ديگران هم مي توانند با ابزارهاي توسعه يافته گوگل را به زير بكشند
حكمراني ! GOOGLE... تا كي؟
گوگل،غول ارتباطات و تكنولوژي در آخرين حركت خود , مايكروسافت را با معامله يك ميليارد دلاري كمپاني اي او ال مات كرد .
|
|
گروه دانش و فناوري- مسعود حقيقت ثابت: با موتور جستجوي گوگل به دنياي مجازي اينترنت وارد شويد ، نتايج اين جستجوي آنلاين
نمونه اي از لشكر خدمات رو به رشد و فزاينده گوگل است . در ابتدا، صفحه جستجوي گوگل كه در نهايت سادگي طراحي شده بود ، توجه ها را به سوي خود جلب كرد و سپس يكي پس از ديگري ساير خدمات گوگل از را رسيدند : گوگل local (نقشه هاي و مسيرها) ، گوگل AdSense (مربوط به بخش آگهي ها و نيازمندي ها) ، گوگل Earth (مربوط به تصاوير ماهواره اي از زمين) و گوگل به زبان فرانسوي و ساير زبان ها .
تمام آنچه كه در بالا گفته شد تنها يك جمع بندي از فرايندي است كه به روشني در سال هاي اخير اتفاق افتاده است . اما اين روزها گوگل بيش از پيش در دنياي مجازي اينترنت يكه تازي مي كند و سهل الوصول تر از گذشته در دسترس است و مانند يك غول صنايع ابر تكنولوژي High-Tech نظير مايكروسافت عمل مي كند .
ولي ايجاد چنين ساختار و دايره نفوذي خود، مسئله اي پيچيده است، واقعا گوگل چگونه عمل كرده است؟ گوگل در پذيرش انتقادات و تجزيه و تحليل آنها به مانند يك روشنفكر عمل مي كند و بدين لحاظ دورنماي وسيعي از رشد و پيشرفت را در مقابل خود
مي بيند. در قلمرو پيچيده و در حالِ تغييرِ مداومِ تكنولوژي مدرنِ امروزي، كسي موفق است كه درسي را بياموزد... چه درسي؟ اين كه امروزه قدرت انحصاري بندرت تحقق پذير است و در صورت تحقق به واقع مانند خانه ايست كه بر روي آب بنا شده باشد، زودگذر و ناپايدار!
«در واقع اونا به سرعت دريافتن كه آب و هواي اين محدوده هميشه پايدار باقي نمي مونه ... پس تصميم گرفتن كه به نوآوري هاي خودشون ادامه بدن.» اين جملات از زبان پل سافو، مدير انيستيتو آينده در پل آلتو كاليفرنيا، نقل شده. او ادامه مي دهد: «درست مثل يك مسابقه سواركاري واقعي مي مونه ... انگار كه دارن بسوي آينده فرار
مي كنن!»
در آخرين رويارويي مسابقه، اين گوگل است كه از رقبا پيش مي افتد. آخرين اخبار منتشر شده در هفته هاي گذشته حاكي از عقب نشيني بزرگ مايكروسافت است، كه تمامي تلاش خود را براي حضور پر رنگ تر در اينترنت بكار گرفته و قافيه را در مقابل رقيب باخته است . گوگل اعلام كرد كه براي سرمايه گذاري در اي او ال و سرويس وب تايم وارنر، يك ميليارد دلار ... بله! دقت كنيد! يك ميليارد دلار هزينه خواهد كرد. سرمايه گذاري اي كه موجب يكپارچگي دو غول پرطرفدار اينترنتي در تبليغات و آگهي هاي تجاري خواهد شد. انتظار مي رود اين يكپارچگي سودي بيش از آنچه در گذشته اين دو شركت به طور مجزا به دست مي آوردند، را نصيب گوگل كند. به هر حال، همين حالا هم گوگل سيستم جستجو و توزيع آگهي
اي او ال را بر عهده دارد و اي او ال از بزرگترين مشتريان گوگل محسوب
مي شود . با اين حال اخبار هفته هاي اخير به خصوص در مورد آنچه كه رخ نداد معني دار بود: تلاش طولاني مايكروسافت براي شراكت با اي او ال (چيزي كه تا ماه پيش كاملاً ممكن
مي نمود) به سختي شكست خورد.
تاد چانكو ، تحليلگر موسسه تحقيقاتي ژوپيتر مي گويد: «در واقع مايكروسافت فارغ از اينكه قراردادي منعقد بشه يا نه، اندر خم يك كوچه گير كرده ... اونا يه كم بايد بجنبن!» همه ما مي دانيم كه مايكروسافت سلطان انقلاب كامپيوترهاي شخصي در دو دهه گذشته بوده است ، ولي گوگل امروزه سلطان لايقي در عرصه دنياي مجازي اينترنت است و امروزه اينترنت، نقش تعيين كننده تري ايفا
مي كند و به طور روزافزوني خدمات High-Tech بطور آنلاين ارائه
مي شود و بازار تحقيقاتي نرم افزارِ كامپيوترهاي شخصي رو به كسادي
مي رود. زماني كه مايكروسافت براي تطبيق با شرايط جديد تقلا مي كرد، اين گوگل بود كه ظهور كرد تا نقشش را به عنوان موتور جستجويي قدرتمند در دنياي وب ايفا كند. آنها به خوبي از عهده اين نقش، مانند هنرمندي تمام عيار برآمدند و تمام هنر خود را براي ارائه خدمات جديد به كار گرفتند . در فاصله زماني كمي بيش از يك سال قيمت سهام آنها در بازار بورس از ۱۰۰ دلار براي هر سهم به ۴۰۰ دلار صعود كرد و ارزش شركت بالغ بر ۱۲۷ ميليارد دلار برآورد شد. آنها بر خر مراد
مي راندند! پل سافو در ادامه سخنانش با تأكيد بر موقعيت نا امن و ناپايدار فعلي، مي گويد: «اونا ريسك هاي هوشمندانه اي كردن و نتايج استراتژيكي گرفتن.»
بنيانگذاران شركت، لاري پيج و سرگئي برين، فرهنگي را در بين كارمندان ايجاد كرده اند كه آنان روزهاي مشخصي را براي حجم كار نامشخصي بايد صرف كنند؛ با اين اطمينان كه كار و نوآوري آنان از سوي بالا دستي هاي شركت دزديده و غارت نمي شود و آنان به حق خود مي رسند. گوگل تنها نوآور اين عرصه نيست. مايكروسافت و ديگران هم حضور موثري در اين عرصه دارند و بالطبع جيب هاي گشاد! براي مثال سود اي او ال، برابر ۹ ميليارد دلار بوده است و اين سود دو برابر سود كنوني گوگل است. با اين حال گوگل با سرعتي باور نكردني پيش مي تازد. كرم خريداري ديگر شركت ها به جان گوگل افتاده و آنها مي خواهند كه تجارت موفق خود را به ديگر شاخه هاي فناوري اطلاعات گسترش دهند. با اين حال تحليلگران معتقدند كه به شدت امكان شكست در مسير جاه طلبي هاي روز افزون گوگل وجود دارد: «امكان ظهور تكنولوژي هاي برتر! زمينه تحقيقاتي موتورهاي جستجو هنوز ناشناخته و جوان است. اگر الگوريتم سري گوگل آنها را در اين زمينه به عرش رسانده ديگران هم مي توانند ابزارهاي توسعه يافته برتري را ابداع كنند و گوگل را به زير بكشند.»
كاهش اعتبار نزد كاربران!
* چانكو مي گويد: «يكي از مزايا و جذابيت هاي گوگل اين بوده كه شركت تا به حال پاك و از هر اتهامي مبرا بوده، با اين حال بايد نشست و ديد كه در ادامه تحت فشارِ سهامداران براي سود بيشتر ، شركت تن به فساد مي دهد يا نه!»
*ضعف در اجرا! هر گونه بهم ريختگي يا شتاب مي تواند هزينه زا باشد . اين جمله از زبان گرنت فرنچ نقل شد او در ادامه مي افزايد : مايكروسافت تنها چيزي كه شايد ، تا حالا نبوده اينه كه به هم ريخته و ولنگار نبوده!
منبع: Christian Science Monitor، 3 Jan 2005
|
نرم افزار Hello چيست؟
چگونه نصب مي شود؟ چگونه كار مي كند؟
بخش دوم
گروه دانش و فناوري- مرتضي اسلام زاده: در ادامه معرفي نرم افزار Hello در اين بخش به معرفي نحوه كار نرم افزار Hello مي پردازيم. در نرم افزار Hello در قسمت منوبار، شش گزينه وجود دارد كه به ترتيب عبارتند از:
File- View- Friends- Pictures- Tools- Hello
هنگامي كه گزينه File را باز كنيد به زيرگزينه هاي ذيل برمي خوريد:
Open File (S) For Sharing,Save,Save as...,Save Filmstrip, Print...,Logout,Exit
شرح زيرگزينه ها:
زيرگزينه: Open File(S) For Sharingيكي از قوي ترين موارد و مي توان گفت برترين مزيت Hello نسبت به ديگر مسينجرها اين گزينه است. در واقع با استفاده از اين زيرگزينه مي توانيم تصاويري را كه در رايانه خود داريم با شخصي كه در حال صحبت با او هستيم به اشتراك بگذاريم. جالب اين است كه Hello محدوديتي در ارسال تعداد تصوير ندارد و عجيب آن كه Hello با كمك پيكاسا، تصاوير را با كيفيت مطلوب ارسال مي كند و در كمتر از يك دقيقه مي توان بيش از پانصد تصوير و عكس را ارسال كرد و به اشتراك گذارد.از ديگر مزيت هاي اين قسمت آن است كه به تعداد افرادي كه در حال گفت وگو با آنها هستيم مي توانيم تصاوير مختلفي ارسال كنيم؛ بدين معنا كه مثلاً شخص اولي نتواند متوجه شود كه براي شخص دوم چه تصاويري را به اشتراك گذاشته ايم و بالعكس.
زيرگزينه: Saveهمان گونه كه از نام آن مشخص است اين زيرگزينه جهت ذخيره كردن تصاوير به اشتراك گذاشته شده است.
زيرگزينه:... Save as همان طور كه از نام آن مشخص است اين زيرگزينه جهت ذخيره كردن تصاوير به اشتراك گذاشته شده با نام دلخواه است.
زيرگزينه: ... Save Filmstrip همان گونه كه مشاهده مي كنيد هنگامي كه تصاوير را به اشتراك مي گذاريد همه تصاوير به صورت نوار فيلم در پايين قسمت چپ صفحه به نمايش درمي آيند. در صورت تمايل مي توانيد اين تصاوير را كه در نوار فيلم هستند يكجا ذخيره كنيد.
زيرگزينه: ... Printاين زيرگزينه جهت چاپ نوشته ها و تصاوير است.
زيرگزينه : Logout اين زيرگزينه بدين جهت است تا در پايان كار حتماً از برنامه خارج شويد. دقت كنيد در صورت بستن صفحه Hello كاربري شما همچنان در داخل برنامه است و تنها هنگامي كه از اين زيرگزينه استفاده كنيد كاربري شما از برنامه خارج مي شود. اما برنامه همچنان باقي است.
زيرگزينه: Exitاين زيرگزينه علاوه بر اين كه كاربري شما را از برنامه خارج مي كند بلكه برنامه Hello را نيز از دستور كار خارج مي سازد.
|