دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۱۱
جشنواره بعد از جشنواره
آيين هاي عاشورايي در تهران
000852.jpg
به دليل استقبال و حضور چشمگير و گسترده گروه هاي نمايشي - آييني از سراسر كشور، دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي در هفت مكان مختلف شهر تهران برگزار مي شود.
بزرگمهر كياني- سالن ها و خيمه گاه بزرگ عاشورا و سالن هاي مجموعه تئاتر شهر، تالار سنگلج، تالار هنر، تماشاخانه مهر، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و فرهنگسراهاي بهمن، دانشجو، شفق، هنر و ارسباران ميزبان دومين همايش آيين هاي عاشورايي خواهد بود.
براي ما كه روزگار درازي را با صحنه ها و تصوير هاي عاشورا از تلويزيون سپري كرده ايم باور عاشورا از نوعي ديگر كمي غير قابل باور است. حالا ديگر تئاترهاي مورد نظر ديده شده اند و نتيجه اي بدين شرح حاصل شده؛ در تقسيم بندي هاي انجام شده، آيين هاي نمايشي و تئاترهاي خياباني در محوطه باز تئاتر شهر و خيمه گاه بزرگ عاشورا، نمايش هاي صحنه اي در تالارهاي سنگلج، تماشاخانه مهر، تالارهاي مختلف تئاتر شهر، فرهنگسراهاي هنر، بهمن و دانشجو و نمايش هاي عروسكي در تالار هنر به اجرا درخواهد آمد.
بخش جنبي دومين همايش آيين هاي عاشورايي از يازده بهمن ماه همزمان با آغاز ماه محرم و بخش رقابتي اين همايش از هجده بهمن ماه آغاز مي شود.
از سوي ديگر فهرست قطعي نمايش هاي راه يافته به دومين همايش آيين هاي عاشورايي هنوز اعلام نشده است.
دومين همايش آيين هاي عاشورايي درست يك روز بعد از مراسم اختتاميه جشنواره تئاتر فجر، 11 بهمن يعني فردا آغاز مي شود.
اين در حالي است كه تا كنون تنها ليست 12 نمايش راه يافته به اين جشنواره اعلام شده است.
پيش از اين برگزاركنندگان جشنواره اعلام كرده بودند تعدادي از نمايش ها مشروط شده اند و نياز به بازبيني مجدد دارند، اما ليست آثار مشروط از سوي آنان اعلام نشد.
اين در حالي است كه همواره بعد از بازبيني اوليه نمايش ها براي شركت در هر جشنواره اي حتي جشنواره تئاتر فجر، ليست آثار مشروط در كنار ليست آثار پذيرفته شده اعلام مي شود.
بعد از اعلام نتايج مرحله اول، مسئولان برگزار كننده اعلام كردند به زودي بازبيني هاي مجدد شروع مي شود و آثار پذيرفته شده مرحله دوم نيز اعلام مي شوند، اما با گذشت چندين روز از اعلام نتايج مرحله اول، هنوز اين اتفاق نيفتاده است و بسياري از گروه هاي متقاضي شركت در اين بخش همچنان منتظر اعلام نتايج قطعي همايش هستند.
نظر قطعي ياد شده هنوز مشخص نيست، اما سمت و سوي اين انتخاب ها تا چند وقت ديگر مشخص مي شود. آنچه معلوم است اينكه تاكنون اسامي  ۶ گروه پذيرفته شده از تهران و 6 گروه پذيرفته شده از شهرستان ها براي شركت در بخش صحنه اي اين همايش اعلام شده است.
گروه هاي شركت كننده از فردا مسابقه شان را شروع مي كنند. آيا ممكن است بدون تحريف واقعيت، شاهد اتفاق نويي باشيم. اين اتفاق هرچه باشد مي تواند به بهترين نحو عاشورا و روزهاي كربلا را بازسازي كند. مگر از يك تئاتر تاريخي به جز اين چه مي خواهيم.

خارج از مركز
شعر محلي و طنز در كرمان
دومين جشنواره شعر محلي و طنز استان كرمان برگزار مي شود.
كيميا پيروز- در اين جشنواره 15 اثر به مرحله نهايي رسيده اند كه از هر گروه پنج اثر برتر معرفي مي شوند و پنج اثر شايسته تقدير اعلام خواهند شد. در مراسم اختتاميه جشنواره كه پس از شعرخواني برگزار خواهد شد، به پنج نفر برگزيده هر بخش، لوح تقدير تنديس جشنواره و هدايايي اهدا خواهد شد.
هيات داوران بخش طنز را رضا رفيع، نصرالله زرويي، مهدي مجرد زاده كرماني و در بخش محلي، نادر صالحي، طهماسب بدرود، محمدرضا دانشور، حميد نيك نفس و احمد اسدالله تشكيل مي دهند. هم زمان با برگزاري جشنواره، ضمن تقدير از چهره هاي پيشكسوت شعر محلي و طنز استان، گزيده طنز و كاريكاتور استان كرمان در كتابي با عنوان طنز و كاريكاتور كرمان از خواجو تا... كه توسط حميد نيك نفس گردآوري و به همت انتشارات مفرغ منتشر شده است، توزيع خواهد شد.
حميد نيك نفس - دبير اين جشنواره - مي گويد: برگزاري دو بخش شعر محلي و طنز در قالب يك جشنواره، كار كارشناسي را تضعيف مي كند. برگزاري دو بخش شعر محلي و طنز در قالب يك جشنواره، امكان بررسي هاي كارشناسي را به گونه اي كه حركتي مطلوب را در اين دو گونه ادبي موجب شود، از بين مي برد و با ادغام كردن تمام جشنواره هاي ادبي استان در كنگره اي كه هر بخش به صورت تخصصي همراه و مجزا با كارگاه هاي آموزشي و سخنراني شخصيت هاي برجسته ادبيات كشور همراه باشد، مي تواند راهگشاي ادبيات در اين استان شود.
نيك نفس كه خود يكي از طنزپردازان اين استان است، يكي از دلايل تضعيف شعر محلي را نگاه ساده انگارانه مطبوعات محلي به اين نوع ادبي مي داند و نگراني خود را از شكل گيري زبان مشتركي در سطح استان كه از بين رفتن گويش هاي محلي را موجب شود، ابراز مي كند. برگزاري چنين جشنواره اي حاصل پاسخگويي به چنين دغدغه اي است.

شبكه
جبر ئيل، خاك، خورشيد
دو برنامه آواز پر جبرئيل و خاك و خورشيد دهه فجر از شبكه سراسري فرهنگ پخش مي شود.
سميرا صبوري آواز پرجبرئيل به عنوان يكي از برنامه هاي پرمخاطب راديو كه بعد از اذان صبح از شبكه فرهنگ پخش مي شود، اين برنامه در دهه مبارك فجر شكلي تازه به خود مي گيرد و با استفاده از شعر و نثر انقلاب به معرفي آثار برجسته شاعران و اهل قلم بعد از انقلاب اسلامي مي پردازد. سردبير تهيه كننده و نويسنده برنامه هاي آواز پرجبرئيل علي رضا معيني است كه گويندگي برنامه را گهگاه به عهده دارد. همچنين خاك و خورشيد برنامه ديگري است كه دهه فجر از شبكه فرهنگ پخش مي شود.
ازوقتي رسانه  پرجاذبه اي به نام سينما يا به نوعي سيما وارد زندگي مردم شد پيچ هاي راديو به مرور بسته شد. البته اين كم استقبالي از راديو تا حدود زيادي به متوليان خود اين رسانه باز مي گردد چون تا مدتهاي مديدي نمي خواستند روش خود را تغيير دهند.
اين در حالي بود كه روزانه مي توانستند ميليونها راننده را به شنوندگان بالفعل و پر و پا قرص راديو تبديل كنند. مي توانست اين برنامه ها آن طور جذاب باشد كه به جاي استفاده از دستگاه پخش موسيقي از راديو براي پركردن اوقات تنهايي در خودروي شخصي استفاده كنند.
نسل جوان كه وارد راديو شد اوضاع تغيير كرد البته پيرترها بسيار استقبال كردند. انواع و اقسام برنامه هاي جذاب راهي استوديوي پخش شد تهيه كنندگان و كارگردانان وارد عمل شدند.
از جمله عليرضا معيني سردبير و تهيه كننده شبكه فرهنگ صدا كه تهيه برنامه ويژه صبح عاشورا را به عهده دارد. وي درباره ويژگي هاي اين برنامه مي گويد: خاك و خورشيد عنوان برنامه 3 ساعته صبح عاشورا است كه در ساختار جديد گروه فرهنگ و انديشه شبكه فرهنگ شكل گرفته است.
وي مي افزايد: گوينده اين برنامه بهروز رضوي و نويسنده آن جواد صالحي است.

كتابخانه
آشنايي ايرانيان با فلسفه جديد غرب
كتابخانه تازه هاي دين و فلسفه سه كتاب در حوزه دين و فلسفه؛ تازه هاي بازار كتاب.
سميه هاشمي- كتاب آشنايي ايرانيان با فلسفه هاي جديد غرب تاليف كريم مجتهدي منتشر شد.
در اين كتاب، مجتهدي - استاد فلسفه دانشگاه تهران - با استناد بر منابع داخلي و خارجي به بررسي چگونگي آشنايي با فلسفه در نزد چند تن از ايرانيان، خاصه دوره قاجار و رويارويي با مسأله تجدد پرداخته است.
اين كتاب با همكاري سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در شمارگان يكهزار و 500 نسخه و بهاي  32 هزار ريال منتشر شده است.
فقه و عرف تاليف ابوالقاسم عليدوست، ديگر كتابي است كه مولف در آن علاوه بر تعريف فقه و انواع آن به صورت لغوي، به رابطه آن با ساير مسايل اجتماعي نيز پرداخته است.
اين كتاب كه در قالب يك طرح برنامه علمي و تحقيقي ابوالقاسم عليدوست در طي سال هاي 79 تا 83 منتشر شده، توسط سيداحمد ميرخليلي و محمود حكمت نيا مورد ارزيابي علمي قرار گرفته است.
فقه و عرف در شمارگان يكهزار نسخه با قيمت 35هزار ريال منتشر شده است.
مباني انسان شناسي در قرآن عبدالله نصري كه در شمارگان يكهزار و 200 نسخه و قيمت 40 هزار ريال توسط موسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر و سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و انتشارات اسلامي منتشر شده است نيز به طرح مباحثي همچون آفرينش انسان، معماهاي وجود انسان، سنت هاي الهي و پرداخته است.

مائدهاي زميني
كباب بره هندي
اگر روزي روزگاري يك عدد بره كوچولو نصيبتان شد و هوس كرديد آن را بخوريد به روشي كه ما به شما مي گوييم آن را طبخ كنيد.
سعيده امين غذاهاي ايراني را اغلب ما بلد هستيم و گاهي دستور پخت يك غذا فقط تكرار مكررات است اين بار مي خواهيم طرز تهيه كباب بره را به روش هندي به شما آموزش دهيم. از آنجا كه هندوها براي گاو و گوساله احترام خاصي قائلند از بره براي مصرف گوشت استفاده مي كنند. مواد لازم را به شرح زير تهيه كنيد. گوشت ران بره 2 كيلو و نيم، زنجبيل تازه له شده 2 قاشق چايخوري،سير له شده 2 قاشق چايخوري، پودر كاري 2 قاشق چايخوري، نمك 1 قاشق چايخوري، دانه هاي زيره۲ قاشق چايخوري، دانه فلفل سياه 4 عدد، ميخك 3 عدد، پودر فلفل قرمز 1 قاشق چايخوري، آبليمو 3 قاشق غذا خوري، روغن 1 و 4/1 پيمانه، پياز 1 عدد بزرگ پوست گرفته، آب 2 پيمانه، حدود 2 ليتر
براي تهيه اين كباب بايد طبق دستور زيرعمل كنيد.
۱ - با يك چاقوي بزرگ چربيها را از گوشت بگيريد تمام اطراف گوشت را با يك چنگال سوراخ كنيد. 2 - در كاسه اي زنجبيل، سير، كاري، نمك، زيره، ميخك و فلفل را با هم مخلوط كنيد. آبليمو را به آن افزوده و خوب مخلوط كنيد. سپس آن را با قاشق روي گوشت ريخته و داخل گوشت ماساژ دهيد. 3 - روغن را در ماهيتابه اي گرم كرده، گوشت را به آن افزوده و پياز را كنار گوشت قرار دهيد. 4 - آب كافي به آن افزوده تا گوشت را بپوشاند و با حرارت ملايم به مدت 2 و نيم تا 3 ساعت بپزد. گاهگاهي آن را بر گردانيد. (اگر پس از مدتي آب بخار شد و گوشت هنوز نرم نشده، مقدار ديگري آب به آن بيافزاييد). وقتي آب كاملا بخار شد كباب را برگردانيد تا تمام اطراف آن قهوه اي شود. 5 - كباب را از ماهيتابه خارج كرده و به ظرف صرف منتقل كنيد. كباب را تكه تكه كرده يا به صورت درسته سر ميز ببريد.

آب و هوا
روز هاي آفتابي
000861.jpg
ميثم فقيهي- به اواسط بهمن ماه نزديك مي شويم اما هنوز يك برف درست و حسابي در مناطق شهري نباريده است. همچنان بايد منتظر باشيم. تا اواخر اين هفته هوايي آفتابي را پيش رو خواهيم داشت اما احتمال بارش برف همچنان به قوت خود باقي است.

از صبح تا شب
امروز هم كه آخرين روز جشنواره باشد و تقريبا تمام دوستان و طرفداران جشنواره و سينماي ملي، حسابي از فيلم ديدن اشباع شده اند و به احتمال زياد ديگر حوصله رفتن به سينما را نخواهند داشت، من باز هم يك برنامه جديد در صداوسيما كشف كردم كه اختصاص به جشنواره داشت! گويا در اين روزها كه نگارنده بالا و پايين مي پريد كه اي جام جمي ها براي برنامه هاي ويژه تان تبليغ كنيد، برنامه اي از شبكه تهران راديو پخش مي شده با عنوان پرده نقره اي ، آن هم به صورت زنده از سينماي رسانه هاي جمعي. ساعت پخشش هم حدود 19:30 تا 21 بوده و از قضا دوزبانه هم بوده و مخاطبان غيرايراني را هم هدف قرار داده بوده.
خلاصه كه اگر دوست داشتيد مي توانيد امشب آخرين قسمت اين برنامه را گوش كنيد هرچند كه ديگر سيمرغ ها قسمت شدند و جشنواره هم تمام شد و رفت پي كارش.
درضمن شبكه خبري ها هم گويا با پايان جشنواره مي خواهند سياست هاي سينمايي كشور را نقد كنند و احتمالا همين روزها در برنامه هاي تحليلي شان با حضور چند ميهمان، اين كار خواهند كرد. برنامه هاي مخصوص جشنواره پايان يافته، روزهاي آخرشان را مي گذرانند.
آن برنامه روايت شب را هم كه خاطرتان هست؟ اين هفته اختصاص دارد به بازخواني رمان جذاب گهواره گربه نوشته نويسنده محبوب آلماني كورت ونه گوت. اين داستان هم مانند ديگر داستان هاي مشهور ونه گوت اثري ضد جنگ است و حال و هوايي طنز دارد.
ماجرايش هم درباره نويسنده اي است كه دنبال يكي از سازندگان بمب اتم مي گردد. پيشنهاد مي كنم، حتي اگر دو قسمت اول اين داستان را در شب هاي گذشته از دست داده ايد حتما از امشب آن را پيگيري كنيد، مطمئن باشيد كه ضرر نمي كنيد. فقط حواس تان باشد كه اين برنامه ساعت 22 شروع مي شود و خيلي وقت تان را بگيرد نيم ساعت است. درضمن شبكه دويي ها از ديروز مجموعه اي را شروع كرده اند با عنوان - اگر اشتباه نكنم - مرغ آزادي كه هر روز در ساعت 16:30 از اين شبكه پخش مي شود.
هيچ اطلاعي هم درباره سازندگان و مضمون و حال و هوايش ندارم، فقط شايد سريالي كه در اين ساعت از شبكه 2 پخش مي شود، احتمالا چيز دندان گيري نباشد هرچند كه به هرحال تصميم با خودتان است. اما درميان ديگر برنامه هاي تلويزيون مي توانيد امروز در حوالي ساعت 12:45 تكرار قسمت دوم از مجموعه حس سوم را ببينيد كه مسئولان پخش شبكه 2 خيلي اميد دارند جزو برنامه هاي پربيننده تلويزيون شود.
حس سوم تازه ترين سريال پليسي مهدي فخيم زاده است، با بازي كارگردانش و نسرين مقانلو و چند بازيگر ديگر. سريال قبلي اين كارگردان با آن شخصيت آبزيركاه خطرناك محبوبيت زيادي كسب كرد. سريال تازه قرار است از نظر جذابيت با همان سريال قبلي خواب و بيدار مقايسه شود.
ساعت 10:15 هم تكرار ماموران مخفي پليس از شبكه اول به نمايش درمي آيد.
ساعت 19 زمان پخش مجموعه گرفتار است و در ساعت 20:45 مي توانيد قسمت تازه اي از سريال گارد ساحلي را ببينيد. حتما حواستان هم هست كه برنامه جذاب سينماي ديگر را از دست ندهيد كه در ساعت 21:30 از شبكه 2 پخش مي شود. البته شايد ساعت اين برنامه اندكي تغيير كند و يا حتي امشب پخش نشود كه بستگي به ساعت پخش قسمت دوم مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر دارد.
اين مراسمي كه خبرنگاران حوزه اش دل خوشي از آن ندارند، بالاخره تمام شد. هرچه باشد بزرگترين اتفاق سينمايي سال است و دست من باز مي شود تا به شما پيشنهاد كنم امروز تمام حواس تان به اين شبكه باشد تا مهم ترين لحظات مراسم اختتاميه را از دست ندهيد. ساعت 10 : 22 هم مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه مسافر ري را ببينيد كه راستش من چندان دليل و انگيزه اي نمي بينم كه ديدنش را پيشنهاد كنم.
طرفداران فوتبال هم كه حواس شان هست امشب نوبت پخش نود است و مانند هفته هاي گذشته در ساعت 30: 22 از شبكه 3 پخش مي شود.
درضمن تكرار ايران بهشتي ديگر را هم كه من هر پنج شنبه پيشنهاد مي كنم حتما ببينيد مي توانيد امروز در حوالي ساعت 11:30 تا 12 از شبكه اول ببينيد.

كوتاه
000849.jpg
000855.jpg
000858.jpg
نه اينكه با هدف خاصي اين عكس ها را كنار هم بگذاريم. در واقع هدف تخريبي نداشتيم. فكر مي كنيد هدف ما اينقدر ساده بود كه بگوييم بازيگري مي ميرد، شمعي روشن مي شود، سالن خالي مي ماند و كافي شاپ سينما پر است.
عكس: ساتيار امامي

امروز
نشست هويت ايراني
مصطفي ملكيان، در اين جلسه درباره هويت ايستا و هويت پويا سخنراني مي كند.
اولين جلسه از سلسله نشست هاي هويت ايراني مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس با همكاري مجمع تشخيص مصلحت نظام، دهم بهمن ماه در دانشكده علوم انساني اين دانشگاه برگزار مي شود.
مصطفي گرجي دبير اين سلسله نشست ها با اعلام اين خبر گفت: در بخش نخست اين نشست كه از ساعت 30/8 تا 13 روز دهم بهمن ماه برگزار مي شود، ضياء الدين ترابي ،  محمدرضا سنگري،  ابراهيم خدايار،  حسينعلي قبادي و حسين هاجري با موضوعات انعكاس هويت ايراني در شعر معاصر ،  شعر جنگ و گفتمان هويت ايراني و اسلامي  ، جهان ايراني در شعر معاصر فارسي و ماوراء النهر ،  رمان و هويت ما و ادبيات داستاني پس از انقلاب و هويت ملي از ساعت 30/8 تا 11 به ارائه مقالات خود خواهند پرداخت. در بخش دوم اين نشست هم كه به موضوع نقش عرفان اسلامي در تعيين هويت اختصاص دارد، مصطفي ملكيان از ساعت 11 تا 13 در زمينه هويت ايستا و هويت پويا به ايراد سخنراني خواهد پرداخت.
سلسله نشست هاي هويت ايراني در سالن شكويي دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس واقع در تقاطع بزرگراه جلال آل احمد و شهيد چمران برگزار مي شود.
نخستين نمايشگاه كتاب پيام عاشورا
نمايشگاه كتاب پيام عاشورا با محوريت عاشوراي حسيني از اول الي هجدهم بهمن ماه در مجتمع فرهنگي سيزدهم آبان در حال برگزاري است.
مهدي عباسي - مديراجرايي نمايشگاه- هدف ازبرگزاري پيام عاشورا را تبيين پيام هاي نهضت امام حسين(ع) در ابعاد مختلف اعلام كرده است. در اين نمايشگاه تلاش شده غرفه هاي مختلف، هركدام زواياي خاصي از نهضت عاشورا را به معرض نمايش بگذارند. در غرفه انتشارات 400 عنوان كتاب از پنجاه ناشر تهراني و نيز۳۰۰ عنوان اثر از نه ناشرشهرقم با موضوع محرم، عاشورا و امام حسين ( ع ) عرضه شده است. غرفه ديگر نيز پرچم ، كتيبه و محصولات فرهنگي را شامل مي شود. آنچه در اين نمايشگاه مشهود است، گره خوردگي عاشورا با دهه فجر است. ضمنا در قسمتي از نمايشگاه نيز غرفه كودك و نوجوان با همكاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برپا شده است.
در طول برگزاري نمايشگاه همه روزه از ساعت 15الي 17 نشست هاي علمي و تخصصي با حضور اساتيد حوزه و دانشگاه برگزار مي شود كه مضمون هاي عبرت هاي عاشورا، آسيب شناسي عاشورا، فرهنگ امام حسين (ع ) و خانواده و جوانان و مباحثي ديگر در اين حوزه را شامل مي شود.
نمايشگاه پيام عاشورا از ساعت 9 الي 18 هر روز در خيابان طالقاني مجتمع فرهنگي 13 آبان در حال برگزاري است.

درشهر
تعويق در برگزاري هفته فرهنگي مكزيك
سفارت مكزيك با همكاري فرهنگسراي نياوران در برنامه اي 4 روزه فرهنگ مكزيك را معرفي مي كنند. اين سفارت اعلام كرد هفته فرهنگي مكزيك را به هفته اول اسفند موكول كرده است.
سفارت مكزيك در حال توافق با فرهنگسراي نياوران است. اين برنامه 4 روزه، روزي را براي پخش فيلم كوتاه از آداب و رسوم مردم اين سرزمين در سفارت مكزيك اختصاص داده است. مهمترين بخش برنامه ها روزي است كه صاحب نظران درباره فرهنگ و تاريخ قديم مردم مكزيك سخن مي گويند. مهران كندري، يكي از محققان فرهنگ مكزيك در اين روز صحبت مي كند. در يكي از روزهاي اين هفته صنايع دستي مكزيك به نمايش گذاشته مي شود. نقد و بررسي آثار ادبي، شعر و داستان هاي اين كشور نيز از برنامه هاي ديگر سفارت مكزيك در اين هفته است. در اين روز از مترجمان ايراني كه كتاب هاي اين كشور را ترجمه كرده اند دعوت مي شود تا درباره آثار ادبي اين كشور سخن بگويند. رامين ناصر نصير، حسن صفدري، سعيد آذين و عبدالله كوثري از مترجمان ايراني هستند كه بسياري از آثار مكزيكي را به فارسي ترجمه كرده و در اين برنامه حضور دارند. دو تئاتر به زبان اسپانيايي و يك تئاتر به زبان فارسي درباره انقلاب مكزيك نمايش داده مي شود.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |