شركت واحد تهران با كلكسيوني از مشكلات دست و پنجه نرم مي كند
چرخ اتوبوسراني در دست انداز
|
|
عكس: گلناز بهشتي
شهره مهرنامي
شما چند ساعت از روز خود را خارج از منزل به سر مي بريد و براي رسيدن به مقصد معمولا چند ساعت از عمر با ارزش خود را در راه ها و ترافيك تهران صرف مي كنيد يا بهتر بگويم تلف مي كنيد؟
ترافيك بزرگترين موضوع بحث شهرونداني تهراني است. اما شما براي كم كردن از بارترافيكي و زود رسيدن به مقصد چه كار مي كنيد و بهتر بگويم روزانه براي رسيدن به مقصد هر جا كه باشد از خانه مادربزرگ گرفته تا محل كار و كلاس درس، چند بار در كنار خيابان زير تابلوي زرد رنگ ويژه اتوبوسراني در انتظار اتوبوس مي ايستيد؟ اصلا از آن افرادي هستيد كه اگر راه تاكسي رو و شخصي رو قفل شده بود بليت اتوبوسي در جيب داشته باشيد تا با ديدن اولين اتوبوس از راه رسيده، خود را از شر خلاص ناپذير ترافيك نجات دهيد و به مقصد برسيد؟
مي گويند برلين با 5 ميليون خودروشخصي، ترافيك تهران را ندارد؛ دليل آن هم اين است كه اين آريايي هاي دور افتاده از ما، براي رفتن به محل كار هرگز و هرگز از خودروشخصي استفاده نمي كنند و با سوار شدن به اتوبوس و مترو، دين خود را به ريه هاي محترم ادا مي كنند. آنها با استفاده از اين ناوگان عظيم شهري به مسئولان شهر و كشور خود نشان مي دهند كه به اين وسايل نياز دارند تا مسئولان هم اگر مشكلي در اين ناوگان عظيم ايجاد شد آن را به سرعت برطرف كنند تا هميشه بتوانند آن را محكم و استوار براي شهروندان خود برپا نگهدارند.
درست است كه ناوگان اتوبوسراني شهر ما فرسوده شده و تهران شايد تبديل به موزه اي از اتوبوس هاي فرسوده شده است، درست است؟ اتوبوس برقي طرحي است كه به دست فراموشي سپرده شده و ساعت هاي زيادي از وقت شهروندان در انتظار رسيدن اتوبوس هدر مي رود، ولي تا زماني كه از آن به شيوه درست استفاده نشود مشكلات آن به چشم نخواهد آمد و نه تنها مشكلات آن برطرف نخواهد شد بلكه به جاي آنكه مرهمي باشد براي تسكين درد ترافيك تهران نمكي خواهد بود بر زخم هاي عميق كلانشهر غول پيكري به نام طهران .
موزه اي از اتوبوس هاي قديمي و فرسوده
شهر تهران موزه اي از اتوبوس هاي فرسوده و قديمي است و شهروندان پايتخت مجبورند براي سفرهاي درون شهري خود از اين ياران قديمي استفاده كنند.
تعدادي از اتوبوس هايي كه روزانه ميليون ها نفر را در تهران جابه جا مي كنند عمر مفيد خود را سپري كرده اند و اينك به اتاقكي فلزي تبديل شده اند كه بايد دوران بازنشستگي خود را در گورستان خودروها بگذرانند.
البته همين ياران قديمي و كهن، روزانه بيش از سه ميليون و۵۰۰ هزار نفر را در تهران جابه جا مي كنند.
طبق آمار شركت مطالعات جامع حمل ونقل و ترافيك تهران، روزانه 11ميليون و 500هزار سفر درون شهري در تهران صورت مي گيرد و با احتساب اين آمار در حدود 30درصد از سفرهاي درون شهري تهران با اتوبوس انجام مي شود. فرسودگي اتوبوس هاي شركت واحد مشكلات زيادي را اعم از ايجاد آلودگي، خرابي در مسير حركت و ايجاد ترافيك در معابر شهري موجب شده است.
مسافران اين اتاقك هاي قديمي در هراسند كه آيا سلامت به مقصد مي رسند يا خير، اگرچه مي دانند وقت زيادي را بايد از دست بدهند، چرا كه علاوه بر بدنه فرسوده، موتور اين اتوبوس ها چنان فرسوده است كه توان حركت كردن را به سختي دارد و داخل بعضي از اين خودروهاي جمعي نوشته شده است در مسير با شيب زياد فعال نباشند. باوجود نقش مهم اتوبوسراني در حمل ونقل شهر تهران و درصد بالاي تقاضا در اين بخش، جاي تعجب است كه چرا سرمايه گذاري و برنامه ريزي روي اين امر مهم صورت نمي گيرد. اين در حالي است كه استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي به شهروندان توصيه مي شود، ولي هيچ تدبيري براي بهبود خدمات رساني حمل ونقل عمومي به منظور جذب مسافر صورت نمي گيرد.
اتوبوس هاي شهر تهران نه تنها از فن آوري جديدي از جمله سيستم گويا، كارت بليت، دستگاه هاي گرم كننده و سردكننده ( به جز معدود اتوبوس هاي مگاترانس جديد) برخوردار نيستند بلكه همان امكانات اوليه را نيز به صورت ناقص دارند. درهايي كه به دليل فرسودگي و رسيدگي نكردن به وضعيت آن به سختي باز و بسته مي شود، صندلي هايي كه همچون صخره اي است سفت و سخت كه نشستن روي آن مسافر را ناراحت مي كند، بدنه اي كه داراي منافذ بيشماري است و در زمستان آب باران و برف به داخل اتوبوس نفوذ مي كند، همه و همه نقايص ظاهري اين ياران قديمي است كه مسافرانشان را عذاب مي دهد.
علاوه بر اين، موتور اتوبوس ها چنان فرسوده شده و از عمر مفيد آنها گذشته است كه به جز مسيرهاي شيب دار، در مسير صاف نيز با سختي و كندي حركت مي كنند. طبق آمار روزانه مركز مديريت اطلاعات ترافيكي تهران، روزانه بين 20 تا 30مورد نقص فني اتوبوس شركت واحد موجب ترافيك در تهران مي شود. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني گفت: نيمي از اتوبوس هاي شركت واحد عمري بيش از 18سال دارند و متوسط عمر اتوبوس هاي شركت واحد هشت سال و نيم بيش از سن مفيد استاندارد آنهاست .
به گفته او به طور متوسط روزانه بسياري از اتوبوس هاي شركت واحد در تعميرگاه هاي اين شركت به دليل نقص فني متوقف هستند.
بهينه سازي سيستم اتوبوسراني، مرهمي براي تسكين درد ترافيك تهران
در اين آشفته بازار ترافيك تهران، وسايل حمل و نقل عمومي همانند مرهمي براي تسكين اين درد كلانشهر تهران و البته نه علاج آن است.
مردم تهران مجبورند هر روز زمان زيادي از اوقات خود را در ترافيك به سر ببرند و گاهي اين وقت، مردم را ساعت ها از زندگي روزمره خود عقب مي گذارد.
ورود روزانه يكهزار و 300 خودرو به تهران موجب شده تا روند كنوني معبرسازي براي اين خودروها كه همانند سيل وارد شهر تهران مي شوند، جوابگو نباشد و هر روز بار سنگين تري از ترافيك بر معابر اين شهر افزوده مي شود.
در اين ميان وسايل حمل ونقل عمومي مي توانند كمك موثري براي بهبود اين وضعيت باشند و اتوبوسراني نيز به عنوان اهرم اصلي حمل ونقل عمومي تهران اين وظيفه مهم را عهده دار است.
استفاده شهروندان از اتوبوس به جاي خودرو شخصي تاثير قابل توجهي در كاهش حجم ترافيك به ويژه در ساعات اوج آن در شهر دارد.
فضايي كه يك اتوبوس با تعداد حداقل 50 مسافر از معابر شهر اشغال مي كند قابل مقايسه با هزاران خودرويي نيست كه گاهي تنها با يك سرنشين در شهر تردد مي كنند. در كشورهايي كه حمل ونقل عمومي پيشرفته دارند مردم استفاده از خودرو شخصي را به صرفه نمي دانند و به همين دليل تا حد امكان از خودرو خود استفاده نمي كنند.
سوخت گران، عوارض بالاي خودرو، نبود جاي پارك در خيابان ها و معابر، همه از عواملي هستند كه آنان را از استفاده خودرو شخصي منع مي كند.
مترو، قطار سبك شهري و اتوبوسراني در اين كشورها جوابگوي تقاضاي سفر شهروندانشان است، در حالي كه از سرعت بالاي سفر، راحتي و هزينه هاي پايين نيز برخوردار است. در شهر تهران نيز شرايط به گونه اي نيست كه شهروندان مجبور شوند در عرض استفاده از خودرو شخصي از حمل ونقل عمومي استفاده كنند و البته اين سيستم نيز به حدي ضعيف است كه امكان جذب بيشتر تقاضاي سفر را ندارد. به عبارت ديگر، اگر ما هم مانند كشورهاي پيشرفته تدابيري را براي ترغيب و حتي اجبار شهروندان به استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي درپيش بگيريم، سيستم حمل و نقل عمومي جوابگوي تقاضاي سفر شهروندان نخواهد بود. در كشورهايي كه حمل ونقل عمومي مناسب دارند براي آن امكانات ويژه اي قائل مي شوند، به طور مثال يكي از خطوط عبوري بزرگراه را به عبور اتوبوس اختصاص مي دهند.
اتوبوسراني تهران بايد گسترش يابد و نقش خود را در 11 ميليون سفر شهري روزانه تهران موثرتر سازد.
بازبيني در خطوط اتوبوسراني شهر و تناسب خدمات رساني آن با تقاضاي سفر در مناطق مختلف شهر، استفاده به جا از امكانات نسبي براي خطوط ويژه به منظور تسريع در تردد اتوبوس ها و افزايش تعداد ناوگان با توجه به نياز شهر مي تواند در گسترش نقش اتوبوسراني در كاهش ترافيك موثر باشد.
اتوبوسراني در مسير جديد
اين گزارش را در حالي مي خوانيد كه مصطفي نوريان - مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه- استعفا داده و استعفاي او نيز پذيرفته شده است.اين مديرعامل كه در دوره مديريت خود درگير مسائلي نظير پيشنهاد و پيگيري اجراي خطوط ويژه جديد،پيگيري ورود اتوبوس هاي جديد و تجهيز ناوگان اين شركت بود، در حالي اتوبوسراني را ترك گفت كه چندي پيش از آن، رانندگان اتوبوسراني باتجمع اعتراض آميزي خواستار بهبود وضعيت كاري و افزايش حقوق و مزاياي خود شده بودند.
پس از آن هم شهرداري با تقاضاي معترضين براي تحت پوشش گرفتن كامل اتوبوسراني موافقت كرده بود و پس از مطرح شدن خواسته اتوبوسراني، شوراي شهر و وزارت كشور با اين امر موافقت كردند.
با قول شهردار تهران براي رفع مشكلات رانندگان اتوبوس، تجمع اعتراض آميز رانندگان پايان يافت و اتوبوس هاي متوقف، دوباره به حركت افتادند.
شهردار تهران سه روز پيش هم خبر داد كه مشكلات معيشتي كاركنان اتوبوسراني به وسيله ارائه تسهيلات حل خواهد شد.
|