بدنه كيف هاي مورد استفاده ما از چه اجناسي ساخته مي شوند؟
انبان هاي امروزي
ايليا اصفهاني
|
|
شايد آن روزهايي كه اجداد ما دو طرف يك تكه پارچه يا چرم را به هم مي دوختند و ته آن را به همين ترتيب مي بستند و در آن را هم با يك تكه نخ گره مي زدند تا كيسه يا به قول درست تر انبان يا همياني داشته باشند كه بتوانند مايحتاج خود را در آن بگذارند و اين طرف و آن طرف ببرند، اصلا به اين نكته فكر نمي كردند كه در روزگاران بعد از آنها انواع كيف، ساك، چمدان و... جايگزين آن انبان ها وهميان هاي ساده و بي تكلف شود؛ كالاهايي كه امروزه علاوه بر اينكه نقش هايي كاربردي مثل جابه جايي وسايل و اجناس را ايفا مي كنند، به عنوان بخشي از پيرايه هاي ظاهري و تزئيني شخص نيز به شمار مي روند، چنان كه در بسياري از موارد مي بينيم كيف هاي دستي مد روز آنقدر به طرف كوچكي متمايل مي شوند كه تنها كاربرد آنها مي تواند يك كاربرد فانتزي يا زينتي باشد و عملا امكان زيادي براي جابه جايي كالاها يا اجناس زياد (و حتي گاهي به اندازه معقول و متناسب) در آنها وجود ندارد. اما از ظواهر اين كالاهاي مورد نظر كه بگذريم، هيچ گاه نمي توان نقش هاي كاربردي آنها را ناديده گرفت و بايد متوجه بود كه هر خانواده اي در هر برهه اي از زمان به اين كالاها نياز دارد؛ از نياز روزمره و هميشگي به كيف پول و كيف مدرسه و كيف دستي و ساك خريد گرفته تا نياز گهگاه به ساك ها و چمدان هاي مسافرتي كه نقش مهمي را در آسوده كردن سفر به عهده دارند.
با توجه به تنوع اين دسته از اجناس مي توان به زواياي گوناگون خريد و مصرف و تعمير اين اقلام پرداخت.
بهترين گزينه ها
مسلما اولين نكته اي كه بايد در موقع خريد يك عدد كيف يا ساك يا چمدان در نظر گرفته شود، نوع جنسي ست كه در ساخت اينگونه كالاها به كار رفته است. قديم ترها تنها جنسي كه براي ساخت انواع كيف و خورجين و... به حكم سهولت استفاده از منابع طبيعي مورد استفاده قرار مي گرفت چرم بود؛ البته گاهي نيز از انواع پوست هايي كه تنها از طرف داخل دباغي شده بودند براي اين كار استفاده مي شده، ولي معمول ترين حالت، استفاده از چرم هايي بوده كه از دباغي دو طرف پوست به دست مي آمده اند. امروزه با توجه به پيشرفت صنايع چرم سازي و دباغي، انواع گوناگون چرم طبيعي در بازار وجود دارد كه به دو طريق تقسيم بندي مي شوند؛ ابتدا از طريق ذكر منبع اوليه؛ مثلا گفته مي شود: چرم شتر، چرم گاو و... . طريقه دوم دسته بندي، ذكر شيوه دباغي چرم مورد نظر است؛ اينكه چرم چگونه پرداخت شده و چه عملياتي روي آن انجام گرفته باشد. از تلفيق اين دو شيوه، معمولا مشخصات چرم به شكل يك تركيب دوكلمه اي بيان مي شود. مثلا مي گويند: ميشن بز يا ورني گاو يا... .
شايد شما هم بارها با اين جملات فروشنده ها مواجه شده باشيد كه براي بازارگرمي، هر جنس شبه چرمي را چرم معرفي مي كنند، همان طور كه بسياري از مردم نيز به همه اجناسي كه از اين قبيل هستند چرم مي گويند. راحت ترين راه براي تشخيص چرم از ديگر اجناس، اين است كه لبه دوخت جنس موردنظر را برگردانيد و به اين نكته دقت كنيد كه پشت آن جنس چه حالتي دارد. در بين اجناس شبه چرم، فوم ها از همه فراوان تر هستند و اتفاقا بيشتر از ساير اجناس هم به جاي چرم ارائه مي شوند. اگر پشت جنس موردنظر اثري از نخ هاي توري شكل مشاهده كرديد، ترديد نكنيد كه مصنوعي ست. چرم طبيعي را خيلي آسان از طريق پرزهايي مي توان شناخت كه از كل جنس جدا نيستند و به زحمت از روي آن كنده مي شوند؛ حالتي دقيقا شبيه به وقتي كه يك گلوله پشم يا پنبه را به دو قسمت تقسيم مي كنيد و الياف آنها يكي يكي از لابه لاي هم درمي آيند.
اما تنها اينكه جنس يك كيف يا ساك از چرم باشد، كافي نيست. نوع پرداخت چرم و عمليات تثبيت رنگ آن در مرحله اول اهميت قرار دارد. در مراحل بعدي بايد حتما به كيفيت دوخت و مرغوبيت يراق آلات نيز توجه كرد. شكل طراحي در درجه بعدي اهميت قرار مي گيرد؛ اينكه قسمت هاي مختلف كيف تا چه حد كاربردي باشند، كاملا تعيين كننده است.
اجناس ارزان تر
اما وقتي با قيمت هاي عجيب و غريب اجناس چرم مواجه شويد، اگرچه مي دانيد عمر آنها خيلي بيشتر است، ولي ترديد نمي كنيد كه بايد به اجناس ارزان تري فكر كنيد و البته اگر دقت بيشتري به خرج دهيد، از خريد اجناس مصنوعي نيز چندان پشيمان نخواهيد شد، هر چند جلوه و استحكامي كه چرم طبيعي دارد، در هيچ جنس ديگري يافته نمي شود.
اجناس فوم معمولا از دو نظر بايد مورد توجه و دقت قرار گيرند؛ اول تنيدگي بافت پشت و مرغوبيت امتزاج رويه و آستر و دوم، جنس رويه. معمولا اجناسي كه آسترهاي آنها از تنيدگي كمتري برخوردار هستند و بافت هاي درشت تري دارند، خيلي زود دولايه شده و رويه دچار فرسودگي مي شود. رويه نيز بايد از تراكم مقبولي برخوردار بوده و رنگ آن نيز از ثبات قابل قبولي برخوردار باشد. عدم تراكم مناسب و كيفيت نامناسب رويه باعث مي شود كه محل هاي اتصال، پس از توليد شدن كيف، بزودي دچار فرسودگي شوند و دردسر ايجاد كنند. در اينگونه اجناس نقاط زير دوخت دچار پارگي مي شوند و محل هايي كه يراق آلات روي آنها نصب شده، بلافاصله از بين مي روند.
يكي ديگر از مشكلات اجناسي كه رويه خوبي ندارند، اين است كه پوسته روي آن پس از مدتي دچار ريختگي شده و به قول معروف پوست پوست مي شود. كافي ست كمي اين جنس را مچاله كنيد و ميزان شكنندگي آن را حدس بزنيد، ضمن اينكه هيچ وقت مشورت با فروشنده زياني نخواهد داشت؛ هر فروشنده اي پس از اينكه وسواس مشتري را در خريد مشاهده كند به نوعي خود را ملزم به ضمانت (هر چند اخلاقي) خواهد دانست و همين نكته باعث مي شود كه فروشنده راهنمايي هاي كافي را به شما ارائه دهد. به فروشنده اطمينان دهيد كه مي توانيد دلايل گران بودن يا ارزان بودن اجناس گوناگون را در نظر بگيريد و با توجه به نسبت مرغوبيت و قيمت خريد كنيد.
در بين اجناس مصنوعي انواعي از فوم ها هستند كه مرغوبيت بسيار بالايي دارند. فوم هاي آلماني در اين بين از شهرت و محبوبيت بالاتري برخوردارند. اين اجناس مي توانند انواع چاپ هاي متنوع را در قسمت رويي داشته باشند و به انواع چرم هاي طبيعي شبيه شوند. در سال هاي اخير با تغيير همين قسمت رويي و با استفاده از مواد اوليه گوناگون، انواع اجناس مصنوعي به بازار عرضه شد كه هركدام نيز نام بخصوصي را يدك مي كشيد؛ يوف ها، نبوك ها و ... همه از اين دسته هستند.
در ساخت انواع كيف، اجناس ديگري از قبيل پارچه و برزنت نيز مورد استفاده قرار مي گيرند. واترپروف ها نيز مصرف بسيار زيادي در ساخت كيف، ساك و چمدان ها دارند.
واترپروف ها كه بسياري از مردم به اشتباه از آنها با نام كلي برزنت ياد مي كنند، در تهيه انواع كيف هاي مدرسه، ساك هاي ورزشي و مسافرتي و انواع كاورها بيشترين مصرف را دارند. تفاوت اين اجناس با برزنت ها در اين است كه در توليد برزنت هيچ گونه مواد پلاستيكي به كار نمي رود. برزنت ها پارچه هاي ضخيم درشت بافتي هستند كه قابليت مقاومت در برابر هرگونه رطوبت را به لحاظ نوع بافت و نوع مواد از خود بروز مي دهند. از برزنت ها در توليد انواع چادرها، روكش ها و پرده ها نيز استفاده مي شود. در حدود 30-20 سال پيش اكثر ساك هاي ورزشي و مسافرتي با برزنت ها توليدمي شدند، ولي كم كم با توليد واترپروف ها اين كاربرد كمتر شد. تفاوت عمده واترپروف ها با برزنت ها در اين است كه يك لايه پلاستيكي به شكل آستر بخش پشت واترپروف ها را پوشانده است و لايه رويي آنها نيز نسبت به برزنت ها بافت ريزتر و ظريف تري دارد. واترپروف ها معمولا در رنگ هاي مختلف توليد مي شوند و تركيب رنگ بندي آنها باعث شده كه تنوع قابل ملاحظه اي نسبت به برزنت ها داشته باشند. از سوي ديگر امكان بيشتر اين اجناس براي حك شدن چاپ هاي گوناگوني مثل سيلك روي آنها باعث مي شود كه اين تنوع بيشتر شود، در حالي كه روي چرم هاي طبيعي و مصنوعي تنها مي توان از چاپ زركوب استفاده كرد كه باعث تنوع كمتر و هزينه هاي بيشتر خواهد شد.
|