سه شنبه ۶ دي ۱۳۸۴
نگاهي به روييدن دندان ها و مراقبت هاي اين دوره
نيش زدن مرواريدهاي نوزادي
005337.jpg
شايد اندكي پس از تولد، نيش زدن دندان ها، اولين مشكل جدي والدين باشد؛ چرا كه نوزاد با تحولات رفتاري- جسمي چون تب، اسهال، آبريزش بيني و چشم، كج خلقي و... اين خبر را به والدينش مژده مي دهد! تشابه علايم سرماخوردگي با علايم روييدن دندان ها يكي ديگر از مشكلاتي است كه والدين با آن روبه رو هستند و در بسياري موارد نيز زماني كه والدين سرگرم درمان به اصطلاح سرماخوردگي نوزادشان هستند؛ به ناگاه مرواريد كوچكي را در دهان فرزندشان مي يابند! آن چه در پي مي خوانيد، نگاهي است به علايم روييدن دندان در نوزادان و نحوه مراقبت از دندان هاي شيري.
نيش زدن و مشكلات آن
بعضي از نوزادان با دندان متولد مي شوند و در بعضي نيز اولين دندان شيري حدود ۶ ماهگي نيش زده و در گروهي ديگر، تا حدود يك سالگي دنداني ديده نمي شود؛ كه اين تفاوت به مسايل مختلفي چون مسايل ژنتيكي، تغذيه مادر و... مرتبط است.
گرچه همان طور كه گفتيم، سن نيش زدن دندان متفاوت است، اما در اغلب نوزادان حداكثر تا سن دو تا دو و نيم سالگي، دندان هاي شيري كامل شده و با ورود به سن ۶ سالگي، اولين دندان دائمي، ظاهر مي شود.
نيش زدن دندان با علايمي چون تب- خفيف يا شديد- بدخلقي، بي اشتهايي، گريه كردن؛ بي خوابي و بيدار شدن هاي مكرر همراه با گريه، آبريزش بيني و آب دهان، اسهال و حالت هايي شبيه به سرما خوردگي و... همراه است. اين علايم گاه چنان شبيه به سرما خوردگي است كه والدين براي جلوگيري از شدت يافتن علايم، درمان دارويي را آغاز مي كنند. اما با توجه به تشابه علايم نيش زدن دندان و سرماخوردگي، لازم است تا پيش از هر اقدامي با پزشك مشورت كرد؛ چرا كه مصرف بعضي از داروها، به رشد دندان ها آسيب جدي وارد مي كند.
علاوه بر علايمي كه برشمرديم، قرمز شدن و تورم لثه ها عاملي جهت كلافگي نوزاد و شدت گرفتن ناآرامي ها و گريه كودك است.
يكي از علايمي كه كودك به صورت ناخودآگاه از خود بروز مي دهد، جويدن انگشتان است كه اين خود راهي براي آگاهي والدين از نيش زدن دندان هاي كودك است.
چگونه نوزاد را ياري دهيم؟
۱- توجه كردن به نوزاد: از آن جايي كه نيش زدن دندان با علايمي ويژه و شبيه به سرماخوردگي همراه بوده و نوعي بيماري محسوب مي شود، لازم است تا والدين توجه ويژه اي به تغذيه و استراحت نوزاد داشته باشند.
۲- استفاده از ژل هاي دنداني: با مشورت پزشك مي توانيد از ژل هاي دنداني غيرشيرين (Suger-free) استفاده كنيد. اين ژل ها باعث بي حسي موضعي لثه ها و از بين رفتن حالت تورم، خارش و سوزش شده و تأثير به سزايي در تخفيف درد دارد. توجه كنيد اين ژل ها نبايد براي نوزادان پايين تر از ۴ ماه استفاده شوند.
۳- مصرف دارو: اگرچه مصرف دارو چندان توصيه نمي شود- اشاره كرديم كه بعضي از داروها به دندان آسيب  وارد مي كنند- اما براي مصرف دارو حتماً بايد با پزشك مشورت كرد؛ اين نكته به ويژه درباره نوزاداني كه زودتر از موعد مقرر دندان در مي آورند، مهم است.
۴- استفاده از حلقه هاي دنداني: حلقه هاي دنداني (Teething ring) يا لاستيك هاي دنداني، در اشكال مختلف ويژه نوزادان طراحي شده است تا با جويدن و دندان زدن نوزاد به اين حلقه ها، خارش و سوزش لثه ها تخفيف پيدا كند. براي انتخاب اين حلقه ها، اطمينان از كيفيت آنها بسيار مهم است؛ اين حلقه هاي لاستيكي بايد از جهت نوع مواد مصرفي و رنگ به كار رفته در رنگ آميزي آنها مطمئن باشند.
استفاده از تكه هاي نان، هويج پوست كنده، سيب، كرفس و... نيز توصيه مي شود اما بايد توجه داشت تا تكه هاي جدا شده از اين خوراكي ها باعث خفگي نوزاد نشود.
مراقبت از دندان ها
دندان هاي شيري ۲۰ عدد- ۱۰ دندان در فك بالا و ۱۰ دندان در فك پايين- است. اين دندان ها اگر چه دايمي نبوده و حداكثر ۵ سال- فاصله بين يك تا ۶ سالگي- كارايي دارند، اما مراقبت از آنها ضروري است، چرا كه پوسيدگي و شكستگي دندان ها نه تنها باعث اختلال در جويدن و هضم غذا مي شوند بلكه زمينه ساز خراب شدن دندان هاي دايمي نيز مي شود.
اصولي ترين، مهم ترين و رايج ترين شيوه مراقبت از دندان ها مسواك زدن، حداقل ۲ بار در طول شبانه روز، يك بار صبح و يك بار پيش از خوابيدن است. هر چند كودكان از مسواك زدن سرباز مي زنند، اما والدين وظيفه دارند تا با نظارت دقيق و اتخاذ تدابيري مفيد، اين مشكل را برطرف كنند. براي اين منظور:
- براي كودك، مسواك ويژه  كودكان تهيه كنيد؛ اين مسواك ها نه تنها از جهت اندازه، جنس و كيفيت مطابق با سن كودك طراحي شده اند بلكه باعث ترغيب كودك به مسواك زدن مي شوند.
- خمير دندان نيز بايد ويژه كودك خريداري شود؛ چرا كه خمير دندان كودكان از جهت طعم و بو متفاوت از خمير دندان بزرگسالان بوده و به جهت تفاوت در رنگ و عطر و طعم كودك را به مسواك زدن تشويق مي كند. در انتخاب نوع خمير دندان به ميزان «فلورايد» آن توجه كنيد.
- زمان مسواك زدن فرزندتان را با مسواك زدن خودتان تنظيم كنيد؛ اين كار او را به مسواك زدن ترغيب مي كند.
- تا پيش از زماني كه كودك خود بتواند مسواك بزند، دندان هاي او را مسواك بزنيد.
- در نوزادان پس از نوشيدن شير، به ويژه پيش از درآمدن دندان ها، لثه هاي نوزاد را با پنبه آغشته به آب ولرم، شست وشو دهيد.
- به شيوه تغذيه كودك توجه كنيد؛ مصرف شير پس از يك سالگي بايد با ليوان- نه با شيشه- صورت بگيرد چرا كه مكيدن شير باعث بد فرم شدن دندان ها و متمايل شدن آنها به سمت جلو مي شود.
- به تغذيه كودك توجه داشته باشيد؛ اگرچه نمي توان مصرف شيريني، شكلات، نوشيدني هاي شيرين و... را ممنوع كرد؛ اما مي توان با اتخاذ تدابيري از مضرات مصرف اين خوراكي ها كاست. مثلاً پس از خوردن شيريني، خوردن سيب يا هويج را در برنامه غذايي كودك قرار بدهيد تا با اين شيوه ذرات باقي مانده شيريني از سطح و بين دندان ها خارج شده و PH دهان نيز تغيير كند تا فعاليت باكتري هاي عامل پوسيدگي دندان متوقف و مختل شود.
- عادات تغذيه اي كودك را به سوي مصرف مواد غذايي بي ضرر، ميوه و سبزي و نوشيدني هاي بدون قند چون دوغ و... سوق دهيد. اين مسأله نه تنها مانع از پوسيدگي دندان مي شود بلكه از ابتلاي كودك به اضافه وزن نيز جلوگيري مي كند.
و در پايان؛ نوع و شيوه تغذيه كودك از دوران جنيني و سپس مراقبت هاي دوران كودكي و بزرگسالي از مهم ترين عوامل حفظ سلامت دندان ها است...
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي
منبع: http://www.bbc.co.uk

آشنايي با همايش ها و سمينارها
همايش بين المللي عملكرد مغز و ارتباط آن با مشكلات راه رفتن در معلولان
۱- تاريخ برگزاري: ۵-۳ فوريه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: اسپانيا/ مادريد
۳- پست الكترونيكي: rnesbitt@Kenes-com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.Kenes.com/gait
۵- نيم نگاه: راه رفتن يكي از اولين آموزه هاي نوزادان و گذر از دوره ناتواني به توانايي است. به همين دليل نقص در عملكرد مغز و تأثير آن بر راه   رفتن به سرعت قابل تشخيص و درمان است. همايش با هدف بحث و گفت و گو درباره، پژوهش ها و يافته هاي جديد درباره عملكرد مغز و تأثير آن بر راه رفتن، ريشه يابي و شناسايي مشكلات سيستم عصبي و تأثير آن بر راه رفتن، سالخوردگان و مشكلات حركتي آنها به ويژه مشكلات راه رفتن، فيزيوتراپي و ورزش هاي ويژه كودكان براي تصحيح و رفع نقص هاي حركتي و... برگزار مي شود.
يازدهمين همايش و نمايشگاه بين المللي ساليانه مصالح ساختماني، شيوه هاي ساخت و تجهيزات ساختماني و معماري
۱- تاريخ برگزاري: ۲۸ فوريه تا سوم مارس ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: چين/ پكن
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۳۱ ژانويه ۲۰۰۶
۴- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي مصالح ساختماني چين(CBMIA)، مركز بين المللي تجارت چين(CCPIT)، با همكاري كشورهاي هنگ كنگ، چين، تايوان، آمريكا، آلمان، اسپانيا، كانادا، ايتاليا، فنلاند، كره جنوبي.
۵- نيم نگاه: ساخت و ساز، نيازمند اصولي است تا سلامت انسان ها تضمين شود؛ اين نكته به ويژه در كشورهاي زلزله خيزي چون چين، ژاپن، آمريكا و كشورهاي خاورميانه و... از حساسيت بيشتري برخوردار است. در اين همايش درباره مكانيزم ها و طرح هاي جديد در زمينه ساخت و ساز، مقاومت مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز، استفاده از مصالح ساختماني ويژه براي ساخت و ساز در مناطق زلزله خيز، تجارت مصالح ساختماني و... بحث و گفت وگو خواهد شد.
نخستين همايش كاربردي در زمينه سرطان سينه
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰-۲۸ بهمن ۸۴
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران؛ دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، دانشكده پزشكي
۳- صفحه الكترونيك: http://www.TcBc.ir
۴- دبيرخانه همايش: تهران، انجمن سرطان پستان، خيابان گاندي شمالي
۵- نيم نگاه: نخستين همايش سرطان پستان با هدف بحث و گفت وگو درباره بيوپسي (تكه برداري) غدد لنفاوي سانتينل، استاندارد جديد مرحله بندي سرطان پستان و شناسايي بيماري سرطان پستان به ويژه تشخيص آن در مراحل نخستين بيماري برگزار مي شود. همايش امتياز  بازآموزي نيز دارد.
005340.jpg
سومين همايش بين المللي سلامت در دوران كهولت
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰-۲۸ آوريل ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: استراليا/ ملبورن
۳- پست الكترونيكي: info@longevity-international.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.longevity-international.com
۵- نيم نگاه: سالخوردگان، يكي از گروه هاي آسيب پذير بوده و براي حفظ سلامت خود نياز به تغذيه و ورزش مناسب و متناسب با سن و نيازهاي بدني خويش هستند. اين همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره نيازهاي تغذيه اي سالمندان، نيازهاي دارويي و توجه به انتخاب داروهاي مصرفي سالمندان، مراقبت هاي كلينيكي، آموزش ها و شيوه هاي آموزش نيازهاي بهداشتي به منظور حفظ سلامت و بهداشت سالمندان، سياست گذاري هاي دولت و مسئولين براي حفظ امنيت، رفاه، آرامش و سلامت سالخوردگان، مكمل هاي غذايي و حفظ سلامت سالخوردگان، نيازهاي اجتماعي- فرهنگي سالمندان به منظور حفظ بهداشت رواني سالخوردگان و... برگزار مي شود.
همايش علمي دومين جشنواره آسيايي بهداشت خانواده
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴ دي ماه ۸۴
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران؛ سالن همايش هاي بين المللي رازي(جنب بيمارستان ميلاد تهران)
۳- پست الكترونيكي: info@paknamaward.com
۴- تلفن: ۸۸۷۹۶۰۸۲-۰۲۱/ دور نگار: ۸۸۷۹۱۲۰۷-۰۲۱
۵- نيم نگاه: اين همايش يك روزه ويژه متخصصان زنان و زايمان، داخلي، كودكان، پوست، روانپزشكي، عفوني، تغذيه، دكتراي اپيدميولوژي، داروسازان و دندانپزشكان و پزشكان عمومي است. در اين همايش درباره آخرين يافته هاي مرتبط با بهداشت خانواده بحث و گفت وگو مي شود. همايش امتياز بازآموزي نيز دارد.
بيست و هفتمين همايش بين المللي سلامت و بهداشت و تغذيه
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۳ مارس ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: ايرلند/ دوبلين
۳- پست الكترونيكي: ebethdibiase@yahoo.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.eatrightoverseas.org/aoda
۵- نيم نگاه: بيست و هفتمين همايش سلامت، بهداشت و تغذيه با هدف بحث و گفت وگو درباره، چاقي و اضافه وزن در بالغين، ديابت نوع دوم يا ديابت اكتسابي، استفاده از دستگاه هاي ورزشي و رژيم هاي لاغري و كاهش وزن و تأثير آن بر سلامت افراد، تغذيه و توليد مثل، تغذيه و تأثير آن برژنتيك، تغذيه و سلامت جوامع، يافته هاي جديد در زمينه علم تغذيه و... برگزار مي شود. اساتيد و پژوهشگران بسياري از سراسر جهان با ارسال مقاله در اين همايش حضور خواهند داشت.

فوق سري
تسليحات شگفت انگيز
عميد نمازي خواه
دولت ها هر ساله قراردادهاي بي شماري با شركت هاي سازنده تسليحات و جنگ افزار مي بندند كه اكثر آنها جزو اسناد فوق سري نظامي محسوب مي شود. طبق قوانين بين المللي، تمامي كشورها بايد دارايي هاي نظامي خود را به ارگان هاي بين المللي مربوط ارائه دهند، ولي در اين ميان پروژه هاي بسياري مسكوت مي ماند و تا زمان عملي شدن طرح ها و حتي پس از آن نيز برخي كشورها از ارائه اسناد آنها امتناع مي ورزند. كشورهاي قدرتمند نظامي، به صلاحديد وضعيت شان و به دليل رقابت با كشورهاي ديگر با صرف بودجه هاي گزاف، چنين طرح هايي را مسكوت مي گذارند. براي رسيدگي و معرفي كامل چنين مسائلي، احتياج به چندين جلد كتاب است، ولي ما قصد داريم از اين پس تعدادي از آنها را به صورت مختصر در ستون فوق سري براي شما معرفي  كنيم.
005331.jpg
هواپيماي معلق
از جزئيات اين طرح، گزارش كاملي تاكنون به ثبت نرسيده است، ولي منابع خاص از طرف شركت مجرب لاكهيد مارتين گزارش داده اند كه طي يك برنامه سري اين شركت موظف به ساخت پرنده اي بود كه بتواند ماه ها در آسمان و در ارتفاع پنجاه هزار پايي بماند و در هنگام حركت با سرعت هاي مافوق صوت خود را به اهداف برساند. اين هواپيماي معلق از خصوصيت رادارگريزي اپتيكي استفاده مي كند تا رادارهاي دشمن در تشخيص آن عاجز باشند.
آقاي بيل هوكينز كه مديريت اين پروژه را بر عهده دارد، مي گويد: اين پرنده به دليل معلق بودن در آسمان حالت كشتي هاي هوايي را دارد. البته هنوز در مورد طرح كامل آن آراي اكثريت نداريم، ولي در طرحي كه بيشتر مورد نظر است هواپيمايي مخروطي شكل است كه فاصله دو سربال آن ۸۰۰ پا(حدود ۶/۲۶۶ متر) خواهد بود.
احتمالاً اين هواپيما براي مأموريت هاي شناسايي و ضد تروريسم مورد استفاده قرار گيرد. با مجهز كردن آن به يك راداري كه فضاي بالاي هواپيما را مي بيند توانايي شناسايي هواپيماها و ماهواره هاي جاسوسي را خواهد داشت. لقب اين پرنده عجيب شناور، رادارگريز است.
005334.jpg
تي آر-۳؛ مثلث پرنده
يك طرح فوق سري به قيمت ۳ ميليارد دلار كه پرواز اولين مدل اين پرنده در اوايل دهه ۹۰ ميلادي گزارش شده است. تي آر-۳ براي مأموريت هاي تاكتيكي- شناسايي طراحي شده است. پرنده اي مثلثي كه مي تواند در سرعت هاي فوق صوتي پايداري پرواز بالايي داشته باشد. در سال ۱۹۹۴ طرح ساختنش تكميل شد و مقامات آمريكايي هنوز از شركت سازنده هيچ نامي نبرده اند. احتمال مي رود كه نيروي پيشران آن توسط موتورهاي اتمي فراهم شود. اندازه هاي واقعي آن مشخص نيست، ولي در مورد خصوصيت هاي رادارگريزي از طرح هاي بي نظير محسوب مي شود و مي تواند رنگ بدنه خود را تغيير داده و براي جذب امواج راداري از مواد مركب در بدنه اش استفاده شده است.
به دليل شكل خاص مثلثي رادارهاي زميني نمي توانند تي آر-۳ را ببينند و اگر هم در هنگام پرواز رديابي شود، هويت آن مشخص نخواهد شد يعني رادارها نمي توانند تشخيص دهند كه اين موجود  پرنده هواپيما، موشك يا چيز ديگري است. اين وسيله پرنده بي سرنشين است و توسط سامانه هاي الكترونيكي- مخابراتي هدايت مي شود.
005379.jpg
موشك سايه طوفان
سايه طوفان يك موشك كروز رادارگريز است كه مي تواند انواع كلاهك هاي مختلف اتمي و غير اتمي را با خود حمل كند. اين موشك از هواپيما شليك مي شود و به دليل خصوصيت رادارگريزي براي منهدم كردن اهداف حفاظت شده دشمن مانند مراكز فرماندهي، مراكز ارتباطي و يا انبار مهمات به كار گرفته مي شود. سايه طوفان از يك موتور توربوجت تي آر آي بهره مي برد و برد بالايي دارد. تمامي سامانه هاي پيشرفته هدف يابي آن را كمك مي كنند تا با دقت بسيار بالا به هدف برخورد كند. در شرايط آب و هوايي گوناگون اعم از ابري، باراني و... قدرت مانور بالايي دارد و در ارتفاعات پايين به راحتي پرواز مي كند. برد آن ۲۵۰ كيلومتر است. فاصله دو سر بال ۳ متر، طول ۱/۵ متر و سرعت آن در محدوده۸/۰ تا ۲/۱ سرعت صوت(Transonic) متغير است.
سطح مقطع راداري كمي دارد. متخصصان رادارگريزي با شكل ها و حالت هاي خاصي كه به بدنه مي دهند امواج راداري را پراكنده مي كنند و در اين صورت رادارها قادر به شناسايي اجسام نيستند. كمال اين خصوصيت را مي توان در هواپيماي جنگنده اف-۱۱۷ ديد.
تاريخ ساخت سايه طوفان مشخص نيست و شركت سازنده آن(شركت سيستم هاي موشكي ام ب دي اي) هيچ گاه گزارشي از آزمايش هاي عملي آن ارائه نكرده است.

بازارچه
005382.jpg
راهنماي ايدز
نويسنده: جان هابلي/ ترجمه: مسعود روانبخش/ ناشر: تيمورزاده طبيب/ چاپ اول: ۱۳۸۴/ ۱۴۴ صفحه، رقعي/ ۲۴۵۰ تومان.
اين كتاب، راهنمايي براي كاهش خطر بيماري ايدز است و در آن سرچشمه ها و علائم و روش هاي انتقال بيماري معرفي مي شود. كتاب دانش كاملي درباره علائم و پيشرفت بيماري در اختيار افراد فعال در زندگي اجتماعي مي گذارد تا بتوانند در مشاوره با كساني كه قبلاً آلوده شده اند و همچنين ديگر افراد جامعه با اعتماد به نفس وارد شوند. در پايان كتاب نيز فهرستي از كتاب ها و سايت هاي اينترنتي براي كساني كه علاقه به مطالعه بيشتر دارند آورده شده است.
مشاهير بيمار
تأليف: ناصر صفائي نائيني/ ناشر: تيمورزاده، طبيب/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۰۰صفحه، وزيري / ۳۹۵۰ تومان
از آغاز خلقت تاكنون هر انساني كه به دنيا آمده است كم و بيش به نوعي بيماري مبتلا شده و برحسب شرايط و امكانات زمان در صدد درمان موفقيت آميز يا غير مؤثر آن برآمده است. پرواضح است، كساني در ميان آنان كه بر ما انسان ها حكومت مي كرده اند از اين قاعده مستثني نبوده اند با اين تفاوت هر گاه از اين قدرتمندان صحبت شده است تنها از زاويه فرمانروايي و اقداماتي كه انجام داده اند به آنان نگريسته اند. در حقيقت تاريخچه دوراني را كه پشت سرگذاشته اند بدون اشاره به چگونگي سلامتي آنان تدوين كرده اند. اكنون ما مي دانيم چه بسا بيماري آنها كه يا صحبتي از آن نمي كردند و يا اينكه آن را به طور كلي مخفي مي كردند. در اين كتاب از آن بيماري ها صحبت شده است.
گام به گام با ICT
اخيراً دو عنوان كتاب از مجموعه كتاب هاي آموزشي «گام به گام با ICT» از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات (معاونت آموزش و پژوهش و امور بين الملل) منتشر شده است.
دكتر مسعود شفيعي كه كار تدوين و ترجمه اين كتاب ها را انجام داده است، درباره ضرورت انتشار اين كتاب ها گفت: مجموعه كتاب هاي گام به گام ICT توسط گروه كار الكترونيكي «آ سه آن» (AseAn) وابسته به برنامه توسعه اطلاعاتي كشورهاي آسيايي حوزه اقيانوس آرام در سازمان ملل متحد (UNDP-APSIP) تأليف و منتشر شده است. هدف از انتشار اين كتاب ها، آشنا كردن خوانندگان با دانش واژه ها، تعريف ها، روندها و مقولات مرتبط با ICT عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتي است. وي افزود: اين كتاب ها به زبان ساده و غيرتخصصي نگاشته شده اند و شامل انواع مثال ها، موردكاوي ها، درس هاي آموختني و بهترين تجربياتي هستند كه طراحان و تصميم گيرندگان ارشد كشورهاي در حال توسعه به منظور انتخاب استراتژي هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي مناسب با عصر اطلاعات به آنها نياز عاجل دارند.
تجارت الكترونيكي
اين كتاب شامل سه فصل به نام هاي مفاهيم و تعاريف، برنامه هاي نرم افزاري تجارت الكترونيكي و تجارت الكترونيكي در كشورهاي در حال توسعه است.
دولت الكترونيكي
هدف از نگارش اين كتاب از يك سو شفاف سازي مقولات كليدي مرتبط با دولت الكترونيكي و از سوي ديگر آشنا كردن خوانندگان با بهترين تجربه هاي كشورهاي رو به توسعه در زمينه دولت الكترونيكي است. رهبران متعهد به ايجاد دولت الكترونيكي نشان مي دهند كه از طريق تلفيق فناوري با روش هاي جديد خدمت رساني به مردم، بيش از پيش بر كارآمدي كارايي، شفافيت و پاسخ گويي دولت ها افزوده مي شود.
كتاب حاضر داراي ۶ فصل تحت عناوين: مفاهيم و تعاريف/ اهداف دولت الكترونيكي/ دولت الكترونيكي و توسعه انساني/ چالش هاي دولت الكترونيكي/ اهميت پي ريزي يك چارچوب استراتژيك ملي براي دولت الكترونيكي/ پي ريزي شادمانه دولت الكترونيكي، است.
005343.jpg
سبك ها و شيوه هاي طراحي آشپزخانه هاي امروزي
تأليف: مهرداد افشار شفائي/ ناشر: همراز/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۲۸ صفحه (گلاسه)، رقعي/۶۰۰۰ تومان
اين كتاب به عنوان نخستين قسمت از يك مجموعه بزرگ در زمينه عناصر معماري قصد دارد تا خواننده را با همه عناصر مربوط به فضاي آشپزخانه و شيوه هاي طراحي و سبك هاي مختلف آن آشنا سازد. همچنين در اين كتاب ۸۶ نمونه آشپزخانه در پنج سبك مختلف گردآوري شده و خواننده با ساده ترين روش براي يادگيري و به كارگيري سبك ها و شيوه هاي طراحي آشپزخانه هاي امروزي آشنا مي شود.
ضمن پرهيز از طرح هاي پيچيده و پرهزينه، مواد ارائه شده با توجه به محدوديت هاي تهيه مصالح در ايران، گردآوري شده است.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |