دوشنبه ۲۶ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۰ - Jan 16, 2006
حضرت رسول  اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
هر كس كه مشتاق بهشت باشد به سوي خيرات بشتابد، و آن كه از دوزخ بيم دارد از شهوات بپرهيزد، و هر كه در انتظار مرگ باشد لذتها را ترك گويد، و آن كه در دنيا زهد ورزد مصيبتها بر او آسان گردد.
محجه البيضاء ج ۷ ص ۳۵۳
امروز با حافظ
خيرمقدم چه خبر دوست كجا راه كدام
مرحبا طاير فرخ پي فرخنده پيام
كه از او خصم به دام آمد و معشوقه به كام
يارب اين قافله را لطف ازل بدرقه باد
تجليل از گلاب آدينه در مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم فجر
000624.jpg
ايسنا:«گلاب آدينه» در مراسم افتتاحيه بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر تجليل مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر قرار باشد در اين مراسم سيمرغ بلورين ويژه اي را كه از جشنواره دريافت مي كنيد به شخصي اهدا كنيد آن فرد چه كسي خواهد بود گفت كه در اين صورت اين جايزه را به همسر خود ( مهدي هاشمي) اهدا خواهد كرد.آدينه كه در بيش از   ۱۰ فيلم به عنوان بازيگر حضور پيدا كرده است از همه آنها به نيكي ياد مي كند و معتقد است: تمامشان را دوست دارم.
گلاب آدينه متولد تهران و داراي ليسانس اقتصاد سياسي از دانشگاه شهيد بهشتي است و فعاليت حرفه اي خود را از سال   ۱۳۵۴ با گروه تئاتر دانشجويي «پياده» به سرپرستي مهدي هاشمي و داريوش فرهنگ آغاز كرد .
بر اساس همين گزارش آدينه براي اولين بار در سال   ۱۳۵۹ با فيلم سينمايي «رسول پسر ابوالقاسم» به كارگرداني داريوش فرهنگ در حالي كه منشي صحنه كاربود مقابل دوربين رفت و در همان سال با فيلم «چوپانان كوير» ساخته حسين محجوب فعاليت خود را ادامه داد.
وي با مجموعه تلويزيوني «سلطان و شبان» شناخته شد و با حضور در فيلم هايي چون «زرد قناري» (رخشان بني اعتماد،  ۱۳۶۷)، «شكار خاموش» (كيومرث پوراحمد،  ۱۳۶۹)، «بهترين باباي دنيا» (داريوش فرهنگ،  ۱۳۷۰)،به عنوان بازيگري گزيده كار در سينماي ايران مطرح گرديد.او در هفتمين دوره از جشنواره «فيلم فجر» براي فيلم زرد قناري كانديداي دريافت جايزه سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن شد كه اين جايزه را شش سال بعد و در سيزدهمين دوره جشنواره فيلم فجر براي بازي در فيلم «روسري آبي» بعنوان بهترين بازيگر نقش دوم زن دريافت كرد ضمن آنكه در بيست ودومين جشنواره فيلم فجر هم براي فيلم «ميهمان مامان» كانديداي بهترين بازيگر نقش اول زن شد.
وي اگرچه در عرصه بازيگري كم كار بوده است اما از سالها پيش علاوه بر نويسندگي و كارگرداني چند نمايشنامه براي كودكان با تشكيل گروهي به نام «مرواريد» سرگرم آموزش به كودكان و نوجوانان شد و در فيلم هايي هم به عنوان بازيگردان همكاري داشته است.
گلاب آدينه همچنين با فيلم سينمايي «وقتي همه خواب بودند» به كارگرداني فريدون حسن پور در بخش مسابقه بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر حاضر خواهد بود.

اختصاص يك رديف به خبرنگاران موسيقي
يك رديف كامل از صندلي هاي هر سالن براي شنيدن آثار به خبرنگاران حاضر در جشنواره موسيقي فجر اختصاص يافت.
اين اقدام با دستور مستقيم دكتر محمدحسين همافر، رئيس دفتر امور موسيقي صورت گرفته است.
دكتر همافر درپي بروز مشكلاتي كه طي چند روز اخير در زمينه جايگاه خبرنگاران حوزه موسيقي صورت گرفت، نسبت به رفع اين مشكل اقدام كرد.

برندگان گوي طلايي امروز معرفي مي شوند
000621.jpg
ايرنا: برندگان  جوايزگوي  طلايي  بخش هاي  مختلف  سينمايي  ۱۶ ژانويه  ( ۲۶ دي ) درمراسمي ويژه  در بورلي  هيلز، لس  آنجلس  معرفي  مي شوند.خبرگزاري  فرانسه  از لس  آنجلس  گزارش  داد كه  نقطه  اشتراك  (مچ پوينت ) ساخته  وودي  آلن  كارگردان  برجسته  آمريكايي  در سه  بخش  نامزد دريافت اين  جايزه  شده  است .
نقطه  اشتراك  در كنار فيلم هايي  چون  شب  به  خير و موفق  باشيد ساخته جورج  كلوني ، تاريخ  خشونت ، باغبان  دائم  و فيلم  غيراخلاقي  كوهستان بروكبك  نامزد دريافت  گوي  طلايي  بهترين  فيلم  در بخش  درام  است .در بخش  فيلم هاي  خارجي  دو فيلم  كونگ  فو و استاد زره  سرخ  از چين  با كريسمس  مبارك  از فرانسه ، بهشت  هم  اكنون  از فلسطين  و تسوتسي  ازآفريقاي  جنوبي  براي  دريافت  گوي  طلايي  اين  بخش  رقابت  دارند.راسل  كرو بازيگر صاحب  نام  هاليوود به سبب  بازي  در فيلم  مامور سيندرلا نامزد دريافت  گوي  طلايي  بهترين  بازيگر مرد در بخش  درام  شده  است .
در اين  بخش  فيليپ  سيمور هافمن  از فيلم كاپوته ، ديويداستراتايران از فيلم  شب  به  خير و موفق  باشيد و ترنس  هاوارد از فيلم  هاستل اندفلو نيز نامزد دريافت  گوي  طلايي  بهترين  بازيگر مرد در بخش  درام  هستند.

سيد عبدالحسين مختاباد:
جشنواره موسيقي مقبوليت تئاتر و فيلم را ندارد
000618.jpg
گروه ادب و هنر: دو دهه از عمر جشنواره موسيقي گذشته است، اما هنوز كسب جايزه يا لوح سپاس از اين جشنواره مقبوليت و منزلتي همانند جشنواره هاي تئاتر و فيلم فجر ندارد.سيد عبدالحسين مختاباد آهنگساز و خواننده ضمن اعلام اين مطلب به همشهري گفت: بارها به مسئولان جشنواره پيشنهاد داده ام كه نحوه شركت گروه ها در جشنواره فجر را منطقي تر كرده و تنها به فكر كميت و اضافه نمودن گروه ها نباشند، اما متاسفانه كمتر به اين سخنان و پيشنهادها توجه و عمل شده است.وي ضمن مقايسه جشنواره موسيقي با دو جشنواره تئاتر و فيلم فجر گفت: اگر بازيگر يا كارگرداني در جشنواره فيلم يا تئاتر فجر جايزه بگيرد، نگاه جامعه هنري اين دو قشر به فرد يادشده، با احترام همراه است و ما شاهد رشد و شكوفايي آن فرد و بازي اش در آثار برتر هستيم، اما در جشنواره موسيقي فجر اين گونه نيست كه آهنگساز يا نوازنده يا خواننده اي برتر شناخته شود و اين جايزه مقبوليتي در ميان جامعه موسيقي ايجاد كرده و ارتقاي كارش را سبب شود.
عبدالحسين مختاباد به اتفاق گروه ۲۰نفره رودكي و به سرپرستي مهيار فيروزبخت قطعاتي از تازه ترين آثار خود را در فرهنگسراي بهمن (فردا) و تالار وحدت (چهارشنبه) اجرا خواهد كرد.

۱۷ اجرا در ششمين روز جشنواره موسيقي فجر
گروه ادب و هنر: ششمين روز جشنواره موسيقي فجر با ۱۷ اجرا در چهار سالن ادامه مي يابد. حضور محسن نفر، آهنگساز و نوازنده تار و سه تار و از شاگردان علي اكبرخان شهنازي و سخنراني اش درباره بداهه نوازي در موسيقي سنتي ازجمله خبرهاي مهم اين روز به شمار مي رود.
در ديگر اجراها مسعود نظر و گروه ارف (ساعت ۱۶ و ۳۰)، گروه هاي تاجيكستان و هند (ساعت ۱۹) و گروه آبيدر به سرپرستي بهرام ساعد (ساعت ۲۱ و ۳۰ ) در تالار وحدت اجراي برنامه دارند.در سالن رودكي ابتدا محسن نفر سخنراني مي كند (ساعت ۱۶) و سپس منظومه هاي لري و كردي (۱۸ و ۳۰) اجرا مي شود و در پايان مهدي آذرسينا (۲۱ ) درباره سبك هاي كمانچه نوازي سخن مي گويد.
در فرهنگسراي بهمن نيز ابتدا گروه كر اركستر سمفونيك تهران به رهبري ابراهيم نظري و گروه كر شهر تهران به رهبري مهدي قاسمي (ساعت ۱۶ و ۳۰) و سپس دو گروه آذربايجان و افغانستان (ساعت ۱۹) اجراي برنامه دارند.
ارشد تهماسبي در جشنواره حضور ندارد
گزارش همشهري حاكيست كه امروز قرار بود ارشد تهماسبي در بخش پژوهش جشنواره سخنراني كند كه در تماسي با همشهري اعلام كرد كه از ابتدا گفته بودم كه به دليل بيماري نمي توانم در جشنواره حضور داشته باشم.

بهارستان
شيطان و پيروان او
چون اهل بهشت اندر بهشت فرو آيد و اهل دوزخ اندر دوزخ فرو آيد، ابليس را منبري بنهند اندر دوزخ تا او بر آن منبر شود و كافران و سران ايشان گرد او درآيند. ابليس گويد ايشان را: خداي، شما را وعده كرد، وعده اي حق و وفا كرد به آن؛ و من وعده كردم شما را و خلاف كردم آن وعده را و مرا بر شما حجتي نبود و ولايتي و ملكتي نبود، كه من شما را به گره ]و اجبار[ كار داشتمي و از من نبود مگر آن كه شما را بخواندم و گناه شما را بود كه مرا اجابت كرديد بي حجتي، پس مرا ملامت مكنيد، خويشتن را ملامت كنيد و من امروز فرياد نرسم شما را و شما نيز فرياد نرسيد مرا و من با استاده ام از آن دعوي شركت كه مرا همي گفتيد با خداي عزوجل.
داستان هاي قرآني _ شاهفور اسفرايني

برگي از تاريخ
لغت نامه دهخدا
پايه لغت نامه دهخدا ظاهراً در دوران جنگ جهاني اول پي ريزي گرديد. تهيه مواد اين لغت نامه در مدت چهل سال، عظيم ترين كاري بود كه علامه دهخدا آن را به انجام رسانيد. با اين حال نخستين گام براي چاپ اين اثر كم نظير، با پيشنهاد وزير دارايي وقت برداشته شد. چند سال بعد در بهمن ،۱۳۱۴ قراردادي بين وزارت معارف و دهخدا به امضا رسيد كه براساس آن قرار بر اين شد كه اين لغت نامه در نه جلد هفتصد صفحه اي طي پنج سال به چاپ برسد. در ادامه اقدامات عملي براي چاپ و نشر اين اثر، در دي ماه ۱۳۲۴ طرحي از طرف حدود ۲۵ نفر از نمايندگان مجلس شوراي ملي با قيد دو فوريت تقديم شد كه در آن ضمن اشاره به تحمل زحمات فوق العاده و بذل عمر گرانمايه علي اكبر دهخدا در تاليف اين دايره المعارف فارسي، از هيئت رئيسه مجلس خواسته شده بود اقدام لازم را به عمل آورد تا چاپخانه مجلس شوراي ملي، به سرعت اقدام به چاپ دايره المعارف دهخدا بكند.
در تبصره اين ماده واحده آمده بود: وزارت فرهنگ مكلف است افراد لازم در اختيار آقاي دهخدا براي جمع آوري دايره المعارف ايشان بگذارد.
دو فوريت فوق در جلسه ۲۵ دي ماه ۱۳۲۴ ش به تصويب رسيد. ده سال بعد و در اواخر عمر دهخدا، كليه فيش ها، كتابها و لوازم كار به ساختمان بهارستان منتقل شد و دو سال پس از آن، لغت نامه دهخدا در چاپ جديد خود داراي ۲۳۹۱۱ صفحه و ۷۱۷۳۳ ستون در پانزده جلد متن و يك جلد مقدمه، دريايي از اطلاعات در چارچوب ادبيات فارسي را به اهل علم و خرد ارائه داد.

اصل مطلب--ابوالفضل زرويي نصرآباد
در بخت و اقبال و علم مديريت فرمايد
اولين شرط نفي گمراهي
دانش است و سواد و آگاهي
هر مديري كه در جهان باشد
بايد آگاه و كاردان باشد
ندهد هوشمند با تدبير
«به فرومايه، كارهاي خطير»
شرط احراز پست و جاه و جلال
نيست تنها سواد و علم و كمال
آنچه البته از مهمات است
بخت و اقبال و ارتباطات است
اي بسا دكتراي در فيزيك
شده صندوقدار در بوتيك
وي بسا كم سواد ناآگاه
شد رئيس فلان پژوهشگاه
ثانيا هيچ كس به آن مفهوم
نشود جامع تمام علوم
ليك در اين ولايت اي فرزند
همه در هر زمينه استادند
چه بسا يك عزيز شيميدان
بوده معمار در فلان استان
شده بعداً رئيس دهداري
بعد از آن هم مدير بهداري
بعد از آن، با فشار تشكيلات
عضو هيات مديره شيلات
پس از آن، طبق حكم در نامه
رفته در سازمان برنامه
بعداً از سازمان كه بيرون رفت
سردرآورده از وزارت نفت...
جان بابا، توهم در اين عالم
تا تواني، نگو نمي دانم
گيرم اصلا بدون تدبيري
كه مهم نيست، ياد مي گيري!

كوتاه از هفت هنر
داوران سينماي آسيا : رخشان بني اعتماد به همراه مريلو دياز آبايا فيلمساز فيليپيني، ژنگ دونگ تيان فيلمساز چيني، عثمان ساپاروف فيلمساز تركمنستاني و آرونا واسودف دبيرجشنواره هند فيلم هاي بخش مسابقه سينماي آسيايي جشنواره را داوري خواهند كرد.
كارناوال تئاتر : مراسم افتتاحيه جشنواره تئاتر فجر روز ۲۹ دي با حركت كاروان ۵۰۰ نفري اهالي تئاتر در خيابان انقلاب و اجراي چند نمايش خياباني در فضاي باز تئاتر شهر، تالار وحدت، پارك لاله، خانه هنرمندان، پارك ملت، پارك شفق، فدك و فرهنگسراي بهمن آغاز مي شود.
۶ نمايش جديد در جشنواره: ۶ نمايش ديگر به جدول برنامه هاي جشنواره تئاتر فجر اضافه شد. حكايت ناتمام آن زن خوشبخت، اپراي رستم و سهراب، مكبث، چهارفصل، كبوتري ناگهان، روياي يك عكس و رومئو و ژوليت عنوان اين نمايش هاست.
حمايت از آثار اجتماعي : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از آثار نهايي با مضامين پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي حمايت مي كند و به ۳ اثر برتر در دو جشنواره تئاتر و فيلم فجر جايزه ويژه و لوح تقدير اهدا خواهد كرد.
آموزش شعر: اولين كارگاه آموزشي «شعر و قصه كودكان و نوجوانان» روز يكشنبه (ديروز) در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي قم برگزار شد.
۵۰ هزار دانش آموز :بيش از ۵۰ هزار دانش آموز در قالب زنگ سينما فيلم هاي جشنواره فجر را در سينماهاي فرهنگ، سپيده، بهمن، فلسطين، پايتخت و استقلال به تماشا مي نشينند.
بزرگداشت برشت:همزمان با برگزاري بيست و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر بزرگداشت پنجاهمين سالمرگ برتولت برشت نمايشنامه نويس بزرگ تئاتر در خانه هنرمندان برگزار مي شود. در اين مراسم محمدرضا اصلاني، داريوش مؤدبيان سخن خواهند گفت.
تدوين دانشنامه: حسن انوشه با اشاره به اين كه اين روزها در حال تدوين چهاردهمين و آخرين جلد از دانشنامه ادب فارسي است گفت: بخشي از كارهاي اين جلد انجام شده و اميدواريم كه دست كم بتوانيم در اوايل سال ۱۳۸۵ آن را به مخاطبان خود ارايه دهيم.

ستون آخر --- سردبير
* مي گوييم مردم را محرم مي دانيم و به اين موضوع عقيده داريم. فكر مي كنيم اگر نظام اسلامي با آراء و اراده و خواست اين مردم شكل گرفته. اگر در ايام انتخابات و شب راهپيمايي بيست و دوم بهمن همين مردم «هميشه در صحنه و آگاه و فهيم و هوشيار و انقلابي و بزرگ و...» تلقي مي شوند. اگر قرار است در عرصه هاي خطر و چالش هاي بزرگ و بين المللي خواست و اراده و پشتيباني اين مردم نظام و انقلاب و ايران را حفظ كند... پس اين مردم غريبه و نامحرم نيستند.
نمي شود در طول سال مردم را غريبه و بيگانه دانست و آنها را نامحرم تلقي كرد و يكباره در يك موقعيت خاص زماني از آنها انتظار حضور و همراهي داشت. معتقديم به فرموده اميرالمؤمنين علي عليه  السلام نظام اسلامي نبايد جز در ضرورت ها و موارد حساس امنيتي چيزي را از مردم پنهان كند و آنها را بيگانه بداند.
اگر مردم فهيم و هوشيار و آگاه هستند (كه هستند و نشان داده اند) خود به درستي در ميان اخبار و اطلاعات راه صواب را انتخاب مي كنند. معتقديم بايد به مردم تحليل درست و منطقي ارائه كرد. مردم اگر انصاف و راستي و بي طرفي را در زبان و بيان و عمل گوينده ببينند و حس كنند خود با آن همراهي خواهند كرد. معتقديم ارزش كار ما به مشروعيت و مقبوليت منبع خبر و رسانه است و زماني خبرمان تأثير دارد كه مردم ما را قبول داشته باشند. معتقديم فايده اي ندارد روزنامه اي داشته باشيم با بيست هزار نسخه تيراژ هرچند كه آن روزنامه مواضع نظام و انقلاب را به خوبي عرضه كند.
معتقديم ارزش ندارد برنامه اي بسازيم با پانصد هزار نفر بيننده هرچند كه آن برنامه نظر ما را به خوبي تأمين كرده باشد.
معتقديم بايد با مردم روراست و صريح و راحت و صميمي بود و نبايد با آنها اداري و رسمي برخورد كرد. معتقديم كل مملكت و نظام همه مال مردم است پس بايد آنها را واقعاً به رسميت شناخت. معتقديم اگر تا حالا هم مي شد (كه نمي شد) ديگر زماني نيست كه بشود مردم را دور از اخبار فرض كرد و سر را به زير برف برد و... معتقديم بايد مردانه به خطاها و كوتاهي ها اعتراف كرد و به جاي لاپوشاني و دروغ و تعارف و مجامله و مداهنه پاي حق ايستاد و حرف زد و مردم را در جريان قرار داد و...
معتقديم... به خيلي چيزها معتقديم ولي يك روزنامه با هزار و يك مشكل و گرفتاري خودش چگونه مي تواند در اين آشفتگي و شلوغ پلوغي به آنچه عقيده دارد عمل كند؟ خدا مي داند!
* راستي تا يادم نرفته عرض كنم گروهي از دوستان مجموعه همشهري كار بررسي طراحي مجدد گرافيك و صفحه آرايي روزنامه را شروع كرده اند. دعا كنيد زودتر كارشان به جاهاي خوبي برسد و خبرهاي خوشي به حضورتان تقديم كنيم. يا علي.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
وظيفه
آرام و بي صدا وارد خانه شد. پاسي از شب گذشته بود. دست و صورتش را شست و به اتاق كودك پنج ساله اش رفت. كودك غرق در خواب بود. بوسه اي برگونه كودك زد. همين كه خواست لباسهايش را درآورد زنگ تلفن به صدا درآمد.
-الوسلام! آقاي دكتر همين الان يه مورد اورژانس آوردند كه احتياج به عمل دارد لطفاً سريع خودتون رو برسونيد.
حامد قريشي

گشتي در دنياي خبرها
معلم فداكار
تورنتو: يك معلم ۴۲ ساله در كانادا با فداكاري از وقوع يك حادثه تلخ جلوگيري كرد. هنگامي كه اين معلم با خودرواش در پر رفت  و آمد ترين بزرگراه كانادا در حال حركت بود ناگهان از طريق آيينه داخل خودرو متوجه شد كه راننده خودرو پشت سري سكته كرده و از دنيا رفته است به همين دليل هر لحظه احتمال داشت اين خودرو بدون راننده با ساير خودروهاي در حال حركت در بزرگراه برخورد بكند و فاجعه اي بزرگ رخ بدهد.
به هر حال اين معلم فداكار تصميم گرفت از بروز فاجعه جلوگيري بكند به همين دليل خودرواش را سد راه خودرو بدون راننده كرد و آنرا متوقف نمود. بر اثر اين سانحه خودرو معلم بشدت خسارت ديد اما قرار است از او قدرداني به عمل آيد.
استعداد
پراگ: يك جوان ۲۲ ساله اهل كشور جمهوري چك كه با خرج دولت و در پوشش يك عنوان جعلي به دور دنيا سفر كرده بود حالا قصد تاسيس يك حزب سياسي و شركت در انتخابات عمومي اين كشور را دارد. اين مرد در يك سال گذشته به جرم سفر به دور دنيا با خرج دولت آن هم در شرايطي كه هيچ سمتي در دولت نداشت به دو سال حبس تعليقي محكوم شد.
اين مرد كه خود را مشاور يك نماينده مجلس و وزير امور خارجه معرفي كرده بود با خرج دولت و هواپيماي اختصاصي به كشورهاي مالديو، سريلانكا، تايلند و آمريكاي جنوبي سفر كرد كه اين سفرهاي وي بيش از ۵۹ هزار يورو هزينه در بر داشت. اما وي قصد اخذ مجوز تاسيس يك حزب سياسي جديد و شركت در انتخابات عمومي كشور جمهوري چك را دارد.
اخراج كارمندان بي دقت
فلوريدا: سه تن از مسئولان يك دانشگاه در فلوريدا به دليل بي توجهي در نگهداري پول نقد و چك هاي اين مكان اخراج شدند. چندي پيش پس از حسابرسي از بخش مالي اين دانشگاه مشخص شد كه صندوق اين مركز آموزشي با ۲۷۵ هزار دلار كسري مواجه است در حاليكه اين رقم در فهرست هزينه هاي دانشگاه وجود ندارد.
به هر حال پس از چند روز مشخص شد، مسئولان بي دقت امور مالي اين دانشگاه مقداري پول نقد و چندين برگ چك را زير كتاب ها و اسنادي كه روي ميز كار آنها قرار داشت انداخته بودند. جالب اينكه تاريخ برخي از چك ها مربوط به ۱۰ سال قبل بود كه به دليل مفقود شدن در لابه لاي كاغذها وصول نشده بود. به همين دليل رئيس دانشگاه سه كارمند بخش امور مالي را به دليل بي دقتي در نگهداري از اوراق بها دار از اين موسسه اخراج كرد.
وكيل آدم ربا
تگزاس: چند ماه قبل يك وكيل ۵۱ ساله در آمريكا وكالت مردي ۳۱ ساله را كه متهم به نگهداري سلاح گرم و جعل اسناد دولتي بود پذيرفت. سپس براي اينكه موكل خود در جريان تحقيقات در بازداشت بسر نبرد با سپردن ۵ هزار دلار وثيقه او را از زندان آزاد كرد و قول داد تا در روز برگزاري دادگاه همراه با موكلش حضور يابد. اما موكل وي ناگهان متواري شد و ديگر به وكيل و يا دادگاه مراجعه نكرد.
به هر حال چند روز قبل اين وكيل مطلع شد كه موكلش در حال تدارك مراسم ازدواج خود مي باشد به همين دليل در روز عروسي به دست هاي داماد دستبند زد و او را ربود. در پي اين آدم ربايي خانواده داماد پول مورد نظر وكيل را پرداختند تا اينكه تازه داماد آزاد بشود. البته اين پايان ماجرا نبود چون وكيل به جرم آدم ربايي بايد در دادگاه محاكمه بشود.

گل و گياه
شيزو ستيليس
000615.jpg
نام علمي: Schizostylis coccinea
خانواده: IRIDACEAE
گياهي است دائمي و نيمه  هميشه  سبز و داراي ريزوم كه گلهاي ستاره اي شكل آن با شش گلبرگ صورتي يا قرمز  رنگ از اواسط تا اواخر پاييز روي گل آذين هاي سنبله ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۴۵سانتي متر مي رسد. جهت كاشت در باغچه هاي حاشيه اي روبه جنوب يا غرب (آفتابگير) مناسب است.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك غني از مواد آلي و مرطوب، فاصله كاشت بين دو بوته ۳۸ سانتيمتر مناسب است. اين گياه خيلي سريع انبوه مي شود، لذا مي بايست هر دو سال يك بار در فصل بهار آن را تقسيم نموده و مجدداً كاشت.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اواسط بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |