يكشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۹ - Jan 15, 2006
روش جديد استاندارد درمان سرطان
مؤثرتر بودن دفعات بيشتر پرتودرماني
000444.jpg
گروه دانش و فناوري- فاطمه حاجي اسدالله بزاز: بزرگترين آزمايش دنيا در زمينه پرتودرماني تسريع شده براي سرطان سر وگردن، آزمايش «دهانسا» به طور قطعي ثابت مي كند كه افزايش دفعات پرتودرماني در هفته از ۵ روز به ۶ روز مي تواند براي بيماران سودمند باشد. تحقيق مذكور در مجله پزشكي لنست در بيستم سپتامبر ۲۰۰۵ منتشر شده بود و نتايج آن در دوازدهمين كنفرانس سرطان اروپا كه در كپنهاگ دانمارك برگزار مي شود هم ارائه خواهد شد.
پروفسور جنز اورگارد، محقق اصلي اين طرح از بيمارستان دانشگاه آرهاس دانمارك اظهار داشت كه نتايج حاصل از آ زمايش هاي انجام شده توسط دهانسا نشان مي دهد، اكنون ديگر روش استاندارد معالجه سرطان سر و گردن توسط پرتودرماني تغيير كرده است. در اين آزمايش ۱۴۷۶ بيمار مبتلا به سرطان سر و گردن به طور تصادفي انتخاب شدند و به دو گروه تقسيم شدند و در هر هفته به ميزان يكسان مورد پرتودرماني قرار گرفتند. تنها تفاوت بين اين دو گروه تعداد دفعات و تناوب پرتودرماني در هفته بود. گروه اول ۵ بار در هفته مورد پرتودرماني قرار مي گرفتند و گروه دوم ۶ بار در هفته.
در مجموع نتايج حاصل ۶۰% بهبود در كنترل تومور بيماراني كه ۵ روز در هفته پرتودرماني داشتند و ۷۰% در بيماراني كه در هفته ۶ روز پرتودرماني داشتند را نشان مي دهد.
همچنين در گروهي كه ۶ بار در هفته پرتودرماني شدند، بيماراني كه سرطان حنجره داشتند، حفظ و پايداري صدا هم بهتر بود. (۸۰% در گروه دوم در مقابل ۶۸% در گروه اول)
بيماران مورد آزمايش در مراحل مختلفي از بيماري، از مراحل ابتدايي گرفته تا مراحل بسيار پيشرفته بودند، اما همگي براي اولين بار بود كه مورد پرتودرماني قرار مي گرفتند.
پروفسور اورگارد اظهار داشت كه اگر چه تمام بيماران مربوط به گروه درمان تسريع شده بهتر شدند،  اما برخي از آنها بيش از ديگران بهبود يافتند. ما در حال حاضر در تلاشيم تا گروه هايي كه تأثير درمان در آنها از همه بيشتر بوده است را بيابيم.
به نظر مي رسد كه اين امر با دو عامل دقت زياد در اندازه گيري فاكتور رشد سلول هاي پوستي و تشخيص و تمايز مناسب تومور در ارتباط باشد.
تحقيق منتشر نشده اي در زمينه پرتودرماني تقسيم بندي و اصلاح شده سرطان سر و گردن بر روي ۸۰۰۰ بيمار هم اين نتايج را تأييد مي كند. در صحت اين مطلب شكي نيست. اين يافته ها داراي هيچ ابهامي نيستند. معالجه تسريع شده در مورد اين سرطان ها هم در رهايي از مريضي و هم در كيفيت بهتر زندگي،  مفيدتر است.
اعضاي دهانسا، به مدت ۲۵ سال است كه با هم كار مي كنند. پروفسور اورگارد بيان كرد كه در واقع ما با اين كار نشان داديم كه با همكاري همگاني و كارگروهي همه جانبه مِي  توان در كشورهاي كوچك هم، آزمايش هايي در مقياس وسيع ولي با قيمتي نه چندان زياد، انجام داد كه مي تواند باعث گسترش اين شيوه در سراسر جهان شود.

ناديده گرفتن تست دي ان اي و سرهاي بي گناه بالاي دار
گروه دانش و فناوري- زهرا بخشي: به تازگي در فيليپين مردي كه متهم به آدم دزدي، آزار و قتل زنان بوده، محكوم به اعدام شده است. وكلاي اين مرد از دادگاه تقاضاي انجام تست DNA را داشته اند، اما دادگاه با درخواست آنها موافقت نكرده است. اين ماجرا قسمت كوچكي از يك مشكل بزرگ است. متأسفانه دادگاه هاي قضايي تست دي ان اي را كه مي تواند در اثبات بي گناهي افراد مفيد باشد ،ناديده گرفته و درخواست وكلا مبني بر انجام اين تست را رد مي كنند.
فراتيسكو خوان لاراناگا كه شهرونديِِِِ دو كشور اسپانيا و فيليپين را همزمان دارد، در زندان بيلي بيد در دانيلا بسر مي برد. او يكي از ۶ نفري است كه در سال ۲۰۰۴ به جرم آدم ربايي، آزار و قتل دو خواهر به نام هاي ماريجوي و ژاكلين چيونگ محكوم به اعدام شده است. توطئه هاي زيادي حول اين ماجرا وجود دارد. يكي از پليس  هايي كه روي اين پرونده كار مي كند، اعلام كرده است كه به نظر او لاراناگا بي گناه است. فقط يك جنازه پيدا شده است كه گفته مي شود متعلق به ماريجوي است، اما هنوز به طور قطع ثابت نشده كه اين جنازه متعلق به ماريجوي است. به علاوه شايعه اي وجود دارد كه اين دو خواهر يا يكي از آنها در كانادا زندگي مي كند. تست دي ان اي مي تواند ثابت كند كه اين جنازه متعلق به ماريجوي است يا نه، اما دادگاه با اين تست موافقت نكرده است. رئيس جمهور گلوريا ماكاپاگال آروي قول داده است كه براي نجات لاراناگا همه سعي خود را خواهد كرد.
در كشور فيليپين، شهادت يك شاهد، مخصوصاً در مورد جرايم آزار و اذيت زنان، براي محكوم كردن يك شخص كافي است. به اين دليل و همچنين به دليل هزينه بالاي تست دي ان اي دادگاه معمولاً از انجام اين تست سر باز مي زند.اما اين مشكل فقط مختص فيليپين نيست. روزانه هزاران نمونه از اين نوع در آمريكا نيز اتفاق مي افتد. تست دي ان اي به راحتي مي تواند نتيجه دادگاه را تغيير دهد. احتمالاً معروف ترين اين ماجراها، ماجراي جكي اليوت بود كه در سال ۱۹۸۶ به جرم آزار و اذيت و قتل خانمي در تگزاس محكوم به مرگ شد. گروه وكلاي جكي و همه ۱۲ نفر اعضاي هيأت ژوري از دادگاه تقاضاي تست دي ان اي روي قطره هاي خون پيدا شده در روي كفشهاي مردي ديگر كه همزمان با جكي دستگير شده اما از او رفع اتهام شده بود، انجام دهند. دادگاه با اين تقاضا موافقت نكرد و در فوريه ۲۰۰۳ جكي اليوت بدون اين كه به جرم خود اعتراف كند اعدام شد.
در بعضي موارد پايان داستان به گونه اي شاد بوده، اما اين مستلزم داشتن نگرشي نامتعارف به كل ماجرا است. كورا آنجريا رئيس آزمايشگاه تست دي ان اي دانشگاه فيليپين است. او سعي دارد تا انجام تست دي ان اي را در مورد مجرمين محكوم به اعدام رسمي كند.اولين موقعيت آنريجا در مورد ماجراي رينالدو ويلا بوده است. رينالدو به جرم آزار جنسي خواهرزاده ۱۲ساله  خود كه متعاقباً باردار شده و صاحب دختربچه اي نيز شده بود، محكوم به مرگ بود. ويلا هميشه بر بي گناهي خود پافشاري مي كرد، اما هيچ  تست دي ان اي مبني بر اثبات پدر فرزندي او و بچه به دنيا آمده نشده بود.
از آن جايي كه ويلا در زندان بود، آنجريا نمي توانست به طور مستقيم از او تستي به عمل آورد بنابراين از كشيش زندان كمك گرفته و نمونه خون ويلا را مخفيانه به دست آورد. آنجريا همچنين دسترسي مستقيمي نيز به فرزند ۱۰ ساله اي كه گفته مي شد فرزند ويلاست نداشت، اما نوه ويلا كه همكلاسي اين كودك بود مسابقه بزاق پراني در مدرسه ترتيب داد و سپس بزاق اين كودك ۱۰ ساله را در ليواني به آنجريا تحويل داد. آنجريا تست دي ان اي را روي خون و بزاق آن كودك انجام داد. نتيجه آزمايش ثابت كرد كه ويلا پدر آن كودك ۱۰ ساله نيست. اما دادگاه اين آزمايش را قبول نكرد و ويلا همچنين در رديف محكومين مرگ باقي ماند. آنجريا ماجرا را به مراتب بالاتر گزارش داد و نهايتاً در فوريه امسال ماكاپاگال آرويو ويلا را بخشيد و او آزاد شد.
فيليپين ركورددار اين ماجراها و اعدام پيش از تست DNA محكومين است. آنجريا همه سعي خود را كرده است تا انجام تست DNA را در دادگاه هاي فيليپين پيش از اين كه خيلي دير شده باشد رسمي كند. او اميدوار است كه مراجع قضايي كه در حال حاضر پيشنهاد او را مطالعه مي كنند، انجام تست دي ان اي را در دادگاه ها رسمي كنند. او مي گويد: «مانند همه مردم دنيا، اميدوارم بتوانم در اجراي عدالت كمكي بكنم.»

بيست و يكمين كنگره سالانه راديولوژي ايران
گروه دانش و فناوري: بيست و يكمين كنگره سالانه راديولوژي ايران و سيزدهمين دوره  آموزشي مداوم راديولوژي با هدف ارائه آخرين دستاوردهاي علمي، پژوهشي و تكنولوژي و همچنين بازآموزي مباحث، با حضور بيش از يك هزار متخصص از ۲۷ الي ۳۰ دي ماه جاري در محل مركز همايش هاي رازي برگزار مي شود.
دكتر معصومه گيتي، دبير علمي بيست و يكمين كنگره سالانه راديولوژي ايران، موضوعات مورد بحث در اين كنگره را روش هاي تصويربرداري نوين از شكم، دستگاه عصبي، نوروراديولوژي، تكنيك هاي جديد از جمله ام آر آي، سي تي اسكن و مولتي اسلايس عنوان كرد و گفت: تفاوت اين كنگره با كنگره هاي قبلي در اين است كه متخصصاني از كشورهاي آمريكا، كانادا، انگليس، ايتاليا، دانمارك و فرانسه در اين كنگره حضور دارند و در مورد برخي از بيماريها از جمله سكته مغزي، بحث هاي گسترده اي ارائه خواهند كرد كه اين خود باعث ارتقاي سطح علمي پژوهشي كنگره مي شود.

يافته جديد جميني
000441.jpg
پارس اسكاي: تلسكوپ جميني در شيلي تصويري شگفت انگيز از حبابي گازي شكل در فاصله ۳۲۵ سال نوري از زمين تهيه كرده است كه در حال بلعيدن اجرام اطراف خود است.
اين ناحيه از فضا همزمان با كشف قسمتي از ابر ماژلاني بزرگ شناخته شده است. اين حباب از انفجار يك، يا چند ستاره پرجرم در مركز خوشه و تبديل آنها به ابرنواختر شكل گرفته است . فليپ ميسي اخترشناس رصدخانه لوول در آريزونا مي گويد: «هنگامي كه به سرعت گازها در ابرها نگاه مي كنيم در اندازه حباب ناسازگاري مي بينيم و انتظار داريم كه اين سرعت باد از درون خوشه هايي با ستارگان پرجرم باشد.» اخترشناسان رصدخانه لوول در آريزوناي آمريكا كساني هستند كه اين ناحيه از آسمان را مطالعه مي كنند.ميسي مي گويد: «ابرنواختر، توانايي توضيح درباره سن ستاره مركزي، و جهت يابي و شكل ابرها را داراست.»

طراحي پيشرفته ترين سيستم امنيتي در جهان
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: محققان دانشگاه آريزونا موفق به تكامل طرحي شده اند كه مي تواند مأموران امنيتي فرودگاه ها و تمام اماكن مهم را از وجود مواد مخدر، مواد منفجره، اسلحه، داروهاي غيرمجاز و غيره آگاه كند. دستگاه هايي كه از اين تكنولوژي استفاده مي كنند، هزار بار قوي تر و حساس تر از دستگاه هاي مورد استفاده كنوني اند و حتي مي توانند با تجزيه اثر هوايي كه بر اثر حركت افراد ايجاد شده، تشخيص دهند كه آيا او قبلاً مواد منفجره حمل كرده است يا خير؟ اين دستگاه پردازش به اندازه يك گوشي موبايل بوده و مثلاً اگر در يك راهرو استفاده شود، مي تواند تمام افراد مستقر در آنجا را بازرسي كند. تكنولوژي به كار رفته در اين دستگاه الكترونيكي به گونه اي است كه حركت يون هاي مواد را تشخيص داده و ثبت مي كند و با يك مدار الكترونيكي، سرعت حركت يون هايي را كه با مواد معمولي تفاوت دارند را شناسايي كرده و دقيقاً اعلام مي كند كه چه موادي پيدا كرده است. اين وسيله قرار است به زودي در فرودگاه هاي مهم آمريكا مورد استفاده قرار گيرد.
منبع: foxnews.com

نوع ضعيف آنفلوانزاي پرندگان در ژاپن
000438.jpg
ايرنا: وزارت بهداشت، كار و رفاه ژاپن گزارش داد كه۷۷نفر در اين كشور به نوع ضعيف آنفلوانزاي پرندگان مبتلا شده اند. روزنامه انگليسي زبان «ژاپن تايمز» به نقل از اين وزارتخانه نوشت: «ويروس آنفلوانزاي پرندگان مشاهده  شده در بيماران مبتلا از نوع H5N2 بوده كه نسبت به ويروس H5N1 كم خطرتر است. براساس اين گزارش، وزارت بهداشت و موسسه بيماري هاي واگيردار ژاپن پس از انجام آزمايش بر روي۳۵۳تن از كاركنان مرغداري هاي استان هاي« ايباراكي و سايتاما»كه پيشتر در آنها بيماري آنفلوانزاي پرندگان مشاهده شده، به اين موضوع پي برده اند. به گزارش وزارت بهداشت ژاپن، با مشاهده آنتي بادي آنفلوانزاي پرندگان در بدن برخي از اين افراد مشخص شده كه آنان قبلا به اين بيماري مبتلا شده اند.
اين گزارش حاكي است كه بيشتر مبتلايان به آنفلوانزاي پرندگان، كاركنان اين مرغداري ها بوده اند. اين نخستين بار در جهان است كه مواردي از سرايت ويروس H5N2 به انسان ديده مي شود. بيماري آنفلوانزاي پرندگان نخستين بار پس از گذشت چندين دهه در آوريل سال ۲۰۰۴ميلادي در يك مرغداري در استان كيوتو ژاپن مشاهده شد. ويروسي كه مرغ هاي اين مرغداري را به بيماري آنفلوانزاي پرندگان مبتلا كرده بود، از نوع ويروس خطرناك H5N1 بود كه تاكنون بيش از ۷۶نفر را در كشورهاي جهان كشته است. تاكنون در ژاپن تنها يك مورد ابتلاي به بيماري آنفلوانزاي پرندگان از نوع ويروس H5N1 گزارش شده است كه فرد مبتلا توانست از اين بيماري خطرناك جان سالم به در برد.

هارد هزار گيگابايتي
بهنام نظيري راد: كمپاني ماكستور از خط توليد هارد ديسك هاي اكسترنال one touch III پرده برداري كرد.اين درايو با ذخيره سازي و پشتيباني ديتاها به كمك كاربران pc . MAC خواهد آمد و اين درايوها تا ظرفيت TB ۱ قابل استفاده خواهد بود.قيمت در نظر گرفته شده براي اين درايوها كاملا به ظرفيت آنها بستگي دارد و از ۱۶۰ دلار تا ۹۰۰ دلار است و بعضي از مدل هاي آن تا ماه آينده در دسترس مشتريان خواهد بود.ماكستور همچنين در ارائه يواس بي۲ ، فاير واير ۹۰۰ و ۸۰۰ را كه نسخه مجهز شده اي از درايوهاي one touch III هستند را به بازار عرضه خواهد كرد.كمپاني ماكستور نرم افزار جديدي را هم طراحي كرده كه در اصلاح وجه مشترك براي بك آپ   گيري و همگام سازي و آرشيو فايل ها بكار مي رود. اين نرم افزار كه درايولاك نام دارد با ايجاد كلمه رمز بصورت بي خطر از گنجايش و حجم درايو محافظت مي كند.

نرم افزار راه انداز گوگل
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: گوگل اقدام به تهيه نرم افزاري نموده است كه در ابتداي شروع به كار ويندوز فعال شده و محيط كار ويندوز را راحت تر و امن تر مي نمايد. اين اقدام گوگل در ادامه سياست هاي اين شركت به منظور مشاركت با كاربران در هنگام آف لاين است. همانطور كه مي دانيد در هنگام آن لاين بودن، يكي از ابزارهاي مورد استفاده بيشتر كاربران است.اين مجموعه نرم افزاري كه روز جمعه گذشته توسط لري پيچ، يكي از مؤسسين گوگل، اعلام گرديد در واقع آخرين ضربه گوگل به مايكروسافت به شمار مي رود.
اين نرم افزار به شكلي طراحي شده كه به راحتي نصب مي شود و شامل قسمت هايي است كه كامپيوتر را تبديل به يك دستگاه براي حفظ اطلاعات، سرگرمي و برقراري ارتباط به شكل ساده تبديل مي نمايد.با اين ابتكار گوگل قصد دارد كه با كمك كردن به كاربران، آنها را از تفكر در مورد سيستم عامل و فراگيري آن جدا ساخته و تنها به انجام كارهاي حرفه اي خود بپردازند. ترس از عدم فراگيري و مشكلات مربوط به آن يكي از دلايل عدم تمايل بسياري از كاربران به استفاده از كامپيوتر در حرفه آنها است.اين بسته نرم افزاري كه به نام «Google pack» عرضه مي شود شامل ۷ نرم افزار است كه بصورت رايگان دانلود خواهد شد. ضمنا گوگل براي اولين بار در اين بسته نرم افزار محافظ صفحه اي (اسكرين سيور) را ارائه مي كند كه به كاربران اجازه مي دهد تا عكس هاي كامپيوتر خود را در فواصل زماني معين نمايش دهند.
در اين بسته نرم افزاري تنها نرم افزار آنتي ويروس نورتن ۶ ماه مجوز كار رايگان دارد و مابقي بصورت رايگان در اختيار كاربران قرار مي گيرد.گوگل و ساير شركايش در تهيه اين بسته نرم افزار هيچ قرارداد مالي منعقد نكرده و قصدشان فقط كمك به كاربران در استفاده آسانتر از كامپيوتر بوده است. اين عمل گوگل، ضربه سختي به شركت مايكروسافت خواهد بود، زيرا اين شركت علاوه بر از دست دادن محبوبيت خود، سود زيادي را نيز از دست خواهد داد. زيرا كاربران علاوه بر عدم احتياج به آموزش هاي حرفه اي، تمايل به استفاده از نرم افزارهاي مايكروسافت را از دست خواهند داد.بنيانگذاران گوگل اعتقاد دارند كه چنانچه كاربران به كامپيوتر علاقه مند شوند و زمان بيشتري را با كامپيوتر بگذرانند، تمايل بيشتري به استفاده از اينترنت و جستجو خواهندداشت. در واقع ايجاد اين بسته نرم افزاري تبليغي است براي گوگل كه تمام كاربران به محض شنيدن كلمه اينترنت ناخودآگاه به سراغ سايت گوگل رفته و بسياري آن را به عنوان سايت شخصي خود انتخاب مي كنند.
منبع: AP.org

آسيب پذيري بيشتر لينوكس در مقايسه با ويندوز
ايرنا: يك تحقيق انجام گرفته از سوي دولت آمريكا كه از سه برابر بيشتر بودن حفره هاي امينتي سيستم عاملهاي لينوكس و يونيكس در مقايسه با سيستم عامل ويندوز خبر مي دهد، مورد انتقاد جامعه نرم افزارهاي داراي كد باز قرار گرفته است.
موسسه «آمادگي در برابر شرايط اضطراري آمريكا» در گزارش جديدي اعلام كرده است از ميان تعداد كلي ۵هزار و۱۹۸حفره امنيتي شناسايي شده در سال ،۲۰۰۵ دو هزار و۳۲۸ حفره امنيتي به لينوكس يا يونيكس و دو هزار و۵۸مورد مربوط به رايانه هاي چند سيستم عاملي و تنها ۸۱۲ مورد مربوط به سيستم عامل ويندوز بوده  است.
با اين وجود برخي كارشناسان رايانه اي عقيده دارند آمار ارائه شده توسط اين موسسه كه در ظاهر از سه برابر آسيب پذيرتر بودن لينوكس خبر مي دهد، صحيح نبوده و كاربران را گمراه مي كند. در گزارش اين موسسه تنها حفره هاي امنيتي نگارشهاي ايكس پي، ۹۸ و ان تي ويندوز شمارش شده و اين درحالي است كه براي ذكر تعداد حفره هاي امنيتي لينوكس، بر مجموعه ايرادهاي شمارش شده در يكصد نگارش مختلف اين سيستم عامل كه توسط شركتهاي مختلف عرضه مي شود، استناد شده است.
به گفته منتقدان گزارش منتشرشده اخير، در اين گزارش به طور مثال ايرادهاي امنيتي مرورگر فايرفاكس نيز به حساب ايرادهاي لينوكس گذاشته شده درحالي كه مرورگر فايرفاكس در ويندوز نيز مورد استفاده قرار مي گيرد و به علاوه ميزان خطرناك بودن اين ايرادهاي امنيتي مورد توجه قرار نگرفته و تنها به شمارش آنها اكتفا شده و از سوي ديگر به ميزان حملات اينترنتي صورت گرفته با استفاده از هر كدام از اين حفره هاي امنيتي نيز اشاره اي نشده است.
متخصصان مسايل امنيتي رايانه اي عقيده دارند به رغم آنكه در ظاهر و با يك شمارش ساده تعداد ايرادهاي امنيتي لينوكس سه برابر بيشتر از ويندوز به نظر مي رسد، اما نمي توان گفت كه كاربران ويندوز در مقايسه با كاربران لينوكس از امنيت بيشتري برخوردارند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |