شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۳ - Jan 21, 2006
دومين نشست مسئولان اقتصادي دولت با بخش خصوصي
دانش جعفري: سياست خصوصي سازي
و كوچك سازي دولت در سال آينده هم ادامه مي يابد
* شيباني: نرخ تورم در ۹ ماه گذشته ۷/۱۳ درصد بوده است
* حجم ذخاير ارزي كشور تا پايان سال به ۲۰ ميليارد دلار مي رسد
000942.jpg
گروه اقتصادي: براي دومين بار در دولت جديد، مسئولان اقتصادي دولت و مجلس در محل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران حاضر شدند و ضمن ارائه ديدگاه هاي دولت به سئوالات و مشكلات آنان در زمينه هاي مختلف پاسخ دادند.
نخستين بار وزراي اقتصادي و دارايي، كار و صنايع در چنين جلسه اي حاضر شدند و در جلسه اخير دكتر داوود دانش جعفري وزير اقتصاد و دارايي و دكتر ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي و رضا عبداللهي رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.
تداوم كوچك سازي دولت و خصوصي سازي
داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي در جمع نمايندگان بخش خصوصي، سياست دولت را واگذاري امور به مردم و انجام كارهايي كه مردم توان آن را ندارند عنوان كرد.
وي در سخنان خود رويكرد دولت در بودجه سال ۸۵ را كوچك سازي شركت هاي دولتي براي ايجاد فضاي لازم براي فعاليت بخش خصوصي عنوان كرد و گفت: واريز ۳۰ درصد شركت هاي دولتي به خزانه و اختصاص ۹۰ درصد اين مبلغ واريزي به بخش خصوصي با هدف توسعه بخش خصوصي انجام مي شود.
وي افزود: در بودجه پيشنهادي دولت در سال آينده براي سرمايه گذاري شركت ها مانع ايجاد شده و ۴۵ درصد سود آنان به خزانه واريز مي شود.
اين سود تا پيش از اين موجب سرمايه گذاري و توسعه و بزرگ شدن بيشتر دولت مي شد و در سال آينده مگر در موارد خاص منع شده است.
وزير اقتصاد و دارايي همچنين از ادامه سياست هاي خصوصي سازي و واگذاري شركت هاي دولتي در سال آينده خبر داد و گفت: خصوصي سازي علاوه بر اين كه از بزرگ تر شدن دولت جلوگيري مي كند موجب مي شود تأسيسات دولت در واگذاري اموري كه مردم مي توانند انجام دهند به آنان عملي شود.وي اجراي بخشي از سياست خصوصي سازي را در قالب سهام عدالت مورد اشاره قرار داد و گفت: واگذاري سهام عدالت در واقع اجراي سياست خصوصي سازي به شكل ديگر در كشور است.
دانش جعفري با اشاره به حذف قانون تجميع عوارض با اجرايي شدن ماليات بر ارزش افزوده، گفت: انتقاداتي كه از سوي فعالان اقتصادي به قانون تجميع وارد شده بود برطرف مي شود.
وزير اقتصاد از تداوم سياست دولت در كاهش نرخ سود بانكي خبر داد و تأكيد كرد به اعتقاد دولت با جبران كسري بودجه و كاهش تورم، سود بانكي روند رو به كاهش فعلي را ادامه خواهد داد و اين به نفع اقتصاد كشور است.
وي در مورد نرخ سود تسهيلات بانك هاي خصوصي نيز به ارزان بودن تنها ۱۰ درصد از منابع در اختيار اين بانك ها در مقابل ۴۵ درصد بانك هاي دولتي اشاره كرد و اين مسئله را دليل بالا بودن نرخ سود تسهيلات اين بانك ها نسبت به بانك هاي دولتي دانست.
انتقال حساب هاي ارزي
در اين جلسه دانش جعفري بحث انتقال حساب هاي ارزي ايران از بانك هاي اروپايي به آسيا را سياسي دانست و گفت:اين  تلاش ها براي  ايجاد محدوديت  در نقطه نظرات  ايران  صورت  مي گيرد و هيچ جايگاه  قانوني  ندارد.
وي  در عين  حال  تأكيد كرد: قوانين  جهاني  اين  اجازه  را به  اروپا نخواهدداد، ضمن  آنكه  در صورت  تحقق  اين  امر، اين  اقدام  به  ضرر آنها خواهد بود چون  اگر اين  برخوردها ادامه  يابد، كشورهاي  نفتي  كه  منابع  مالي  قابل  توجهي دارند و ديگر كشورهاي  جهان  سوم  دچار اضطراب  خواهند شد و منابع  مالي  خود را از اين  كشورها خارج  و به  جاي  امن تر منتقل  خواهند كرد.
دكتر شيباني رئيس كل بانك مركزي نيز وضع بدهي هاي ايران را مطلوب ارزيابي كرد و مسدودشدن حسابهاي ايران در بانكهاي خارجي را رد كرد و گفت: هيچ يك از حسابهاي بانكي ايران در خارج مسدود نشده است.
وي همچنين انتقال حسابهاي ارزي ايران در خارج به بانكهاي ديگر را امري عادي عنوان كرد و تأكيد نمود هر جا صلاح بدانيم حسابهاي ارزي را منتقل مي كنيم.
كاهش نرخ تورم
شيباني در اين جلسه از ادامه روند كاهش سود بانكي با كاهش نرخ تورم خبر داد و گفت: نرخ تورم در نه ماهه گذشته در مقايسه با سال گذشته ۵/۱ درصد كاهش يافته و به ۷/۱۳درصد رسيده است.
وي افزود: نرخ سود بانكها از ۲۴درصد به ۱۶درصد كاهش يافته و ادامه كاهش آن به كمتر از تورم منطقي نيست چرا كه در كشورهايي كه نرخ سود بانكي از نرخ تورم كمتر بوده است ورشكسته شده اند.
رئيس  كل  بانك  مركزي  با تشريح  نرخ  سود در بازارهاي  موازي  و بانكهاي  خصوصي افزود: نرخ  سود در بازارهاي  موازي  ۳۶ تا ۶۰ درصد است  اما نرخ  سود تسهيلات بانكهاي  خصوصي  بين  ۲۲ تا ۲۶ درصد تعيين  شده  است .
شيباني ، مزيت  فعاليتهاي  بانك هاي  خصوصي  در برابر بازارهاي  موازي  را يادآور شد و گفت : با افزايش  سپرده هاي  مردم  در بانك هاي  خصوصي  اين  سپرده ها تحت  نظارت  بانك  مركزي  قرار دارد.
۱۴ تا ۱۵ ميليارد دلار در حساب ذخيره ارزي
رئيس كل بانك مركزي در اظهارات خود در جمع خبرنگاران با كسر تعهدات ارزي و اعتبارات گشايش شده از محل حساب ذخيره ارزي ميزان موجودي اين حساب را تا پايان سال جاري حدود ۱۴ تا ۱۵ ميليارد دلار پيش بيني كرد و گفت: با احتساب تعهدات ارزي دولت و ميزان حساب ذخيره ارزي مجموع حساب ارزي كشور تا پايان سال ۲۰ ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.
عقل را جايگزين نفت كنيم
در اين جلسه رضا عبداللهي رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي نيز در جمع نمايندگان بخش خصوصي راه كاهش اتكاي اقتصادي كشور به نفت را حضور هرچه بيشتر بخش خصوصي در اقتصاد كشور دانست و گفت: گرفتاري اقتصادي ايران اين است كه نفت را جايگزين عقل كرده ايم در حالي كه بايد عقل را جايگزين نفت كنيم. وي ضمن ابراز نگراني در مورد بودجه سال آينده گفت: در سال ۸۴ بيش از ۷۰ ميليارد دلار از ثروت نفتي به اقتصاد كشور تزريق شده است و اگر مانند كشورهاي غيرنفتي اين درآمد را كسب مي كرديم بايد حداقل ۷۰۰ ميليارد دلار كالا و خدمات توليد مي كرديم تا ده درصد آن به عنوان سود در اقتصاد كشور هزينه مي شد.وي گفت: تا زماني كه درآمدهاي نفتي را به راحتي به دست مي آوريم نمي توانيم نياز به بخش خصوصي را درك كنيم و راه را براي ورود آن به اقتصاد كشور باز كنيم.
عبداللهي با تاكيد بر ضرورت كوچك شدن دولت خواستار حضور مردم در بخشهاي صنعتي و صنايع بزرگ نفت و گاز و مانند آن شد و از مسئولان خواست تا بررسي كنند كه چرا راه براي ورود بخش خصوصي به اين فعاليتها بسته است.

پيش بيني فرا رفتن قيمت نفت از ۷۰ دلار
000939.jpg
گروه اقتصادي: قيمت نفت روز جمعه و در آخرين روز معاملات در بازارهاي بين المللي به دليل شرايط بحران جاري در بازار نفت از مرز ۶۷ دلار گذشت و هر بشكه نفت سبك آمريكا ۳۷/۶۷ دلار معامله شد.به گزارش همشهري ديروز منابع خبري با اشاره به بحران جاري در بازار نفت در پي بروز ناآرامي در نيجريه و تهديدات كشورهاي غربي برضد ايران، افزوده شدن تهديد بن لادن رهبر القاعده به انجام عمليات خرابكارانه در آمريكا را عامل بحراني تر شدن شرايط در بازار نفت عنوان كردند و برخي منابع غربي پيش بيني كردند كه هفته آينده قيمت شاخص نفت سبك آمريكا از ۷۰ دلار نيز فراتر رود.
ادامه افزايش قيمت ها به رغم انتشار گزارش افزايش ذخاير استراتژيك آمريكا كه روز پنج شنبه به افزايش ۷/۲ ميليون بشكه اي اين ذخاير اشاره داشت از تأثير شديد بحران هاي سياسي بر بازار نفت حكايت دارد.
با افزايش قيمت شاخص نفت آمريكا قيمت نفت برنت درياي شمال نيز ديروز از ۶۶ دلار گذشت و قيمت فرآورده هاي نفتي نيز روند رو به افزايش خود را آغاز كرد.
چشم انداز قيمت هاي بالاتر
چشم انداز جاري در بازار نفت و افزايش نگراني ها در مورد احتمال كاهش عرضه نفت در بازارهاي جهاني موجب پيش بيني بازگشت قيمت هاي بي سابقه در بازار نفت شده و برخي كارشناسان اعتقاد دارند كه هفته آينده قيمت ها از ۷۰ دلار فراتر رود.
خبرگزاري بلومبرگ در نظرخواهي از ۵۵ كارشناس و دست اندركار بازار نفت اعلام كرد كه ۵۳ درصد اين افراد پيش بيني كردند كه هفته آينده قيمت ها از ۷۰ دلار فراتر خواهد رفت.اين گروه با توجه به درخواست سه كشور اروپايي و آمريكا براي اجلاس فوق العاده آژانس اتمي سازمان ملل براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت عقيده دارند كه پيش بيني كاهش عرضه نفت از سوي ايران موجب سرازير شدن خريداران به بازار نفت شده و قيمت ها روند رو به افزايش خود را حتي فراتر از ۷۰ دلار ادامه مي دهد.
اوپك توليد خود را كاهش نمي دهد
در همين حال و با افزايش قيمت ها اعضاي كشورهاي صادركننده نفت اوپك ديروز تأكيد كردند كه در شرايط حاضر كاهش توليد از سوي اين سازمان بعيد به نظر مي رسد.
علاوه بر اين عربستان سعودي و برخي ديگر از اعضاي اين سازمان بر آمادگي اين سازمان براي عرضه بيشتر نفت در بازار تأكيد كردند.

تأكيد وزير نيرو بر اجراي قانون شركتهاي
آب منطقه اي  استان ها
فارس: وزير نيرو در نامه اي به رئيس مجلس اعلام كرد كه اين وزارتخانه بر اجراي قانون شركت هاي آب منطقه اي استان مصمم است. به گزارش روابط عمومي وزارت نيرو، پرويز فتاح دراين نامه اعلام كرده است: در پي ابلاغ قانون شركت هاي آب منطقه اي استان، دستور اجراي اين قانون صادر شده و اولين شركت آب منطقه اي در استان گلستان ايجاد شده است.براساس اين نامه، قرار است دومين شركت آب منطقه اي سوم بهمن ماه سال جاري در استان خراسان شمالي ايجاد شود و متعاقب آن نيز هر دو هفته يك شركت آب منطقه اي استان، تشكيل و شروع به كار خواهد كرد.

بودجه واردات بنزين در سال آينده
۲ ميليارد دلار كسري دارد
مهر: در صورت ادامه روند افزايشي در مصرف، اعتبار ۴ ميليارد دلار براي واردات بنزين كافي نيست و سال آينده با ۲ ميليارد دلار كسري بودجه مواجه مي شويم.
حسين كاشفي،مدير عامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي گفت: سال آينده ۴ ميليارد دلار براي واردات بنزين اختصاص داده شده است كه اگر روند كنوني مصرف و افزايش آن ادامه پيدا كند اين مبلغ كافي نيست.

صنعت مبلمان؛ انحصار يا رقابت؟
گروه اقتصادي: درحالي كه قيمت مبل و صندلي در بازار كشور بسيار گران است و مصرف كنندگان در اين بازار با افزايش رقابت و حضور توليدكنندگان مختلف از كالاهاي باكيفيت بالا و قيمت هاي مناسب تري برخوردار مي شوند توليدكنندگان مبل و صندلي خواهان جلوگيري از واردات و كاهش رقابت در اين بازار هستند.صنعت مبل و صندلي سازي ازجمله صنايع در ايران است كه توان بالقوه بالايي دارد و با مزيت اقتصادي فراوان به توسعه اشتغال در كشور نيز كمك مي كند ولي در مقابل ،تأمين نياز مصرف كنندگان و مردم كشور از اهدافي است كه دولت بايد در اين بخش مورد توجه قرار دهد و نبايد تنها با حمايت از يك بخش و ايجاد انحصار، مصرف كنندگان را در معرض انتخاب هاي محدود در بازار قرار دهد.براي آگاهي از ديدگاه هاي توليد كنندگان مبل و صندلي در كشور با عليرضا عباسي عضو هيأت مديره اتحاديه صادركنندگان مبلمان گفت وگو كرده ايم.
***
* چند واحد توليدي مبلمان در سطح كشور وجود دارد و درصد اشتغال زايي اين بخش از صنعت در كل كشور چه قدر است؟
- ۵۱ هزار واحد توليدي در زمينه صنايع چوب در كشور وجود دارد كه ۷ دهم درصد اشتغال در اين بخش از صنعت مربوط به آن هاست. متاسفانه به علت عدم حمايت كافي از سوي دولت و واردات بي رويه، اين واحدها به صورت تدريجي در حال تعطيل شدن هستند. البته ناگفته نماند كه در بخش توليد مبلمان اداري در داخل هم اكنون مشكلي وجود ندارد چرا كه توليدكنندگان اين قبيل مبلمان ها به تكنولوژي روز مجهز شده اند.
* سالانه حدوداً چه ميزان از محل واردات مبلمان، ارز از كشور خارج مي شود و وضعيت صادراتي ايران در اين عرصه چگونه است؟
- سال ۱۳۸۰ حجم ارزي كه براي واردات مبلمان از كشور خارج شد حدود ۲۰۰ هزار دلار بود حال آن كه اين رقم تا پايان سال گذشته به ۱۳ ميليون دلار بالغ شد كه احتمالاً امسال بيش از آن خواهد بود. ميزان صادرات هم به دلايل ذكر شده در مقايسه با واردات كمتر است، چنانچه پارسال طبق آمار ثبت سفارش حدود ۱۰ ميليون دلار مبلمان به كشورهاي آسياي ميانه، كشورهاي عربي و آفريقايي و بعضاً اروپايي (از طريق مسافر) صادر شده است.
* راه كار پيشنهادي براي خروج اين بخش از صنعت از ركود فعلي چيست؟
- با توجه به اين كه اين صنعت زودبازده و داراي ارزش افزوده بالايي است، لذا با حمايت بيشتر دولت وضعيت آن بهبود پيدا خواهد كرد. در صورتي كه در قوانين مربوط به اين صنعت (قوانين مالياتي، تامين اجتماعي و وزارت كار) به صورت موقتي طبق نظر دولت و نمايندگان مجلس تجديدنظر شود، اين امكان فراهم خواهد شد تا دست اندركاران اين صنف بتوانند با رقباي خود مقابله كنند.
* افزايش واردات مبلمان به داخل و ركود حاكم بر اين بازار را ناشي از چه مي دانيد؟
- هم اكنون تعرفه واردات مبلمان در گمرك ۵۰ درصد است كه به دليل عدم اظهار قيمت واقعي اقلام وارداتي، اين محصول با قيمت بسيار پايين تر وارد بازار مي شود. اين در حالي است كه گمرك با حمايت از توليدكنندگان داخلي مي تواند مانع كم اظهاري در بخش واردات شود. در واقع اگر تعرفه ۵۰ درصدي درست اعمال گردد، مشكل خاصي براي توليدكنندگان داخلي رخ نخواهد داد. از سوي ديگر توليدكنندگان داخلي مبلمان كلاسيك و استيل بهره اي از تكنولوژي روز ندارند و نمي توانند مانند مشابه خارجي اقدام به توليد كنند. افزايش حجم واردات مبلمان در اين گروه نيز ناشي از همين عوامل است. همچنين واردات، اغلب توسط افرادي انجام مي گيرد كه تخصص لازم در اين عرصه ندارند و به همين دليل كالاهاي وارداتي در اين رده نيز چندان داراي كيفيت نيستند.

وزير جهاد كشاورزي: نگران آنفلوآنزاي مرغي نباشيد
ايرنا: وزير جهاد كشاورزي  گفت : مردم  نگران  آنفلوآنزاي  مرغي  نباشند و با خيال  راحت  گوشت  مرغ  مصرف  كنند.
«محمدرضا اسكندري» افزود: با وجودي  كه  ايران  در كانون  كشورهاي  بحران  اين  بيماري  است ، اما به  لطف  خدا با كنترل  دقيق  در شهرهاي  مرزي ، تاكنون  هيچ  مورد آلودگي  مشاهده  نشده  است .وي  گفت : هم اينك  ۷۰ گروه  در مناطق  مرزي  كشور، مرغداري ها را تحت  كنترل  و نظارت  دارند.
اسكندري  تأكيد كرد: مرغداري هاي  كشور از اين  بيماري  پاك  هستند و به  همين  لحاظ در واحدهاي  توليدي ، مشكلي  وجود ندارد.

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |