دوشنبه ۲۶ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۰ - Jan 16, 2006
با حضور خانواده شهدا و شماري از مسؤولان و اصحاب رسانه برگزار شد
گراميداشت اربعين شهداي سقوط
هواپيماي سي - ۱۳۰ در تهران
000633.jpg
گروه اجتماعي: آيين گراميداشت چهلمين روز شهادت خبرنگاران و عكاسان راويان صادق اخبار و اطلاعات و غيورمردان ارتش جمهوري اسلامي ديروز در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) با حضور پرشكوه شهروندان تهراني و خانواده هاي آنان و شماري از مسوولان كشوري و لشكري برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه با حزن و اندوه دوستداران اصحاب رسانه ها و شماري از فرماندهان يگان هاي نظامي و انتظامي همراه بود، ياد و خاطره شهداي سانحه هوايي ۱۵ آذرماه گرامي داشته شد.
در اين مراسم كه حضور پرشكوه خبرنگاران صداوسيما و روزنامه ها و خبرگزاري ها را به همراه داشت، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز درباره پيگيري حقوق مادي و معنوي شهداي سانحه هواپيماي سي _ ۱۳۰ تاكيد كرد: همه آنچه را ما دنبال آن بوديم به دست آمده به اين معني كه مهمترين هدف بعد معنوي ماجرا و جايگاهي است كه بايد شهداي خبرنگار در جامعه داشته باشند كه اين مهم با اظهارنظر به موقع و منطبق بر قانون بنياد شهيد تحقق يافته است.
وي همچنين افزود: بحث مربوط به ديه شهداي خبرنگار نيز دنبال شده و منابع آن تامين و به زودي پرداخت مي شود.
در اين مراسم همچنين رييس شوراي سياستگزاري ائمه جمعه كشور با اشاره به جايگاه والاي شهداي سانحه هوايي در ميان مردم و نزد خداوند گفت: شهادت افتخاري است كه امروز خانواده هاي شهداي سانحه هوايي بايد با رويي گشاده به آن ببالند.
حجت الاسلام سيدرضا تقوي افزود: قطعا آن ها كه در اين حادثه شهيد شدند، ثمره اخلاق نيك و اخلاصشان در زندگي را با شهادت از خداوند گرفتند كه بزرگترين درس براي بازماندگان آنان و مردم است.
در مراسم اربعين شهداي سانحه سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ مسعود توانا دبير اجرايي مراسم از تكميل پرونده شهادت سرنشينان هواپيما خبر داد و گفت: حادثه غم انگيز ۱۵ آذرماه سال جاري همه را به غم نشاند و مسووليت بنياد شهيد به عنوان نهادي كه از اين پس بايد خدمتگزار پرافتخار خانواده شهدا باشد را بيش از پيش سنگين كرد. وي با اشاره به اينكه خانواده هاي شهداي هواپيماي سي _ ۱۳۰ همانند ساير خانواده هاي شهدا از امكانات و خدمات تعريف شده بنياد شهيد بهره مند خواهند شد گفت: پرونده هاي شهادت اصحاب رسانه ها به تازگي از طريق ارتش در اختيار بنياد شهيد قرار گرفته و بنياد شهيد بي وقفه و بدون معطلي با تطبيق آن با قوانين مصوب هيات وزيران حكم به شهادت جان باختگان اين حادثه داد.
توانا مشاور معاون رييس جمهور و مديركل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران با بيان اينكه با تصويب لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس شوراي اسلامي و تاييد آن توسط شوراي نگهبان تمام خانواده هاي شهدا از اين امكانات بهره مند خواهند شد گفت: به نظر مي رسد مجلس محترم با ملاحظه شرايط پيش رو و پاسخگويي به تقاضاي بحق خانواده ايثارگران با تصويب لايحه اقدامي را تحقق ببخشد كه در دورنماي آينده بتواند به عنوان سند افتخار فعاليت هاي مجلس هفتم خودنمايي كند.
شايان ذكر است، در ماجراي سقوط هواپيماي سي _۱۳۰ در ۱۵ آذرماه سال جاري شماري از اصحاب رسانه ها ازجمله خبرنگار عكاس روزنامه همشهري محمد كربلايي احمد به شهادت رسيدند.
همايش شهيد نواب صفوي
و فدائيان اسلام
روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران از برپايي همايش پنجاهمين سالگرد شهيد سيد مجتبي نواب صفوي و فدائيان اسلام در ۲۷ دي ماه امسال در سالن همايش هاي بين المللي صداوسيما خبر داده است.
گفتني است، شهيد نواب صفوي به همراه سه فدايي اسلام در دادگاه فرمايشي رژيم پهلوي محاكمه و در دادگاه بدوي تجديدنظر محكوم به اعدام شدند. سرانجام در ۲۷ دي ماه سال ۱۳۳۴ درحالي كه هر چهار تن غسل شهادت كرده بودند، اعدام شدند و روحشان از قفس جسم در فضاي باز و بيكران ملكوت اعلي به پرواز درآمد.

آصفي:
ايران از تهديد ارجاع به شوراي امنيت هراسي ندارد
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با تاكيد بر اين كه دليل حقوقي براي ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت وجود ندارد، تصريح كرد كه ايران از اين تهديد هراسي ندارد.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبري هفتگي خود با خبرنگاران در خصوص برخي مشوق هاي اقتصادي پيشنهادي به ايران از سوي اروپايي ها در صورت دست برداشتن ايران از غني سازي گفت: حجم مبادلات اقتصادي ايران با اروپا مشخص است. در عين حال كه تفاوت كمي چنداني نسبت به گذشته نداشته است و به همان ميزان سال پيش است. سخنگوي وزارت خارجه افزود: موضوع حقوق ايران در داشتن فن آوري صلح آميز هسته اي خارج از مباحثات و چانه زني هاي اقتصادي است. ايران بر اساس مقررات آژانس و پادمان حقوقي حق دارد از اين فن آوري استفاده كند.
آصفي با بيان اين كه اروپايي ها در روند شروع تحقيقات مربوط به هسته اي اين اقدام را عمدا با موضوع توليد سوخت هسته اي مخلوط كردند، تاكيد كرد: آنچه ايران درباره شروع تحقيقات هسته اي اعلام كرده است در چارچوب مقررات آژانس بوده، لذا اروپا بايد به اين مساله توجه كند كه ايران از هيچ خطي عدول نكرده است.
آصفي تصريح كرد: ايران كار خود را با آژانس به طور شفاف انجام داده و معتقد است تنها راه برون رفت از وضعيت كنوني روند بررسي مساله هسته اي ايران گفت وگو و ديپلماسي است. وي خاطر نشان كرد: هيچ راه ديگري براي حل اين موضوع وجود ندارد.
سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به اين مطلب كه اروپايي ها در بيانيه اخير خود اعلام كردند كه هيچ مبنايي براي مذاكرات هسته اي با ايران قايل نيستند، ادامه داد: در اروپا هم اظهارنظرها كاملا يكدست نيست. اما مستقل از حوزه اروپا ما معتقديم مذاكره تنها راه درست، صحيح براي رسيدن به يك نتيجه مطلوب طرفين است.
آصفي خاطرنشان كرد: زبان فشار و تهديد  براي ايران راه به جايي نمي برد و حتي ممكن است يك بن بست بزرگ ايجاد كند. وي در پاسخ به اين سوال كه به نظر مي آيد پذيرفتن بررسي پيشنهاد روسيه و همزماني آن با ازسرگيري تحقيقات هسته اي نوعي فرار رو به جلو از سوي ايران بوده است، اظهار داشت: موضوع تحقيقات هسته اي با مذاكرات ايران و روسيه يا اروپا از يكديگر جدا هستند. در مذاكرات با اروپا فقط مساله غني سازي را پيگيري مي كنيم. سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به جلسه فردا سه كشور اروپايي به همراه روسيه، چين و آمريكا براي تشكيل جلسه اضطراري شوراي حكام گفت: ما جلسه اضطراري آژانس را ضروري نمي بينيم، اما در هر حال ايران از حقوق خود دفاع خواهد كرد. وي خاطرنشان كرد: هيچ مبناي حقوقي و قانوني نيز براي ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت وجود ندارد. اما چنانچه پرونده به شوراي امنيت هم  برود، ايران هراسناك نيست. خط قرمز ما حفظ منافع ملي مان است. وي در خصوص اخباري مبني بر دستگيري جاسوس موساد در ايران و ربوده شدن سه تبعه ترك در زاهدان اظهار داشت: موضوع دستگيري جاسوس موساد را تاييد نمي كنم، اما در مورد ربوده شدن سه تبعه ترك متأسفانه اين خبر درست است. در حال حاضر، وزارت امور خارجه تلاش مي كند تا در ارتباط نزديك با سفارت تركيه اطلاعات مورد نظر را ارائه دهد. سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به اين كه اخيراً چند تبعه ايراني نيز در اين منطقه ربوده شده اند، گفت: تلاش هاي وزارت امور خارجه براي آزادي ايرانيان ربوده شده  ادامه دارد.
آصفي درخصوص انجام مذاكرات ۲۸ دي ماه با توجه به شروع تحقيقات هسته اي از سوي ايران گفت: رسما آنچه مورد توافق قرار گرفته بود، به قوت خود باقي است. طرفين توافقات دور اول مذاكرات را ادامه مي دهند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص برخي اخبار مبني بر نزديكي چين به مواضع آمريكا در موضوع هسته اي ايران گفت: ما در مذاكرات مان با چين چنين استنباطي را نكرده ايم. چيني ها معتقدند بايد به حقوق ايران احترام گذاشت. همچنين بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران تاكيد مي كنند. در منابع خبري نيز مطلبي تحت اين عنوان نديدم كه خلاف اين موضوع را ثابت كند. علاوه بر اين، در مطبوعات اروپايي بر اين مساله كه بايد چين را به موضع آمريكا نزديك كرد، تاكيد شده است. وي با اشاره به پيشنهاد روسيه به ايران و مذاكرات اخير با هيات روسي گفت: طرح روسيه هنوز نياز به كامل شدن دارد. درخصوص اقدامات وزارت امور خارجه درباره پيشنهاد رئيس جمهور در مورد حقوق بشر وي از برگزاري همايشي با موضوع بررسي هولوكاست و ابعاد مورد نظر آن در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: اين همايش از سوي وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد. همچنين از طريق سازمان كنفرانس اسلامي و مذاكرات دوجانبه با كشورهاي مختلف اين مساله را دنبال مي كنيم.

دادگاه روزنامه اعتماد به هفته آينده موكول شد
گروه حوادث: جلسه صبح ديروز رسيدگي به اتهامات مديرمسؤول روزنامه اعتماد با توجه به عدم حضور الياس حضرتي تنها به طرح شكايت هاي مربوطه درمورد اين روزنامه اختصاص يافت.به گزارش همشهري، در اين پرونده، الياس حضرتي با شكايت مدعي العموم، فرماندهي انتظامي كردستان، فرماندهي پليس فرودگاه هاي كشور، شركت بين المللي ايثارگران، شركت جبهه سازان افق، فرماندهي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، شركت سازه گستران مرواريد «ح-م» و نماينده سابق مردم جلفا و مرند در مجلس شوراي اسلامي به تبليغ عليه نظام و انتشار مطالب خلاف واقع، هتك حرمت و اهانت، افترا و تحريص و تشويق گروه ها به ارتكاب اعمالي عليه منافع جمهوري اسلامي ايران متهم است.
در ابتداي جلسه محاكمه پس از قرائت متن كيفرخواست، نماينده حقوقي فرماندهي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به عنوان يكي از شاكيان خصوصي اين پرونده عنوان كرد اين روزنامه با درج مكالمه اي تحت عنوان «صندلي با طعم فنر» موجبات تشويش اذهان عمومي و زيرسوال رفتن پليس خدمتگزار راهور تهران را فراهم آورده است و علي رغم مراجعه حضوري و مكاتبات كتبي با مديرمسوول اين روزنامه، بعد از گذشت دو سال و اندي، پاسخي به اين موضوع داده نشده است.
سپس نماينده حقوقي پليس فرودگاه هاي كشور نيز در توضيح شكايت خود گفت: روزنامه اعتماد در شماره ۴۷۰ خود در طرح شكايت فردي از پليس فرودگاه هاي كشور عنوان كرده كه فردي از دبي ۷۰ دستگاه دوربين فيلم برداري به ايران آورده اما متاسفانه در فرودگاه ماموران اين دستگاه را از او گرفته اند و افسر پرونده، اين فرد را به اتاقش برده و به او گفته است دستگاه ها را از تو مي  خرم به شرط اينكه من را در نصف سود آن شريك بكني.بعد از انتشار اين مطلب ما گزارش هاي پنج ساله اخير پليس را بررسي كرديم اما شكايتي درمورد كشف دوربين فيلم برداري پيدا نكرديم. هويت اين شخص شاكي نيز برايمان مشخص نشد. اصل موضوع و متني كه در روزنامه درج شده كذب محض است. ما خواهان آن هستيم كه اگر فرد متخلفي در لباس پليس وجود دارد با او برخورد قانوني كنيم و حداقل بدانيم كه نام اين افسر كه در اين مطلب يادشده، چيست، باتوجه به اينكه درج اين مطلب باعث تشويش اذهان عمومي، سلب اعتماد مردم از ناجا و تضعيف روحيه پرسنل ناجا شده است، بنابراين رسيدگي و صدور راي قانوني را براي مديرمسوول روزنامه خواستارم.
بر پايه اين گزارش، قاضي صارمي، باتوجه به عدم حضور الياس حضرتي مديرمسوول روزنامه اعتماد ادامه رسيدگي را به روز يكشنبه هفته آينده موكول كرد.

رشد ۸ درصدي ازدواج در تهران
مديركل ثبت احوال استان تهران از رشد وقايع چهارگانه حياتي در ۹ ماهه گذشته سال جاري نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبر داد. سيد احمد قشمي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه طي ۹ ماهه اول سال جاري ۱۴۳ هزار و ۲۸ واقعه ولادت در استان تهران رخ داده است، تصريح كرد: اين رقم نسبت به ۹ ماه اول سال ۸۳ با ۱۳۴ هزار و ۲۴۵ مورد تولد، ۵/۶ درصد رشد نشان مي دهد. به گفته وي در هر شبانه روز ۵۲۹ رويداد ولادت در استان تهران رخ مي دهد كه با توجه به اين رقم در هر ساعت ۲۲ نوزاد متولد مي شوند. وي تصريح كرد: طي ۹ ماهه گذشته سال جاري ۴۴ هزار و ۵۲ واقعه فوت در استان تهران ثبت شده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال ۸۳ با ۴۳ هزار و ۲۵۹ واقعه فوت، ۸/۱ درصد رشد داشته است.
مدير كل ثبت احوال استان تهران با بيان اين كه در طي اين مدت، ۸۳ هزار و ۱۴ مورد واقعه ازدواج ثبت شده است، گفت: در مدت مذكور ۸۹ هزار و ۵۹۸ مورد ازدواج صورت گرفته است كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۹/۷ درصد رشد نشان مي دهد. قشمي  ميزان طلاق طي ۹ ماهه اول سال جاري را ۱۶ هزار و ۳۱۶ واقعه عنوان و تصريح كرد: اين رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال ،۸۳ با ۱۵ هزار و ۱۴۰ واقعه، ۷/۷ درصد رشد نشان مي دهد.

گفته مي شود...
*هزاران دختر انگليسي روز گذشته براي دادن تست بازيگري به منظور بازي در فيلم بعدي «هري پاتر» در صفوف طولاني ساعت ها در انتظارماندند.
* با اين كه چاپ اسكناس هاي برره از سوي اداره كل چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بانك مركزي ممنوع اعلام شده، ولي شنيده مي شود كه هر ۸ اسكناس برره در كويت به بهاي يك دينار معادل ۳ هزار تومان فروخته مي شود و برخي با پرس اسكناس هاي برره جاسوئيچي ساخته و به قيمت ۵/۳ دينار نزديك به ۱۰ هزار تومان مي فروشند.
* ادوارنيوز: محمود يگانلي، نماينده مردم اروميه در ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي به دادگاه فراخوانده شد. اين در حالي است كه پيش از آن هيچ گونه تفهيم اتهام در مورد اين پرونده صورت نگرفته است.
فردا: منابع آگاه مي گويند دليل سقوط هواپيماي فالكن سپاه پاسداران، تمام شدن سوخت آن بوده است. ظاهراً به دليل خرابي آمپر سوخت هواپيما، خلبان قادر به تشخيص مقدار سوخت واقعي هواپيما نبوده است. البته اگر نقص فني در چرخهاي هواپيما بروز نمي كرد هيچ مشكلي ايجاد نمي شد اما با باز نشدن چرخها، هواپيما قادر به فرود در فرودگاه اروميه نبود و پس از چند بار دور زدن، در راه بازگشت و با تمام شدن سوخت، هواپيما سقوط كرد.
مهر: از علي آهني به عنوان سفير جديد ايران در فرانسه نام برده مي شود. همچنين دكتر مسعود خاتمي كه سابقه رياست بيمارستان بقيةالله را در پرونده كاري خود دارد به عنوان اصلي ترين گزينه رياست سازمان هلال احمر نام برده مي شود.
* در يكي از جلسات هيأت دولت، رئيس جمهور وزير اطلاعات را مأمور بررسي خبر مربوط به ويلاي دو هزار متري يك وزير نموده است. همچنين رئيس جمهور به يكي از اعضاي هيأت دولت دستور داده ماشين مزداي خود را كنار گذاشته و فقط از ماشين هاي پژو يا سمند استفاده نمايند.
* در پي درج مطلبي در اين ستون در تاريخ ۱۵/۱۰/۸۴ بيمه دانا اعلام كرد: براساس آمار و ارقام مورد تأييد مراكز ذيصلاح، وضعيت سودآوري اين شركت، در سال جاري بسيار مطلوب و بالاتر از سنوات قبل بوده است؛به طوري كه افزايش چشمگير سود اين شركت در سال جاري موجب رشد سپرده هاي بانكي و اوراق مشاركت، (نسبت به پايان سال ۱۳۸۳) به ميزان ۷۰ درصد شده است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |