سه شنبه ۶ دي ۱۳۸۴
آسيب هاي رواني اينترنت
005328.jpg
جهان از ريزترين ذراتش كه تا به حال بشر توان ديدن آن را يافته تا دورترين كهكشان ها، نمونه بارزي از حركت و پويايي است. پويايي نياز به خلاقيت دارد. روزگاري پدران ما اين خلاقيت را در راديوهاي ترانزيستوري شاهد بودند و امروز ما در دنياي ديجيتال. شايد هم فردا فرزندان ما در دنياي پرتوهاي عجيب و غريب.
آنچه موجب تمايز ميان عصر حاضر با ساير برگ هاي تاريخ زندگي بشر گرديده، فن آوري و تبادل اطلاعات مي باشد و دنياي ديجيتال توان تبادل اطلاعات را بسيار افزايش داده است.
اينترنت جز فضايي مجازي چيز ديگري نيست. فضايي پر از خالي! اما همين دنياي مجازي آنقدر توانمند و انعطاف پذير هست كه ما را به آساني با گل فروشي سر خيابان، فست فودهاي بي محتوا و پرزرق و برق سطح شهر، مدرسه بچه ها، سايتهاي خبري و... وصل مي كند. چه كسي فكر مي كرد روزي فرا برسد كه تنها با كليك چند گزينه بتوان نامه اي را از يك نيمكره به نيمكره ديگر زمين آن هم در زماني در حد دقيقه ارسال نمود؟ يا باقلي پلو با گوشت را از رستوراني در سطح شهر سفارش داد؟!

اينترنت از ديدگاه يك كاربر
اينترنت براي من به عنوان يك كاربر نيمه حرفه اي كه دست كم ۶۰ درصد كارهايم با رايانه انجام مي شود، كاربردهاي فراواني دارد. مرا از آخرين داده ها و نتايج پژوهش هاي علمي آگاه مي كند، دوستان قديمي ام را به من دوباره نزديك كرده، باعث شده دوستان زيادي از سراسر جهان پيدا كنم، سايت هاي هنري مورد علاقه ام را ببينم و حتي كتاب هايي را كه مايل به ترجمه آنها هستم را مي توانم پيش از خريد بازبيني كنم. اما مساله به همين جا پايان نمي پذيرد...
آسيب شناسي رواني
از زماني كه راهنماي تشخيصي- آماري اختلال هاي رواني،( ويرايش تجديد نظر شده چهارم (DSM 4TR)) در سال ۲۰۰۰ به چاپ رسيد، بحث پيرامون گنجاندن طبقه اي از اختلال هاي رواني با نام اختلال هاي سايبر قوت يافته است. پيش بيني هاي انجمن روانشناسي آمريكا به عنوان ناشر و گردآورنده اين راهنماي معتبر تشخيصي- آماري اين است كه در طي ده سال آينده با توجه به حجم كاربرد اينترنت و رايانه ها مي توان در DSM5 و توسط علم روانشناسي به يافته ها و نتايج پژوهشي براي اعتبار بخشيدن به اين طبقه از اختلال ها دسترسي پيدا كرد.
سايبر واژه اي است كه برگردان آن به فارسي كمي مبهم است. سايبر يعني علم فرمان. يعني هوش مصنوعي و شايد از نظر اهل فن يعني دنياي صفر و يك.
شايد كساني را ديده باشيد كه هميشه در اينترنت در حال پرسه زدن هستند. گاهي ديگران را آزار مي دهند- مثلاً با هك كردن يا چت كردن پي در پي آنها، يا خودشان را آزار مي دهند مثلاً با بررسي پياپي صندوق پست الكترونيكي يا بررسي وسواس گونه و اجباري سايت هاي غيراخلاقي و اصطلاحاً هرزه نگري. روزي پزشكي به من گفت: در زندگي به چند چيز علاقه دارم: اينترنت، تلفن همراه، ماهواره هاي مخابراتي و پزشكي. شايد در مورد اين دوست، جابه جايي نقش هاي زندگي در اثر كاربرد و وابستگي بيش از اندازه به دنياي مجازي اتفاق افتاده باشد.
اختلال هاي رواني كاربرد نادرست اينترنت
۱- وسواس هاي فكري- عملي
از ويژگي هاي برجسته وسواس، عدم توانايي مهار رفتارها يا انديشه هاي خاص است. براي مثال فردي كه وسواس شست وشو دارد، نمي تواند ميل به شست وشو را كنترل كرده و گاهي تا ساعت ها مشغول شستن دست ها مي شود. يا فردي كه وسواس فكري دارد ساعت ها در رختخواب مشغول به هم بافتن آسمان و ريسمان است. اگر از فرد وسواسي بخواهيم عمل يا فكر وسواسي اش را كنار بگذارد دچار اضطراب شديدي خواهد شد.
اين اختلال را مي توان در بررسي كردن هاي پي در پي پست الكترونيك (وسواس عملي) يا دل نگراني از آن لاين نشدن يك دوست (وسواس فكري) مشاهده كرد.
۲- هرزه نگاري
پيشرفت ها و دگرگوني هاي زندگي بشري امروزه شتاب زيادي گرفته است. گام هايي را كه عكاسي نگاتيو در طي صد سال آرام آرام برداشت، عكاس ديجيتال در پنج سال به تندي برداشته است. اگرچه دانه هاي نقره روي فيلم عكاسي هيچ گاه در مقابل پيكسل هاي يك عكس ديجيتال كم نخواهد آورد...
امروز به روز شدن فن آوري ها با سرعت زيادي صورت مي پذيرد. در اين ميان اينترنت نه تنها توانسته در مدتي كوتاه عادت هاي خريد كردن، داده پردازي، تجارت و به طور كلي سطح زندگي ما را دچار دگرگوني كند، اصول و باورهاي اخلاقي و حتي رفتار جنسي ما را هم دستخوش تغيير كرده است. كنترل والدين بر فرزندان به واسطه كمبود آگاهي والدين از رايانه ها و از سويي ديگر دسترسي آسان به انواع و اقسام سايت هاي غيراخلاقي تنها به اندازه زمان لازم براي تايپ يك
http://www.......... ، موجب شده كه سوءاستفاده از اينترنت كم كم رنگ و روي اختلال به خود بگيرد.اگرچه هرزه نگاري يك كژكاري جنسي با تاريخچه طولاني است اما اينترنت اقدام به آن را آسان تر ساخته است. اين كژكاري اغلب خود سرآغازي جهت ابتلا به ساير اختلال هاي جنسي مانند آزارگري، آزارخواهي، همجنس گرايي و... شناخته مي شود.
۳- آزارگري
آزارگري را شايد بتوان رفتار ضد اجتماعي در دنياي سايبر نام نهاد. آيا تا به حال به واژه SPAM _ هرزنامه- كه مثل مور و ملخ از ديوار صندوق هاي پست الكترونيكي بالا مي روند برخورد كرده ايد؟
SPAMها را امروزه اغلب اهالي دهكده جهاني به عنوان يك مزاحم مي شناسد. حال اگر فردي مثل يك اسپم مزاحم خلوت شما در دنياي سايبر شود در واقع به آزارگري سايبرنتيك پرداخته شود.
نتيجه گيري
به طور كلي دانش ما از آسيب هاي رواني ناشي از اينترنت هنوز به بازپروري و رشد و گسترش نياز دارد. چرا كه پژوهش ها و گزارش هاي تدوين شده و رسمي در اين رابطه هنوز به سرعت ساير زمينه ها انجام و منتشر نمي شوند يا هنوز در مراحل اجرا قرار دارند. آنچه در اين جا بيان گرديد، پيش فر ض هايي است كه براي راهنماي تشخيصي آماري اختلال هاي رواني در نظر گرفته شده و توسط محافل علمي مطرح گرديده است. به يقين اين طبقه بندي اوليه دستخوش دگرگوني هايي شده و طبقات تشخيصي فراواني به آن اضافه خواهد شد و هر طبقه اي از اختلال هاي رواني هم نيازمند برنامه ريزي هاي درماني خاص خود است. اين درمان ها شامل روان درماني و دارودرماني است. كه بايد با ظرافت زيادي توسط متخصصين بهداشت رواني براي فرد به كار گرفته شود تا ارزش  درماني آن حفظ شود.
