دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۷۲
آرمانشهر
Front Page

آخرين دستاورد شركت اپل
لباس ورزشي آنتارا
007077.jpg
ساسان گلفر
شهر فرانكفورت آلمان علاوه بر اهميتي كه در تاريخ وسياست آلمان و اروپا دارد و جاذبه هاي فرهنگي و اقتصادي فراوان آن، هرسال در نيمه سپتامبر ميزبان بزرگترين نمايشگاه اتومبيل جهان است ؛ نمايشگاهي كه آلماني ها  (IAA) مي نامند.نمايشگاه خودرو فرانكفورت يكي از مهمترين عرصه هاي ارائه طرح هاي جديد خودرو و نمايش آينده صنعت خودرو در دنياست.در اين نمايشگاه مي توان به تماشاي آخرين طرح ها، مفاهيم و تخيلاتي نشست كه براي چرخ هايي كه قرار است سال ها و دهه هاي آينده زير پاي هريك از ما به حركت درآيند، تعيين تكليف مي كنند.
شهريور ماه امسال (سپتامبر۲۰۰۵) در شصتمين دوره نمايشگاه خودرو فرانكفورت كه حدود 940 هزار بازديدكننده داشت، كمپاني هاي بزرگ خودروسازي جهان از دايملر كرايسلر - بنز، بي.ام.و، پژو و رنو گرفته تا هوندا، ساب و ميتسوبيشي آخرين محصولات و ايده هاي خود را عرضه كردند؛ از دايملر سوپر 8 ، جگوار ايكس كي، مرسدس بنز كلاس اس، رنو كليو و پژو 407 كوپه تا اتومبيل هاي مفهومي مانند مايباخ اكسلرو، بي ام و Z4 و فورد سينوس، اما ستاره امسال شركت جنرال موتورز در اين نمايشگاه اتومبيل مفهومي اُپل آنتارا GTC بود.
اُپل آنتارا GTC، اين SUV چهار سيلندر توربو ديزل با ظاهري كه به مرسدس بنز كلاس ام مي ماند (و البته دو در كمتر از آن دارد) با تركيب ويژگي هاي يك اتومبيل سنگين مخصوص زمين هاي طبيعي و ناهموار خارج از جاده و خصوصيات و ظاهر كوپه اسپورت، نشان داده است كه يك SUV تا چه اندازه مي تواند خوش ظاهر باشد و توجه علاقه مندان به ورزش را نيز به خود جلب كند. طراحي آن كاملا توسط تيم طراحان جنرال موتورز انجام شده است. نيمرخ كوپه مانند، چراغ هاي جلوLED و شيشه هاي بدون قاب طراحي نوآورانه و منحصر به فردي در اين كلاس خودرو محسوب مي شود و نشان از سمت و سويي دارد كه اُپل در آينده در پيش خواهد گرفت. چرخ هاي آلياژي 20 اينچي آنتارا GTC نشانه اي از پيوند سبكي اين خودرو با ساير مدل هاي خطوط توليد اُپل است و سقف شيشه اي مدولار آن از سقف پانورامايي الهام گرفته كه نخستين بار در مدل Zafira New ديده شد.
جزئيات دلپذير ديگري نظير هواكش هايي كه پشت چرخ جلو و در امتداد خطوط كاپوت است و لوله اگزوزهايي كه در مقابل چرخ هاي عقب قرار گرفته، از جمله ويژگي هايي ست كه شهريور ماه امسال باعث شد آه از نهاد بسياري از بازديد كنندگان نمايشگاه فرانكفورت در آيد.
مارك آدامز، مدير طراحي بيروني اُپل آنتارا GTC مي گويد: ما در مطالعات خود به دنبال خلق مفهومي بوديم كه برايتان كاملا اشتهابرانگير باشد، اشتها براي اكتشافاتي جديد، براي راندن و از خانه بيرون زدن و دست يافتن به حالتي ورزشكارانه.حاصل كار، چيزي تازه و بسيار جذاب است؛ تفسيري ورزشكارانه از SUV .
اما جنبه هاي ارزشمند آنتارا فقط به طرح ظاهري آن منحصر نمي شود؛ طراحان آن اهداف بسياري را در سر پرورانده اند. هرچند ظاهر آن بيشتر به يك اتومبيل جاده اي مي ماند تا خاص مناطق ناهموار، اما به نحوي ساخته شده كه با شرايط غيرمعمول نيز سازگار باشد. بخش جلويي كوتاه و بيرون زدگي قسمت عقب خودرو و ارتفاع نسبتا زياد راننده باعث مي شود تا بخوبي از عهده شرايط سخت و خشن خارج از جاده برآيد.
سه در اين خودرو از طريق دستگيره هايي باز مي شوند كه با كمك قفل كنترل از راه دور الكترونيكي از در بيرون مي زنند و قابل دسترسي مي شوند. كابين جادار و شيشه هاي بزرگ احساس خوبي از فضا براي چهار سرنشين ايجاد مي كند و به يمن صندلي هاي لغزان ابتكاري، راحتي بسياري براي سرنشينان فراهم مي آورد. برخلاف صندلي هاي معمول اتومبيل ها كه روي يك جفت كشويي نصب مي شوند، هريك از صندلي هاي اُپل آنتارا براي خود يك ريل تك دارد كه براي پاي سرنشينان عقب فضاي بيشتري فراهم مي آورد.فقدان ستون B (ستون وسط) امكان دسترسي راحت به عقب را فراهم آورده و شيب هموار و دلنشيني به سقف مي دهد، اما در پشتي آن واقعا يك شاهكار است. در پشتي با طرح پانتوگراف فضاي كمتري را از درون و بيرون خودرو اشغال مي كند و به جاي آنكه مانند درهاي مرسوم به بيرون باز شود، به سمت بالا و روي سقف باز مي شود كه با اين تمهيد كسي كه در عقب را باز مي كند، مجبور نيست براي باز كردن در عقب برود و براحتي به فضاي بار كاملا تخت و جاداري به ظرفيت تا 2 هزار و 400 ليتر دسترسي دارد.
پيشرفت هاي جالب توجهي نيز در زير كاپوت آنتارا GTC نهفته است.يكي از آخرين پيشرفت هاي جنرال موتورز در زمينه طراحي موتور خودرو همين CDTi توربوديزل 9/1 ليتري ست كه پشت دماغ خوش تراش آنتارا قرار گرفته (البته اين دماغ هنوز نتوانسته در آراي مورخان به دماغ كلئوپاترا پهلو بزند!) و 212 اسب بخار توان توليد مي كند كه رقم قابل توجهي ست. اين موتور به جاي يك توربوشارژر معمول دو توربوشارژر دارد و بدين ترتيب گشتاور عظيم 400 نيوتن متر را در دور موتور فقط يكهزار و 400 دور در دقيقه فراهم مي كند كه شتاب بسيار خوبي به خودرو مي دهد؛ يعني از سرعت صفر تا 100 كيلومتر در ساعت در كمتر از 8 ثانيه، و همچنين سقف سرعت 210 كيلومتر در ساعت.سيستم انتقال قدرت آنتارا شش دنده اتوماتيك است و قدرت موتور همانطور كه از يك SUV انتظار مي رود، بر هر دو ديفرانسيل اعمال مي شود.
برخلاف تصوري كه به واسطه رواج سيستم هاي ديزلي ماقبل تاريخي در كشور ما نسبت به موتورهاي ديزل وجود دارد، موتور توربوديزلي كه در اُپل آنتارا GTC به كار رفته، نه تنها آلوده كننده محيط زيست نيست، بلكه دوستدار طبيعت نيز به شمار مي رود.مصرف سوخت آن كمتر از 6 ليتر در هر يكصد كيلومتر (39مايل به ازاي هر گالن) است. اساس تكنولوژي Twin-Turbo وجود دو توربوشارژر است؛ يكي كوچكتر و بسيار حساس كه در سرعت هاي پايين تر موتور عمل مي كند و ديگري كه بزرگ تر است، به نحوي طراحي شده كه در خروجي هاي بيشتر موتور به كار مي افتد.
اُپل آنتارا GTC م۴متر و 53 سانتيمتر طول و يك متر و 97 سانتي متر عرض دارد و حداكثر ارتفاع آن
يك متر و 64 سانتي متر است.
گفته شده كه اين خودرو تا پايان سال 2006 به بازارهاي اروپا خواهد آمد.

پيست
007053.jpg
اتومبيل مسابقه سال
MP4 ۲۰،عنوان اتومبيل مسابقه سال 2005 را از آن خود كرد. مرسدس MP4 تيم مك لارن برنده جايزه Autosport سال 2005 شد. ران دنيس از طرف تيم جايزه را دريافت كرد. من يك خرده گيج شده ام كه چرا بايد من را به اينجا بفرستند، چون افراد زيادي پشت سر اين اتومبيل گراندپري هستند. اينكه رالي باشد يا گراندپري مهم نيست، مهم اين است كه برنده شدن سخت است. ماشين مسابقه مك لارن يك تيم 136 نفره مهندس و طراح دارد كه در طراحي اتومبيل از يك سيستم ماتريسي استفاده مي كنند و مسئوليت هاي عملكردي آنها طبق برنامه عوض مي شود. اين همه آدم بااستعداد در اين كار هست و من آمده ام كه جايزه را براي آنها ببرم .
اولين نمايش آئودي R10
روز سه شنبه 13 دسامبر (22 آذر) شركت آئودي مدل R10 را كه نسل بعدي اتومبيل مسابقه بسيار موفق R8 است در پاريس براي اولين بار در معرض ديد طرفداران پرو پاقرصي قرار داد كه مدت ها در انتظار ديدن آن بودند. اين يكي از بلندپروازانه ترين پروژه هاي آئودي اسپرت تاكنون است.
007056.jpg
اسپرت تازه اينفينيتي
نسل جديد Skyline GT-R،( اتومبيل اسپرت با كارآيي بالا)، به زودي در ايالات متحده در معرض فروش گذاشته خواهد شد. GT-R در ژاپن با علامت تجارتي نيسان فروخته مي شود، اما مسئولان شركت درباره اينكه در آمريكا آن را تحت عنوان نيسان بفروشند يا ماكسيما، اختلاف نظر دارند.تازه ترين اتومبيل مفهومي GT-R ماه اكتبر (مهر- آبان) در نمايشگاه خودرو توكيو به نمايش گذاشته شد.
سباستين لوئب، قهرمان قهرمانان
سباستين لوئب فرانسوي، ستاره سيتروئن كه پيش از اين دو بار قهرمان رالي جهاني شده بود، با پيروزي در مسابقات قهرماني استيد دو فرانس در مقابل چشم
۵۰ هزار تماشاگر بر افتخارات خود افزود. برنده شدن در مسابقات قهرماني سال 2003 جزاير قناري خوب بود و 12 ماه پيش نيز همين جا در پاريس، بردن جام ملت ها همراه با ژان آلسي خيلي خوشحالم كرد، اما دريافت تاج قهرمان قهرمانان، امشب در استيد دو فرانس جلو اين جمعيت عظيم واقعا چيز خاصي ست. از داخل اتومبيلم مي توانستم صداي تشويقشان را بشنوم! ممكن نيست بتوانم خوشحال تر از اين باشم .

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |