سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۴
فصل سرما و چگونگي تامين ويتامين ها و مواد معدني بدن
ميوه هاي زمستاني
004785.jpg
بنا به تجربه و تحقيق به نظر مي رسد كه ميوه هاي هر فصل سال با نياز بدن انسان به مواد غذايي در آن فصل، تناسب لازم را دارند. در تابستان كه بدن به علت گرماي زياد هوا و از دست رفتن قسمتي از آب مورد نياز خود، نياز بيشتري به آب دارد اكثر ميوه هاي فصل را ميوه هاي آبدار تشكيل مي دهند تا مصرف آنها نياز بدن را برآورد. در زمستان توجه به تغييرات آني، بارندگي هاي ناگهاني و كاهش دما و نظر به شيوع بيماري هاي واگيردار عفوني از جمله طيف وسيع سرماخوردگي ها، مقاومت بدن انسان به شدت كاهش يافته و نياز مبرمي به انواع ويتامين ها به خصوص ويتامين C دارد كه اين ويتامين ها را دقيقاً مي توان در ميان ميوه هاي زمستاني به وفور يافت. آشنايي با ويتامين ها و مواد معدني ميوه هاي زمستاني، به ويژه در آستانه شروع اين فصل، گامي است در جهت آمادگي براي ورود به فصل سرما و زيبايي ها.
پرتقال
متون تاريخي نشان مي دهند كه پرتقال براي اولين بار در جنوب شرقي آسيا كشت شده است. اگرچه با توجه به گستردگي گونه هاي مختلف اين ميوه، در تمام فصول سال مي توان نوعي از آن را در دسترس داشت، اما معمولاً بهترين نوع پرتقال از اواسط پاييز به بازار مي آيد. يك پرتقال ۱۰۰ گرمي به طور متوسط شامل ۹/۸ گرم كربوهيدرات، ۳/۲ گرم فيبر، ۲۰۰ ميلي گرم پتاسيم، ۲/۱۵ ميلي گرم منگنز، ۴۱ ميلي گرم كلسيم، ۶/۵۰ ميلي گرم ويتامين  C، ۷/۳۸ گرم اسيد فوليك و ۴۹ ميكرو گرم بتاكاروتن است. در ضمن مقدار سديم، كلسترول و چربي هاي اشباع شده موجود در پرتقال بسيار اندك است. پرتقال به دليل دارا بودن مقادير زيادي ويتامين C يك آنتي اكسيدان بسيار قوي است. از اين رو مصرف پرتقال به افرادي كه به دليل ضعيف بودن سيستم ايمني بدنشان بيشتر در معرض سرماخوردگي هستند، پيشنهاد مي شود. همچنين مصرف ويتامين C باعث بازسازي بافت پوست مي شود و رنگ پوست را بهبود مي بخشد. به علاوه پرتقال، نارنگي و گريپ فروت يعني ميوه هاي اصلي پاييز و زمستان داراي جوهر ليمو هستند.
متخصصان تغذيه توصيه مي كنند براي كاهش وزن قبل از هر وعده غذايي، يك ليوان آب ميوه از موادي كه جوهر ليمو دارند، بنوشيد. آزمايش ها نشان مي دهند كه اين موضوع به حفظ اندام و هيكل كمك مي كند. زيرا دستگاه گوارش را آرام مي كنند و در نتيجه اشتها را كاهش مي دهند.
نارنگي
نارنگي مانند ساير ميوه هاي داراي جوهر ليمو، به مناطق حاره اي آسيا تعلق دارد. اين ميوه كه در اصل به چين و هندوچين متعلق است، در قرن ۱۹ به اروپا رسيد. نام نارنگي به رنگ نارنجي لباس پادشاهان قديم كشور چين(mandarinas) نسبت داده مي شود. بخش اعظم اين ميوه از آب تشكيل شده است و مانند ساير ميوه هاي هم دسته خود به دليل مقدار كم قند موجود در آن از كالري اندكي برخوردار است. اين ميوه داراي مقادير فراواني فيبر است(۹/۱ گرم فيبر در يك نارنگي ۱۰۰ گرمي) كه اين فيبر به خصوص در قسمت سفيد بين گوشت ميوه و پوست آن وجود دارد. اگرچه نارنگي سرشار از ويتامين C است، اما در هر حال مقدار ويتامين C موجود در آن كمتر از پرتقال است. ويتامين C در شكل گيري دندان ها و استخوان ها، گلبول هاي قرمز و جذب آهن مواد غذايي نقش مهمي ايفا مي كند. همچنين اين ميوه حاوي مقادير فراواني اسيد سيتريك، پتاسيم، بتاكاروتن  و منيزيم است. بتاكاروتن در بدن انسان به ويتامين A، مهمترين ويتامين مورد نياز بدن براي حفظ سلامت پوست و مو و تقويت بينايي تبديل مي شود.
انار
انار يكي از قديمي ترين ميوه هايي است كه وجود داشته است. حتي روايت مي شود كه هومر شاعر معروف يونان باستان، چندين بار در كتاب معروف خود(اديسه) از اين ميوه نام برده است. خاستگاه انار را خاور دور و شمال هند دانسته اند. نام انگليسي اين ميوه (Pomegranate) از زبان يوناني گرفته شده است كه به معني سنگ پر از هسته است. اين ميوه به دليل مقدار كم كربوهيدرات موجود در آن، ميوه اي كم كالري است. انار سرشار از پتاسيم است(در حدود ۲۷۵ ميلي گرم پتاسيم در يك انار ۱۰۰گرمي). پتاسيم موجود در اين ميوه، نقش مهمي در بهبود فعاليت هاي ماهيچه اي و تنظيم آب بيرون و درون سلولي دارد. اسيد سيتريك موجود در انار نقش ضدعفوني كنندگي دارد و مي تواند عملكرد ويتامين C در بدن را بهبود ببخشد. همچنين انار با فعاليت منقبض كنندگي خود مي تواند در درمان ناهنجاري هاي روده اي نظير اسهال موثر باشد.
گريپ فروت
گريپ فروت ميوه مشترك فصل پاييز و زمستان است كه بنا به نوع جغرافيايي منطقه، زمان به بار نشستن آن متفاوت است. گريپ فروت ميوه محلي خاور دور است كه بيشتر در مناطق گرمسيري رشد مي كند. اين ميوه تلخ و ترش، داراي مقادير زيادي ويتامين C است(۴۰ ميلي گرم ويتامين C در يك گريپ فروت ۱۰۰ گرمي) به علاوه گريپ فروت حاوي ويتامين B1 ، B2، كلسيم، فسفر، منيزيم، آهن، مس و منگنز است.
از چند سال پيش گريپ فروت به دليل خواص ضدعفوني كنندگي و ادرار آور خود به يك ميوه كاربردي در رژيم هاي كاهش وزن مبدل شده است، زيرا اين ميوه دفع مواد زايد موجود در بدن را تسهيل كرده و با بهبود عملكرد كليه ها و دستگاه  گوارش شرايط هضم بهتر غذا را فراهم مي كند.
همچنين مصرف اين ميوه به دليل دارا بودن خاصيت ضدعفوني كنندگي در هنگام بروز مسموميت  هاي غذايي بسيار مفيد است. گريپ فروت به دليل داشتن مقادير زيادي ويتامين C سبب افزايش مقاومت بدن و دستگاه ايمني بدن در برابر هجوم بيماري هاي مختلف مي شود.
منبع: es.consumer
مترجم: طلوع رياضي

نكته ها
گوشت را خوب بپزيد!
004764.jpg
شوراي نظارت بر گوشت قرمز ايالت نبراسكا(آمريكا) استفاده از دماسنج را براي اطمينان از مصرف گوشت كاملاً  پخته و سالم توصيه مي كند. اين طرح اخيراً  مطرح شده است، خانم كتي ردر مدير هيأت آموزش تغذيه سالم و مصرف گوشت قرمز بسيار به اين طرح اميدوار است و اين مطالب را توصيه مي كند:
* استفاده از دماسنج براي گوشت يك راه درست جهت حصول اطمينان از پخت كامل گوشت قرمز يا گوشت گاو است.
* حرارت نديدن كافي و لازم گوشت به هنگام پخت مي تواند سبب بيماري هاي انتشار يافته از غذا بويژه گوشت گردد.
* بررسي گوشت به هنگام پخت به وسيله گرفتن سمتي از گوشت قرمز به وسيله يك گيره و فرو بردن دماسنج به داخل گوشت (حدوداً  تا ميانه گوشت) و مشاهده درجه حرارت ۱۶۰ درجه فارنهايت.
چنانچه دماسنج در اختيار نداريد، توصيه مي شود كه گوشت را تا رسيدن به رنگ كاملاً  قهوه اي حرارت دهيد كه در اين حالت گوشت كاملاً  پخته شده و عصاره آن نيز مطمئن است و نيز به جاي استفاده از دماسنج به هنگام طبخ گوشت جهت افزايش اطمينان قبل از استفاده، گوشت را در مكان كاملاً  سرد و تميز نگهداري نماييد و بهتر است سرد كردن سريع انجام شود.
* زماني كه گوشت خارج از محيط سرد قرار مي گيرد و مصرف مي شود، افزايش حرارت و گرم شدن آن شرايط لازم را براي رشد سريع باكتري هاي بيماري زا فراهم مي آورد.
*بسته بندي غذاها و نگاهداري آنها در يخ و سرما مي تواند تا حدود زيادي از ايجاد بيماري ها پيشگيري كند.قرار دادن غذاهاي فاسد نشدني خارج از يخچال به مدت ۲ ساعت و در حرارت اتاق بلامانع است. اما بهتر است در روزهاي گرم كه غذا به سرعت گرم و فاسد مي شود، اين زمان را حداكثر به يك ساعت تقليل داد.
* انواع گوشت بايد قبل از مصرف در داخل يخچال و محيط سرد نگاهداري شود. اگر گوشت را براي طبخ در داخل مواد مختلف (سس) خوابانده ايد، ضروري است آن را در يخچال نگاهداري كنيد و زماني كه آن را از سس خارج مي كنيد آن مواد (سس) را دور بريزيد و اگر مايليد از آن مجدداً  استفاده كنيد، توصيه مي شود آن را به خوبي در حرارت بالا بجوشانيد و يا به كلي از مواد ديگري به عنوان سس جهت روي غذاي طبخ شده استفاده نماييد.
* يكي از اشتباه هاي بسيار مهم ما در ارتباط با گوشت استفاده از يك ظرف جهت نگاهداري گوشت خام و پخته است. اگر ظرفي كه در داخل آن گوشت خام قرار داشته است، كاملاً  تميز نشده باشد، باكتري هاي بيمار ي زا ممكن است به وسيله آب گوشت به داخل گوشت پخته نفوذ كند. لذا شستن كامل ظروف نگاهداري گوشت خام و تخته گوشت به وسيله مواد شوينده و آب گرم مي تواند راه مناسبي جهت جلوگيري از ابتلا به بيماري باشد.
* فراموش نكنيد كه دست هاي خود را با آب گرم و صابون قبل و بعد از آشپزي با گوشت بشوييد. بهتر است گوشت به سرعت سرد شود و قرار دادن گوشت براي مدت بيش از يك يا دو ساعت در حرارت اتاق جهت باز شدن يخ زدگي آن سبب رشد مجدد باكتري  ها مي شود، اما براي يك يا حداكثر دو ساعت مشكلي ايجاد نخواهد كرد. همچنين توصيه مي   گردد پسمانده هاي گوشت (در صورت نياز) در يخچال يا محيط سرد نگاهداري شود و در صورت نداشتن امكانات سرد نگه داشتن، حتماً  دور ريخته شود.
منبع: www.cattleNetwork.com
‎/ مترجم: سحر شهيد كلهري

پژوهش
آب مرواريد و پهن برگ ها
004758.jpg
تحقيقات جديد نشان مي دهد مصرف كلم، اسفناج، كاهو و ديگر سبزيها بخصوص سبزي هاي پهن برگ نقش مؤثري در جلوگيري از ابتلا به آب  مرواريد دارد.اين تأثير به جهت وجود آنتي اكسيدان هاي موجود در سبزي ها بخصوص سبزي هاي پهن برگ است. آنتي اكسيدان هايي چون لوتئين و گزانتين سلول هاي چشم انسان را در مقابل اشعه خورشيد بخصوص اشعه ماوراء بنفش محافظت كرده و مانع ابتلا به آب مرواريد مي شود.
آب مرواريد زماني اتفاق مي افتد كه پروتئين موجود در عدسي چشم متراكم شده و عدسي حالتي شيري رنگ و كدر پيدا مي كند كه اين مسأله باعث تار و تيره شدن ديد مي شود. در اين حالت بيمار احساس مي كند پرده اي نازك و شيري رنگ در مقابل چشم او قرار دارد.
ميزان نياز بدن به آنتي اكسيدان ها و نحوه انتقال آن از طريق گردش خون كاملاً مشخص نيست اما همين قدر كافي است كه بدانيم بدن به آنتي اكسيدان ها نيازمند بوده و كمبود آنتي اكسيدان ها در بدن باعث ابتلا به انواع سرطان ها و آب مرواريد مي شود.
دكتر بومسير در اين باره مي گويد: «اگرچه ميزان دقيق مصرف و نياز بدن به آنتي اكسيدان ها مشخص نيست اما بي شك مصرف فراوان انواع ميوه ها و سبزي ها ضروري بوده و توصيه مي شود.»
اغلب ميوه ها و سبزي ها غني از دو آنتي اكسيدان گزانتين و لوتئين هستند اما بعضي از آنها مانند كلم، كلم بروكلي، گل كلم، شلغم، لبو و اسفناج غني از گزانتين و لوتئين بوده و بايد در رژيم غذايي روزانه گنجانده شوند.دكتر بومسير توضيح مي دهد: «دلايل فراواني دال بر فوايد مثبت مصرف ميوه ها و سبزي ها وجود دارد كه مصرف آنها را حتمي مي كند و اين يافته جديد مبني بر تأثير مثبت ميوه ها و سبزي ها در جلوگيري از ابتلا به آب  مرواريد بر مصرف روزانه آنها صحه مي گذارد.»
دكتر بومسير و همكاران او در دانشگاه اوهايو با رشد آزمايشگاهي سلول هاي عدسي چشم انسان و افزودن لوتئين و گزانتين و ويتامين E و رشد آزمايشگاهي اين تركيب به نتايج جالبي دست يافتند.
آنها پس از گذشت مدتي سلول هاي عدسي ساخته شده به روش فوق را در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار دادند تا واكنش سلول هاي عدسي چشم را كه با آنتي اكسيدان ها تقويت شده اند، بررسي كنند. آنها دريافتند سلول هاي عدسي آزمايشگاهي در مقابل اشعه ماوراءبنفش بسيار مقاوم بوده و تأثير پذيري سلول هاي تقويت شده در مقابل اشعه UV به مراتب كمتر از سلول هاي عدسي معمولي و تقويت نشده با آنتي اكسيدان ها است.
علاوه بر دو آنتي اكسيدان گزانتين و لوتئين، ويتامين E نيز نقش محافظتي فوق العاده دارد كه ويتامين ث نيز به عنوان مكمل غذايي مي تواند عدسي چشم را در مقابل راديكال هاي آزاد كه محصول فرعي متابوليسم بدن است، محافظت كند.
دكتر بومسير توصيه مي كند:« استفاده از آنتي اكسيدان ها به صورت مكمل هاي غذايي و يا مواد غذايي غني از آنتي اكسيدان ها ضروري است و بايد در رژيم غذايي روزانه لحاظ شود.»
مهتاب خسروشاهي

علم
اجتماعي
آلبوم
انديشه
سياست
ورزش
|   اجتماعي  |  آلبوم  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |