چهارشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۲ - Jan 4, 2006
اتوبوس هاي ديزلي فرسوده از خيابان هاي تهران مي روند
آغاز بهره برداري از۴۰۰ اتوبوس گازسوز
در ناوگان شركت واحد
012123.jpg
عكس:مسعود خامسي پور
گروه شهري: ديروز طي مراسمي با حضور مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در محل پاركينگ اتوبوسهاي سرخه حصار ۴۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز (CNG) جايگزين همين تعداد اتوبوس ديزلي فرسوده در شهر تهران شد.
به گزارش همشهري، همزمان با اجراي طرح زوج و فرد شدن تردد خودروها در محدوده طرح ترافيك و ورود اين تعداد اتوبوس به مناطق جنوبي تهران، ظرفيت جابجايي مسافران روزانه ۳۵۰ هزار نفر و متوسط سرعت اتوبوسها ۱۰ كيلومتر افزايش خواهد يافت. اين در حالي است كه عوارض آلودگي ناشي از سوختهاي فسيلي در اتوبوسهاي گازي جديد به حداقل خواهد رسيد.
بنا بر اين گزارش، اين اتوبوسها از طريق وزارت كشور تحويل شركت واحد اتوبوسراني شده است و بابت هر دستگاه اتوبوس ۹۰ ميليون تومان و در مجموع ۳۶ ميليارد تومان هزينه شده است.
اين در حالي است كه بنا بر اطلاعات دريافتي قرار است تا پايان امسال ۴۰۰ دستگاه ديگر نيز به ناوگان حمل و نقل عمومي اضافه  شود تا متعاقب آن تعداد اتوبوسهاي جديد وارد شده به شبكه حمل و نقل عمومي در سال جاري به ۱۵۰۰ دستگاه برسد كه البته اين رقم به غير از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جديدي است كه از سوي رياست جمهوري به شركت واحد اتوبوسراني وعده داده شده است.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران بعد از ظهر ديروز با حضور در سرخه حصار (محل پاركينگ اتوبوسهاي شركت واحد) طي مصاحبه اي با خبرنگاران، كار رسيدگي به درخواستهاي صنفي رانندگان شركت واحد، تعداد اتوبوسهاي موجود و مورد نياز و... را منوط به ارائه گزارش از سوي بازرس قانوني شركت واحد در يكشنبه هفته آينده دانست.
وي در پاسخ به سئوال همشهري در مورد تغيير و اصلاح اساسنامه شركت واحد، اين قضيه را منوط به طي مراحل قانوني خود از طريق مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد، بنا بر اين تا هنگامي كه اساسنامه فعلي موجود است بايد در جهت مفاد آن ملزم بود.
چمران وجود شهردار تهران در هيأت مديره شركت واحد يا هيأت مديره مترو و ساير هيأت مديره ها را ناصحيح وغيرضروري اعلام كرد و افزود: اصولاً اعتقاد اعضاي شوراي شهر بر اين است كه وقت شهردار تهران نبايد صرف اينگونه هيأت مديره ها شود اما در هر حال اگر پيشنهادات جديدي وجود داشته باشد قابل طرح در شوراي شهر جهت بررسي و حل و فصل و تعامل خواهد بود.
در اين مراسم همچنين دكتر زياري عضو شوراي اسلامي شهر تهران و رئيس هيأت مديره فعلي شركت واحد در مورد قبول يا رد استعفاي مهندس نوريان مديرعامل فعلي شركت واحد گفت: ضرورتي براي پذيرش استعفاي ايشان وجود ندارد چرا كه در هر حال عمر هيأت مديره فعلي رو به پايان است لذا هفته آينده در مجمع عمومي شركت واحد اعضاي جديد هيأت مديره انتخاب خواهند شد بنا بر اين تغيير مديرعامل شركت واحد عملاً برعهده هيأت مديره جديد است.
وي ادامه داد: براي انتخاب مديرعامل جديد نظر اعضاي شوراي شهر و پيشنهادات شهردار قابل بررسي و قطعاً براساس تفاهم خواهد بود.
زياري تأكيد كرد: هيچ مشكلي در بحث هيأت مديره و اداره اش بين شهردار تهران و شوراي اسلامي شهر تهران وجود ندارد.
مهندس نوريان مديرعامل شركت واحد در مصاحبه با همشهري از ايرادات وارده بر اساسنامه شركت واحد سخن گفت به طوري كه براساس اين اساسنامه شهرداري مستقيماً در هيأت مديره و انتخاب مديرعامل شركت واحد نقشي ندارد.
وي خواستار اصلاح اساسنامه شركت واحد شد و گفت، در كل كشور ۸۰ شركت اتوبوسراني وجود دارد كه به غير از تهران و يك شهر ديگر بقيه تحت نظارت و پوشش شهرداري هاي خود قرار دارند و متعاقب آن عوامل اين شركتها نيز از پرسنل شهرداري محسوب مي شوند.
وي خبر داد: وزارت كار و شوراي عالي كار در يك كميته تخصصي در حال تصميم گيري هستند تا براي رفع معضل كمبود حقوق دريافتي رانندگان در كل كشور قوانين لازم را وضع نمايند.
همچنين در مراسم بهره برداري از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس CNGسوز اميررضا طباطبايي معاون شركت واحد گفت: طي جلسات مشتركي كه با سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و شركت گاز داشتيم قولهايي مبني بر رفع معضل يخ زدگي و افت فشار گاز جهت سوخت رساني به اتوبوسهاي گازسوز دريافت كرديم به طوري كه قرار است با مكانيزمهاي خاصي كه تعبيه شده در صورت بروز هرگونه معضلي تريلرهاي حمل سيلندرهاي گاز، سوخت موردنياز اتوبوسها را تأمين كنند. وي پيش بيني كرد امسال هيچ اتوبوس گازسوزي به دليل يخ زدگي و افت فشار از رده سرويس دهي به شهروندان خارج نشود.

طرح مناسب سازي محيط هاي شهري
مناسب سازي فضاي شهري براي معلولين و
جانبازان جسمي _ حركتي
012090.jpg
گروه شهري: پيرو مصوبه شوراي شهر و دستور دكتر قاليباف، مناسب سازي محيط شهري براي جانبازان و معلولان جسمي _ حركتي در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفت.
به گزارش همشهري، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران با صدور بخشنامه اي كليه معاونان، مشاوران، شهرداران مناطق ۲۲گانه و سازمان ها و شركت هاي تابعه شهرداري را موظف به مناسب سازي فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولان جسمي و حركتي كرد.
در اين بخشنامه با تأكيد بر اين كه شهر تهران به همه شهروندان تعلق دارد و ايجاد شرايط مناسب و استفاده از مواهب و امكانات زندگي مدني براي كساني كه در اين شهر زندگي يا توقف مي كنند برعهده مديريت شهري است، تصريح شده است: به مناسبت روز جهاني معلول و با اداي احترام به همه شهروندان معلول تهراني و پيرو مصوبه يكصد و پنجاه و هشتمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر مناسب سازي فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولان جسمي و حركتي و همچنين ماده ۱۹۳ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و تصويب نامه هيأت محترم وزيران مورخ ۹/۳/۸۴ و براساس ضوابط مصوب شوراي عالي شهرسازي ضروري است اقدامات مربوط به مناسب سازي فضاهاي شهري در دو فاز اجرايي تا پايان سال ۸۴ و ۸۵ به تفكيك اجرا شود.
براساس اين بخشنامه اقدامات موردنظر عبارت اند از: ۱- ماده سازي و مناسب سازي معابر عمومي و نصب نشانه ها و علايم فيزيكي لازم با اولويت ميادين و معابر اصلي و نزديك به تقاطع ها ۲- تجهيز چراغهاي راهنمايي معابر به علايم صوتي و نيز برجسته نمودن سطح پياده روهاي نزديك به تقاطع ها براي استفاده از نابينايان ۳- ايجاد محلهاي ويژه براي توقف وسايل نقليه معلولان در توقف هاي عمومي ۴ _ رعايت كليه ضوابط مندرج در آيين نامه اجرايي بند (ج) ماده ۱۹۳ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در ساختمان ها و اماكن عمومي و خصوصي و نيز بخش هاي توسعه شهري و معابر عمومي و اعمال كنترل هاي لازم وفق آيين نامه مذكور در صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز و گواهي پايان كار ۵- اطلاع رساني و فرهنگ سازي مناسب از طريق هماهنگي با ساير دستگاه هاي اجرايي ذيربط به ويژه سازمان بهزيستي و از طريق دستورالعمل مشخص ۶- تأمين تسهيلات و خدمات ويژه براي كم توانان جسمي و حركتي و جانبازان در امر رفت و آمد از طريق شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، مترو و سازمان تاكسيراني ۷- هماهنگي لازم با ديگر دستگاه هاي اجرايي مرتبط ۸- نظارت مستمر بر احداث فضاهاي عمومي و پياده روهاي شهري براي پيش بيني تمهيدات ذكر شده.به گزارش همشهري، كليه بخش هاي مرتبط موظفند ظرف ۱۵ روز از صدور اين بخشنامه، طرح و برنامه و بودجه موردنياز خود را به دبيرخانه ستاد موضوع مصوبه شوراي شهر _ متمركز در حوزه معاونت فني و عمراني شهرداري تهران ارسال نمايند. از سوي ديگر ستاد مزبور موظف است ظرف ۱۵ روز نسبت به بررسي و تدوين «طرح عمومي مناسب سازي فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولان» اقدام و به واحدهاي ذيربط ابلاغ نمايد.

موج برف و سرما در راه تهران
گروه شهري: با استقرار يك جبهه هواي سرد و مرطوب، از روز جمعه بارش برف و باران در تهران آغاز مي شود.
بر اين اساس، بخش هواشناسي بي بي سي، Accu weather و ياهو از چند روز قبل هواي تهران را در هفته آينده با بارش مداوم برف و باران پيش بيني كرده اند.
اين گزارش ها حاكي است، دماي هواي تهران در روز جمعه با افت قابل ملاحظه اي حداكثر به ۱ درجه بالاي صفر و حداقل به ۸ درجه زير صفر مي رسد.
براساس اين گزارش آسمان تهران روز جمعه ابري، گاهي با بارش باران و در ارتفاعات با بارش برف همراه خواهد بود كه پيش بيني شده است بارش باران و برف تا روز چهارشنبه ۲۱ دي ماه در تهران تداوم يابد.
از سوي ديگر سازمان هواشناسي آسمان استان تهران را امروز صاف تا كمي ابري و غبارآلود همراه با افت دماي هوا پيش بيني كرده است. حداكثر و حداقل دماي تهران امروز به ۶ و يك درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.
علي رغم شرايط پايدار جوي طبق گزارش مركز هماهنگي و اطلاع رساني آلودگي هوا، هواي تهران از نظر وضعيت آلودگي، ديروز در شرايط سالم قرار داشت اما به دليل وجود هواي مه آلود و همراه با غبار بسياري از شهروندان همچنان تصور مي كردند تهران در وضعيت آلوده به سر مي برد. سازمان هواشناسي كشور همچنين از تداوم وضعيت جوي پايدار در كشور تا روز جمعه خبر داده كه از روز جمعه با گذر يك موج كم دامنه و ضعيف از نوار غربي، شاهد افزايش ابر و بارش پراكنده در حاشيه غربي زاگرس خواهيم بود.
افزايش منواكسيد كربن
مدير كل محيط زيست استان تهران در كميته كاهش آلودگي هواي تهران گفت: ۷۹ درصد روزها طي ۱۵ روز گذشته در تهران در شرايط «سالم» قرار داشت و ۲۱ درصد ايام در شرايط «ناسالم» گزارش شده است.محمدحسن پيراسته افزود: غلظت آلاينده منواكسيد كربن، طي مدت ۲۸ آذر تا ۱۱ دي ماه، ميانگين كمتر از حد مجاز، برابر۸۲ psi بوده و ايستگاه آزادي (با غلظتي معادل ۶۳/۱ برابر حد مجاز) بيشترين و سرخه حصار (با غلظتي معادل ۱۷/۰ برابر حد مجاز) كمترين غلظت اين آلاينده را به خود اختصاص داده اند.
وي گفت: ميزان ميانگين غلظت آلاينده منواكسيد كربن نسبت به ۱۴ روز گذشته، ۵۵ درصد كاهش و نسبت به مدت مشابه طي سال گذشته ۵ درصد افزايش داشته است.

شهردار بم در گفت و گو با همشهري:
كاهش بودجه شهرداري روند بازسازي بم
را دچار مشكل كرده است
گروه شهري _ مريم پاپي: تبديل بودجه ۱۸ ميليارد توماني شهرداري بم در سال ۱۳۸۳ به ۸ ميليارد تومان در سال ۱۳۸۴ موجب شده ساير وظايف شهرداري به فراموشي سپرده شده، تا به صورت ناقص و همراه با اشكال صورت گيرند. به طوري كه عمده فعاليت هاي شهرداري شامل جمع آوري زباله و صدور مجوز ساختماني شده است.
كوچه هاي خاكي كه هنوز گورستان تكه هاي ساختمان هاست و تردد خودروها را در قسمت هايي از شهر غيرممكن مي كند، متروك و ناامن شدن بخش هايي از شهر و افزايش جمعيت و ساخت و سازها كه ترافيك شهر را دگرگون كرده، تنها گوشه اي از مشكلات شهري است كه هزينه هاي جاري شهرداري آن نسبت به قبل از زلزله ۱۰ برابر شده است.
شهرداري بم بايد روزانه حداقل ۱۰ هزار پاكت سيمان مصرفي براي ساخت و ساز را جمع آوري كند، براي تعريض خيابان ها، املاك موجود در اين مسير را خريداري كند و براي حدود ۲۵ هزار واحد مسكوني، تجاري و اداري بم مجوز ساخت صادر نمايد. از اين ميان ۱۸ هزار واحد تاكنون مجوز دريافت كرده اند و تنها حدود يك هزار و ۶۰۰ واحد ساخته شده اند. به دليل نبود موافقتنامه هاي جديد براي پرداخت وام هاي ساخت و ساز، براي پرداخت هاي امسال مشكل اعتبار پيش آمده بيش از ۲۳ هزار نفر از مردم بم به زندگي خود به صورت اسكان موقت ادامه مي دهند.
به گفته علي باقري زاده شهردار بم، طرح تفصيلي اين شهر سال ۱۳۸۳ از سوي وزارت مسكن و شهرسازي تهيه و در اواخر همان سال ابلاغ شده است. اما اين طرح ايرادات اساسي دارد.
كميسيون ماده ۵ هم كه قرار بود براي رفع اين ايرادات به طور مستمر در بم تشكيل شود، به دليل تغيير و تحولات صورت گرفته، نتوانسته ايرادات طرح تفصيلي بم را برطرف كند. با اين وجود شهردار بم از اين بابت ابراز خرسندي مي كند كه مشكلات مردم در بخش صدور مجوز به ميزان ۸۰ درصد برطرف شده است.دكتر عدل، باستان شناس كه در حال تهيه پرونده بم براي ارائه به يونسكو به منظور ثبت در فهرست ميراث جهاني است، درخصوص ملاحظات ميراث فرهنگي كه بايد در ساخت و سازهاي بم رعايت شود مي گويد: «سعي بر اين است كه نخلستان ها و قنوات حفظ شوند و براي حفظ قنوات انصافاً اقدامات مؤثري صورت گرفت. به گفته وي قسمت هايي از شهر هم كه به مراكز فرهنگي _ تاريخي نزديك است داراي ساختمان هايي با شخصيت سنتي خواهد بود و مناطقي كه از اين مراكز دور هستند تنها از لحاظ ارتفاع محدوديت خواهند داشت.»

قيمت اتوبوس هاي گازسوز
فارس: نماينده وزارت صنايع در كميته كاهش آلودگي هواي تهران درخصوص عدم استقبال از اتوبوسهاي گازسوز گفت: قيمت اين اتوبوسها ۲ برابر قيمت اتوبوسهاي ديزلي است.
شاهين محمد نژاد، افزود: بايد شرايطي فراهم شود تا قيمت اتوبوسهاي گازسوز كاهش يابد و مورد استقبال مصرف كنندگان قرار گيرد.وي گفت: چون ميزان خريد اتوبوس گازسوز بسيار محدود است، انباشت پس از توليد اين اتوبوسها در صنايع خودروسازي به چشم  مي خورد.وي گفت:در حال حاضر ادعاي توليد ۱۵۰ دستگاه اتوبوس گازسوز در ماه غير واقعي است چون زمينه خريد آن فراهم نيست و اگر شرايط خريد براي مصرف كنندگان فراهم شود و بازار مناسبي براي اين اتوبوسها ايجاد شود قطعا توليد اين تعداد اتوبوس، در ماه مقدور خواهد بود.

افزايش مراجعه خودروها به مراكز معاينه فني
طي آذرماه سال جاري ۴۵ هزار و ۵۷۳ دستگاه خودرو به مراكز شش گانه معاينه فني مراجعه كرده اند كه در مقايسه با همين مدت در سال گذشته، ۲۰۹ درصد افزايش داشته است.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس محمد رضا اميري صفت با بيان اين مطلب افزود: در اين مدت ۴۶ درصد خودروهاي سبك (۱۸هزار و ۹۱۱دستگاه خودرو) در مراجعه اول موفق به اخذ برگه معاينه فني شده اند، ۵۰ درصد (۲۰ هزارو ۵۲۳ دستگاه خودرو) در مراجعه مجدد موفق به اخذ معاينه فني شده اند و ۴ درصد نيز معادل (۱۵۸۷ دستگاه خودرو) نيز پس از مردودي در مراجعات اول، ديگر به مركز مراجعه نداشته اند.

ستاد بحران ترافيك ايام بارندگي
012099.jpg
گروه شهري:شهردار تهران از تشكيل ستاد بحران ترافيك ايام بارندگي خبر داد. در اين باره ابلاغيه اي از سوي شهردار تهران خطاب به مديريت شهري صادر شده است كه بدين شرح مي باشد: با توجه به اين كه مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران ابزار مناسبي را براي شناسايي مشكلات شهري در مواقع مختلف و به خصوص در ايام بارندگي دراختيار دارد و همچنين با عنايت به امكانات مخابراتي لازم و حضور نمايندگان سازمان هاي مختلف درگير در ارائه خدمات شهري در آن مركز، بدينوسيله ايجاد «ستاد بحران ترافيك ايام بارندگي» با محوريت مركز فوق را اعلام مي نمايد. پيامهايي كه از طريق اين ستادابلاغ مي گردد به عنوان دستور اداري تلقي شده و گيرندگان بايد حداكثر مساعي خود را براي تسريع در رفع مشكلات اعلام شده به كار بندند.

توزيع نهال رايگان در تهران
012087.jpg
گروه شهري- اداره كل منابع طبيعي استان تهران از امروز تا پايان هفته منابع طبيعي (۲۱ اسفندماه) يك ميليون اصله نهال رايگان در استان تهران توزيع مي كند.اين نهال ها از انواع گونه هاي جنگلي شامل سرو نقره اي، كاج تهران، سرو خمره اي، اقاقيا، زبان گنجشك، عرعر، چنار، صنوبر، سنجد و... است. نهال هاي قابل توزيع پس از بررسي وضعيت اراضي مورد نظر جهت غرس نهال از نظر مالكيت، وضعيت منابع آب و خاك و متناسب با شرايط هر منطقه و توجه به نيازهاي اكولوژيكي گونه ها در اختيار متقاضيان اعم از حقيقي و حقوقي قرار خواهد گرفت.متقاضيان مي توانند به اداره كل منابع طبيعي استان تهران مراجعه كنند.

كتاب «سامانه اطلاعات جغرافيايي»
012096.jpg
كتاب سامانه هاي اطلاعات جغرافيايي با تأكيد بر «برنامه ريزي در سطح محلي» اقدام به ارائه يك نمونه برنامه اجرايي GIS در سطح محلي نموده كه در عرصه كاربردي داراي ويژگي منحصربه فردي است.
به گزارش اداره كل تبليغات وزارت دفاع ، مؤلف اين كتاب، علاوه بر معرفي سامانه هاي اطلاعات جغرافيايي و نقش و تأثير بهره برداري از GIS در برنامه ريزي محلي و منطقه اي در فصلي مستقل رابطه دوركاوي و GIS را تشريح كرده است.
براساس اين گزارش همچنين، وب سايت www.ngo-iran.ir براي اطلاعات بيشتر محققين و درخواست هاي متقاضيان اعلام شده است.

نگاه
012084.jpg
بزرگمهر حسين پور

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |