سه شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۴
اجتماعي
Front Page

رسانه ها و مديريت شهري
000258.jpg
ماشاءالله عباس زاده
توجه به مقوله هاي مختلف مديريت شهري نظير: فضاي سبز، بازيافت زباله، ساخت و ساز، حمل و نقل و ترافيك درون شهري، زيباسازي، فضاي سبز، پسماندها و خلاصه تمامي موضوعات مرتبط با مديريت شهري به دليل ارتباط مستقيم با زندگي روزانه مردم از ديرباز در برنامه كاري روزنامه ها قرار داشته و در صد سال اخير به يكي از پايه هاي مهم اخبار روزنامه ها در كنار سياست، اقتصاد، فرهنگ، ورزش و حوادث مبدل شده است. عملكرد روزنامه ها نسبت به رويدادهاي مديريت شهري از يك سو منعكس كننده نيازها و تقاضاها و مطالبات مردم است و از ديگر سو عامل اطلاع رساني فعاليت هاي انجام گرفته از سوي مسئولان عرضه مديريت شهري است كه باعث آگاهي مردم از اين فعاليت ها، استفاده از خدمات ارائه شده و يا مشاركت در آنها مي شود و در مجموع ارتباط مستقيمي با مقوله توسعه شهري و به تبع آن توسعه همه جانبه جوامع دارد.
هدف اصلي نگارنده و پژوهشگر اين تحقيق بررسي و شناخت رويكرد و ميزان اقبال و توجه روزنامه هاي كثيرالانتشار در قبال رويدادهاي مديريت شهري است. اين تحقيق در پي آن است كه با توجه به ضرورت هاي جامعه ما از حيث توجه به مقوله مديريت شهري و عمران و آبادي شهرها به مقايسه عملكرد روزنامه هاي كثيرالانتشار بپردازد و مشابهت ها و تفاوت هاي آنها را در اين زمينه مشخص نمايد.
بررسي همزمان دو گزينه قالب و شكل(Form) و محتواي (content) مطالب منتشر شده در روزنامه ها، رهگيري نگرشي و ميزان اهتمام رسانه اي به موضوعات مديريت شهري را بيش از پيش مبرهن مي سازد.
در اين تحقيق تلاش مي شود تا ضمن تحليل محتواي مطالب مديريت شهري در روزنامه ها، تصويري كلان از چارچوب محتوايي آنها رسم گردد تا مشخص شود كه روزنامه ها مهمترين قالب ها و شكل هاي خبري و محتوايي خود را در موضوع مديريت شهري به چه مضاميني اختصاص داده اند و چگونه به آنها پرداخته اند.
جامعه آماري
در اين تحقيق، تمامي مطالب مديريت شهري ده روزنامه سراسري كشور(آفتاب يزد، اطلاعات، ايران، جام جم، جمهوري اسلامي، رسالت، شرق، كيهان، همبستگي و همشهري) كه در سال ۱۳۸۳ به چاپ رسيده، مورد بررسي قرار مي گيرند.
واحدهاي تحقيق در اين بررسي، تمام مطالب مديريت شهري روزنامه هاي ذكر شده است كه روتيتر، تيتر اصلي و متن مطالب را شامل مي شود.
يافته هاي تحقيق
در شش ماهه نخست سال ۱۳۸۳ در مجموع ۷۰۸ مطلب روزنامه ها با موضوع مديريت شهري تبيين و بررسي شد.
در اين مدت، ۲/۳۴ درصد مجموع مطالب مديريت شهري، در روزنامه همشهري به چاپ رسيده است كه بالاترين مقدار در ميان ده روزنامه مورد بررسي است. پس از همشهري به ترتيب روزنامه هاي اطلاعات با ۸/۱۳ درصد، رسالت با ۶/۱۱ درصد مطالب، جمهوري اسلامي با ۸/۸ درصد، كيهان با ۳/۷ درصد، ايران با ۹/۵ درصد، همبستگي با ۶/۵ درصد، جام جم با ۲/۵ درصد، آفتاب يزد با ۱/۵ درصد و شرق با ۵/۲ درصد مجموع مطالب را به موضوعات مديريت شهري اختصاص دادند.
بررسي موضوعي مطالب مديريت شهري
۵/۲۶ درصد مطالب مديريت شهري در روزنامه ها به حمل و نقل و ترافيك درون شهري اختصاص دارد و اين موضوع در اين سال بيشترين درصد محتواي مطالب مديريت شهري روزنامه ها را به خود اختصاص داده است.
پس از حمل و نقل و ترافيك، فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي شهرداري ها با ۹/۸ درصد در رتبه دوم و مطالب با موضوع ساخت و ساز با ۱/۷ درصد، پسماندها با ۹/۵ درصد، تأسيسات و زيرساخت ها با ۸/۵ درصد، افتتاح طرح هاي عمراني با ۶/۵ درصد، تغيير محل نمايشگاه تهران با ۲/۴ درصد، زيباسازي و مبلمان شهري با ۵/۳ درصد و بافت هاي فرسوده با ۱/۳ درصد به ترتيب در رده هاي دوم تا دهم قرار گرفته اند.
پس از اينها، موضوع هاي زير به ترتيب قرار گرفته اند:
بودجه و اعتبارات با ۳ درصد، حوادث و سوانح غيرمترقبه با ۷/۲ درصد، مديريت واحد شهري(اصل ۱۳۶) ۳/۲ درصد، مترو با ۳/۲ درصد، آلودگي هوا با ۲ درصد، امور حقوقي و قوانين با ۸/۱ درصد، منوريل و رويدادهاي مربوط به بم هر كدام با ۵/۱ درصد، انتصاب و استعفا در شهرداري ها با ۱/۱ درصد، تراكم، اسكان غيررسمي(حاشينه نشيني) و تشكيلات شهرداري ها هر كدام با ۹/۰ درصد، آتش نشاني ها با ۷/۰ درصد، گورستان ها با ۶/۰ درصد، كاربرد فناوري اطلاعات با ۴/۰ درصد.
كشتارگاه ها و آموزش كاركنان شهرداري ها، دو مقوله اي بود كه در روزنامه هاي مورد بررسي، هيچ مطلبي درخصوص آنها چاپ نشده است.
سبك مطالب
تعيين و بررسي سبك مطالب توليدي در موضوع مديريت شهري در روزنامه هاي مورد پژوهش از ديگر نكات قابل توجه بوده است.
اخبار، سرمقاله، گزارش، مصاحبه و تلفن هاي مردمي از اركان سبك هاي مطالب بررسي شده مي باشد.
در اين مدت ۷۰ درصد مطالب مديريت شهري روزنامه ها را اخبار تشكيل داده است. گزارش ۱/۱۳ درصد مجموع مطالب را شامل شده است، سرمقاله و يادداشت  ۷ درصد و مصاحبه و ميزگرد ۲/۳ درصد مطالب را تشكيل داده است. همچنين تلفن هاي مردم ۵/۳ درصد، جوابيه و پاسخ مسئولان ۲/۳ درصد و نامه هاي مردم ۱/۰ درصد مجموع مطالب مديريت شهري را دربرگرفته است.
با توجه  به  موارد فوق مي توان گفت كه ده روزنامه مورد بررسي در اين تحقيق در شش ماهه نخست سال ۱۳۸۳ بيشتر آنچه را كه روي داده است، ارائه نموده اند و كمتر به تشريح و تفسير رويدادهاي مديريت شهري از طريق نگارش سرمقاله و يادداشت  و تفسير و تحليل و تهيه گزارش و انجام دادن  مصاحبه و ميزگرد پرداخته اند.
منبع خبر
در اين ميان، بررسي عمل وقوع رويداد و منبع مكان توليد مطلب نشان مي دهد كه ۷۸ درصد مطالب مديريت شهري ده روزنامه مورد بررسي در شش ماهه نخست سال ۱۳۸۳ در تهران رخ داده است.
۱۱ درصد رويدادها در مراكز استان ها رخ داده، ۹ درصد رويدادها مربوط به ساير شهرهاي كشور بوده است و ۲ درصد مطالب مربوط به رويدادهاي مديريت شهري خارج از كشور بوده است.
شخصيت هاي مطرح در توليد مطلب
شخصيت هاي مطرح در اخبار و منابع عمده توليد مطالب در عرصه مديريت شهري در انواع سبك هاي توليد مطلب به طور خاص متوجه مسئولين و دست اندركاران شهرداري تهران بوده و سازمان شهرداري هاي كشور به عنوان يك سازمان هدايتي و حمايتي كه تمامي وظايف وزارت كشور در قبال شهرداري هاي كشور را برعهده دارد، در رتبه نهم قرار گرفت.
شخصيت مطرح در ۲۷ درصد مطالب خبري روزنامه هاي مورد بررسي در شش ماهه نخست سال ۸۳ ، معاونان، مديران و رؤساي سازمان هاي تابعه شهرداري تهران بوده اند كه بيشترين مقدار در ميان ساير شخصيت هاي مطرح در اين پژوهش بوده است.
شهرداران مناطق تهران و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران هركدام با ۱۵ درصد در رتبه دوم، شهرداري تهران با ۲/۱۳ درصد در رتبه چهارم و شهرداران ساير شهرهاي كشور (به غير از تهران) با ۷/۱۰ درصد در رتبه پنجم قرار گرفته اند. پس از اينها، به ترتيب شخصيت هاي زير قرار گرفته اند:
كارشناسان و استادان دانشگاه با ۸/۴ درصد، مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست با ۲/۳ درصد، معاونان و مديران روساي سازمان هاي تابعه شهرداري هاي كشور (به غير از تهران) با ۸/۲ درصد، مديران وزارت كشور و سازمان شهرداري ها با ۷/۲ درصد، مسئولان وزارت مسكن و اعضاي شوراي شهر ساير شهرهاي كشور (به غير از تهران) هر كدام با ۱/۲ درصد، استانداران با ۹/۰ درصد، مسئولان نهادهاي قضايي با ۷/۰ درصد، معاونان عمراني استانداري ها با ۵/۰ درصد و  نمايندگان مجلس با ۳/۰ درصد قرار گرفته اند.
نشانگاه مطالب
مطالب مندرجات جدول شماره ۶ در شش ماهه نخست سال ۱۳۸۳ در مجموع ۲/۳۲ درصد مطالب ده روزنامه مورد بررسي در اين پژوهش داراي نشانگاه، يعني شخصيت  حقيقي و حقوقي مورد خطاب در مطلب، بوده و ۸/۶۶ درصد مطالب فاقد نشانگاه بوده است.
در اين ميان شهرداري تهران با ۵/۱۷ درصد در مجموع بيش از ساير شخصيت هاي حقوقي و حقيقي داراي نشانگاه مطالب بود و پس از آن به ترتيب ساير شهرداري هاي كشور با ۸/۴ درصد، وزارت كشور با ۴/۴ درصد، وزارت مسكن با ۷/۱ درصد، شوراي شهر تهران با ۴/۱ درصد، سازمان شهرداري ها با ۳/۱ درصد، سازمان حفاظت محيط زيست با ۸/۰ درصد، استانداري ها با ۷/۰ درصد، مجلس با ۳/۰ درصد و نهادهاي قضايي و ساير شوراهاي شهر (به غير از تهران) قرار گرفته اند.
از ميان مطالب چاپ شده در روزنامه هاي مورد بررسي در اين تحقيق، تنها تيتر ۶/۱۱ درصد مطالب در صفحه نخست روزنامه ها هم درج شده است.بيشترين تيترها با ۸/۳۹ درصد در همشهري و پس از آن به ترتيب در ايران، رسالت و كيهان هركدام با ۴/۱۳ درصد قرار گرفته است.
در پايان، نگارنده سطور مذكور تأكيد مي نمايد كه نقش و جايگاه بي نظير اطلاع رساني، توليد داده هاي مرتبط با عرصه حيات اجتماعي شهروندان، گردش اطلاعات و اخبار و بسترسازي ظرفيت هاي حضور و مشاركت شهروندان از يك سو و تحقق فرآيند پاسخگويي مسئولين شهري و از سوي ديگر از جمله شاخصه هاي تبلور و تجلي تعالي اجتماعي و شكل گيري اعتماد جمعي و عمومي به عنوان يك سرمايه اجتماعي خواهد بود.
در اين ميان، پردازش قابل توجه رسانه هاي موجود كشور به موضوعات متعدد مديريت شهري، شهر و شهروندي، مسئوليت پذيري و پاسخگويي مستمر مسئولين و مديران شهري و آشنايي همزمان شهروندان به حقوق و وظايف شهري، ركن ركين كاهش معضلات و نارسايي هاي شهري و تأمين رضايت مندي شهروندان و افزايش قابليت هاي توسعه گرايي در شهرها خواهد بود و انجام و تحقق همه موارد پيش گفته همانا داشتن يك رسانه ملي شهري و اختصاص يك شبكه تلويزيوني به موضوعات مهم مديريت شهري مي باشد.

كوتاه كردن زمان مكالمه تلفني

در يك محيط تجاري نخستين ارتباط با مشتري اغلب بوسيله تلفن انجام مي گيرد و از همين اولين ارتباط تصوري از شما در ذهن مشتري نقش مي بندد. به همين خاطر اگر غيرحرفه اي و ناشيانه عمل كنيد، تأثير بسيار ضعيفي بر روي او خواهيد گذاشت. و برعكس مي توانيد خود را بسيار هوشيار و لايق نشان دهيد.
اين مقاله درباره مهارت هايي كه به شما اجازه مي دهند كه خود را در امر تجارت تا حدامكان بسيار حرفه اي و با تجربه نشان دهيد، بحث مي كند.
چگونه مي توان از طريق مكالمه تلفني به طور مفيد و مؤثر عمل كرد.يادآوري اين نكات به شما كمك خواهد كرد كه هنگام مكالمه تلفني با مشتري هشيارانه و حرفه اي عمل كنيد:
هدفتان را مشخص كنيد:
زمانيكه شروع به صحبت مي كنيد، بايد با موضوع بحث آشنا باشيد و بدانيد كه چه مي خواهيد بگوييد. و هميشه اطمينان حاصل كنيد كه تمام مدارك و اسنادي را كه براي رسيدن به هدفتان (جلب مشتري) نياز داريد، در اختيار داريد. اين كار هم در وقت شما و هم در وقت شخصي كه در حال صحبت تلفني با او هستيد، صرفه جويي مي كند.
پاسخ دقيق به سؤالات بدهيد:
پاسخهاي بي ربط غيرحرفه اي، گيج كننده و خسته كننده مي باشد.
در صورت ندانستن پاسخ سؤالي، به آن اعتراف كنيد:
اگر مشتري بر روي حدسيات شما حساب كرد و حدس شما اشتباه از آب درآمد، اين كار باعث سلب اعتماد او از شما خواهد شد. بنابراين اگر درباره چيزي اطلاع دقيقي نداريد، به مشتري بگوييد كه درباره اين مسئله تحقيق بيشتري به عمل خواهيد آورد و سپس اطلاعات دقيقي در اختيارش قرار خواهيد داد.
در پايان مكالمه، نكات مطرح شده را به طور اختصار برشماريد:
اين كار باعث مي شود كه از نظر موافق مشتري با مطالب گفته شده اطمينان حاصل كنيد، و بنابراين تكليف خود را براي ادامه كار بدانيد.
هنگام مكالمه تلفني، همزمان با شخص ديگري صحبت نكنيد:
با اين كار ارزش شركت تان را پايين مي آوريد. در اين مواقع ابتدا از طرف مقابل بخواهيد كه چند لحظه صبر كند و سپس با شخص مورد نظرتان صحبت كنيد. توجه داشته باشيد كه گفتگو بسيار كوتاه باشد و شخص ديگر را زياد منتظر نگذاريد.
چگونه مي توان با مشتري تماس تلفني برقرار كرد
براي برقراري تماس تلفني نكات زير را به خاطر بسپاريد:
در پاسخ به تلفن ابتكار به خرج بدهيد:
زماني كه زنگ تلفن به صدا درمي آيد، گوشي را برداريد. معطل كردن مشتري پشت خط باعث نگراني و آشفتگي او مي شود و اين كار مكالمه را با مشكل رو به رو مي كند.
اگر تماسهاي تلفني اداري مي باشد، پاسخ دادن به آنها را به كس ديگري واگذار كنيد:
گاهي اوقات ممكن است تماسهاي تلفني براي گرفتن وقت ملاقات، پرسيدن آدرس و غيره باشد، اين كار را به دستيار و يا منشي تان واگذار كنيد. البته نبايد در اين ميان شما احساس قدرت بكنيد و براي خود ارزش بيشتري قائل شويد.
در مواقعي كه نمي توانيد به تلفن پاسخ دهيد، بر روي تلفن پيام بگذاريد:
زماني كه بيرون از دفتر كارتان هستيد و يا در دفترتان جلسه اي تشكيل داده ايد و غيره، مي توانيد پيامي روي تلفن بگذاريد تا مشتري بتواند شماره تماس و يا پيام خود را به شما بدهد.
مشتري را اذيت نكنيد:
اگر قرار است كسي براي شما كاري انجام دهد، با تماس هاي مكرر او را به ستوه نياوريد. اين كار باعث افزايش نگراني و آشفتگي طرف مقابل مي شود و از راندمان كارش مي كاهد.
چگونه بايد به تماس هاي تلفني پاسخ داد .
نكات زير براي پاسخ دادن به پيام هاي تلفني مهم مي باشد:
خيلي سريع پاسخ پيام ها را بدهيد. سعي كنيد كه پيش از سه بار زنگ خوردن تلفن، گوشي را برداريد. اين كار براي سازمان ها و شركتهاي تجاري بزرگ بايد به صورت يك اصل درآيد. برنداشتن گوشي و يا قطع تماس تلفني باعث اتلاف وقت زيادي مي شود و مشتري را نسبت به برقراري تماس مجدد تلفني دلسرد مي كند. اگر براي پاسخ دادن به تلفن ها كاركنان كمتري در اختيار داريد، بهتر است كه تلفن را از پريز بيرون بكشيد. وقتي كه در حال صحبت تلفني با كسي هستيد و همزمان زنگ تلفن ديگر به صدا درآمد، از طرف مقابلتان معذرت خواهي كنيد و گوشي ديگر را برداريد.
يك نفر بايد مسئوليت پاسخ دادن به تلفن ها را به عهده داشته باشد:
اگر طرف مقابل را پشت خط منتظر بگذاريد، او را به ستوه مي آوريد: زيرا كه نه فقط وقت او را هدر داده ايد، بلكه او را آشفته و كلافه كرده ايد و در نتيجه نمي تواند كه به طور مؤثر عمل كند. بنابراين، بايد در يك شركت و يا سازمان يك نفر مسئوليت پاسخ به تماسهاي تلفني را به عهده داشته باشد. اين كار ارزش شركت شما را چند برابر مي كند و بهتر از اين است كه خود مدير و يا رئيس پاسخگوي تلفن ها باشد.
هنگام غذا خوردن به تلفن پاسخ ندهيد:
اين كار باعث مي شود كه سخنان شما نامفهوم و جويده جويده ادا شوند و يا به درستي متوجه سخنان طرف مقابلتان نشويد.
در پاسخ دادن به تلفن ها سريع عمل كنيد:
هيچ چيز نااميد كننده تر از آن نيست كه ساعتها منتظر پاسخ به يك امر مهم باشيم. دير جواب دادن به مشتري در صورتي كه او در انتظار شنيدن پاسخ شما لحظه شماري مي كند، باعث سلب اعتماد او از شما مي شود و اين كار در ادامه به كار شما لطمه وارد مي سازد.
بيشتر اين نكات به رعايت ادب و نزاكت اشاره مي كنند. هميشه به خاطر داشته باشيد كه وقت طرف مقابلي كه در حال گفتگوي تلفني با او هستيد، محدود مي باشد، و با صحبت كردن با او تصويري از شما و شركت تان در ذهن او نقش مي بندد.
ترجمه: دنيا مملكت دوست

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   فرهنگ   |   موسيقي  |   ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |