عسگري يكي از اولويت هاي اصلي كاري خود را پرداختن به اوقات فراغت جوانان ذكر كرد و يادآور شد: هم اكنون شبكه هاي متعدد فرهنگي در تهران وجود دارد كه اگر بتوانيم اين شبكه ها را هماهنگ كنيم، توانسته ايم بخش مهمي از اوقات فراغت جوانان را پر كنيم.
او اعتلاي فرهنگ ايراني و اسلامي در چارچوب فرهنگ شهروندي با رويكرد مديريت شهري تهران را از سياست هاي اصلي كاري خود در سازمان
فرهنگي–هنري شهرداري تهران برشمرد؛ مسئله اي كه آرزوي تمام شهروندان تهراني ست.
|