يكشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۹ - Jan 15, 2006
نتايج بررسي هاي كميته تحقيق
بين المللي انتخابات عراق امروز اعلام مي شود
000483.jpg
گروه سياسي خارجي: كميته بين المللي تحقيق درباره انتخابات پارلماني عراق امروز نتايج تحقيقات خود را اعلام مي كند.
پس از برگزاري انتخابات پارلماني عراق در۲۰ آذرماه تعدادي از گروههاي سياسي اين كشور نسبت به نحوه برگزاري شمارش آراء اعتراض داشتند كه اين انتظارت باعث شد تا يك كميته بين المللي به بررسي ميزان صحت و سلامت انتخابات عراق بپردازد.
در همين حال عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با تاكيد بر اينكه در دولت آينده بايد گروههاي سياسي مختلف مشاركت داشته باشند گفت اين مشاركت بدان معنا نيست كه كابينه به صورت توافق ميان گروههاي سياسي تقسيم شود.
حكيم به روزنامه الصباح گفت: چنين امري به معناي پايان دمكراسي و ناديده گرفتن راي مردم است.
مذاكره آمريكايي ها با گروههاي مسلح
جلال طالباني رئيس جمهوري عراق ديروز اعلام كرد كه برخي گروههاي مسلح عراقي به طور غيرمستقيم و از طريق ميانجي ها با آمريكايي ها در تماس هستند.
به گزارش روزنامه الزمان چاپ لندن، طالباني با تاكيد بر اينكه خود از طرفداران مذاكره با گروههاي مسلح عراقي است گفت: خواهان مذاكره با همه گروهها به غير از تكفيري ها، صدامي ها و تروريست هاي خارجي هستيم.
ساير خبرها
به گزارش يونايتد پرس از قاهره، ديك چني درسفر خاورميانه اي خود به مصر، عربستان و عمان، از كشورهاي عربي خواهد خواست تا نيروهاي نظامي خود را جايگزين نيروهاي آمريكايي در عراق كنند
* مقتدا صدر در مصاحبه با تلويزيون العربيه، خواهان دخالت كشورهاي عربي و اسلامي براي بيرون راندن نيروهاي آمريكايي از عراق شد.

مركل از گشايش فصل جديد
در روابط آلمان با آمريكا خبر داد
000489.jpg
ايرنا: آنجلا مركل  صدراعظم  آلمان  پس  از ديدار با جرج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا دركاخ  سفيد در نشست  خبري  گفت  فصل  جديدي  در روابط آمريكاوآلمان  باز شده است .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  سي  ان  ان ، مركل  گفت : آلمان  خواهان  آن است  كه جهان  و اروپا به  اين  كشور به  عنوان  يك  متحد معتبر نگاه  كنند.
صدراعظم  آلمان  اضافه  كرد شكي  نيست  كه  در شرائط كنوني  جهان ، به سود ما خواهد بود كه  در كنار يكديگر گام  برداريم . ما امروز در جهان  با چالش هايي  از جمله  تروريسم  مواجه  هستيم  كه  ضرورت  همكاري  با يكديگر را براي مبارزه  با آن ايجاب  مي كند.
وي  گفت  اكنون  كه  ديگر از جنگ  سرد خبري  نيست  تروريسم  مهمترين  تهديد وچالش  براي  ما در قرن  بيست  و يكم  است  گرچه  ممكن  است  اختلاف  نظرهايي  دراين  باره  و شيوه  مقابله  با آن  وجود داشته  باشد.
مركل  درباره  افغانستان  گفت  ماخود را متعهد به  كمك  به اين  كشور مي دانيم  زيرا به  سودهمه  ما است  كه اين  منطقه  و همچنين  عراق  باثبات  باشند گرچه  مادر عراق  سرباز نداريم  ولي  ثبات  عراق  و تضمين  ساختار دموكراتيك  آن به  سود ما است  به  همين  جهت آلمان  به  صورت  هاي  مختلف  در اين  باره سرمايه گذاري  مي كند.
مركل  گفت  ثبات  بالكان  هم  به معناي  ثبات  كل  منطقه  است  به همين  جهت  ضرورت دارد مسائل  استراتژيك  از هر جهت  مورد بحث  قرار گيرد.
مركل  گفت  آلمان  درمواردي  از جمله  زندان  گوانتانامو با آمريكا اختلاف نظرهايي  دارد اما ما نبايد يك  مسئله  را مد نظر داشته  باشيم  و براي  حل آن  تلاش  كنيم  بلكه  بايد در نهايت  تمام  مشكلات  را بررسي  و با آن  ريشه اي  برخورد كنيم  نه  آنكه  مساله تروريسم  تنها مدنظر باشد به  طور مثال مسئله  تجارت  بايد در سطح  گسترده اي  بحث  شود و اينكه  روابط ما با چين  و روسيه  چگونه  باشد.
مركل  درباره  ايران  گفت : براي  آلمان  اظهارات  مقامات  ايران  در قبال  اسرائيل  و مسئله  هولوكاست  به  طور كامل  غير قابل  قبول  است .
مركل  گفت : اتحاديه  اروپا بايد به  همراه آمريكا يك  موضع  مشترك  در قبال ايران  داشته  باشد و هر چه مي توانيم  كشورهاي  ديگر را در اين  مورد با خود همراه  سازيم ، مركل  گفت  ما مسلما مرعوب  كشوري  چون  ايران  نخواهيم  شد.
مركل  در پايان  ضمن  خرسندي  از گفتگو با بوش  رئيس  جمهور آمريكا اظهار اميدواري  كرد اين  گفتگوها ادامه  يابد.

برنامه انتخاباتي جديد حماس
گروه سياسي خارجي: جنبش حماس با تاكيد بر اينكه به هيچ وجه سلاح خود را بر زمين نخواهد گذاشت در برنامه انتخاباتي خود هدف درازمدت اين جنبش مبني بر از بين بردن رژيم صهيونيستي را حذف كرد.
غازي محمد از رهبران حماس در غزه در اين خصوص گفت: حماس قصد دارد به شيوه كارآمدتري براي جذب حمايت مردمي سخن بگويد. حماس بايد طوري سخن بگويد كه پيامش براي بازپس گيري حقوق ملت فلسطين در داخل و خارج قابل قبول تر باشد.
از سوي ديگر احمد قريع نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد انتخابات پارلماني فلسطين بدون مشاركت فلسطينيان بيت المقدس برگزار نخواهد شد.
تل آويو بارها مخالفت خودرا با شركت فلسطينيان بيت المقدس شرقي در انتخابات پارلماني فلسطين اعلام كرده است.
ديروز همچنين نيروهاي اسرائيل يكي از فرماندهان بلندپايه جنبش جهاد اسلامي را در شهر جنين در كرانه باختري رود اردن دستگير كردند. به موازات اين خبر، گردانهاي شهداي اقصي نيز مسئوليت قتل يك نظامي صهيونيست در بيت  حانون را بر عهده گرفتند.

خدام دولت در تبعيد تشكيل مي دهد
گروه سياسي خارجي: خبرگزاري رويتر ديروز گزارش داد عبد الحليم خدام معاون پيشين رئيس جمهوري سوريه، قصد دارد در فرانسه دولت در تبعيد تشكيل دهد. همزمان با اعلام اين خبر شبكه الجزيره گزارش داد فرانسه قصد دارد خدام را به عربستان سعودي بفرستد و به همين منظور هيأتي را روانه رياض كرده است.
براساس گزارش الجزيره سعودي ها از قبول پناهندگي خدام سرباز زده و به همين دليل هيأت فرانسوي روانه امارات متحده عربي و مباحثه در خصوص اين موضوع با مقامات دولتي اين كشور شده است. اين تيم فرانسوي هنوزپاسخ نهايي از امارات دريافت نكرده است.
در همين حال، روزنامه القدس العربي _ چاپ لندن _ به نقل از مقامات آگاه فرانسوي اخبار اعزام اين هيأت را رد كرد و نوشت: اين اخبار نادرست است و احتمالا از سوي مقامات سوريه منتشر شده است. همچنين مقامات فرانسوي تأكيد كردند از خدام خواسته اند ديپلماسي فرانسه را در نظر گرفته و از شدت اظهاراتش عليه سوريه و اسد بكاهد.
عبد الحليم خدام گفته است با توجه به اينكه دولت سوريه در سال ۲۰۰۶ سرنگون خواهد شد او از هم اكنون دولت در تبعيد تشكيل خواهد داد تا در آينده قدرت را به دست گيرد.

سفر معاون وزير امور خارجه آمريكا به بيروت
ايرنا: ديويد ولش  دستيار وزير امور خارجه  آمريكا ديروز براي  ديدار بامقام هاي  لبناني  وارد بيروت  شد.
ولش  دراين  سفركه  مدت  آن كوتاه  اعلام  شده  است  با فواد سنيوره  نخست وزير، كاردينال  نصرالله  سفير رهبر مذهبي  مسيحيان  ماروني ، ميشل  عون  نماينده مجلس  و رئيس  حزب  جريان  آزاد ملي  ، وليد جنبلاط رئيس  حزب  سوسياليست ترقيخواه  دروزي  لبنان  و تعدادي  ديگر از شخصيت هاي  لبناني  ديدار مي كند.به  گفته  منابع  سفارت  آمريكا ولش  در اين سفر تأكيد خواهد كرد كه  دولت  آمريكامعامله اي  با سوريه  انجام  نخواهد داد وهمكاري  اين  كشور با كميته  بين المللي تحقيق  را زير نظر خواهد داشت  و با توجه  به  ميزان  اين  همكاري ها تصميم هاي مناسب  را از طريق  سازمان  ملل  و شوراي  امنيت  اتخاذ خواهد كرد. در سفر دستيار وزير امور خارجه  آمريكا به  بيروت  ديدار با اميل  لحود رئيس  جمهوري  لبنان  پيش  بيني  نشده  است .

احتمال مرگ ايمن الظواهري
در حمله هوايي آمريكا به پاكستان
000480.jpg
گروه سياسي خارجي: شبكه هاي خبري جهان ديروز به نقل از منابع نظامي پاكستان گزارش دادند، ممكن است ايمن الظواهري مرد شماره ۲ القاعده از قربانيان حمله هوايي نيروهاي آمريكايي به روستايي در شرق پاكستان باشد.
در اين حمله موشكي كه هنوز پنتاگون رسماً مسئوليت آن را به عهده نگرفته است دست كم ۱۴ نفر كشته شده اند. بعضي گزارش ها حاكي است اجساد پنج تن از قربانيان بعد از حمله موشكي ربوده شده اند و اين خبر احتمال مرگ ظواهري را تقويت مي كند، چرا كه ممكن است يكي از اجساد ربوده شده متعلق به ظواهري باشد. شاهدان محلي مي گويند موشك هاي هوايي شليك شده به شرق پاكستان از خاك افغانستان شليك شده  اما منابع افغاني اين موضوع را تكذيب مي كنند.
آمريكا براي سر ظواهري ۲۵ ميليون دلار جايزه تعيين كرده بود. درگيري ها در شمال و شرق افغانستان از هفته گذشته شدت گرفته و نيروهاي امنيتي پاكستان مشغول عمليات نظامي در اين منطقه هستند.
آسوشيتدپرس ظهر ديروز به نقل از مقامات ناشناس اطلاعاتي آمريكا گزارش داد كه حمله ديروز را سازمان سيا صورت داده و احتمالاً ظواهري در آن كشته شده است. علاوه بر الظواهري چند مقام ديگر القاعده در منطقه مورد حمله قرار گرفته حضور داشته اند.
همچنين خبرگزاري رويتر در اين باره گزارش داد كه در اين حمله خانه مسكوني فردي به نام گل زمان در منطقه مرزي باجور در مرز افغانستان و پاكستان هدف قرار گرفته شده است. منطقه باجور در پاكستان هم مرز با استان كنر افغانستان است كه گروه هاي القاعده، طالبان و اعضاي حزب اسلامي به رهبري حكمتيار در آن فعاليت دارند.
در همين حال شاهدان عيني ديروز از تظاهرات هزاران نفر از افراد يكي از قبايل پاكستان نزديك محل حمله هوايي روز جمعه آمريكا در مرز اين كشور با افغانستان خبر دادند. به گزارش آسوشيتدپرس، به گفته شاهدان بيش از هشت هزار نفر از ساكنان اين منطقه در اين تظاهرات مسالمت آميز شركت داشتند.

درخواست عفو بين الملل از اتحاديه اروپا
براي وادار كردن آمريكا به تعطيلي زندان گوانتانامو
ايسنا: سازمان عفو بين الملل چهار سال پس از اينكه اولين زنداني به گوانتانامو منتقل شد گفت كه اتحاديه اروپا بايد از دولت آمريكا بخواهد تاسيسات بازداشتگاهي خود را در گوانتانامو تعطيل كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي عفو بين الملل، اين سازمان در نامه اي سرگشاده از اتريش كه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد، خواست كه از آمريكا بخواهد بازداشتگاه غير قانوني گوانتانامو را برچيند.
ديك اوستينگ، مدير اداره اروپايي عفو بين الملل در اين نامه نوشت: چهار سال پس از آغاز به كار تاسيسات بازداشتگاهي گوانتانامو بسيار شرم آور است كه اتحاديه اروپا همچنان سكوت اختيار كرده و نسبت به آن اغماض به خرج  دهد.
وي در ادامه نوشت: ما خبرهايي مي شنويم مبني بر اينكه شكنجه ها و سوءرفتارهايي همانند آن مواردي كه در ابوغريب به وقوع پيوستند در گوانتانامو نيز در جريان است اما آنگونه كه رسوايي ابوغريب محكوم شد، رسوايي گوانتانامو محكوم نمي شود.
از سوي ديگر رئيس  انجمن حقوق بشر در لندن از بدرفتاري جنسي نظاميان  آمريكايي با زندانيان در گوانتانامو خبر داد.
امجد السلفيتي، رئيس  انجمن حقوق بشر در لندن در اين باره تأكيد كرد: پس از گذشت بيش از چهار سال از برپايي زندان گوانتانامو اوضاع در اين زندان بدتر و شمار زندانيان و بازداشت شدگان بيشتر و تجاوزات عليه آنان فجيع تر از گذشته شده است، تا حدي كه زندانيان در گوانتانامو مورد تعرض جنسي نظاميان آمريكايي قرار مي گيرند.

آمريكا، نروژ را از تحريم اسرائيل برحذر داشت
فارس: وزير امور خارجه آمريكا پس از حمايت «كريستين هالورسن» ، وزير دارايي و رهبر حزب چپ سوسياليست نروژ از تحريم كالاهاي اسرائيلي، اين كشور را به مواجه شدن با «تبعات سياسي جدي» تهديد كرد. روزنامه «آفتن پستن» چاپ نروژ در شماره ديروز خود نوشت: گفته مي شود اين مسئله به سفارت نروژ در واشنگتن ابلاغ و در آن روشن شده كه اين اظهارات از سوي كاندوليزا رايس بيان مي شود.
به نوشته اين روزنامه، در دو گزارش محرمانه آمده است در صورتي كه اظهارات  هالورسن نشان دهنده سياست خارجي دولت جديد اتحاد سرخ- سبز كارگر، چپ سوسياليست و احزاب ميانه رو باشد، روابط آمريكا و نروژ تيره مي شود.
يوناس گاهر استور، وزير امور خارجه نروژ سريعا موضع دولت اين كشور را به صورت كتبي براي اسرائيل و آمريكا مشخص كرد و هالورسن نيز گفت سياست حزبش از دولت جدا است.

فاروق الشرع: سوريه هرگز به لبنان باز نمي گردد
000486.jpg
دمشق- ايرنا: فاروق  الشرع  وزير امور خارجه  سوريه  تأكيد كرد كه  كشورش  تحت  هيچ  شرايطي ، حاضر به  بازگرداندن  نيروهاي  خود به  لبنان  نيست .
روزنامه  شاخبار سوريه  ديروز  نوشت : فاروق الشرع  اين  مطلب  را به  سعودالفيصل  وزير امور خارجه  عربستان  در سفر يكشنبه  گذشته او به  دمشق  اعلام  كرد. وي گفت: لبناني ها بايد عادت كنند كه امور كشورشان را خود به دست گيرند.
الشرع  همچنين  بر همكاري  سوريه  با كميته  بين المللي  تحقيق  در مورد ترور رفيق حريري  نخست  وزير پيشين  لبنان  تأكيد و از تعيين  رئيس  جديد براي  اين  كميته  استقبال  كرد.وي  خاطرنشان  ساخت : سوريه  به  اراده  خود و با هدف  كشف  حقايق ، با كميته  بين المللي  تحقيق  همكاري  مي كند و به  ادامه  همكاري  با اين  كميته  پايبند است .
به  گزارش  اخبار سوريه ، در ديدار الشرع  و الفيصل  ابتكار عملي  براي  بهبودي روابط ميان  دمشق  و بيروت  مطرح  شد، و بشار اسد رئيس  جمهوري  سوريه  موافقت  اوليه  خود را با اين  ابتكار عمل  اعلام  كرد، همچنان  كه  سران  عربستان  و مصر نيز از آن حمايت  كرده اند.
ابتكار عمل  گفته  شده ، شامل  هفت  بند: همكاري  امنيتي ميان  سوريه  و لبنان ، توقف  جنگ  تبليغاتي  ميان  دو طرف ، ترسيم  مرزها، تبادل سفير، هماهنگي  ميان  وزارتخانه هاي  خارجه  دو كشور و نظارت  نخست  وزيران  دو كشور بر اجراي  اين  ابتكار عمل  با توافق  يكديگر است .
وزير امور خارجه  عربستان  يكشنبه  گذشته ، سرزده  وارد دمشق  شد و با بشار اسد و فاروق  الشرع  ديدار و گفت وگو كرد.
اسد بلافاصله  پس  از ديدار با سعود الفيصل ، در سفري  چند ساعته  به  جده  و شرم  الشيخ ، با عبدالله  آل سعود پادشاه  عربستان  و حسني  مبارك  رئيس جمهوري  مصر درمورد راه هاي  حل  اختلافات  ميان  دمشق  و بيروت  تبادل  نظر كرد.
از سوي ديگر همزمان  با آغاز مأموريت  سرژبرامرتز رئيس  جديد كميته  بين المللي  تحقيق  در مورد ترور رفيق  حريري ، درخواست  اين  كميته  براي  بازجويي  از دو تبعه  سوري  در لبنان ، روابط ميان  اين  كميته  و سوريه  را در آستانه  بحراني  تازه  قرارداده  است .
روزنامه  الحيات  ديروز نوشت : مليس  پيش  از ترك  منصب  خود، خواستار بازجويي  مجدد از هسام  طاهر هسام  (معروف  به  شاهد نقابدار)، پدر و برادران  او، همچنين  بازجويي  از زياد رمضان  در مقر كميته  بين المللي  تحقيق  در مونتي  وردي  بيروت  شده  است .
دولت  سوريه  تأكيد دارد كه  بازجويي ها بايد در دمشق  يا وين  انجام  شود. دمشق  و كميته  بين المللي  تحقيق  پيش  از اين  توافق  كرده  بودند كه  به  دليل حساسيت  مسأله ، بازجويي  از شهروندان  سوريه  نبايد در لبنان  صورت  گيرد.
هسام  طاهر هسام  كه  در رسانه هاي  لبناني  تبليغ  مي شد، اطلاعاتي  دال  بردست  داشتن  سوريه  در ترور رفيق  حريري  نخست  وزير پيشين  لبنان  دارد، ششم  آذرماه  گذشته  از دمشق  سر درآورد و گفت  كه  برخي  طرفهاي  لبناني  با تهديد و تطميع  درصدد به  كارگيري  او به  عنوان  شاهد پرونده  حريري  بر ضد سوريه  بودند.
در حالي  كه  سوريه ، سخنان  شاهد نقابدار را دليل  رسوايي  كميته  بين المللي  مي دانند، دتلف  مليس  رئيس  سابق  اين  كميته ، و گروههاي  لبناني  مخالف  سوريه  اين  شاهد را يك  كلاهبردار معرفي  كرده  و گفته اند كه  او داوطلبانه  در برابر كميته  بين المللي  تحقيق  عليه  برخي  مقامات  امنيتي  كشورش  شهادت  داده  بود.
از سوي  ديگر زياد رمضان  كه  نامش  در دومين  گزارش  مليس ، به  عنوان  دوست احمد ابوعدس  قيد شده  است ، به  ادعاي  برخي  طرف هاي  لبناني  اكنون  در سوريه  زنداني  است .احمد ابوعدس  فردي  است  كه  بلافاصله  پس  از ترور حريري  در بهمن  ماه گذشته  در يك  نوار ويدئوئي  ظاهر شد و مسئوليت  ترور حريري  را در يك  عمليات  انتحاري  به  عهده  گرفت .

دادستان كل آمريكا درباره برنامه شنود بوش شهادت مي دهد
ايسنا: دادستان كل آمريكا گفت كه در كنگره درباره برنامه هاي جنجالي شنود جورج بوش شهادت مي دهد.به گزارش خبرگزاري آلمان، آلبرتو گونزالس دادستان كل آمريكا، اظهار داشت: آنچه كه من قصد انجام آن را دارم، حضور در مقابل كميته قضايي سنا و گفت وگو در خصوص اختيارات قانوني مرتبط با اين برنامه است.
از آنجا كه اين شنود بدون مجوز دادگاه انجام مي شود، دموكرات ها و جمهوريخواهان بازبيني اين برنامه را خواستار شده اند.
گونزالس خاطر نشان كرد كه وي درباره جنبه هاي كاربردي اين برنامه كه از سوي روزنامه نيويورك تايمز در ماه دسامبر افشا شد، حرفي نخواهد زد.
وي در يك كنفرانس مطبوعاتي با تأكيد بر موضع قبلي اش گفت كه بوش قدرت اجرايي اين برنامه را كه از سوي آژانس امنيت ملي آمريكا اداره مي شود، دارد.دادستان كل آمريكا در ادامه افزود: ما معتقديم اختيارات قانوني وجود دارند و رئيس جمهور مطابق با اختيارات قانوني اش عمل كرده است.در شرايطي كه وي احساس كند اقدامي  براي حفاظت از اين كشور عليه هر تهديد جديدي لازم باشد، مي تواند آن را به انجام رساند.

روسيه صنايع اتمي  جمهوري هاي شوروي سابق را بازسازي مي كند
مسكو _ واحد مركزي خبر: روسيه  صنايع  اتمي جمهوري  هاي  شوروي  سابق  را بمنظور افزايش  توليد انرژي برق  بازسازي  مي كند.
با بازسازي  ماشين آلات  صنايع  اتمي جمهوري  هاي  شوروي  سابق  ضمن  افزايش  توليد انرژي  برق ، برنامه  ريزي  مي شودتا نيروگاه  هاي  هسته اي  اين  كشورها در بازار جهاني  صنايع  اتمي حضوري  فعال داشته  باشند.
سرگي  گريئنكو رئيس  آژانس  فدرال  انرژي  اتمي روسيه  گفت  با مقامات  كشورهاي اوكراين  و قزاقستان  در اين  زمينه  مذاكره  شده  است  زيرا در كشور قزاقستان موسسات  استخراج  و توليد اورانيوم  و در اوكراين  كارخانه  توليد توربين نيروگاه  هاي  اتمي از زمان  شوروي  سابق  وجود دارد و روسيه  علاقه  مند به سرمايه  گذاري  مشترك  با اين  كشورها از جمله  با اوكراين  در زمينه  توليدتوربين  براي  نيروگاه  هاي  هسته اي  است .

اعضاي اصلي كميسيون حافظ صلح سازمان ملل مشخص شدند
مهر: تانزانيا و دانمارك دو عضو غيردائم شوراي امنيت به عنوان اعضاي اصلي كميسيون حافظ صلح سازمان ملل كه قرار است به كشورهاي جنگ زده كمك كنند تا از درگيري رهايي پيدا كنند، برگزيده شدند.
به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، آگوستين ماهيگا نماينده تانزانيا در سازمان ملل كه رياست شوراي امنيت را در ماه ژانويه برعهده مي گيرد، اعلام كرد اين شورا دو كشور تانزانيا و دانمارك را برگزيده است.وي توضيح داد: علت انتخاب اين دو كشور آن بوده است كه دانمارك و تانزانيا تاكنون تلاش هاي زيادي براي تشكيل اين كميسيون به عمل آورده اند و گفتگوهاي متعددي را انجام داده اند.

گورباچف: آمريكا درصدد تحميل اراده خود بر جهان است
مسكو _ ايرنا : رئيس  جمهوري  شوروي  سابق  معتقد است ، آمريكا براي  تحميل  اراده  خود بركشورهاي  جهان ، كانونهاي  جديد تشنج  ايجاد مي كند.
ميخاييل  گورباچف  در مصاحبه اي  با روزنامه راسيسكاياگازتا خاطرنشان  كرد: يكي  از اين  روشهاي  آمريكا، استفاده  از اختلاف  اعضاي جديد اتحاديه  اروپا با كشورهاي  ديگر اين  اتحاديه  مي باشد تا از اين  طريق موضع  اتحاديه  اروپا را در جهان  تضعيف  كند. واشنگتن  در اين  زمينه  تا آنجا پيش  مي رود كه  قوانين بين المللي  را نيز زير پا مي گذارد. مساله  جنجال بر انگيز وجود زندانهاي  سيا در برخي  از كشورهاي  اروپايي نيز نشانگر اين  تلاش ها است.

قزاقستان و ناتو قرارداد جديد منعقد مي كنند
آلماتي _ ايرنا: مركز مطبوعات  وزارت  دفاع  قزاقستان  روز شنبه  اعلام  كرد: قزاقستان  و ناتو در صدد هستند با انعقاد قرارداد جديد، يك  برنامه  همكاري  اختصاصي  را اجراكنند.اين  تصميم  در اجلاس  مشترك  هيات هاي  ناتو و قزاقستان كه  به  رياست  ژنرال  بولات  سيم  بينف  معاون  وزير دفاع  قزاقستان  در بروكسل پايتخت  بلژيك  برگزار شد، اتخاذ گرديد. تحكيم  امنيت  منطقه اي  و بين المللي ، تعميق  انجام  اصلاحات  در نيروهاي مسلح  قزاقستان ، ارتقاي  مطابقت  نيروهاي  مسلح  و توسعه  همكاري  در امور دانش ، محيط زيست ، حوادث  غيرمترقبه  و مقابله  با تروريسم  ازمحورهاي  عمده  همكاري جديد قزاقستان  و ناتو در اين  قرارداد اعلام  شده  است . اين  گزارش  مي افزايد: قزاقستان  اولين  كشور آسياي  مركزي  است  كه  با ناتوبرنامه  همكاري  اختصاصي  امضا و اجرا مي كند.
قزاقستان  و سايركشورهاي  شوروي  سابق  ازسال  ۱۹۹۴ ميلادي  تاكنون  با سازمان آتلانتيك  شمالي  (ناتو) در چارچوب  برنامه هاي  همكاري  براي  صلح  و دانش ، همكاري  مي كنند.

ديدار رئيس جمهور منتخب بوليوي با رئيس جمهور برزيل
ايسنا: رئيس جمهور منتخب بوليوي در آخرين مقصد سفرهاي دوره اي اش به كشورهاي مختلف جهان، وارد برزيل شد. مذاكرات درخصوص اين كه آيا اوومورالس كشورش را در مسير بازار آزاد و دوستانه قرار خواهد داد يا برنامه هاي راديكال را مدنظر قرار خواهد داد، سفر وي به اين كشور را تحت الشعاع قرار داده است.به گزارش آسوشيتدپرس، مذاكرات ميان اوومورالس، رئيس جمهور بوليوي و لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا، رئيس جمهور برزيل، حول بحث و بررسي درخصوص آينده سرمايه گذاري نفتي در بوليوي و منابع گاز طبيعي بود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |