چهارشنبه ۷ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۶
كلاسيك ها در صحنه
007890.jpg
بازآفريني صحنه هايي از ادبيات كلاسيك نوشته جوئلن ك. بلاند با ترجمه شبنم ميرزين العابدين از انتشارات سروش.
ماهور نبوي نژاد- نمايشنامه و فيلمنامه، لحظه پيوند سينما، تئاتر و ساير هنرهاي نمايشي با ادبيات و يك ژانر مستقل ادبي هستند كه برخي مولفان، اين سبك را براي هنرآفريني هاي خود برگزيده اند.
در كنار داستان هايي كه در قالب نمايشنامه يا فيلمنامه خلق مي شوند، ساير آثار ادبي چه كلاسي و چه مدرن قدرت تبديل شدن به نمايشنامه اي جذاب را دارند. همان طور كه بسياري از شاهكارهاي سينما در ايران و جهان برگرفته از آثار ادبي هستند. كتاب بازآفريني صحنه هايي از ادبيات كلاسيك نمونه گسترده اي از اين تغيير و تحول در سبك هاي ادبي است. همان طور كه جوئلن ك.بلاند نويسنده- در توضيح عنوان كتاب آورده : اين كتاب مجموعه نمونه هايي از نمايشي كردن رمان هاي كلاسيك جهان است.
بلاند نويسنده كتاب- دبير بنياد تئاتر جورج سي.مارشال در آمريكا و بازيگر و كارگردان تئاتر است كه بيشتر تئاترهايي كه روي صحنه برده، اقتباس هايي از ادبيات رمان، داستان و حتي اشعار كلاسيك بوده است.
براساس آنچه در مقدمه نويسنده آمده، هدف بلاند از تاليف اين كتاب، تاكيد بر ماندگاري آثار ادبي كلاسيك بوده است. اين گنجينه هاي كهن بدون شك در تاريخ آثار كلاسيك برجاي خواهند ماند و با اين تك صحنه هاي اقتباس شده، تنها مي توان گفت كه اكنون در قالب درام نيز ماندگاري خاص خود را خواهند يافت .
اين كتاب 400صفحه اي كه دربرگيرنده 58 نمايشنامه است، به چهار فصل تقسيم شده، در واقع نمايشنامه ها براساس تعداد شخصيت ها به تك گويي، صحنه هاي دونفره، صحنه هاي سه نفره و صحنه هاي چهارنفره تقسيم شده اند. در ابتداي هر نمايشنامه، حال و هواي داستان توصيف شده و سپس بازي شخصيت ها آغاز مي شود.
در فصل اول، 16 تك گويي آورده شده كه داستان دو شهر، لورنادون، هاكل بريفين، فرانگستاين، در ستايش ديوانگي، خانوده آدامز و قلب سخن چين داستان زندگي فردريك داگلاس، سفرها و ماجراهاي غافلگيركننده بارون مونيچ هافدن، والدن، خرس بزرگ آركانزاس و گفتاري درباره حقوق زنان در اين فصل آورده شده است.
از هر كدام از رمان هاي بينوايان و دراكولا نيز دو نمايشنامه بيرون كشيده است؛ يكي بينوايان از زبان ژان وارژان و ديگري از زبان ژاور. دراكولا نيز يك بار جاناتان هاكر و بار ديگر ميناهاركر نقل مي كند.
نمايشنامه هاي يك نفره اي كه در فصل اول كتاب آورده شده اند،  نمايشنامه هاي كوتاهي هستند كه مونولوگ شخصيت ها از 4-3 صفحه فراتر نمي رود.
فصل دوم، صحنه هاي دو نفره هستند. زنان كوچك، غرور و تعصب، جين اير، بلندي هاي بادگير، دختر دم بخت، حجرالقعر، ماجراهاي باشكوه قيل اونسپيگل، نيكلاس فيكلبي، اليور تويست،  داستان دو شهر، سرگذشت تام جونز (بچه سرراهي)، گفت وگوي فرانكلين نقرس، داغ ننگ، جزيره گنج، آناكارنينا، ماجراهاي هاكل بريفين، يك آمريكايي اهل كانكتيكات در دربار شاه آرتور، بن هور و تصوير دوريان گرمي، داستان هايي هستند كه با استفاده از دو شخصيت آن و گفت وگوي ميان آنها تبديل به يك نمايشنامه شده اند.
در برخي از اين نمايشنامه ها، شخصيت هايي كه نقش آفريني مي كنند شخصيت هاي اصلي داستان كه خوانده ايم و بيشتر مي شناسيمشان نيستند، بلكه شخصيت هاي حاشيه اي هستند كه مثلا در داستان تام جونز، سوفيا و خانم هانور حضور دارند.
۱۳ نمايشنامه نيز برگرفته از داستان هاي منطق و احساس، جين اير، پدر ويليام از ميانه آينه، دن كيشوت، نشان سرخ دليري، آرزوهاي بزرگ، هانس برفيكر، چراغ آراسته، موبي ديك، ميرانود برژراك، راب روي و دكتر جكيل و مسترهايد با حضور سه شخصيت، تدوين شده اند.
در آخرين فصل هم نوبت صحنه هاي چهار نفره است كه از داستان هاي مارژوري داو، جادوگر شهر زمرد، دكامرون، كنت مونت كريستو، سه تفنگدار، شانس اردوي شلوغ، ويزي ميلر، پنج تنتره، هايدي، مردمان اولدتاون،  ماجراهاي تام ساير، دور دنيا در هشتاد روز و اهميت ارنست بودن اقتباس شده اند.
ويژگي كلي اين نمايشنامه ها كوتاهي آنهاست، ولي از طرف ديگر فضاي صحنه و داستان آنگونه كه لازمه يك نمايشنامه است توصيف و تشريح نشده و خواننده زماني ارتباط مناسب و خوب را با متن حاضر برقرار مي كند كه داستان اصلي را خوانده باشد.
شبنم ميرزين العابدين از منتقدان كم كار اين سال ها كه هم در عرصه نقد تحليلي و هم در نوشتارهاي سينمايي كارهاي قابل توجهي را كارنامه اش دارد به عنوان مترجم در مقدمه اي كه بر اين كتاب نوشته درباره مشكلات اقتباس ادبي و اهميت اين امر صحبت كرده است.

مائده هاي زميني
سالادي براي آدم هاي چاق
آدم هاي رژيمي و آنهايي كه نگران تناسب اندام و سلامتي خود هستند، هميشه دنبال غذاهاي كم چرب و كم كالري مي گردند. سالاد اگر با سس مايونز درست شود، ديگر غذاي رژيمي نيست.
ساراي قشقايي يكي از سالادهايي كه هم رژيمي است و هم خوش طعم، سالاد سيب زميني با ماست است. اين غذا در عين سادگي، بسيار مقوي است و چون با ماست، نخودسبز و روغن زيتون درست مي شود، مواد غذايي متنوع و مفيدي هم دارد. براي درست كردن سالاد سيب زميني ابتدا بايد نيم كيلو سيب زميني استامبولي، يك پيمانه نخودسبز، شبت خرد شده 3 تا 4 قاشق سوپخوري، روغن زيتون يك دوم پيمانه، ماست كيسه اي و آب گرفته يك پيمانه، خيارشور 150 گرم و نمك و فلفل به مقدار كافي را تهيه كنيم. البته اگر نتوانستيد ماست كيسه اي تهيه كنيد، 2 تا 3 قاشق سوپخوري سركه يا آبليمو را با ماست مخلوط مي كنيم.
براي تهيه اين سالاد ابتدا سيب زميني ها را در يك قابلمه ريخته و آب پز مي كنيم، البته به اندازه اي كه وا نرود. بعد سيب زميني ها را به صورت نگيني درشت خرد مي كنيم.
در مرحله بعدي ماست چكيده و روغن زيتون را با يكديگر مخلوط كرده و خوب هم مي زنيم. در صورتي كه ماست ما شيرين باشد، مي توان به آن آبليمو يا سركه هم اضافه كرد. شبت خرد شده را درون مايع ريخته و هم مي زنيم. يك پيمانه نخودفرنگي كه مي تواند يك قوطي كنسرو آماده هم باشد را با خيارشور خرد شده نگيني مخلوط مي كنيم و مخلوط را داخل سيب  زميني مي ريزيم. نمك و فلفل را درون مايع ماست ريخته و خوب كه هم خورد آن را روي مخلوط سيب زميني آماده شده مي ريزيم. مي توانيم مايع را قاشق به قاشق روي سالاد بريزيم تا خوب به خورد آن برود. سالاد ما آماده است. فقط يك ظرف كريستال لازم است تا آن را سرسفره بياوريم، مي توانيد اين سالاد را بدون نگراني از چاقي ميل كنيد.

آب و هوا
روزهاي پايداري
007875.jpg
پس از بارش هاي بسيار خوبي كه در هفته گذشته داشتيم، فعلا پايداري هوا را حداقل تا روز شنبه خواهيم داشت و افزايش نسبي آلاينده هاي جوي را نيز در پيش رو داريم.
ميثم فقيهي - انگار نه انگار كه چند روز قبل در خيابان هاي پايتخت سيل كوچكي راه افتاده بود. به نظر مي رسد اين فصل سر شوخي را باز كرده، يك لحظه آفتابي و لحظه اي ديگر باراني. به هر حال چترهايتان را همراه ببريد.

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
چهارشنبه ها را كه مي دانيد به تئاتر و تله تئاتر اختصاص دارد، اما متاسفانه مدتي است كه ديگر اثري از آن تله تئاترهاي ناب نيست و مسئولان شبكه ۴ ترجيح مي دهند روي تئاترهاي يكي - دو قسمتي سرمايه گذاري كنند تا روي شاهكارهايي كه معمولا مدت زمان بالايي دارند.
امشب هم گويا قرار است تله تئاتر جديدي آغاز شود با عنوان چرخ دنده كه خبري از عوامل و بازيگران آن منتشر نشده، اما بد نيست در همين حد بدانيد كه اين متن، نوشته ژان پل سارتر است كه ابتدا در قالب فيلمنامه نوشته شده بود و نمايشنامه اش به تازگي در ايران ترجمه و چاپ شده است.
به همين خاطر شايد بتوان اميدوار بود كه چرخ دنده ارزش تماشا كردن داشته باشد آن هم در ساعت 21:45 از شبكه 4. درضمن حتما حواستان هم هست كه در حدود ساعت 21:15 از همين شبكه مجله تئاتر پخش مي شود.
در كنار اينها، اگر از طرفداران سريال هاي ايراني باشيد چند گزينه متفاوت براي تماشا داريم؛ يكي از آنها لبه تاريكي است كه در حوالي ساعت 21:30 از شبكه 2 پخش مي شود و سعيد سلطاني با بازي دانيال حكيمي آن را ساخته است.
ديگري شبي از شب ها است كه در حوالي ساعت 20:45 از شبكه 3 پخش مي شود و كارگردانش رضا كريمي است. سومين گزينه هم روح مهربان است كه امير قويدل آن را براي ماه رمضان ساخته بود كه حالا با تاخيري يكي - دو ماهه به صورت هفتگي از شبكه يك پخش مي شود.
زمان نمايشش هم كه مثل ديگر مجموعه هاي اين شبكه ساعت 22:10 است. ساعت 1:15 بامداد هم احتمالا مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه پس از باران را تماشا كنيد. درضمن اگر از طرفداران انيميشن هستيد پيشنهاد مي كنم ساعت 19 به سراغ شبكه تهران برويد و برنامه نماي نزديك را از اين شبكه تماشا كنيد. حالا كه حرف به شبكه تهران رسيد بگويم كه امشب در ساعت 22 از اين شبكه فيلم سينمايي مسابقه با زمان پخش مي شود كه محصول كشور آمريكاست و جف مورفي آن را كارگرداني كرده. داستانش هم درباره پدري است كه فرزند مريضي دارد و سعي مي كند زندگي او را نجات دهد.
طرفداران فوتبال هم مي توانند امشب خوشحال باشند، چون خبر رسيده كه در ساعت 23:15 امشب بازي دو تيم منچسترسيتي و چلسي به صورت مستقيم از شبكه 3 پخش خواهد شد.
البته ذكر مجدد اين نكته ضروري است كه نمي توان درباره پخش اين بازي در اين ساعت به قطعيت نظر داد، اما اين منبعي كه از آن خبر را نقل كرده ام منبع نسبتا موثقي است و يك جورهايي مو، لاي درزش نمي رود. خلاصه اينكه حواستان به شبكه 3 باشد.

از مدينه تا غدير خم
۲۲روز تا غدير
دكتر عدنان درخشان
يك شنبه 26 ذي العقده سال 10 هجري قمري، 8 اسفند سال 10 هجري شمسي، 24 فوريه سال 632 ميلادي
امروز مدينه، به فراق ياران خداجويش مبتلاست، چرا كه تمامي انوار مقدس عترت پيامبر، رسول خدا(ص) را همراهي مي كنند. در آخرين سفر حج - كه حجه الوداع نام مي گيرد. تنها يار جدا مانده از كاروان، اميرمومنان (ع) است. چندي است فرستاده اي ويژه، حامل پيام رسول خدا(ص)، روانه سرزمين يمن شده است تا مولاي متقيان (ع) را - كه براي تعليم دين راهي آن ديار شده است به مكه فرا خواند. (1)
پيامبر مهربان مامور است تا زنگارهاي جاهليت را از فريضه عظيم حج بزدايد و مناسك و اعمال حج را آنگونه كه خواست خداوند است به مسلمانان بياموزد.
... ماموريت مهمتر، ابلاغ عمومي و آشكار ولايت و امامت به دستور خداوند است تا پس از 23 سال، بار سنگين مسئوليت آسماني هدايت را بر دوش جانشين خود بگذارد و انوار هدايت را يك به يك معرفي كند تا براي آيندگان راهنما،  رهبر و مقتدا باشند. به راستي، آينده آيا نيازمند مردي آسماني نخواهد بود؟
۲۲ روز ديگر پيامبر(ص)، در اجتماع بزرگ مسلمانان در غديرخم بر فراز منبر مي فرمايند:
اي مردم، اين آخرين باري است كه در چنين اجتماعي به پا مي ايستم، پس گوش كنيد و در مقابل امر خداوند، پروردگارتان، سرتسليم فرود آوريد، ... علي به امر خداوند صاحب اختيار و امام شماست و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزي كه خدا و رسولش را ملاقات خواهيد كرد . (2)
آفتاب عمر رسول خدا (ص) را چند صباح بيش تا افول باقي نمانده است و هر آنچه بايد ابلاغ شود به اين سفر بستگي دارد.

۱ - الغدير /ج 1/ص 9 و از مدارك اهل تسنن:
سيده حلبي/ج۳/ص 283؛ سيده احمد زيني دحلان‎/ ج 3/ص 3؛ اميرمومنان (ع) از ماه مبارك رمضان سال 10 هجري به يمن رفته اند: مغازي واقدي /ج 3 / ص 1079
۲ - فرازي از خطبه غدير.

سينما تئاتر
مكس ( سامان مقدم)
سينماهاي كانون، قدس، جوان، قيام، عصر جديد،۲ ماندانا، پارس 1، جمهوري، ايران 3
هشت پا( عليرضا داوود نژاد)
آفريقا، آستارا، شهر تماشا،۱ كارون، ميلاد، پايتخت، فلسطين 2، فرهنگ،۲ شاهد، اروپا، تهران،۲ جي،۳ ايران،۱ آسيا
حكم (مسعود كيميايي)
فلسطين،۱ ناهيد، مركزي 2، رودكي، شقايق، سعدي، شيرين، موزه سينما، جي 2، گلريز،۱ پيام انقلاب، سپيده 1

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |