ساسان گلفر
اين روزها كه بازار بحث هايي همچون بالا رفتن قيمت نفت و فرآورده هاي آن، آلودگي هاي زيست محيطي، گرم شدن زمين و تغييرات آب و هوايي ناشي از اثر گرمخانه اي گازهاي توليد شده از سوختن سوخت هاي فسيلي در سراسر جهان داغ است، بازار خودروهايي كه از منابع انرژي جايگزين سوخت هاي فسيلي استفاده مي كنند نيز رونق گرفته است. به هر حال صداي اعتراض زمين بلند شده و ديگر همه، از طرفداران محيط زيست گرفته تا استفاده كنندگان از وسايل نقليه و توليدكنندگان خودرو، صدايش را شنيده اند. در ايران خودمان، طرح استفاده از كارت هاي هوشمند براي خريد بنزين جدي شده است و در كشورهاي غربي، جبر گران شدن سرسام آور قيمت بنزين، مصرف كنندگان عادي را به فكر استفاده از خودروهايي انداخته كه هر چه كمتر بنزين مصرف مي كنند.
مصرف گاز طبيعي به عنوان يك سوخت جايگزين در كشور ما به خوبي شناخته شده است. استفاده از باتري هاي خورشيدي گزينه ديگري است كه عده اي از خودروسازان مشغول كار بر روي آن هستند. خودروهاي هيدروژن سوز كه در واقع آب مصرف مي كنند به صورت نمونه هاي آزمايشي توسط شركت هاي خودروسازي همچون بي.ام.و توليد شده اند، اما مهم ترين و پرطرفدارترين خودروهاي دوستدار طبيعت يا خودروهاي سبز خودروهاي هيبريد هستند كه تركيبي از سوخت فسيلي و نيروي الكتريسيته را به عنوان منبع انرژي مورد استفاده قرار مي دهند و مصرف بنزين را به نحو چشمگيري پايين مي آورند.
يكي از نمونه هاي بسيار خوب خودرو هيبريدي كه در ماه هاي گذشته به بازار آمده و از لحاظ قدرت، كارايي و قيمت مناسب، نظرها را به خود جلب كرده از توليدات لكسوس يا به عبارتي تويوتاي آمريكايي است. لكسوس Rx400h كه حرف h در نام آن به معناي هيبريد است يك SUV سازگار با طبيعت، تجملي و راحت با طرح بيروني و داخلي بسيار زيباست، خودرويي كه دن نيل كارشناس خودرو لس آنجلس تايمز- آن را شاهكار مهندسي و قيمت ناميده است.
البته قيمت اين لكسوس حدود 48 هزار دلار- در نگاه اول ممكن است گران به نظر برسد، اما با توجه به قيمت هاي معمولا بالاي اتومبيل هاي هيبريد فعلي كه تكنولوژي گرانقيمتي را به كار مي گيرند و در مقايسه با اتومبيل هاي لوكس ديگري كه در رده اي مشابه قرار گرفته اند، كالا مناسب و اقتصادي است.
بهتريـــــن جنبه لكسوس Rx400h0 ، مسلما تكنولوژي آن است. اين اتومبيل در واقع سه موتور دارد، دو موتور الكتريكي و يك موتور مرسوم بنزيني. اين لكسوس بر مبناي 330 Rx ساخته شده است كه موتور 6 سيلندر خورجيني 3/3 ليتر دارد.
(اما عدد 400 در نام آن، نه به معناي 4 ليتري بودن، بلكه اشاره اي به قوي تر بودن اتومبيل نسبت به خودرو مبناي آن است). از دو موتور الكتريكي، يكي بر چرخ هاي عقب اعمال نيرو مي كند و ديگري بر چرخ هاي جلو. علاوه بر موتور بنزيني با قدرت 258 اسب بخار و گشتاور 212 پاوند- فوت، موتور الكتريكي 123 كيلووات جلو مي تواند 247 پاوند- فوت گشتاور به وجود آورد و موتور الكتريكي 50 كيلووات عقب 96 پاوند- فوت كه در مجموع، گشتاور را به رقم قابل توجه 650 پاوند- فوت مي رساند و شتاب از صفر تا صد كيلومتر در ساعت 3/7 ثانيه را براي اين اتومبيل تامين مي كند، اما مجموع قدرت اين سه موتور 208، 167 و 68 اسب بخار حداكثر 268 اسب بخار است.
اين سيستم كه سيستم رانش سينرجي V6 نام گرفته، تمام هيبريد است، يعني مي تواند به حالت بنزين سوز كار كند، هم برقي و هم تركيبي از هر دو. در واقع، خودرو 6 سيلندر لكسوس Rx400h ، قدرتي در حد يك اتومبيل 8 سيلندر دارد و مصرف سوخت آن (به طور متوسط 4/9 ليتر در هر يكصد كيلومتر بزرگراه و 9/10 ليتر در يكصد كيلومتر خيابان هاي شهري) از بسياري از 4 سيلندرهايي كه در شهرهاي ما پرسه مي زنند، بهتر است.
جالب است كه در شرايط مناسب عملكردي و جاده اي، مصرف بنزين 7/6 ليتر در يكصد كيلومتر جاده نيز گزارش شده است.
سيستم انتقال قدرت پيوسته متغير (CVT) لكسوس Rx400h از چرخ دنده سياره اي به جاي تسمه گردان استفاده مي كند و پيوسته سرعت درست موتور را كنترل مي كند تا با كمترين مصرف، بهترين ميزان قدرت مورد نياز در اختيار راننده قرار گيرد. سيستم هاي استاندارد ترمز ضدقفل (ABS) و ضدلغزش و كنترل كشش دائما توسط يك برنامه كامپيوتري به نام VDIM (مديريت هماهنگ پويايي وسيله نقليه) كنترل مي شود تا خودرو به دقت تحت فرمان و در تسلط راننده باشد.
اين خودرو با طول 2/187 اينچ (475 سانتي متر)، عرض 6/72 اينچ (184 سانتي متر) و ارتفاع 4/66 اينچ (169 سانتي متر) و فاصله دو محور چرخ 9/106 اينچ (271 سانتي متر) يك SUV با ظرفيت پنج سرنشين و با وزن يكهزار و 980 كيلوگرم است كه مي تواند سرنشين، بار و تجهيزاتي تا وزن 524 كيلوگرم حمل و خودرويي به وزن يكهزار و 588 كيلوگرم را به راحتي بكسل كند.
چرخ هاي 18 اينچي آلياژي با تايرهاي بادوام خاص Rx400h Lexus طراحي شده تا كنترل و تسلط راننده را به حداكثر برساند.
يكي از جنبه هاي چشمگير طراحي داخلي لكسوس Rx، صندلي عقب آن است كه به آساني به جلو و عقب مي رود و اين امكان را به سرنشين عقب مي دهد كه فضاي جلو پاي بسيار باز و راحت يا فضاي بار بسيار جاداري در پشت سر داشته باشد. از جمله نكات مثبت ديگري كه در داخل اتاق اتومبيل مشهود است، مي توان به صندلي هاي بسيار راحت و جاگيري خوب نمايشگرهاي جلو و آسان خوانده شدن آنها اشاره كرد. در مورد تودوزي نيز تصميم گرفته شده تا در كنار چرم، به جاي چوب از آلومينيوم استفاده شود تا به كارگيري تكنولوژي پيشرفته در اتومبيل به چشم بيايد و همچنين ظاهر متفاوتي با 330 Rx پيدا كند.
تجهيزات استاندارد لكسوس Rx400h شامل سيستم جهت يابي، دوربين نمايشگر پشت اتومبيل، سيستم صوتي استريو شش ديسك و راديوي AM/FM، چراغ هاي جلو HID داراي مه شكن، سقف داراي دريچه آفتابگير برقي، تودوزي چرمي، برف پاك كن حساس به باران و فرمان قابل تنظيم برقي است.
گفته مي شود كه اين خودرو در تيراژ سالانه 28 هزار دستگاه توليد مي شود. ظاهرا در سال 2005 نيمي از اين تعداد در هنگام همان اولين نمايش خودرو پيش فروش شده است، بنابراين اگر قصد خريد و پول خريدش را داريد، بشتابيد (كجايش را ديگر من نمي دانم)! شايد هم بهتر باشد تا توليد اولين هيبريد وطني صبر كنيد. مسلما آن موقع مي توانيد اميد اين را داشته باشيد كه در تهران كمي هواي سالم استنشاق كنيد... .
بهترين اتومبيل هاي اسپرت 2006
مجله فوربس نام هشت اتومبيل اسپرت را به عنوان برترين اتومبيل هاي اسپرت سال 2006 اعلام كرد. ملاك انتخاب اين مجله، قيمت، عملكرد، كارآيي و زيبايي ظاهري اتومبيل عنوان شده است.
اين هشت اتومبيل عبارتند از:
۱ - مزدا MX-5- مياتا؛ پرفروش ترين اسپرت كروكي تمام دوران ها
۲ - پونتياك Solstice ؛ از خوش ظاهرترين اتومبيل ها با قيمتي حدود 20 هزار دلار
۳ - پورشه Cayman ؛ بهترين پورشه اي كه تاكنون ساخته شده است.
۴ - شورولت كوروت Z06 ؛ سريع ترين اتومبيلي كه با قيمت پايين ساخته شده است.
۵ - جگوار XK ؛ با ظاهر زيبا و توانايي هايي كه وعده داده شده بود بالاخره به توليد رسيد.
۶ - كاديلاك XLR-V ؛ اين هشت سيلندر سوپر شارژر، جان تازه اي در گونه تيزگوشه XLR دميده است.
۷ - آستون مارتين V8ونتيج ؛ توانايي و زيبايي بسيار در كنار قيمت نسبتاً بالا (110 هزار دلار).
۸ - فراري F430 اسپايدر ؛ مطلو ب تر از اين فراري، فقط خودش است!
اكثر اين مدل ها امسال براي اولين بار به بازار عرضه شده اند.