يكشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۹ - Jan 15, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
كسي كه براي حاجتي نزد من مي آيد از ترس اينكه نكند حاجت او از طريق ديگري برآورده شود زودتر اقدام مي كنم و نياز وي را برمي آورم تا اين توفيق
نصيب من گردد.
بحارالانوار ج ۷۱ ص ۲۸۶
امروز با حافظ
خروش و ولوله در جان شيخ و شاب انداز
بيا و كشتي ما در شط شراب انداز
كه گفته اند نكويي كن و در آب انداز
مرا به كشتي باده در افكن اي ساقي
۱۵ اجرا در پنجمين روز جشنواره موسيقي فجر
000504.jpg
گروه ادب و هنر: بيست و يكمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر در روز پنجم با ۱۵ اجرا به كار خود ادامه خواهد داد.
به گزارش همشهري در تالار وحدت گروه كر شهر تهران به سرپرستي مهدي قاسمي (ساعت ۳۰/۱۶)، گروه هاي خارجي لهستان و اكراين (ساعت ۱۹) و گروه سازهاي ايراني خورشيد به سرپرستي مجيد درخشاني (ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه) اجراي برنامه خواهند داشت. مجيد درخشاني كه با آواز عليرضا قرباني اين گروه را شكل داده، درصدد اجرايي پرتحرك از موسيقي سنتي ايران است.
در سالن رودكي نيز ابتدا اركستر زهي پارسيان به اجراي برنامه مي پردازد (ساعت ۴) و سپس درباره موسيقي فلامنگو بحثي پژوهشي ارائه مي شود (ساعت ۱۸ و ۳۰) و در آخرين بخش داريوش طلايي، كه سال گذشته يكي از منسجم ترين سخنراني ها را درباره سبك هاي تارنوازي ارائه كرده بود، به سخنراني درباره بداهه نوازي و خلاقيت در موسيقي سنتي مي پردازد.
در فرهنگسراي نياوران نيز ابتدا گروه اوغلان بخشي (عبدالغفار گلدي نژاد) و گروه دوست محمد آزادي به سرپرستي دكتر مجيد تكه در ساعت ۱۶ به اجراي برنامه مي پردازند و سپس در بخش بين الملل گروه هاي موسيقي آذربايجان و افغانستان (ساعت ۱۸ و ۳۰) اجراي برنامه خواهند داشت.
آخرين برنامه اين سالن اجراي گروه همساز به سرپرستي و آهنگسازي مسعود شعاري است كه در گفت وگويي با همشهري از رويكرد تازه اش به موسيقي سنتي سخن گفت.
در فرهنگسراي بهمن نيز ابتدا اركستر مضرابي ايران به سرپرستي نزهت اميري اجراي برنامه دارد و سپس در ساعت ۱۹ گروه هاي تاجيكستان و هند اجراي برنامه خواهند داشت و در پايان اركستر سمفونيك تهران به رهبري لوريس چكناوريان قطعاتي از موزيسين هاي كلاسيك ايراني و غربي را اجرا خواهد كرد.گزارش همشهري حاكيست كه در سه شب گذشته به جز بخش پژوهش و اجراي اركستر ملي ايران، بقيه بخش ها با بي اقبالي تماشاگران روبه رو شده بود.

دومين همايش بررسي زبان و ادبيات
بومي لرستان برگزار مي شود
ايسنا: دومين همايش بررسي زبان و ادبيات بومي لرستان با حضور نه استان غرب كشور، ۱۵ اسفندماه در خرم آباد برگزار مي شود.
به گفته زينب زهره وند - كارشناس مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري لرستان - فراخوان شعر و مقاله دومين همايش بررسي زبان و ادبيات بومي لرستان اعلام شد.
اين همايش با محور زبان، ادبيات كلاسيك، مباحث مردم شناسي و مباحث ساختاري با حضور استان هاي غرب كشور شامل كردستان، ايلام، كرمانشاه، كهكيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، خوزستان، مركزي، همدان و لرستان برگزار خواهد شد.
وي افزود: شعرهاي شاعران بايد با يكي از گويش هاي محلي لري و لكي سروده شده يا فضاي بومي - محلي داشته باشد.

جاي خالي كتاب ادبي سال
محسن شريف زاده - خبر مربوط به جايزه كتاب سال نشان مي دهد كه كتاب هاي بسياري مورد بررسي قرار گرفته تا بهترين كتاب ها و نويسندگانشان معرفي شوند و موردتقدير قرار گيرند. نكته مهم در جايزه كتاب سال، وجود عرصه هاي مختلف است كه شامل بسياري از رشته هاي علوم انساني و تجربي است. هر سال در همه اين حوزه ها كتاب هاي برتر انتخاب و معرفي مي شوند، اما در اين ميان يك استثنا وجود دارد و آن حوزه ادبيات است. به جز چند مورد محدود، در ديگر سال ها كتابي در عرصه ادبيات انتخاب نشده كه اين امر بازتاب گسترده اي نيز در سطح جامعه داشته است. توجيه برگزاركنندگان اين جايزه آن بوده كه در عرصه ادبيات كتابي منطبق با شاخص هاي داوري منتشر نشده است. بايد پرسيد چه مي شود كه هر سال در همه حوزه ها (تاريخ، فلسفه، رياضي و...) كتاب هايي همسو با نظر داوران كتاب سال منتشر مي شود الا در حوزه ادبيات؟
با توجه به گستره وسيع مخاطبان ادبيات، عدم انتخاب كتاب ادبي سال به ايجاد شبهه در سطحي گسترده مي انجامد. اميد است امسال برگزاركنندگان كتاب سال، در حوزه ادبيات نيز دست به انتخاب و معرفي بزنند تا علاوه بر رفع شبهه، انتظار اهل ادب نيز پاسخي به خود ببيند.

درباره برخورد با خبرنگاران موسيقي
سيدابوالحسن مختاباد - در سومين شب جشنواره بين المللي موسيقي فجر، يكي از مسئولان جشنواره رفتاري را با روزنامه نگاران حوزه موسيقي صورت داد كه اگرچه با پوزش خواهي رئيس دفتر امور موسيقي و دبير جشنواره همراه بود، اما به دليل ماهيت اين گونه رفتارها، قابل اعتنا و واكاوي است.
اول: تمامي افراد برابر قراردادي اجتماعي كه هر دو طرف ملزم به رعايت آنند، به برنامه اي دعوت مي شوند؛ چه آن شهروندي كه بليتي مي خرد و چه هنرمندي كه دعوت مي شود و يا روزنامه نگاري كه كارت ورود به سالن دريافت مي كند، به شكل طبيعي منتظرند كه برابر تعهدي كه مسئولان به آنها داده اند در جايي مناسب قرار بگيرند و با خيالي آسوده به تماشاي برنامه موردنظر خود بنشينند. در اين ميانه اگر يكي از طرفين در آخرين لحظات خلف وعده كند، هم كاري غيراخلاقي صورت داده است و هم قراردادي را به هم زده است كه بازهم نقض حقوق اوليه شهروندي است.
دوم: يكي از مشكلات جشنواره امسال، تبليغات و اطلاع رساني اندك و نامناسب درباره برنامه هاي جشنواره بود، بر چنين بنياني جاي شگفتي است، با روزنامه نگاراني كه وظيفه اصلي شان اطلاع رساني است و براي اين كار بايد محيطي آرام و مطمئن براي ديدن برنامه ها داشته باشند، اين گونه برخوردهايي صورت مي گيرد.

بهارستان
خبيث
بدان كه خبيث در قرآن بر سه وجه باشد:
وجه نخستين خبيث به معني حرام بود؛ چنان كه خداي در سوره نساء (آيه ۲) گفت: «و ناپاك را با پاك بدل مكنيد.» يعني حرام را با اموال حلالتان بدل مكنيد.
و وجه دوم خبيث به معني كافر بود؛ چنان كه خداي تعالي در سوره انفال (آيه ۳۷) گفت: «تا خدا ناپاك را از پاك جدا كند.» يعني كافر را از مؤمن.
«و وجه سوم خبيث به معني پليد و زشت بود؛ چنان كه در سوره ابراهيم (آيه ۲۶) گفت:« و مثل كلمه ناپاك همچون درخت ناپاك است. »يعني پليد و زشت به عين آن.
وجوه قرآن - ابوالفضل تفليسي

نخستين مركز آكادميك كشور در حوزه
ادبيات كودك و نوجوان تأسيس شد
ايسنا: مركز مطالعات ادبيات كودك و نوجوان در دانشگاه شيراز تأسيس شد. اين مركز به عنوان اولين مركز آكادميك كشور، به مطالعه علمي درباره ادبيات كودك و نوجوان خواهد پرداخت. همچنين انجام پژوهش هايي تازه در اين حوزه كه تاكنون صورت نگرفته، سامان دهي پايان نامه هاي حوزه ادبيات كودك و نوجوان و بررسي مشكلات و مواردي كه در اين حوزه وجود دارد، از اهداف تأسيس اين مركز اعلام شده است. از ديگر برنامه هاي اين مركز تدوين دايره المعارف و دانش نامه موضوعي ادبيات كودك و نوجوان است.

برگي از تاريخ
فرار شاه
با فراگير شدن جرقه هاي اوليه انقلاب و فشار نيروهاي مخالف رژيم و هماهنگي قيام هاي مردمي به رهبري حضرت امام خميني(ره) و پس از وقايع خونين كشتار ۱۷شهريور و ۱۳ آبان ۵۷ و برگزاري مراسم چهلم هاي مختلف در شهرهاي كشور و نيز اعتصاب كارگران شركت نفت و از همه مهمتر چاپ اعلاميه توهين آميز روزنامه اطلاعات، كنترل امنيت كشور از دست نيروهاي رژيم و حتي حكومت نظامي خارج شد و موجب گرديد كه در مدت زمان كوتاهي، پايه هاي اقتدار رژيم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهي سست  شده و منجر به فرار شخص اول مملكت گردد. در آن تاريخ، همه ناظران سياسي معتقد بودند كه حل بحران با ادامه حضور شاه امكان پذير نيست و رهبر انقلاب اسلامي، به هيچ عنوان حضور شاه و رژيم سلطنتي را تحمل نخواهد كرد. شاه نيز به اين موضوع واقف بود. در اين زمان، وي، تنها خروج از كشور را به نفع خود مي دانست. سرانجام محمدرضا پهلوي سه روز پس از تشكيل شوراي سلطنت به همراه همسر و خانواده خويش در حالي ايران را براي هميشه ترك نمود كه به شدت مي گريست. آنها سوار بر هواپيماي اختصاصي (شهباز) شده و در حالي كه يك جت بوئينگ ۷۰۷ و ده ها هليكوپتر آن را همراهي مي كردند از كشور خارج شدند. پس از رفتن شاه از كشور، جشن و شادماني، سراسر ميهن را فراگرفت، مجسمه هاي شاه پايين كشيده شد و اركان رژيم شاهنشاهي متزلزل گرديد.

اصل مطلب --ابوالفضل زرويي نصرآباد
در «استعفا» و مقدمات آن فرمايد
در فريب مدير بالا دست
پسرم، راه ديگري هم هست
گرچه اين شيوه پسنديده
يك كمي مشكل است و پيچيده
شيوه اي آزموده است و شگرف
كه عملكرد آن، ندارد حرف
گر شوي آشنا به راز فنون
مي شود حرمت تو روزافزون
پسرم، ابتدا به صد دستان
دل ببر كم كم از فرادستان
رؤسا را به عشوه شاد بكن
در عمل، جلب اعتماد بكن
چون كه دارند جملگي دل پر
از مديران دزد تنها خور
بايد البته نان بري نكني
ملتفت باش تك خوري نكني
تا كه ثابت شود به وقت حساب
كه سرت هست تو حساب و كتاب
بعداز آن بر تو اعتماد كنند
از تو با احترام ياد كنند
گر صبوري كني، تو با اين شرح
مي شوي خرده خرده مجري طرح
بخت هم با تو يار خواهد شد
بعد، بار تو بار خواهد شد
مي كني سركشي به كار همه
مي شوي صاحب اختيار همه
صاحب اعتبار و حرمت و ارج
همچنين در اداره، مادرخرج
رؤسا بعد از آن اسير تواند
چون كه ديگر حقوقگير تواند
پيش تو مي كنند گردن كج
مي شود بي تو، آن اداره، فلج
تو ولي هي رجز بخوان و كري
هي بيا ناز و عشوه شتري
بعد هم ناگهان و بي معنا
بكن از كار خويش، استعفا!
پسرم، اصلا اشتباه نكن
وحشت از ترك جايگاه نكن
غمض عين از سوابقت نكنند
با تقاضا موافقت نكنند
روز ديگر به جاي سابق خويش
مي روي با حقوق بيش از پيش!

كوتاه از هفت هنر
داوران جشنواره : پرويز حسيني، احمدرضا درويش، سيدمهدي شجاعي، فرهاد صبا، رسول صدرعاملي، مجيد مجيدي و اكبر نبوي فيلم هاي بخش مسابقه سينماي ايران را در جشنواره فجر داوري مي كنند.
جشنواره تئاتر : نمايش هاي جشنواره بين المللي تئاتر فجر امسال نيز در مجموعه تئاتر شهر، تالار سنگلج، هنر، مولوي، فردوسي و تالار وحدت به اجرا درمي آيد. نمايش هاي خياباني جشنواره نيز در فضاي تئاتر شهر، خانه هنرمندان، مقابل تالار وحدت، پارك لاله، فدك، شفق، خيام و فرهنگسراي بهمن هر روز از ۳۰ دي تا ۹ بهمن اجرا مي شود.
بزرگداشت نوذري : به مناسبت چهلمين روز درگذشت منوچهر نوذري، انجمن گويندگان و سرپرستان گفتار فيلم روز چهارشنبه ساعت ۱۹ مراسم بزرگداشت اين هنرمند را در سالن همايش سينما ايران برگزار مي كند.
فيلم هاي برگزيده : فيلم ليلا، گيلانه و باشو غريبه  كوچك كه از سوي ۵۲ منتقد سينما به عنوان ۳ فيلم برتر با موضوع زن انتخاب شده اند از امروز ساعت ۲۰ در جشنواره زنان فيلمساز در خانه هنرمندان براي عموم مردم به نمايش درمي آيند.
سايت تخصصي طراحان گرافيك : سايت www.AFRAVI.com جهت رفع نيازهاي طراحان گرافيك و دست اندركاران چاپ فارسي زبان، طي دو سال برنامه ريزي به شكل ديناميك توسط گروه پژوهشي عضراوي راه اندازي شد.

ستون آخر -- سردبير
* در جمع دوستان هنرمند عرض مي كردم همان طور كه در طول تاريخ و همه جاي دنيا بسياري از آثار ماندگار هنري و ادبي را حمايت دولت ها و پادشاهان و حاكمان فراهم كرده امروز هم بايد دولت و نهادهاي اجتماعي و عمومي زمينه توليد و عرضه آثار ارزشمند ادبي و هنري را فراهم كنند. من همشهري را به عنوان يك مؤسسه فرهنگي بزرگ وابسته به شهرداري كه زمينه عرضه و طرح آثار ارزشمند هنري در آن فراهم است نسبت به اين موضوع متعهد مي دانم ولي ساز و كار اقتصادي و تلقي شركتي و بخش خصوصي از مجموعه تعريف دقيق و روشني از اين ماجرا مي طلبد. كمي سخت است رسيدن به فرمولي كه هم بتوان با حمايت مادي و معنوي و به تعبير رهبر انقلاب هزينه كردن بدون توجه به صرفه مالي فرصت براي پرورش استعدادهاي جوان و گرانبهاي كشور فراهم ساخت و هم بتوان پارامترهاي اقتصادي يك كار انتشاراتي خصوصي را لحاظ كرد.
* صحبت كرده ايم كه اگر بتوانيم امتيازاتي براي مشتركين روزنامه در نظر بگيريم مثلاً هدايايي به آنها اختصاص پيدا كند يا بعضي ضمائم را فقط براي آنها ارسال كنيم يا اينكه در باشگاه خوانندگان همشهري عضو بشوند و كلي برنامه و فكر و...
يكهو شما بدون مقدمه در مي آييد كه: «خدا پدرتان را بيامرزد... بي خيال شويد... همين روزنامه خشك و خالي را سر وقت به مشتركين تحويل بدهيد بقيه اش طلب...»
* آخر آدم اينطوري توي ذوق سردبير يك روزنامه مي زند؟ خوب مشكلات را بايد يكي يكي حل كرد. هرچه تعداد مشتركين روزنامه بيشتر بشود همشهري براي سازماندهي خدمات بيشتر عزم و اراده جدي تري پيدا مي كند. بالاخره حالا وسط ده دوازده هزار مشترك در تهران به اين بزرگي چهار دفعه هم روزنامه يكي قدري ديرتر مي رسد...
* باشگاه خوانندگان؟ حالا باشد... اين طوري كه توي ذوق آدم بخورد ديگر حال و حوصله اي براي فكر كردن به اين چيزها باقي نمي ماند كه...

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خجالت
آن روز صبح ايستگاه اتوبوس مملو از جمعيت بود. به زحمت سوار اتوبوس شدم و روي يكي از صندلي ها نشستم. پيرمردي كه سرپا ايستاده بود با حالتي خاص به من نگاه كرد و سرش را به معني تاسف تكان داد. بي اهميت به نگاه او مشغول خواندن روزنامه شدم.
آن شب قرار بود كه با مادر و خواهرم به خواستگاري يكي از خانم هاي همكارم برويم.
با يك سبد گل بزرگ به آنجا رفتيم. تمام مدتي كه آنجا بوديم از خجالت سرم را بالا نياوردم .پدر آن خانواده با ديدن من سرش را به حالت تاسف تكان داد، درست به همان شكلي كه در اتوبوس انجام داده بود.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
جراحي پلاستيك و محروميت از تيم ملي
سئول : مقامات ورزش كشور كره جنوبي يكي از سرشناس ترين شمشير بازان زن اين كشور را به دليل انجام عمل جراحي پلاستيك به مدت دو سال از حضور در تيم ملي محروم كردند. اين ورزشكار قبلا مدعي شده بود كه پلك هايش به دليل بزرگي بيش از حد مانع از ديد وي در جريان رقابتهاي شمشير بازي مي شود به همين دليل به او اجازه داده شد تا با انجام عمل جراحي پلاستيك، پلك ها را كوتاهتر بكند. اما وي در جريان اين عمل جراحي از پزشكان خواست تا اينكه با انجام يك عمل جراحي ديگر حجم گونه هايش را نيز افزايش بدهند. در واقع به دليل انجام همين عمل جراحي، صورت اين ورزشكار متورم شد و نتوانست چند روزي در تمرينات تيم ملي شركت بكند. به هر حال مجموعه اين وقايع باعث شد تا مقامات ورزش كره، محروميتي دو ساله برايش در نظر بگيرند.
سرقت تلفن همراه با اسب
ريودو ژانيرو : پليس برزيل سارق نوجواني را كه با اسب اقدام به سرقت كرده بود دستگير كرد. اين نوجوان ۱۵ ساله از يك تبهكار براي چند ساعت اسب به امانت گرفت با اين شرط كه براي صاحب اين حيوان يك گوشي تلفن همراه دوربين دار بياورد. به همين دليل اين نوجوان با اسب در يكي از خيابانهاي شهر ريو و با اسلحه اسباب بازي به اسب سواري پرداخت و تلفن همراه يكي از شهروندان را قاپيد. البته چند متر جلوتر پليس اين سواركار را دستگير كرد.
تئاتر نوزادان
استكهلم : اين روزها سالن نمايش مركزي شهر استكهلم سوئد اختصاص به نمايشي دارد كه ويژه كودكان ۶ ماهه تا يك ساله است. نويسنده اين نمايش يك روانشناس و كارگردان آن فردي است كه تمام آثار وي براي كودكان ساخته شده اند   ومربوط به كودكان مي باشد. به همين دليل تماشاگران اين نمايش، كودكان ۶ ماهه تا يك ساله هستند كه همراه با والدين خود به تالار مي آيند و به مدت يك ساعت به تماشاي آن مي پردازند. جالب اين كه در زمان نمايش، برخي از نوزادان به صورت چهار دست و پا در سالن حركت مي كنند. موضوع اين نمايش زندگي نوزادان از زمان شكل گيري جنين تا چند ماه پس از تولد است.
البته منتقدان مدعي شده اند كه اين نمايش بسيار بيهوده است چون كودكان ۶ ماهه و يا يك ساله متوجه موضوع آن نمي شوند اما نويسنده نمايش با اين نظر منتقدان كاملا مخالف است و مي گويد: نوزادان و كودكان بسيار با هوش هستند اما متاسفانه ما به اين موضوع توجه نمي كنيم. هنگامي كه يك نوزاد سه ماهه در واكنش به صحبت هاي شما لبخند مي زند مطمئن باشيد كه وي متوجه نكات بسياري مي شود.
زندگي با بخار شيشه
ونكوور: يك پيرزن ۸۸ ساله در كانادا كه ۶ روز در خودرواش زنداني شده بود با بهره از بخار شيشه هاي اين وسيله نقليه زنده ماند. در حدود يك هفته قبل اين پيرزن در حاليكه با خودرو به خانه بازمي گشت از جاده منحرف شد و به اعماق يك دره سقوط كرد. با توجه به اينكه خودرو در جريان اين سانحه به شدت خسارت ديده بود، وي نتوانست از آن خارج بشود و ۶ روز در آن زنداني شد. در اين مدت پيرزن باهوش با استفاده از حوله، بخار ايجاد شده روي شيشه هاي خودرو را مصرف مي كرد تا اينكه از تشنگي تلف نشود. سرانجام در روز ششم راننده يك كاميون عبوري متوجه خودروي خسارت ديده شد و با خبر كردن نيروهاي اورژانس، پيرزن را نجات داد.

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه آتبين: نمايشگاه عكس مريم نيازاده/ تا ۲۷ دي/ ولي عصر، پايين تر از پارك وي، خاكزاد، شماره ۱+۱۲/تلفن: ۲۲۰۱۷۷۶۱.
نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي رضا اردشير/ تا ۲۸ دي/ ميدان ونك، خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۸۰۴۷۶۹۸.
نگارخانه هفت پيكر:  نمايشگاه نقاشي بناهاي تاريخي ايران آثار نسيم كائدي نژاد/ از ۲۵ دي تا ۴ بهمن/ يوسف آباد، خيابان ،۵۳ باشگاه شهروندان جوان/ تلفن: ۸۸۸۸۱۸۴۴.
گالري ثروت: نمايشگاه نقاشي وجيهه حسني پور و پگاه رياحي/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷.
نگارخانه گيتا: نمايشگاه نقاشي اعظم السادات جعفري/ از ۲۹ دي تا ۴ بهمن/ شريعتي، ظفر، اطلسي، كوچه ،۱۵ پلاك ۹۴/ تلفن: ۲۲۲۲۲۵۵۹.
نگارخانه دي: نمايشگاه عكاسي توفان  هاشمي / تا ۲۹ دي/ خيابان ولي عصر، روبروي پارك ساعي، پلاك ۱۰۶۰/ تلفن: ۸۸۷۰۰۸۴۹.
نگارخانه كندلوس: نمايشگاه نقاشي گروهي/ تا ۲۷ دي/ بزرگراه كردستان، خيابان ،۶۴ آ.اس.پ، واحد ۲۹/ تلفن: ۸۸۰۳۵۷۱۸.

گل و گياه
آقونيطون
000501.jpg
نام علمي: Aconitum carmichaelii
خانواده: Ranunculaceae
گياه دائمي و افراشته كه ريشه آن غده اي است. برگها سبز تيره، داراي تقسيمهاي عميق، گلها به رنگ آبي تيره در فصل پاييز روي گل آذين هاي سنبله ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۱۵۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد. جهت كاشت در رديف پشتي  حاشيه هاي گلكاري مناسب است.
نيازها: مكان آفتابي و يا سايه، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. فاصله ۳۰ سانتي متر براي كاشت بين دو بوته مناسب است. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه هر دو يا سه سال يكبار در فصل پاييز پس از پايان گلدهي امكان پذير است. هنگام تقسيم تنها غده هاي بزرگتر را جدا نموده و مجدداً مي كارند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |