يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۴
پيش به سوي داكار
005874.jpg
مريم دري منش
سال نو ميلادي همزمان با شروع مسابقات اتومبيلراني داكار بود. شنبه قبل ۵۰۸ تيم از ليسبون راهي آفريقا شدند؛ جايي كه در روز ۱۵ ژانويه بايد خود را به داكار پايتخت كشور آفريقايي سنگال برسانند. همراهان نيز بسيار زياد بودند: ۲۴۰ موتورسيكلت، ۱۸۸ اتومبيل و ۸۰ كاميون پا در مسير ۹۰۰۰ كيلومتري اين مسابقات گذاشته اند كه از پرتغال، مراكش، موريتاني، مالي، گينه و سنگال مي گذرد. البته تمامي شركت كنندگان نخواهند توانست به لاك رز(دروازه شهر داكار) برسند، اتفاق و تصادف جزء  لاينفك اين مسابقات است. اما جاذبه داكار اين كاروان عظيم را از ميان گرد و غبار، گل و لاي و خطرات بي شمار مسير به سوي خود مي كشاند. خطراتي كه هر ساله باعث قرباني شدن عده اي از شركت كنندگان مي شود. سال گذشته پنج نفر در اين مسابقه كشته شدند. تاكنون در ۲۷ دوره برگزاري مسابقات رالي كوير بيش از ۵۰ نفر قرباني شده اند، آماري تكان دهنده و تأثر آور. اما داكار همچنان زنده است. با اين وجود، كسي در طي مسير به اين خطرات و اتفاقات فكر نمي كند. همه درگير مسائل تكنيكي و تاكتيكي مسابقه و تأمين و تجهيز وسايل سفر و مسابقه هستند. در اين ميان مي توان به تيم آلماني فولكس واگن اشاره كرد كه با ۸۰ نفر همراه، تكنيسن، راننده، پزشك و فيزيوتراپ راهي داكار شده است. اين تيم ۸۰ نفره به همراه بيش از ۲۰ وسيله نقليه، ناوگاني جنگي را تشكيل داده كه بايد در پايان يك سفر دريايي و بياباني قهرماني را براي اين تيم به ارمغان بياورد و اگر در آلمان درمورد قهرمان امسال مسابقات رالي داكار سئوال شود فقط يك نام شنيده مي شود: يوتا كلاين اشميت. اين زن آلماني ساكن موناكو سال گذشته پس از دو راننده تيم ميتسوبيشي پاجرو در رده سوم قرار گرفت. هيچ بعيد نيست كه اين سه نفر، پترهانزل، هيروشي مازوكا و كلاين اشميت، امسال هم سه رتبه اول را به دست بياورند، اما در مسابقاتي مثل رالي داكار هيچ چيز غيرممكن نيست. فشار مسابقات امسال قابل مقايسه با مسابقه هاي سال هاي قبل نيست. اشتفان پترهانزل كه در هر دو سال قبل برنده اين رالي شده است، امسال نيز در كنار مازوكا، راننده ژاپني، بزرگترين شانس قهرماني امسال را دارد.
و اما خانم كلاين اشميت تاكنون در مسابقات رالي ۰۰۰ ۲۰۰ كيلومتر را پشت سر گذاشته است. وي امسال براي پانزدهمين مرتبه وارد رالي كوير شد و اين بار با اين هدف كه قهرماني را براي تيم فولكس واگن به ارمغان بياورد.
روزنامه آلماني دي ولت قبل از شروع رالي داكار مصاحبه اي با وي كه در سال ۲۰۰۱ نيز قهرماني را نصيب تيم ميتسوبيشي كرد انجام داده است.
* شما ۴۳ ساله هستيد، خيلي از همكارانتان هم در سنين حدود ۴۰ سال هستند. آيا رالي داكار ورزشي مخصوص بزرگسالان است؟
- نه، ولي تجربه در اين ورزش نقش بزرگي ايفا مي كند. وقتي انسان جوان است مي خواهد خيلي سريع به همه چيز برسد و اغلب هم در پايان دست خالي مي ماند. بايد در اين راه از لحاظ جسمي كاملاً آماده و روي فرم باشي. قبل از هر چيز نياز داري كه در سرت و فكرت احساس سرعت داشته باشي. اينها همه به مرور زمان به دست مي آيد.
* شما چگونه خودتان را براي داكار آماده مي كنيد؟
- با پشتكار دائمي و مستمر و برنامه هاي قدرتي روي دوچرخه و در سالن بدنسازي و هميشه هم خيلي به اين موضوع فكر مي كنم كه چه وسيله اي را براي سفر در بيابان همراه خود بردارم: كيسه خواب، بالش هوا يا زيرانداز؟
* چه چيز بهتر است؟
- اينها به سليقه برمي گردد. من خودم به بالش هوا يا همان بالش بادي تمايل دارم. يك زيرانداز حرارتي هم چيز بدي نيست ولي چنين زيراندازي حداقل بايد هفت سانت ضخامت داشته باشد، در غير اين صورت چندان كارايي نخواهد داشت و به درد نمي خورد.
* براي شما بايد اين تداركات عادي شده باشد.
- به هر حال انسان بعد از ۱۵ بار كمتر از بار اول چيزي را فراموش مي كند. اما اندازه داخل اتومبيل ها هر سال تغيير مي كند.
* دفعه قبل چه چيز را در خانه فراموش كرديد؟
- تقريباً هيچ چيز، ولي باز هم هميشه چيزهاي جديدي هست كه زندگي را راحت تر مي كند. مثلاً يك بار وقتي چمدانم را بستم به ياد دستمال هاي مرطوب افتادم. يا اين كه چراغ قوه جيبي ام باتري نداشت. البته با فشار يك دسته شارژ مي شود. مشكلي نيست.
* كجا را به دنبال وسايل جديد جست وجو مي كنيد و اين وسايل را از كجا تهيه مي كنيد؟
- در فروشگاه هايي كه لوازم سفر عرضه مي كنند، اما اغلب براي اين كار فرصت ندارم. معمولاً كاتالوگ اجناس را مرور مي كنم و سپس از طريق اينترنت لوازم مورد نيازم را سفارش مي دهم.
* برخلاف سال هاي قبل اين بار فولكس واگن تغييراتي در اتومبيل خود داده است و ويلفريد بوكلمان، رئيس هيأت مديره آنجا فقط انتظار قهرماني دارد. چگونه با اين فشار و انتظارات كنار مي آييد؟
- من با اقدام به اين وظيفه نگاه مي كنم. ما اتومبيل بسيار خوبي در اختيار داريم. اما هميشه خطر نقص فني و يا اشتباه در حركت وجود دارد. ۱۵ الي ۲۰ اتومبيل در راه رسيدن به قهرماني حركت مي كنند و من فقط يكي از آنها هستم. فولكس واگن چهار راننده ديگر هم دارد، كه دقيقاً همان اتومبيل خوب را در اختيار دارند و دقيقاً به خوبي من مي توانند رانندگي كنند. بنابراين اين فشار روي چندين شانه تقسيم مي شود.
* وضعيت رقابت در تيم فولكس واگن بيشتر به مسابقات تيمي دوچرخه سواري شبيه است كه همه اعضاي تيم بدون محدوديت با يكديگر همكاري مي كنند و يا شبيه مسابقات اتومبيلراني فرمول ۱ است كه در يك تيم دو راننده به شكل دو رقيب وارد مسابقه مي شوند؟
- اين مسابقات حالتي بين اين دو را دارد. من در خط اول خودخواه هستم و مي خواهم هم تيمي ام را عقب بزنم، اما وقتي در مجموع مي بينم كه خيلي از بقيه عقب افتاده ام، آن هم بعضاً به دليل اشتباهاتي كه مرتكب شده ام، آن وقت هر كاري از دستم بربيايد انجام مي دهم تا هم تيمي ام برنده شود. در ابتدا پنج راننده براي فولكس واگن استارت مي زنند و آن هنگام شعارشان اين است: تو بايد هم تيمي ات را شكست دهي.
* چه كسي را در كنار فولكس واگن دارنده شانس قهرماني مي دانيد؟
- هر چهار ميتسوبيشي، سه تا اشلسر رنو، چهار تا ب.ام.و و سه تا از تيم ايكس رايد، و در نهايت هم رابي گوردون. البته هيچ تيمي مثل تيم سال قبل ميتسوبيشي نمي تواند برتري كاملي نسبت به بقيه تيمها داشته باشد. مبارزه سختي خواهد بود. نبرد ماركها و نشان ها. من اميدوارم داكار سختي پيش رو داشته باشيم. اين شرايط با روحيه من سازگارتر است.
* از راننده سابق DTM، الن لور آلماني با اتومبيل مرسدسش چه انتظاري داريد؟
- غيرمنصفانه و غيرحقيقي است اگر بخواهيم او را يكي از دارندگان شانس قهرماني بناميم. مرسدس هيچ تجربه اي در مسابقات رالي داكار ندارد. من احساس مسئوليت او را تحسين مي كنم. او مثل من كه قبلاً اين كار را مي كردم، مجبور بود همه كارها را خودش انجام دهد. يك حامي مالي پيدا كند و تيم و تجهيزات را فراهم و در كنار هم قرار دهد. به دست آوردن مكاني در بين ۱۰ نفر اول نتيجه بسيار خوبي براي او خواهد بود. اگر با استقامت و بدون توقف به سفر و حركت خود ادامه دهد موفق به انجام آن خواهد شد. چون آنهايي كه شانس قهرماني دارند كار را بسيار دشوار مي كنند.
* چگونه؟
- از همان ابتداي مسابقه سرعت بسيار بالاست. ما هر لحظه تحريك مي شويم كه ريسك بيشتري بكنيم. بعضي ها اين شانس را دارند كه با موفقيت مسير را طي كرده و به مقصد برسند ولي برخي هم به ميزان بسيار زيادي عقب مي افتند.
* شما اوايل ماه دسامبر ميهمان برنامه شرط بندي بوديد، اين موضوع ناراحتتان نمي كند كه هميشه فقط در مواقع تغيير سال مورد توجه مردم واقع مي شويد و از محبوبيت نزد آنها برخوردار مي شويد؟
- نه، اينكه عيبي ندارد. نام من معروف است ولي چهره ام چندان براي مردم آشنا نيست. خيلي راحت و بدون اينكه شناخته شوم مي توانم در پياده روهاي شهر قدم بزنم و به خريد بروم. اغلب وقتي مردم از كنارم رد مي شوند، برمي گردند و نگاهم مي كنند، چون مطمئن نيستند كه من كي هستم.
* قرارداد شما پس از داكار ۲۰۰۶ به پايان مي رسد. چه برنامه اي براي بعد از آن داريد؟
- بايد با فولكس واگن صحبت كنم و ببينم كه چه پيش مي آيد.
* يعني تمايل داريد در اين تيم بمانيد؟
- به هرحال به ادامه همكاري با فولكس واگن مايل هستم و البته آنها هم تمايل به ادامه همكاري با من دارند، چون اين طوري باز هم در داكار حرفي براي گفتن خواهند داشت.
* و حرف آخر؟
- براي من مسابقه امسال مهمترين مسابقه رالي در چهار سال اخير مي باشد. من با فولكس واگن خيلي كار كرده ام. ما مي خواستيم اتومبيلي داشته باشيم كه بتوانيم با آن قهرمان شويم. الان آن را در اختيار داريم و البته من ترجيح مي دهم كه خودم قبل از بقيه با آن به خط پايان رسيده و قهرماني را به دست بياورم.
مراحل مسابقه رالي داكار
سال ۲۰۰۶
مرحله اول: ۳۱/۱۲/،۲۰۰۵ ليسبون _ پوتيمائو km ۳۷۰
مرحله دوم: ۱/۱/،۲۰۰۶ پورتيمائو - مالاگا km ۶۷۲
مرحله سوم: ۲/۱/،۲۰۰۶ نادور _ الرشيديه km ۶۷۲
مرحله چهارم: ۳/۱/،۲۰۰۶ الرشيديه _ كوارتزازات km ۶۳۹
مرحله پنجم: ۴/۱/،۲۰۰۶ كوارتزازات _ تن تن km ۸۱۹
مرحله ششم: ۵/۱/،۲۰۰۶ تن تن _ زوئرات km ۷۹۲
مرحله هفتم: ۶/۱/،۲۰۰۶ زوئرات _ آتار km ۵۲۱
مرحله هشتم: ۷/۱/،۲۰۰۶ آتار _ ناكچوت km ۵۶۸
۸/۱/۲۰۰۶ روز استراحت
مرحله نهم: ۹/۱/،۲۰۰۶ ناكچوت _ كيفا km ۸۷۴
مرحله دهم: ۱۰/۱/،۲۰۰۶ كيفا _ كايز km ۲۸۳
مرحله يازدهم: ۱۱/۱/،۲۰۰۶ كايز _ باماكو km ۷۰۵
مرحله دوازدهم: ۱۲/۱/،۲۰۰۶ باماكو _ ليب km ۸۷۲
مرحله سيزدهم: ۱۳/۱/،۲۰۰۶ ليب _ تامباكوندا km ۵۶۷
مرحله چهاردهم: ۱۴/۱/،۲۰۰۶ تامباكوندا _ داكار km ۶۳۴
مرحله پانزدهم: ۱۵/۱/،۲۰۰۶ داكار _ داكار km ۱۱۰
مسافت كل: km ۹۰۴۳

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |