چهارشنبه ۷ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۶
سيستم مالي شهرداري از ابتداي سال آينده تغيير مي كند
راه حلي براي مشكلات مالي شهرداري
با تغيير سيستم  مالي  شهرداري  تهران  از ابتداي  سال  85، امكان  ارائه گزارش هاي  مالي  شفاف  فراهم  شده  و شهرداري  هرفصل  (سه  ماه  يك بار) گزارش  مالي خود را ارائه  خواهد داد
007869.jpg
عكس:محمد كربلايي احمد
فرشيد اسحاقي 
پاسخگو نبودن برخي از  شهرداري ها نسبت  به  فعاليت هاي  مالي  موضوعي  است  كه  طي سال هاي  گذشته  بارها به  آن  پرداخته  شده ، اما درعمل ، كار اجرايي  خاصي  براي رفع  اين  مشكل  صورت  نگرفته  است .
اين  مهم ، منجر به  بروز مشكلاتي  در سيستم هاي  مالي  شهرداري ها از جمله  شهرداري  تهران  شده  به گونه اي  كه  به  گفته  علي  عسكري - رئيس  جديد سازمان  فرهنگي  و هنري  شهرداري  تهران - اين  سازمان  در هشتمين  ماه  از سال ، تمامي  280 ميليارد ريال  اعتبار سال  جاري  خود را هزينه  كرده ، ضمن  آنكه  50 ميليارد ريال  نيز بدهي  بالا آورده است . بيشتر اين بودجه در 5 ماه نخست امسال و توسط رئيس سابق سازمان هزينه شده است.
مجموعه  شهرداري  تهران  اكنون  با كسري  بودجه  40 درصدي  مواجه  شده  كه  براي  رفع  اين  مشكل ، شوراي اسلامي  شهرتهران  هفته  گذشته  درمصوبه اي  به شهرداري  تهران اجازه  داد براي  جبران  كسري  بودجه ، 3 هزار و 500 ميليارد ريال  وام  دريافت كند.
وضعيت  مالي  كنوني  شهرداري  تهران  به گونه اي  است  كه  به گفته  مهدي  چمران - رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران - اكنون  ممكن  است  اجراي  تعداد زيادي  از طرح هاي  عمراني  شهرداري  به دليل  نبود اعتبارات ، با مشكل  مواجه  شود.
براساس  قانون  شهرداري ها مصوب  سال  1334، شهرداري ها مكلف  هستند هر 6 ماه  يك بار، منتهي  به  پانزدهم  ماه  بعد، صورت  جامعي  از درآمد و هزينه  خود را كه  به  تصويب  انجمن  شهر رسيده  است ، براي  اطلاع عموم  منتشر كنند.
همچنين  بر اساس  ماده  44 آيين  نامه  مالي  شهرداري  ها، مصوب  سال  1346 و اصلاحيه  سال  1359 آن ، سه  نوع  حسابرسي  از جمله  حسابرسي  مستقل  پيش  بيني  شده ، اما به آن كمتر عمل شده است.
به  گفته  كارشناسان ، يكي  ازعوامل،  پاسخگو نبودن  برخي از شهرداري ها در امور مالي حسابرسي  نشدن  آنهاست  كه  در صورت  تحقق آن ، قابليت  اتكاي  استفاده كنندگان  از اطلاعات مالي  شهرداري ها را افزايش  داده  و نارسايي هاي  احتمالي  روشن  مي شود.
حسابرسي  نشدن  و ابهامات مالي  شهرداري  تهران  در سال هاي  گذشته  موجب  شده  تا هر از گاهي  همچون  پاييز سال  84، مديران جديد شهرداري را با مشكلات  عديده  مالي  رو به رو كند؛ مشكلي  كه  حسن  بيادي  - نايب  رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران - علت  آن را خرج نشدن  بودجه  شهرداري  در جاي  خود در چند ماه  اول  امسال  مي داند.
بيادي  در يكي  از جلسات  علني  شوراي  اسلامي  شهر تهران  اضافه كرد: بايد مشخص شود كه  پول هاي  شهرداري  در كجا خرج  شده  است ؟
وي  درخصوص  زمان  بررسي  تصويب  اجازه  دريافت  وام  3 هزار و 500 ميليارد ريالي  توسط  شهرداري  تهران  براي  تكميل  پروژه هاي  عمراني  نيمه تمام  گفت : بايد بررسي  شود كه  چه  هزينه هايي  خارج  از برنامه  خرج  شده  كه  اكنون  شهرداري  براي  اجراي  پروژه هاي  عمراني  دچار مشكل  شده  است  .
در اين  خصوص  معاون  مالي  و اداري  شهرداري  تهران  مشكلات  مالي  شهرداري  را مربوط  به  سيستم  غلط  مالي  موجود در شهرداري  مي داند كه  فعاليت  چندين ساله  اين سيستم ، موجب  شده  تا نتوان  گزارش  مالي  شفافي  را ارائه  داد.
حسين  پور زرندي  سيستم  فعلي  شهرداري را سيستم  پرداخت  نقدي  عنوان كرد و گفت: در اين  سيستم  عمليات  مالي  زماني ثبت  مي شود كه  فعاليت  نقدي  صورت  گيرد .
معاون  شهردار تهران  با بيان  اينكه  عمليات  مالي  شهرداري  تعهدي  است  گفت : مقدار زيادي  از دريافت هاي  عوارض  شهرداري  به صورت  تعهدي  و با چك  است  كه  تا زماني  كه  نقد نشود در حساب ها ثبت  نمي شود .
پور زرندي ، فعاليت  اين  سيستم  را در شهرداري  تهران  عامل  بروز سه  آفت دانست  و گفت: اولين  اين  آفت ها، اين  است  كه  مديران  شهرداري ، مديريت بر اموال  و دارايي ها ندارند و در صورت هاي  مالي  نشاني  از آنها نيست  و نمي توان اطلاعات  آنها را در شبكه اي  واحد، به  طور يكجا داشت  .
او احتمال  بروز فساد مالي  در شهرداري  را آفت  دوم  استفاده  از اين  سيستم دانست  و گفت : چون  اموال  و اسناد ثبت  و ضبط  نمي شود، ممكن  است  چك ها و اسناد تعهدي  دور ريخته  يا پس  داده  شود تا نتوان  آن  را پيگيري  كرد .
به  گفته  پور زرندي ، سومين  آفت  اين  سيستم  اين  است  كه  نمي توان  صورت هاي مالي  را به  يك  سازمان  حسابرسي  داد تا ارزيابي  درستي  روي آنها صورت گيرد.
معاون  شهردار تهران  درخصوص  پاسخگو نبودن  شهرداري ها درفعاليت هاي  مالي  گفت : با تغيير سيستم  مالي  شهرداري  تهران  از ابتداي  سال  85، امكان  ارائه گزارش هاي  مالي  شفاف  فراهم  شده  و شهرداري  هرفصل  (سه  ماه  يك بار) گزارش  مالي خود را ارائه  خواهد داد و تلاش  داريم  تا اين  گزارش ها، شفاف  و بدون  ابهام  باشد تا از پديد آمدن  مشكلات  در سيستم  مالي  شهرداري  جلوگيري  شود .
معاون  اداري  - مالي  شهرداري  تهران  با اشاره  به  حجم  بالاي  مطالبات  شهرداري  تهران  گفت : شهرداري  تا پايان  سال گذشته  بيش  از 5 هزار ميليارد ريال عوارض  از دستگاه هاي  دولتي  و اشخاص  حقيقي  طلبكار است  .
او اضافه كرد: در حالي  كه  مهمترين  و پايدارترين  منبع  درآمد شهرداري ها كسب عوارض  نوسازي  است ، اما به دليل  پرداخت  نشدن  اين  حقوق  حقه  از سوي  دستگاه هاي دولتي  و غيردولتي  و اشخاص ، شهرداري  تهران  با بحران  تحقق  نيافتن  درآمدها روبه رو است  .
پور زرندي  گفت : اكنون  تهران  داراي  600 هزار واحد صنفي  است  كه  بيشترين بدهي  عوارض  نيز مربوط  به  اين  واحدهاست. دستگاه هاي  دولتي  و نهادهاي  عمومي  نيز مبالغ  قابل  توجهي بابت  انواع  عوارض  ساختماني  و غيره  به  شهرداري  تهران  بدهكار هستند .
معاون  شهردار تهران  علت  اصلي  وجود اين  بدهي  سنگين  به  شهرداري  را سيستم غلط  مالي  شهرداري  و نبود اطلاعات  شفاف  از حساب هاي  مالي  شهرداري  دانست .
او در خصوص  لزوم  انجام  حسابرسي  در امور مالي  شهرداري  گفت : اگر قرار به حسابرسي  است ، بايد حسابرس  از درون  مجموعه  شهرداري  تهران  باشد .
وي ، وجود حسابرس  يا ذي حساب از خارج  از مجموعه  شهرداري  براي  ساماندهي سيستم  مالي  شهرداري  تهران  را موثر ندانست  و اضافه كرد: فعاليت  ذي حسابي  خارج از مجموعه  شهرداري  جزاينكه  دست  شهرداري  تهران  را مي بندد، نتيجه  ديگري ندارد .
اين  درحالي  است  كه  نايب  رئيس  شوراي  اسلامي  شهرتهران ، نبود ذي حساب مستقل را مهمترين  عامل  ايجاد فساد مالي  در شهرداري ها مي داند.
حسن  بيادي اضافه كرد: يكي  از بزرگترين نارسايي ها كه  از اول  در قانون  شهرداري ها بوده ، نقصي است  كه  در نظام  ذي حسابي شهرداري ها است .
او گفت: زماني  كه  شهردار انتخاب  مي شود، خود ذي حساب شده  و معاون اداري  ـ مالي  او ذي حساب دوم  است ، اينكه  شهردار يا شهرداران  مناطق  يا معاون اداري  ـ مالي  شهرداري ، خود ذي حساب باشد نقض  غرض  است،  يعني  نمي شود كه  يك فرد خود تصميم  بگيرد و با اين  حال  همان  فرد نيز خود را كنترل  كرده  و خود دستوردهنده  باشد.
بيادي  گفت : در اين  روش ، هيچ گونه  نظارتي  بر نظام  حسابرسي  صورت  نمي گيرد و حداكثر بعد از اينكه  عملي  صورت  گرفت ، تنها شوراي اسلامي  شهر يك  نظارتي  در اين  خصوص  انجام  مي دهد .
نايب  رئيس  شوراي  اسلامي  شهرتهران  تصريح  كرد: حسن  داشتن  ذي حساب اين  است كه  قبل  از اينكه  عملي  يا فعاليت  مالي  صورت  گيرد، ذي حساب وظيفه  دارد كه اين  اسناد را كنترل  كرده  و بعد چك  صادر شود .
بيادي  به تبصره اي  كه  در ذيل  بند 30 از ماده  71 وظايف  شوراها آمده اشاره كرد و گفت : بر اين  اساس ، تمامي  پرداخت هاي  شهرداري  در حدود بودجه  مصوب  با اسناد مثبته  و با رعايت  مقررات  مالي  و معاملاتي  شهرداري  به عمل  مي آيد كه  اين اسناد بايد به  امضاي  شهردار و ذي حساب يا قائم  مقام  آن  برسد .
بيادي  گفت : اگر تحقيق  كنيم ، معلوم  مي شود كه  حدود 90 درصد شهرداراني كه  از دوره  رضاشاه  تاكنون  مشكل  مالي  پيدا كرده  و بر كنار شدند ناشي  از آن بوده  كه  به  كسي  حساب  و كتاب  پس  نمي دادند .
او بر ضرورت  استفاده  از ذي حساب هاي  مستقل  در شهرداري هاي  كشور تاكيد كرد و خواستار تدوين  و تصويب  قوانين  لازم  در اين  خصوص  در مجلس  شوراي  اسلامي  شد.

فرستاده شهردار
زباله هاي خوشبخت
رضاولي زاده - در مطالب پيوسته فرستاده شهردار كه از اين پس روزهاي دوشنبه و چهارشنبه در صفحه شهرآرا به چاپ مي رسد، با ارائه تصاويري از مسائل شهري كشورهاي ديگر به مقايسه آنها با مسائل كلانشهرهاي ايران مي پردازيم. فرستاده شهردار شخصيتي خيالي است كه توسط شهردار فرضي تهران براي ماموريت به خارج از كشور اعزام شده است. اين فرستاده ماموريت دارد در بازديد از شهرهاي كشورهاي ديگر، گزارش هايي را به شهردار ارائه و در آنها نحوه اداره شهرهاي ديگر كشورها را با شيوه مديريت در تهران مقايسه كند. تاكيد مي شود فرستاده و ماموريت آن خيالي، اما اتفاقات و نام مكان ها و شخصيت ها واقعي هستند. پيگير گزارش هاي فرستاده خيالي شهردار باشيد.
***
با زنگ در بيدار شدم. ماموري با لباس سبزرنگ كيسه زباله اي را كه ديشب گذاشته بودم دم در جلو رويم مي گيرد و به آلماني مي پرسد: اين مال شماست؟ .
مي گويم: بله .
- دم در بود!
- خب، گذاشته بودم كه ماشين زباله بردارد.
چشم هايش را تنگ مي كند و چندبار سراپايم را ورانداز مي كند. بعد شمرده شمرده در حالي كه براي اداي هر كلمه كلي دهنش را باز و بسته مي كند. مي پرسد: شما اين كيسه را گذاشتيد دم در كه ماشين زباله جمع كني بردارد؟
با دست محمد كه از پشت، روي شانه ام مي نشيند آرام مي گيرم. احساس مي كنم كار اشتباهي كرده ام؛ اما هنوز نمي دانم ايراد كار كجاست. محمد با مامور سبزپوش خوش و بش مي كند و وقتي چشمش به كيسه زباله در دست مامور مي افتد، برمي گردد و از من مي پرسد: تو اين رو گذاشتي دم در؟ . مي گويم: آره .
لبخند مي زند و مي گويد: خب، پس خودت 65چوب بيا بالا .
اما وقتي برگه جريمه را از مامور سبزپوش مي گيرد لبخند، توي صورتش مي ماسد و سوت مي كشد: 145يورو (اويرو) چرا؟
مامور سبزپوش مي گويد: يك نوع باتري توي آشغال ها وجود دارد .
بعد گيت دستي اش را روي كيسه زباله مي كشد و چراغ خطر گيت را كه چشمك مي زند نشانمان مي دهد.
- باتري هاي واكمن من است.
محمد با چشم هاي از حدقه بيرون زده مي گويد: باتري رو چرا انداختي توي زباله ها؟
منتظر جواب من نمي ماند، از مامورسبزپوش تشكر مي كند و برايش توضيح مي دهدكه من تازه از ايران آمده ام و با قوانين آلمان آشنايي ندارم.
مامور سبزپوش همان طور كه دارد مي رود و خداحافظي مي كند به محمد مي گويد: اگه مي خواد براي يادگيري هركدوم از قوانين اينجا 145يورو هزينه كنه، بهش بگو حتما يه بانك بزنه .
بعد هر دو مي خندند. محمد در را مي بندد و كيسه زباله را مي دهد دستم.
- بيابگرد باتري ها رو پيدا كن.
- چرا؟
- اينجا هيچ كس باتري  رو توي كيسه زباله نمي ندازه؛ چون جزو زباله هاي خطرناكه. در ضمن كسي اينجا كيسه زباله رو دم در خونه يا توي كوچه و خيابون نمي ذاره. پشت همين ساختمون چهار تا سطل زباله بزرگ چرخدار هست. رو هركدومش هم نوشته كه مخصوص چه جور زباله اي. همه زباله ها شونو تفكيك شده مي ريزن اون تو. كاغذ و شيشه و چيزاي فلزي رو بايد جدا كرد. بعد ماشين زباله هر روز مي آد و سطل ها روخالي مي كنه.
گره كيسه زباله را باز مي كنم. بوي آشغال ها دارد خفه ام مي كند. محمد پقي مي زند زير خنده. چند تا فحش بارش مي كنم.
- نصف اين جريمه رو خودت مي دي، چون بهم نگفته بودي.
بلندتر مي خندد و با دست روي رانش مي كوبد.
- بقيه شو هم از تنخواهي كه شهرداري بهت داده هزينه كن. به هر حال اين تجربه ها قراره عام المنفعه باشه.
باتري ها را پيدا مي كنم. محمد آنها را مي گيرد و مي شويد. مي پرسم: چيكارش مي كني؟ .
- باتري رو تو هيچ كدوم از سطل زباله ها نمي ندازن، فقط به پمپ بنزين و يكي دو جاي ديگه مي شه تحويل داد.
كيسه زباله را دوباره گره مي زنم. محمد همانطور كه بساط چاي را آماده مي كنه، مي گويد: راستي يه چيز ديگه ام بايد بگم. اينجا وسيله هاي كهنه رو فقط روزاي يكشنبه مي شه گذاشت بيرون توي پياده رو، اون هم نه طوري كه پياده رو روبندبياره. اگه روزاي يكشنبه يه گشتي توي شهر بزني كلي مي توني واسه خودت جهازجور كني. از چوب رختي و كمد و مبل و كامپيوتر بگير تا ظرفاي كهنه و قهوه جوش و تلويزيون .با دست وسايل خانه اش را نشان مي دهم و مي گويم: حالا اينايي رو كه از تو خيابون جمع كردي شستي يا نه؟
مي خندد: راستش سال اولي كه اومدم تقريبا همه وسايل خونه رو از تو خيابون جمع كردم. اتفاقا چيزاي خوبي توشون پيدا مي شه. باورت نمي شه من سه ماه تموم هر يكشنبه تو خرت و پرتاي كنار خيابون مي گشتم تا آخرش تونستم يه كامپيوتر 386 جمع وجور كنم. صفحه كليد از يه جا، مونيتور از يه جا، اما بالاخره جور شد. فكر نكني فقط مهاجرا تو اين خرت و پرتا پلاسن، خود آلمانيا هم پيش مياد يه چيزي چشمشونو بگيره و ورش دارن .
- خب، اگه مردم همه اين خرت و پرتارو برندارن چي؟
- مهلت داره، چهارروز بعد ماشين شهرداري مياد و جمعشون مي كنه.
- ببينم اين يارو چرا گيت با خودش آورده بود؟
- اونا شك كردن كه شايد آشغال نباشه. چون سابقه نداره كسي تو خيابون يا دم در آشغال بذاره. لابد فكر كرده بمبي چيزي اون تو جاسازي كردي.
وقتي قرار است ناشتا 145 يورو جريمه بدهم و يكي هم اينقدر خوشمزگي بكند فرانكفورت اصلا شهر قشنگي نيست. هنوز هيچ گزارشي به شهرداري مركز نداده ام. بايد براي شهردار نامه اي بنويسم.

راپورت خبرنگار
همه چيز به كام است
007872.jpg
پويا مهرآيين- حالا ديگر باتوجه به اجراي طرح زوج وفرد، بعضي خيابان ها آنقدر خلوت شده اند كه خودروها بتوانند با سرعت نسبتا زيادي در آنها حركت كنند. بارندگي هم كه شكر خدا شروع شده و آلودگي هوا را كاهش داده است، پس ظاهرا همه چيز به كام است و ديگر نمي شود به اين راحتي ها به اين و آن گيرداد كه اينجاي شهر اين طوري است و آنجاي شهر آن طوري، اما همه چيز بستگي به اين دارد كه شما در چه موقعيتي باشيد؛ اگر راننده خودرويي باشيدكه در يكي از اين خيابان هاي خلوت تردد مي كند، قطعا خيلي راضي تر از قبل هستيد كه مي توانيد بدون تحمل دود و بوق و تلف كردن وقت، خيلي زودتر به كارتان برسيد، اما كافي است مسافري باشيد كه در انتظار سررسيدن تاكسي يا خودرو كنار خيابان ايستاده ايد. اگر حواستان جمع باشد، از همان ابتدا در موقعيتي قرار مي گيريد كه اوقات خودتان و ديگران (مثلا راننده خودرو)را تلخ نكنيد، اما خدا نكند كمي گرفتاري داشته باشيد. آن وقت است كه خدا مي داند غرق شدن در فكر اين مشكل و آن كمبود چه بلاهاي تازه تري به سرتان خواهد آورد.
***
پيرمرد با آنكه خودش به سختي و با كمك عصا راه مي رود، دست مرد نابينا را هم گرفته است تا براي رد شدن از خيابان به او كمك كند. هر دو آهسته آهسته قدم برمي دارند تا خطري برايشان به وجود نيايد. خيابان آنقدر خلوت هست كه خودروها بتوانند با سرعت مطمئنه در آن حركت كنند. هواي بعد از باران صبحگاهي كاملا  دلپذير است، اگرچه سرما باعث شده كه همه شهروندان در لاك دفاعي فرو بروند و شال و كلاه و دستكش و پالتوهايشان را از گنجه ها در بياورند. پيرمرد مرتب به اين طرف وآن طرف نگاه مي كند. تمام حواسش به خودروهايي است كه در حال عبور در خيابان هستند. خودرويي از دور مي آيد. پيرمرد و مرد نابينا لحظه اي مي ايستند تا خودرو عبور كند و آنها بعد به راه خود عبور بدهند، ضمن اينكه حواس پيرمرد به خودروهاي بعدي هم هست ولي دو- سه ثانيه بعد سر هر دو آنها به سمتي مي چرخد كه خودرو عبوري لاستيكش را از داخل يك چاله پر از آب گل آلود عبور مي دهد. حالا لباس هاي هر دو آنها پر از قطراتي است خاكي رنگ كه از زير چرخ خودرو بيرون پاشيده اند. مرد نابينا با صداي بلند فرياد مي زند: آخه مگه كوري؟ تو هم شدي راننده؟ .
راستي اين مشكل تقصير كيست؟ درست است كه راننده ها به اندازه بي دقتي خود مقصر هستند ولي اي كاش فكري هم به حال چاله چوله هاي خياباني مي شد. باور كنيد كار زياد سختي نيست.

از شهر
راه هاي جبران كسري بودجه
دكتر قاليباف شهردار تهران در مورد نحوه مشاركت مردم و بخش خصوصي براي تامين بخشي از كمبود 35 درصدي بودجه شهرداري تا پايان سال جاري و تعداد پروژه هاي تعريف شده براي تحقق اين هدف، گفت: مشاركت براي اجراي برخي پروژه ها با مشاركت بخش خصوصي آغاز شده است. همچنين براساس مصوبه شوراي شهر تهران و مصوبه برنامه چهارم توسعه، مذاكراتي نيز با دو بانك داخلي براي گشايش اعتبار اسنادي(LC) انجام گرفته است . شهردار تهران در مورد اينكه اين اقدامات موجب جبران چه ميزان بودجه مورد نياز شهرداري تهران خواهد شد، گفت: اين ديگر مشكل من است و مردم نبايد تبعات اين مشكل را بكشند. من دارم آن را حل مي كنم .
پيوند محله و فرهنگسرا
يكي از سازمان هايي كه با انتخاب دكتر قاليباف به سمت شهرداري تهران دچار تغيير و تحول شده، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است. پس از اين تغييرات دكتر علي عسگري - رئيس جديد سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران - در گفت وگوهايي با خبرنگاران دغدغه ها و برنامه هاي فرهنگي خود و مديريت جديد شهري را اعلام كرد. عسگري در آخرين اظهارنظر خود گفت ساختار و تشكيلات فرهنگسراها داراي موانع زيادي است و اين موانع روساي فرهنگسراها را زمين گير كرده كه براي رفع آنها در حال برنامه ريزي هستيم.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به ايسنا گفت: مشخص و روشن نبودن رسالت و ماموريت سازمان فرهنگي هنري شهرداري نيز موجب سطحي گرايي و مناسبت زدگي اين سازمان شده و به همين دليل فقط مناسبتي فعاليت مي كنند، به همين دليل در نخستين اقدام مشغول تدوين و مشخص كردن سياست ها هستيم.
عسگري پيوند محله و فرهنگسراها را مهمترين تحول در فرهنگسراها عنوان كرد و گفت: بر اساس اين رويكرد فرهنگسراها در انتظار مراجعه شهروندان نخواهند شد، بلكه به سراغ مردم مي روند و به نيازهاي فرهنگي شهروندان با كيفيت بهتر عرضه خدمات پاسخ خواهند داد.
وي تاكيد كرد: پركردن اوقات فراغت شهروندان، آموزش و در دسترس قرار دادن خدمات فرهنگي از مهمترين اولويت ها و برنامه هاي سازمان فرهنگي  هنري شهرداري تهران به شمار مي رود.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره نحوه پرداختن فرهنگسراها به مباحث ديني گفت: اين موضوع داراي مولفه هاي متعددي بود كه اولويت بندي توجه در فرهنگسراها به تقويت و آموزش مباحث اخلاقي همچون كمك به ديگران، همسايه داري، خدمت به مردم و ... خواهد بود.

اعداد اساسي
۴‎/۱۴۰‎/۰۰۰
عدد۴‎/۱۴۰‎/۰۰۰وقتي به ظرفيت ناوگان حمل ونقل شهري تهران مربوط باشد، سيلي از پرسش هاي ريز و درشت درباره جزئيات ناوگان حمل ونقل عمومي را به ذهن هر شهروندي متبادر مي كند.
از قرار معلوم با افزايش تعداد 400 دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان اتوبوسراني شهر تهران، ظرفيت جابه جايي مسافر در اتوبوسراني از 3 ميليون فراتر رفته و با كاهش يك دقيقه اي در سر فاصله زماني قطارهاي مترو تهران، ظرفيت جابه جايي مسافر در شبكه مترو نيز به يك ميليون نفر رسيده است. درحال حاضر با افزايش 340هزار نفر به ظرفيت ناوگان اتوبوس هاي شهري، شركت واحد اتوبوسراني تهران، روزانه 3ميليون و 140هزار مسافر را جابه جا مي كند كه اين رقم بيانگر 9درصد افزايش ظرفيت حمل ونقل در اين ناوگان است. كاهش زمان انتظار قطارهاي مترو نيز ظرفيت مترو را 11درصد افزايش داده است. با اين حساب براي نخستين بار در تاريخچه حمل ونقل عمومي تهران ظرفيت جابه جايي در دو بخش اتوبوسراني و مترو از مرز 4ميليون گذشته و به 4 ميليون و 140هزار نفر رسيده است. در حال حاضر روزانه حدود 12ميليون سفر درون شهري در تهران صورت مي گيرد كه 2/26 درصد آن توسط ناوگان اتوبوسراني و 3/8 درصد توسط شبكه مترو انجام مي شود و در مجموع اين دو بخش مهم از سيستم حمل ونقل عمومي 35درصد سفرهاي درون شهري در تهران را ساماندهي مي كنند.
آنچه بديهي است هنوز رقم 4ميليون و 140هزار رقم افتخارآميزي نيست و پاسخ تمام و كمالي براي نيازهاي موجود در اين بخش به شمار نمي آيد.
هنوز ناوگان حمل ونقل عمومي تهران نتوانسته است به لحاظ كمي و كيفي عرضه اي در خور تقاضاهاي موجود را ارائه كند و دست كم رضايت نسبي شهروندان را به دست آورد.
چيزي ميان 3 تا 24
از عدد 3 تا 24 هر كدام را كه انتخاب كنيد، مي توانيد به توليد چند درصد حيات و زندگي و طبعا كاهش چند درصد مرگ و مير برسيد؛ البته به شرطي كه اين ارقام را براي مخلوط كردن اتانول مايع با بنزين به كار گيريد. كارشناسان مي گويند با مخلوط كردن 3 تا 24 درصد از اتانول مايع با بنزين، خروج گاز منوكسيدكربن از اگزوز خودرو كاهش مي يابد.تحقيقات ثابت كرده مخلوط 10 تا 15 درصد اتانول با سوخت بدون سرب مي تواند براي استفاده خودروها و شبكه حمل ونقل به كار برده شود. در نتيجه اين تركيب، خروج دود از اگزوز اتومبيل ها كاهش پيدا مي كند و در كاهش گاز سمي منوكسيدكربن آسيب كمتري به ريه انسان ها و محيط زيست و گياهان وارد مي شود.اتانول يا الكل اتيليك مايعي روشن و بي رنگ است كه بوي قابل تحملي هم دارد و به صورت خالص يا مخلوط آن با بنزين به عنوان سوخت استفاده مي شود.
اين ماده با عدد اكتان 113، سوختي مرغوب است و به عنوان تركيبي اكسيژن دار با اضافه شدن به بنزين مي تواند عدد اكتان را افزايش و انتشار آلاينده هايي بي نظير منوكسيدكربن را كاهش دهد.همچنين اتانول مي تواند در موتورهاي جديد بنزين سوز، بدون هيچ تغييري در سيستم موتور از 3 تا 24 درصد در اختلاط با بنزين مصرف شود، اما استفاده از اين ماده با درصدهاي بالاتر نياز به استفاده از موتورهاي اختصاصي يا دو منظوره دارد. اتانول مايع از ضايعات چوبي و تفاله هاي محصولات كشاورزي به دست مي آيد و در فرآيندهاي بيولوژيك از تخمير كربوهيدرات هاي مرنومريك حاصل مي شود.70درصد از آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ را وسايل نقليه توليد مي كنند و ميزان اين آلودگي در شهرهايي نظير تهران و اصفهان در برخي مواقع از هفت برابر حد مجاز سازمان بهداشت جهاني نيز فراتر مي رود.يكي ديگر از راه هاي برون رفت از بحران آلودگي هوا كه در بسياري از كشورهاي جهان نيز مورد توجه و استقبال واقع شده است، گازسوز كردن خودروهاست كه در حال حاضر ايران نيز سعي دارد با ادامه اين روند بخش زيادي از آلودگي ناشي از سوخت هاي فسيلي نظير بنزين و گازوئيل شود.
در حال حاضر 78 هزار خودرو، گازسوز شده اند كه 65 هزار دستگاه در مراكز كارگاهي، 11 هزار دستگاه در مراكز كارخانه اي و مابقي كه اتوبوس و ميني بوس بوده است.با اجراي طرح كارت هوشمند بنزين ميزان تقاضاي خودروها براي گازسوز شدن با استقبال قابل توجهي مواجه شده كه در نتيجه مي توان اميدوار بود چند درصد ديگر به حيات و زندگي نزديك شويم.

كلانشهر
ساماندهي ترافيك در شيراز
سرانه اتوبوس در شهرهاي بزرگ به ازاي هر يكصدهزار نفر جمعيت 364 دستگاه اتوبوس است كه در حال حاضر شهر اهواز به بيش از 200 دستگاه اتوبوس ديگر نيازمند است .اين صحبت هاي معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري اهواز است كه گفته از 366 دستگاه اتوبوس فعال ناوگان اتوبوسراني، 34 درصد آن فرسوده است.رحيم كعب عمير گفته درصدد جذب 91 دستگاه اتوبوس گازسوز هستيم كه اعتبارشان تامين شده و سال آينده وارد ناوگان حمل و نقل شهري مي شوند.
طبق شاخص هاي موجود، نياز شهر اهواز حدود 5 هزار دستگاه تاكسي است در حالي كه تعداد تاكسي هاي موجود 3 هزار و 127 دستگاه است.معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري اهواز معتقد است بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه سالانه يكهزار دستگاه تاكسي خريداري و وارد چرخه حمل ونقل درون شهري شود.او در مورد فعاليت هاي صورت گرفته در بخش ترافيك گفت: براي نخستين بار در اهواز طرح جامع ساماندهي ترافيك به اجرا درآمد كه از مسئولان انتظار داريم همكاري لازم را به عمل آورند .كعب عمير عدم ساماندهي شبكه فرسوده ترافيك، پايين بودن قيمت مصرف بنزين، عدم توزيع امكانات عادلانه در سطح شهر و مشكلات شهرسازي و معابر را از جمله مشكلات موجوددر حوزه حمل ونقل برشمرد و گفت: توزيع عادلانه امكانات در سطح شهر مي تواند در كاهش ترافيك، مصرف سوخت و آلودگي صوتي نقش موثري ايفا كند .

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |