سه شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۴
سرنوشت تيم هاي مدعي در ليگ برتر واليبال در ابهام
شگفتي ها...
000270.jpg
علي شاكري
ليگ برتر واليبال ايران با گذشت هر هفته پيچيدگي بيشتري پيدا مي كند. هنوز هم سرنوشت تيم هاي مدعي قهرماني در هاله اي از ابهام است. تا پايان هفته هفدهم، واليبال ايران يك ليگ سراسر شگفتي را تجربه كرد.
تجربه اي تازه اما بسيار اميدبخش كه در سايه يك برنامه ريزي منطقي و سازماندهي درست مي توان بهترين بهره برداري را از چنين ليگي داشت. واليبال ايران در حال دگرديسي است، رسيدن جوانان به مرز بالندگي و خودباوري آنان در رقابت با باتجربه ها بدون شك تضميني بر تداوم موفقيت هاي سال هاي اخير خواهد بود. تشكيل گروههاي تحقيق و پژوهش از گروههاي مختلف درگير با ليگ حتي مي تواند ارتقاي سطح واليبال باشگاهي ايران را به يكباره چند پله افزايش دهد. واليبال پتانسيل لازم را براي جهش دارد. در آستانه بازي هاي هفته هجدهم هراس وجود تمامي مدعيان را در برگرفته است، از پيكان صدرنشين كه دچار تغييرات در كادر فني شده تا برق در رتبه ششم كه به جنوب رفته است همه در اضطراب عجيبي به سر مي برند.
حال و روز آذرپيام و پگاه اروميه، صنام و سايپا از تهران هم بهتر از دو تيم يادشده بالا نيست. در هيچ مقطعي از ۱۹ دوره گذشته ليگ برتر چنين شرايطي را سراغ نداريم كه تيم هاي پائين و ميانه جدول اين گونه جلوي مدعيان قهرماني شاخ شوند! اگر تا چند دوره پيش معيار قهرماني در نزد مدعيان فقط پيروزي در رويارويي هاي مستقيم بود، حالا ديگر تيم ها تكليف تيم قهرمان را مشخص مي كنند.
ليگ سراسر شگفتي امسال يك آن آرام و قرار نداشته است و هر هفته با برجا گذاشتن نتايجي دور از انتظار تحسين همگان را موجب شده.حيف است چشمان خود را به روي اين ليگ پويا بسته و با ديد و در شعاعي محدود به انتخاب بازيكنان براي تيم ملي بپردازيم. ناديده گرفتن چهره هاي مستعد بارور شده در دل ليگ برتر ظلم بزرگي بر واليبال خواهد بود كه خون تازه اي در رگ هايش شريان پيدا كرده است. با اين مقدمه به سراغ بازي هاي هفته هجدهم مي رويم كه روز چهارشنبه در يك دور كامل در تهران و شهرهاي مختلف كشورمان پيگيري مي شود.
صدرنشين در سيرجان
پيكان پس از تغيير و تحولات در كادر فني بدون مهرانپور به سيرجان مي رود. گل گهر همواره در خانه براي حريفان دردسرساز بوده است. خليل آزمون با شناخت نسبي از موقعيت حريف در وهله نخست در اين بازي چشم به دستان باتجربگان خود دارد. رضا نائيني، محمود توانايي، رحمان رئوفي، محمدرضا تابعي، ديان استانوويچ و نصير احمد بطور حتم در تركيب اصلي خواهند بود. احتمال حضور صابر هوشمند هم زياد است، بازيكني كه در چند بازي اخير توانسته اعتماد كادر فني را به خود جلب كند. پيكان اگر مصدومانش (منظمي، منصوري و كوليوند) بهبود نيافته باشند، بازي راحتي در پيش نخواهد داشت. شايد عادل غلامي بتواند خلاء نبود منصوري را مثل هميشه پوشش دهد، اما منظمي و كوليوند جايگزين ندارند. پيكان در همه پست ها صاحب بهترين هاست، اما نبود نفرات جانشين با فاصله نزديك نسبت به نفرات اصلي عمده ترين معضل پيكان در راه رسيدن به قهرماني خواهد بود.
جدال همشهري ها
برخورد دو تيم همشهري پگاه و آذرپيام مهم ترين رويداد هفته هجدهم است. با وجود جايگاه مطمئن تر آذرپيام در جدول در بازي رفت پگاه با تدابير شهنازي در ميان ناباوري حريف قدرتمند خود را مغلوب كرد. بايد ديد وطن پرست جانشين شهنازي كه تاكنون نتايج خوب با تيمش در دور برگشت داشته است مقابل آذرپيام چگونه عمل خواهد كرد. شايد اين بازي براي وطن پرست سخت تر از بازي با همه مدعيان در ليگ برتر باشد. پگاه چند وقتي است كه از حالت تك محوري خارج شده و در تاكتيك تازه همه به نوعي نقش دارند. تابش نژاد، محمدي راد، ساعي از سايه محمد سليماني بيرون آمده اند و همين تغيير تاكتيكي قدرت بيشتري به پگاه بخشيده تا شرايط بهتري پيدا كند. آذرپيام براي تلافي بازي رفت لحظه شماري مي كند. كارگر پيشه و شاگردانش هنوز تلخي آن شكست بازي رفت را فراموش نكرده اند. آذرپيام با مغلوب كردن صنام براي پگاه خط و نشان كشيد و پگاه هم كه به سختي در تهران از پس پرسپوليس برآمده است، بسيار خوش اقبال بود كه با شكست از پايتخت بدرقه نشد. حالا كواچ و دراگان زارويچ (دو بازيكن صربستاني)، رامين بابايي، جواد محمدنژاد و حامدرضايي با پاس هاي مهدوي هماهنگ تر شده اند. در اين بازي توپرسان هاي دو تيم نقش اصلي در راه اندازي تيمشان دارند. رقابت نزديك عبدالرضا عليزاده و مسعود افتخاريان دو ليبروي موفق ليگ برتر هم در اين بازي ديدني است.
يكي از دو بازي مهم
بازي برق و پتروشيمي را هم به نوعي مي توان يكي از دو بازي مهم آخر هفته تلقي كرد. برق و پتروشيمي دور برگشت را كاملاً متفاوت از بازي هاي رفت آغاز كرده اند. برق در هفته هاي اخير با شكست آذرپيام و پيكان قدم هاي بزرگي برداشته است، پتروشيمي هم هفته پيش سنگين ترين شكست را به آذرپيام تحميل كرد. برق حالا بيش از هر زمان ديگر قدر امتيازات از دست رفته را مي داند. تغيير نگرش «ست كوويچ» نسبت به داشته هايش برق را در موقعيتي عالي قرار داده است. برق با منصور زادون، محمد محمد كاظم، حمزه زريني، پرويز پزشكي، مجتبي عطار، بهمن جهانديده و يك ليدر بزرگ به نام عباس قاسميان تيم كوچكي نيست. در سوي ديگر ميدان پتروشيمي هم با تلفيقي از تجربه و جواني و بازيكناني مثل غياثي، جعفرپور، ارمشي، سيد محمد موسوي، مسلم محمدي زاده و مؤمني مقدم هم حرف هاي زيادي براي گفتن دارد.
پرسپوليس در گنبد
پرسپوليس به گنبد مي رود. تيم جواني كه چوب نوسانات را مي خورد و تاكنون به اندازه توانايي هايش نتيجه نگرفته است. پرسپوليس تاكنون چندين بازي پنج گيمه را به حريفان داده است. در شرايطي كه اكثر بازيكنان پرسپوليس در شرايط بد مالي بسر مي برند و توجه باشگاه هم بيشتر متوجه فوتبال است و حتي آنان ريالي از ابتداي حضورشان در اين تيم دريافت نداشته اند باز هم بايد صبوري بازيكنان و كادر فني اين تيم را ستود كه با تمام وجود مقابل حريفان قرار مي گيرند. اگر به بخشي از مطالبات بازيكنان جوان پرسپوليس جامه عمل پوشيده شود اين تيم هنوز جا براي فرار از انتهاي جدول دارد. اشكان درخشان، آرش كشاورزي، علي نجفي، ولي نورمحمدي قدر فرصتي كه صادقي سرمربي قديمي پرسپوليس در اختيار آنان گذاشته را هنوز ندانستند. داريوش شيباني، علي پژومان، كامبيز يعقوب و محمدرضا قدرت بيگلو به همراه حسن شورايي اگر در قالب يك تيم عمل كنند، جايگاه بهتري را مي توان براي پرسپوليس متصور بود. نئوپان با وجود لغزش گاه و بي گاه هنوز هراس آفرين است و در گنبد مي تواند هر حريفي را از پاي درآورد. «دوجي» اين روزها با روكردن ستاره اي به نام «ارازملازاده» و «عبدالله ناظري» و جاافتادن دو ملي پوش پاكستاني به نام هاي منصور كاشف و عرفان نواز شرايط خوبي پيدا كرده است. تقي دولتي و امين كلته هم با رسيدن به شرايط مطلوب در هفته هاي پاياني از نئوپان يك تيم قدرتمند ساخته اند.
ذوب آهن در انديشه تلافي
ذوب آهن در بازي رفت در چالدران ۳ بر ۲ مغلوب شد.
نه ذوب آهن آن تيم بازي هاي رفت است و نه چالدران كه با كنار گذاشتن محمودي، فتاحي و معدني بدل به تيمي خطرناك شده است. آيدانه در قالب جديد نتايج خوبي گرفته است و ذوب آهن هم با روبه پايان رفتن بازي ها در انديشه پيروزي و تلافي شكست دور رفت و كسب امتيازات از دست داده است.
روز آرام تهران
در تهران صنام ميزبان پيام مخابرات گلستان است و سايپا ميزبان اتكا قم. اگر سايپا هفته قبل توانست در سفر دشوار چالدران با پيروزي بازگردد، صنام در اروميه تاوان سختي داد. پذيرش شكست در مقابل آذرپيام، صنام را در شرايط سختي قرار داد. حالا صنام براي قرار گرفتن دوباره در جمع مدعيان حق اشتباه ندارد. حتي يك شكست ديگر باعث خواهد شد تا مدافع عنوان قهرماني از راهيابي به جمع سه تيم برتر هم نااميد شود. پيام مخابرات در نيم فصل دوم با جذب دو بازيكن بلغاري ديگر زنگ تفريح هيچ تيمي نيست. جنگ «نايدين نايدنيف» و «پتكوف» با شاگردان كارخانه ديدن دارد.
سايپا هم درست وضعيتي مشابه با صنام دارد. اتكا تيمي غيرقابل پيش بيني است. تيمي جوان كه اگر خوب گرم شود توقفش بسيار سخت خواهد بود. سايپا براي حفظ موقعيتت خود فقط با انديشه برد مقابل اتكا مي ايستد.
برنامه بازيهاي هفته هجدهم
چهارشنبه ۲۸ دي ماه
* صنام تهران- پيام مخابرات گلستان
* سايپا تهران- اتكا قم
* گل گهر سيرجان- پيكان تهران
* آذرپيام اروميه- پگاه اروميه
* نئوپان گنبد- پرسپوليس تهران
* پتروشيمي ماهشهر- برق تهران
* ذوب آهن اصفهان- آيدانه چالدران

سايه روشن ورزش
ايستگاه پلي اف
ليگ برتر بسكتبال ايران
000267.jpg
گروه ورزشي _ علي شاكري: ليگ برتر بسكتبال ايران با پيمودن مرحله نخست رقابت هاي ليگ برتر خود به دروازه (پلي آف) رسيد. اصلي ترين مرحله بازي ها كه سرنوشت تيم ها در اين مراحل تعيين مي شود و پيروزي در هر مرحله يك گام تيم ها را به سوي كسب مقام نزديك تر خواهد ساخت. رتبه بندي تيم ها در پايان دور مقدماتي نزديك به سه ماه وقت گرفت و در خاتمه ۱۹۶ بازي چهره هشت تيم برتر راه يافته به مرحله نخست مشخص شد. در پايان بازي هاي رفت و برگشت دور مقدماتي پتروشيمي ماهشهر، صنام تهران، ذوب آهن اصفهان و پگاه فارس از گروه اول و تيم هاي صباباتري تهران، پيكان تهران، آذرپيام اروميه و پگاه همدان از گروه دوم جواز صعود گرفتند تا در يك مرحله بالاتر بخت خود را براي كسب مقام در اين دوره از ليگ برتر بيازمايند.
زمان مشكل اصلي
با درنظرگرفتن يازده هفته بازي براي مراحل مختلف (پلي آف) براي تيم هاي برتر و چندين هفته بازي براي تيم هاي پنجم تا هشتم جدول دور مقدماتي زمان را بايد مهم ترين مشكل بسكتبال دانست. احتمال اينكه سرنوشت شناخت تيم هاي برتر ليگ به ماه هاي اوليه سال جديد كشيده شود هم زياد است، ضمن آنكه اواخر همين هفته ذوب آهن به عنوان نماينده ايران عازم مسابقات بين المللي جام شيخ راشد امارات خواهد شد و دو تيم صنام و صباباتري نمايندگان كشورمان اواخر بهمن و اوايل اسفند سخت درگير مسابقات ليگ برتر غرب آسيا خواهند شد. با اين برنامه فشرده نصرت الله جعفريان دبير جديد فدراسيون بسكتبال كشيده شدن مسابقات ليگ برتر را به ماه هاي فروردين و ارديبهشت سال آينده دور ندانست.
نمايندگان تهران در محاصره تيم هاي شهرستاني
حضور پنج تيم شهرستاني از هشت تيم صعود كرده به مرحله (پلي آف) را بايد به فال نيك گرفت. در هيچ دوره اي از ليگ برتر بسكتبال باشگاه هاي ايران شهرستاني ها به اندازه اين دوره موفق ظاهر نشده بودند. اگرچه سه تيم تهراني صباباتري، پيكان و صنام از موقعيت ممتازتري برخوردارند، اما از قدرت تيم هاي پتروشيمي بندر ماهشهر، پگاه فارس، ذوب آهن اصفهان، آذرپيام اروميه و پگاه همدان هم نبايد به آساني عبور كرد. در دور مقدماتي دو تيم پتروشيمي ماهشهر و صباباتري عنوان سرگروهي را به دست آوردند كه اوج كار تيم تهراني چهارده پيروزي پياپي بود. پتروشيمي در شرايطي در گروه يك صدرنشين است كه دو باخت در مقابل پگاه فارس و ذوب آهن اصفهان داشت.
جدول رده بندي بازي ها در دور مقدماتي
گروه الف
۱ _ پتروشيمي ماهشهر ۲۶ امتياز
۲ _ صنام تهران ۲۴ امتياز
۳ _ ذوب آهن اصفهان ۲۴ امتياز
۴ _ پگاه فارس ۲۳ امتياز
۵ _ گل گهر سيرجان ۲۱ امتياز
۶ _ شهرداري گرگان ۱۹امتياز
۷ _ فرش مشهد ۱۸ امتياز
۸ _ دانشگاه آزاد ۱۴ امتياز
گروه ب
۱ _ صباباتري تهران ۲۸ امتياز
۲ _ پيكان تهران ۲۵ امتياز
۳ _ آذرپيام اروميه ۲۴ امتياز
۴ _ پگاه همدان ۲۳ امتياز
۵ _ هيات بسكتبال خوزستان ۱۹ امتياز
۶ _ مهرام تهران ۱۸امتياز
۷ _ تربيت بدني اصفهان ۱۷ امتياز
۸ _ هيات بسكتبال شهركرد ۱۵ امتياز
برنامه دور اول پلي آف (پنجشنبه ۲۹ ديماه)
براي مقام اول تا هشتم
* پگاه همدان _ پتروشيمي ماهشهر
* پگاه فارس _ صباباتري تهران
* ذوب آهن اصفهان _ پيكان تهران
* آذرپيام اروميه _ صنام تهران
براي مقام نهم تا شانزدهم
* دانشگاه آزاد _ هيات خوزستان
* فرش مشهد _ مهرام تهران
* هيات شهركرد _ گل گهر سيرجان
* تربيت بدني اصفهان _ شهرداري گرگان

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |