بررسي ۳ طرح مصوب دولت براي تأمين مسكن گروه هاي كم درآمد از ديدگاه اقتصاددانان
۳ طرح ؛۳ ديدگاه
|
|
اسدالله افلاكي
هنگامي كه عبدالعلي زاده سكان وزارت مسكن را به سعيدي كيا واگذار مي كرد با ابراز خشنودي از انتصاب وزير جديد گفت: «خوشحالم كه مسئوليت را به برادري شايسته تر از خود واگذار مي كنم.»
او كه ۸ سال پيش در مراسم معارفه خود گفته بود: «اگر توانستيم هزينه مسكن را در سبد خانوار به ۳۰درصد برسانيم و زمان جست وجو براي يافتن مسكن را به ۲ تا ۳ هفته كاهش دهيم، هنگام خداحافظي مي توانيم بگوييم موفق هستيم» در مراسم توديع خود، تغيير در ساختار سازماني وزارت مسكن و ايجاد انگيزه در مديران را از مهم ترين دستاوردهاي دوره خدمت خود ذكر كرد و افزود: «وزارتخانه را از قانون سفت و سخت زمين شهري خارج كرديم و نشان داديم كه اين قانون وحي منزل نيست بلكه محور كار ما بايد شهرسازي و توليد مسكن باشد.»
وي همچنين تأكيد كرد: «امروز، زيرساخت ها براي توليد يك ميليون مسكن در برنامه چهارم آماده است و اميدوارم برادرم آقاي سعيدي كيا بتوانند از اين دستاوردها استفاده كنند.»
اما سعيدي كيا كه در مراسم معارفه خود پرسش هاي خبرنگاران را بي جواب گذاشته بود. ۱۵آذرماه خبرنگاران را به وزارت مسكن فرا خواند تا علاوه بر پاسخگويي، سياست هاي وزارت متبوع خود را در جمع آنان تشريح نمايد. وي در اين نشست از ۳طرح مصوب دولت براي تأمين مسكن اقشار كم درآمد خبر داد. خبري خوشايند براي قشرهاي محروم جامعه كه چنانچه سازوكار اجرايي آن فراهم شود مي تواند در تحقق روياي ديرين اين گروه ها يعني داشتن سرپناه نقشي كارساز ايفا كند.
اين ۳ طرح كه قرار است از اواخر دي ماه امسال اجرايي شود عبارتند از: ۱- اختصاص ۱۰ ميليون تومان وام به كارمندان و افرادي كه حقوقشان كمتر از ۲۵۰ هزار تومان است. بازپرداخت اين وام ۱۵ ساله و به شيوه پلكاني خواهد بود و با افتتاح حسابي به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بدون اتلاف وقت در اختيار واجدين شرايط قرار مي گيرد. براي اين وام در شهرهاي زير ۲۵۰ هزار نفر ۶ درصد و در شهرهاي بين ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر ۴ درصد يارانه دولتي در نظر گرفته شده است.۲- پرداخت ۳ ميليون تومان وام وديعه مسكن به صورت قرض الحسنه به مستاجران كم درآمد، افراد تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد، زوج هاي جوان و افرادي كه حقوق و مزاياي آنها ۵/۱ برابر قانون كار است. بازپراخت اين وام، ۵ ساله و به صورت ماهانه خواهد بود.
۳- واگذاري زمين بدون دريافت بهاي آن به تعاوني ها و مجموعه سازان مسكن با اين شرط كه سازندگان مسكن موظف اند واحدهاي ساخته شده را تا ۵ سال به صورت اجاره به متقاضيان واگذار كنند. در اين طرح به هر واحد مسكوني ۱۲ميليون تومان وام ساخت تعلق مي گيرد و صاحبان اين واحدها پس از ۵ سال در صورت فروش موظف به پرداخت بهاي زمين خواهند بود.
وزير جديد مسكن معتقد است فارغ از آنچه گذشته بايد به آينده پرداخت، از اين رو در گزارشي كه از نظرتان مي گذرد بي آن كه به سياست هاي پيشين وزارت مسكن اشاره اي شده باشد اين ۳ طرح از ديدگاه ۳ اقتصاددان بررسي و تبيين شده است.
مشكل تأمين منابع مالي
دكتر بهروز هادي زنوز- استاد دانشگاه علامه طباطبايي، تأمين منابع مالي را عمده ترين مشكل بر سر راه اين ۳ طرح مي داند و معتقد است: «در حال حاضر، صندوق پس انداز مسكن، منابع مالي كافي در اختيار ندارد به طوري كه مردم براي دريافت وام در صف قرار دارند. حال اگر بخواهند از طريق بانك مسكن منابع مالي بيشتري به قشرهاي كم درآمد تخصيص بدهند بايد بانك مسكن توانايي تأمين اين منابع را داشته باشد. اين در حالي است كه در وضعيت موجود، بانك مسكن تنها مي تواند بخشي از اين اعتبار را از طريق شعب خود و تجميع سپرده هاي مردم تأمين كند كه بديهي است اين منبع براي تأمين اعتبار مورد نظر كافي و پاسخگو نيست.»
به گفته وي «راه حل ديگر آن است كه دولت منابعي را در اختيار بانك مسكن قرار دهد كه در اين صورت بايد اين منابع در بودجه سال ۸۵ پيش بيني شده باشد.»
اين اقتصاددان با اشاره به طرح نخست اذعان مي دارد:«از آنجايي كه گروه هدف اين طرح، اقشار كم درآمد و آسيب پذيرند، اين گروه ها با نرخ هاي رايج توان بازپرداخت اصل و سود اقساط وام مورد نظر را ندارند و نمي توان مطمئن بود كه در آينده توان مالي اين افراد تا اندازه اي افزايش يابد كه در بازپرداخت وام مشكلي نداشته باشند. بنابراين، در اينجا مسئله ريسك عدم بازپرداخت اين وام ها مطرح است مگر آن كه دولت بخشي از سود بانكي را تحت عنوان يارانه بپردازد.»
به اعتقاد اين استاد دانشگاه،» وام وديعه ۳ ميليون توماني مي تواند گره گشاي زوج هاي جوان و قشرهاي كم درآمد باشد مشروط به آن كه از يك سو، سمت عرضه و تقاضاي اين منابع مالي و از سوي ديگر، توان پرداخت وام ديده شود كه اين نياز به كار كارشناسي دارد. زيرا اگر منابع مالي تأمين نشود مردم در صف قرار خواهند گرفت و حتي همين وام ها خريد و فروش خواهد شد.»
از نظر دكتر زنوز«تصويب طرح سوم به معناي آن است كه دولت به سرمايه گذاري در بخش مسكن يارانه مي دهد اما بايد گروه هاي هدف اين طرح مشخص شود زيرا اگر محدوديت نباشد ممكن است افراد ثروتمند نيز وارد اين طرح شوند. به هر روي، اينكه اين طرح به هدف اصابت كند بستگي به كيفيت اجراي آن دارد و منوط به آن است كه زمين در چه منطقه اي و با چه موقعيتي واگذار كنند. با اين همه، مشكل اصلي، مشكل تقاضاست چرا كه ما در بخش مسكن كمبود سرمايه نداريم. براي نمونه در تهران بيش از ۳۰۰ هزار واحد مسكوني نوساز خالي وجود دارد كه تقاضا براي آنها وجود ندارد زيرا ميزان اجاره به حدي است كه از توان مردم خارج است. اما اينكه در بافت فرسوده سرمايه گذاري شود تجربه نشان مي دهد كه از اين طريق تلاش مي شود با نوسازي اين بافت ها به اصطلاح نوعي شهرسازي تعويضي صورت بگيرد. يعني خانه هاي قشرهاي فرودست به ثمن بخس خريداري و اين افراد از بافت بيرون رانده شوند و در عوض آپارتمان هاي تجاري و مسكوني با چند برابر قيمت خانه هاي قبلي ساخته شود. چرا كه اگر انگيزه قوي رانت جويي وجود نداشته باشد بخش خصوصي رغبتي به سرمايه گذاري در اين بافت ها نشان نخواهد داد. براي مثال، اگر بخواهيم بافت فرسوده چراغ برق و سرچشمه را احيا كنيم در طراحي و مديريت به گونه اي عمل مي شود كه ارزش زمين بالا مي رود و نتيجه آن خواهد بود كه قشر جديدي جايگزين ساكنان اين محدوده خواهند شد حتي در مواردي كاربري عوض مي شود و ساكنان اين بافت ها بيشترين آسيب را خواهند ديد.»
به زعم اين اقتصاددان « مشكل آن است كه هنوز استراتژي مدوني براي احياي بافت هاي فرسوده وجود ندارد، بنابراين نمي توان دراين باره قضاوت كرد مگر آنكه مشخص شود كدام استراتژي براي نوسازي اين بافت ها در نظر گرفته شده است.»
تأكيد بر اشتغال زايي
دكتر سيد محمد طبيبيان- اقتصاد دان، مي گويد:«مشكلي كه از قبل از انقلاب در سيستم دولتي وجود داشته و پس از آن نيز به رغم چند صدا بودن حكومت و وارد شدن نهادهاي مردمي در سيستم حكومتي، اين مشكل تشديد شده و ادامه يافته آن است كه همه دولتمردان براين تصورند كه با پول مي توان معضلات اقتصادي از جمله بيكاري، كمبود سوخت، آلودگي و مشكل مسكن را برطرف كرد. گرچه ممكن است يك خانوار از طريق پول مسائل خود را حل كند ولي اين امر قابل تسري به كشور نيست و اين نكته اي است كه مورد توجه قرار نگرفته است به همين دليل و با نيت خير طي سالها از طريق ايجاد نقدينگي، پول به جامعه تزريق شده و بر اين اساس، سالانه نقدينگي معادل ۲۰ تا۳۰ درصد رشد كرده و منابع بانكي هم به اين منابع افزوده شده با اين رويكرد كه مسائل اقتصادي از اين طريق حل شود در صورتي كه اين ايده به طور كلي اشتباه و نادرست است.»
وي با اشاره به ۳ طرح مصوب دولت براي تأمين مسكن قشرهاي كم درآمد تصريح مي كند:«گرچه اين ۳ طرح مملو از حسن نيت است اما واقعيت آن است كه در حال حاضر در بسياري از شهرستانها و روستاها ما با اضافه عرضه مسكن مواجهيم در حالي كه در شهرهاي بزرگ اضافه تقاضا وجود دارد و اين امر به دليل مهاجرت گسترده حادث شده است. افزون بر اين، در اين شهرها شمار قابل توجهي از ساختمانها به صورت احتكار نگهداري مي شود يعني مالكان آنها نه براي استفاده بلكه به عنوان دارايي اين ساختمانها را به تملك خود درآورده اند. ساختمانهايي گران قيمت كه به هر تمهيدي هم از احتكار بيرون آورده شوند پاسخگوي تقاضاي مهاجران و افراد كم درآمد نخواهند بود.»
به گفته اين اقتصاد دان،«چنانچه دولت سياستي در پيش گيرد كه به بهبود توزيع جغرافيايي جمعيت بينجامد مشكل مسكن نيز تا حد زيادي كاهش خواهد يافت.»
طبيبيان معتقد است:« تمركز روي تزريق پول براي تأمين مسكن ارزان قيمت در مناطق شهري باعث گسترش و رشد حواشي شهرها به ويژه شهرهاي بزرگ مي شود، زيرا با وام هاي تخصيص يافته تنها مي توان در حواشي شهرها خانه خريد.»
وي با اشاره به اين كه درآمد در گرو اشتغال است، مي گويد:«مشكل اصلي خانوارهاي جوان، درآمد است. اگر براي اين خانوارها درآمد ايجاد شود بديهي است آنها خود قادر خواهند بود مشكل مسكن شان را حل كنند. به عبارت ديگر اين تمهيدات زماني گره گشاست كه مشكل اشتغال جوانان به طور اساسي حل شده باشد در غير اين صورت يك زوج بي كار يا كم درآمد حتي اگر وامي دريافت كنند در بازپرداخت آن با مشكل مواجه خواهند شد.»
طبيبيان با ناكافي دانستن اين طرح ها مي افزايد:«اگر قرار است مشكل مسكن حل شود بايد دولت نخست براي مسأله عدم تعادل منطقه اي چاره انديشي كند؛ چرا كه در حال حاضر در اطراف تهران مناطق عظيم مهاجرنشيني ايجاد شده كه اين يك بحران بزرگ است و چنانچه به اين افراد وام تعلق بگيرد طبعاً باعث رشد حاشيه نشيني خواهد شد. بر اين اساس پرداخت هرگونه وام در صورتي كارساز خواهد بود كه در قالب يك برنامه كه تمام ابعاد و جوانب آن بررسي شده باشد صورت پذيرد در غير اين صورت تنها به حاشيه نشيني دامن مي زند.»
اين اقتصاددان در خصوص پرداخت وام به انبوه سازان مي گويد:« اين طرح پيش از اين به شكل هاي ديگر اجرا شده، بنابراين بايد كارهاي مشابه گذشته ارزيابي شود و چنانچه نتايج مثبت بود به اين كار اقدام شود در غير اين صورت اين طرح با موفقيت همراه نخواهد بود.»
لزوم استفاده از تيم هاي تخصصي
دكتر جمشيد پژويان، در ارزيابي اين ۳ طرح مي گويد:«مهمترين مسأله، تأمين منابع است مشكل ديگر اين كه ما چگونه و بر اساس چه ساز و كاري مي خواهيم قشرهاي محروم و افرادي كه درآمدشان كمتر از ۲۵۰ هزار تومان است را شناسايي كنيم. مسأله زوج هاي جوان هم بحث جديدي نيست، سال هاست كه مي خواهند با تخصيص يارانه مشكلات اين گروه ها را حل كنند. در حالي كه به جاي اين كارها بايد براي اشتغال آنها چاره انديشي شود چرا كه اگر اين افراد يك شغل مطمئن و دائمي داشته باشند خودشان مشكلات شان را حل مي كنند. به عبارت ديگر، وظيفه دولت ايجاد اشتغال براي اين افراد است اما از آنجايي كه ما از توانايي و تخصص كافي برخوردار نيستيم اغلب به طرح هاي شعارگونه روي مي آوريم كه نتيجه آن اتلاف منابع كشور است.»
وي مي افزايد:« در كشور ما مرسوم است كه در تدوين و ارائه طرح و برنامه از تيم هاي متخصص و مشاوران صاحب نظر كه اتفاقاً تعدادشان بسيار محدود است استفاده نمي شود. در نتيجه اغلب طرح ها در حين اجرا با مشكل مواجه مي گردد و عملاً به نتيجه نمي رسد. براي نمونه، در طرح نخست، شناسايي افرادي كه حقوق شان كمتر از ۲۵۰ هزار تومان است تقريباً غيرممكن است مگر آنهايي كه تنها منابع درآمدشان از حقوق و دستمزد بوده و حقوق رسمي دريافت مي كنند. از سوي ديگر، به محض تخصيص منابع، هزينه ها بالا مي رود، قيمت مصالح افزايش مي يابد و مشكلات ديگر پيش مي آيد.»
به اعتقاد اين اقتصاد دان،«يكي از اشكالات اساسي كه البته هميشه بوده و مختص دوره خاصي هم نيست آن كه ما فكر مي كنيم وزارتخانه ها بايد تعيين كننده سياست ها باشند. در حالي كه ارائه طرح در حيطه وظايف وزارتخانه نيست زيرا طراحي سياست اقتصادي در هر زمينه اي در كشور بايد براي كل جامعه باشد؛ يعني وقتي سياست مسكن ارائه مي شود اين به معناي كل سياست هاي اقتصادي كشور است و اين به يك جامعيت تخصصي نياز دارد كه وزارتخانه ها از آن برخوردار نيستند. از همين رو، ضروري است سياست هاي اقتصادي در يك جاي متمركز و توسط گروهي متشكل از كارشناسان و صاحب نظران اقتصادي طراحي شود؛ شيوه اي كه در همه دنيا معمول است.»
|