پيشگيري
هزينه پيشگيري در بعد كلان بودجه هاي پژوهشي دولتي و در بعد خرد، رعايت كردن نكات ايمني توسط خود فرد مي باشد. براي جلوگيري از بروز هر نوع اختلال رواني و رفتاري ناشي از سوء كاربر اينترنت به موارد زير توجه كنيد:
۱- ورود و خروج تان در اينترنت را تحت نظر گرفته و از ميزان آن اطلاع پيدا نمائيد.
۲- اگر بيش از ماهي ۲۰ ساعت به اينترنت وصل مي شويد بي آنكه كار خاصي جز پرسه زدن و چت كردن داشته باشيد مي  بايست از تعداد اين ساعت ها كم كم بكاهيد تا در يك برنامه  زمان بندي سه ماهه دست كم نيمي از اين زمان را كم كنيد.
۳- از اينترنت براي فعاليت هاي مفيد مانند بررسي سايت هاي فرهنگي يا علمي هم استفاده كنيد. اينترنت بيشتر جنبه كاري و تسهيل گري دارد تا تفريح و وقت گذراني
۴- بيشتر از روزي دو بار ايميل و فهرست دوست تان را چك نكنيد.
۵- مزاحم ديگران نشده و حريم خصوصي آنها را زير پا نگذاريد.
۶- براي هميشه دور سايت هاي غيراخلاقي را خط بكشيد.
رامين كريمي

مهارت استفاده از تلفن
به موقع به تلفن پاسخ دهيد
اگر ممكن است به تلفن بعد از اولين يا دومين زنگ پاسخ دهيد. اين كار به تلفن كننده اين حس را مي دهد كه شما مسئول و كارآمد هستيد. گاهي اوقات ممكن است از جواب دادن به تلفن به خاطر انجام يك كار فوري خودداري كنيد و يا شايد از ميزتان دور باشيد، اما تلفن محل كار نبايد بيش از ۴ بار زنگ بخورد.
بي توجهي به تلفني كه زنگ مي زند يك راه حتمي از دست دادن تلفن هاي مهم و آتشي كردن كساني است كه سعي دارند با شما ارتباط برقرار كنند. بارها تجربه شده كه بي توجهي به يك تلفن سرنوشت كاري را تغيير داده است و يا اينكه تلفني زنگ مي زند، زنگ مي زند... بدون هيچ جوابي. در اين گونه مواقع همه عصباني مي شويم و فكر مي كنيم چه شركت يا سازمان بي مسئوليتي كه اجازه مي دهد تلفن اين همه مدت بي پاسخ بماند. اگر در حالي كه دور از تلفن هستيد كسي در دفترتان نيست كه تلفن ها را پاسخ دهد، شماره را به يك متصدي اطلاعات و يا فرد ديگري كه حاضر است پاسخگو باشد منتقل نماييد. به آن شخص بگوييد كجا مي رويد و چه موقع بازمي گرديد شماره تلفن جايي را كه مي رويد نيز به او بدهيد، سپس پيامهايتان را دريافت و فوراً بررسي كنيد.وقتي پاسخ مي دهيد، سلام كافي نيست. حداقل نام واحد كاري خودتان را بگوييد. با اين كار به تلفن كننده ها اطلاعاتي را كه نياز دارند، مي  دهيد. همچنين آنها را وادار مي كنيد خودشان را در پاسخ معرفي نمايند. اين مورد هم چنين نشان مي دهد شما منضبط و آماده خدمت رساني هستيد.
اين قاعده وقتي كه تلفن شخص ديگري را هم پاسخ مي دهيد به كار مي رود. بنابراين تلفن كننده ها متوجه خواهند شد كه شخصي مسئول كمك به آنهاست.طبيعي است كه هيچ تلفن كننده اي دوست ندارد سردوانده شود. بنابراين اگر فرد را به شخص ديگري مرتبط نماييد، اول توضيح دهيد كه چرا و به كجا تلفن را وصل مي كنيد و در مواردي كه ممكن است تلفن قطع شود، شايد بهتر باشد به او يك شماره تلفن بدهيد.
تلفن ها را خودتان بررسي كنيد
حتي الامكان خودتان تلفن ها را پاسخ دهيد. داشتن دستياري مانند منشي يا متصدي اطلاعات كه تلفن ها را انتخاب مي كند، وقت را هدر مي دهد و باعث ناراحتي تلفن كننده ها مي شود. تلفن كننده  ها از اين مسئله كه دردسترس هستيد و به آساني با شما ارتباط برقرار مي كنند، قدرداني خواهند كرد. هم چنين تماس هاي تلفني لازم را خودتان برقرار كنيد .
در صورتي كه مجبوريد، به خاطر اينكه كاراتر باشيد، كسي را به انتخاب تلفن ها بگماريد، دقت نماييد كه آيا آن فرد مؤدبانه و مناسب به تلفن ها پاسخ مي دهد يا خير. اجازه ندهيد تلفن  كننده ها احساس نمايند بين آنها فرق مي گذاريد. عباراتي مانند بگويم چه كسي تلفن كرده؟ يا، بدتر، شما؟ وي را به چالش وامي دارد. سؤالي مانند اينكه آيا ايشان شما را مي شناسند؟ تهاجمي است. چون باعث معذب شدنش مي شود كه آيا او را به خاطر مي آوريد يا نه و اينكه هر تلفن كننده اي كه شناخته نشود شانس برقراري ارتباط با شما را ندارد. در مقابل بايد پرسيده شود مي توانم به او بگويم چه كسي تلفن مي زند؟
از عباراتي كه لاجرم پاسخ هاي نامناسبي را پيش مي آورد، حتي اگر عيناً توسط تلفن كننده مطرح نشود، اجتناب نكنيد. عباراتي مانند:
آيا او مي داند شما از كجا زنگ مي زنيد؟
دليل تماستان چيست؟
شما از كدام شركت يا سازمان زنگ مي زنيد؟
مشكل چيست؟
اگر قصد داريد فقط با افراد خاصي صحبت كنيد از منشي بخواهيد اول بگويد شما مشغول هستيد و سپس بپرسد، مي توانم به او بگويم چه كسي زنگ زده است؟ اگر تلفن كننده شخصي است كه مي خواهيد با او صحبت نماييد معاون يا منشي مي تواند بگويد: او در حال حاضر اينجاست يا اجازه بدهيد ببينم مي توانم او را پيدا كنم.
گزينشگر تلفن بايد توضيحي درباره اينكه چرا در دسترس نيستيد فراهم كند. بهتر است بگويد: او در حال حاضر شديداً گرفتار است، با خط ديگري صحبت مي كند و يا پشت ميزش نيست.
اين توضيحات بهتر از اين است كه بگويد او در دسترس نيست يا او نمي تواند بيايد پاي تلفن. ارائه اطلاعات بيشتر نشان مي دهد كه شما صادق هستيد. بنابراين تلفن كننده كمتر احساس مي كند كه مزاحم بوده است يا بين وي و ديگري فرقي قايل شده ايد.
اگر شما گزينشگر هستيد يا به تلفن هاي فرد ديگري پاسخ مي دهيد، هميشه به تلفن كننده كمك كنيد تا شخص مورد نظر را پيدا كند يا پيام او را بگيريد و شخصاً پيگير باشيد و ببينيد فرد مناسب آن پيام را مي گيرد يا نه. از آن شخص نخواهيد كه بعداً تماس بگيرد، اين بي توجهي به وقت تلفن كننده است.
ضمناً وقتي پيام تلفني را مي گيريد با دقت گوش كنيد و همه نكات را بنويسيد. نام شخص يا سازمان تلفن كننده، شماره تلفن و ديگر روش هاي دسترسي را يادداشت نماييد. حتي وقتي آنها در عجله هستند، اگر بار اول اطلاعات را به طور واضح نشنيده ايد، از آنها بخواهيد نام هاي ذكر شده را دوباره تلفظ يا هجي كنند. پيام را به طور كامل و صحيح بگيريد و به اميد اينكه آن تلفن مي تواند تكرار شود، نباشيد.
احترام به تلفن كننده
هيچ كس نمي خواهد پشت خط منتظر بماند. اما اگر كاري ضروري پيش آمد ابتدا توضيح دهيد كه چرا خط را ترك مي كنيد و چه مدت مي رويد. از تلفن كننده خواهش كنيد اگر مي تواند منتظر بماند، بگذاريد به درخواست شما پاسخ دهد و قبل از اين كه نظرش را بگويد او را منتظر نگذاريد. البته با اين خواهش اكثراً موافقت و از ادب و نزاكتتان سپاسگزاري مي شود. وقتي به مكالمه برگشتيد از آن فرد به خاطر انتظار و صبرش تشكر كنيد.
مطمئن شويد كه تلفن كننده بيش از ۱۵ تا ۳۰ ثانيه منتظر نمي ماند. اگر مدت زمان بيشتري بايد از تلفن دور شويد بگوييد در صورت امكان بعداً به او زنگ مي زنيد. قول بدهيد كه در يك زمان مشخص تلفن خواهيد كرد و حتماً اين كار را انجام دهيد.
صدايتان را شاد نگه داريد
هر كسي ممكن است يك روز بد داشته باشد، اما اين دليل نمي شود آن را طي مكالمه تلفني منتقل كند. عصبانيت، بي صبري و يا يك كسالت ساده به طور واضح از طريق تلفن منعكس مي شود و تلفن كننده را تحت تأثير و در يك موضع دفاعي قرار مي دهد. اگر در حين مكالمه تلفني مهربان نباشيد و با خشونت صحبت كنيد، ممكن است مردم راهشان را جدا نموده و از صحبت كردن با شما اجتناب نمايند. يا ممكن است براي ارتباط هاي بعدي مشكل داشته باشند. بنابراين تلاش كنيد كه در سراسر مكالمه مطلوب و هشيار باشيد.
وقتي افراد در وقت نامناسبي تلفن مي كنند، بپرسيد آيا مي توانيد بعداً  به آنها زنگ بزنيد و زماني را براي تماس مشخص كنيد. يك قاعده خوب اين است كه با تلفن كننده به طريقي رفتار كنيد كه گويي در خانه يا اداره مهمان داريد. به اين طريق احترام و حسن نيت آنها را بدست خواهيد آورد. برخورد خوب به شما و شركتتان در ايجاد يك تصوير عمومي مناسب كمك مي كند.
حالا به اين نكات دقت كنيد
آيا تا به حال گوشي را در حدود ۱۰ سانتي متر دور از گوشتان نگه داشته ايد تا صدا را كم كنيد؟ يا تلاش كرده ايد جملاتي را كه شخص در آن طرف خط مي گويد بازسازي كنيد؟ اگر پاسختان مثبت است، پس مي دانيد چقدر مهم است كه با يك صداي مناسب صحبت نماييد. اندازه و وضوح صدا در كارايي ارتباطات تلفني نقش دارد.
وقتي تلفن مي زنيد گوشي را روي گوشتان بگذاريد و بخش دهاني را نزديك لب ها نگه داريد و واضح و معمولي صحبت نماييد. اگر مردم گفته هاي شما را نمي فهمند به خاطر اين است كه سريع صحبت مي كنيد. پس يك تلاش جدي به كار ببنديد تا شمرده صحبت كردن عادتتان شود. اين اصول به نظر ابتدايي مي آيد اما بسياري از اوقات رعايت نمي شوند و در نتيجه باعث مخدوش شدن ارتباطات و استيصال شنونده مي گردند.
مكالمات كوتاه زمان را ذخيره مي كند. همه افراد از يك حد معين مكالمات شخصي لذت مي برند. مانند: حال شما چطور است؟ يا، سفرتان چطور بود؟ اما مكالمات شخصي طولاني يا بي هدف حرف زدن مناسب نيست و اكثر مردم را كسل مي كند.
وقتي مي خواهيد يك تماس تلفني برقرار كنيد يا انتظار يك تلفن را داريد به جاي آشفتگي برنامه ريزي نموده و به موارد مكالمه فكر كنيد. نكات اصلي را كه مي خواهيد درباره اش صحبت نماييد، بنويسيد و در حين مكالمه به يادداشت ها رجوع و هر نكته را كنترل كنيد. اين تكنيك كمك خواهد كه روي موضوع اصلي متمركز بمانيد. اگر حين صحبت يك موضوع غيرمنتظره پيش مي آيد و به اطلاعات بيشتري نياز داريد، آن را براي تلفن كننده توضيح دهيد و براي يك تلفن ديگر همراه با جوابها به توافق برسيد.
پايان راضي كننده براي يك مكالمه
وقتي مي خواهيد مكالمه را به پايان ببريد، حتي اگر از نتيجه آن راضي نيستيد، مهربان و باوقار باشيد. نكاتي را كه روي آن توافق داريد و فعاليت هايي را كه بايد انجام دهيد، خلاصه كنيد و از طرف مكالمه به خاطر وقتي كه صرف كرده، تشكر نماييد. بنابراين آن فرد مي داند كه شما مي خواهيد مكالمه را تمام كنيد. بعد از خداحافظي بهتر است اول فرد تلفن كننده ارتباط را قطع كند. وقتي شما اين كار را مي كنيد، گوشي را محكم روي دستگاه نگذاريد، چرا كه اين مسأله يك اثر منفي دارد.
دنبال كردن اين راهكارهاي ساده شما را در رأس گروهي قرار مي دهد كه با همكاران، رؤسا، ارباب رجوع ها و ... در ارتباط است. در نهايت ممكن است خودتان را در ارتباط بيشتر با مكالمه هاي تلفني بيابيد، چون مردم دوست دارند كه با شما سروكار داشته باشند. با به دست آوردن مهارت استفاده موثر از تلفن اعتبار خود و محل خدمتتان را بالا ببريد.
ترجمه: ناهيد مهريزي

نكته
كاربران اينترنت در ايران ، يك كشور با چند آمار
005325.jpg
تعداد كاربران و ضريب نفوذ اينترنت يكي از شاخصهايي است كه در دهه اخير براي رشد و توسعه جوامع در نظر گرفته شده است .
در سالهاي گذشته آمار و ارقام متعدد، متفاوت و در برخي موارد سئوال برانگيزي از سوي مقامات رسمي و غير رسمي و نهادهاي بين المللي درباره كاربران اينترنت در ايران ارايه شده است.
مركز آمار اينترنت جهان در فوريه ۲۰۰۵( اواخر سال ۸۳ )تعداد كاربران اينترنت در ايران را حدود چهار ميليون ۸۰۰ هزار نفر و با ضريب نفوذ هفت درصد اعلام كرد.
دفتر توسعه انساني سازمان ملل نيز در شهريور امسال آماري را نزديك به آمار ارايه شده توسط مركز آمار اينترنت جهان گزارش كرد.
در گزارش توسعه انساني سازمان ملل، تعداد كاربران اينترنت در ايران تا نيمه اول سال۸۴ به ازاي هر يك هزار نفر۷۲نفر ( ضريب نفوذ ۷‎/۲درصد ) اعلام شد كه با در نظر گرفتن جمعيت ۷۰ميليوني  ايران، جمعيت كاربران ايراني حدود پنج ميليون نفر برآورد مي شود.
اين در حالي است كه وزير سابق ارتباطات و فناوري اطلاعات در خرداد ماه ي ۱۳۸۳تعداد كاربران اينترنت در ايران را پنج ميليون نفر، در دي ماه ۸۳ شش ميليون نفر، در ارديبهشت سال ۸۴ شش ميليون و۷۵۰ هزار نفر و در مرداد ۸۴بيش از هفت ميليون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام كرده است.توجه و دقت بيشتر به آمار ارايه شده توسط وزير پيشين ارتباطات اين سوال را در ذهن هر خواننده اي ايجاد مي كند كه چگونه در طي چند ماه ميليونها كاربر به جمع كاربران ايراني اضافه شده است؟ در اين فاصله زماني نيز آمار متفاوت ديگري توسط برخي از مقامهاي رسمي كشور ايران ارايه شد.مدير امور ارتباطات شركت مخابرات در سال ۸۱ تعداد كاربران اينترنت در اين سال را يك ميليون و ۷۰۰هزار نفر اعلام كرد در حاليكه مدير روابط عمومي وزارت ارتباطات، تعداد كاربران اينترنت در اين سال را سه ميليون و ۲۰۰هزار نفر عنوان كرده بود.برخي مسئولان وزارت ارتباطات نيز تعداد كاربران اينترنت در سال ۸۲ را حدود پنج ميليون نفر اعلام كرده بودند در حاليكه نهادهاي بين المللي تعداد كاربران در اين سال را حدود سه ميليون نفر گزارش كردند.
ادعاي بحث برانگيزي كه توسط برخي از مسئولان و نهادهاي داخلي درباره تعداد كاربران اينترنت تا سال۸۳ مطرح شد نيز مهر تأييدي بر آشفتگي آمار و ارقام اين شاخص در كشور است.مدير امور ارتباطات شركت مخابرات ايران در سال ۸۱ پيش بيني كرده بود، تا پايان سال ۸۳ تعداد كاربران اينترنت در كشور به ۱۵ميليون نفر برسد.
سازمان ملي جوانان و يكي از مشاوران وزير سابق ارتباطات نيز با تكرار اين ادعا در اوايل سال ۸۳ بحث شگفتي آوري را رقم زدند در حاليكه آمار ارايه شده در ماههاي بعد، تحقق چنين ادعايي را كاملا رد كرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پايان سال۸۳ تعداد كاربران اينترنت در ايران را حدود شش ميليون نفر اعلام كرد و گفت: تا پايان برنامه چهارم توسعه كشور (سال۱۳۸۸)تعداد كاربران به ۱۵ميليون نفر مي رسد.اين در حالي است كه معاون دفتر تحقيق و توسعه شركت فناوري اطلاعات ( ارتباطات داده هاي سابق) در اسفند سال ۸۳ در مصاحبه با ايرنا ضمن ارايه فرمول استاندارد براي تعيين تعداد كاربران اينترنت اين رقم را تا پايان سال۸۳ حدود پنج ميليون نفر و ضريب نفوذ ۶‎/۵ درصد اعلام كرد.
هادي ملكي پرست، كاربر اينترنت را فردي دانست كه به طور متوسط هفته اي حداقل يك بار از خدمات ديتا استفاده كند و ضريب نفوذ اينترنت را درصد نسبت كاربران اينترنت به كل جمعيت كشور عنوان كرد.
وي افزود: تعداد كاربران از حاصل ضرب عدد ۱۶ در پارامترهاي پهناي باند تقريبي در كشور( يك هزار مگا بيت )، تعداد تلفن اختصاصي به ازاي هر۶۴ كيلو بيت (۱۰)،تعداد شناسه هاي كاربري ID به ازاي هر خط تلفن ۱۰ و تعداد كاربر به ازاي هر شناسه كاربري ۳ به دست مي آيد.به گفته وي، تعداد نهايي كاربران از حاصل جمع تعداد كاربران با ۱۵درصد از تعداد كاربران ( براي درصد تقريب ) به دست مي آيد.
آخرين گزارش اتحاديه بين المللي مخابرات ITU درباره تعداد كاربران اينترنت كشورهاي دنياحاكي از وجود آمار متناقض درباره ايران است.در اين گزارش تعداد كاربران اينترنت در ايران در سال ۲۰۰۵احتمالا به اشتباه ۵۵۰ هزار نفر اعلام شده است در حالي كه اين رقم در گزارش سال ۲۰۰۴ اتحاديه مخابرات، حدود چهار ميليون نفر اعلام شده بود.بنا به گزارش سايت آي.تي ايران ، اتحاديه بين المللي مخابرات اعلام كرد كه اين آمار را به طور رسمي از مقامات دولتها دريافت مي كند.با توجه به اينكه وجود چنين آماري باعث افت شديد رتبه ايران در ضريب نفوذ اينترنت در دنيا مي شود شايسته است مسئولان و كارشناسان حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور به طور جدي نسبت به ايجاد يك مركز آمار رسمي و مورد تأييد در اين راستا اقدام كنند.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |