دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۴
گزارشي از گردهمايي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف در كيش
مرور خاطرات چهل ساله
000462.jpg
عكس ها :روح الله وحدتي - ايسنا
علي اصغر محمدي
گردهمايي بزرگ فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف، همزمان با چهلمين سال تأسيس اين دانشگاه، با حضور رئيس فعلي و چند تن از رؤساي پيشين اين دانشگاه و جمعي از فارغ التحصيلان شريف، به مدت چهار روز در جزيره كيش برگزار شد.
هدف اصلي اين گردهمايي كه در آن بيش از ۹۰۰ نفر از فارغ التحصيلان اين دانشگاه و خانواده هاي آنان حضور داشتند، بررسي و استفاده از تجارب و آگاهي فارغ التحصيلان در حوزه هاي گوناگون صنعتي، مديريتي و اقتصادي كشور عنوان شد. در اين گردهمايي از پيشكسوتان، نخستين گروه از فارغ التحصيلان و افرادي كه در ساخت و راه اندازي اين دانشگاه نقش داشته اند، تجليل و با اهداي تنديس تقدير شد.
همچنين در اين گردهمايي برخي از استادان و فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف طي سخناني به ارائه ديدگاه هاي خود در زمينه مسائل كشور پرداختند. گزارشي كه در پي مي آيد توسط خبرنگار اعزامي همشهري، از اين گردهمايي تهيه شده است.

۸۸ درصد برگزيدگان المپيادها در شريف
دكتر سعيد سهراب پور، رئيس دانشگاه صنعتي شريف، در اين گردهمايي با گراميداشت ياد و نام دكتر محمدعلي مجتهدي، مؤسس دانشگاه شريف، گفت: دانشگاه صنعتي شريف مايه افتخار همه مسئولان كشور و مردم است، چون بهترين جوانان و نخبگان را پرورش و رشد مي دهد و آرزوي  هر جوان ايراني است كه در اين دانشگاه تحصيل كند.
وي با بيان اين كه فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف در مهمترين ارگان هاي صنعتي و مديريتي كشور اشتغال دارند، اظهار داشت: در حال حاضر نيز نفرات نخست كنكور و مدال آوران الميپادها، اغلب اين دانشگاه را براي ادامه تحصيل انتخاب مي كنند، به گونه اي كه امسال از ۳۵ نفر المپيادي، چهار نفر به رشته هاي پزشكي و ۳۱ نفر ديگر براي ادامه تحصيل وارد دانشگاه صنعتي شريف شده اند.
رئيس دانشگاه صنعتي شريف در ادامه با اشاره به تغييرات جديد دانشگاه گفت: ايجاد رشته دكتراي مديريت اقتصاد و دانشكده هاي نفت با كمك وزارت نفت، انرژي و بيوتكنولوژي از ديگر اولويت ها و برنامه هاي دانشگاه است.
به گفته وي ايجاد پژوهشكده هاي جديد مخابرات، نانو تكنولوژي، مطالعات اقتصادي و مطالعه براي ايجاد پژوهشكده هاي مهندسي پزشكي و محيط زيست نيز در راستاي تغييرات جديد است.
وي درباره طرح توسعه فيزيكي دانشگاه شريف نيز گفت: بخش هايي از زمين هاي غربي و شمالي دانشگاه براي توسعه بيشتر تملك شده و ايجاد دو استخر سرپوشيده و خوابگاه هاي جديد و خريداري زميني به مساحت ۴۴ هكتار در دهكده المپيك از جمله برنامه هاي توسعه اي است.
دكتر سهراب پور با اشاره به مراكز كارآفريني و رشد دانشگاه صنعتي شريف، از راه اندازي تكنولوژي پارك فناوري پرديس توسط بخش پژوهشي رياست جمهوري با همكاري اين دانشگاه از سال آينده خبر داد.
وي درباره دوره هاي بين المللي دانشگاه صنعتي شريف در شعبه كيش اظهار داشت: در اين شعبه، دانشجويان در سه رشته مهندسي عمران، IT و مكاترونيك تحصيل مي كنند و كلاس هاي زبان انگليسي نيز با پرداخت شهريه تشكيل مي شود كه اين دوره ها تنها توسط دانشگاه شريف و با ارائه مدرك همين دانشگاه برگزار مي شود.
سهراب پور با اعلام اين كه در ابتداي تأسيس شعبه كيش، ۱۵ دانشجوي ايراني خارج از كشور در اين دانشگاه پذيرش شدند گفت: پذيرش دانشجوي خارجي جزو برنامه هاي شعبه كيش است و لازم است فارغ التحصيلان شريف كه در خارج از كشور فعاليت مي  كنند، در امر جذب دانشجوي آزاد خارجي همكاري كنند، زيرا با اتكا به بودجه دولت، نمي توان دانشگاه را اداره كرد.
وي افزود: بايد راهكارهايي براي درآمد زايي دانشگاه انديشيده شود كه در اين زمينه مي توان به فعاليت انجمن هاي فارغ التحصيلان داخل و خارج كشور، انجمن اوليا و دوستداران شريف، ايجاد شوراي عالي مشورتي در دانشكده مديريت و اقتصاد و حمايت اين شورا براي توسعه دانشگاه اشاره كرد.
وي در خاتمه از ايجاد «بنياد شريف» به منظور جلب همكاري، مشاركت و پشتيباني همه علاقه مندان در ارائه كمك ها با هدف حمايت از دانشگاه شريف خبر داد و گفت: اقداماتي نيز در جهت برقراري ارتباط با فارغ التحصيلان و دانشمندان ايراني در كشورهاي مختلف جهان انجام شده است.
تجديد نظر در محتواي آموزشي
دبير كل انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف در اين گردهمايي با تأكيد بر بازنگري و تجديد نظر در مأموريت و رسالت اين دانشگاه اظهار داشت: ادامه روند فعلي نه تنها كمكي به حل مسائل جامعه نمي كند، بلكه به معناي جفا به جامعه و كشور است.
دكتر علينقي مشايخي با اشاره به اين كه دانشگاه صنعتي شريف در سال ۱۳۴۴ براي تربيت نيروهاي متخصص جهت ايجاد صنايع بزرگ ايجاد شد، خاطرنشان كرد: پيشرفت برنامه هاي توسعه اقتصادي كشور ايجاب مي كند نيروي انساني متناسب با نيازهاي جامعه صنعتي ايران تجهيز و تربيت شوند.
وي درباره رشد پذيرش دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتراي اين دانشگاه گفت: تعداد دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه شريف از ۳۶۹ نفر در سال ۱۳۷۳ به ۷۴۵ نفر در سال ۱۳۸۳ رسيده، همچنين در اين مدت ۸ هزارو۷۰۰ نفر در مقطع كارشناسي، ۵ هزار و ۷۰۰ نفر در مقطع كارشناسي ارشد و ۶۴۰ نفر در مقطع دكترا در دانشگاه صنعتي شريف فارغ التحصيل شده اند.
دكتر مشايخي افزود: تعداد دانشجويان نسبت به سال ۱۳۵۴ تقريباً سه برابر شده است و جمعيت دانشجويي دانشگاه شريف نيز از ۲ هزار نفر در ۱۳۵۵ به ۷ هزار نفر در سال ۱۳۸۲ رسيده است. طي ده سال گذشته نيز حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر از اين دانشگاه فارغ التحصيل شده اند.
وي با اعلام اين كه سرانه فضاي فيزيكي هر دانشجو حدود ۲۰ متر و سرانه فضاي سبز نيز دو متر است، كمبود فضاي ورزشي براي دانشجويان دانشگاه شريف را يك فاجعه دانست و گفت: كمبود فضاي ورزشي، عمر مفيد حرفه اي دانشجويان و ثمردهي آنان را كمتر مي كند، پس هرگونه سرمايه گذاري در اين زمينه به نفع كل جامعه است.
به گفته دكتر مشايخي هزينه جاري دانشگاه با قيمت هاي ثابت و با توجه به افزايش تعداد دانشجو كاهش يافته است، با اين حال اتفاق مهم در تركيب منابع دانشگاه افزايش درآمدهاي اقتصادي بعد از سال ۱۳۷۸ است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر نخبگان جذب اين دانشگاه مي شوند، اما متناسب با توان  بالقوه شان تربيت نمي شوند كه فقر امكانات و منابع مالي دليل آن است.
استاد دانشگاه شريف، افزايش منابع مالي و تقويت آن، جذب استادان نخبه و جوان و از همه مهم تر باز تعريف رسالت دانشگاه شريف با توجه به موقعيت ممتاز آن در جذب دانشجويان نخبه را از چالش هاي پيش روي اين دانشگاه عنوان كرد و گفت: ماموريت برخي دانشگاه هاي خوب، فقط تربيت نيرو براي صنعت نيست.
وي با تاكيد بر باز تعريف و بازنگري در ماموريت دانشگاه شريف گفت: بايد نخبگان را طوري تقويت كنيم كه پيچيده ترين مسائل جامعه را حل كنند و علوم لازم را براي حل آنها توسعه دهند، در غير اين صورت جامعه را دچار انحراف كرده ايم.
مشايخي تصريح كرد: ماموريت و ساختار آموزشي دانشگاه شريف هم نياز به بازنگري دارد، اما تغيير آن در دانشگاه مشكل است.
دبير كل انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف در ادامه با اشاره به چشم انداز آتي اين دانشگاه اظهار داشت: تربيت رهبران علمي، فني، اجتماعي، فرهنگي و سياسي جامعه و فعاليت موثر در عرصه پژوهش و فناوري در مرزهاي دانش در زمينه هاي مورد نياز كشور براي توسعه علوم، برخي از برنامه هاي آتي است.
وي، تقويت علوم انساني، اجتماعي، اقتصاد و مديريت در برنامه هاي درسي، ايجاد مركز و دانشكده علوم انساني و اجتماعي در سطح تحصيلات تكميلي براي ارايه دروس اجباري و اختياري به دانشجويان كارشناسي، ارايه دروس كارشناسي ارشد و دكترا و در بخش پژوهشي، تمركز بر روي مسائل اساسي جامعه و توسعه مديريت نفت، گاز و پتروشيمي را به عنوان برخي از راهبردها در بخش پژوهشي ذكر كرد و در مورد تامين منابع مالي نيز گفت: جذب منابع با تمركز بر روي بخش هاي مهم و مسئله دار جامعه، ايجاد صندوق سرمايه شريف زير نظر هيات امناي منتخب فارغ التحصيلان و ايجاد شركت هاي تجاري صنعتي براساس ايده ها و طرح هاي دانشجويي و فارغ التحصيلان با درصدي براي دانشگاه صنعتي شريف، برخي از راه كارهاي تحقق چشم انداز آتي دانشگاه در بخش مالي است.
مشايخي در پايان اظهار داشت: توسعه همكاري با دانشگاه هاي تراز اول دنيا در امور تحقيقاتي مورد علاقه مشترك در بخش روابط بين الملل دانشگاه الزامي است، بنابراين ادامه روند فعلي نه تنها به حل مسائل جامعه كمكي نمي كند، بلكه به معناي جفا به جامعه و كشور است.
000459.jpg
ايران، بهشت زلزله شناسان
دكتر يوسف بزرگ نيا، معاون مركز تحقيقات مركز مهندسي زلزله  دانشگاه بركلي ايالت كاليفرنيا در اين گردهمايي گفت: ايران از نظر زلزله در موقعيت خاصي قرار دارد و به دليل وقوع انواع زلزله، از ايران به عنوان «بهشت زلزله شناسان» ياد مي شود.
وي تصريح كرد: براي حل بسياري از مسائل مربوط به زلزله در ايران، ايجاد يك مركز تحقيقاتي با همكاري چند دانشگاه در اين زمينه ضروري به نظر مي رسد.
دكتر بزرگ نيا افزود: پس از راه اندازي اين مركز تحقيقاتي ملي، چندين رشته دانشگاهي نيز بايد كار خود را آغاز كنند تا به صورتي هماهنگ، اهداف كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در زمينه پيشگيري از خسارات زلزله را تعريف كنند.
وي از تهران به عنوان يك بمب ساعتي كه آماده انفجار است ياد كرد و گفت:با وجود سه گسل اساسي و ساختمان هايي با پايه هاي ضعيف، در زمان وقوع زلزله با خطرات جاني و مالي بسيار زيادي مواجه خواهد شد.
به گفته وي تحقيقات بسياري در زمينه زلزله در ايران انجام شده، اما كافي نيست و بايد با مراكز تحقيقاتي بين المللي نيز تعامل و ارتباط برقرار كرد، زيرا زلزله مرز سياسي نمي شناسد.
وي گفت: بايد يك مركز تحقيقات ملي كه چندين دانشگاه و رشته را در خود جاي دهد ، با همكاري يكديگر تحقيقات و مطالعات بسيار گسترده علمي انجام دهند. زيرا موضوع زلزله تهران يك موضوع ملي است، پس بايد همه با هم همكاري كنند. بايد در مورد زمين شناسي، سازه، سدها، پالايشگاه ها، شبكه هاي گاز، آب، نفت، مخابرات و برق، مراكز درماني و راه هاي ارتباطي، مطالعاتي دقيق انجام شود.
دكتر بزرگ نيا تصريح كرد: مصالح ملي ايران اقتضا نمي كند كه در مورد زلزله  تهران دست  روي دست بگذاريم و هيچ كاري نكنيم، زيرا علاوه بر جان مردم، مسائل مالي كشور نيز در اثر زلزله تحت فشار قرار خواهد گرفت كه همين امر توجه به آن را دو چندان مي كند.
وي افزود: در تحقيقي كه توسط دو نفر از دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف انجام گرفته است، مشخص شد ۲۲ ميليون ايراني در ساختمان هاي آجري زندگي مي كنند و اين نشان مي دهد در هر جاي ايران زلزله رخ دهد، حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر كشته خواهند شد.
وي با بيان اين كه از سال ۱۹۶۲ تاكنون، هشت زلزله شديد در ايران رخ داده است كه در مجموع ۱۲۴ هزار و ۸۰۰ نفر از هموطنان در آنها كشته شده اند، اظهار داشت: زلزله بم، از بدترين زمين لرزه هاي سال هاي اخير بود.
دكتر بزرگ نيا با اشاره به وجود گسل لرزه خيز اساسي در تهران، گفت: گسل شمال تهران از دانشگاه شهيد بهشتي در ولنجك تا كرج كشيده شده است، بنابراين منطقه ولنجك تهران از نظر زلزله منطقه خطرناكي است و شتاب زمين بسيار شديدي در آنجا ثبت شده است.
معاون مركز تحقيقات مهندسي زلزله دانشگاه بركلي در تشريح روند فعاليت هاي اين مركز گفت: ۹ دانشگاه تحت پوشش مركز تحقيقات مهندسي زلزله دانشگاه بركلي است و در حال حاضر بر روي ۱۲۰ پروژه كار مي كند و بودجه تحقيقاتي آن نيز بالغ بر ميليون ها دلار است. همچنين درباره زلزله تحقيقات بنيادي انجام داده كه با برقراري ارتباط علمي مي توان از نتايج اين تحقيقات در ايران هم استفاده كرد و تحقيقات در ايران را از ابتدا شروع نكرد.
وي با اشاره به اجراي تكنولوژي هاي پيشرفته در كاليفرنيا براي مقاوم سازي ساختمان ها در برابر زلزله اظهار داشت: پس از زلزله سال ۱۹۹۳ در كاليفرنيا كه تلفات جاني زيادي داشت، تحقيقات گسترده در اين رابطه آغاز شد كه بر اثر آنها تلفات جاني در زلزله ها كاملاً كنترل شده و مي توان از اين تجارب علمي براي مقاوم سازي ساختمان ها در ايران نيز استفاده كرد.
دكتر بزرگ نيا در خاتمه با ذكر اين نكته كه زلزله يك موضوع طبيعي است كه نمي توان جلوي وقوع آن را گرفت، پس بايد به فكر كاهش تلفات انساني و خسارات مادي آن باشيم گفت: ايران در مورد مسائل زلزله با زمان رقابت مي كند كه در صورت جدي نگرفتن اين مسائل با وقوع زلزله هاي پياپي در ايران با هزاران كشته و ضايع شدن منابع مالي و ملي بسياري روبه رو خواهيم شد.
جشنواره كارآفريني فارغ التحصيلان شريف
دبير كميته اجتماعي انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف از برگزاري جشنواره كارآفريني فارغ التحصيلان شريف در ارديبهشت ماه سال آينده خبر داد و گفت: در اين جشنواره، شركت هايي كه مديران آن از فارغ التحصيلان دانشگاه شريف هستند، حضور خواهند داشت و هدف جشنواره نيز توسعه فرهنگ كارآفريني و معرفي توانمندي هاي آنان است.
به گفته دكتر فرانك قهرمان پور، تقويت روابط اقتصادي، ارائه نمونه كار فارغ التحصيلان به دانشجويان و جذب نيرو از ميان دانشجويان و تقويت ارتباط دانشگاه با صنعت از ديگر اهداف اين جشنواره است.
افزايش نابساماني هاي اجتماعي
دكتر مسعود نيلي، مدير گروه اقتصاد و مديريت دانشگاه صنعتي شريف نيز در اين گردهمايي، مهم ترين پديده اقتصادي كشور در سال گذشته را افزايش قابل توجه بهاي نفت عنوان كرد و گفت: روند تحول بهاي جهاني نفت نشان مي دهد كه هر چند بهاي حقيقي نفت از دهه ۷۰ كمتر بوده، اما دومين شوك به بهاي جهاني نفت وارد شده است.
وي افزود: افزايش بهاي نفت در كشورهاي در حال توسعه موجب افزايش هزينه هاي دولت و افزايش مهاجرت و نابساماني هاي اجتماعي مي شود.
به گفته دكتر نيلي، با وجودي كه ما با يك انفجار درآمدي در كشور مواجه هستيم اما اين سؤال مطرح است كه اين انفجار درآمدي چه تبعاتي در جامعه خواهد داشت.
استاد دانشگاه صنعتي شريف افزود: داشتن منابع زيرزميني فراوان نگران كننده نيست، اما اين نتيجه حاصل شده كه كشورهاي صادر كننده نفت برخلاف ساير كشورهاي دنيا از وضعيت رفاهي مناسبي برخوردار نبوده اند.
وي اضافه كرد: زماني كه بهاي نفت افزايش مي يابد، درآمد هم زياد مي شود، بنابراين تقاضا براي واردات كالاهاي خارجي هم افزايش مي يابد كه نتيجه اين روند ركود صنايع داخلي است. درواقع هر چه كشور وابسته به نفت باشد كمتر صنعتي خواهد بود كه نمونه بارز آن عربستان است كه سهم صنعت در توليد ناخالص ملي اين كشور فقط ۵ درصد است.
دكتر نيلي در پايان اظهار داشت: وقتي دولت امكانات بيشتري در اختيار دارد بنگاه هاي بيشتري را توسعه مي دهد و طبعاً دخالت بيشتري مي كند و اين امر موجب تحت الشعاع قرار گرفتن بخش خصوصي مي شود كه فرآيند مطلوبي نيست.
رتبه دوم ايران در ذخاير گازي جهان
مهندس اكبر تركان، مدير عامل شركت نفت و گاز پارس گفت: ذخاير گازي ايران ۱۸ درصد ذخاير گازي جهان را تشكيل مي دهد و ايران پس از روسيه از نظر ذخاير گازي رتبه دوم را دارد.
وي در جمع فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف سخن مي گفت، با اشاره به ميدان گازي مشترك ايران و قطر اظهار داشت: اين ميدان مشترك گازي به ميزان ۵۰درصد ذخاير گازي ايران و ۸ درصد ذخاير گازي جهان ارزش دارد كه ۳ هزار و ۶۰۰ كيلومتر مربع از آن در خاك ايران و ۶ هزار و سيصد كيلومتر مربع در خاك كشور قطر قرار دارد.
تركان گفت: چون در زمينه ميدان هاي مشترك مقررات خاصي براي برداشت وجود ندارد، قطر از سال ۱۹۹۱ برداشت گاز از اين ميدان مشترك را آغاز كرده است اما متأسفانه ايران با تأخير و از سال ۲۰۰۱ در اين زمينه اقدام كرده و ما متحمل خساراتي شده ايم.
مدير عامل شركت نفت و گاز پارس در ادامه گفت: در منطقه عسلويه ۳۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري شده كه رقم قابل توجهي است.
مهندس تركان درباره ويژگي گاز ايران اظهار كرد: در كنار گاز ايران ۶ درصد «اتان» وجود دارد كه در صنايع پتروشيمي به كار مي آورد و باعث افزايش قدرت رقابت ايران شده، در صورتي كه در گاز بسياري از كشورها به جاي اتان، «نفتا» وجود دارد كه خاصيت اقتصادي اتان را ندارد.
همچنين تركان، ابراز اميدواري كرد كه در آينده نزديك به برداشت ۶/۲۵ ميليارد فوت مكعب گاز در روز دست پيدا كنيم.
دل نگراني ايرانيان از آينده ايران
دكتر عباس ملكي، عضو هيأت رئيسه دانشگاه صنعتي شريف در ادامه اين همايش گفت: يك درصد از جمعيت جهان در ايران زندگي مي كنند، ۷درصد منابع طبيعي دنيا را در اختيار دارد و در ميان اين منابع ۱۰ درصد از ذخاير ثابت شده نفت جهاني و ۱۶درصد از منابع ثابت شده گاز، متعلق به ايران است.
وي با اشاره به اين كه ايران داراي حدود ۳ هزار ميليارد دلار ذخاير نفت و گاز به بهاي فعلي است، گفت: از سوي ديگر صنايع انرژي در ايران و به ويژه نفت و گاز نيازمند تدوين سناريوهاي متعدد و بر مبناي آن استراتژي هاي مناسب براي توسعه و پيشبرد اين صنايع همگام با جهان است.
دكتر ملكي افزود: جهان معاصر، جهان دسته بندي هاي سياسي است و استفاده از زور به عنوان مهم ترين ابزار در صحنه بين المللي پس از فروپاشي شوروي و بر هم خوردن نظام دوقطبي و جانشين نشدن هر گونه نظام پايدار، ملاك پيشبرد اهداف ملي كشورها شده است.
به گفته دكتر ملكي حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بدون شك براي قدرتمندان جهان و به ويژه آمريكا اين امكان را فراهم كرد تا بتوانند با نمايش تروريسم به عنوان دشمن بشريت، استفاده از زور را شكل حقوقي دهند.
وي افزود: در اين ميان بحث ايران و آينده ايران به عنوان كشوري با داشتن منابع انساني جالب از نظر كيفي و كمي، منابع طبيعي درخور و قابل توجه، موقعيت جغرافيايي ويژه و گفتمان هاي متعدد جذاب مبتني بر تمدن و فرهنگ خود، جالب توجه است.
اين استاد دانشگاه صنعتي شريف در ادامه اظهار داشت: در چنين فضايي پيچيده و داراي متغيرهاي متعدد در سطح جهاني و تغييرات لحظه اي و روابط ناپايدار، سناريوهاي مختلفي براي كشور در ارتباط با طراحي استراتژي بزرگ متصور است. پس هر ايراني بايد نگران آينده كشور در سطح كلان باشد و در حد خود در تدوين استراتژي هاي كلان كشور مشاركت كند.
وي با اشاره به اين كه سه دسته بندي در ارتباط با آينده ايران مطرح است، افزود: دسته اول، سناريوهاي مبتني بر انديشه تسلط طلبي و دست اندازي به كشورهاي همسايه و ايجاد بحران در منطقه كه داراي پيامدهاي امنيتي و احتمالاً نظامي براي ايران است، دسته دوم سناريوهاي مبتني بر انزوا و درون گرايي كشور و كاهش سطح روابط خارجي با جهان و تمركز بر اقتصاد دولتي و دسته سوم نيز سناريوهاي مبتني بر توسعه كشور و ايجاد فضاي نمونه كه بتواند مدل براي ديگر كشورهاي در حال توسعه بوده، در چارچوب نظام بين الملل و توانمندي ايران پيگيري شده و سياست خارجي مستقل و تناسب با اهداف توسعه طراحي شود.
عضو هيأت رئيسه دانشگاه صنعتي شريف گفت: براي انتخاب صحيح راه  آينده بايد توانايي ها و نقاط ضعف ايران به عنوان يك واحد سياسي مورد توجه قرار گرفته وفرصت ها و تهديدات نظام بين المللي به عنوان محيط بيرون واحد مورد مطالعه قرار گيرد.
در حاشيه
* در ابتداي گرد همايي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف در حالي كه تصاويري از شهدا پخش مي شد، ياد و خاطره شهداي اين دانشگاه گرامي داشته شد.
* در اين مراسم از افرادي كه در ايجاد و راه اندازي اين دانشگاه نقش داشتند و همچنين از استادان و پيشكسوتان دانشگاه صنعتي شريف تجليل و تقدير شد.
مقدسيان، معين زاده، جباري، مهري، معطر، مهدويان، ارض پيما، لكستاني، ضرغامي و نصر، از پيشكسوتاني بودند كه تنديس دانشگاه صنعتي شريف به آنها اهدا شد. همچنين شايگان و خالصي زاده، به عنوان افرادي كه در احداث دانشگاه صنعتي شريف تلاش بسيار داشته و از سال ۱۳۴۴ تاكنون در اين دانشگاه حضور داشته اند، با اهداي تنديس تقدير شد. از استادان: مشايخي، كوكبي، سلطانيه و حصاركي، نيز به عنوان نخستين فارغ التحصيلان شريف تقدير شد.
* دكتر منتصري، از فارغ التحصيلان مدرسه البرز و جزو نخستين استادان دانشگاه صنعتي شريف، استاد لكستاني، از اولين استادان دانشگاه شريف، دكتر مهري، استاد رياضي دانشگاه كه همه فارغ التحصيلان در كلاس درس وي حاضر بوده اند، مهندس حمزه پور، مهندس مقدسيان، مهندس معزي، استاد پيشكسوت رسم فني دانشگاه، استاد مهدويان، مسئول سابق اداره آموزش دانشگاه، دكتر ارض پيما، مسئول ثبت نام دانشگاه شريف كه تاكنون بيش از ۲۴ هزار و ۷۰۰ مدرك فارغ التحصيلي براي دانشجويان صادر كرده است، در اين گردهمايي به بيان خاطرات خود پرداختند كه مورد استقبال و توجه حاضران قرار گرفت به نحوي كه بسياري از حضار با چشماني گريان و در فضايي عاطفي به تجديد خاطرات خود پرداختند.
* پيام دكتر حسين نصر، چهارمين رئيس دانشگاه صنعتي شريف طي سال هاي ۵۴-۱۳۵۲ توسط دكتر عباس ملكي (عضو هيات علمي و هيات رئيسه دانشگاه شريف) قرائت شد.
وي در اين پيام از دانشگاه شريف به عنوان يكي از مهم ترين نهادهاي آموزشي كشور با استادان و دانشجوياني برجسته ياد كرده كه مي توانند در عرصه هاي مهم علمي بين المللي شركت داشته باشند.
* مراسم سومين روز گردهمايي به علت برگزاري مراسم معارفه رئيس هيات و مدير عامل جديد سازمان منطقه آزاد كيش با حدود ۲ ساعت تاخير آغاز شد. اين در حالي بود كه همه مدعوين گردهمايي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف كه از نقاط مختلف جهان به كيش آمده بودند پشت درها در انتظار ماندند. البته سالن حافظ دانشگاه كيش از ماه ها پيش براي برگزاري اين گردهمايي رزرو شده بود. به گفته دكتر مشايخي، دبير كل انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف، اين مشكل ناشي از ناهماهنگي روابط عمومي سازمان منطقه آزاد كيش بوده است.
* دكتر عسگري، رئيس دانشگاه بين المللي كيش نيز در حاشيه اين همايش از بورسيه شدن نفرات برتر آزمون سراسري دانشگاه ها در اين دانشگاه خبر داد. به گفته وي ۳ تا ۵ نفر از ورودي هاي هر سال دانشگاه بين المللي كيش كه در كنكور سراسري دانشگاه رتبه بالا و ويژه اي كسب كنند در اين دانشگاه بورسيه مي شوند و هزينه تحصيل و زندگي آنها برعهده دانشگاه كيش خواهد بود.

تازه ها
000465.jpg
گلستاني در ساحل دريا
كتاب گلستاني در ساحل دريا بازآفريده غلامحسين رفيعا، توسط شركت انتشارات سوره مهر منتشر شده است. در اين كتاب مي خوانيم: گلستاني در ساحل درياي پاك و زلال ائمه معصومين با موضوعاتي چند در مدح و ستايش اهل بيت عصمت و طهارت، محبت خاندان، ثناگران و ستايشگران عشق ولايت است. ستايش خاندان رسول گرامي با اشعاري فصيح و بليغ، واژه هايي حساس و هيجان بار، كه دل را بيدار مي كند و شور دروني انسان را برمي آشوبد و به انديشه و تعقل انساني به گونه اي صحيح و سالم تعالي و جهت مي بخشد. در اين خصوص عناوين اين كتاب عبارتنداز: تشيع آيين محبت، مطالعه تاريخ و سيره اهل بيت، پيام حضرت آيت الله مشكيني به «سومين يادواره ستايشگران عشق ولايت» ، محبت خاندان (بيانات حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ محمد تقي بهجت)، پاداش عمل صالح (بيانات حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي)، نخستين هنر شيعي (حجت الاسلام والمسلمين محمد علي زم)، پيام آوران عشق (حجت الاسلام والمسلمين معزي)، ميزگرد تخصصي همراه با جناب آقاي دكتر سنگري، جناب آقاي علي معلم، نقش و ارزش هنر (حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد علم الهدي)، ميزگرد با موضوع «ستايشگران جوان» ، رسالت مداحان در حكومت اسلامي (حضرت آيت الله جنتي)، مناديان محبت، نخستين قرن ميلاد، همراه با پنج تن از ثناگستران و در پايان بيانيه سومين يادواره ستايشگران عشق و ولايت آورده شده است.
گلستاني در ساحل دريا در ۱۹۱ صفحه، به شمارگان ۲۲۰۰ نسخه و با قيمت ۱۲۰۰ تومان به بازار عرضه شده است.
به سوي توسعه فرهنگ ديني در جامعه ايران
مؤلف: محمدجواد ابوالقاسمي/ تهيه و تدوين: مؤسسه فرهنگي _ هنري عرش پژوه (مركز پژوهش توسعه فرهنگ ديني جهان معاصر)/ ناشر: عرش پژوه/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۴۲ صفحه، رقعي/ ۲۴۰۰ تومان
اين كتاب حاوي هفت بخش اساسي است: مفاهيم و متغيرهاي اساسي؛ شامل فرهنگ، دين، توسعه و توسعه فرهنگ ديني/ عوامل ذي نفوذ و اثرگذار بر توسعه فرهنگ ديني/ توصيف وضعيت موجود فرهنگ ديني كشور به روايت پژوهش هاي در دسترس/ مدل مطلوب توسعه فرهنگ ديني در جامعه ايران/ آسيب ها، چالش ها و موانع توسعه فرهنگ ديني/ سياست هاي كلان توسعه فرهنگ ديني/ تبيين و تفسير سياست ها معطوف به مدل مطلوب و آسيب ها.
پندارها و پاسخ ها
نويسنده: مسعود فكري/ ناشر: دانشگاه امام صادق(ع)/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ (۳۶۸ صفحه، وزيري/ ۳۳۰۰ تومان
پندارها و پاسخ ها، نقدي بر تفسير روح المعاني در زمينه آيات مربوط به اهل بيت (ع) است. اين كتاب داراي دو فهرست اجمالي و تفضيلي، مقدمه و چهار فصل، خاتمه و كتابنامه است. در فصل اول، كليات؛ فصل دوم، آيات مربوط به امامت خاصه در ديدگاه آلوسي؛ فصل سوم، آلوسي و فضايل اهل بيت(ع)؛ و فصل چهارم، اعتراف آلوسي به فضايل اهل بيت(ع) آمده است.
پيوند اعضا و مرگ مغزي در آيينه فقه
مؤلف: علي پورجواهري/ ناشر: دانشگاه امام صادق(ع)/ چاپ اول/ ۲۵۶ صفحه، وزيري/ ۱۸۰۰ تومان
000471.jpg
از خاك تا افلاك
مؤلف: قدمعلي سرامي/ ناشر: ترفند، ۱۳۸۴/ ۲۰۰ صفحه وزيري/ ۱۸۰۰ تومان
افسوس كه اين ابرمرد پس از گذشت قرن ها، هم چنان ناشناس مانده است، حتي آنان كه در شناخت وي از همه بيناتر شان مي پنداريم، او را چنان كه اوست نشناخته اند، استاد بزرگي چون روانشاد «بديع الزمان»، كثرت استعمال لفظ خاموش و خمش را در پايان غزليات ديوان كبير دليل بر اين گرفته كه وي خاموش تخلص مي كرده است حال آن كه استعمال اين واژه و همانندهاي آن در پايانه هاي سروده هاي جلال الدين همان گونه كه اندريافتي، داستان ديگري دارد. كردم اشاراتي و مكرر نمي كنم!(بخشي از متن كتاب).
اين كتاب، سيري در سروده هاي مولانا جلال الدين بلخي است.
ضحاك از اسطوره تا واقعيت
مؤلف: حمزه حسين زاده/ با مقدمه: دكتر ميرجلال الدين كزازي/ ناشر: ترفند/ چاپ اول، ۱۳۸۴/۲۲۴ صفحه، رقعي/ ۲۳۰۰ تومان
اسطوره ضحاك، يكي از بخش هاي شگفت انگيز و پررمز و راز شاهنامه فردوسي است كه همواره مورد توجه فراوان ايرانيان و به ويژه شاهنامه شناسان بوده است. اين كتاب نتيجه نگرشي اساطيري، تاريخي و جامعه شناختي به اسطوره ضحاك است.
000468.jpg
صوفيان شهيد
مؤلف: مصطفي علي پور/ ناشر: تيرگان/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۰۰ صفحه، رقعي/ ۲۰۰۰ تومان
اين كتاب، گزارشي تحليلي از زندگي و انديشه اجتماعي سه عارف بزرگ: حسين منصور حلاج، عين القضات همداني و شيخ شهاب الدين سهروردي، بر پايه منابع و مستندات تاريخي است.

خبر
مسابقه «اولين گام به سوي جايزه نوبل فيزيك» برگزار مي شود
مرحله ملي مسابقه جهاني «اولين گام به سوي جايزه نوبل فيزيك» به همت باشگاه دانش پژوهان جوان در كشور برگزار مي شود.
وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخير امكان شركت دانش آموزان دوره متوسطه و پيش دانشگاهي را در مسابقه «اولين گام به سوي جايزه نوبل فيزيك» كه از طرف آكادمي علوم لهستان برگزار مي شود فراهم كرده است كه در تداوم اين حركت باشگاه دانش پژوهان جوان در نظر دارد در سال جاري نيز به برگزاري اين مسابقه در سطح داخلي و ارائه مقالات برتر به اين مسابقه بين المللي اقدام  كند.
تمام دانش آموزان دوره متوسطه و پيش دانشگاهي مي توانند بدون توجه به نوع مدرسه خود در اين مسابقه شركت كنند اما سن آنها تا يازدهم فروردين ماه ۱۳۸۵ نبايد از بيست سال بيشتر باشد.
شركت كنندگان بايد حداكثر تا تاريخ دهم اسفند ماه مقاله خود را تكميل و به نشاني باشگاه دانش پژوهان جوان ارسال كنند.
محدوديتي در ارتباط با موضوع مقالات، سطح آنها و روش هاي كاربردي وجود ندارد و انتخاب موضوع به عهده شركت كنندگان خواهد بود البته مقالات بايد جنبه تحقيقي و كاربردي داشته و با موضوع علم فيزيك مرتبط باشند و مقالاتي كه فقط شامل گردآوري يا ترجمه از منابع مختلف باشند به هيچ عنوان پذيرفته نمي شوند.
هر يك از شركت كنندگان مي توانند يك يا چند مقاله ارائه دهند اما نويسنده مقالات بايد يك نفر باشد. حجم كلي مقالات (شامل متن، شكل، شرح شكل، نمودار، جداول و منابع) نبايد بيش از ۲۵ صفحه معمولي تايپ شده باشد.
دكتر محمدعلي فرزانه درگذشت
پروفسور دكتر محمدعلي فرزانه (قوسي)، يكي از نويسندگان كتاب تاريخي و معروف «گذشته، چراغ راه آينده است» و محقق، نويسنده و فولكلورشناس آذربايجاني در سن ۸۲ سالگي، دار فاني را وداع گفت.
دكتر فرزانه، در سال ۱۳۰۲ شمسي در محله چاي قيراغي تبريز به دنيا آمد و در شرايط سخت مادي به تحصيل پرداخت. وي با درك ناعدالتي هاي جامعه آن روز، به صف مبارزان سياسي _ ادبي سال هاي دهه ۲۰ پيوست و اولين آثار فارسي اش بين سال هاي ۲۰ تا ۲۳ در مطبوعات تهران چاپ شد. فرزانه در سال هاي ۲۴ و ،۲۵ مقاله هاي فراواني را در روزنامه آذربايجان و به زبان تركي زير عنوان هاي «آذربايجان ملي داستانلاري» و «آذربايجان فولكلور نمونه لري» به چاپ رساند كه بعدها به صورت كتاب منتشر شد. وي در سال ،۲۵ به علت فعاليت هاي سياسي _ اجتماعي به ويژه تحصن در خانه صلح در تلگرافخانه تبريز، توسط عوامل رژيم پهلوي دستگير و پنج سال محكوميت خود را در زندان هاي تبريز، مراغه، نارين قلعه اردبيل و قزل قلعه تهران گذراند. او در اين سال ها، تحت شديدترين شكنجه هاي رژيم پهلوي قرار گرفت، بطوري كه بر اثر شكنجه هاي شديد و ممتد، پارچه پيراهن تنش به پوست بدنش چسبيد كه اين پيراهن، به عنوان دليل و سند معتبري از شكنجه آزادانديشان ايراني در رژيم پهلوي به «فدراسيون هواداران صلح جهاني» فرستاده شد.
دكتر فرزانه، بعد از آزادي از زندان، در سال ۱۳۳۲ مجبور به مهاجرت به تهران شد و به فعاليت هاي سياسي _ اجتماعي خود ادامه داد. وي به همراه چند نفر از دوستان خود، كتاب تاريخي «گذشته، چراغ راه آينده است» را كه مروري بر حوادث تاريخي دوران پهلوي است و تاكنون به عنوان يكي از منابع پژوهش هاي تاريخي محسوب شده، در سال هاي پيروزي انقلاب اسلامي منتشر كرد. كتاب مذكور، بدون نام نويسنده و تنها با نام «نشر جامي» ، آنچنان مشهور شد كه همه به دنبال نام نويسنده يا نويسندگان آن بودند. ولي نويسندگان آن هم قسم شده بودند تا زماني كه زنده هستند، نام پديدآورندگان اين اثرمنتشر نشود، ولي بعد از مرگشان از آنها نام برده شود و اينك اولين نام از نويسندگان اين اثر، يعني محمدعلي فرزانه (قوسي) توسط خانواده وي به مطبوعات معرفي شده است.
فرزانه، بيشتر آثار خود را با نام «م.ع.فرزانه» منتشر مي كرد كه از معروف ترين آنها مي توان به كتاب دوجلدي «مباني دستور زبان آذربايجاني» و نيز كتاب معروف «آذربايجان خلق ادبياتيندان باياتيلار مجموعه سي» (مجموعه باياتي ها در ادبيات شفاهي مردم آذربايجان) اشاره كرد كه كتاب «باياتيلار» ، بعد از پيروزي انقلاب تاكنون ۸ بار تجديد چاپ شده و در زمينه كتاب هاي فولكلوريك، جايگاه نخست را به خود اختصاص داده است. از دكتر فرزانه، بيست اثر به زبان هاي تركي و فارسي (به صورت كتاب) و ۱۵۰ مقاله در مطبوعات چاپ شده است و بنا به گفته خود در اتوبيوگرافي اش ، وي بيش از ده هزار صفحه مطلب در زمينه هاي گوناگون به رشته تحرير درآورده است.
دكتر فرزانه، چند سالي مسئول كتابخانه تربيت تبريز بود، همچنين از ابتداي انتشار مجله وارليق، عضو هيأت تحريريه اين مجله و از نويسندگان آن بوده است. وي عضو «اتحاديه نويسندگان جمهوري آذربايجان»، عضو «انجمن آكادمي سلطنتي سوئد» و «عضو اتحاديه نويسندگان سوئد» بوده و مقاله هايش علاوه بر مطبوعات داخلي در مطبوعات سوئد، جمهوري آذربايجان و آلمان نيز چاپ مي شد.
دكتر فرزانه، سال ۱۳۷۷ هنگام بازگشت از كنفرانسي كه در سوئد تشكيل شده بود، دچار عارضه قلبي شده و تحت نظر قرار گرفت و از همان تاريخ در كشور مذكور اقامت گزيد، ولي هر زمان از نظر جسمي وضعيت مناسبي پيدا مي كرد، به ايران بازمي گشت.
وي سحرگاه روز سه شنبه ۲۷ دي ماه ۱۳۸۴ در بيمارستان شهر گوتنبرگ سوئد درگذشت. قرار است جنازه ايشان، بعد از انتقال به كشور، در مقبره الشعراي تبريز به خاك سپرده شود.
حسن راشدي

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |