يكشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۹ - Jan 15, 2006
۵ هزار درناي مهاجر در محاصره برف
000522.jpg
ايرنا: به دنبال  بارش  سنگين  برف  و سرماي  شديد در اراك ، بيش  از ۵ هزار  درناي  مهاجر در زيستگاه  طبيعي  ميقان  واقع  در شمال  غربي  اين  شهر غافلگير شده  و در محاصره  برف  قرار گرفتند.
مديركل  حفاظت  محيط زيست  استان  مركزي  با  اعلام  اين  خبر گفت : در سه  روز اخير گروه هاي  محيط زيست  با گشت  زني  در منطقه  و دانه پاشي  سعي  دارند از تلف  شدن  اين  پرندگان  تحت  حمايت  محيط زيست  جلوگيري  كنند.
دكترمحمدباقر صدوق  افزود: ساكنان  بومي  روستاهاي  حاشيه  كوير ميقان  نيز در اين  مدت  پا به  پاي  محيط بانان  و گروه هاي  محيط زيست  براي  تأمين  آذوقه  و امنيت  درناها همكاري  داشته اند.
وي  گفت : تمام  سطح  زيستگاه  طبيعي  ميقان  اراك  را برفي  به  ارتفاع  بيش  از ۴۰ سانتيمتر پوشانده  و سرماي  هوا قدرت  حركت  و پرواز اين  پرندگان  را محدود كرده است .وي  از مردم  روستاهاي  حاشيه  دشت  ميقان  درخواست  كرد: از هيچ  كوششي  براي حفاظت  و تأمين  آذوقه  درناها دريغ  نكرده  و در صورت  مشاهده  هرگونه  شكار و يا تخلف  ديگر مراتب  را سريعاً به  اداره  كل  محيط زيست  اطلاع  دهند.
هر ساله  با سرد شدن  هوا حدود دوازده  هزارقطعه  درناي  مهاجر از مناطق  سيبري  به  چهار زيستگاه  طبيعي  استان  مركزي  كوچ  كرده  و با بارش  نخستين  برف ، اين منطقه  را به  مقصد مناطق  جنوبي  و كشورهاي  آفريقايي  ترك  مي كنند.
امسال  نيز اكثر اين  پرندگان  با بارش  اولين  برف  در دو هفته  اخير از استان مركزي  پر كشيدند اما، گروه هاي  باقي  مانده  اين  پرندگان  باارزش  به  خاطر تأخير در مهاجرت ، حياتشان  در معرض  خطر جدي  است .

با گذشت يك ماه از فصل زمستان
۷ هزار مدرسه كشور سيستم گرمايشي ندارند
000450.jpg
گروه علمي فرهنگي: با گذشت نزديك به يك ماه از فصل زمستان، ۷ هزار و ۱۵۰ مدرسه كل كشور از بين ۷۱ هزار و ۵۰۰ مدرسه داراي شناسنامه فني، فاقد سيستم گرمايشي هستند.
تاكنون براي۹۰ درصد فضاهاي آموزشي شناسنامه فني صادر شده است كه بر اساس آن۱۰، درصد مدارس كشور فاقد سيستم گرمايشي، ۷۵ درصد داراي بخاري و ۱۵ درصد مجهز به ساير سيستم هاي گرمايشي نظير حرارت مركزي با رادياتور، زنت، فن كوئل و هواسازي هستند. بر مبناي اين آمار هم اكنون گرماي ۱۰ هزار و ۷۲۵ مدرسه با حرارت مركزي و ۵۳ هزار و ۶۲۵ مدرسه با بخاري تامين مي شود.
بر اساس آيين نامه «بهداشت محيط مدارس» كليه مدارس كشور موظف به تامين وسايل گرمايشي به ويژه بخاري هاي گازي استانداردي هستند كه گازهاي حاصل از سوخت آنها به خارج از كلاس هدايت شود و خطر آتش سوزي نداشته باشد.
در اين آيين نامه همچنين تأكيد شده است كه حرارت مناسب كلاسها بايد بين ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتيگراد و رطوبت آن ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد؛ به نحوي كه فضاي كلاس به طور يكنواخت گرم شود؛ اما بايد ديد فضاي اين ۱۰ درصد مدارس داراي شناسامه فني فاقد سيستم گرمايشي در زمستان در حال گذر، چگونه در حد استاندارد تعيين شده باقي مي ماند.
حبيب الله بوربور، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در پاسخ به وضعيت سيستم هاي گرمايشي مدارس كشور به خبرنگار ايسنا گفت: نوع سيستم هاي گرمايشي مورد استفاده در تصميم هاي مختلف متفاوت بوده و با توجه به عدم توان فني بعضي از نقاط كشور و روستاها پيش بيني سيستم حرارت مركزي به لحاظ تعمير و نگهداري براي همه مناطق امكان پذير نيست.
وي تاكيد كرد: بر اين اساس در اين مناطق از سيستم هاي ساده تري نظير بخاري نفتي استاندارد استفاده شده است.
در ميان حوادث تلخي كه براي دانش آموزان رخ مي دهد، نه بايد و نه مي توان دي ماه سال گذشته و حادثه جانكاه مرگ نزديك به ۱۳ دانش آموز دختر و پسر در مدرسه «سفيلان» چهارمحال و بختياري را فراموش كرد.
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش همچنين اعلام كرد: بر اساس ماده «۱۷» مقررات ملي ساختمان، استفاده از بخاري گازي در كليه مراكز آموزشي و پرورشي ممنوع است.
وي گفت: به منظور جلوگيري از بروز حوادث ناگوار و تامين امنيت جاني و بهداشت دانش آموزان، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور، اختصاص ۳۳ ميليارد ريال اعتبار در بودجه سال ۸۵ را براي خريد بخاري استاندارد و كپسول اطفاي حريق از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور درخواست كرده است.

سيگاريها ۴ برابر بيشتر نابينا مي شوند
ايسنا: پزشكان در آخرين تحقيقات خود هشدار دادند: سيگاريها ۴ برابر بيشتر از كساني كه سيگار نمي كشند در معرض نابينايي حاصل از تخريب لكه زرد چشم قرار دارند.
تحقيقات جديد نشان مي دهد بيش از ۲۵ درصد تخريب لكه زرد و اختلالات بينايي به علت كشيدن سيگار در زمان حال يا گذشته است و درمان مؤثري براي آن وجود ندارد.
افراد سيگاري در مقايسه با افرادي كه هرگز سيگار نكشيده اند چهار برابر خطر ابتلا به عارضه تنفسي دارند و از ديدگاه زيست شناختي، شبكيه به علت تخريب اكسيد اتيو حاصل از كشيدن سيگار، صدمه مي بيند.

۵/۱ ميليون نيازمند در نوبت حمايت كميته امداد
مهر: سرپرست كميته امداد امام خميني گفت: يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر نيازمند شناسايي شده در نوبت حمايت كميته امداد قرار دارند.
سيد رضا نيري در ديدار اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي ، وضعيت خانواده هاي نيازمند و مددجويان تحت حمايت كميته امداد امام را مورد بررسي قرار دادند.كميته امداد آماده است در اجراي سياستهاي دولت عدالت محور و مصوبات مجلس شوراي اسلامي و در زمينه امور حمايتي به ويژه اشتغال ، اقدامات لازم را انجام دهد.

پرداخت شهريه دانشجويان ايثارگر توسط دولت
ايلنا: معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران،گفت: بر اساس لايحه هيات دولت و در صورت تصويب مجلس، دولت موظف به پرداخت تمام شهريه دانشجويان ايثارگر است.
حجت  الاسلام سيدسعيد لواساني، افزود: براساس لايحه جامع خدمات  رساني به فرزندان شاهد و ايثارگر، شهريه دانشجويان شاهد،ايثارگر، جانبازان ۲۵ درصد به بالا و فرزندانشان، ۱۰۰ درصد توسط دولت پرداخت خواهد شد.

افزايش جزاي نقدي اقامت غيرمجاز اتباع خارجي
ايلنا: بر اساس تبصره ۱۷ بند «ت» قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور، جزاي نقدي اقامت غيرمجاز اتباع خارجي در كشور افزايش يافته است.
بر اساس مقررات جديد، اتباع خارجي بايد در ازاي هر روز اقامت غيرمجاز ۱۵۰ هزار ريال (پانزده هزار تومان)جريمه نقدي جهت واريز به حساب خزانه  داري كل پرداخت كنند.
در همين زمينه، مدير كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه در مكاتبه  اي با مدير كل روابط عمومي وزارت كشور، با اشاره به اينكه علي  رغم گذشت چندين ماه از ابلاغ و اجراي تبصره ۱۷ بند «ت» قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كشور، كماكان اتباع برخي از كشورها به اقامت غيرمجاز مبادرت مي  كنند، خواستار اطلاع  رساني به عموم مردم و اتباع خارجي در خصوص اين موضوع شده است.

رييس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت اعلام كرد:
آمادگي كامل وزارت بهداشت براي جلوگيري
از ورود آنفلوانزاي پرندگان به كشور
000447.jpg
گروه اجتماعي: آمادگي كامل براي پيشگيري از ورود بيماري آنفلوانزاي حاد پرندگان در مرزهاي كشور وجود دارد.
دكتر محمدمهدي گويا، رييس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، با بيان مطلب فوق، در جلسه ستاد پيشگيري و كنترل آنفلوانزاي پرندگان آذربايجان غربي، افزود: مواردي كه در همسايگي ما تركيه روي داده است، حساسيت ويژه  اي مي  طلبد و تلاش داريم همه اقدامات لازم را انجام بدهيم تا بيماري وارد كشور نشود.
وي افزود: هنوز بعيد است؛ بيماري آنفلوانزاي پرندگان از طريق انسان وارد شود و ورود اين بيماري، از طريق پرندگان است. وي اظهار داشت: داروي مخصوص درمان اين بيماري نيز كه فوق  العاده گران قيمت است، تهيه شده و در كشور موجود است و به پرسنلي كه در خط اول مصاف با اين بيماري هستند، تزريق شده است. وي گفت: دو مرز «بازرگان» و «سرو» مرزهايي هستند كه ما مي  توانيم بهترين اقدامات كنترلي را در آنها انجام دهيم. گويا در پايان گفت: اين اتفاق به همين جا متوقف نخواهد شد؛ زيرا بيماري مذكور در انسان ديده شده و در تركيه منجر به مرگ سه نفر شده است.
هشدار فائو نسبت به اپيدمي شدن H5N1 در تركيه
همزمان با گسترش نگران كننده ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در بسياري از نقاط جهان بانك جهاني اعلام كرد كه جهت مقابله با اين ويروس مهلك بالغ بر ۲/۱ تا ۴/۱ ميليارد دلار هزينه شده يا خواهد شد.
به گزارش ايسنا، همزمان از واشنگتن خبر مي رسد كه گروهي از كارشناسان بهداشتي آمريكا جهت كمك به مقامات بهداشتي تركيه در مقابله با ويروس آنفلوانزاي پرندگان و نوع حاد آن يعني ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در راه اين كشور هستند تا همكاري هاي بهداشتي خود را با آنها آغاز كنند. در اندونزي اعلام شد كه شمار قربانيان ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در اين كشور آسيايي به ۱۲ تن رسيد. دوازدهمين مرگ صورت گرفته به دليل ابتلا به ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان مربوط به زن ۲۹ ساله اي بوده است كه نتايج آزمايش هاي صورت  گرفته بر روي جسد وي حاكي از ابتلاي وي به اين ويروس مهلك بوده است. همچنين از رم خبر مي رسد كه مقامات بهداشتي ايتاليا ضمن اعلام آن كه بايد در مقابل ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان خونسردانه عمل كرد گفتند كه اين كشور دستور تهيه ۳۶ ميليون واكسن براي مقابله احتمالي با ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان را داده اند. از سوي ديگر اتحاديه اروپا قول داده است به كشورهاي قرار گرفته در معرض تهديد آنفلوانزاي پرندگان و به ويژه ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان صد ميليون دلار كمك كند.
اين بيماري به پشت دروازه هاي اتحاديه اروپا رسيده و مرگ سه نفر در ميان ۱۸ مورد ابتلا در تركيه گزارش شده است. دانشمنداني كه ويروس مذكور را در تركيه بررسي كرده اند، مي گويند كه اين ويروس از نوع خطرآفرين آن يعني ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان است، ولي در جاهاي ديگر نيز ديده شده است. همزمان در پي شيوع نوع به شدت واگيردار آنفلوانزاي پرندگان در تركيه، رسانه هاي اين كشور بر شدت انتقادهاي خود از دولت اين كشور افزوده اند. مقامات رسمي تركيه به دليل عملكرد كند خود در قبال اين مشكل مورد انتقاد قرار گرفته اند. رسانه ها مي گويند با توجه به اهميت مسئله و سرعت شيوع ويروس، دولت مي بايست در اطلاع رساني به مردم سريعتر عمل مي كرد.
روزنامه حريت يكي از رسانه هاي پرنفوذ تركيه در يكي از يادداشت هاي خود از دولت پرسيده است كه چرا در مورد شيوع آنفلوانزاي پرندگان در كشور «وضع اضطراري» اعلام نكرده است.
يكي ديگر از يادداشت نويسان روزنامه حريت پا را فراتر گذاشته و با اشاره به اولين موارد ابتلا به اين ويروس در آسياي جنوب شرقي، خواستار پاسخگويي به اين سئوال شده است كه: چرا نخستين مرگ و مير بر اثر آنفلوانزاي پرندگان بايد در تركيه اتفاق افتد؟
بنيتا فررو والدنر، كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد كه اين كمك بلاعوض به كشورهاي فقير از جمله در اروپاي شرقي و آفريقا در برخورد با آنفلوانزاي پرندگان توان كافي مي بخشد.
وي افزود: به موازات گسترش اين بيماري از اولين مواردش در آسيا به موارد اخير در تركيه، آنفلوانزاي پرندگان و نوع حاد آن يعني ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان اكنون به پشت دروازه اتحاديه اروپا رسيده است. اين بيماري نه تنها تهديدي براي سلامتي است، بلكه هرجا ضربه مي زند، رشد اقتصادي و رهايي از فقر را به خطر مي اندازد.

برگزاري جشنواره آسيايي بهداشت خانواده
گروه اجتماعي: دومين جشنواره آسيايي بهداشت خانواده ديروز بدون حضور باني آن دكتر سعيد كاظمي آشتياني در مركز همايش هاي رازي تهران برگزار شد.
دكتر علي منتظري، رئيس جهاد دانشگاهي در مراسم افتتاح اين جشنواره گفت: دومين جشنواره آسيايي بهداشت خانواده با تأسف فراوان با فقدان رئيس و باني آن برگزار مي شود و اين حادثه دردناكي است كه نمي توان به سادگي آن را جبران كرد.
در اين مراسم فيلم سخنراني سال گذشته كاظمي آشتياني به عنوان رئيس جشنواره آسيايي بهداشت خانواده پخش شد كه حاضران را تحت تاثير قرار داد.
در پايان اين مراسم برگزيدگان اين جشنواره در دو بخش آسيايي و داخلي معرفي شدند، در بخش آسيايي سرور پرويزي از ايران نفر اول شد و جايزه ۴ هزار دلاري را به همراه تنديس اين جشنواره دريافت كرد، نفر دوم خانم چين كيوچين از كشور چين، نفر سوم امير عبدالله از كشور هنگ كنگ، نفر چهارم مويد مصطفي از اردن و نفر پنجم نگين مسعودي از ايران بودند كه به ترتيب جوايز ۳۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلاري دريافت كردند. در بخش داخلي نيز اشرف كاظمي نفر اول شد، شكوفه اكبر شاهي دوم و منير رمضاني سوم شدند كه هر يك ۵ سكه بهار آزادي جايزه گرفتند.
تنديس ويژه اي نيز به ياد مرحوم سعيد كاظمي آشتياني و پاس خدمات وي به پسر او محمد كاظمي آشتياني اهدا شد.

معاون سازمان نظام پزشكي:
تعرفه هاي توافقي پزشكان بخش خصوصي ابلاغ شد
فارس: معاون آموزشي سازمان نظام پزشكي اعلام كرد: تعرفه هاي توافقي پزشكان بخش خصوصي، مصوب كميته ۵ نفره براي عقد قرارداد سازمانهاي بيمه پايه با پزشكان از سوي هيأت مديره هاي نظام پزشكي به پزشكان سراسر كشور ابلاغ شد.
محمدرضا نوروزي افزود: تعرفه ويزيت پزشكان براي عقد قرارداد ميان سازمان بيمه خدمات درماني، سازمان تامين اجتماعي و سازمان بيمه خدمات درماني نيروهاي مسلح براي پزشكان عمومي در بخش خصوصي ۲۷۰۰ تومان، براي پزشكان متخصص ۴ هزار تومان و براي پزشكان فوق تخصص ۵ هزار تومان تعيين و ابلاغ شده است. همچنين k جراحي براي عقد قرارداد پزشكان با اين بيمه ها ۱۰ هزار تومان، k داخلي ۸۰۰ تومان و k بيهوشي ۵۷۰۰ تومان اعلام شد.
وي اضافه كرد: علاوه بر آن اين سازمانهاي بيمه گر هزينه هاي بيمارستاني بيماران بيمه شده را در بخش خصوصي مي توانند بر اساس نرخ هاي توافق شده پرداخت كنند كه به عنوان مثال هزينه هتلينگ در بيمارستان هاي خصوصي در يك اتاق سه تخته ۲۷ هزار تومان توافق شده است. معاون سازمان نظام پزشكي ادامه داد: اجراي اين تعرفه ها اين سهولت را براي بيماران مهيا مي كند كه از مزاياي بخش خصوصي در صورتي كه بيمه ها آماده عقد قرارداد باشند استفاده كنند.
نوروزي گفت: نظر سازمان نظام پزشكي اين است كه سازمانهاي بيمه گر براي رفاه حال مردم مبناي تعرفه هاي توافقي را حتي براي بيمارستان هايي كه طرف قرارداد نباشند نيز رعايت كنند، زيرا سالهاست كه بيمه هاي پايه، هزينه هاي درمان بيماران را حتي بر مبناي تعرفه هايي كه خودشان اعلام مي كنند نيز پرداخت نمي كنند و اين امر موجب فشار بيشتر مالي بر مردم شده است. وي ادامه داد: براي واقعي شدن تعرفه هاي پزشكي در آينده، بهترين راه حل اجرايي شدن سرانه درمان به ميزان ۷ هزار تومان است كه در شوراي عالي بيمه نيز به تصويب رسيده است و در صورتي كه اين سرانه در هيأت دولت نيز به تصويب نهايي برسد ، منابع مالي بيمه ها براي پرداخت تعرفه هاي توافقي تامين مي شود و اين گام بسيار مهمي در كاهش فشار بر مردم از هزينه هاي درماني خواهد بود و در نهايت كيفيت خدمات پزشكي را در كشور ارتقا مي دهد.
دبير شوراي عالي سازمان نظام پزشكي ادامه داد: اجراي اين تعرفه ها در دو ماه آخر امسال مستلزم تامين منابع مالي آن از سوي دولت و در اختيار نهادن آن به سازمانهاي بيمه گر است و اين مسئوليت سازمانهاي بيمه گر است كه بتوانند بودجه و اعتبار كافي را براي اين كار به دست آورند، سازمان نظام پزشكي حداكثر همكاري را براي رسيدن به اين مرحله و اجراي تعرفه هاي توافقي انجام داد و كمك كرد تا تعرفه ها و سرانه درمان به سطح معقولي برسد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |