سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۴
رؤياي جام جهاني
باروش اهل چك
مصاحبه با ميلان باروش، مجله شوت
004767.jpg
جهانگير كوثري
او را مارادوناي چك مي نامند و هميشه اين برچسب سنگين را بر دوش كشيده است. در سرزمين خودش بدون شك او را يكي از بهترين بازيكنان حال حاضر و تاريخ اين كشور مي دانند. باروش ، بازي خود را از اف ث بانيك اوستراوا شروع كرد و موفق شد در ۷۶ بازي، ۲۳ گل براي اين تيم به ثمر برساند با وجود اينكه سن بسيار كمي داشت اين يك ركورد بسيار خوب به شمار مي رفت. او پس از درخشش در چك به تيم پر افتخار ليورپول انگلستان منتقل شد، جايي كه بزرگترين افتخارات عمرش را كسب كرد. او در نوامبر ۲۰۰۱ با مبلغ ۳/۵ ميليون پوند به اين تيم منتقل شد. در آنفيلد پس از آنكه نتوانست در نخستين فصل حضورش فرصتي براي بازي پيدا كند تمام تلاشش را براي حضور در تركيب به كار گرفت تا در نهايت به مقصودش دست پيدا كند. او پس از درخشش در يورو۲۰۰۴ و صعود به مرحله نيمه نهايي، در سال بعد به همراه ليورپول در سال ۲۰۰۵ به فينال جام قهرمانان راه پيدا كرد و در يك بازي عجيب و به يادماندني پس از آنكه بازي سه بر صفر به تساوي تبديل شد در ضربات پنالتي ليورپول به پيروزي دست يافت و باروش نيز به جز عنوان قهرماني عنوان برترين گلزن اروپا (كفش طلايي اروپا) را به دست آورد. او با وجود سن كم ولي تجربه زياد به عنوان يكي از اميدهاي چك در جام جهاني به شمار مي رود.
*خوب، ميلان، شرايط در استون ويلا چگونه است؟
- همه چيز خوب به نظر مي رسد. ما زياد از ليورپول دور نيستيم و من توانستم بسياري از وسائلم را شخصاً به اينجا بياورم و البته تمامي اعضاي باشگاه به گرمي از من استقبال كردند.
* در زماني كه به ليورپول آمدي، گفتي كه براي پيدا كردن جايگاهت تلاش خواهي كرد. آيا در ويلا شرايط بهتري داري؟
- اينجا شرايط كاملاً بهتر است. الان چهار سال است كه در انگلستان حضور دارم و به راحتي مي توانم انگليسي صحبت كنم كه مهمترين مسأله است. توانايي برقرار كردن ارتباط براي كمك كردن به حل مشكلات، بسيار مفيد است. از زماني كه براي نخستين بار به اين كشور آمدم شرايط بهتري دارم، زيرا زبان آنها را ياد گرفتم. اگر دوست داريد در يك فرهنگ نو شادمان باشيد بايد هر چه سريع تر بتوانيد به زبان آن كشور صحبت كنيد، درست كاري كه من انجام دادم.
* آيا ترك باشگاهي بزرگ مثل ليورپول دشوار بود؟
- واقعاً نه. اين جزئي از شرايط يك بازيكن فوتبال است و شما تنها بايد سرتان را بچرخانيد و به محيط جديد عادت كنيد و رقابت تازه اي را در تيم جديد شروع كنيد.
* انتقال به ليون را كه توسط دربي اسبقت، ژرارهوليه ترتيب داده شده بود، رد كردي. در آنجا شانس حضور در ليگ قهرمانان را داشتي!!!
- من ترجيح مي دهم در انگلستان بمانم يا به اسپانيا بروم و هميشه نيز اين مطلب را گفتم. اين دو، بهترين ليگ هاي دنيا هستند ولي اين بدان معنا نيست كه من دوست ندارم دوباره براي هوليه بازي كنم. زماني كه ويلا با من مذاكره كرد، تصميم قطعي براي حضور در آنجا را نداشتم.
* چه چيزي در استون ويلا وجود داشت كه تو را متقاعد كرد با آنها قرارداد ببندي؟
- ديويد اولري تأثير زيادي روي من گذاشت. اگر يك مربي به شما بگويد كه دوست دارد در تيم او باشيد و احساس خوبي در هنگام صحبت با او داشته باشيد، اعتماد به نفس بالايي پيدا مي كنيد. باشگاه هاي ديگري بودند كه خواستار من بودند اما تصميم گرفتم كه به ويلا ملحق شوم، زيرا احساس روابط خوبي با يكديگر خواهيم داشت. من قبل از بستن قراردادها تنها يك بار با مربي تيم صحبت كردم و نيز تنها يك بار با پاتريك برگر كه تأثير زيادي روي من داشت.
* پاتريك چه گفت؟
- او گفت كه ويلا باشگاه خوبي است، مربي خوبي دارد و من فرصت اين را دارم كه بهتر بازي كنم. دوست دارم به ويلا كمك كنم تا به موفقيت دست پيدا كند و به قدرتي واقعي تبديل شود.
* ويلا باشگاه بزرگي است اما در سال هاي اخير درخشش نداشته است. آيا مي تواني افتخار را به اين باشگاه بازگرداني؟
- اميدوارم. فكر مي كنم ويلا باشگاه بزرگي است و لياقت حضور در اروپا را دارد. در حال حاضر بازيكنان خوبي را در اختيار داريم و كلاً تيم قدرتمند است و خوشبختانه ما مي توانيم براي تصاحب مكاني در جام اروپا تلاش كنيم. البته اين كار بسيار دشوار است و براي بعضي از بازيكنان جديد تيم زمان لازم است تا با شرايط و ديگر بازيكنان آشنائي پيدا كنند. در تمامي تيم انگيزه موفقيت و كسب افتخار وجود دارد.
004788.jpg
* پس فكر مي كني بتواني در ويلا موفق باشي؟
- اگر تصور مي كردم كه نمي توانم در اين باشگاه به موفقيتي دست پيدا كنم به اينجا نمي آمدم. به اعتقاد من ويلا، باشگاهي است كه توانائي كسب افتخارات بزرگ را دارد و من نيز فرصت دارم تا بازي عادي خود را از سر بگيرم. به علاوه دليل اينكه ليورپول را ترك كردم اين نبود كه آستون ويلا بيشترين مبلغ را براي به خدمت گرفتن من مي داد بلكه تمامي جوانب را در نظر گرفتم. من بايد با به ثمر رساندن گل هاي زياد و بازي هاي مناسب جايگاه خود را حفظ كنم.
* در نخستين  بازي ات موفق به گلزني شدي كه اين مسئله براي جذب هواداران بسيار خوشايند بود و نيز براي خودت؟
- بله. من از اين موضوع بسيار خوشحالم. از هر بازيكني سئوال كنيد، همين پاسخ را خواهد داد. اگر هواداران از شما طرفداري كنند، روحيه شما بالاتر خواهد رفت. اميدواريم كه در پايان فصل هديه مناسبي براي هواداران به ارمغان بياوريم.
* هواداران پس از باخت چهار بر صفر مقابل وستهام خوشحال نبودند...!!
- اين اتفاق در ابتداي فصل افتاد و ما دليل موجهي براي آن نداريم. همه شوكه شدند. ما درس هاي زيادي از آن بازي گرفتيم و به سرعت نتايج بهتري كسب كرديم. فكر نمي كنم بايد زياد به نتايج ابتداي فصل نگاه كرد در حاليكه همه ما چشم به آخر فصل داريم. مربي و كليه بازيكنان اعتقاد دارند كه مي توانيم نتايج بسيار بهتري بگيريم.
* به جز گل هايي كه به ثمر رساندي چه چيزهايي براي ويلا به ارمغان آوردي؟
- فكر مي كنم كمي تجربه به تيم اضافه كردم. من نزديك به چهل بازي ملي براي تيم ملي انجام دادم، جام قهرمانان را به همراه ليورپول فتح كردم و نزديك به چهار سال در انگلستان بازي كردم و گمان مي كنم كه اين دستاوردها موفقيت تيم مؤثر باشد. اما من مجبور هستم تا بازي هاي بهتري ارائه كنم و به نظر مي رسد بتوانم چون تنها بيست و چهار سال سن دارم.
* يكي از آن موفقيت ها، كسب كفش طلايي اروپا در سال ۲۰۰۴ بود. آيا از اينكه نتوانستي موقعيت خود را در آنفيلد پس از آن تثبيت كني پشيمان هستي؟
- البته كه پشيمان هستم. در بيست بازي نخست پس از پايان يورو ،۲۰۰۴ يازده گل به ثمر رساندم و همه چيز در ليورپول براي من فوق العاده به نظر مي آمد. پس از آن مصدوم شدم و نتوانستم به شرايط ايده آل برگردم و يا جايي در تركيب ثابت به دست آورم. رافابنيتز ترجيح داد تا از ديگر بازيكنان استفاده كند و من نيز به ويلا آمدم. من از دست كسي عصباني نيستم. اين يعني فوتبال.
* اگر به گذشته نگاه كنيم آن بازي نهايي برابر ميلان بسيار خاطره انگيز است. اين طور نيست؟
- بازي نهايي برابر ميلان براي هميشه با من خواهد بود و هرگز از خاطرم پاك نمي شود. در شش دقيقه ما باخت سه بر صفر را به تساوي كشيديم. سپس در ضربات پنالتي پيروز شديم و جام را فتح كرديم. آن شب بزرگترين زمان دوران بازيگري ام است.
* و سرانجام به جام جهاني سال آينده مي رسيم. آيا فكرمي كني بتواني كفش طلايي ديگري را به دست بياوري؟
- هيچ كس قبل از رسيدن به جام راجع به آن فكر نمي كند. اين شانس بزرگي براي كسب تجربه، پس از يورو ۲۰۰۴ براي من به شمار مي رود و هميشه گفتم كه اين يكي از بزرگترين دوران فوتبالم خواهد بود. اما تا زمان جام جهاني بازي هاي زيادي پيش رو داريم، بخصوص براي استون ويلا.

نگاه
004770.jpg
باروش در يك نگاه
- نام كامل: ميلان باروش
- تاريخ تولد: ۲۸ اكتبر ۱۹۸۱
- محل تولد: والا زاكه مريزيكي چك
- مليت: چك
- قد: ۱۸۴ سانتي متر
- وزن: ۷۶ كيلوگرم
- پست: مهاجم
- باشگاهها: بانيك اوستراوا، ليورپول، استون ويلا
- نخستين بازي ملي: مارس ۲۰۰۱ برابر بلژيك
- بازي ملي:  چهل بازي و بيست و پنج گل
- افتخارات: جام قهرمانان (۲۰۰۵)، جام حذفي انگلستان (۲۰۰۳)، برترين گلزن اروپا (۲۰۰۴)
باروش شماره ۱۰
ميلان باروش در رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ موفق شد نخستين گل تيمش را برابر لتوني به ثمر برساند تا آنها با نتيجه دو بر يك پيروز شوند و او پايه گذار اولين برد آنها در اين جام باشد. او در هر دو بازي تيمش برابر تيم هاي قدرتمند هلند و آلمان موفق به گلزني شد تا تيم چك به عنوان تيم اول به دور بعدي رقابت ها راه پيدا كند. او به همراه رود فان نيستلروي تنها بازيكناني بودند كه در هر سه بازي تيمشان موفق به گلزني شدند. در ادامه اين جام درحالي كه او تنها بيست و سه سال سن داشت با به ثمر رساندن پنج گل فاتح كفش طلايي يورو ۲۰۰۴ شد، افتخاري كه كمتر كسي فكر مي كرد نصيب او شود. اين درحاليست كه تيم چك در مرحله نيمه نهايي رقابت ها توسط يونان كه قهرمان جام نيز شد حذف شد.
او در بازگشت به ليورپول در اوج دوران آمادگي به سر مي برد اما مصدوم شد و پس از بهبود نيز نتوانست به دوران اوج خود بازگردد و درحالي كه بهترين گلزن تيم ليورپول (سيزده گل) به شمار مي رفت ترجيح داد آنفيلد را به مقصد ويلاپارك ترك كند تا در كنار هموطن خود، پاتريك برگر يك زوج قدرتمند را در خط حمله تشكيل دهد. او يك قرارداد چهارساله با اين تيم امضا كرده است و شماره ۱۰ اين تيم را بر تن خواهد كرد. باروش در نخستين حضورش به عنوان بازيكن تنها پس از ۱۰ دقيقه حضور در ميدان موفق شد گل پيروزي تيمش برابر بلكبرن را به ثمر برساند و به بازيكن محبوب هواداران تبديل شود.

ورزش
اجتماعي
آلبوم
انديشه
سياست
علم
|   اجتماعي  |  آلبوم  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |