يكشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴
گفت وگويي در مورد بزرگداشت حضرت علي اصغر، همزمان با فرا رسيدن عاشوراي حسيني
معرفت يا محبت؟!
001059.jpg
عكس : مسعود خامسي پور
مهدي نادعلي
دو سالي هست كه در اولين جمعه ماه محرم، همايشي با عنوان شيرخوارگان حسيني در چند شهر ايران و چند كشور مسلمان و اروپايي برگزار مي شود.
در اين همايش مادران سياه پوش همراه با نوزادان شيرخواره خود در عزاي پسر فاطمه و زنده نگه داشتن ياد و خاطره طفل قرباني شده حسين بن علي(ع) شركت مي كنند و اظهار محبت خود را به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت ابراز مي كنند.
البته موضع گيري ها نيز در مورد برگزاري چنين مراسم هايي در برخي از محافل مذهبي و خبري بروز داده شده و همين باعث شد تا گروه علمي فرهنگي همشهري در اين خصوص گزارشي را آماده كند كه در پي مي آيد.

ريشه اين همايش در يك كلام، طرح هيچ كسي نبود و فقط عنايت پروردگار و خود امام حسين(ع) به اين مجموعه بوده است.
رئيس ستاد برگزاري همايش شيرخوارگان حسيني ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار ما گفت: مجموعه هيأت محمدرسول ا...دو دهه است كه كار فرهنگي بر روي مراسم مذهبي و آييني را شروع كرده و از بابت اين كار و بنا به اظهارات خيلي از دوستان و كارشناسان موفق عمل كرده ايم.
داود منافي پور مي افزايد: ما بيعتمان با اهل بيت اين است كه هيأت هايي را در سطح عموم عاشقان اهل بيت ايجاد كنيم كه در آن، روح فرهنگ و فلسفه وجودي اصل ماجرا نيز موج بزند و در گام بعدي اين ابراز احساسات عاشقانه را نيز به سمع و نظر جهانيان برسانيم، زيرا حيف است كه جهانيان اين خيل عظيم ابراز احساسات عاشقان حريم ولايت و امامت را نبينند.
وي در ادامه عنوان كرد: در عاشورا بزرگترين پتانسيل جهان تشيع پنهان شده است؛ بايد به اين پتانسيل تسلط پيدا كرد و هسته هاي انرژي را كه در آن نهفته شده، جدا ساخت، زيرا كه براي رسيدن به ظهور آقا امام زمان، درك واقعه عاشورا يكي از مهمترين مسائل براي شيعيان و منتظرين است.
مسئول ستاد همايش شيرخوارگان حسيني در پاسخ به اين سؤال كه چرا در بين همه حوادث كربلا شما به سراغ مقتل علي اصغر(ع) رفتيد، گفت: اين كه چرا به سراغ علي اصغر(ع) رفتيم و اساس برگزاري چنين همايشي چيست، تنها چيزي كه مي توانم عرض كنم عنايت پروردگار و خود آقا  امام حسين(ع) بود كه به ما و مجموعه بچه هاي ما سالهاست اين قضيه اثبات شده است.
اما اصل مطلب اينجا بود كه ما به دنبال جهاني شدن نهضت عاشورا بوده و هستيم. سالها كار كارشناسي و مطالعاتي بر روي كربلا انجام داده ايم و امروز به عنوان يكي از بزرگترين منابع مطالعاتي در اين خصوص محسوب مي شويم.
وي ادامه داد: شروع حركتمان در دمشق بود، با گهواره حضرت رقيه(س) البته بازخورد خيلي خوبي هم در ميان شيعيان سوريه و زائران ايراني داشت و بعد هم در مطبوعات داخلي فراخوان حضور براي مادراني منتشر كرديم كه فرزند نوزاد داشته اند و دو سال پيش با تعريف يك نام رسمي براي آن به عنوان همايش شيرخوارگان حسيني آن را مطرح كرديم.
منافي پور افزود: اسراري در حادثه عاشورا است كه قلبهاي همه شيعيان جهان را تحت تأثير خود قرار مي دهد و يكي از مهمترين اين اسرار،  حادثه علي اصغر است. اين حادثه به قدري حزن انگيز است كه گويي از گفتنش دل سنگ آب مي شود. البته اين يك جنبه ماجراست و جنبه ديگرش اين است كه حسين(ع) با اين كار به شيعيان ياد مي دهد كه اول وارسته و آزاده باشيد، دوم به خاطر خدا و تحقق حقيقت از تعلقات مادي و معنوي اين دنيا بگذريد و سوم اين كه به ما مي آموزد زندگي را همراه با شرف و انسانيت بپذيريد و زندگي بي عزت و سكوت در حكومت جاهلان و بي تفاوتي در برابر ستمگران يك لحظه هم زياد است.
001062.jpg
مسئول ستاد بزرگداشت جهاني حضرت علي اصغر(ع) مي فرمايد: در اين حركت مسئولان فرهنگي نيز بايد كمك كنند تا نمادها و سمبل هاي عاشورايي در جهان ترويج يابد و از اين طريق به امر تبليغ و اشاعه نهضت عاشورا و اسلام در ميان ديگر ملتها و در نقاط ديگر جهان كمك كند.
و يكي ديگر از دلايل برگزاري چنين همايشي از طرف ما هم اين بوده كه سمبل ها و نمادهاي عاشورايي را در جهان ترويج نماييم و بگوييم كه عاشورا هيچ گاه در ذهن مردان و زنان و حتي نوزادان شيعه از بين نمي رود و طفلان مسلمانان هم در عزاي حسين فاطمه(س) نقش دارند.
داود منافي پور نيز در بخش ديگري از سخنان خود از منظري ديگر به توضيح حادثه عاشورا مي پردازد و مي گويد: نتيجه اي كه امروز جهان غرب به آن رسيده چيزي جز از بين بردن نفس عاشورا و شعائر اسلامي در جهان اسلام و بالاخص تشيع نيست. آنان مي خواهند اين انديشه و اين مراسم را در ميان آحاد جامعه اسلامي از بين ببرند يا حداقل به انحراف بكشانند، زيرا تمام ضربه هايي كه از طرف اسلام و ملتهاي مسلمان تحمل شده و مي شود به خاطر زنده بودن عاشورا و نفس آن در بين مسلمانان است.
وي عنوان كرد: ما به همين دلايل مذكور، حركت جهاني كردن صحنه علي اصغر در كربلا به ذهنمان رسيد زيرا كه اين صحنه را سندي بر مظلوميت حسين(ع) مي دانيم و امروز بعد از گذشت دو سال از برگزاري اين مراسم در تهران و ديگر شهرستانهاي ايران، عراق، سوريه، لندن، بحرين و كويت بيش از صدها هزار مادر همراه با نوزادانشان با نام اين همايش (شيرخوارگان حسيني) آشنا هستند و حضورشان در اين مراسم باعث شده به دركي مشابه احساس رباب همسر حسين بن علي(ع) و مادر علي اصغر برسند و ما اين را عنايت آن حضرت به اين مراسم مي دانيم.
منافي پور در پايان ابراز اميدواري كرد كه برگزاري چنين مراسمي باعث تقويت و ارتقاي سطح احساساتي و مذهبي اجتماعي و بسط و توسعه روابط آنان با فرزندانشان همانند رفتار امامان و معصومان شده و آثار خير و بركت اين مراسم به سلامت يك جامعه ديني كمك به سزايي را داشته باشد.
از طرف ديگر علي صدقي تفرشي مسئول خانه حمد در خصوص تأييد برگزاري چنين مراسمي مي گويد: ما نيز با كليت اجراي چنين مراسمي موافق هستيم و تا زماني كه مباحث معرفت شناسي جدي در اين زمينه از طرف متفكرين مباحث آييني و مذهبي باب نشود، نبايد جلوي ابراز محبت مردم را در اين خصوص گرفت.
وي مي افزايد: تعظيم شعائر اسلامي را نبايد از مردم گرفت. اگر به دنبال ارتقاء سطح انديشه اي و تفكرسازي و فرهنگ سازي هستيم، نبايد جلوي ابراز احساسات مردم را گرفت؛ بايد اين را در به حركت درآوردن حوزه هاي علميه و اجتماعات مذهبي سطح بالاي دانشگاهي پيگيري كنيم.
رئيس خانه حمد در پايان مي گويد: معرفت عاشورا در دل كسي ايجاد نمي شود مگر با ايجاد محبت در دل مردم و برپايي اين گونه مراسم.
تكمله
اين مراسم در سال جاري، پريروز در سراسر ايران و بسياري از شهرهاي جهان برگزار شد. براي برگزاري مراسم بزرگداشت جهاني حضرت علي اصغر(ع)، تعداد ۷۲ هزار دست لباس متحدالشكل شامل كاور سبز و پيشاني بند قرمز توزيع شد و تعداد ۶۰ عدد گهواره نمادين به شهرهاي محل اجرا ارسال گرديد. در آينده، گزارش تكميلي اين مراسم را منتشر خواهيم كرد.

ثبت نام حج عمره براي متقاضيان تهراني آغاز شد
مدير سازمان حج و زيارت استان تهران اعلام كرد: ثبت نام زائران حج عمره از روز شنبه ۱۵ بهمن ماه در تهران شروع شد.
سعيد ليالي با بيان اين كه ثبت نام زائران استان تهران به صورت دو مرحله انجام مي شود، اظهار داشت: مرحله ي دوم ثبت نام از متقاضيان حج عمره از ۱۹ فروردين ماه با انتشار اسامي دفاتر زيارتي و كارگزاران در روز ۱۷ فروردين شروع مي شود .
وي گفت: متقاضياني كه فيش بانك ملي تا تاريخ ۳۰ مهر ۸۴ را دارند، مي توانند براي ثبت نام حج عمره ي ۸۴-۸۵ اقدام كنند .
ليالي با بيان اين كه اين ظرفيت تعيين شده است و تغيير نمي كند، تصريح كرد، متقاضياني كه تا تاريخ ۳۰ مهر ۸۴ با واريز پول براي ثبت نام عمره اقدام كرده اند، براي اين سفر اعزام مي شوند كه باتوجه به ظرفيت ايجاد شده ديگر نمي توان زائران ماه هاي آينده يعني آبان، آذر، دي و بهمن و اسفند را جذب كرد .
وي اظهار داشت: ۱۵۰ هزار نفر در قالب يك هزار و ۲۰۰ كاروان در سال ۸۵ از تهران براي حج عمره اعزام مي شوند.
مدير سازمان حج و زيارت استان تهران گفت: اعزام زائران براساس برنامه ريزي سازمان از ۲۱ اسفند سال ۸۴ شروع مي شود ولي ما نيز از بروز مسائل احتمالي كه سبب تاخير در اجراي اين برنامه مي شود، مطلع نيستيم .
وي ادامه داد: بر اساس آخرين اطلاعات و اعلام سازمان هواپيمايي كشور، تا اين لحظه اعزام زائران به حج عمره در استان تهران از فرودگاه مهرآباد صورت مي گيرد.
ليالي درباره ي تاخير پروازها در زمان عمره خاطر نشان كرد: رييس جمهور و ساير مسوولان عالي رتبه ي كشور براي انجام پروازهاي حجاج بدون و يا باحداقل تاخير دستور موكد داده اند، ولي انتقال ۱۵۰ هزار زائر تهراني به همراه حدود ۱۰۰ هزار زائر استان هاي همجوار بسيار مشكل است .
وي افزود: در كنار ۱۵۰ هزار زائر تهراني، حدود ۱۰۰ هزار زائر از استان هاي قم، قزوين، زنجان، لرستان، كردستان، سمنان و كاشان از فرودگاه مهرآباد تهران اعزام مي شوند كه به گفته ي عوامل اجرايي احتمال تاخير وجود دارد ولي قرار شده سازمان هواپيمايي كشور، اين تاخير ها را كاهش دهد .
ليالي با بيان اين كه ظرفيت هاي ثبت نام زائران استان تهران در دو مرحله كه تا تاريخ ۳۰ مهر ۸۴ است اعلام شده ،گفت: سازمان حج و زيارت عمره ي ۸۵ را وعده داده ولي ماه خاصي را براي زائران تعيين نكرده كه متقاضيان مي توانند بر اساس برنامه ي خود جهت ثبت نام اقدام كنند .

۱۰ راهكار ساده براي آموزش قرآن در مدرسه ها
001065.jpg
حوريه تقي پور آقبلاغ
در برنامه آموزش دانش آموزان ايراني و براساس قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، كليه دانش آموزان از پايه تا اول تا پايان دوره دبيرستان، درسي به نام «قرآن» را كه از محتواي كتاب آسماني مسلمانان، قرآن، انتخاب شده است، مطالعه مي كنند. استفاده از آموزه هاي علمي مربوط به روش هاي ياددهي - يادگيري و نيز بهره گيري از تجربه هاي معلمان علاقه مند، در آموزش بهينه قرآن به دانش آموزان مي تواند مؤثر باشد. آنچه در پي مي آيد ،    ۱۰ راهكار تجربي و ساده است كه يكي از آموزگاران دبستاني از ناحيه ۵ تبريز برايمان فرستاده اند.
بدون شك زندگي انسان متأثر از تعليم و تربيت ديني است و اين تعليم و تربيت ديني، نگرش ها و علايق و عادات انسان را متحول مي سازد و باعث سازندگي شخصيت مي شود و در اين ميان است كه آموزش قرآن در مدارس ابتدايي، مطرح مي شود و اين آموزش از جمله برنامه هايي است كه به همين منظور تدارك ديده شده و چند ساعتي را به خود اختصاص داده است. ولي متأسفانه عدم توفيق اجراي اين برنامه ضروري در مدارس به وضوح قابل مشاهده بوده و بسياري اذعان دارند كه وضعيت آموزش قرآن مطلوب نيست.
در اين نوشته سعي كرده ايم با ارائه چندين پيشنهاد كاربردي به ياري همكاران خودمان بشتابيم و آنان را در حد توانمان ياري دهيم. ان شاءالله كه مؤثر واقع شود.
001068.jpg
پيشنهادها و راه حل ها
۱- استفاده از معلمان آموزش ديده و علاقه مند
فعال كردن معلماني كه مهارت ها و شرايط عاطفي لازم را براي تدريس قرآن در مدارس دارند، يكي از مهمترين عوامل براي حل مشكل مربوطه مي تواند باشد. چرا كه اين معلمان، مي توانند با تدريس مناسب و روش هاي مناسب تر، دانش آموزان را به هدف برسانند.
۲- استفاده از زنگ قرآن، فقط براي آموزش قرآن، نه دروس ديگر
بعضي از معلمان متأسفانه از وقت در نظر گرفته شده براي درس قرآن، براي جبران عقب ماندگي دروس ديگر مثل رياضي و... استفاده مي كنند كه اين امر، موجب ياد نگرفتن و عدم پيشرفت در درس قرآن توسط دانش آموزان مي شود.
۳- تعيين اهدافي صريح و روشن براي آموزش قرآن
اگر آموزگاران از اهداف آموزشي قرآن آگاهي كامل داشته باشند، به همان اندازه در امر ياددهي _ يادگيري قرآن در مدارس موفق تر خواهند بود. براي اين منظور لازم است در هر پايه، اين اهداف به طور مجزا توسط دست اندركاران مشخص و تعيين شوند.
۴- مشخص كردن الگويي مشخص براي ارزشيابي از درس قرآن
اين الگو اگر در دسترس آموزگاران قرار گيرد، به طور قطع مي تواند آنان را در امر سنجش از آموخته هاي دانش آموزان ياري دهد و آنان را به امر آموزش قرآن علاقه مند سازد.
۵- تجديد نظر در كتاب هاي آموزش قرآن
اگر مطالب قرآني به شكل ساده تر و قابل درك و فهم تري به دانش آموزان ارائه شود و محتوا با توجه به اهداف و ويژگي هاي خاص كودكان هر دوره تحصيلي تعيين شود، به همان اندازه موفق تر خواهيم بود.
۶- تدوين روش هاي مناسب تدريس
در آموزش قرآن لازم است روش هاي بهتر و مناسبي توسط مسئولان و افراد مجرب تدوين شود و اين روش ها در آموزش هاي ضمن خدمت به آموزگاران توسط استادان اين فن آموزش داده  شود.
۷- فعال سازي و فعال شدن خانواده ها
اگر خانواده هاي ايراني براي امر آموزش قرآن به فرزندانشان جديت داشته باشند و در هر زمان مناسبي، قرآن را به كودكانشان آموزش دهند، باعث پيشرفت آموزش قرآن در سطح جامعه خواهيم شد و اين مي تواند بهترين راهكار باشد.
۸- تربيت راهنمايان تعليماتي يا به قول ديگر بازرسان آموزش ديده
اگر بازرسان مدارس كه براي بازديد مراجعه مي كنند، در ارتباط با درس قرآن آموزش هاي لازم را گذرانده باشند، مي توانند به سؤالات معلمان پاسخ داده و ابهامات را برطرف و بر امر تدريس نظارت صحيح داشته باشند.
۹- استفاده از وسايل كمك آموزشي
اگر هر معلمي به همراه كتاب درسي قرآن، از وسايل آموزشي استفاده كند، در امر تدريس موفق خواهد شد و اين وسايل مي توانند به طور مثال شامل نوار، فيلم ويدئويي، عكس و اسلايد و ... باشد.
۱۰- تشويق مربيان و مسئولان كوشا و علاقه مند و برگزاري مسابقه هاي مناسب قرآني
اگر در ارتباط با آموزش قرآن، مسابقه هايي برگزار شود و افراد علاقه مند تشويق شوند و جوايزي در نظر گرفته شود و همچنين مسئولاني كه براي قرآن اهميت خاصي قائلند، مورد تشويق قرار گيرند، بي تأثير نخواهد بود.

نگاه
نقش وجدان كاري در نيل به اهداف سازماني
خلوتي با درون
محمد محبي
برخي از متفكرين، وجدان را به معناي آگاهي از انديشه هاي پنهان آدمي مي  دانند. يعني آنچه كه «ناخودآگاه» و حتي «خودآگاه» در ارتباط با اعمال، تلقي و ارزيابي مي كند.
برخي نيز وجدان را قضاوت دروني افراد در باب كردارهاي خود دانسته اند؛ زيرا انسان ها، معمولاً در ارزيابي اعمال خود در خلوت و تنهايي قضاوت هاي منصفانه اي دارند و خود را آن گونه كه هستند، مي شناسند و در حقيقت بر اعمال و رفتارهاي خود اشراف دارند، هر چند كه ممكن است ظواهر اعمال و رفتار هاي آنان با آنچه وجدانشان داوري كرده است، تفاوت هاي فاحش داشته باشند.
وجدان كار، يكي از حوزه هاي وجدان انسان است كه در سايه اخلاق كاري به وجود مي آيد و مرز بين درست و نادرست و صالح و ناصالح را معين مي كند.
به عبارت ديگر، «اخلاق» بينش شخصي و روحيه شايسته اي است كه همه افراد در اجتماع واجد آن هستند و آن را به عنوان فضيلت اخلاقي مي شناسند. اما ممكن است به آن كمتر توجه كنند. «اخلاق كاري» همان بايد ها و نبايدهايي است كه اجراي آنها در محيط كار، در مسير تحقق اهداف كاري سازمان است و به تعبير شوراي فرهنگ عمومي كشور، «وجدان را مي توان وضعيتي دانست كه در آن، افراد جامعه در مشاغل خود سعي مي كنند كارهايي را كه به آنان محول شده است، به بهترين وجه، به طور دقيق و با رعايت اصول بهينه سازي به انجام برسانند.»
وجدان كار انسان را وادار مي سازد تا همواره براي تحقق اين آرمان تلاش كند.
۱- كار بايد بدون عيب و نقص و در نهايت دقت و صداقت انجام پذيرد.
۲- كار بايد تا سر حد امكان به نتيجه هاي منطقي و تعريف شده منتهي شود.
۳- كار بايد بدون نظارت و كنترل عوامل خارجي و در نهايت صحت و درستي به اتمام برسد.
۴- كار بايد با صرف  كمترين هزينه انجام گيرد.
۵- كار بايد به موقع و در زمان مناسب و لازم آن انجام گيرد.
شناسايي نيروهايي كه داراي وجدان كاري قوي هستند، كار آساني است و معيارهايي كه به آنها اشاره خواهد شد، نمونه اي از رفتارهاي بارز آنان است:
* بر انگيزه ها و ارزشهاي دروني متكي اند.
* بر كنترل هاي دروني مقيد هستند.
* داراي چشم اندازهاي تحليلي وسيعي هستند.
* براي دستيابي به سود بلند مدت، كه صرفاً به ماديات محدود نباشد، تلاش مي كنند.
* بر منافع كلان سازمان تأكيد دارند.
* در برابر غير خود، كاملاً احساس مسئوليت مي كنند.
* به موضوع گذر زمان، كاملاً توجه دارند و حساسيت ويژه اي به اين موضوع از خود نشان مي دهند.
افرادي كه فاقد وجدان كاري اند، همواره در خمودگي، نااميدي و بدبيني به سر مي برند و رفتار و كردار آنان، تفاوت بارزي با گروه گذشته دارد. از جمله ويژگي هاي برجسته اين گروه مي توان موارد زير را برشمرد:
بر انگيزه هاي بيروني متكي اند.
به كنترل هاي بيروني نيازمندند.
چشم اندازهاي تحليلي محدودي دارند.
در جستجوي منافع كوتاه مدت هستند، كه بيشتر به ماديات محدود است.
بر منافع مادي فردي غيرسازماني تأكيد دارند.
در مقابل غير خود احساس مسئوليت ندارند.
نسبت به گذر زمان بي تفاوت هستند.
راه هاي عملي تقويت وجدان كاري در نظام اداري و اجرايي
احترام به انسان و انديشه هاي والاي او: احترام قائل شدن به انسان، در واقع پاسخگويي به يكي از نيازهاي اساسي اوست، كه نتيجه آن تقويت اعتماد به نفس و وجدان كاري در نيروهاي فعال سازمان است. در واقع، نيروي كار وقتي مورد احترام قرار گيرد و ايده ها و افعال او پاس داشته شود، بهتر مي تواند به فعاليت بپردازد و قدرت خلاقيت در كارهاي او به مراتب بيشتر خواهد شد. البته، احترام گذاشتن به كار ديگران به ويژه از جانب مديران نسبت به كاركنان تحت امر، ضمن تقويت  روابط عاطفي بين كارمندان و مديران، باعث رشد فضايل و ابتكار عمل در نيروهاي سازمان خواهد شد.
پرورش روحيه و نگرش خوش بينانه و مثبت گرا نسبت به انسان و اعمال او: در زمينه نگرش مثبت به اعمال و كردارهاي انساني از ديدگاه مفاهيم عاليه اسلامي ذكر همين نكته كافي است كه در اسلام، به عنوان جانشين خدا در زمين مورد كرامت قرار گرفته است و اين عنوان كه خداوند به او ارزاني داشته، در واقع اوج حرمت گذاري و تكريم والاي انسان است. اگر در سازمان، شرايط محيط كاري انساني خوش بينانه و مثبت گرا غالب شود، احساس ارزشمندي، علاقه و احترام متقابل در افراد به وجود خواهد آمد و بسترهاي تقويت وجدان كاري فراهم خواهد شد.
مشاركت عمومي كاركنان در فرآيند تصميم گيري: مشاركت، در واقع درگيري ذهني و عاطفي اشخاص در موقعيت هاي كار گروهي است و آنان را براي دستيابي به اهداف گروه، به فعاليت وادار مي كند و نيز در مسئوليت كار شريك مي سازد. با مشاركت و همراهي كاركنان در تصميم گيري هاي كلان مديريتي، تفهيم موضوع وجدان كاري بسيار آسان تر خواهد شد. زيرا در آن صورت، همه خود را به گونه اي مسئول اجراي دقيق و درست كار مي دانند و هر يك تلاش مي كنند تا آن گونه به فعاليت بپردازد كه سهم خود را در ارتقاي عمل به انجام رسانيده و كوتاهي نكرده باشد؛ زيرا ثمره كارهايش به خود او نيز برخواهد گشت.
به كارگيري مكانيزم هاي خود انگيزشي: پرواضح است كه انگيزه در تقويت وجدان كاري نقش به سزايي دارد. البته در سازمان بايد به دنبال مكانيزم هاي انگيزشي پايدار بود تا اثر آن نيز پايدار باشد. در اينجا ضمن تأييد تأثير انگيزه هاي مادي در تقويت وجدان كاري، تأكيد اصولي بر انگيزه هاي درون زا و معنوي افراد است كه در تقويت وجدان كاري تأثير فراوان دارد.
توجه به امنيت شغلي افراد در سازمان: امنيت شغلي افراد در سازمان موجب دلبستگي آنان به كار و تقويت وجدان كاري خواهد شد.
امنيت شغلي از طريق ايجاد امنيت رواني، حذف اضطراب و نگراني در محيط كار حاصل مي شود.
تدوين مقررات و ضوابط سازمان و به كارگيري آنها براي همه كاركنان: اگر فعاليت هاي سازماني قانونمند نباشد، فرد مي آموزد كه از راه هاي غير قانوني راحت تر مي تواند به اهداف خود دست يابد و در نتيجه بسترهاي ارتقاي وجدان كاري از بين خواهد رفت.
ارزيابي عملكرد كاركنان: وقتي افراد احساس كنند ارزيابي خواهند شد، سعي مي كنند با علاقه و دلسوزي بيشتري كار كنند. عكس العمل هاي معقول و مناسب سازمان در قبال نتايج ارزيابي عملكرد ها و تشويق  و تنبيه بجا و بموقع كاركنان، در تقويت وجدان كاري نقش بسزايي خواهد داشت. تقويت باورهاي ديني، تأمين اقتصادي كاركنان و الگو بودن مسئولين و مديران ارشد جامعه از عواملي است كه ارتقاي وجدان كاري را افزون خواهد ساخت.
بنابر اين دستيابي به كشوري آباد، آزاد و مترقي نيازمند كار و تلاش هدفمند، به روز و اصولي نيروهاي كاري باوجدان است.

بازار فرهنگ
تفسير كلامي- عرفاني آيه نور
نويسنده: مهدي عليزاده/ تهيه: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، پژوهشكده فلسفه و كلام اسلامي/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۷۲ صفحه، رقعي /۲۱۵۰ تومان
آيه نور، تبارنامه ايزد نوشت انسان و كاشف الاسرار آفرينش است. ساخت زباني اين آيه، سخت استعاري و نمادين است، بدان پايه كه تمثيل نور را پيچيده ترين مثل قرآني شمرده اند كه بيشترين سهم را در شكل گيري زبان نمادين در پهنه فرهنگ و معارف اسلامي دارد.
موضوع اين تحقيق، آيه سي و پنجم سوره مباركه نور است كه در ميان آيات قرآن كريم به «آيه نور» معروف است.در اين آيه شريفه، خداي سبحان نور آسمان ها و زمين معرفي مي شود و آنگاه نور خدا طي تمثيل پيچيده اي به چراغ داني تشبيه شده كه چراغي داخل شيشه در درون آن نهاده شده و ماده شعله وركننده آن از روغن زيتون خاصي تأمين مي شود.
پرسش هاي اصلي اين تحقيق عبارتند از: بازكاوي چگونگي حمل مفهوم نور بر ذات باري تعالي؛ تبيين منطقي و روشن از پيوستاري معنايي تمثيل ذيل آيه مباركه و قضيه حمليه صدر آن؛ رمزگشايي و كشف مراد جدي از نمادها و اجراي تمثيل نور.همچنين اين پژوهش دو هدف را دنبال مي كند: ارائه تلاش در راه بسط الهيات ناب قرآني و توحيد وحياني و ارائه ترسيم چهره تابناك و با عظمت و كرامت انسان پرورش يافته در مدرسه وحي و ارائه آن به بشر سرخورده و اومانيسم گزيده معاصر. نويسنده اين كتاب براي پاسخگويي به پرسش هاي تحقيق، در گام نخست  طي سه فصل به بررسي عناصر درون متني و زباني آيه نور (بررسي لغوي، نحوي و بلاغي) پرداخته است. در قسمت بعدي،  تفسير تمثيل نور را در دستور كار خود قرار داده است و در مرحله نخست آن، تفسير ظاهري و در مرحله بعدي تفسير باطني تمثيل مطرح شده است. مجموعاً  چهار قول عمده در تفسير ظاهري تمثيل آيه شريفه وجود دارد كه ذكر و نقد شده اند. در مقام تفسير باطني ابتدا رهيافت هاي آفاقي با تقريرهاي متعدد آن و سپس رهيافت هاي انفسي با تقريرهاي متنوعش نقل و نقد شده است و در پايان تفسير برگزيده اين پژوهش با رويكرد جامع آفاقي انفسي پس از مستوفاي مقدمات فني آن به دست داده شده است.
همه بايد بدانند
نويسنده: ابراهيم اميني/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ هفدهم، ۱۳۸۴/ ۲۰۸ صفحه، رقعي/۹۵۰ تومان
اين كتاب، براي نسل جوان و نوآموزان تعليمات ديني تهيه و در تأليف آن، اين نكات مراعات شده است:
مطالب كتاب در عين سادگي، با دليل و برهان است. در مورد مطالب عقلي، دليل هاي عقلي اقامه شده، در موضوعات تعبدي و شرعي بر طبق آيات و احاديث نوشته شده، در موارد ضروري به مدرك در پاورقي اشاره شده،  ولي براي رعايت اختصار، در برخي موضوعات از ذكر مدرك خودداري شده است.
در مورد تاريخ تولد و وفات رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) اختلافاتي وجود دارد، اما براي رعايت اختصار يكي از اقوال انتخاب شده و از ذكر بقيه اجتناب شده است.
نويسنده تا حد مقدور سعي كرده مطالب علمي را به صورت ساده بيان كند تا قابل فهم همگان شود. از به كار بردن الفاظ اصطلاحي و فلسفي خودداري شده، همچنين از ذكر دلايل مفصل و خسته كننده نيز اجتناب شده است.
در اين كتاب مطالبي آمده است كه دانستن آنها بر هر فرد مسلماني لازم است و دين اسلام را به طور خلاصه معرفي مي كند، تا ذهن خوانندگان آماده شود و بتوانند به كتابهاي مفصل تر و رساله هاي عمليه مراجعه كنند.مطالب اين كتاب به طور كلي به سه دسته تقسيم مي شود: عقايد، يعني مطالب و اموري كه به فكر و عقل انسان مربوط است و براهين عقلي در آنها جاري است و در آنها تقليد جايز نيست.
اخلاق، يعني موضوعاتي كه مربوط به نفس و عواطف انسان است، خواسته ها و اميال نفساني را كنترل مي كند و نفس را متعادل مي سازد و در صراط مستقيم انسانيت قرار مي دهد.
فروع دين، يعني وظايف و دستورهاي علمي كه مربوط به تن انسان است و بايد مورد عمل قرار گيرند.
آسيب شناسي رفتاري انسان از ديدگاه قرآن
نويسنده: محمد نوروزي/ تهيه: دفتر تبليغات اسلامي شعبه خراسان/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۱۱ صفحه، وزيري / ۲۹۰۰ تومان
در اين كتاب، آفت ها و آسيب هاي رفتاري انسان از ديدگاه قرآن، در سه بخش: انسان در قرآن، سرچشمه هاي رذايل و آسيب هاي فردي و اجتماعي انسان، تنظيم شده است.
بازگشت به دنيا در پايان تاريخ
نويسنده: خدا مراد سليميان/ تهيه: موسسه فرهنگي انتظار نور/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴ /۲۵۶ صفحه، رقعي/ ۲۲۰۰ تومان
رجعت، بازگشت دو گروه از مردگان مومنان محض و كافران محض، پس از ظهور حضرت مهدي(عج) است تا مؤمنان از برپايي حكومت جهاني عدل شاد شوند و كافران در اندوه و تألم به سر برند.
اما اين رجعت و پايان يافتن تاريخ، چه زماني به وقوع مي پيوندد؟ رجعت كنندگان چه كساني اند، در آن روزگار، تكليف و مسئول بودن چه معنا دارد، مجازات و پاداش چگونه است، نگرگاه هاي مذاهب گوناگون درباره رجعت چيست و سؤال هاي ديگري از اين قبيل، موضوعاتي است كه در اين كتاب، بررسي مي شود.
پلي به دنياي نسل جوان
نويسنده: احمد عابديني /تهيه: دفتر تبليغات اسلامي شعبه اصفهان/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴ / ۱۶۸ صفحه ، رقعي/ ۱۵۰۰ تومان
نويسنده، در اين كتاب كوشيده است به دنياي نسل جوان، پلي بزند و نحوه ارتباط با آنها را با استفاده از آموزه هاي وحياني نشان دهد. اين كتاب در دو بخش عصر جديد و روابط خانوادگي و اسلام و برخورد با جوان، تنظيم شده است.
همدلي بايد (نگاهي نو به روانشناختي جوان و خانواده)
مؤلف: امير اسماعيلي/ ناشر: هنر و تربيت/ چاپ اول،  ۱۳۸۴ / ۲۵۶ صفحه، رقعي/ ۲۴۰۰ تومان
اين كتاب حاصل گفت وگو با كارشناسان و صاحب نظران امور اجتماعي است كه به معضلاتي همچون آسيب هاي پنهان و آشكار و خطراتي كه نسل نوخاسته را تهديد مي كند مي پردازد. همچنين راهكارهايي نيز براي مقابله با اين معضلات ارائه مي دهد.
حقوق فرزندان در مكتب اهل بيت(ع)
نويسنده: محمد جواد مروجي طبسي/ با مقدمه آيت  الله محمدهادي معرفت/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ سوم، ۱۳۸۳ / ۲۸۸ صفحه، وزيري/ ۲۲۰۰ تومان
اين كتاب، بيان كننده حقايق و دستورالعمل هايي است كه والدين در تربيت فرزندانشان به دنبال آن هستند، زيرا بنيان كتاب بر گفتار و كردار و توصيه هاي معصومين(ع) به فرزندانشان است. امتياز اين نوشته آن است كه سعي شده در حد امكان سيره معصومين(ع) و كيفيت برخورد و معاشرت آنان با فرزندانشان نقل شود و به عنوان راه حل نهايي مطرح گردد.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |