پنجشنبه ۸ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۷
فيلم هاي آخر هفته
چهار برادر خشمگين
007956.jpg
امشب و فرداشب مي توانيد فيلم هايي از سينماي آمريكا، ايتاليا، انگلستان و ژاپن را از تلويزيون تماشا كنيد.
رضا مسلمي ـ چهار برادر درباره بابي، انجل، جرميا و جك است كه در كودكي، زني آنها را به فرزندي پذيرفته و بزرگ كرده است. آنها كه خود را برادر مي دانند، در بزرگسالي از هم جدا و صاحب شخصيت هاي متفاوتي شده اند، اما مادر خوانده آنها در جريان يك سرقت كشته مي شود و اين چهار برادر كه بعد از مدت ها براي مراسم تدفين دور هم جمع شده اند، تصميم مي گيرند تا انتقام او را از قاتل بگيرند. براي اين كار هر كدامشان از تجارب و مهارت خود استفاده مي كنند و در ميانه هاي ماجرا مي فهمند با وجود اينكه سال ها از هم دور افتاده اند، ولي هنوز هم به يكديگر دلبستگي دارند.
فيلم را جان سينگلتون ساخته كه جزو مهمترين كارگردان هاي سياهپوست آمريكايي ا ست. او چند سال پيش فيلم پرفروش شفت را روي پرده داشت و قبل از ساختن چهار برادر ، فيلم
سريع تر و خشمگين تر را روانه سينماها كرده بود. چهار برادر هم همان طور كه از خلاصه داستانش برمي آيد حال و هوايي اكشن و پر زد و خورد دارد و به  قول يكي از منتقدان اگر به  دنبال يك اكشن با كيفيت و سرگرم كننده مي گرديد، بهتر از اين گيرتان نخواهد آمد. بازي خوب مارك والبرگ هم تنها چيزي است كه موافقان و مخالفان فيلم بر سر آن اتفاق نظر دارند. اين فيلم را مي توانيد در حوالي ساعت 20:15 از شبكه 3 سيما تماشا كنيد. درضمن حواستان باشد كه چهار برادر در نسخه اصلي اش يك ساعت و 49 دقيقه زمان دارد و براي نمايش در سينماهاي آمريكا درجه R گرفته و به  اين معني ا ست كه تماشاي آن به افراد زير 17 سال توصيه نمي شود.اما برنامه فرداشب سينما چهار اختصاص دارد به نمايش فيلمي از سينماي معاصر ژاپن. عروسك ها ساخته تاكشي كيتانو فيلمي است كه از سه داستان متفاوت تشكيل شده، با اين شباهت كه هر سه آنها درباره عشق هستند. داستان اول درباره زوج جواني است كه دنبال گمشده اي در زندگيشان مي گردند. روايت دوم ماجراي كسي است كه سال ها پس از جدا شدن از نامزدش به محل ديدارشان مي آيد و داستان سوم درباره يك خواننده پاپ است كه زيبايي صورتش را از دست داده و حالا با يكي از طرفدارانش روبه رو شده است. فيلم برخلاف تصور رايجي كه از سينماي ژاپن وجود دارد، ريتم خوب و پركششي دارد و كيتانو موفق مي شود در مدت زمان نه چندان بلندي، داستان فيلمنامه اش را روايت كند.
007950.jpg
عروسك ها ، فيلم ماقبل آخر كيتانوست كه سال گذشته توانست با فيلم زاتويچي جوايز اصلي جشنواره هاي ونيز و تورنتو را كسب كند. اين فيلم را كه به خاطر سازنده اش جزو آثار مهم سينماي ژاپن است، مي توانيد فرداشب در ساعت 20:40 از شبكه 4 تماشا كنيد.
اما در كنار اين دو فيلم، فرداشب نيز مي توانيد فيلم سينمايي برادر خورشيد، خواهر ماه محصول مشترك كشورهاي ايتاليا و انگلستان را از شبكه 3 تماشا كنيد. فيلم را فرانكو زفيرلي ساخته و داستانش در قرن 13 ايتاليا رخ مي دهد. فرانچسكو پس از نبردي شجاعانه در جنگ عليه پروجا بيمار و پريشان به آسيزي برمي گردد. پس از بهبودي، وارد تجارت مي شود و با كلر ازدواج مي كند، اما فرانچسكو ناگهان شگفتي هاي طبيعت را درك كرده و برآشفته از ثروتي كه پدرش به هنگام جنگ و مصيبت ديگران به دست آورده از ثروت خانوادگي چشم مي پوشد و آماده بازسازي كليساي ويران سان  داميانو مي شود. در اين هنگام دوستانش نيز به او مي پيوندند. در اين فيلم كه فرداشب در ساعت 22:30 و از برنامه صد فيلم به نمايش درمي آيد بازيگراني چون گراهام فاكنر، جودي بوكر و لي لاوسون حضور دارند.

مائده هاي زميني
خوراك ميگو
007968.jpg
ميگو سرشار از پروتئين است و اگرچه چندان ارزان و دردسترس نيست، اما سرشار از ويتامين و مواد غذايي مفيد است.
ساراي قشقايي خورش ميگو را هر كسي برمبناي سليقه خود درست مي كند. به همين دليل انواع خورش ميگو با يكديگر فرق مي كند، اما آنچه كه در اين نوع خورش ها با يكديگر مشابه است، ميزان فلفل و ادويه مورد استفاده در آن است.
البته برخي در طبخ ميگو از تمرهندي نيز استفاده مي كنند كه غذا را ترش مي كند. به هر حال ابتدا براي تهيه اين نوع غذا بايد مواد زير را تهيه كنيم:
ميگو يك كيلوگرم، سيب زميني يك كيلوگرم، گوجه فرنگي 250 گرم (يا به جاي آن از رب استفاده مي كنيم)، نمك به مقدار مورد نياز، تمرهندي دو قاشق غذاخوري، ادويه، فلفل و زردچوبه به اندازه مورد نياز، روغن به مقدار دلخواه، پياز۱۵۰ گرم و آبليمو نيز يك يا دو قاشق غذاخوري.
براي تهيه اين غذا ابتدا بايد ميگوها را پوست كنده و روده پشتي آنها را خارج كنيم. اگر مايل باشيد مي توانيد ميگوها را خرد كنيد. بعد از آنكه ميگوها را شستيم، بايد بگذاريم حتما آب آن گرفته شود.
پياز را خرد كرده و با زردچوبه كافي مي گذاريم تا حد طلايي رنگ، سرخ شود. خرده ميگوها را به پياز تفت داده شده اضافه مي كنيم و باز هم به مدت 2 دقيقه مي گذاريم تا سرخ شود.
مي توانيم گوجه ها را به صورت نگيني خرد كرده و به ميگو بيفزاييم. ادويه، فلفل و تمرهندي را به ميزان دلخواه به ماده مي افزاييم. در صورتي كه مايل بوديد مي توانيد سيب زميني را خلال كرده و سرخ كنيد و بعد از
سرخ شدن، كنار خورش آماده شده بريزيد. فراموش نكنيد كه حتما بايد در تابه را بگذاريد تا ميگو در بخار غذا نيز پخته شود. اگر دوست داشتيد غذا كمي بيشتر ترش شود، مي توانيد يك قاشق آبليمو نيز به غذا بيفزاييد.
البته براي اينكه مواد بيشتر پخته شود، مقداري آب نيز به غذا اضافه مي كنيم تا جوش بخورد.
نكته: ميگوها بر اثر حرارت زياد سفت مي شوند، بنابراين براي هر خوراكي كه از ميگو تهيه مي كنيد، حداكثر 15 دقيقه حرارت ملايم كفايت مي كند.

آدم ها
مدرسه آقاي موسيقيدان
007944.jpg
فرهنگستان موسيقي چكناواريان آغاز به كار كرد.
سعيده امين- چكناواريان در مراسم افتتاحيه اين فرهنگستان جمله اش را اين چنين آغاز كرد: با اينكه در ايران متولد شده ام، اما نيمي از عمر خود را در خارج از كشور گذرانده ام. حالا آمده ام پس از سال ها تا به هنر اين ديار تا آنجا كه امكان دارد خدمت كنم .در فرهنگستان موسيقي چكناواريان كه قرار است از اول بهمن ماه به طور رسمي افتتاح شود تعدادي از استادان خارجي و هنرمندان ايراني بنامي چون شاهين فرهت، آذين موحد، هوشنگ ظريف، حسن ناهيد و سعيد ثابت حضور خواهند داشت. چكناواريان با شادي در آخرين جملات خود گفت: موسيقي زبان خداوند است و مي تواند آدم ها را به تعالي برساند .
لوريس چكناواريان آهنگساز و موسيقيدان برجسته ايراني، متولد 1316 شهرستان بروجرد است. او بعد از پايان تحصيلاتش در هنرستان عالي موسيقي به وين رفت تا سرنوشت خود را به عنوان يك موسيقيدان بين المللي در آكادمي موزيك اين شهر رقم بزند. بازگشت وي به ايران مصادف شد با تدريس در هنرستان عالي موسيقي، برگزاري نمايشگاهي از سازهاي ملي و تصدي صداخانه ملي هنرهاي زيباي كشور كه البته چند سال بيشتر ادامه پيدا نكرد.
ادامه فعاليت آهنگسازي وي در اتريش و آمريكا از او يك رهبر اركستر چيره دست ساخت. چكناواريان در رفت وآمد خود به ايران در اركستر سمفونيك تهران، اركستر مجلسي و تلويزيون ملي ايران، كنسرت هايي را اجرا كرد. او پس از انقلاب در ارمنستان مقيم شد و در ايروان فعاليت هاي هنري خود را ادامه داد.
از او آثار به يادماندني چون اپراي پرديس و پريسا، اپراي رستم و سهراب و باله سيمرغ به ياد مانده است. البته او اخيرا كنسرت باشكوهي را در تخت جمشيد برگزار كرد.چكناواريان در زمينه ساخت موسيقي فيلم نيز بسيار موفق بوده و با كارگردان هايي همچون خسرو سينايي (من ايران را دوست دارم)، نادر طالب زاده (زندگي مسيح) و هوشنگ شفتي (مناظر ايران) همكاري داشته است. اجراهاي بي شمار او با همكاري اركسترهاي برتر جهان نيز از چكناواريان يك آهنگساز بين المللي ساخت.

سينماي خانگي
داستان يك شهر
007986.jpg
با مسيري كه فيلم در پيش گرفته ، واقعا چاره ديگري وجود ندارد. اين بن بستي است كه نويسنده و كارگردان راهي برايش پيدا نكرده، چون اساسا معضلات و مشكلاتي از اين دست اگر هم راه حل داشته باشند، به اين سادگي ها حل نمي شوند.
شهاب مهدوي - اصغر فرهادي با همان سريال داستان يك شهر نشان داد كه تفاوتش با ديگر همسالانش را بايد در يك نكته جست وجو كرد؛ زاويه ديد اجتماعي. ديد تيز او به مسائل اجتماعي باعث شد تا سريال فرهادي متمايز از تمام نمونه  هاي مشابه بنمايد. فرهادي خيلي زود به سينما آمد. اول فيلمنامه اي براي حاتمي كيا نوشت تا اين فيلمساز براي اولين بار به جاي كاراكترهاي آشنايش به سراغ آدم هاي معمولي برود. گام بعدي رقص در غبار بود؛ فيلمي كه به عنوان گام اول اميدواركننده بود. شهر زيبا از هر جنبه اي كه به آن نگاه كنيم حكايت از سير صعودي قابل توجهي دارد.آنچه در همه اين سال ها از آن به عنوان سينماي اجتماعي ياد شده، به شكلي قابل قبول در شهر زيبا قابل مشاهده است. فيلم درباره آدم هاي فرودستي است كه شرايط نابهنجار اجتماعي، روزگار خوشي برايشان باقي نگذاشته است؛ از اكبر كه تازه۱۸ساله شده و بايد قصاص شود و خواهرش فيروزه كه از شوهر معتادش طلاق گرفته تا آن پيرمردي كه دخترش به قتل رسيده و نمي تواند از خون او بگذرد. با شرايطي كه فيلمساز ترسيم مي كند هيچ كدام از كاراكترهاي فيلم مقصر نيستند.
مجموعه اي از بازي هاي درخشان را مي شود در شهر زيبا مشاهده مي كرد. ترانه عليدوستي در نقش فيروزه آنقدر باورپذير بازي كرده كه تصور مي كني با يك نابازيگر نزديك به كاراكتر فيلم روبه رو هستي. بابك انصاري در نقش علاء بارقه هايي از استعداد را بروز نمي دهد و كار آهو خردمند و فرامرز قريبيان فوق العاده است؛ شايد بهترين بازي اين دو بازيگر باتجربه در سال هاي اخير.
در اين ميان، فرامرز قريبيان در نقش پيرمرد متعصب، درخششي خيره كننده دارد. مثل هميشه از چشم هايش بهترين استفاده را كرده و با اجراي درك شده اش نقشي كه با كمي لغزش مي توانست منفور از كار درآيد را به يكي از كاراكترهايي تبديل كرده كه تماشاگر با او همدلي مي كند. شهر زيبا بي آنكه با فضاي شوخ و شنگ بيشتر فيلم هاي اين سال هاي سينماي ايران ارتباطي داشته باشد، از نقاط درخشان رئاليسم اجتماعي اين سينماست. با آدم ها و روابطي باوركردني و تصويري واقعي و ملموس از كلانشهري به نام تهران. فيلم هم در كلوزآپ مي گذرد (با نزديكي به كاراكترهايش) و هم در لانگ شات(با تصويري كه از شهر ارائه مي دهد).
شهر زيبا بي آنكه بهره اي از جذابيت هاي مرسوم برده باشد، فيلمي جذاب و دوست داشتني است.

عكس روز
قتل
007938.jpg
هفته گذشته پليس ايالت نيواورلئان امريكا مردي را كه در عكس مي بينيد محاصره و با شليك گلوله به قتل رساند. به گفته شاهدان، اين مرد فقط يك چاقو در دست داشته و دائما دست هايش را به علامت تسليم تكان مي داده است.
Photo: AFP

آب وهوا
چترها را زمين بگذاريد
007926.jpg
اين چند روز هم آفتاب را تحمل كنيد، بارش برف و باران به زودي آغاز خواهد شد.
ميثم فقيهي- شرايط جوي به قدري ناپايدار است كه هر لحظه امكان بارش برف از آسمان وجود دارد، حتي چترهايتان را همراه داشته باشيد؛ به اين هوا اعتباري نيست.
براساس مطالعات هواشناسي آماري
صورت گرفته، تا اواخر دي ماه سرما و يخبندان در اكثر مناطق كشور حاكم خواهد بود و آلودگي هوا نيز به دليل شرايط نسبتا ناپايدار در وضعيت اضطراري قرار نخواهد گرفت.

نگاه
با شما؛ آقاي ضرغامي
آيدا آزاد - وقتي عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا وسيما شد، خيلي ها مي گفتند اوضاع به هم مي ريزد. مي گفتند در يك جلسه فوري همه را ميخكوب كرده و صحبت هايش كه از جلسه به بيرون آمد، حكايت از بسته شدن فضاي تلويزيون داشت و ما مدام ترسيديم كه ممكن است دوباره تلويزيوني كه در اين سال هاي اخير به مدد برنامه هاي طنز 90 شبي و بعضي سريال هاي مختلف و به خاطر حضور كارگردان هاي دوست داشتني و معروف سينما بر صفحه جادويي تلويزيون با آن آشتي كرده ايم، دوباره از دست برود. اين روزها ديگر از شايعات خبري نيست. نمي دانيم در جلسه هاي جام  جم چه مي گذرد، اما آنچه كه ما مي بينيم، حكايت از فضاي بسته ندارد، حكايت از سكوت و عصبيت ندارد. رئيس سازمان صدا و سيما نشان مي دهد كه تيزهوش است. نشان مي دهد كه مجموعه تحت امرش را مي شناسد و سعي مي كند با آنها ارتباط دوستانه برقرار كند. مي نشيند و با اهالي سريال برره حرف مي زند، با صميميت و مهرباني هم حرف مي زند، با همه سلام و احوالپرسي مي كند و مي رود.
در اين نشست و برخاست جوك تعريف مي كند، مثل هر رئيسي، نكات مهم را يادآوري مي كند و مي رود. مي نشيند و مي گويد كه طنز اين امكان را به انسان مي دهد تا مهمترين نقدهاي اجتماعي و توصيه ها را با زباني شيرين مطرح كند و خودش هم جوك مي گويد: يك بار يك نفر در حال سخنراني بوده و مدام از بهشت حرف مي زده، ازش مي پرسند خب، از جهنم هم بگو، جهنم هم در قرآن آمده و آن يك نفر كه بالاي منبر است مي گويد اينهايي كه من مي بينم،خودشان جهنم را مي بينند . با همين جمله ساده است كه چهره ضرغامي افتاده تر از رئيس قبلي به نظر مي رسد و باعث نمي شود كه مخاطبش يا بيننده اش فاصله اي با او حس كند. اين اتفاق در جمله ساده ديگري هم حس مي شود. وقتي كه مي گويد: من شاهد بوده ام كه حتي بسياري از مقامات براي رساندن مقصود خود در جلسات داخلي از تكيه كلام هاي اين سريال استفاده مي كنند . دوباره مقامات مسئول از يك جاي دور دست پايين مي آيند. نزديك مي شوند. روي يك چهارپايه پلاستيكي جلو اهالي سريال و مردم مي نشينند و حرف مي زنند؛ حالا با هر جمله و عبارتي. رئيس جنوبي سازمان صدا و سيما، تصوير تازه  اي از رياست ارائه مي دهد و البته گاه اين سؤال برايمان پيش مي آيد كه نكند بوي برنامه ريزي
بلند مدت مي آيد و رئيس فعلي سازمان صدا و سيما، مي خواهد وارد انتخابات بزرگ تري شود؟
حتي اگر اين حرف ساده ما و اين پيش بيني سرسري، راست هم باشد نمي توانيم بگوييم كه بد است؛ حتي شايد خوب باشد. خوب باشد كه نگاه كنيم و ببينم چه مي كند. قابل اعتماد است؟ با پول و سرمايه كشور چه مي كند؟ اگر اينقدر سرسري و از روي سرخوشي به وقايع نگاه كنيم آن وقت دليل پربار بودن ويژه نامه هاي شب يلداي تلويزيون را كه از شبكه هاي مختلف پخش مي شد، مي فهميم. بعد از مدت ها برنامه هاي مربوط به يك اتفاق ملي با وسواس و ريزه كاري روي آنتن رفت و ما در تعجب خودمان مانديم. درست همانطور كه رئيس سازمان، جليقه خبرنگاري پوشيد و جلو دوربين رفت و با سردار طلايي، فرمانده مانور گفت و گو كرد و نشان داد كه تيزهوشي و حركت در لحظه و سريع را مي فهمد و اين دوست داشتني است.

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
مجموعه در چشم باد اين روزها خيلي سر و صدا كرده است و بيشترش هم مربوط مي شود به بازديد رئيس سازمان صدا و سيما از محل فيلمبرداري اين پروژه، اما اگر حافظه قوي تري داشته باشيد و اخبار تلويزيون هم برايتان مهم باشد، مي دانيد كه اين مجموعه تا قبل از شروع فيلمبرداري هم به اندازه كافي خبرساز بود و چندين بار هم ساخت آن منتفي شد، تا اينكه درنهايت مسعود جعفري جوزاني (نويسنده و كارگردان اين مجموعه) توانست حبيب الله كاسه ساز را راضي كند تا تهيه كنندگي اين پروژه عظيم را برعهده بگيرد و مرحله فيلم برداري شروع شود. داستان سريال از سه دوره تاريخي مختلف تشكيل شده و از سال 1299 شروع مي شود و به سال 1320 مي رود و هنگام آزادسازي خرمشهر در سال 1360 به پايان مي رسد. ماجراي آن هم درباره خانواده اي ا ست كه پدر آن، يكي از ياران و همرزمان ميرزا كوچك خان جنگلي بوده و پس از كشته شدن ميرزا به شهر آمده است. سريال علاوه بر روايت ماجراي او، داستان فرزندان او و تحولات ايران معاصر را نيز در دوره هاي مختلف زماني پي مي گيرد. از بازيگران اين مجموعه هم كه تابه حال حدود 50 درصد از آن فيلمبرداري شده مي توان به اكبر عبدي، پارسا پيروزفر، كامبيز ديرباز و رضا شفيعي جم اشاره كرد.
اما اگر از اين مجموعه كه در خوشبينانه ترين حالت در نيمه دو سال بعد براي پخش حاضر مي شود، بگذريم مي رسيم به برنامه هاي امروز و فرداي تلويزيون. پيشنهاد اولم مانند همه آخرهفته ها، ايران بهشتي ديگر است و بعد از آن توصيه مي كنم مستند جذاب ايران را تماشا كنيد. اولي در ساعت 12:30 پخش مي شود و دومي در حوالي ساعت 21:45. هر دو آنها هم از شبكه به نمايش درمي آيند. درميان مجموعه هاي داستاني هم مي توانيد ساعت 23 قسمت ديگري از مجموعه مظنونين را تماشا كنيد. فيلم چگونه گرينچ كريسمس را دزديد؟ يا به زعم سازندگان برنامه سينما يك؛ گرينچ هم كه قرار بود هفته گذشته به نمايش درآيد، امشب در حوالي ساعت 22:30 از اين برنامه پخش مي شود. پيشنهاد مي كنم حتما تماشايش كنيد، اگرچه حال و هوايي فانتزي و كودكانه دارد، اما فضاي سرخوشانه فيلم، مي تواند تماشاگر را سر كيف بياورد. درضمن شبكه 3 هم گويا امشب در ساعت 20:15 فيلم سينمايي چهار برادر را پخش خواهد كرد كه آن هم جزو ديدني هاي امروز است.
اما فردا را مي توانيد با تماشاي مثل هميشه شروع كنيد كه در ساعت 11 صبح از شبكه اول پخش مي شود و راستش چندان پيشنهاد دندانگيري نيست. درعوض بهتر است تا ساعت 16 صبر كنيد و ببينيد شبكه يك چه فيلمي را براي آخرين روز هفته انتخاب كرده، چون تا پيش از اين قرار بود فردا فيلم سينمايي راه كريسمس در اين ساعت پخش شود كه شنبه گذشته و در شب ولادت حضرت مسيح اين فيلم به نمايش درآمد و حالا معلوم نيست مسئولان پخش اين شبكه براي جمعه بعدازظهرمان چه خوابي ديده اند. همان طور كه فيلم سينمايي ساعت 17:30 شبكه 2 معلوم نيست. اما در عوض مي توانيد در حوالي ساعت 20:45 قسمت ديگري از سريال جنايت هاي غيرحرفه اي را تماشا كنيد يا اينكه در ساعت 22:10 به تماشاي افسانه عقاب هاي مبارز بنشينيد. ساعت 19 هم تكرار كنت مونت كريستو از شبكه تهران روي آنتن مي رود. كميسر شهر هم طبق معمول جمعه شب ها حدود ساعت 21:30 از شبكه 2 پخش مي شود. درباره فوتبال هايي هم كه مي توانيد امروز و فردا تماشا كنيد، هيچ نظري ندارم!

سينما تئاتر
مكس ( سامان مقدم)
سينماهاي كانون، قدس، جوان، قيام، عصر جديد،۲ ماندانا، پارس 1، جمهوري، ايران 3

هشت پا( عليرضا داوود نژاد)
آفريقا، آستارا، شهر تماشا،۱ كارون، ميلاد، پايتخت، فلسطين 2، فرهنگ،۲ شاهد، اروپا، تهران،۲ جي،۳ ايران،۱ آسيا

يك بوس كوچولو
(بهمن فرمان آرا)
بلوار، عصرجديد،۱ صحرا، جي،۱ فرهنگ،۱ سپيده،۲ ايران،۲ مركزي 3، مركزي۱

پيشنهاد پنجاه ميليوني
(مهدي صباغ زاده)
بهمن 1، حافظ، شيدا، فردوسي، استقلال، شهرتماشا،۲ شهر قشنگ، فلسطين،۳ دهكده المپيك

حكم (مسعود كيميايي)
فلسطين،۱ ناهيد، مركزي 2، رودكي، شقايق، سعدي، شيرين، موزه سينما، جي 2، گلريز،۱
پيام انقلاب، سپيده 1

يك زن، يك مرد(آزيتا حاجيان)
تئاترشهر، تالار اصلي

از مدينه تا غدير
21 روز تا غدير
دكتر عدنان درخشان
دوشنبه 27ذي القعده سال 10هجري، 9 اسفند سال 10هجري شمسي، 25فوريه سال 632ميلادي
امروز دوشنبه 27ذي القعده، كاروان حج به كاروانسالاري پيغمبر (ص) به عرق الظبيه رسيد. سپس در روحاء توقف مختصري كرد. از آنجا براي نماز عصر به سوي منصرف رفت. هنگام نماز
مغرب و عشا، كاروانيان در متعشي پياده شدند و شام را همانجا صرف كردند و سپس حركت كردند.
اولين و آخرين حج نبوي، بر پايه حكم و وحي آسماني شكل گرفت و به دستور قاطع خداوند مبني بر ابلاغ حكم وصايت و امامت صورت پذيرفت.
يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته...
اي پيامبر! آنچه را كه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است ابلاغ كن كه اگر انجام ندهي، رسالت او را نرسانده اي .
شگفتا...! اين چه پيغامي است كه اگر ابلاغ نگردد، رسالت همچنان ناقص مي ماند و تلاش 23ساله پيامبر عزيز اسلام (ص) با تمام سختي ها، جنگ ها و... بي ثمر خواهد بود؟
همراه كاروان بمانيم، تا آن پيام را بشنويم...

۱ - الغدير/ج۱/صص۹-10
۲ - بحارالانوار/ج۳۷/ص۲۰۶ و برخي مدارك از اهل تسنن: تفسير كبير فخررازي شافعي‎/ ج۳‎/ ص 636؛ عمده القاري في شرح صحيح البخاري ابن العيني حنفي‎/ ج۸‎/ ص۵۸۴؛ الفصول المهمه ابن صباغ مالكي‎/ ص۲۷؛ الدر المنثور سيوطي شافعي/ج۲‎/ ص۲۹۸؛ ينابيع الموده قندوزي حنفي/ص۱۲۰

امروز
جلسه ادبي
علاقه مندان به جلسات ادبي مي توانند امروز ساعت 17-15 در خانه فرهنگ تلاش گردهم آيند و از محضر استادان و كارشناسان ادبي در زمينه نقد و بررسي اشعار كهن و نو استفاده كنند.

نمايشگاه كاريكاتور
نمايشگاه كاريكاتور با موضوع آزاد در خانه فرهنگ ابوسعيد برپاست. در اين نمايشگاه 15 اثر جذاب كاريكاتور به نمايش گذاشته شده است. علاقه مندان مي توانند از ساعت 9 الي 19 به ميدان منيريه، بلوار ابوسعيد، جنب مسجد مراجعه كنند.

نشست مشاوره
شما اولين كسي هستيد كه مي توانيد مشكل استرس كودكانتان را حل كنيد. براي اولين قدم مي توانيد در كلاس هاي مشاوره نظير كلاس هاي خانه فرهنگ سلمان فارسي شركت كنيد.

نمايشگاه نقاشي
آثار نقاشي روي شيشه توسط مريم ناصري و نفسيه پوترسعد در خانه فرهنگ شيخ هادي برپاست.

نمايشگاه عكس
سفارت مجارستان در فرهنگسراي ملل نمايشگاه عكس و پوستر برگزار كرده است. اگر مي خواهيد چشم اندازهاي فرهنگي و معماري مجارستان را ببينيد مي توانيد به بزرگراه آيت الله صدر، ميدان پيروز، پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل مراجعه كنيد.

نمايشگاه تجسمي
آثار تجسمي دانشجويان نقاشي با 120قطعه اثر در گالري شماره 2 فرهنگسراي بهمن برپاست. علاقه مندان مي توانند تا 15 دي به اين فرهنگسرا مراجعه كنند.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |