دوشنبه ۲۶ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۰ - Jan 16, 2006
تصميم تازه براي دو باشگاه بزرگ
پيروزي و استقلال در پناه نفت و رفاه
000609.jpg
000606.jpg
گروه ورزشي _ سيامك قليچ خاني: استقلال و پرسپوليس و باز هم داستاني نه تازه.
۱- از پرسپوليس شروع مي كنيم. پرطرفدارترين تيم ايران، آسيا و با حجم بي نظيري از حاميان در سراسر جهان، بدون اغراق.
مي توان قدمت اين تيم را به ۶۳ سال پيش نسبت داد. سال ۱۳۲۱ عباس اكرامي، شاهين را بنا كرد كه سپس شد پرسپوليس.
نامي كه در سال ۱۳۴۳ توسط يك شركت به نام (C.R.C) بوجود آمد و از دسته دوم باشگاه هاي تهران آغاز كرد.
محبوبيتي كه امروز سخن از آن مي گوئيم، متعلق به شاهين بود كه هيچگاه بازگشت داده نشد. يكي از علتهاي خانه به دوشي پرسپوليس اين است؛ شايد.
پرسپوليس در ابتدا مالكيت خصوصي داشت، فردي به نام علي عبده كه سالهاست فوت شده است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، سازمان تربيت بدني صاحب تيم پرسپوليس شد و همزمان مالك اموال اين باشگاه، اما از پرسپوليس فقط نامي باقي ماند.
ابتدا قرار بود پرسپوليس با نام «آزادي» در ميادين حاضر شود اما سپس نام «پيروزي» گرفت و از زمان تحت مالكيت سازمان تربيت بدني بارها تغيير مديريت داد. از بنياد مستضعفان، وزارت صنايع و معادن، بنياد سوره و هيأت مديره اي خصوصي كه ثبت هم شد اما قانوني نبود. تحت پوشش سازمان تربيت بدني هم با هر تغيير مديريتي، شكل عوض كرد، از جنس سياسي گرفته تا ورزشي اما باز هم به ثبات نرسيد و امروز خبر از تصميم تازه اي مي رسد.
«توافقات نهايي درخصوص واگذاري پرسپوليس به وزارت نفت انجام شد.»
پس از اين كه مشخص شد بحث خصوصي سازي پرسپوليس تنها نمايش قبل از مبارزات انتخاباتي رئيس سابق ورزش بود، اينك سازمان تربيت بدني آماده مي شود تا پرسپوليس را به وزارت نفت واگذار كند.
اينكه اگر روزي مديريت نفت تغيير كند و نگاه ورزشي نيز اينگونه نبود، پرسپوليس چه خواهد شد سئوال سختي نيست. گذشته فراروي آينده است.
۲- استقلال نيز قرار است به وزارت رفاه و تأمين اجتماعي واگذار شود. تيمي كه تحت نام باشگاه دوچرخه سواران در چهارم مهر ۱۳۲۳ پايه ريزي شد. چند جوان نظامي و دانشجوي دوچرخه سوار به نامهاي ميرزايي، نواب، خشايي و جهانپور باشگاهي بنا كردند كه قرار بود تنها تيم دوچرخه سواري داشته باشد اما بعدها تبديل به يكي از پرطرفدارترين تيم هاي فوتبال ايران و آسيا شد و در سطح بين المللي عنوان پرافتخارترين تيم كشورمان را كسب كرد و از سال ۱۳۲۸ به «تاج» تغيير نام داد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، «استقلال» نام گرفت. اين تيم نيز از ورزشگاه ها و امكاناتش جدا شد و دراختيار سازمان تربيت بدني قرار گرفت و تمام امكاناتش در مكانهاي ديگر استفاده گرديد و استقلال هر مقطعي را در مكاني روزگار گذراند.
و امروز محمد علي آبادي در نشستي با وزير رفاه و هيأت مديره باشگاه استقلال طرح چگونگي واگذاري اين باشگاه به وزارتخانه رفاه و تأمين اجتماعي را بررسي مي كند. در حالي كه علي فتح الله زاده يكي از اعضاي هيأت مديره استقلال روز گذشته رسماً مخالفت خود را با واگذاري استقلال به وزارت رفاه اعلام كرد، اما پس از اصلاح اساسنامه استقلال، واگذاري اين تيم نهايي شد و به زودي اجرايي مي شود.
گفته مي شود از اعضاي هيأت مديره استقلال نيز دو تن تغيير مي كنند. صحبت از علي تاجرنيا و علي فتح الله زاده است.
۳-در اين كه استقلال و پرسپوليس وابسته به يك نهاد دولتي شوند، اشكالاتي ديده نمي شود اما بايد اساسنامه را به گونه اي تنظيم كرد كه آينده اين دو تيم وابسته به مديريت اين دو وزارتخانه نباشد. مديران روزي تغيير مي كنند اما نهادهاي رفاه و نفت ماندگار هستند همانطور كه استقلال و پرسپوليس ماندگارند.

موافقت دولت با بودجه ۳۰۳ ميليارد توماني ورزش
ايسنا: هيات دولت با اعتباري بالغ بر ۳۰۳ ميليارد تومان اعتبار عمراني و جاري دستگاه ورزش موافقت كرد.
سرانجام پس از بحث و تبادل نظر لازم پيرامون اعتبار دستگاه ها و سازمان هاي مختلف دولتي، هيات دولت با ۵۳ ميليارد تومان اعتبار جاري و ۲۵۰ ميليارد تومان اعتبار عمراني سازمان تربيت بدني موافقت كرد.
سازمان تربيت بدني براي تامين اعتبارات سال ۸۵ دستگاه ورزش، مبلغ ۲۲۰۰ ميليارد ريال در بخش جاري و ۴۶۰۰ ميليارد ريال در بخش عمراني به سازمان مديريت و برنامه ريزي پيشنهاد داده بود كه ۱۲۰۰ ميليارد ريال بودجه جاري و ۳۹۰۰ ميليارد ريال بودجه عمراني در بخش كارشناسي تصويب شده بود.
همچنين باتوجه به بودجه درخواستي ۳۲ ميليارد توماني كميته ملي المپيك، سازمان مديريت و برنامه ريزي با ۲۵ ميليارد آن موافقت كرده بود كه اين ميزان بدون كسري توسط دولت نيز تاييد شد.

رئيس فدراسيون ژيمناستيك:
مسابقات جهاني تهران با اقتدار برگزار مي شود
000597.jpg
گروه ورزشي: سرپرست فدراسيون ژيمناستيك ديروز با نمايندگان رسانه هاي گروهي جلسه اي صميمانه داشت و در فاصله كوتاه تا شروع مسابقه هاي جهاني ژيمناستيك در تهران خواستار حمايت تمامي پيشكسوتان، مربيان، داوران، مسئولان و ارباب جرايد براي هر چه بهتر برگزارشدن اين رويداد مهم ورزشي در كشورمان شد. اكبر گهرخاني گفت: با توجه به هماهنگي انجام شده مسابقات جام جهاني ژيمناستيك در روزهاي ۱۲ تا ۱۴ اسفند ماه سال جاري با اقتدار تمام برگزار مي شود و تاكنون ۱۸ كشور براي حضور در اين ميدان اعلام آمادگي كرده اند. در اين نشست پيام برونو گراندي رئيس ايتاليايي فدراسيون بين المللي ژيمناستيك نيز قرائت شد.

مسعود مرادي به سمينار داوري در آلمان دعوت شد
000612.jpg
گروه ورزشي:رئيس  كميته  داوران  فدراسيون  فوتبال  ديروز  اعلام  كرد: فدراسيون بين المللي  فوتبال  (فيفا) از مسعود مرادي  داور بين المللي  ايران  دعوت  كرد تا در سمينار داوري  در آلمان  شركت  كند.رضا غياثي  در گفت  وگو با سايت  اطلاع  رساني  فدراسيون  فوتبال  گفت : كميته داوران  فيفا در نامه اي  رسما از مسعود مرادي  جهت  حضور در سمينار داوران نامزد قضاوت  در جام  جهاني  ۲۰۰۶ آلمان  كه  در شهر فرانكفورت  برگزار مي شوددعوت  كرد.وي  افزود: اين  سمينار در روزهاي  اول  تا چهارم  فروردين  ماه  سال  آينده در اين  شهر برگزارمي شود.غياثي  ادامه  داد: فيفا در اين  سفر تمام  هزينه هاي  اقامت ، بيمه  و وسايل تمريني  مرادي  را تقبل  كرده  است .رئيس  كميته  داوران  فدراسيون  فوتبال  در پايان  گفت : در اين  كلاس  از كليه شركت كنندگان  تست  جديد آمادگي  جسماني ، پزشكي ، فيزيولوژي  و آزمون  دانستن قوانين  فوتبال  و زبان  انگليسي  به  عمل  خواهد آمد.

تبريك  رئيس  كميته  ملي  المپيك  ايران  به  قوي ترين  مرد جهان
رئيس  كميته  ملي  المپيك  ايران  طي  پيامي ، كسب  عنوان  برترين  وزنه بردار فوق  سنگين  جهان  در سال  ۲۰۰۵ را به  حسين  رضازاده  وزنه بردار قهرمان  و پرافتخار ايران  و قويترين  مرد جهان  تبريك  گفت .

آمريكا جانشين بلغارستان در جام جهاني كشتي آزاد شد
خبرنگار همشهري: تيم  ملي  كشتي  آزاد بلغارستان  از شركت  در مسابقه هاي  جام  جهاني  كشتي آزاد سال  ۲۰۰۶ در ساري  انصراف  داد و تيم  آمريكا به  جاي  بلغارستان  براي شركت  در اين  رقابتها به  ايران  خواهد آمد.
پس  از انصراف  تيم  بلغارستان  از حضور در مسابقه هاي  جام  جهاني  در ايران فدراسيون  بين المللي  كشتي  (فيلا) تيم  ملي  كشتي  آزاد آمريكا را جايگزين  كرد.
ظاهرا مشكلات  مالي  فدراسيون  كشتي  بلغارستان  و آماده  نبودن  كشتي گيران اين  كشور در آغاز سال  ميلادي  جاري ، دليل  عدم  سفر كشتي گيران  بلغاري  به ايران  بوده  است .
اكنون  آمريكايي ها اين  فرصت  را پيدا كرده اند تا با شركت  در رقابتهاي جام  جهاني  سال  ۲۰۰۶ در ساري ، شكست  سنگين  خود را در پيكارهاي  كشتي  آزادقهرماني  سال  ۲۰۰۵ جهان  در بوداپست  مجارستان  تا حدودي  به  دست  فراموشي بسپارند.به  اين  ترتيب  با انصراف  تيم  بلغارستان ، مسابقه هاي  جام  جهاني  كشتي آزاد سال  ۲۰۰۶ در ساري  با حضور تيم هاي  روسيه ، گرجستان ، اوكراين ، كوبا، آمريكا و ايران  به  صورت  تيم  به  تيم  در روزهاي  ۲۹ و ۳۰ بهمن  ماه  در شهر ساري  برگزار خواهد شد.

حسين رضا زاده خواستار بازگشت
ملي پوشان سابق وزنه برداري شد
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان : در حالي كه قرار است گروهي از وزنه برداران حاضر در اردوي تيم ملي روز چهارشنبه هفته جاري براي حضور در اردوي بلغارستان راهي اين كشور شوند،  حسين رضا زاده كاپيتان تيم ملي وزنه برداري ايران در واكنش به عدم دعوت از ملي پوشان سابق وزنه برداري ايران گفته است كه اين افراد نيز بايد در اردوي تيم ملي حضور يابند. او با اشاره به اينكه كسب عناوين قهرماني در آسيا و جهان به سادگي حاصل نمي شود اضافه كرد كه وزنه برداران جوان و نوجوان حاضر در اردوي تيم ملي براي آنكه بتوانند جاپاي ملي پوشان سابق اين رشته بگذارند بايد تمرينات سختي انجام دهند.
اظهارات تازه رضا زاده كه در حال حاضر ارتباط صميمانه اي با يوردان گئورگي ايوانف دارد مي تواند در ارتباط با حضور مجدد وزنه برداران مغضوب اين مربي بلغاري در اردو، بسيار تعيين كننده باشد.
علاوه بر رضا زاده در روزهاي اخير بسياري از كارشناسان و علاقمندان ورزش وزنه برداري مصرانه خواستار حضور وزنه برداراني نظير محمدعلي فلاحتي نژاد، شاهين نصيري نيا، محمدحسين برخواه، محسن بيرانوند و... در اردوي تيم ملي شده اند. حال بايد ديد كه ايوانف بلغاري تا چه زماني مي تواند در مقابل اين همه درخواست بي تفاوت باقي بماند.

دورخيز جودو براي پيكارهاي جهاني
خبرنگار همشهري : تيم  ملي جودوي ايران  روز ۱۲ بهمن  ماه  سال  جاري  به  مسابقات  بين المللي  گرجستان  و سپس  در روز ۱۰ اسفند سال  جاري  به  مسابقات  بين المللي  آلمان  اعزام  خواهدشد.
غلامحسين علمي دبير سازمان تيم هاي ملي جودو ايران با اعلام اين خبر گفت: هم اكنون  تيم  ملي  جودو ايران  زير نظر دو مربي  كره اي  و مربيان  ايراني  در اردوي  آمادگي  بسر مي برد و به  احتمال  زياد شهريورماه  سال آينده  نيز در مسابقه هاي  جهاني  فرانسه  شركت  خواهد كرد.
وي  با اشاره  به  رقابتهاي  قهرماني  نوجوانان  ايران  در روزهاي  پنجشنبه  و جمعه  گذشته  در قزوين  گفت : براساس  تصميم  فدراسيون  جودو برترين هاي  اين  مسابقه به  اردو دعوت  و از بين  آنها يك  تيم  بهمن  ماه  سال  جاري  در رقابتهاي  قهرماني غرب  آسيا شركت  مي كند.

كالچو ايتاليا
گل يكصدو هشتادو ششم دل پيرو براي يوونتوس
000603.jpg
گروه ورزشي- حسن حيدري: تيم فوتبال يوونتوس در ديدار با رجيانا به پيروزي يك بر صرف رسيد تا هفدهمين پيروزي اش را در كالچو به ثبت برساند. دل پيرو در دقيقه ۴۵ نيمه نخست با ضربه اي استثنايي دروازه حريف را گشود تا اين بازيكن در دو بازي گذشته ۴ گل و در مجموع ۱۸۶ گل را براي يوونتوس به ثمر رسانده باشد.
يوونتوس با اين پيروزي با ۵۲ امتياز همچنان بدون رقيب در صدر پيش مي رود. در سن سيرو اينتر در يك بازي پرگل سه بر دو مقابل كالياري به برتري رسيد. مارتينز (۱۰) و آدريانو (۵۸ و ۱۵) براي اينتر گلزني كردند. اينتر با اين پيروزي به امتياز ۴۲ رسيد. در فلورانس نيز فيورنتينا دو بر يك كيه وو را شكست داد.
لوكاتوني بهترين گلزن كالچو در اين بازي در دقايق (۹۱ و ۳۵) براي ميزبان گلزني كرد.
فيورنتينا در حال حاضر با ۴۰ امتياز به مكان چهارم صعود كرد. در ساير بازي هاي اين هفته آسكولي سه بر يك آمپولي را از پيش رو برداشت، ليورنو مقابل سيه نا به تساوي دو بر دو رسيد.
اودينزه در ديدار با تروسيو به همين نتيجه رضايت داد.
در اينوتارديني نيز پارما برابر لاتزيو با تساوي يك بر يك متوقف شد. توماسو روچي در دقيقه (۵) براي لاتزيو گلزني كرد و كوراري در دقيقه ۳۹ گل مساوي را براي پارما به ارمغان آورد.

رئيس فدراسيون واليبال:
اردوهاي ملي جاي بازيكنان مصدوم نيست
000600.jpg
گروه ورزشي: رئيس فدراسيون واليبال در برابر صبحت هاي برخي مربيان كه گفته اند بازيكنانشان در تيم ملي مصدوم شده اند واكنش نشان داد و گفت: ما همواره در تيم ملي بازيكن مصدوم از باشگاهها تحويل گرفتيم و بازيكن سالم به آنان تحويل داده ايم.
يزداني خرم با اعلام اين مطلب افزود: براي همين هم به بازيكنان مصدوم هشدار داديم كه از اين پس اردوهاي تيم ملي جاي مداواي بازيكنان آسيب ديده نيست. رئيس فدراسيون واليبال با اشاره به پيشنهاد برخي مديران باشگاهها مبني بر بكارگيري داوران خط غيربومي در بازيهاي حساس در شهرستان ها گفت: ما كه نمي توانيم قانون جهاني را زير پا بگذاريم، مگر فدراسيون جهاني واليبال در رويدادهاي مهم خود از جمله مسابقات جهاني اينگونه عمل مي كند كه ما بكنيم؟
وي افزود: متأسفانه بسياري از مربيان و بازيكنان كم كاري و سهل انگاري خود را به هنگام پذيرش شكست به گردن داوران مي اندازند و شهامت پذيرش و به گردن گرفتن باخت را ندارند.
يزداني خرم ضمن تأكيد در برخورد با بازيكناني كه جو بازيها را به هم مي ريزند گفت: مطمئناً در مقابل چنين حركت هايي سكوت نخواهيم كرد و اجازه نمي دهيم كه واليبال به اين راحتي به حاشيه كشيده شود. وي در خاتمه پيرامون استخدام مربيان جديد خارجي اعلام داشت: پس از بررسي كارنامه هاي رسيده مربيان خارجي كه فدراسيون بين المللي به ما معرفي كرده است و پيدا كردن گزينه هاي مناسب به همكاري مربيان كنوني خاتمه خواهيم داد.

پيست شمشك ميزبان اولين دوره رقابتهاي
بين المللي اسكي اسنوبرد
ايسنا: نخستين دوره مسابقات بين المللي اسكي اسنوبرد در پيست شمشك برگزار خواهد شد.در اين رقابت كه آخرين مسابقه قبل از المپيك زمستاني تورين است و امتياز بين المللي دارد، تاكنون بيست و پنج ورزشكار خارجي در قالب نه تيم حضور خود را قطعي كرده اند.تيم ملي اسنوبرد ايران نيز در اين رقابت ها شركت خواهد كرد. تيم هاي لهستان (با تركيب كامل ۹ نفره)، مقدونيه، تركيه، بلاروس، اوكراين، ايتاليا، هند، قرقيزستان و سوييس تيم هايي هستند كه تاكنون براي شركت در اين رقابت ها اعلام آمادگي كرده اند.اين مسابقات در رشته هاي مارپيچ كوچك، مارپيچ بزرگ و پارالل طي روزهاي ۲۷ ، ۲۸ و ۲۹ دي ماه برگزار خواهد شد.براساس اين گزارش روز ۳۰ دي ماه نيز يك دوره مسابقه پارالل اوپن (آزاد) برگزار خواهد شد كه اسكي بازان كشورمان شانس رقابت با نمايندگان خارجي را پيدا خواهند كرد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |