دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۱۱
آرمانشهر
Front Page

لكسوس Rx400h مدل 2006
سبزترين اتومبيل  جهان
000831.jpg
ساسان گلفر
اين روزها كه بازار بحث هايي همچون بالا رفتن قيمت نفت و فرآورده هاي آن، آلودگي هاي زيست محيطي، گرم شدن زمين و تغييرات آب و هوايي ناشي از اثر گرمخانه اي گازهاي توليد شده از سوختن سوخت هاي فسيلي در سراسر جهان داغ است، بازار خودروهايي كه از منابع انرژي جايگزين سوخت هاي فسيلي استفاده مي كنند نيز رونق گرفته است. به هر حال صداي اعتراض زمين بلند شده و ديگر همه، از طرفداران محيط زيست گرفته تا استفاده كنندگان از وسايل نقليه و توليدكنندگان خودرو، صدايش را شنيده اند. در ايران خودمان، طرح استفاده از كارت هاي هوشمند براي خريد بنزين جدي شده است و در كشورهاي غربي، جبر گران شدن سرسام آور قيمت بنزين، مصرف كنندگان عادي را به فكر استفاده از خودروهايي انداخته كه هر چه كمتر بنزين مصرف مي كنند.
مصرف گاز طبيعي به عنوان يك سوخت جايگزين در كشور ما به خوبي شناخته شده است. استفاده از باتري هاي خورشيدي گزينه ديگري است كه عده اي از خودروسازان مشغول كار بر روي آن هستند. خودروهاي هيدروژن سوز كه در واقع آب مصرف مي كنند به صورت نمونه هاي آزمايشي توسط شركت هاي خودروسازي همچون بي.ام.و توليد شده اند، اما مهم ترين و پرطرفدارترين خودروهاي دوستدار طبيعت يا خودروهاي سبز خودروهاي هيبريد هستند كه تركيبي از سوخت فسيلي و نيروي الكتريسيته را به عنوان منبع انرژي مورد استفاده قرار مي دهند و مصرف بنزين را به نحو چشمگيري پايين مي آورند.
يكي از نمونه هاي بسيار خوب خودرو هيبريدي كه در ماه هاي گذشته به بازار آمده و از لحاظ قدرت، كارايي و قيمت مناسب، نظرها را به خود جلب كرده از توليدات لكسوس يا به عبارتي تويوتاي آمريكايي است. لكسوس Rx400h كه حرف h در نام آن به معناي هيبريد است يك SUV سازگار با طبيعت، تجملي و راحت با طرح بيروني و داخلي بسيار زيباست،  خودرويي كه دن نيل كارشناس خودرو لس آنجلس تايمز- آن را شاهكار مهندسي و قيمت ناميده است.
000828.jpg
البته قيمت اين لكسوس حدود 48 هزار دلار- در نگاه اول ممكن است گران به نظر برسد، اما با توجه به قيمت هاي معمولا بالاي اتومبيل هاي هيبريد فعلي كه تكنولوژي گرانقيمتي را به كار مي گيرند و در مقايسه با اتومبيل هاي لوكس ديگري كه در رده اي مشابه قرار گرفته اند، كالا مناسب و اقتصادي است.
بهتريـــــن  جنبه لكسوس Rx400h0 ، مسلما تكنولوژي آن است. اين اتومبيل در واقع سه موتور دارد، دو موتور الكتريكي و يك موتور مرسوم بنزيني. اين لكسوس بر مبناي 330 Rx ساخته شده است كه موتور 6 سيلندر خورجيني 3/3 ليتر دارد.
(اما عدد 400 در نام آن، نه به معناي 4 ليتري بودن، بلكه اشاره اي به قوي تر بودن اتومبيل نسبت به خودرو مبناي آن است). از دو موتور الكتريكي، يكي بر چرخ هاي عقب اعمال نيرو مي كند و ديگري بر چرخ هاي جلو. علاوه بر موتور بنزيني با قدرت 258 اسب بخار و گشتاور 212 پاوند- فوت، موتور الكتريكي 123 كيلووات جلو مي تواند 247 پاوند- فوت گشتاور به وجود آورد و موتور الكتريكي 50 كيلووات عقب 96 پاوند- فوت كه در مجموع، گشتاور را به رقم قابل توجه 650 پاوند- فوت مي رساند و شتاب از صفر تا صد كيلومتر در ساعت 3/7 ثانيه را براي اين اتومبيل تامين مي كند، اما مجموع قدرت اين سه موتور 208، 167 و 68 اسب بخار حداكثر 268 اسب بخار است.
اين سيستم كه سيستم رانش سينرجي V6 نام گرفته، تمام هيبريد است، يعني مي تواند به حالت بنزين سوز كار كند، هم برقي و هم تركيبي از هر دو. در واقع، خودرو 6 سيلندر لكسوس Rx400h ، قدرتي در حد يك اتومبيل 8 سيلندر دارد و مصرف سوخت آن (به طور متوسط 4/9 ليتر در هر يكصد كيلومتر بزرگراه و 9/10 ليتر در يكصد كيلومتر خيابان هاي شهري) از بسياري از 4 سيلندرهايي كه در شهرهاي ما پرسه مي زنند، بهتر است.
جالب است كه در شرايط مناسب عملكردي و جاده اي، مصرف بنزين 7/6 ليتر در يكصد كيلومتر جاده نيز گزارش شده است.
سيستم انتقال قدرت پيوسته متغير (CVT) لكسوس Rx400h از چرخ دنده سياره اي به جاي تسمه گردان استفاده مي كند و پيوسته سرعت درست موتور را كنترل مي كند تا با كمترين مصرف، بهترين ميزان قدرت مورد نياز در اختيار راننده قرار گيرد. سيستم هاي استاندارد ترمز ضدقفل (ABS) و ضدلغزش و كنترل كشش دائما توسط يك برنامه كامپيوتري به نام VDIM (مديريت هماهنگ پويايي وسيله نقليه) كنترل مي شود تا خودرو به دقت تحت فرمان و در تسلط راننده باشد.
000837.jpg
اين خودرو با طول 2/187 اينچ (475 سانتي متر)، عرض 6/72 اينچ (184 سانتي متر) و ارتفاع 4/66 اينچ (169 سانتي متر) و فاصله دو محور چرخ 9/106 اينچ (271 سانتي متر) يك SUV با ظرفيت پنج سرنشين و با وزن يكهزار و 980 كيلوگرم است كه مي تواند سرنشين، بار و تجهيزاتي تا وزن 524 كيلوگرم حمل و خودرويي به وزن يكهزار و 588 كيلوگرم را به راحتي بكسل كند.
چرخ هاي 18 اينچي آلياژي با تايرهاي بادوام خاص Rx400h Lexus طراحي شده تا كنترل و تسلط راننده را به حداكثر برساند.
يكي از جنبه هاي چشمگير طراحي داخلي لكسوس Rx، صندلي عقب آن است كه به آساني به جلو و عقب مي رود و اين امكان را به سرنشين عقب مي دهد كه فضاي جلو پاي بسيار باز و راحت يا فضاي بار بسيار جاداري در پشت سر داشته باشد. از جمله نكات مثبت ديگري كه در داخل اتاق اتومبيل مشهود است، مي توان به صندلي هاي بسيار راحت و جاگيري خوب نمايشگرهاي جلو و آسان خوانده شدن آنها اشاره كرد. در مورد تودوزي نيز تصميم گرفته شده تا در كنار چرم، به جاي چوب از آلومينيوم استفاده شود تا به كارگيري تكنولوژي پيشرفته در اتومبيل به چشم بيايد و همچنين ظاهر متفاوتي با 330 Rx پيدا كند.
تجهيزات استاندارد لكسوس Rx400h شامل سيستم جهت يابي، دوربين نمايشگر پشت اتومبيل، سيستم صوتي استريو شش ديسك و راديوي AM/FM، چراغ هاي جلو HID داراي مه شكن، سقف داراي دريچه آفتابگير برقي، تودوزي چرمي، برف پاك كن حساس به باران و فرمان قابل تنظيم برقي است.
گفته مي شود كه اين خودرو در تيراژ سالانه 28 هزار دستگاه توليد مي شود. ظاهرا در سال 2005 نيمي از اين تعداد در هنگام همان اولين نمايش خودرو پيش فروش شده است، بنابراين اگر قصد خريد و پول خريدش را داريد، بشتابيد (كجايش را ديگر من نمي دانم)! شايد هم بهتر باشد تا توليد اولين هيبريد وطني صبر كنيد. مسلما آن موقع مي توانيد اميد اين را داشته باشيد كه در تهران كمي هواي سالم استنشاق كنيد... .

بهترين اتومبيل هاي اسپرت 2006
مجله فوربس نام هشت اتومبيل اسپرت را به عنوان برترين اتومبيل هاي اسپرت سال 2006 اعلام كرد. ملاك انتخاب اين مجله، قيمت، عملكرد، كارآيي و زيبايي ظاهري اتومبيل عنوان شده است.
اين هشت اتومبيل عبارتند از:
۱ - مزدا MX-5- مياتا؛ پرفروش ترين اسپرت كروكي تمام دوران ها
۲ - پونتياك Solstice ؛ از خوش ظاهرترين اتومبيل ها با قيمتي حدود 20 هزار دلار
۳ - پورشه Cayman ؛ بهترين پورشه اي كه تاكنون ساخته شده است.
۴ - شورولت كوروت Z06 ؛ سريع ترين اتومبيلي كه با قيمت پايين ساخته شده است.
۵ - جگوار XK ؛ با ظاهر زيبا و توانايي هايي كه وعده داده شده بود بالاخره به توليد رسيد.
۶ - كاديلاك XLR-V ؛ اين هشت سيلندر سوپر شارژر، جان تازه اي در گونه تيزگوشه XLR دميده است.
۷ - آستون مارتين V8ونتيج ؛ توانايي و زيبايي بسيار در كنار قيمت نسبتاً بالا (110 هزار دلار).
۸ - فراري F430 اسپايدر ؛ مطلو ب تر از اين فراري، فقط خودش است!
اكثر اين مدل ها امسال براي اولين بار به بازار عرضه شده اند.

خودروسازان آماده تحول باشند
000840.jpg
محمد جواد  شمسعلي-
ديو پاور كه شركتش با نام
J.D. Power and Associates بر بهبود كيفيت وسايل نقليه كمك شاياني كرده، مي گويد: ابرهاي تيره اي بر فراز صنعت خودروسازي قرار گرفته، اما خيلي ها هنوز چتر و چكمه خود را آماده نكرده اند .
وي حتي در مورد تويوتا كه اولين مشتري او و موفق ترين شركت خودروسازي جهان است، نگران است. اين در حالي است كه تحليل گران معتقدند در سال 2006 تويوتا از جنرال موتورز سبقت گرفته و به بزرگترين شركت خودروسازي جهان تبديل مي شود.
ديو مي گويد: امروز در تويوتا هيچ كس از افرادي كه در سال 1968 در آنجا كار مي كردند، باقي نمانده است. برخي از افراد جوان تر، به همان گونه اي برخورد مي كنند كه جنرال موتورز 50 سال پيش عمل مي كرد .
اين قابليت براي دچار شدن به رخوت شركتي، بزرگترين چالشي است كه در چند سال آينده، پيش روي تويوتا قرار دارد.
پاور پيش بيني كرده طي 5 سال آينده تغييرات بسيار عمده اي در صنعت خودرو رخ خواهد داد. او مي گويد در اين ميان برندگان كساني هستند كه بصيرت و انعطاف لازم را براي تحول داشته باشند. هر چند كه وي تعمدا از اشاره مستقيم به دو شركت بحران زده جنرال موتورز و فورد خودداري كرد، گفت بازندگان كساني هستند كه همچنان به گذشته چسبيده اند. وي به عنوان مثال براي راهي كه صنعت خودرو در پيش گرفته، به تحول ايجاد شده در صنعت بسته بندي اشاره مي كند. او مي گويد: زماني بود كه شركت هايي همچون پروكتر و كمبل، كادر عظيمي داشتند كه مي توانست توليدات آنها را روي قفسه مغازه ها جا دهد، اما با روي كار آمدن قانون جهاني برچسب محصولات و به عرصه آمدن اسكن هاي رايانه اي، مغازه ها به فروش چيزهايي روي آوردند كه مشتري ها مي خواستند، نه آنچه كه پروكتل و كمبل و سايرين مي خواستند. امروزه در دفتر مركزي والي مارتس كه بزرگترين فروشگاه زنجيره اي جهان است، پروكتل و گمبل 25 نفر را به كار گرفته تا فقط بر آمار و ارقام نظارت كنند و توليدات را با آنچه كه تقاضا مي شود، تطبيق دهند و اين مشابه همان چيزي است كه در صنعت خودرو در حال رخ دادن است.
در دسترس بودن اطلاعات فوري از هر گونه تجهيزاتي كه مصرف كنندگان سفارش مي دهند و ميزان پولي كه در ازاي آن مي پردازند، پويايي بازار را تغيير مي دهد.
پاور مي گويد: اما هنوز برخي توهمات در برابر قبول واقعيت، ايستادگي مي كنند.
روابط در حال تغيير
با روي كار آمدن اينترنت، اينگونه تصور مي شد كه معامله كنندگان خودرو از رده خارج مي شوند، اما اين اتفاق نيفتاد. برعكس اينترنت نوع رابطه بين دلالان و مشتريان و بيشتر از آن رابطه بين  دلالان و توليد كنندگان خودرو را تغيير داد.
۱۵ سال پيش، پاور وقوع تغييرات دگرگون كننده و شگرفي را در صنعت خودرو پيش بيني كرده بود. او به روند رو به رشد جهاني سازي، كيفيت بالا، گزينه هاي بيشتر و رشد تاثير اطلاعات رايانه اي اشاره كرد و گفت: تغيير در همه چيز صورت خواهد پذيرفت و اين شعار كه مي تواند درمدتي كوتاه بر فن آوري هاي جديد علوم تاثير گذارد، در درازمدت دست كم گرفته مي شوند.
با وجودي كه شركت پاور در زمينه هاي مختلفي فعاليت مي كند، اما خود او 50 سال در صنعت خودرو فعاليت كرده و 30 درصد از سودهاي شركتش از فروش هاي بين المللي به دست آمده و دفترهاي نمايندگي آن اخيرا در هند و چين نيز افتتاح شده اند. 30 درصد ديگر از منافع اين شركت نيز از منابعي غيراز خودرو تامين مي شود.
خود پاور بيشتر پول خود را از فروش مطالعاتش و انتشار نام خود در تبليغات به دست مي آورد.او در سمت تحليل گر مالي، كار خود را در بخش تراكتورسازي فورد آغاز كرد و به اين شركت كمك كرد از آن صنعت بيرون بيايند. پس از آن، وي به آژانسي رفت كه به حساب هاي جنرال موتورز و بيوك رسيدگي مي كردند.
در سال 1968 وي شركت خود را با نام جي.دي. پاور و شركا تاسيس كرد و سال بعد از ميشيگان به كاليفرنيا نقل مكان كرد. اولين مشتري او شركت ژاپني تويوتا بود، اما براي وارد شدن در قراردادي با تويوتا او ناچار بود با كاركنان ژاپني تويوتا در يك ميهماني ناهار ملاقات كند، چرا كه در آن زمان كاركنان آمريكايي تويوتا حاضر نبودند با او حرف بزنند.
شركتي جهاني
از آن زمان كه همسر و خانواده اش انجام بيشتر كارهاي شركت را به عهده گرفته اند، اين شركت 750 كارمند و 12 دفتر در نقاط مختلف جهان دارد. در ماه آوريل امسال، پاور شركت خود را به مك گراهيل كه صاحب موسسه استاندارد پورز است فروخت، اما همچنان به عنوان بينانگذار، نام وي در اين شركت باقي است.
اين شركت كيفيت خودروها را با استفاده از مطالعات كوتاه مدت و بلند مدت خود تعيين كرده و دلالان و توليد كنندگان خودرو را از نظر چگونگي خدمات رساني به مشتريان، درجه بندي مي كند.
پاور معتقد است: اختلاف كيفيت در بخش خودرو همچنان باقي است، اما بهبودهاي عمده اي كه در دو دهه اخير صورت گرفته فاصله بين بدترين ها و بهترين ها را كم كرده است. پاور معتقد است با نگاهي به آينده، چيزهايي نظير طراحي زيبا،  قابليت هاي جديد و رضايت مشتري، خودروسازان را از يكديگر متمايز خواهد كرد.

بازار جهاني
همكاري فيات و تاتا
شركت خودروسازي فيات قصد دارد بر اساس مدل هاي پاليو و سي نيا با همكاري شركت تاتا، در هند خودرو توليد كند. سرجيو مارچيونه- از مديران ارشد فيات- و راتان تاتا- مدير عامل تاتا- چند روز پيش در يك كنفرانس مطبوعاتي و راديو و تلويزيوني در دهلي از برنامه جديد خود پرده برداشتند. گفته مي شود مذاكرات ميان فيات و تاتا از اواخر سال 2005 در جريان بوده است.
بازگشت 18600 پورشه به كارخانه
000825.jpg
نقص سيستم اگزوز مدل هاي محبوب Carrera911 موجب شد تا شركت پورشه در اواسط ژانويه 2006 (اواخر دي ماه) از خريداران 18 هزار و 600 دستگاه اتومبيل درخواست كند كه اتومبيل ها را براي رفع نقص به كارخانه بازگردانند.
در ميان اين مدل ها از مدل  اسپرت Carrera 4S 911 تا مدل دو ديفرانسيل Carrera 4S 911 ديده مي شود كه در فاصله آوريل 2004 تا اكتبر 2005 توليد شده اند.
در بدترين موارد، نقص جوشكاري موجب جدا شدن لوله اگزوز عقب شده است. سخنگوي پورشه اعلام كرده است كه تعمير اتومبيل ها 25 دقيقه بيشتر طول نخواهد كشيد و هيچ هزينه اي براي مشتري نخواهد داشت.
بار قبل كه پورشه اتفاقي مشابه با اين را از سر گذراند، دسامبر 2004(آذر 83) بود كه شركت مجبور به بازبيني مكانيزم سقف 18 هزار و 150 دستگاه Carrera 911 كابريولت شد و 10 ميليون يورو(1/12 ميليون دلار) خسارت ديد.
پر فروش ترين اتومبيل دنيا
000834.jpg
فروش مدل هاي 2006 تويوتا در حال حاضر به 08/9 ميليون دستگاه رسيده است كه 11% نسبت به سال گذشته افزايش نشان مي دهد. جنرال موتورز تا پايان سال 2005 كمتر از 9 ميليون دستگاه اتومبيل فروخته و سال به سال تنزل مي كند، در حالي كه تويوتا در چند سال اخير همواره فراتر از
پيش بيني ها رفته و اكنون به صدرنشيني بيش از 70 ساله جنرال  موتورز بر بازار خودرو پايان داده است.
اما به گفته ريك واگونر، از مديران ارشد جنرال موتورز، تويوتا نيز ناچار است بهاي صدرنشيني خود را بپردازد. اين شركت خودروسازي با قرار گرفتن در بالاترين نقطه، زير ذره بين قرار گرفته و مخصوصاً به خاطر افت كيفيتي كه روز به روز در توليدات آن به چشم مي خورد- كيفيتي كه تويوتا همواره به آن مي باليد- در معرض خطر قرار گرفته است.

جنرال موتورز قيمت ها را پايين مي آورد
جنرال موتورز تمام توليدات شورولت، بيوك و GMC و تعدادي از مدل هاي پونتياك را با تخفيف به بازار ارائه كرده تا سهام خود را تثبيت كند. اين قيمت ها طي يك كنفرانس خبري در تلويزيون اعلام شد. تخفيف شامل 80 درصد كل حجم فروش جنرال موتورز مي شود. به عنوان مثال، شورولت كبالت LS كوپه 2006 كه تا پايان سال 2005 با قيمت پايه۱۴ هزار و 490 دلار به خريداران عرضه مي شد، اكنون با 1500 دلار تخفيف به 12 هزار و 990 دلار رسيده است و علاوه بر آن، كرايه حمل نيز در قيمت جديد منظور شده است.
همچنين قيمت شورولت ايمپالا با 1000 دلار تخفيف به علاوه كرايه حمل به 20 هزار و 990 دلار و شورولت سيلورا دو كابين معمولي WT با 2275 دلار كاهش قيمت به 16 هزار و 990 دلار رسيده است.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |
|  در شهر  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |