دوشنبه ۲۶ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۰ - Jan 16, 2006
نگراني از بروز آنفلوآنزاي پرندگان در غرب كشور
گروه اجتماعي: مسئولان وزارت بهداشت نسبت به گسترش آنفلوآنزاي پرندگان در مرزهاي غربي ايران ابراز نگراني كرده اند.
اين گزارش حاكي است دامنه شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در تركيه به ۳۱ استان اين كشور افزايش يافته و شمار قربانيان آن به ۵ نفر رسيده است.
شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در استانهاي همجوار با مرز ايران بر دامنه نگراني مقامات بهداشتي كشورمان افزوده است، به همين منظور تدابير پيشگيرانه در استانهاي غربي كشور شديدتر شده است.
رئيس  اداره  دامپزشكي  مهاباد در همين زمينه اعلام  كرده است: به منظور پيشگيري از بروز بيماري آنفلوآنزاي  پرندگان، از طيور بيش از ۴۰ روستاي  شهرستان  مهاباد نمونه گيري  شده  و تاكنون  مورد مشكوكي  مشاهده  نشده  است .
دكتر ديلمقاني  در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر در مهاباد افزود: در اين  راستا همچنين  از پرندگان  موجود در تالاب ها و طيور موجود در روستاهاي حاشيه  آنها نيز نمونه گيري  شد. وي  گفت : كارشناسان  مجرب  دامپزشكي  مهاباد با بازرسي  از روستاهاي  منطقه  درصورت  مشاهده  موارد مشكوك، اقدام  به  معدوم  كردن  پرندگان  و طيور كرده و برابر مقررات  بهاي  پرندگان  معدوم  شده  را پرداخت  مي كنند.رئيس اداره  دامپزشكي  مهاباد از مردم  خواست  از خريد مرغهاي  زنده خودداري و از مرغهايي  كه  زير نظر كارشناسان  اداره  دامپزشكي  ذبح  مي شود، استفاده  كنند.
وزارت بهداشت اعلام كرد: غذاي حاوي گوشت ماكيان با درجه ۷۰ به مدت ۳۰ دقيقه طبخ شود. از سوي ديگر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اطلاعيه اي توصيه كرده است: براي رفع وجود احتمالي ويروس آنفلوآنزاي پرندگان، غذاهاي حاوي گوشت ماكيان را با ۷۰ درجه سانتيگراد و حداقل به  مدت ۳۰ دقيقه طبخ كنند.
روابط عمومي وزارت بهداشت در توصيه اين وزارتخانه از هموطنان خواسته شده است براي پيشگيري از بيماري آنفلوآنزاي پرندگان از مصرف تخم مرغ نيم پز و خام نيز پرهيز شود. وزارت بهداشت همچنين از مردم خواسته است در صورت ديدن پرنده تلف شده در محل زندگي خود، بلافاصله آن را به نزديكترين مركز بهداشتي درماني و يا خانه بهداشت اطلاع دهند. همچنين رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت نيز توصيه كرده است كودكان و افرادي كه در ارتباط با پرندگان هستند از تماس مستقيم با پرندگان خودداري كنند و كشتاركنندگان مرغ و زنان خانه دار نيز قبل از خالي كردن شكم مرغ و پس از آن دستان خود را به  دقت بشويند و در حين كار از دستكش استفاده كنند.

۳۰۰ هزار دانش آموز تا پايان سال آموزش شهروندي خواهند ديد
شهرداري تهران تا پايان سال جاري بيش از ۳۰۰ هزار دانش آموز تهراني را آموزش شهروندي خواهد داد.
بنابر اين گزارش شهرداري تهران با استفاده از روش تفكيك زباله به صورت خشك و تر، قصد دارد با كمك و همكاري دانش آموزان مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران نسبت به اجراي اين طرح اقدام كند تا بتواند شهر را سالم تر ساخته و زندگي بهتري را براي شهروندان فراهم كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، هدف از اجراي اين طرح بهينه سازي روش ذخيره سازي، جمع آوري و بازيافت و بازگشت پسماندها، خالص سازي زباله هاي خشك ( مواد مصنوعي) براي بازيافت مواد به چرخه توليد، جلوگيري از هدر رفتن سرمايه هاي ملي و كمك به اقتصاد كلان كشور، به حداقل رساندن دفن زباله  و حذف آن در آينده ، ارتقاي سطح كيفيت خدمات شهري، حفظ محيط زيست و جلوگيري از توليد و انتشار آلودگي ها، ارتقاي سطح فرهنگ عمومي در برخورد با پسماندها مي باشد.
اين گزارش حاكيست در روش اجرايي اين طرح زباله ها در محل توليد به دو قسمت تر و خشك تفكيك شده و به صورت جداگانه در دو مخزن نگهداري مي شود. زباله هاي تر طبق روال هر شب راس ساعت ۹ در كيسه هاي تيره رنگ بصورت سر بسته جلوي واحدهاي شهري قرار مي گيرد و زباله هاي خشك پس از فشرده سازي در كيسه هايي به رنگ روشن ريخته شده و در ايامي از هفته و يا ساعاتي كه از طرف شهرداري اعلام خواهد شد تحويل پيمانكاران مربوط داده
مي شود.

مديرعامل سازمان تأمين  اجتماعي اعلام آمادگي كرد:
پرداخت۲۰۰ هزار تومان عيدي
به بازنشستگان و مستمري بگيران
000552.jpg
گروه اجتماعي _ ليلا خاكسار: با حذف آئين نامه هاي دست و پاگير كه بخشنامه آن در هفته جاري صادر شد به دنبال تسهيل و روانسازي امور بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي هستيم.
مهندس داود مددي در اولين مصاحبه مطبوعاتي خود در جمع خبرنگاران ضمن اعلام اين مطلب گفت: حذف آزمايشات پزشكي در بدو ورود به كار بيمه شدگان يكي از اقدامات دست و پاگيري بود كه با حذف آن به دنبال تسهيل در امور هستيم.
وي گفت: سازمان ۵/۳ ميليارد تومان از مردم پول دريافت مي كرد و در عوض ۴ ميليارد تومان هزينه هاي جانبي و ساختمان و غيره وجود داشت و با اين روش روندي اعصاب خردكن براي افراد به وجود مي آورد. از اين پس تنها به فرم هايي كه در بدو ورود استخدام پر مي شود اكتفا خواهيم كرد.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در ادامه افزود: ما به دنبال اين هستيم كه از حالت تصدي گري خارج و نقشي نظارتي را دنبال كنيم. توسعه كارگزاريها و شعبات تامين  اجتماعي در راستاي دستيابي به همين اهداف بوده است.
مددي در ارتباط با ادامه كار خود در سازمان تامين اجتماعي و پايداري در پست مديريت عاملي اين سازمان گفت: حكمي كه در حال حاضر از سوي دولت به بنده ابلاغ شده ۳ سال است و تا زماني كه بخواهند خواهم ماند و هدف خدمتگزاري است و باقي صحبتها شايعاتي بيش نيست.
مهندس مددي در پاسخ به اين سؤال كه بحث مطالبات سازمان از دولت به كجا رسيد، با توجه به اين كه اين مبالغ مي تواند نقش مؤثري در پيشبرد امور بيمه شدگان داشته باشد، گفت: اين مطالبات ۹۳۵ ميليارد تومان است كه تنها ۶۰۰ ميليون آن پرداخت شده و قرار بر اين است كه تا انتهاي برنامه چهارم اين مطالبات به صورت كامل پرداخت شود؛ با توجه به اين كه اين پرداخت ها مي تواند در اجراي طرح همسان سازي حقوق بازنشستگان نقشي قابل توجه داشته باشد.
مددي همچنين به رشد ۲۲ درصدي بودجه سازمان اشاره كرد و گفت: بودجه سال ۸۵ به پنج هزار و ۹۸۱ ميليارد تومان رسيده كه اميدواريم بتوانيم با اين رشد خدمات بهتري براي بيمه شدگان داشته باشيم.
وي همچنين به بيمه بيكاري اشاره كرد و گفت: پيش بيني هزينه اين بيمه در سال ۸۵ ، ۴۴۳ ميليارد تومان است كه ۳۲۰ ميليارد پيش بيني درآمد داريم و از سوي ديگر ۱۲۰ ميليارد تومان با كسري بودجه در اين بخش مواجه خواهيم بود.
وي همچنين در خصوص سرمايه گذاريهاي سازمان و شركتهايي كه از سوي سازمان مانند شركت «شصتا» وارد سرمايه گذاري مي شوند و نحوه عملكرد آنها گفت: نحوه سرمايه گذاريهاي سازمان بر چهار محور اصلي پايدار است و اين چهار محور عبارتند از:
۱ _ سرمايه گذاريهايي كه بازدهي مناسب داشته باشند. ۲ _ ضريب نقدشوندگي هاي آنها مورد قبول باشد.
۳ _ ريسك پايين داشته، به دليل اين كه اين پولها امانت هايي است كه از سوي مردم به سازمانهاي بيمه گر سپرده شده و بايد خطر ريسك آنها كمتر باشد.
۴- اين كه نقش مديريت سازمان تامين  اجتماعي در آنها كم رنگ باشد.
مديرعامل سازمان تامين  اجتماعي در ارتباط با عيدي بازنشستگان و مستمري بگيران و نحوه رسيدگي به امور آنها گفت: در صورت تصويب دولت ما آمادگي داريم تا سقف ۲۰۰ هزار تومان به بازنشستگان و مستمري بگيران عيدي بدهيم. البته اين در صورتي است كه دولت و بقيه سازمانها هماهنگي خود را اعلام كرده و ناهماهنگي در ميان بقيه سازمانها به وجود نيايد.
وي همچنين افزود: به دنبال راههايي براي تسهيلات بيشتر در امور بازنشستگان هستيم تا براي دريافت حقوق و يا عوض كردن دفترچه هاي بيمه خود مجبور به تحمل سختي و قرارگرفتن در صفهاي طولاني نباشند؛ ضمن اين كه نبايد از اين نكته غافل ماند كه سيستمهايي مانند كارت هوشمند و عابربانك خيلي در ارتباط با بازنشستگان و مستمرِي بگيران پاسخ نداده و در حال حاضر ۲۸۰ هزار نفر از مستمري بگيران از طريق پست بانك حقوق خود را دريافت مي كنند كه البته در اين مورد نيز نارضايتي هايي وجود دارد، تدابير جديدي براي تسهيل اين امور در دست داريم كه اميدواريم هرچه زودتر عملي شود.
مهندس مددي در ارتباط با يكي از مهمترين مشكلات سازمان تامين  اجتماعي نيز گفت: فرار بيمه اي همچنان از مشكلات مهم ماست كه منجر به كاهش درآمد و در نهايت كاهش خدمات به بيمه شدگان مي شود و اين خطري است كه به شدت سازمان را تهديد مي كند و اين در حالي است كه روزانه فقط در تهران ۳ هزار و پانصد نفر به جمع مستمري بگيران افزوده مي شود و ما پيوسته به دنبال افزايش تعداد بازرسان و مؤسسات حسابرسي هستيم تا با كنترل بيشتر بتوانيم كارگاهها و كارفرماياني كه فرار بيمه اي دارند را به جمع بيمه شدگان اضافه كنيم.

كنكور۸۵ يك مرحله اي و تستي معدل دانش آموزان
پيش دانشگاهي در كنكور اعمال مي شود
كنكور۸۵ يك مرحله اي و تستي معدل دانش آموزان پيش دانشگاهي در كنكور اعمال مي شود
ايسنا: ثبت نام آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي كشور تا روز جمعه ۳۰ دي ماه سال جاري ادامه دارد.
دكتر توكلي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر، گفت: آن دسته از داوطلباني كه تاكنون نتوانسته اند در كنكور ثبت نام كنند مي توانند تا روز جمعه با مراجعه به سايت اينترنتي سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام خود در اين آزمون سراسري اقدام كنند.
وي با بيان اينكه كنكور ۸۵ همانند سال گذشته برگزار مي شود، افزود: آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ در يك مرحله و به صورت تستي چهارگزينه اي طي روزهاي هشتم الي دهم تير ماه سال آينده در حوزه هاي امتحاني سراسر كشور به صورت همزمان برگزار مي شود.
معاون سازمان سنجش ادامه داد: در كنكور سراسري ۸۵ داوطلبان هر يك از گروه هاي آزمايشي پنج گانه در يك جلسه به سوالات دروس عمومي و اختصاصي خود پاسخ مي دهند.
وي گفت: سوالات كنكور ۸۵ از كتب نظام آموزشي سالي واحدي طراحي مي شود و ليست منابع و حذفيات كنكور نيز از طريق سازمان سنجش اعلام و منتشر شده است و هم اكنون در سايت اينترنتي سازمان قرار دارد.
دكتر توكلي با اشاره به تاثير مثبت معدل در آزمون امسال، گفت: در كنكور ۸۵ تنها معدل با تاثير مثبت و به عنوان يك درس عمومي با ضريب ۲ تنها براي آن دسته از داوطلباني اعمال مي شود كه هم اكنون در دوره پيش دانشگاهي تحصيل مي كنند.
معاون سازمان سنجش تاكيد كرد كه معدل براي ساير داوطلبان كنكور اعمال نمي شود.

اجلاس منطقه اي سياست گذاري
علم و فناوري در تهران برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: نخستين اجلاس منطقه اي «سياست گذاري علم و فناوري» از يكم تا سوم بهمن امسال به ميزباني كميسيون ملي يونسكو با هدف بررسي سياست گذاري علم و فناوري در ايران و منطقه آسيا و اقيانوسيه، در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، دكتر محمد توكل، دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود:  در اين اجلاس نمايندگان مجالس، اعضاي كميسيون علوم و فناوري و معاونان فرهنگستان كشورهاي تركمنستان، قزاقستان، پاكستان، تاجيكستان، ازبكستان، افغانستان، هنك كنگ، تايلند، فنلاند، كره جنوبي و كوبا و يك نفر از اقيانوسيه حضور دارند.
وي خاطرنشان كرد: از كشورمان نيز بسياري از وزارتخانه ها و سازمان هاي ذي ربط در رابطه با سياست گذاري علم و فناوري از جمله شوراي عالي انقلاب فرهنگي، كميسيون علوم، معاونان پژوهشي وزارتخانه  هاي صنايع، آموزش و پرورش، جهاد كشاورزي و سازمان صدا و سيما حضور خواهند داشت.
دكتر توكل گفت: سازمان يونسكو، بخش هاي علمي، فرهنگي و آموزشي و ارتباطاتي سازمان ملل متحد را تشكيل مي دهد كه در حوزه فرهنگ، آموزش، توسعه علوم، مهندسي و علوم انساني و اجتماعي و ارتباطات فعاليت داشته و مسايل مربوط به همكاري هاي بين المللي در اين زمينه ها را برعهده دارد.
وي افزود: سازمان يونسكو در هر كشوري داراي يك دستگاه رابط با حوزه ها، وزارتخانه ها و سازمان هاي مرتبط آن كشور در پنج حوزه كاري مربوطه است كه ساير سازمان ها اين ساختار و پل ارتباطي را ندارند و اين يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد يونسكو در مقايسه با ساير سازمان هاي ملل متحد است.
به گفته دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران، كميسيون ملي يونسكو رابط ميان وزارتخانه ها و دستگاه هاي بزرگ كشور از جمله وزارتخانه هاي علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، سازمان محيط زيست و صدا و سيما با سازمان يونسكو و مؤسسات وابسته به آن در دنيا و كشورهاي عضو است.
دكتر توكل افزود: با توجه به اين كه يكي از اولويت هاي كاري يونسكو در حوزه علوم، سياست گذاري علم و فناوري در جهان است و در اين رابطه طي دو سال گذشته چهار اجلاس منطقه اي در قاره هاي مختلف برگزار شده و اجلاس تهران، پنجمين اجلاس منطقه اي به شمار مي رود.
وي با تأكيد بر اين كه اين اجلاس تنها يك سمينار نيست، بلكه به مباحث علمي و كارشناسي مي پردازد، اظهار داشت: همه شركت كنندگان اين اجلاس جزو مسئولان كشورهاي عضو هستند و هشت سخنراني نيز از سوي صاحب نظران، استادان و محققان متخصص در امر سياست گذاري علم و تكنولوژي در اين اجلاس علاوه بر سخنراني مسئولان مربوطه ارائه خواهد شد.
دكتر توكل با اشاره به بررسي مقاله هاي رسيده به اين اجلاس گفت: قرار است ۲۰ مقاله پيرامون علم و تكنولوژي، نحوه اجرا و نظارت آن توسط صاحب نظران و كارشناسان مختلف منطقه آسيا و اقيانوسيه ارائه شود و در پايان هر مقاله، متخصصان و نمايندگان كشورهاي شركت كننده در اجلاس به بحث و تحليل مي پردازند.
وي درباره فعاليت هاي يونسكو در زمينه علم و فناوري در كشور گفت: يكي از فعاليت هاي تخصصي يونسكو، حوزه علوم و مهندسي است كه در سال هاي اخير كميسيون علمي مهندسي آب، زمين شناسي، اقيانوس شناسي كه از كميته هاي وابسته به يونسكو هستند، در زمينه مبادله آخرين دستاوردهاي علمي در خارج از كشور فعاليت مي كنند. همچنين كميته ملي اخلاق زيستي و كميته هاي مرتبط با حوزه هاي علمي و مهندسي، علوم محض و حوزه هاي علمي و كاربردي در زمينه تبادل كارشناسي پروژه هاي علمي و حمايت از آنها فعاليت مي كنند.
وي در پايان تصريح كرد: براي رسيدن به علوم و تكنولوژي جديد به تبادل اطلاعات و تجربيات با كشورهاي مختلف دنيا نياز داريم كه اميدواريم با برگزاري اجلاس تهران به اين مهم دست يابيم.

نگراني وزارت بهداشت نسبت به گسترش
آنفلوانزا در مرزهاي غربي ايران
ايسنا: رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن ابراز نگراني شديد از گسترش آنفلوانزاي پرندگان در ۲۶ استان تركيه، گفت: آخرين گزارش هاي سازمان فائو (FAO ) احتمال بومي شدن بيماري را در كشور تركيه مي دهد.
دكتر محمدمهدي گويا توضيح داد: گزارش هاي اوليه سازمان جهاني بهداشت نشان داده كه كودكان مبتلا در كشور تركيه مستقيما با پرندگان به ويژه پرندگان تلف شده در تماس بوده اند لذا عدم تماس با پرندگان در پيشگيري از ابتلا حائز اهميت است. وي با بيان اين كه چنانچه بيماري به حالت بومي درآيد كنترل آن به آساني بين پرندگان امكانپذير نيست، توصيه كرد: كودكان و كساني كه با پرندگان در تماس هستند (عمدتا در مناطق روستايي) از تماس مستقيم با پرندگان اكيدا خودداري كنند و در صورت دست زدن پس از تماس دستها را به دقت با آب و صابون شست وشو دهند.
رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت افزود: كساني كه به بريدن سر مرغ، كندن و يا خالي كردن شكم پرندگان و يا در مرغداري اشتغال دارند بايد دستها را به دقت شست وشو دهند. زنان خانه دار هم حين پاك كردن مرغها از دستكش استفاده كنند و گوشت مرغ و تخم مرغ را به هيچ وجه به صورت نيمه پز مصرف نكنند.
دكتر گويا با بيان اين كه چنانچه ساكنان مناطق مرزي به علايم آنفلوانزا دچار شدند بايد از خوددرماني پرهيز كنند، ادامه داد: اين افراد مي توانند با مراجعه به مراكز درماني تحت معاينه و درمان قرار گيرند.
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت در پايان يادآور شد: از علايم آنفلوانزا، تب، سردرد، گلودرد، سرفه و آبريزش است. در بين مبتلايان آنفلوانزاي پرندگان اختلالات شديد تنفسي بروز مي كند كه نهايتا به بستري فرد در بيمارستان و ICU منتهي شده و گاه اسهال در اين مبتلايان بروز مي كند.

مجمع عمومي شبكه ارتباطي سازمانهاي
غيردولتي زنان تشكيل شد
000558.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: مجمع عمومي شبكه ارتباطي سازمانهاي غيردولتي زنان برگزار شد.
فاطمه كروبي دبير مجمع عمومي اسلامي بانوان درچهارمين نشست شبكه ارتباطي تشكل هاي غيردولتي گفت: بنابر تفكر غالب درجامعه، احزاب، نهادهاي سياسي و انجمن ها، نهادهايي كاملاً غيرسياسي هستند در صورتي كه اين دو نهاد مي توانند با هم تعامل داشته باشند. احزاب براي اصلاح مديريت كلان جامعه با امكانات خود وبا استفاده رسانه ها و اساتيد ، عملكرد حزب حاكم را به نقد مي كشند و اگر از سوي مردم به روي كار نيامده باشند و نتوانند براي آنها خدمات اجتماعي ارائه دهند شكست خواهند خورد. احزاب و تشكل هاي غيردولتي براي ارائه همين خدمات مي توانند با هم همكاري كنند و تشكل ها امكانات دولتي را كه براي مردم است در جاهايي كه صلاح است استفاده كنند.
فاطمه كروبي در ادامه گفت: استمرار و بقاي NGO ها با مساعدت مسئولان و پشتيباني آنها امكان پذير است. اين در حالي است كه احزاب نيز نبايد از تشكل ها به عنوان يك ابزار در انتخابات استفاده كنند.
در اين نشست منيژه ساساني مدير كل امور زنان وزارت كشور با اشاره به ظرفيت هاي بالاي تشكل  ها در ايران گفت: براساس آخرين آمار تعداد تشكل هاي غيردولتي در كشورهاي اسلامي چون مصر ۳۵ هزار، تركيه ۸ هزار، اردن ۴ هزار است. در ايران در سال ۱۳۷۹ تنها ۲۵۰ سازمان غيردولتي كه به امور خيريه و خدماتي مي پرداختند وجود داشت. از سال ۸۱ تشكل هاي غيردولتي با رويكرد فرهنگي و اجتماعي روبه  افزايش گذاشت به طوري كه ۴۱ درصد از  آنها به موضوعات فرهنگي، ۲۱ درصد مسائل اجتماعي و ۱۶ درصد به امور خيريه پرداخته اند.
وي در مورد افزايش تعداد تشكل ها گفت: اين مسأله دو دليل مي تواند داشته باشد؛ يا اقشار علمي و فرهنگي جامعه به تأسيس و فعاليت در اين تشكل ها رو آورده اند يا اين كه ما بر خلاف آنچه در ظاهر وجود دارد يك گام به عقب رفته ايم. به طوري كه تشكل هايي كه با موضوع امور خيريه هستند افزايش چشمگيري نداشته اند.وي در ادامه گفت: اين تشكل ها با وجود اهميتي كه دارند در صورت عدم توجه به آنها مي توانند ما را در موقعيت نامناسب قرار دهند. براي همين منظور تشكل ها به سه دسته تقسيم مي شوند دسته اي نياز به حمايت جدي دولت دارند و دولت اسلامي خود را موظف مي داند در جهت استقرارشان از آنها حمايت كند. دسته اي ديگر تنها نياز به هدايت دارند. اين دسته رشد لازم را داشته و در صورت حمايت هدايتي دولت و اتصال آنها به مراكز دين و دانش مي توانند از خدمات «دولت خدمات» استفاده كنند. دسته آخر استحقاق نظارت بيشتر را دارند تا در مسير اهداف نظام قرار گيرند. در اين بين تشكل هاي غيردولتي زنان موقعيت حساس تري دارند. وي در ادامه تأكيد كرد دولت موظف است تشكل هاي غيردولتي را حمايت كند. آنها مي توانند به عنوان ابزار خدمت رساني عمل كنند.دكتر علي رحماني فضلي قائم مقام شوراي عالي امنيت ملي در دومين روز از نشست تشكل هاي غيردولتي زنان با اعلام اين كه سازمانهاي غيردولتي بايد قانونمند شوند گفت NGO ها نبايد سياسي باشند البته اين به اين معنا نيست كه ابزار كار گروه ها و احزاب قرار نگيرند. وي با تأكيد بر اين كه براي توسعه و گسترش سازمانهاي غيردولتي بايد از تمامي ظرفيت هاي موجود استفاده كرد ،گفت: در آينده اي نه چندان دور سازمانهاي غيردولتي در زمينه مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادي، ارتباطات و دموكراسي گسترش چشمگيري خواهند داشت. آنها مي توانند براي افزايش سطح فرهنگ مردم در زمينه هاي مختلف از جمله انرژي هسته اي تأثير بسزايي داشته باشند.
در ادامه نشست روز دوم، كانديداهاي شوراي مركزي براي شركت در انتخابات خود را معرفي كردند.در اين بين زنان از كانديداتوري يكي از اعضاي مرد شبكه ارتباطي تشكل هاي غيردولتي ممانعت به عمل آوردند.
شكوه نوايي نژاد رئيس شبكه ارتباطي تشكل هاي غيردولتي زنان در گفت وگو با خبرنگاران در مورد تغيير بخشهايي از اساسنامه گفت: بر اساس نظر نمايندگان تشكل هاي غيردولتي زنان تعداد اعضاي شوراي مركزي از ۷ نفر به ۱۵نفر افزايش يافت. به دليل گسترش فعاليت هاي سازمانهاي غيردولتي زنان در شهرستانهاي مختلف در تغييرات اساسنامه مقرر شد ۷ نفر از اعضاي شوراي مركزي از شهرستانهاي مختلف انتخاب شوند.

«طرح كاهش تعطيلات» متوقف شد
گروه اجتماعي: هيأت دولت با طرح نمايندگان مجلس براي تغيير در تعطيلات رسمي كشور مخالفت كرد.
اين طرح كه از سوي ۲۸ نماينده مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شده بود پيش تر نيز واكنش هاي متفاوتي دربر داشت.
دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت اعلام كرد پس از بررسي طرح «تعيين تعطيلات رسمي كشور» در جلسه هيأت وزيران اعضاي دولت با اين طرح مخالفت كردند.
براساس اين طرح تعطيلات رسمي كشور به جز روزهاي جمعه در طول سال حداكثر ۲۲ روز تعيين شده بود.
بنابر نتايج به دست آمده در كميسيون اجتماعي مجلس مقرر شده بود تعطيلي روزهاي ۱۲فروردين، ۱۵خرداد، شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) و شهادت حضرت امام رضا (ع) و ولادت حضرت علي (ع) از تقويم رسمي كشور حذف شود و روز شهادت امام رضا(ع) تنها در استان خراسان رضوي تعطيل اعلام شود.
پس از اعلام اين طرح واكنش هاي متفاوتي از سوي مردم و مسئولين به وجود آمد. تعدادي از علما و روحانيون نيز با ارسال نامه هايي به مجلس يا انجام مصاحبه هاي مطبوعاتي نارضايتي خود را از تصويب اين طرح اعلام كردند و از نمايندگان مجلس خواستند تا دقت بيشتري را در اين زمينه مبذول نمايند.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي از جمله مراجع تقليدي بود كه مخالفت صريح خود را با اين طرح اعلام كرد. وي حتي بحث بر سر اين مسئله را منع كرد چه رسد به تصويب آن.
پس از آن حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي، در اين باره توضيح داد: در دو سه روز اخير بعد از آن كه اخباري مربوط به تغيير تعطيلات رسمي كشور از سوي مجلس منتشر شده، نگراني هايي از جانب بعضي از مردم و علما و روحانيون و حضرات مراجع به مجلس رسيد كه نشان دهنده نگراني است. بنده عرض مي كنم اين مسئله در مراحل مقدماتي است و هنوز تا تصويب نهايي فاصله دارد. قطعاً نمايندگان مجلس كه آرمان هاي ديني و احساسات مذهبي مردم را همواره مد نظر دارند به اين جهات توجه خواهند كرد و مخصوصاً ما از راهنمايي آقايان علما و حضرات مراجع استفاده خواهيم كرد. من رئيس كميسيون اجتماعي را كه اين موضوع در آنجا مطرح شده بود، ديروز به دفترم دعوت كردم و در اين باب با ايشان صحبت كردم و نكاتي را متذكر شدم كه انشاءالله رعايت خواهند كرد.
گفته مي شود كه پس از آن طرح كاهش تعطيلات رسمي كشور از دستور كار كميسيون اجتماعي خارج شد و بالاخره ۳۱ مردادماه سال جاري از سوي رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي خروج طرح كاهش تعطيلات رسمي كشور را از دستور كار كميسيون اعلام كرد.
اما ۱۰ مهرماه سال جاري اعلام وصول تعديل تعطيلات رسمي كشور از سوي مجلس اعلام وصول شد و گفته شد كه اين طرح كه به امضاي تعدادي از نمايندگان رسيده، پس از بررسي در كميسيون تخصصي آن، به نوبت در صحن علني مجلس بررسي مي شود.
و بالاخره در ۲۸ آذرماه طرح مزبور كميسيون ارائه كننده  آن، كميسيون اجتماعي، به اتفاق آراء رد شد.
موسي الرضا ثروتي، نماينده بجنورد و يكي از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس، درباره دلايل رد اين طرح گفته بود:علت اصلي رد اين طرح اين بود كه اولاً تعطيلات به اندازه كافي كم نشده بود و همان تعطيلات سابق (۲۲روز) بود، ۴ يا ۵ روز كم شده بود اما در عوض ۴ يا ۵ روز اضافه شده بود. در اين طرح ۲۹ اسفند، ۱۲ و ۱۳ فروردين، عيدقربان، و ۱۵خرداد از تعطيلات رسمي حذف شده بود،  در مقابل يكسري تعطيلات ديگر اضافه شده بود.
و سرانجام ديروز هيأت دولت نيز مخالفت خود را با اين طرح اعلام كرد تا پرونده گشوده طرح كاهش تعطيلات رسمي كشور براي مدت طولاني بسته شود. بنابر تحقيقات انجام شده ايران با داشتن ۱۳۶ روز تعطيلي گوي سبقت را از ساير كشورهاي جهان ربوده است. ميانگين تعطيلي در اكثر كشورهاي دنيا كه معمولاً دو روز آخر هفته تعطيلند، ۱۱۰ روز اعلام شده است.

توضيح و تصحيح
توضيح وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي
در خبر «فراموشي نظارت بر رستورانهاي بين راهي» كه چهارم دي ماه در صفحه ۶ چاپ شد جمله كنترل ۲۴۰ مركز عرضه مواد غذايي توسط يك بازرس صحيح است.

اصلاحيه كانون وكلاي دادگستري مركز
در خبر مصاحبه مطبوعاتي «رئيس كانون وكلاي دادگستري مركز» كه بيستم دي ماه در صفحه ۶ چاپ شده بود،خط آخر از ستون اول:« از ميان ۷۵ نفر ثبت نام كنندگان جهت عضويت در هيأت مديره، دادگاه انتظامي قضات وكلاي واجد صلاحيت را معرفي خواهد نمود» و در پاراگراف دوم از ستون آخر: «در آزمون سال آينده كه در ارديبهشت ماه برگزار مي شود براي حدود ۲۵۰ نفر پروانه وكالت صادرمي شود» صحيح است.

مصرف فراوان مايعات علايم سرماخوردگي
را سريعا برطرف مي كند
ايسنا: متخصصان معتقدند با استراحت، مصرف فراوان مايعات و قرقره آب نمك، علايم سرماخوردگي به سرعت بهبود مي يابد و در نتيجه از بروز عفونت هاي تنفسي پيشگيري مي شود.
دكتر «رضا اكبري» متخصص داخلي ضمن بيان اين مطلب گفت: بيش از ۲۰۰ نوع ويروس با آسيب رساندن به دستگاه تنفسي فوقاني منجر به بروز علايم سرماخوردگي همچون سرفه، آب ريزش بيني، تب و ... مي شوند كه اگر اين علايم، سريع برطرف شوند، بيماري به مرحله حاد يعني عفونت ويروسي نخواهد رسيد.
وي ادامه داد: دوره بيماري سرماخوردگي يك هفته است اما اگر با علايمي همچون سردرد شديد، ضعف، بي اشتهايي و تهوع ادامه يابد، آنفلوانزاست و لزوم درمان دقيق تر بيمار توسط پزشك ضرورت مي يابد.

اصلاح شيوه زندگي و رژيم غذايي بهترين
راه پيشگيري از افزايش وزن
ايسنا: اصلاح شيوه زندگي و رژيم غذايي بهترين راه پيشگيري از افزايش وزن و ارتقاي سطح سلامت در افراد چاق است.
به گفته متخصصان تغذيه بسياري از داروهاي كاهنده وزن حاوي موادي هستند كه براي سلامتي افراد زيانبارند. با توجه به ارتباط اين مواد و بروز بيماري هاي قلبي - عروقي، سكته هاي مغزي و حتي مرگ پژوهشگران توصيه مي كنند، افراد چاق براي حل مشكل خود از مصرف داروهاي كاهنده وزن بدون تجويز پزشك پرهيز كنند و به انجام فعاليت هاي ورزشي، تغيير شيوه زندگي و رژيم غذايي مناسب روي آورند.

ديابت پنجمين عامل مرگ انسانهاست
ايسنا: سازمان بهداشت جهاني، ديابت را پنجمين عامل مرگ انسانها اعلام كرد.
صنايع دارويي انگليس با ارائه گزارشي در خصوص ديابت اعلام كرد: بيماران مبتلا به ديابت در مقايسه با ديگران ۱۰ سال كمتر عمر مي كنند و حداقل دو برابر، بيشتر به بيماري هاي قلبي و سكته مبتلا مي شوند.

آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور در دست اصلاح است
ايسنا: سرپرست معاونت فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي از انجام اصلاحات در آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور خبر داد.
فرخ ملكوند افزود: بازنشستگي پيش از موعد در مشاغل سخت و زيان آور مربوط به تبصره الحاقي به ماده ۷۶ قانون تامين اجتماعي، قانوني پايدار و دائمي است.
وي تصريح كرد: آيين نامه مربوط به مشاغل سخت زيان آور تاكنون دو بار تمديد شده كه آخرين بار تا پايان شهريور ۸۵ است.
سرپرست معاونت فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي گفت: اين اصلاحات با همكاري وزارت كار و امور اجتماعي انجام شده است كه در صورت نهايي شدن با رويكرد حفظ منافع كارگران و افرادي كه در اثر شغل سخت و زيان آور دچار فرسودگي جسمي و روحي مي شوند، مبناي عمل قرار مي گيرد.
به گفته وي سالانه حدود ۲۳۰ هزار تقاضا به كميته هاي مشاغل سخت و زيان آور و كميته هاي استاني ارائه مي شود كه با ۱۰۰ هزار مورد آن موافقت شده و مستمري بازنشستگي برقرار مي شود.

از ترساندن كودكان بپرهيزيد
000555.jpg
ايسنا: ترس، اثرات نامطلوبي را بر جسم و روان كودكان بر جاي مي گذارد؛ به طوري كه احتمال ابتلا به لكنت زبان، شب ادراري، افسردگي، كمرويي و اختلال شخصيت را در آنها افزايش مي دهد.
دكتر «محمد نوروزي» روانپزشك ضمن بيان مطلب فوق گفت: برخي والدين به منظور تعليم و تربيت كودك خود از روش ترساندن استفاده مي كنند اما بايد دانست چنين كودكاني بيش از سايرين در معرض ابتلا به اختلالات رواني خصوصا افسردگي و بي هويتي در آينده قرار مي گيرند.
وي با اشاره به اين كه ترس ممكن است به علت هيجان هاي عاطفي، فشارهاي روحي و تنش هاي عصبي و اضطراب نيز در كودك تظاهر كند، افزود: در اين صورت مشكلات روحي غيرقابل جبراني در سال هاي پس از نوجواني ايجاد مي شود.

حوادث جاده اي هر سال به اندازه يك سال
جنگ تحميلي قرباني مي گيرد
فارس : رئيس مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور گفت: حوادث جاده اي هر سال در كشور به اندازه يك سال جنگ تحميلي قرباني مي گيرد و متاسفانه سيستم درمان و امداد و نجات كشور براي خدمات دهي به اين آسيب ديدگان منسجم و هماهنگ نيست و تخصيص منابع در اين زمينه به درستي انجام نمي شود.
فرزاد پناهي افزود: وزارت بهداشت سياست گذار حوزه درمان و سلامت عمومي جامعه است و اگرچه جمعيت هلال احمر امكانات و توانايي هاي بسيار خوبي براي امداد و نجات آسيب ديدگان حوادث در اختيار دارد اما امكانات درمان پس از نجات در سيستم درماني كشور و در دانشگاههاي علوم پزشكي مستقر است بنابراين همكاري اين دو نهاد براي امداد، نجات و درمان آسيب ديدگان حوادث اجتناب ناپذير است.
وي ادامه داد: به توانايي هاي هلال احمر در امداد و نجات آسيب ديدگان حوادث واقف هستيم اما احداث بيمارستانهاي صحرايي و درمان آسيب ديدگان حوادث، تخصصي است كه در اختيار وزارت بهداشت است بنابراين با توجه به اينكه سياست گذار امور درماني كشور وزارت بهداشت است، اقدامات درماني هلال احمر بايد با هماهنگي وزارت بهداشت انجام شود.

طرح هاي منتخب جشنواره كارآفريني
شيخ بهايي در «بورس ايده»
گروه علمي فرهنگي: مجموعه طرح هاي منتخب، همزمان با برپايي سومين جشنواره كارآفريني شيخ بهايي در «بورس ايده» كشور ارايه مي شوند.
دكتر كورش خسروي، دبير «سومين جشنواره كارآفريني شيخ بهايي» با اعلام اين خبر گفت: بورس ايده به عنوان يك بازار كه در آن ارايه دهندگان طرح و متقاضيان (سرمايه گذاران) حضور دارند، در سه بخش- طرح هاي كسب و كار، طرح هاي فناوري و طرح هاي اجرايي- فعاليت دارد. وي با اشاره به اين كه «بورس ايده» از ساز و كاري رسمي برخوردار بوده و دربرگيرنده ضمانت اجرايي و قانوني است، يادآور شد: شوراي سياستگذاري بورس ايده در رأس آن وجود دارد كه متشكل از نمايندگان بخش هاي خصوصي و دولتي بوده و هسته اصلي بورس ايده را تشكيل مي دهند.خسروي اظهار داشت: بورس ايده كه يكي از بخش هاي جشنواره كارآفريني شيخ بهايي است، رفته رفته نقش خود را در ميان طراحان و سرمايه گذاران داخل و خارج كشور پررنگ تر مي سازد.
دبير سومين جشنواره كارآفريني شيخ بهايي گفت: در جشنواره سوم، خريد و فروش سهام شركت هاي كوچك توسط (SME S) نيز ممكن بوده و آن گروه از شركت هاي نوپا و در حال رشد كه براساس يك فناوري جديد شكل گرفته اند، مي توانند براي جلب سرمايه گذار بخشي از سهام خود را عرضه كنند.وي هدف نهايي از برگزاري بورس ايده را به وجود آوردن بازار دايمي كه از ساز و كار حقوقي و قانوني به طور كامل برخوردار است، مطرح كرد.
«سومين جشنواره كارآفريني شيخ بهايي» با هدف ترويج و توسعه فرهنگ خلاقيت، نوآوري و كارآفريني و نيز شناسايي و تشويق ايرانيان كارآفرين سراسر جهان از سوي شهرك علمي- تحقيقاتي اصفهان در هتل عباسي اصفهان برپا مي شود.
علاقه مندان به كسب اطلاعات بيشتر به پايگاه اينترنتي اين جشنواره به نشاني www.shef.ir مراجعه كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |