شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۳ - Jan 21, 2006
ديگران هم مي توانند با ابزارهاي توسعه يافته گوگل را به زير بكشند
حكمراني ! GOOGLE... تا كي؟
گوگل،غول ارتباطات و تكنولوژي در آخرين حركت خود , مايكروسافت را با معامله يك ميليارد دلاري كمپاني اي او ال مات كرد .
000921.jpg
گروه دانش و فناوري- مسعود حقيقت ثابت: با موتور جستجوي گوگل به دنياي مجازي اينترنت وارد شويد ، نتايج اين جستجوي آنلاين
نمونه اي از لشكر خدمات رو به رشد و فزاينده گوگل است . در ابتدا، صفحه جستجوي گوگل كه در نهايت سادگي طراحي شده بود ، توجه ها را به سوي خود جلب كرد و سپس يكي پس از ديگري ساير خدمات گوگل از را رسيدند : گوگل local (نقشه هاي و مسيرها) ، گوگل AdSense (مربوط به بخش آگهي ها و نيازمندي ها) ، گوگل Earth (مربوط به تصاوير ماهواره اي از زمين) و گوگل به زبان فرانسوي و ساير زبان ها .
تمام آنچه كه در بالا گفته شد تنها يك جمع بندي از فرايندي است كه به روشني در سال هاي اخير اتفاق افتاده است . اما اين روزها گوگل بيش از پيش در دنياي مجازي اينترنت يكه تازي مي كند و سهل الوصول تر از گذشته در دسترس است و مانند يك غول صنايع ابر تكنولوژي High-Tech نظير مايكروسافت عمل مي كند .
ولي ايجاد چنين ساختار و دايره نفوذي خود، مسئله اي پيچيده است، واقعا گوگل چگونه عمل كرده است؟ گوگل در پذيرش انتقادات و تجزيه و تحليل آنها به مانند يك روشنفكر عمل مي كند و بدين لحاظ دورنماي وسيعي از رشد و پيشرفت را در مقابل خود
مي بيند. در قلمرو پيچيده و در حالِ تغييرِ مداومِ تكنولوژي مدرنِ امروزي، كسي موفق است كه درسي را بياموزد... چه درسي؟ اين كه امروزه قدرت انحصاري بندرت تحقق پذير است و در صورت تحقق به واقع مانند خانه ايست كه بر روي آب بنا شده باشد، زودگذر و ناپايدار!
«در واقع اونا به سرعت دريافتن كه آب و هواي اين محدوده هميشه پايدار باقي نمي مونه ... پس تصميم گرفتن كه به نوآوري هاي خودشون ادامه بدن.» اين جملات از زبان پل سافو، مدير انيستيتو آينده در پل آلتو كاليفرنيا، نقل شده. او ادامه مي دهد: «درست مثل يك مسابقه سواركاري واقعي مي مونه ... انگار كه دارن بسوي آينده فرار
مي كنن!»
در آخرين رويارويي مسابقه، اين گوگل است كه از رقبا پيش مي افتد. آخرين اخبار منتشر شده در هفته هاي گذشته حاكي از عقب نشيني بزرگ مايكروسافت است، كه تمامي تلاش خود را براي حضور پر رنگ تر در اينترنت بكار گرفته و قافيه را در مقابل رقيب باخته است . گوگل اعلام كرد كه براي سرمايه گذاري در اي او ال و سرويس وب تايم وارنر، يك ميليارد دلار ... بله! دقت كنيد! يك ميليارد دلار هزينه خواهد كرد. سرمايه گذاري اي كه موجب يكپارچگي دو غول پرطرفدار اينترنتي در تبليغات و آگهي هاي تجاري خواهد شد. انتظار مي رود اين يكپارچگي سودي بيش از آنچه در گذشته اين دو شركت به طور مجزا به دست مي آوردند، را نصيب گوگل كند. به هر حال، همين حالا هم گوگل سيستم جستجو و توزيع آگهي
اي او ال را بر عهده دارد و اي او ال از بزرگترين مشتريان گوگل محسوب
مي شود . با اين حال اخبار هفته هاي اخير به خصوص در مورد آنچه كه رخ نداد معني دار بود: تلاش طولاني مايكروسافت براي شراكت با اي او ال (چيزي كه تا ماه پيش كاملاً ممكن
مي نمود) به سختي شكست خورد.
تاد چانكو ، تحليلگر موسسه تحقيقاتي ژوپيتر مي گويد: «در واقع مايكروسافت فارغ از اينكه قراردادي منعقد بشه يا نه، اندر خم يك كوچه گير كرده ... اونا يه كم بايد بجنبن!» همه ما مي دانيم كه مايكروسافت سلطان انقلاب كامپيوترهاي شخصي در دو دهه گذشته بوده است ، ولي گوگل امروزه سلطان لايقي در عرصه دنياي مجازي اينترنت است و امروزه اينترنت، نقش تعيين كننده تري ايفا
مي كند و به طور روزافزوني خدمات High-Tech بطور آنلاين ارائه
مي شود و بازار تحقيقاتي نرم افزارِ كامپيوترهاي شخصي رو به كسادي
مي رود. زماني كه مايكروسافت براي تطبيق با شرايط جديد تقلا مي كرد، اين گوگل بود كه ظهور كرد تا نقشش را به عنوان موتور جستجويي قدرتمند در دنياي وب ايفا كند. آنها به خوبي از عهده اين نقش، مانند هنرمندي تمام عيار برآمدند و تمام هنر خود را براي ارائه خدمات جديد به كار گرفتند . در فاصله زماني كمي بيش از يك سال قيمت سهام آنها در بازار بورس از ۱۰۰ دلار براي هر سهم به ۴۰۰ دلار صعود كرد و ارزش شركت بالغ بر ۱۲۷ ميليارد دلار برآورد شد. آنها بر خر مراد
مي راندند! پل سافو در ادامه سخنانش با تأكيد بر موقعيت نا امن و ناپايدار فعلي، مي گويد: «اونا ريسك هاي هوشمندانه اي كردن و نتايج استراتژيكي گرفتن.»
بنيانگذاران شركت، لاري پيج و سرگئي برين، فرهنگي را در بين كارمندان ايجاد كرده اند كه آنان روزهاي مشخصي را براي حجم كار نامشخصي بايد صرف كنند؛ با اين اطمينان كه كار و نوآوري آنان از سوي بالا دستي هاي شركت دزديده و غارت نمي شود و آنان به حق خود مي رسند. گوگل تنها نوآور اين عرصه نيست. مايكروسافت و ديگران هم حضور موثري در اين عرصه دارند و بالطبع جيب هاي گشاد! براي مثال سود اي او ال، برابر ۹ ميليارد دلار بوده است و اين سود دو برابر سود كنوني گوگل است. با اين حال گوگل با سرعتي باور نكردني پيش مي تازد. كرم خريداري ديگر شركت ها به جان گوگل افتاده و آنها مي خواهند كه تجارت موفق خود را به ديگر شاخه هاي فناوري اطلاعات گسترش دهند. با اين حال تحليلگران معتقدند كه به شدت امكان شكست در مسير جاه طلبي هاي روز افزون گوگل وجود دارد: «امكان ظهور تكنولوژي هاي برتر! زمينه تحقيقاتي موتورهاي جستجو هنوز ناشناخته و جوان است. اگر الگوريتم سري گوگل آنها را در اين زمينه به عرش رسانده ديگران هم مي توانند ابزارهاي توسعه يافته برتري را ابداع كنند و گوگل را به زير بكشند.»
كاهش اعتبار نزد كاربران!
* چانكو مي گويد: «يكي از مزايا و جذابيت هاي گوگل اين بوده كه شركت تا به حال پاك و از هر اتهامي مبرا بوده، با اين حال بايد نشست و ديد كه در ادامه تحت فشارِ سهامداران براي سود بيشتر ، شركت تن به فساد مي دهد يا نه!»
*ضعف در اجرا! هر گونه بهم ريختگي يا شتاب مي تواند هزينه زا باشد . اين جمله از زبان گرنت فرنچ نقل شد او در ادامه مي افزايد : مايكروسافت تنها چيزي كه شايد ، تا حالا نبوده اينه كه به هم ريخته و ولنگار نبوده!
منبع: Christian Science Monitor، 3 Jan 2005

نرم افزار Hello چيست؟
چگونه نصب مي شود؟ چگونه كار مي كند؟
بخش دوم
گروه دانش و فناوري- مرتضي اسلام زاده: در ادامه معرفي نرم افزار Hello در اين بخش به معرفي نحوه كار نرم افزار Hello مي پردازيم. در نرم افزار Hello در قسمت منوبار، شش گزينه وجود دارد كه به ترتيب عبارتند از:
File- View- Friends- Pictures- Tools- Hello
هنگامي كه گزينه File را باز كنيد به زيرگزينه هاي ذيل برمي خوريد:
Open File (S) For Sharing,Save,Save as...,Save Filmstrip, Print...,Logout,Exit
شرح زيرگزينه ها:
زيرگزينه: Open File(S) For Sharingيكي از قوي ترين موارد و مي توان گفت برترين مزيت Hello نسبت به ديگر مسينجرها اين گزينه است. در واقع با استفاده از اين زيرگزينه مي توانيم تصاويري را كه در رايانه خود داريم با شخصي كه در حال صحبت با او هستيم به اشتراك بگذاريم. جالب اين است كه Hello محدوديتي در ارسال تعداد تصوير ندارد و عجيب آن كه Hello با كمك پيكاسا، تصاوير را با كيفيت مطلوب ارسال مي كند و در كمتر از يك دقيقه مي توان بيش از پانصد تصوير و عكس را ارسال كرد و به اشتراك گذارد.از ديگر مزيت هاي اين قسمت آن است كه به تعداد افرادي كه در حال گفت وگو با آنها هستيم مي توانيم تصاوير مختلفي ارسال كنيم؛ بدين معنا كه مثلاً شخص اولي نتواند متوجه شود كه براي شخص دوم چه تصاويري را به اشتراك گذاشته ايم و بالعكس.
زيرگزينه: Saveهمان گونه كه از نام آن مشخص است اين زيرگزينه جهت ذخيره كردن تصاوير به اشتراك گذاشته شده است.
زيرگزينه:... Save as همان طور كه از نام آن مشخص است اين زيرگزينه جهت ذخيره كردن تصاوير به اشتراك گذاشته شده با نام دلخواه است.
زيرگزينه: ... Save Filmstrip همان گونه كه مشاهده مي كنيد هنگامي كه تصاوير را به اشتراك مي گذاريد همه تصاوير به صورت نوار فيلم در پايين قسمت چپ صفحه به نمايش درمي آيند. در صورت تمايل مي توانيد اين تصاوير را كه در نوار فيلم هستند يكجا ذخيره كنيد.
زيرگزينه: ... Printاين زيرگزينه جهت چاپ نوشته ها و تصاوير است.
زيرگزينه : Logout اين زيرگزينه بدين جهت است تا در پايان كار حتماً از برنامه خارج شويد. دقت كنيد در صورت بستن صفحه Hello كاربري شما همچنان در داخل برنامه است و تنها هنگامي كه از اين زيرگزينه استفاده كنيد كاربري شما از برنامه خارج مي شود. اما برنامه همچنان باقي است.
زيرگزينه: Exitاين زيرگزينه علاوه بر اين كه كاربري شما را از برنامه خارج مي كند بلكه برنامه Hello را نيز از دستور كار خارج مي سازد.

روش هاي كنترلي براي طوفان هلند
000924.jpg
گروه دانش و فناوري-محمد تقي رسولي:يك گروه آمريكايي در حال تهيه گزارش از سيستم كنترلي هلند در برابر طوفان و باد هستند تا ملتي را از خطرهاي آينده در امان نگه دارند. سفير هلند در آمريكا از اين گروه درخواست كرد تجارب خود را كه در جريان طوفان كاترينا به دست آورده اند، در اختيار هلندي ها قرار دهند. بسياري از قسمت هاي كشور هلند در ارتفاع پايين تري نسبت به سطح دريا قرار دارند و به همين دليل خطرات بيشتري آنها را تهديد خواهد كرد.
لوئيزيانا منطقه اي كه اوج كاترنيا در آن رخ داده، ۳ الي ۵ فوت پايين تر از سطح دريا قرار دارد، در حالي كه هلند ۲۱ فوت پايين تر از سطح دريا قرار دارد. هلندي ها جديداً طرحي ۵۰ ساله را آغاز كرده اند كه با آن سدها، آب بندها و موج گيرهاي جديدي را در قسمت هاي جنوبي كشور ايجاد كنند تا از هرگونه آسيبي توسط طوفان ها در امان بمانند.
منبع: AP.org

بهترين رژيم دنيا
گروه دانش و فناوري- صدف كوهكن: بسياري از رژيم هاي غذايي وجود دارند كه به دليل پايه و اساس غلط آنها، افراد پيروي كننده از اين رژيم ها را دچار مشكلات بي شماري مي كنند،
بهتر است عملي ترين و بي عارضه ترين نوع رژيم هاي غذايي كه فاكتورهاي لازم براي يك رژيم استاندارد را دارند، به شما معرفي كنيم، اين فاكتورها عبارتند از: در نظر گرفتن تفاوت هاي فردي، تعادل، تنوع و از نظر كالريكي كنترل شده. اين رژيم ها بايد بتواند مواد مغذي در حد توصيه شده برحسب RDA (جيره غذايي توصيه شده براي افراد) را تأمين كنند.
براي دستيابي به اين هدف، ابتدا بايد بدانيم كه يك رژيم غذايي براي كاهش وزن بايد داراي چه خصوصياتي باشد.
در واقع يك رژيم تعادل رژيمي است كه تمام نيازهاي بدن را به مواد مغذي تأمين كند و طوري نباشد كه سلامت فرد را به خطر اندازد و عوارض سويي نظير سردرد و ضعف و يا ريزش مو را به دنبال داشته باشد.
همچنين در تنظيم رژيم بايد علايق غذايي هر فرد، سن، شرايط اقتصادي و فرهنگي و شرايط پزشكي وي در نظر گرفته شود و در پايان بايد گفت كه اين رژيم  بايد قادر به تأمين نيازهاي تغذيه اي فرد باشد، يعني حاوي غذاهايي باشد كه از تمام گروه هاي غذايي انتخاب شده اند. در چنين رژيمي ، حتي الامكان از ذخاير چربي فرد براي تأمين انرژي استفاده مي شود. بايد بدانيم كه رژيم هاي غذايي كه در مدت طولاني تر كاهش وزن و رسيدن به وزن مطلوب را ميسر مي سازند، رژيم هاي بهتري بوده و امكان برگشت وزن در آنها بسيار كم است.
اما از آنجا كه با كم شدن چربي، خطر كاهش ويتامين هاي محلول در چربي A، E، D وجود دارد، بايد در مصرف اين ويتامين ها دقت به عمل آيد.
بهترين نوع رژيم، رژيمي است كه توزيع كالري در آن به صورت زير باشد:
۵۵ درصد از كل كالري دريافتي از منابع كربوهيدراتي (ترجيحاً كربوهيدرات هاي كمپلكس مثل نان هاي سبوس دار و برنج و كمتر قند و شكر)
۲۰-۱۵ درصد از كالري دريافتي از منابع پروتئيني (انواع گوشت ها، لبنيات و حبوبات)
۳۰-۲۵ درصد از كالري دريافتي از منابع چربي (انواع روغن ها، مغزها و سس ها)
به نظر مي رسد كه «كاهش چربي رژيم هر چقدر بيشتر باشد، فرد سايز بيشتري كم مي كند.» بنابراين اگر به دنبال سايز كم كردن هستيد، توصيه ما به شما اين است كه چربي هاي رژيم غذايي خود را محدود كنيد. معمولاً كاهش وزن در هفته هاي اول بسيار بيشتر از مواقع ديگر است و آن به دليل كم شدن مقداري از آب بدن نيز هست. در واقع كاهش وزن مطلوب در نتيجه كم كردن كالري به ميزان ۵۰۰-۱۰۰۰ كالري از رژيم غذايي روزانه فرد فراهم مي آيد و بيشتر از نيم كيلوگرم در هفته توصيه نمي شود.
اغلب افراد فراموش مي كنند وزني كه مي خواهند امروز كاهش دهند،  فراهم آمدنش سال ها طول كشيده است و يك هفته يا دو هفته براي از بين بردن اضافه وزن كافي نيست.
اما براي اينكه دريابيد كه از هر گروه غذايي، به چه ميزان و چه موقع استفاده كنيد، توصيه ما اين است كه حتماً به يك متخصص در زمينه تغذيه مراجعه كنيد تا از عوارض سوء رژيم هاي
غير استاندارد در امان باشيد و بدانيد كه رژيم غذايي هر فرد با توجه به شرايط همان فرد در نظر گرفته مي شود و استفاده از رژيم هايي كه براي ديگران ترسيم شده شما را در ادامه راه سلامتي دچار مشكل خواهد كرد. در پايان بهتر است بدانيم كه براي خانم ها، رژيم هاي زير ۱۲۰۰ كالري و براي آقايان زير ۱۴۰۰ كالري توصيه نمي گردد و بهترين رژيم ها آنهايي است كه در ۶-۵ وعده غذايي ترسيم شده باشد. در اين حالت با استفاده از غذاهاي پرحجم و كم كالري فرد احساس گرسنگي نخواهد كرد.
براي كاهش عوارض جانبي، كاهش وزن نبايد بيشتر از ۴-۲ كيلوگرم در ماه باشد(همان كاهش ۵/۰ كيلوگرم در هفته) و براي جلوگيري از آداپته شدن بدن (عادت كردن) از استفاده بي اراده از رژيم بايد پرهيز كرد. يعني چند هفته فرد در رژيم باشد و بعد رژيم را رها كند، اين كار يعني استفاده بي اراده از رژيم  باعث به وجود آمدن اثر يويو مي شود، اثر يويو در مورد افراد چاقي به كار مي رود كه چندي بار وزن كم كرده اند و مجدداً وزن آنها اضافه شده است، در واقع بدن چنين افرادي به كالري هاي كم عادت مي كند و بعد از آن در اثر دوباره زياد خوردن ممكن است وزن را به ميزاني بيشتر از وزن اوليه برگرداند.
به همين دليل اگر تصميم جدي بر كاهش وزن نداريد و اراده انجام برنامه غذايي در شما وجود ندارد،  به هيچ وجه اقدام به گرفتن رژيم غذايي نكنيد و آن را موكول به زماني كنيد كه از هرجهت آمادگي عمل به آن را داشته باشيد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |