دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۷۲
حكم شما هم ابلاغ شد!
007071.jpg
عكس: محمد رضا شاهرخي نژاد
اين يكي با بقيه فيلم هاي كيميايي فرق مي كند. اين را باور كنيد، اما اصراري نداريم كه حتما فيلم را ببينيد.
نگار مفيد- حكم ؛ آخرين ساخته مسعود كيميايي اين روزها روي پرده سينماست. مهمترين ويژگي اش اينكه در دو روز اول، ركورد فروش را شكسته (اگر مارمولك را كنار بگذاريم). هنوز عشاق سينمايي كيميايي براي ديدن فيلم استادشان سينه چاك مي دهند و در صف مي ايستند. اگر جزو آن عده اي نيستيد كه فيلم را ديده اند، مي توانيد تا پايان خواندن اين مطلب هم صبر كنيد.
حكم يك سر و گردن از سربازهاي جمعه بالاتر است. اين را خيلي از طرفداران پروپاقرص كيميايي هم مي گويند، پس اگر خاطره اي از بقيه فيلم هاي كيميايي نداريد، لازم نيست خيلي دور برويد. با همين فيلم آخر مقايسه كنيد. بازيگرهاي فيلمش، ليلا حاتمي، خسرو شكيبايي، عزت الله انتظامي، پولاد كيميايي و بهرام رادان هستند. جوان هاي عاصي و دانشجوهاي سرخورده وعاشق حالا تفنگ به دست مي گيرند و همديگر را مي كشند. انگار كيميايي دارد حس هاي جديدي را تجربه مي كند؛ اين را خودش هم مي داند. خودش مي گويد: برخلاف فيلم هاي قبلي ام كه به برخي شان درجه ج دادند براي نمايش فيلم حكم حتي به من كمك هم شد. براي نخستين بار است كه چنين حسي دارم .
حالا كارگردان حس هاي تازه اي را كشف مي كند و مخاطبي كه روي صندلي سينما نشسته، دوست دارد با كنترل، فيلم را جلو بزند تا كمي سريع تر پيش برود. فكر نمي كنم ربطي به تفاوت آشكار اين فيلم با ديگر آثار كيميايي داشته باشد. اينكه كيميايي، سينما را و تصوير را به جاي ديالوگ و كلمه و شعار برمي گزيند، اينكه دانشجوهاي فيلم اعتراض دور ميز مي نشينند و روزنامه مي خوانند و بحث مي كنند و مانيفست ارائه مي دهند يا آنكه در نمايي تقريبا مشابه در سربازهاي جمعه پولاد كيميايي روزنامه شرق  دست گرفته. حالا تفاوت ايجاد شده؛ اين را كيميايي خودش مي گويد: مسئله كلي من اين بود كه اگر دوربين را عوض بكنيد و در جايي ديگر بگذاريد، نهضت هاي دانشجويي را مي بينيد كه اينها به كجا مي رسد يا فرضا بچه هايي كه از شهرستان ها مي آيند به كجا مي رسند؟ يا سرمايه داري كه از بدنه قدرت در حال جدا شدن و مستقل شدن است به كجا مي رسد؟ و... . كيميايي حرف هايي مي زند كه به گوشمان آشنا نيست. شايد به همين خاطر است كه فيلمش ركورد فروش را مي شكند، حتي اگر ما فكر كنيم جسارتا انتخاب بازيگرش اشتباه بوده، يا فيلمش آنقدر كند است كه با ديازپام 10 رقابت مي كند. همه اينها را بگذاريد كنار تيزهوشي تهيه كننده و روابط عمومي و صد البته كارگردان كه فرم جديدي براي اطلاع رساني و تبليغات به كار گرفته اند: به هر جهت يك مسير طبيعي ست. هر چه بيشتر شما را بخوانند، هر چه بيشتر شما را ببينند، بهتر است و اين بخشي از تعريف هنر است .

آب و هوا
گرما در سرما
007050.jpg
شايد تا چند روز آينده يك توده هواي سرد به كشور وارد شود، اما آنقدر قدرتمند نيست كه شهرهاي بزرگ در سايه آن نفسي تازه كنند.
سياوش بختياري آسمان تهران اين روزها آنقدر دودآلود است كه حتي تعطيل شدن مدارس و اداره ها هم تاثيري بر اين وضعيت نمي گذارد. دودي كه ما هر روز و هر شب توليد مي كنيم مثل بختك به جان خودمان افتاده و هر لحظه گروهي را به كام مرگ مي فرستد. به جز تهران ديگر شهرهاي بزرگ هم وضعيت چندان بهتري ندارند، ولي مردم هيچ جا مانند تهران در حال خفه شدن نيستند.
همان طور كه در جدول مي بينيد آسمان بيشتر نقاط ايران به جز مناطقي در شمال و جنوب غربي كشور همگي آفتابي هستند و دماي هوا نيز تقريبا در هيچ نقطه اي به زير صفر نمي رود كه براي اين فصل واقعا نگران كننده است.
در هر صورت مواظب خود و بچه هايتان باشيد و اگر مدارس تعطيل مي شود، حتما آنها را در خانه نگه داريد. سرب هوش كودكان را كم مي كند.

دكه
كتاب هفته (661)
دهمين شماره از دوره جديد كتاب هفته و ششصد و شصت و يكمين شماره پياپي آن منتشر شد.
بنفشه نگارنده- كتاب هفته اين شماره با پيام تسليت وزير ارشاد به مناسبت درگذشت مرتضي مميز آغاز مي شود و خبر يك آن هم به همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و خانه هنرمندان ايران مي پردازد و اينكه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در جمع شوراي عالي خانه هنرمندان، خواستار تعامل اين نهاد فرهنگي- هنري با وزارت فرهنگ و ارشاداسلامي شده است و به سنت كتاب هفته تا چند صفحه خبرهاي كوتاه بيشتري مي خوانيم؛ از جمله خبر خوشايند پرداخت كمك هاي مالي به صنعت نشر كه در دستور كار كميسيون فرهنگي قرار گرفته است. در صفحه گزارش، گزارش كامل ششمين آيين بزرگداشت حاميان نسخ خطي كه عصر روز پنج شنبه (سوم آذر ماه 1384) در مجلس شوراي اسلامي برگزار شده، آمده است. همچنين گزارش كوتاه چهارمين جشنواره رسانه و كتاب كه همزمان با هفتمين روز هفته كتاب، روز كتاب و رسانه در سالن آمفي تئاتر خانه كتاب برگزار شد، به دنبال گزارش يك اين شماره  آمده است و پس از آن هم گزارش كوتاه دومين جشنواره نقد كتاب كار شده است. يك گزارش خوب هم از وضعيت انتشار نمايشنامه مي خوانيم و باز تعدادي گزارش ريزريز هم در صفحات گزارش به چشم مي خورد. در بخش معرفي كتاب هم به معرفي محمد بهمن بيگي و آثارش پرداخته و چند كتاب هم معرفي شده است. در بخش ادبيات هم به مجموعه نقدهاي زنده ياد حسين منزوي پرداخته شده و در بخش كودك و نوجوان هم گزارشي تهيه شده با عنوان كاهش نرخ انديشه كه به چرايي سفارش ندادن تاليف كتب آموزشي توسط ناشران دولتي و خصوصي مي پردازد. چند كتاب كودك و نوجوان معرفي شده و گزارش كوتاهي هم در باب هوشنگ مرادي كرماني، به عنوان چهره ماندگار آمده است. صفحات انديشه و دين فعالند و در صفحه هنر هم كتاب تجزيه و تحليل آثار هنرهاي تجسمي را معرفي كرده اند و از كتاب موسيقي و ترانه هاي بختياري تاليف كاظم پوره نوشته اند. در صفحه تاريخ هم گفت وگويي با مهدي فرهاني منفرد مورخ و استاد دانشگاه- آمده است با محور پيوند تاريخ و ادبيات. صفحه علم هم مطالب خودش را دارد و به معرفي كتب علمي پرداخته و گزارش اين صفحه هم انتشارات آلماني كارگير و كتاب هاي پزشكي اش را معرفي مي كند. محمدقاسم فروغي جهرمي هم در صفحه ادبيات پايداري يادداشتي تحت عنوان وضعيت نشر آثار دفاع مقدس نوشته و كمال مسرت هم طنز كتاب هفته را نوشته و صفحه يادداشت هم به قوت خود باقي ست. كتاب هفته مطابق معمول با صفحه به روايت اول شخص و كتاب هاي در دست نوشتن نويسنده ها تمام مي شود.

از صبح تا شب
حميدرضا پور نصيري
پيشنهاد مي كنم امروز را با تكرار يكي از قسمت هاي نيمكت آغاز كنيد كه حوالي ساعت 13:30 از شبكه يك و از طريق برنامه سينماي خانواده نمايش داده مي شود. البته نيم ساعت زودتر از شروع نيمكت، تكرار پيله هاي پرواز هم از شبكه 2 پخش مي شود كه راستش فكر مي كنم تماشاي نيمكت 15 دقيقه اي، بهتر و لذتبخش تر از تماشاي اين مجموعه باشد. ساعت 13:40 هم احتمالا از شبكه 3 مي توانيد پرده شيشه اي را ببينيد كه اختصاص به نمايش لحظاتي از يك فيلم سينمايي دارد. بعد از پايان اين برنامه هم نوبت به تكرار شب هاي برره مي رسد و حدود ساعت 15:10 مجموعه ماموران مخفي پليس از شبكه يك به نمايش درمي آيد تا آنها كه ديشب اين مجموعه را نديده اند، از قافله عقب نمانند.
آنهايي كه از طرفداران طنزهاي نودشبي هستند، حتما به خاطر دارند حدود 4-3 ماه پيش از شبكه 3 مجموعه اي پخش مي شد با عنوان شبكه سه ونيم كه قرار بود هجو گونه اي باشد بر همين شبكه. كارگرداني اش هم برعهده داريوش كاردان بود كه خيلي ها او را پايه گذار طنز تلويزيوني با اين سبك و سياقي كه اين روزها جريان دارد مي دانند، اما جناب كاردان در اين مجموعه چندان موفق نبود و حتي نتوانست تا انتها آن را ادامه بدهد و از ميانه هاي داستان، مجموعه اش تبديل به برنامه ديگري شد با نام ارث بابام كه آن هم آش دهان سوزي نبود و يك ماه بيشتر دوام نياورد. خلاصه كه داريوش كاردان ـ كه اتفاقا چند وقت پيش بر شب هاي برره و سازندگانش خرده گرفته بود و نتيجه كارشان را قابل دفاع ندانسته بود ـ دوباره تصميم گرفته شبكه سه و نيم را روانه تلويزيون كند؛ البته اين بار نه در قالب طنز شبانه كه به صورت يك سريال هفتگي. كيومرث ملك مطيعي، ساناز سماواتي، امير زري وند و سيروس ميمنت هم از بازيگرانش هستند و خودش هم گويا همچنان در قالب استاد خرناس در برنامه ظاهر مي شود. اگر نظر من را مي خواهيد، پيشنهاد مي كنم چندان به انتظار چنين برنامه اي ننشينيد كه به نظر نمي رسد چيز دندان گيري باشد، مخصوصا اين روزها كه كار و بار برره اي ها سكه است.
از اين ماجرا هم كه بگذريم، ساعت 21:30 امشب مي توانيد قسمت ديگري از برنامه ديدني سينماي ديگر را ببينيد كه از شبكه 2 پخش مي شود. همين شبكه 2، نيم ساعت زودتر هم برنامه آن سوي توهم را نشان مي دهد كه ديروز درباره اش به تفصيل نوشتم، اما حدود ساعت 20:45 از شبكه۳ گارد ساحلي نمايش داده مي شود و احتمالا بعد از اخبار ساعت 22، در حوالي ساعت 22:30 نوبت به عادل فردوسي پور و برنامه اش مي رسد. ساعت 23 هم از شبكه تهران مجموعه كنت مونت كريستو به نمايش درمي آيد. ساعت 1:15 بامداد نيز سريال پليس گروه امداد از شبكه يك براي طرفداران اين گونه مجموعه ها پخش مي شود. درضمن حواستان باشد كه مستند مهاجران نيز در حوالي ساعت 19:45 از شبكه يك نمايش داده مي شود.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |