چهارشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۲ - Jan 4, 2006
براساس مصوبه ديروز مجلس
شهرداري هاي مجاور روستاها حق دخالت در امور
روستا را ندارند
گروه سياسي: براساس مصوبه ديروز مجلس، روستاهايي كه به موجب طرحهاي مصوب جامع و هادي در داخل حريم شهرها واقع شوند در صورت رسيدن به شرايط شهر شدن، شهر مستقل شناخته نمي شوند.
به گزارش خبرنگار همشهري، اين روستاها به صورت منفصل به عنوان يك ناحيه يا منطقه از نواحي يا مناطق شهر اصلي تلقي و اداره خواهند شد و براي آنها در قالب طرح هاي جامع و تفصيلي ضوابط و مقررات ويژه متضمن ابعاد استمرار فعاليت هاي روستايي تهيه و ملاك عمل قرار خواهد گرفت.
براساس تبصره اي كه به تصويب رسيد، محدوده روستاهاي فاقد طرح هادي، با هماهنگي شوراي اسلامي روستا توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي در قالب بافت مسكوني روستا پيشنهاد گرديده و به تصويب مراجع قانوني مربوطه در استان مي رسد.
بر اساس ماده ۳ اين لايحه محدوده روستا عبارت است از محدوده اي شامل بافت موجود روستا و گسترش آتي آن در دوره طرح هادي روستايي كه با رعايت مصوبات طرح هاي بالادست تهيه و به تصويب مرجع قانوني مربوطه مي رسد. دهياري ها كنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساخت و ساز در داخل محدوده را عهده دار خواهند بود.
براساس تبصره(۵) كه به تصويب نمايندگان رسيد، درآمد ناشي از ساخت و سازها و عوارض روستاهايي كه در حريم شهرها قرار مي گيرند، اعم از روستاهاي داراي طرح هادي و فاقد طرح هادي، به حساب دهياري هاي روستا جهت توسعه و عمران واريز مي گردد.
همچنين براساس ماده ،۴ محدوده شهرك ها اعم از شهرك هاي مسكوني و صنعتي يا ساير شهرك هايي كه طبق مقررات و با مجوزهاي قانوني مربوطه ايجاد و احداث مي شوند، در طرح هاي مصوب آنها تعيين و تصويب مي گردد.
بر اساس ماده ۷ مصوبه مذكور، محدوده روستا بر اساس طرح هاي هادي روستايي و تغييرات بعدي آنها توسط بنياد مسكن استان مربوطه به صورت قابل انطباق بر عوارض طبيعي يا ساخته شده ثابت همراه با مختصات جغرافيايي نقاط اصلي تعيين و به تصويب مرجع تصويب كننده طرح هادي روستايي مي رسد. اين محدوده حداكثر ظرف مدت سه ماه پس از تصويب توسط بنياد مسكن استان مربوطه تدقيق شده و به امضاي فرماندار شهرستان مربوطه جهت اجرا به دهياري و دستگاه هاي اجرايي ذي ربط ابلاغ مي شود.
در حاشيه
* حداد عادل در پاسخ به تذكر كامران، نماينده اصفهان نسبت به خريد سطل آشغال الكترونيكي با پول بيت المال افزود: من نيز از موضوع خريد اين اجناس مطلع نبودم و با ديدن آنها تعجب كردم و بلافاصله تلفني به رئيس سازمان اداري گفتم كه اينها را جمع كنند و سوابق خريد را به من دهند تا رسيدگي كنم.
وي افزود: بنده هم راضي نيستم و اين گونه خريدها را اسراف مي دانم و همواره تأكيد كرده ام كه مجلس بايد الگوي صرفه جويي باشد.
* رودكي، نماينده شيراز با انتقاد از لايحه خدمات كشوري كه در آن به مسائل و مشكلات بازنشستگان توجهي نشده است گفت: فراكسيون بازنشستگان مجلس شوراي اسلامي با صد نفر عضو آماده ارائه مشاوره درباره مسائل و مشكلات بازنشستگان به كميسيون هاي مختلف مجلس در جهت رفع مشكل بازنشستگان است.
* ايرج نديمي نماينده لاهيجان از برخي دستگاه ها مانند سازمان مديريت و برنامه ريزي كه نسبت به برخي مصوبات مجلس تن نمي دهند انتقاد كرد.
* حسين آفريده، نماينده شيروان و عضو فراكسيون اقليت مجلس با اشاره به اين كه در جلسه مشترك دولت و مجلس قرار است ۴ نفر از رؤساي كميسيون هاي مجلس كه همگي عضو فراكسيون اكثريت هستند، از طرف مجلس به طرح ديدگاه هاي خود بپردازند خواستار حضور نماينده اي ازسوي  فراكسيون اقليت براي طرح ديدگاه هاي اين فراكسيون شد.
* سليماني نماينده كنگاور گفت: نسبت به انعكاس خبري از وي در صدا و سيما مبني بر اين كه بنده معتقد به وجود مشكلات رفتاري در ديوان محاسبات هستم انتقاد كرد و گفت: همين جا اعلام مي كنم كه منظور اينجانب مشكلات ساختاري در ديوان محاسبات بوده است.
* كتابخانه ويژه نمايندگان ديروز در بخشي از راهروي مجلس توسط حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد.
* جمعي از بازنشستگان سازمان ها و ادارات مختلف پيش ازظهر ديروز در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
* فراكسيون اقليت مجلس در اعتراض به عدم صدور مجوز بهره برداري و پخش برنامه هاي شبكه ماهواره اي  صبا بيانيه اي صادر كرد.
* مرتضي تمدن نماينده شهركرد در مجلس در تذكري به رئيس جمهور، از محمود احمدي نژاد خواست كه دستور دهد علت بي توجهي و كوتاهي دستگاه ها و سازمان هاي ذيربط در برخورد با پديده شوم فروش و استعمال مواد مخدر، مورد بررسي قرار گيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه: ما درخصوص
وضعيت حقوق بشر در غرب نگراني جدي داريم
ايسنا: آصفي گفت: نگراني ايران درباره وضع حقوق بشر در غرب جدي است. وي همچنين بيان داشت كه پس از اين كه طرح مدوني از روسيه دريافت كنيم، نظرمان را اعلام مي كنيم. وي درباره عراق گفت:عراقي ها هر دولتي را روي كار آورند از نظر ما مشروع است.
آصفي درخصوص طرح رئيس جمهور مبني بر تبادل گروه هاي حقوق بشري بين ايران و اروپا گفت: وزير خارجه در آينده اي نزديك نامه اي به كشورهاي اروپايي ارسال خواهند كرد؛ ما درخصوص وضعيت حقوق بشر در غرب، چه در اروپا و چه در آمريكا نگراني جدي داريم.
سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان در ارتباط با ايده ارائه شده روسيه به كشورمان و نتايج بررسي ايران درخصوص اين ايده گفت: همان گونه كه قبلا هم عرض كرده ام ما كه هنوز طرح مدوني دريافت نكرده ايم و هرگاه طرح مدوني دريافت شد روي آن اعلام نظر مي كنيم.آصفي خاطرنشان كرد: اگر بحث اين باشد كه غني سازي صرفا در روسيه باشد، چنين طرحي پذيرفته شده نيست، اما اگر اين طرح به عنوان يك طرح موازي يا مكمل باشد اين بحث ديگري خواهد بود كه بايد در رابطه با آن صحبت شود و هيأت روسي در آينده اي نزديك به تهران مي آيد و مذاكرات را ادامه مي دهيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به اين سوال كه ميزان اعتماد ايران به روسيه تا چه حد است، گفت: ما فقط به خدا و مردم خود خيلي اعتماد داريم ضمن آنكه اين يك امر نسبي است و اين موضوع را نبايد اين گونه نگاه كرد؛ ما با روس ها روابط خوب و دوستانه اي داريم و گفتگو و مذاكره مي كنيم؛ حال ممكن است در برخي موارد اتفاق نظر و در برخي موارد اختلاف داشته باشيم.وي درباره موضع تهران درخصوص انتخابات اخير عراق و نتايج آن گفت: ما انتخابات در عراق را يك موضوع داخلي و عراقي مي دانيم، ولي از اين كه در اين تحول بزرگ همه گروه هاي عراقي شركت كردند و مشاركت گسترده بوده خوشحال هستيم.
سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان درباره سوريه و لبنان اظهار داشت: ما همواره آرزو مي كرديم كه روابط ميان اين دو كشور به بهترين شكل برقرار شود و توسعه و تحكيم يابد و اين ديدگاه را به مسئولان دو كشور گفته ايم و فكر مي كنيم روابط خوب ميان سوريه و لبنان به امنيت منطقه و خنثي سازي توطئه هاي رژيم صهيونيستي كمك مي كند.
آصفي درباره سرنوشت دو تبعه آلماني و فرانسوي كه در كشورمان دستگير شده اند، اظهار داشت:  درخصوص آن دو نفر موضوع در دست قوه قضاييه است و مراحل قانوني آن دنبال مي شود البته اين افراد در صحت و سلامت كامل هستند و دسترسي هاي كنسولي به آنها صورت گرفته است.

آيت الله جوادي آملي:
مقبوليت رهبر در حكومت اسلامي، ناشي از اراده مردم است
ايسنا: آيت الله جوادي آملي ديروز در درس خارج تفسير قرآن در مسجد اعظم قم گفت: در حكومت اسلامي، مقبوليت رهبر جامعه ناشي از اراده مردم است.
به گزارش رسا، آيت الله عبدالله جوادي آملي در ادامه تفسير سوره ابراهيم(ع) به رابطه مردم با امام پرداخت و خاطرنشان كرد: انسان اگر بت شكن و رهبر انقلاب باشد و از امتحان هاي الهي موفق بيرون آمده باشد و بخواهد حكومت تشكيل دهد و مردم را هدايت كند، بايد مقبوليتش را از مردم بگيرد.
وي مشروعيت حاكم اسلامي  را از سوي خداوند عنوان و تصريح كرد: حضور مردم، سهم تعيين كننده اي در تشكيل، استقرار و مقبوليت حكومت دارد.
استاد دروس تفسير حوزه علميه قم با اشاره به روند تشكيل حكومت اسلامي توسط پيامبر اسلام (ص) در مدينه افزود: پيامبر اكرم(ص) پيش از تشكيل حكومت اسلامي، اقدام به تأسيس مسجد كردند؛ زيرا تا جامعه اي به پاكي علاقه مند نباشد تشكيل حكومت بسيار مشكل است.
وي در ادامه امنيت را مهمترين نعمت برشمرد و تأكيد كرد: اگر امنيت باشد آن گاه مسائل ديگر ممكن مي شود. از اين رو خداوند امنيت را مهم برشمرده است.
آيت الله جوادي آملي با اشاره به دعاي حضرت ابراهيم (ع) پس از تجديد بناي كعبه افزود: حضرت ابراهيم (ع) از خداي متعال درخواست كرد كه اينجا را شهر امن قرار دهد و هنگامي كه اين سرزمين رنگ زندگي به خود گرفت، به خداوند عرض كرد: خدايا اين شهر را مأمن قرار ده و خداوند نيز امنيت و رفاه اقتصادي را به آن سرزمين عرضه نمود.
اين مفسر قرآن در تفسير آياتي از سوره ابراهيم (ع) با بيان اين كه خداوند به احترام كعبه، مكه را نيز محترم شمرد، افزود: اگر اين بيت عتيق شد و انسان ها كعبه را قبله خود قرار دادند، معنايش اين است كه اين خانه، قبله آزادي بخش ماست.
امام جمعه قم قداست خانه خدا را غير قابل قياس خواند و افزود: بركات فراوان و قداستي كه خداوند براي كعبه قائل شده است با هيچ چيز ديگر قابل قياس نيست.

استقبال رئيس مجلس از طرح رئيس جمهوري
درباره حقوق بشر
فارس:رئيس مجلس گفت:از طرح جديد رئيس جمهوري در باره مناظره ميان انديشمندان كشورمان با كشورهاي اروپايي پيرامون حقوق بشر استقبال مي كنم.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز پس از افتتاح و بازديد از كتابخانه ويژه نمايندگان در جمع خبرنگاران پارلماني در پاسخ به اين سؤال كه پيشنهاد جديد رئيس جمهوري براي مناظره ميان انديشمندان كشورمان با كشورهاي اروپايي درباره حقوق بشر را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ گفت:از طرح جديد ايشان استقبال مي كنم چرا كه همواره انديشه هاي اسلامي را قابل طرح و دفاع در عرصه  جهاني مي دانم و يك علت ابهامات موجود در سطح بين المللي را عدم آگاهي متخصصان جهاني از مسايل اسلامي مي دانم.
حداد عادل با بيان اينكه اين وظيفه اسلامي است كه افكار اسلامي و فقه و حقوق اسلامي را به اطلاع متخصصان جهان برساند،افزود:پيشنهاد جديد رئيس جمهوري را در اين راستا موثر و مفيد ارزيابي مي كنم.
وي درباره نشست مشترك امروز دولت و مجلس و اينكه اين نشست چقدر مي تواند راهگشاي اهداف دولت و مجلس باشد، اظهار داشت: اين ديدارها از آن جهت كه مي تواند وسيله اي باشد تا دولت و مجلس آسان تر و فارغ از محدوديت هاي جلسات علني مجلس با هم صحبت و گفت و گو كنند در رفع سوء تفاهمات و انتقال ديدگاه هاي دو طرف به هم مؤثر و مفيد است.
حداد عادل همچنين درباره آخرين وضعيت بررسي پيشنهاد روسيه افزود: ما بر حقوق مشروع خود در برخورداري از فناوري هسته اي تأكيد داريم و اكنون نيز منتظر آن هستيم تا بررسي پيشنهاد روسيه انجام شده و اطلاعات آن در اختيار ما و افكار عمومي قرار گيرد.

احمدي نژاد:بايد در كشاورزي از سطح خودكفايي فراتر برويم
ايسنا: رئيس جمهور ديروز در جمع توليدكنندگان نمونه بخش كشاورزي اين بخش را مقدس و مهم خواند و اظهار كرد كه بايد افق ديدمان را در اين بخش از سطح خودكفايي بالاتر ببريم.
محمود احمدي نژاد اظهار كرد: حفظ زمين، خاك و منابع طبيعي مسئوليت همگاني ماست و ما بايد اين امانت الهي را براي آينده حفظ و ضمن بهره برداري، آن براي آيندگان نگهداري كنيم.
رئيس جمهور توليدكنندگان بخش كشاورزي را بهترين هاي كشور خواند و اظهار كرد: وقتي از كشاورزي صحبت مي كنيم بايد به ارزش و شان آن توجه جدي شود؛ چرا كه بدون كشاورزي زندگي معنا پيدا نمي كند و در صورتي كه كشاورزي نداشته باشيم، در واقع چيزي نداريم.
احمدي نژاد ادامه داد: بايد تلاش كنيم در سياست گذاري هايمان نگاه ويژه اي به اين بخش داشته باشيم؛ چرا كه ارزش كار كشاورزان بسيار متفاوت تر از ديگر اقشار مردم است و حقيقتا كساني كه در اين عرصه تلاش مي كنند، قهرمانان ملي هستند.رئيس جمهور با بيان اين كه بايد افق نگاهمان را از سطح خودكفايي بالا ببريم گفت: اگر هم دنبال خودكفايي هستيم بايد نگاهمان به سمت صادرات باشد تا هم بتوانيم به خودكفايي برسيم و هم در اين بخش حضوري فعال داشته باشيم.
احمدي نژاد در حاشيه ديدار با توليدكنندگان نمونه بخش كشاورزي درخصوص بودجه سال ۸۵ و اينكه قيمت نفت چقدر پيش بيني شده است، اظهار داشت: ان شاءالله رييس برنامه و بودجه در اين ارتباط توضيح كافي مي دهد.

هاشمي رفسنجاني: ناامني در خليج فارس به نفع هيچكس نيست
مهر: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار سفير عربستان در ايران، اتحاد را نياز امروز دنياي اسلام عنوان كرد.
هاشمي رفسنجاني همكاري جمهوري اسلامي ايران و عربستان درخصوص مسائل جهان اسلام، منطقه و همچنين حوزه انرژي را راهگشا خواند و افزود: حكمت و درايت مسئولان كشورهاي منطقه به ويژه ايران و عربستان مي تواند در تامين مصالح جهان اسلام و اين كشورها نقش بارزي ايفا كند.
وي برخي مواضع كه اخيرا در شوراي همكاري خليج فارس درخصوص ايران گرفته شد را به دور از واقعيت عنوان كرد و گفت: خليج فارس به دليل مخازن عظيم انرژي و موقعيت استراتژيك خود هميشه محل طمع قدرتهاي بزرگ بوده و اين وظيفه كشورهاي اين منطقه است تا با اتحاد و دوري از طرح مباحث اختلاف انگيز مانع از فرصت طلبي اين قدرتها شوند.
 هاشمي رفسنجاني عرضه و تقاضا در حوزه انرژي را متعادل عنوان كرد و گفت: هرگونه ناامني در منطقه خليج فارس و حتي ديگر مناطق دنيا مي تواند اين تعادل را بر هم زند و اين به نفع هيچ كس نيست.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع عراق، تصريح كرد: مسئوليت جمهوري اسلامي ايران و عربستان در كمك به مردم اين كشور براي به دست گرفتن سرنوشت خود، ايجاد امنيت و توسعه سياسي، اقتصادي اين كشور، سنگين است.
وي با اشاره به اوضاع سوريه و لبنان، وضعيت اين دو كشور را حساس خواند و افزود: امروز سوريه و لبنان نيازمند كمك كشورهاي اسلامي هستند.

سئول موضع خود را در برابر برنامه هسته اي
ايران تغيير نمي دهد
ايسنا: كره تايمز به نقل از يك مقام عالي رتبه كره جنوبي ديروز اعلام كرد كه كشورش موضع خود را برسر برنامه هسته اي ايران تغيير نخواهد دارد و از حركت بين المللي براي توقف اشاعه هسته اي حمايت مي كند.
اين روزنامه افزود: اظهارات اين مقام سئول در واكنش به هشدار تهران مبني بر اينكه در صورت اقدام نامطلوب كره جنوبي در نشست راي گيري شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در ماه مارس، در روابطش با اين كشور تجديد نظر مي كند، بيان شده است.
اين گزارش افزود كه اين مقام درباره اينكه آيا سئول با قطعنامه ديگري از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي موافقت مي كند يا نه  چيزي نگفت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |