فاصله مناطق ويژه با استاندارد ملي تعريف شده شهرنشيني
خاك سفيد و شميران نو چشم انتظارند
|
|
عكس: عطا طاهركناره
مرضيه سبزعليان
روزي ما يك جزيره داشتيم در دل همين پايتخت؛ از كوچه هاي قديمي تهران پارس كه رد مي شدي، مي رسيدي به خاك سفيد كه يك گوشه همين محله، شهر ممنوعه اي بود براي غريبه هايي كه اهل جنس ناجور نبودند.
اسفند 1379 بود كه فقط چند روز طول كشيد تا در يك عمليات پاكسازي ضربتي چيزي از جزيره نماند و بعد از آن، يك جايي ديگ آش بار گذاشتند و نام خاك سفيد را با محله گلشن عوض كردند.
شك نداريم كه امروز هيچ خبري از جزيره نيست و حتي روي تلي از خرابه جزيره، خانه مهارت هاي زندگي ساخته شده است و وجود فرهنگسراي بزرگ طبيعت و مجتمع فرهنگي - هنري انديشه در محله گلشن توانسته است تغيير و تحول عمده اي در پيشبرد فرهنگ اهالي ايفا كند، اما با همه اين تفاسير، رئيس ستاد شهر سالم تهران معتقد است: پس از بررسي و تقسيم بندي مناطق مختلف تهران از نظر وضعيت فرهنگي- اجتماعي در سال 1372 دو محله خاك سفيد و شميران نو جزو پنج محله ويژه و آسيب پذير اين كلانشهر شناخته شده اند.
پاكسازي ضربتي مانند برداشتن يك تومور بدخيم بدون قطع ريشه هايش عمل كرده است و اكنون بعد از گذشت 4سال محله خاك سفيد خيلي كمتر و محله شميران نو در حد وسيع تر هنوز هم جزو مناطق ويژه محسوب مي شوند .
دكتر عباس تقي زاده رئيس ستاد شهر سالم- در تعريف مناطق ويژه گفت: مناطقي كه به لحاظ شاخص هاي تعريف شده زندگي شهري نسبت به ديگر مناطق، سطح پايين تري داشته باشند جزو مناطق ويژه محسوب مي شوند و اين عدم هماهنگي با شاخص هاي شناخته شده عبارت است از بافت ناهمگون اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و واقع شدن چنين محله هايي در مناطق حاشيه نشين شهر كه با پديده مهاجرپذيري روبه رو هستند. تمام اين عوامل موجب مي شود در چنين مناطق ويژه اي آسيب هاي اجتماعي و اخلاقي ظهور بيشتري داشته باشند. ما معتقد هستيم اين مناطق همواره نيازمند نگاه ويژه مديريتي در حوزه سلامت هستند و منطقه 4 يكي از مناطقي است كه در آن بافت هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و... وجود دارد. اين تفاوت از شمال و غرب (پاسداران و لويزان) تا شرق و جنوب (خاك سفيد و شميران نو) بسيار چشمگير است. ما شاهد هستيم كه در اين منطقه گاهي آنقدر اختلاف طبقاتي در دل يكديگر نهفته است كه نمي توان براي آن مرزبندي مشخصي ايجاد كرد. گاهي اين سو و آن سوي خيابان يك محله دچار اختلاف ساختاري فاحش هستند. چنين وضعي در يك محله، شرايط را براي اجراي پروژه ستاد شهر سالم، سخت و پيچيده مي كند.
دكتر تقي زاده در پاسخ به اين سؤال كه بعد از آمارگيري سال 1372 و پاكسازي ضربتي محله خاك سفيد از اشرار، كار تحقيقاتي تازه اي انجام شده و هنوز دو محله خاك سفيد و شميران نو جزو مناطق ويژه محسوب مي شوند يا خير؟ گفت: در سال هاي اخير پژوهش هاي گوناگوني توسط ارگان هاي مختلف مثل نيروي انتظامي انجام شده و علاوه بر آن دو پژوهش توسط NGOها صورت گرفته است و تمام اطلاعات كسب شده در ستاد شهر سالم وجود دارد. براساس بررسي ها، شاهد تحولات مثبتي در اين دو محله (خاك سفيد و شميران نو) بوده ايم، اما معتقديم با پاكسازي ضربتي خاك سفيد يا هر محله ديگر نمي توان آسيب ها را از بين برد. در واقع اينگونه برخوردها مانند عمل جراحي و برداشت يك تومور بدخيم بدون قطع ريشه هايش است. اما درباره محله شميران نو مهمترين مسئله، آن اقدامات شهري است كه موجب شده است اين محله تبديل به يك بن بست شود و از شمال و غرب به دو بزرگراه (شهيد زين الدين و دارآباد) و جنگل هاي لويزان محدود و مانع از تردد و رفت و آمد مردم ديگر مناطق به اين محله شود.
از طرفي به علت آنكه اغلب ساكنان شميران نو را مهاجران تشكيل مي دهند، ما در اين محله شاهد بافت ناهمگون قومي و فرهنگي هستيم. اما از لحاظ ساختار شهري، عمده اين مناطق ويژه براساس مهندسي شهري و استانداردها شكل نگرفته اند. اين امر مي تواند در زمان بروز حوادث غيرمترقبه به ويژه زلزله بسيار مشكل زا باشد.
همه ارگان ها در يك تيم
دكتر تقي زاده در مورد نحوه عملكرد پروژه ستاد شهر سالم گفت: براي اجراي اين پروژه تيمي در منطقه تشكيل مي شود كه در آن از تمامي ارگان هايي كه در حوزه سلامت فعال هستند يك نفر حضور دارد؛ ارگان هايي مانندبهزيستي، وزارت رفاه، كار و اموراجتماعي، آموزش و پرورش، حفاظت از محيط زيست، بسيج منطقه، شهرداري و... . تيم تشكيل شده در منطقه مستقر مي شود و اولين كار اين گروه نياز سنجي مشكلات محله، شناسايي خواست هاي اهالي و تعيين اولويت كاري توسط خود مردم است. سپس تامين منابع براي اجراي پروژه به كمك مردم و در نهايت اجرا و كنترل و ارزشيابي طرح كه با همراهي خود مردم منطقه است. براي اجراي اين پروژه شورايي از تمامي ارگان ها تشكيل و اين شورا تبديل به يك اتاق فكر مي شود كه تنها براي يك محله خاص فكر و براي آن برنامه ريزي مي كند. اما از آنجا كه در اجراي اين پروژه حضور اهالي بسيار ملموس است تاثيرات مثبت طرح تا سال ها ماندگار خواهد ماند. مصداق مدعاي بالا، آثار اجراي پروژه در محله سيزده آبان منطقه 22 است كه بعد از گذشت 6 سال هنوز تاثيرات مثبت آن را شاهديم.
مديران را قانع كنيد
رئيس ستاد شهر سالم عمده ترين وظيفه اين ستاد را ارتقاي سطح سلامت جسمي و رواني جامعه، توانمندسازي افراد در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي - بهداشتي و اجراي طرح هاي زيربنايي و بسترسازي براي حل معضلات در حوزه سلامت شهر تهران بيان كرد.
او در مورد عدم اجراي پروژه شهر سالم در منطقه۴ گفت: به نظر مي رسد مديران شهري هنوز به قدر كافي از عملكرد و نتايج مثبت پروژه شهر سالم اطلاع ندارند؛ به همين دليل عزم جدي براي اجراي طرح در منطقه وجود ندارد. نكته دوم اينكه متاسفانه ما هنوز به مديريت مدرن براي كلانشهري مثل تهران دست نيافته ايم.
اين مهم در تمام سياست هاي شهري و مديريتي تهران تاثير خود را بروز داده است. علاوه بر همه اينها ستاد شهر سالم، چنان كه از نامش پيداست، تنها يك ستاد عملياتي است كه وظيفه هماهنگي و ساماندهي ميان ارگان ها را براي اجراي طرح برعهده دارد. براي اجراي پروژه شهر سالم يك ارگان بايد متولي اصلي طرح شود و از آنجا كه فعاليت هر نهاد و ارگاني در يك منطقه شهري بايد زير نظر و با همكاري شهرداري صورت گيرد، به نظر مي رسد متولي اصلي اين طرح شهرداري مركز منطقه 4 است. هرچند ما تاكنون مذاكراتي با شهرداري داشته ايم و حتي سال گذشته با همكاري بسيج منطقه شهرداري ، تحقيقاتي در اين دو محله ويژه منطقه 4 انجام داده ايم و چندين بازديد از منطقه داشته ايم و گزارش از وضع ويژه و آسيب پذير در محله خاك سفيد و شميران نو به شهرداري مركز ارائه كرديم، اما متاسفانه درخواست ها براي اجراي پروژه شهر سالم همزمان شد با تغيير و تحولات در سيستم مديريتي شهرداري و همين امر موجب شد طرح مسكوت بماند.
درخواست از شهردار تهران
دكتر تقي زاده با اشاره به اينكه اجراي طرح پروژه شهر سالم در منطقه 22 توسط سازمان جهاني بهداشت (WHO) به عنوان يكي از هفت پروژه موفق شهر سالم در دنيا شناخته شده است، گفت: توقع و خواسته من به عنوان يك مسئول شهري از دكتر قاليباف اين است كه به مناطق ويژه و آسيب پذير تهران توجه خاص داشته باشد و رسيدگي به امور آنها را در اولويت كاري خود و شهرداري ها قرار دهد.
علاوه بر اين، شهرداري به لحاظ مالي، اجرايي و محتوايي، پروژه ستاد شهر سالم را حمايت كند كه در اين صورت ما مي توانيم اين طرح را در ديگر مناطق ويژه تهران اجرا كنيم و حرف آخر اينكه احساس مي كنم حل مشكلات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و... كلانشهري چون تهران تنها از طريق اجراي پروژه شهر سالم انجام پذير است.
همچنان متولي
براي اجراي پروژه شهر سالم يك ارگان بايد متولي اصلي طرح شود و از آنجا كه فعاليت هر نهاد و ارگاني در يك منطقه شهري بايد زيرنظر و با همكاري شهرداري صورت گيرد، به نظر مي رسد متولي اصلي اين طرح، شهرداري مركز و منطقه 4 است.
|