شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۰۹
كمدي عروسكي كودكانه
000747.jpg
سرتو بدزد رفيق اكران شده است. يك كمدي كودكانه به شيوه همان فيلم هايي كه ده سال قبل ساخته مي شد.
سعيده امين- خب از همان اسم فيلم پيداست كه با يك كمدي روبه رو هستيم. سرتو بدزد رفيق كه كار جديد علي عبدالعلي زاده است داستان يك الاغ است كه براي رسيدن به اهداف خود يك راننده قلچماق تريلي را به گروگان مي گيرد. آن هم در يك جاده مه آلود كه باعث بروز ماجراهاي زيادي براي هر دو مي شود و البته آغاز يك دوستي بين يك آدم و يك خر.
هوا مه آلود است پس طبيعتاً  فيلم در ارتفاعات شمال فيلمبرداري شده است. اگر فيلم را ببينيد خواهيد دانست كه 95 درصد فيلم در شمال كشور تصويربرداري شده. از داستان فيلم برايتان بيشتر نمي گوييم چون قطعاً جذابيت خود را از دست خواهد داد.
حضور كمدين هايي چون رابعه اسكويي، نصرا... رادش، رضا عنايتي (بازيگر تيزر پاك يادت نره)، يوسف يوسف پشندي، ساعد هدايتي و عليرضا عبدالعلي زاده نمايانگر صحنه هاي مملو از خنده اين فيلم هستند.بهمن مفيد -بازيگر قديمي سينماي ايران- هم به جاي كاراكتر الاغ صحبت كرده است. نصرالله رادش يك شكارچي فرصت طلب و البته خوش قلب ست. رابعه اسكويي در اين فيلم نقش ارباب حيوانات را بازي مي كند و رضا عنايتي هم به نقش فرهاد راننده تريلي قرار است توسط الاغ عصباني گروگان گرفته شود.
فرهاد يك نامزد به نام نسترن دارد كه ماريا خبازي آن نقش را بازي مي كند. اين نسترن يك برادر غيرتي به نام اسكندر هم دارد كه البته ساعد هدايتي از ايفاي اين نقش به خوبي برآمده است. خسرو محمودزاده دامپزشك و عليرضا عبدالعلي زاده كه پسر كارگردان است، در اين فيلم به نقش پسر شكارچي درمي آيد. بازيگران و عروسكهاي ديگري هم در اين فيلم بازي مي كنند.عروسكها را محمد اعلمي و علي پاكدست ساخته اند.
كمدي سرتو بدزد رفيق در زمان 90 دقيقه بساخته شده است. علي عبدالعلي زاده كارگردان نام آشنايي در زمينه فيلم هاي كمدي و فانتزي است. او تاكنون چند فيلم در همين سبك و سياق كارگرداني كرده و تهيه كنندگي چند فيلم را هم بر عهده داشته است.
بيش از يك سال قبل يعني 25 شهريور 1383 در اطراف فومن اين فيلم كليد خورده و تا 4 آبان همان سال در دربندسر تهران ادامه يافته.
علي عبدالعلي زاده متولد بيست و سوم بهمن ماه سال 1339 در اروميه است. از سال 1361 در سينماي جوان تبريز مشغول به فعاليت شده و در سال 1364 به دانشكده سينما و تئاتر وارد شده است. عبدالعلي زاده از دهه 70 تا 80، 4 فيلم كارگرداني كرده است.
اولين فيلم اين كارگردان تعقيب نام داشت كه سال 1374 ساخته شد و يك اكشن در سبك و سياق فيلم هاي همان دوره بود. دومين فيلم اين كارگردان تارزن و تارزان بود كه اكبر عبدي بازيگر تواناي سينماي كمدي در آن به ايفاي نقش پرداخت.
فيلم بعدي اش سيزده گربه روي شيرواني در سال 1381 ساخته شد. در اين فيلم محمدرضا گلزار، مهناز افشار، حسام الدين نواب صفوي و محمدرضا شريفي نيا به ايفاي نقش پرداختندو فيلم گيشه موفقي هم داشت. سرتو بدزد رفيق، آخرين و تازه ترين ساخته اين كارگردان است. فيلمسازي كه در سال هاي اوليه فيلمسازي خود يك بار در فيلم آخرين مرحله در سال 1374 به عنوان منشي صحنه هم كار كرده است.
او در مقام نويسنده فيلمنامه 3 بار براي فيلمهايش فيلمنامه نوشته و البته در سال 1372 فيلمنامه ترانزيت را هم براي مرحوم علي سجادي حسيني نوشته است. او خود تهيه كننده دو فيلمش نيز بوده است؛ سرتو بدزد رفيق و تعقيب. عبدالعلي زاده در اين چند سال نشان داده كه مي تواند بهتر از اين فيلم بسازد و البته رگ خواب مخاطبش را هم مي شناسد.
به هر حال اگر هوس كرديد بخنديد، اگر هوس كرديد به بلاهت برخي آدمها بخنديد و گاهي با يك حيوان حتي اگر عروسكي باشد احساس صميميت كنيد ديدن سرتو بدزد رفيق خالي از لذت نيست.

سينماي خانگي
عشق كودكانه
يك كمدي ساده ولي جذاب. فيلمي كه در شكل معمول بايد خسته كننده باشد اما خب، حميد جبلي پشت دوربين ايستاده تا اين اتفاق نيفتد. خواب سفيد فيلم حميد جبلي- به معناي واقعي كلمه- است.
بزرگمهر كياني- رضا پادوي ساده دل يك فروشگاه لوازم عقد و لباس عروسي است كه رفتاري كودكانه دارد. او به يكي از مدل هاي فروشگاه دل بسته؛ با اين مجسمه درددل مي كند و برايش دستكش و جوراب مي خرد. وقتي مدل فروخته مي شود رضا هم همه چيز را از دست رفته مي بيند، اما كمي بعد وقتي زني را در فروشگاه مي بيند، او را تجسم عيني همان مدل مي يابد. خواب سفيد، داستان عشق پاك و كودكانه رضا به اين زن است.
فيلم به حضور خود جبلي در نقش اصلي متكي است؛ نقشي كه تا حدي به كاراكترهاي عروسكي جان گرفته توسط خود جبلي- مثل كلاه قرمزي و پسرخاله- تنه ميزند. از طرف ديگر عمده موفقيت ها هم در فيلمنامه براي همين كاراكتر تعريف شده. روابط اين كاراكتر با چهار آدم اطرافش است كه فيلمنامه را شكل مي دهد. رابطه رضا با صاحبكارش، پدرش، دختري كه او را دوست دارد و زني كه او دوستش دارد. جبلي قصه آدمش را با لحن كميك روايت مي كند و تلاش مي كند حداكثر موقعيت هاي كميك را از دل همين ناهمگوني ها و حوادث فيلم بيرون بكشد و البته در اين راه تا حد زيادي موفق است. صحنه هاي مربوط به رابطه پسر عاشق در برابر پدر بدبين با نمك از آب درآمده و اجراي جذاب خود جبلي كمبودهاي داستان ساده و سرراست فيلم را مي پوشاند، اما از سوي ديگر همين شوخي ها باعث مي شود تماشاگر عشق جاري در ملودرام فيلم را از دست دهد. جبلي به گونه اي از شوخي هايش بهره مي برد كه گاه به صحنه هاي احساسي فيلم لطمه وارد مي شود و اين البته ربطي به تلاش هاي موفق او براي متعادل كردن اين داستان عاشقانه و احساساتي به وسيله طنز ندارد.دومين تجربه كارگرداني جبلي پس از فيلم پسر مريم حداقل از اين لحاظ كه او را به خودش شبيه مي كند، مغتنم است. آنها كه با ديدن پسر مريم فكر مي كردند جبلي كارگردان با جبلي فيلمساز تفاوت هاي فاحشي دارد، با اين فيلم به جبلي در مقام يك فيلمساز هم اميدوار شدند. هر چند او پس از خواب سفيد، هنوز كار مستقلي را در مقام كارگردان به سرانجام نرسانده است.

امروز
نقد فيلم
رمان من آناكارنينا نيستم نوشته چيستا يثربي در يكصد و چهل و پنجمين نشست هفته كانون ادبيات ايران، با حضور نويسنده كتاب، نقد و بررسي مي شود.اين اثر را حسن ميرعابديني و رضا نجفي- نويسنده و منتقد- نقد و بررسي مي كنند.روز شنبه 8 بهمن ساعت 5 عصر در كانون ادبيات ايران در خيابان مفتح روبه روي مجموعه ورزشي شيرودي خيابان اردلان شماره 31 برگزار مي شود.

مائده هاي زميني
پوكه كرم شكلاتي ستاره اي
000744.jpg
اين شيريني را زياد خورده ايد. در خطه آذربايجان به شيريني پنج انگشتي معروف است همان پوكه هايي كه سفيده تخم مرغ درست مي كنند. در زبان تركي استانبولي به اين شيريني بز مي گويند و به اين پوكه خامه شكلاتي كه قرار است طرز تهيه اش را بگويم Chikolata kremali bezeler گفته مي شود.
شهره مهرنامي- براي درست كردن 25 عدد از اين پوكه ها به دو عدد سفيده تخم مرغ، نصف ليوان شكر و يك چهارم ليوان دارچين نياز داريد و براي ميان آنها 125 گرم پودر كاكائو و يك سوم ليوان خامه بايد داشته باشيد.
قبل از هر چيز فر را در دماي 150 درجه گرم كنيد. دو سيني فر را با كاغذ چرب شيريني بپوشانيد. دو سفيده تخم مرغ را آنقدر بايد به هم بزنيد تا مانند دانه هاي برف شود و كف كند سپس شكر را آهسته آهسته به آن اضافه كنيد و در هر اضافه كردن آن را خوب مخلوط كنيد. آنقدر شكر را اضافه كنيد و مخلوط كنيد تا مايع مخلوط شبيه به خامه كشدار درآيد. سپس دارچين را به آن اضافه كنيد. مخلوطي را كه درست كرده ايد در قالب خامه اي كه سر پنج پردارد بريزيد و با فاصله اي سه سانت سه سانت روي سيني خود ستاره هاي كوچك 5 پرسي را با قالب خامه بگذاريد و سيني را درون فر بگذاريد تا 30 دقيقه پوكه هاي شما را خوب سرخ كند. براي ميان آنها خامه و كاكائو را با هم خوب در گرما مخلوط كنيد و بگذاريد خوب سرد شود.
بعد از اينكه ستاره ها را از فر درآورديد به ميان آنها از اين خامه شكلاتي بماليد و هر دو عدد ستاره را با خامه شكلاتي به هم بچسبانيد. شكل ظاهري آن شبيه به ساندويچي مي شود كه از دو سر آن ستاره بيرون آمده، پوكه خامه شكلاتي ستاره اي شما آماده سرويس است، نوش جان.

آب و هوا
سرما و بيشتر آفتاب
000750.jpg
اين هفته اوضاع هوا ابري و آفتابي است. يك اول هفته سرد و يك آخر هفته گرم. به نظر مي رسد اين هفته بتوان براي سفر هم برنامه ريزي كرد.
ميثم فقيهي- روزهاي پاياني هفته گذشته هوايي نسبتا بهاري بر مركز ايران و البرز مركزي حاكم شد اما دوباره هوا به شرايط سرد و زمستاني خود برمي گرددو روزهاي نسبتا سردي را پيش رو خواهيم داشت و بيشتر روزهاي هفته از يكشنبه به بعد آفتابي خواهد بود.

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
دو، سه روزي بيشتر به پايان جشنواره هاي فيلم و تئاتر نمانده، اما من هنوز هم برنامه هاي تازه اي در تلويزيون و راديو درباره اين رويدادهاي فرهنگي پيدا مي كنم. آخرين نمونه از اين گونه برنامه ها، برنامه اي  است با عنوان تا جشنواره كه از شبكه تهران پخش مي شود و مانند نمونه هاي مشابهش گزارشي ا ست از فيلم ها و اتفاق هاي روزانه جشنواره. البته اين برنامه ساعت پخش سيالي دارد و يك روز ساعت 4 بعد از ظهر پخش مي شود و يك روز 6 عصر. اما اين مسأله خيلي مهم  نيست، مهم اين  است كه چرا صدا و سيمايي ها اين قدر بي علاقه و بي هيجان اين گونه برنامه ها را پخش مي كنند و براي آنها تبليغ نمي كنند؟ چنين برنامه هايي به حواشي فيلم ها و سينما مي پردازند و در همه جاي دنيا و در تمام شبكه هاي ريز و درشت آن سوي آب ها از پرطرفدارترين برنامه هاي تلويزيوني هستند كه گاهي اوقات حتي از خود فيلم ها هم براي مخاطب عام جذاب ترند. چند شب پيش هم از سر اتفاق در حوالي ساعت يك بامداد برنامه تازه اي را در شبكه 2 كشف كردم كه گزارشي روزانه از جشنواره تئاتر بود و بالطبع اين شب ها در اين ساعت پخش مي شود، اما معلوم نيست براي چه مخاطبي؟ اگر براي مخاطب خاص است كه مخاطب خاص نيازي به اين برنامه ـ با اين كيفيت ـ ندارد و اگر قرار است مخاطب عام را جذب هنر نمايش كند، پس چرا در بدترين ساعت ممكن پخش مي شود؟ آن هم بدون كوچك ترين تبليغي؟ آن وقت همين شبكه ۲ براي پخش يك مجموعه تلويزيوني پيش پا افتاده كه از آنونس هايش مشخص است چه كيفيتي دارد، از دو ماه قبل به پيشواز مي رود. بحث درازي  است كه در آينده بيشتر درباره اش صحبت خواهم كرد، فعلا بهتر است به سراغ همين سريال هاي ريز و درشت تلويزيون برويم كه امروز مي توانيد از رسانه ملي تماشا كنيد.
براي شروع پيشنهاد مي كنم ساعت 13:30 به تماشاي تكرار قسمت ديشب نيمكت بنشينيد و پس از آن اگر از افسانه عقاب هاي مبارز خوش تان مي آيد مي توانيد تكرارش را در ساعت 15:10 از شبكه اول تماشا كنيد. البته اگر از اين گونه مجموعه هاي چيني خوش تان مي آيد يك گزينه ديگر هم داريد و آن هم تماشاي تكرار گنجينه معبد است كه ساعت 13:40 از شبكه 3 پخش مي شود. ساعت 21:30 مي توانيد از شبكه 2 قسمت تازه اي از مجموعه آواي وحش را تماشا كنيد و پس از آن هم خودتان را آماده كنيد تا يكي از شاهكارهاي بي نظير صدا و سيما در سريال سازي يعني نقش بر آب را تماشا كنيد. در ميان منتقدان و دوستان سينمايي اصطلاحي رواج دارد به نام كمدي ناخواسته كه آرام آرام دارد تبديل به يكي از محبوب ترين ژانرهاي سينمايي مي شود، اما به تازگي به اين نتيجه رسيده ام كه خواستگاه و محل زايش اين ژانر نه در سينما كه در بعضي از سريال هاي تلويزيوني  است! اما از اين مجموعه جذاب كه صرف نظر كنيم مي توانيد چند ساعت زودتر، يعني در حوالي ساعت 20:45 قسمت تازه اي از و خداوند عشق را آفريد را تماشا كنيد. در ضمن حتما مي دانيد كه مانند شنبه هاي گذشته از شبكه 3، چند فوتبال اروپايي هم پخش مي شود.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
زيبـاشـهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |