دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۴
آينده خودروهاي گاز سوز
001131.jpg
امين آزاد
بودجه سال ۸۵ به مجلس ارائه شده است و مهمترين بخش خودرويي اين بودجه گازسوز كردن خودروهاست و اين درست يكي از مسائلي ا ست كه دولت پيشين در آن شكست خورد. حال دولت جديد اميدوار است با برنامه ريزي هاي انجام شده در بودجه سال ۸۵ بتواند گره گازسوز كردن خودروها را باز كند، بر همين اساس جايگزين شدن ۲۵۰ هزار خودرو با خودروهاي گازسوز و ارائه تسهيلات براي گازسوز كردن ۴۰۰ هزار خودرو (هر خودرو، ۷۰۰ هزار تومان) در نظر گرفته شده است، اما آيا گره اي كه تا پيش از اين با دندان نيز باز نمي شد، حال با دست باز مي شود و چرا تا پيش از اين گازسوز كردن خودروها موفق نبوده است و چرا اصولا خودروها بايد گازسوز شوند و آيا گازسوز كردن خودروها از لحاظ فني درست است؟
آخرين روزهاي پاييز ۸۳ گروهي از دانشجويان مهندسي خودرو از طرف دانشكده فني مشهد از چندين واحد گازسوز كردن خودرو در اين شهر بازديد كردند.
در اين بازديد مطالبي براي دانشجويان مهندسي خودرو عنوان شد كه تاكنون كمتر مورد توجه قرار گرفته بود.
يك كارشناس ارشد در گازسوز كردن خودروها در اين ديدار به دانشجويان گفت: بيشتر روش هاي اعمال شده براي گازسوز كردن خودرو به گونه اي است كه تنها موتور با گاز روشن مي ماند، ولي به هيچ وجه به صورت ايده آل كار نمي كند.
او برخلاف هميشه كه معمولا تنها از حسن گازسوز كردن خودروها مي گويند، يكي يكي ايراد موتورهاي گازسوز را نيز شرح داد.
در اين بازديد، يك موتور پرايد كاربراتوري CLC كه به صورت كارگاهي تبديل به خودروي دوگانه سوز شده بود، نشان داده شد.
كارشناس نصب كيت گازسوز گفت: «قيمت واقعي كيت گاز ۹۵۰ هزار تومان است. بسياري از قطعات اين كيت هم از ايتاليا و كره تأمين مي شود، اما با يارانه دولت تنها از رانندگان خودروها ۴۰ هزار تومان بابت نصب كيت مي گيريم.»
در ابتدا چيزي كه نظر دانشجويان را به خود جلب كرد، ميكسري بود كه در دهانه ورودي موتور قرار گرفته بود. اين دستگاه عملا به مانعي در عبور هوا تبديل شده بود كه تمام نسبت سوخت به هوا را به هم مي زد؛ يعني اگر خودرو در حالت گاز بهينه كار نمي كرد، در حالت بنزين نيز ديگر قادر به كاركرد درست نبود. اين مانع تقريبا براي تمامي حالت هاي كاركرد خودرو نوعي ساسات را ايجاد مي كرد كه مصرف سوخت، آلودگي را به درصد چشمگيري افزايش مي داد.
براي اين كيت، دستگاهي به نام ادونسر پيش بيني شده بود كه زمان جرقه زني را در دو حالت گاز و بنزين تغيير مي داد. اين كيت به قدري ساده و ابتدايي بود كه به گفته يكي از كارشناسان، در اين حالت موتور تنها در حالت گاز روشن مي ماند، اما با تكان و لرزش و به صورت غيرمهندسي كار مي كرد.
جالب است كه اين خودرو پرايد CLC بود كه ۷درصد افت توان به صورت طبيعي داشت و احتمالا با افت ناشي از گازسوز شدن، با مشكل جدي مواجه مي شود.
در اين بازديد كارشناس ارشد كارگاه گازسوز درباره عملكرد خودروهاي دوگانه سوخت گفت: «در حالت گازسوز اگر با خودرو حتي با ماشين هايي مانند سمند كه به روش مهندسي گازسوز شده است با سرعت بيش از ۱۰۰ كيلومتر در ساعت حركت كنيد، به موتور خودرو آسيب وارد مي شود.»
وي همچنين معتقد بود كه براي سالم ماندن موتور پيكان گازسوز نبايد بيشتر از ۷۰ كيلومتر با اين خودرو حركت كرد.
يك دانشجو از مسئول نصب كيت پرسيد: «ايمني اين سيستم چگونه است؟»
وي جواب داد: «هر گاه نشتي در سيستم ايجاد شود، گاز سبك است و بوي آن به مشام راننده مي رسد.»
يك دانشجوي ديگر در توضيح سؤال دانشجوي قبلي گفت: «اگر در پاركينگ گاز نشت كند، كسي نمي فهمد و با كوچك ترين جرقه اي خودرو و پاركينگ به هوا مي روند.»
كارشناس پاسخ داد: «بالاخره گاز است و خطر خاص خود را دارد.»
شايد يادآوري سخنان يكي از مديران ارشد رنو كه در سفر خبرنگاران به كارخانجات خودروي فرانسه عنوان كرده بود، در اينجا جالب باشد.
در آن سفر از وي پرسيده شد كه وضعيت استفاده از گاز در خودروها در كشور فرانسه چگونه است؟
او پاسخ داد: «اينجا گاز يك چهارم قيمت بنزين و بسيار به صرفه است.»
او در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگاران كه چرا خودروها را گازسوز نمي كنند؟ گفت: «به فشار دولت فرانسه اين كار را انجام داديم اما چند ماشين منفجر شد و طرح مسكوت ماند.»
در انتهاي بازديد دانشجويان از اين كارگاه، نگاه ها به كپسول سنگين ۱۰۰ كيلوگرمي جلب شد كه تمام پشت خودرو را گرفته بود.
مسئولان كارگاه در اين باره مي گفتند كه فنربندي و اكسل ها تقويت شده است، اما پشت خودرو نسبت به سمندهاي عادي خوابيده تر مي نمود.
هم اكنون تقريبا بيشتر كارشناسان عقيده دارند كه تا موتوري براي گاز طراحي نشود، تبديل موتور بنزين به موتور دوگانه سوخت گازسوز به ضرر مصرف كننده است.
هم اكنون سه طرح پژو، رنو و مركز تحقيقات موتور ايران خودرو براي طراحي موتور پايه گاز سوز در دست پيگيري است كه به نظر مي رسد تا اين طرح ها به پايان نرسد، خودروي ايده آل گازسوز نداشته باشيم.
البته در وزارت نفت اينگونه مطرح شده كه بهتر است گاز را در خودروها بسوزانيم چون نمي توانيم صادر كنيم و نفت را به راحتي صادر مي كنيم ولي آنچه در اين ميان باز هم مانند هميشه فراموش شده حق مصرف كننده خودرو است.
قرار بود در سال ۸۳ با شروع گسترده طرح خودروهاي گازسوز در طول سه سال، ۶۵۰ هزار خودرو توليد شود، برنامه توليد حداقل ۱۰۰ هزار خودرو گازسوز در اين سال محقق نشد. اين امر در سال ۸۴ وضع بهتري نسبت به سال ۸۳ نداشت، اما شركت هاي خودروسازي اميدوار بودند با گسترده شدن بحران بنزين و كوپني شدن احتمالي آن، فروش خودروهاي گازسوز افزايش يابد.
بر همين اساس مهندس دهنادي- قائم مقام شركت ايران خودرو- اعلام كرد كه اين شركت در سال آينده ۱۲۵ هزار خودرو گازسوز توليد مي كند.
وي با بيان اين كه ايران خودرو تنها شركتي در جهان است كه خودروي كارخانه اي گازسوز توليد مي كند، افزود: خودروهاي پژوGLI، سمند و پژو ۲۰۶ صندوق دار در اين كارخانه به صورت گازسوز توليد مي شوند.
001128.jpg
اما واقعاً چه عاملي سبب شده خودروسازان بزرگ تا كنون به غير از چند طرح چندان رغبتي به گاز نشان ندهند؟!
در اين باره يكي از مديران شركت رنو به ايسنا گفت: رنو با فشار دولت فرانسه تعدادي خودرو را گازسوز كرد، اما با انفجار چند خودرو و فشار مطبوعات، روند گازسوز شدن آنها متوقف شد.
با اين حال فيض بخش _ مدير گازسوز شدن خودروها در ايران خودرو- اطمينان مي دهد كه تمام جنبه هاي ايمني در خودروهاي توليدي ايران خودرو لحاظ شده و اين خودرو تست نشتي و تصادف را با موفقيت گذرانده است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه «هيچ كجاي دنيا مانند ايران، خودروها به صورت كارخانه اي توليد نمي شوند. اين طرح حتي در آمريكا و ايالت كاليفرنيا چندان مورد اقبال قرار نگرفته و در فرانسه نيز به دليل آتش گرفتن چندين دستگاه خودرو از دستور كار كارخانه هاي خودروسازي اين كشور خارج شده است و در روسيه نيز با وجود منابع عظيم گاز، خودروسازان به گازسوز كردن خودروها تمايل زيادي نشان نمي دهند. حال با توجه به اين كه مشكلات گازسوز كردن خودروها همچنان باقي است و با اضافه شدن وزن ۱۰۰ كيلوگرمي مخزن گاز به عقب خودرو، موجب از دست رفتن پايداري آن مي شود و از سوي ديگر موتور طراحي شده براساس بنزين بر روي گاز عملكرد مناسبي نشان نمي دهد، چگونه به موفقيت پروژه گازسوز كردن خودروها اميدواريد؟ گفت:ما مشكل عقب خودرو مبني بر اضافه شدن وزن ۱۰۰ كيلوگرمي را با تقويت اكسل ها برطرف كرده ايم و در اين رابطه گزارشي از بد كار كردن موتورهاي گازسوز به ما داده نشده است. موضوع تكان هاي بيش از حد نيز به دليل كاليبره نشدن موتور بوده كه صاحبان خودرو مي توانند با مراجعه به مراكز ايران خودرو اين مشكل را برطرف كنند. همچنين براي تعدادي از سمندها كه در ابتدا به صورت گازسوز توليد شده بودند، ولي اكسل آنها تقويت نشده است نيز فراخوان داده ايم تا براي برطرف شدن مشكل به ايران خودرو مراجعه كنند.
فيض بخش همچنين عنوان كرد كه خودروهاي گازسوز ايران خودرو ۳۰۰ هزار تومان گران تر از خودروهاي بنزيني مشابه هستند، اما به اين نكته نيز اشاره داشت كه اين هزينه در طول يك سال از محل صرفه جويي سوخت، بازگشت داده خواهد شد.
يكي از مديران سازمان بهينه سازي در اين باره گفت: در ايران منابع عظيم گاز وجود دارد كه به سادگي امكان صادرات آن وجود ندارد، اما بنزين و نفت را مي توان صادر كرد، پس چه بهتر كه گاز را در خودروها بسوزانيم و نفت صادر كنيم.
هم اكنون موفق ترين طرح هاي خودروهاي گازسوز در ايتاليا دنبال مي شود ، اما اين طرح حتي با توجه به تاريخچه ۹۰ ساله در ايتاليا هنوز در اين كشور هم چندان مشتري ندارد.
در ايتاليا موتورهايي براي خودروهاي گازسوز طراحي شده كه مخازن در كف خودرو نصب شده است، روشي كه مديران ايران خودرو هم قصد دارند در آينده دنبال كنند، اما هنوز خودروهاي بنزيني در ايتاليا مقبوليت بيشتري دارند.در آلمان و فرانسه نيز كه طرح هاي موفقي در زمينه خودروهاي گازسوز اجرا شده، مردم باز هم بيشتر به مصرف بنزين و گازوئيل در خودروها تمايل دارند و خودروهاي گازسوز را چندان ايمن نمي دانند.
مشكل پيمايش كم خودروهاي گازسوز نيز از جمله دلايلي است كه هنوز هم خودروهاي بنزيني و ديزلي را در اروپا در بورس تقاضا قرار داده است، با وجود اين كه استفاده از گاز، يك سوم بنزين هزينه بر است، ولي در فرانسه ۶۰ درصد خودروهاي سواري، ديزلي هستند.
با اين حال طرح هاي موفقي نيز در جهان براي گازسوز كردن خودروها وجود دارند، در ايران و در شركت هاي ايران خودرو و سايپا، خودروها را با نصب كيت گازسوز مي كنند، حال آن كه محفظه احتراق براي بنزين طراحي شده و موتور براي گاز توانايي كاركرد مناسب را ندارد.
اما هم اكنون مركز تحقيقات موتور ايران خودرو و مركز تحقيقات موتور آلمان موتوري را براساس گاز طراحي كرده اند كه ادعا مي شود با استفاده از اين موتور روي خودرو اين مشكل برطرف مي شود. اين موتور كه براساس گاز طراحي شده، توانايي كاركرد با بنزين را نيز دارد. شركت هاي پژو، فيات و رنو نيز طي دو سال آينده موتورهايي براساس طراحي گازسوز وارد بازار مي كنند.
آينده خودروهاي گازسوز در ايران هنوز در هاله اي از ابهام است. حتي با بودجه در نظر گرفته شده براي سال بعد، بسياري بر گازسوز شدن خودروها ترديد دارند. حتي بسياري بر درست بودن گازسوز كردن خودروها مشكوك هستند، عده اي مي گويند چرا ما هميشه برخلاف جهت آب شنا مي كنيم؟ روشي كه در هيچ كجاي دنيا همه گير نشده است.
آيا بودجه سال ۸۵ گره گازسوز كردن خودروها را باز مي كند؟ در اين بودجه دو گره كور وجود دارد، خروج ۲۵۰ هزار خودروي فرسوده و جايگزين كردن آن با خودروهاي گازسوز. سال پيش اعتباري براي خروج خودروهاي فرسوده در نظر گرفته شده بود اما طرح به دليل بحران مديريتي به كندي پيش رفت؛ اما آيا امسال اين گره كور باز مي شود، اگر اين گره باز شد، به طور اتوماتيك ۲۵۰ هزار خودرو گازسوز مي شود.
به هر حال پيش بيني مي شود اگر جايگاه و خودروهاي گازسوز به تعداد مناسب وجود داشته باشد و خودروها نيز به روشي گازسوز شده باشند كه خودرو با عملكرد مناسب مكانيكي كار كند و در ضمن قيمت بنزين با گاز تفاوت فاحشي داشته باشد، اين طرح به پيش مي رود و در غير اين صورت اين خودروها در سال هاي آينده نيز مشتري نخواهند داشت و بايد منتظر محقق نشدن پيش بيني هاي اين پروژه در سال ۸۵ نيز باشيم.

سايه روشن اقتصاد
۱۹۰ ميليارد دلارارزش بازرگاني خارجي تركيه
ارزش  مبادلات  بازرگاني  خارجي  تركيه  در سال  ۲۰۰۵ در مقايسه  با سال  ۲۰۰۴با بيش  از ۷۱/ ۱۷ در صد افزايش ، به  ۱۸۹ ميليارد و ۱۷۰ ميليون  دلار رسيد.
ارزش  مبادلات  بازرگاني  خارجي  تركيه  در سال  ۲۰۰۴ ميلادي  ۱۶۰ ميليارد و۷۰۷ ميليون  دلار بود.
بر اساس  آمار موسسه  آمار دولتي  تركيه ، ارزش  صادرات  تركيه  در سال گذشته  ميلادي  با ۸/ ۱۵ در صد افزايش  نسبت  به  سال  ۲۰۰۴ ميلادي  به  ۷۳ ميلياردو ۱۲۲ ميليون  دلار و واردات  اين  كشور با ۱۹ در صد افزايش  به  ۱۱۶ ميليارد و۴۸ ميليون  دلار رسيد.
صادرات  تركيه  در سال  ۲۰۰۴ ميلادي  برابر ۶۳ ميليارد و ۱۶۷ ميليون  دلار و وارداتش  برابر ۹۷ ميليارد و ۵۴۰ ميليون  دلار بود.فقط در ماه  دسامبر ۲۰۰۵ حجم  مبادلات  بازرگاني  دو كشور با ۸۲/ ۶ در صد افزايش  نسبت  به  دسامبر ۲۰۰۴ ميلادي  به  ۱۸ ميليارد و ۱۷۶ ميليون  دلار رسيد.در ماه  دسامبر ۲۰۰۵ صادرات  تركيه  با ۴/ ۶ در صد رشد نسبت  به  دسامبر سال ۲۰۰۴ به  ۹۶۳/ ۶ ميليارد دلار رسيد.
در ماه  مذكور واردات  تركيه  نيز با ۱/ ۷ در صد افزايش  نسبت  به  دسامبر سال  ۲۰۰۴ به  ۱۱ ميليارد و ۲۱۳ ميليون  دلار رسيد.بررسي  آمارهاي  موسسه  آمار تركيه  نشان  مي دهد رشد شديد واردات  نسبت  به صادرات  اين  كشور موجب  تعميق  شكاف  در تراز بازرگاني  خارجي  اين  كشور شده است .در سال  گذشته  ميلادي  كسري  در تراز بازرگاني  خارجي  اين  كشور با ۹/ ۲۴ درصد افزايش  نسبت  به  سال  ۲۰۰۴ ميلادي  به  ۴۲ ميليارد و ۹۲۶ ميليون  دلار رسيد.اين  كسري  در سال  ۲۰۰۴ ميلادي  ۳۴ ميليارد و ۳۷۳ ميليون  دلار اعلام  شده بود.در سال  ۲۰۰۴ ميلادي  نسبت  صادرات  به  واردات  تركيه  برابر ۸/ ۶۴ درصد بود كه  در سال  گذشته  به  ۶۳ در صد كاهش  يافت .
نگراني اتحاديه عمده فروشان آلمان
ينس  ناگل  مدير بخش  تجارت  خارجي  اتحاديه  عمده فروشان  و خرده فروشان  آلمان  (ب .گ .آ) گفت : ايران  مهمترين  شريك  تجاري  ما در خاورميانه  است .
ناگل  افزود: آلمان  تنها در ۱۱ ماه  اول  سال  گذشته  (۲۰۰۵)، ۱/ ۴ميليارد يورو كالا به  ايران  صادر كرده  است .وي  ادامه  داد: اين  درحالي  است  كه  كل  حجم  صادرات  آلمان  به  ايران  در سال ۲۰۰۴ ميلادي ۶،/ ۳ ميليارد يورو بوده  است .
اين  مدير اتحاديه  عمده  فروشان  و خرده فروشان  آلمان  افزود: ايران  يكي از چهار صادركننده  بزرگ  نفت  در جهان  است  و ذخاير ارزي  اين  كشور از طريق افزايش  بسيار زياد بهاي  نفت  به شدت  افزايش  يافته  است .
ناگل ، ماشين آلات ، تاسيسات  و همچنين  خودرو و كاميون  را از كالاهاي  مهم مورد درخواست  ايران  از آلمان  قلمداد كرد.
اين  درحاليست  كه  برپايه  آمارهاي  منابع  اقتصادي  آلمان ، صادرات  ايران  به اين  كشور در ۱۱ ماه  اول  سال  گذشته  ميلادي ، ۴۳۱ ميليون  يورو بوده  است .

اقتصاد انرژي
ده هزار ميليارد متر مكعب ذخيره گاز طبيعي منطقه «سين كيانگ» چين
كميسيون  توسعه  و اصلاحات  چين  ميزان  ذخاير گاز طبيعي  در منطقه  مسلمان نشين  سين  كيانگ  چين  را ۱۰ هزار ميليارد و ۳۰۰ ميليون  متر مكعب  اعلام  كرد.
به  نوشته  روزنامه  مردم  ارگان  حزب  كمونيست  چين ، كميسيون  توسعه  و اصلاحات  اين  كشور اعلام  كرد در اين  منطقه  ۳۴ درصد از ذخاير گاز طبيعي چين  وجود دارد.
از اين  منابع  گاز طبيعي  سال  گذشته  ميلادي  ۱۰ميليارد متر مكعب  گاز توليد و مصرف  شده  است .
شركت  ميدان  نفتي  تاريم  سين  كيانگ  سال  گذشته  ۲۴ميليون  مترمكعب  از اين ميزان  گاز را توليد و به  مناطق  شرقي  چين  منتقل  كرد.قرار است  يك  شركت  آمريكايي  نيز در طرح  انتقال  گاز طبيعي  چين  از منطقه  مسلمان نشين  سين  كيانگ  در شمال  غرب  اين  كشور به  شهر شانگهاي  در شرق  چين  مشاركت كند.منطقه خودمختار مسلمان نشين  اويغور سين  كيانگ  در شمال  غرب  اين  كشور تاسال  ۲۰۱۰ ميلادي  به  بزرگترين  پايگاه  توليد نفت  و گاز تبديل  خواهد شد.منطقه  خودمختار سين  كيانگ  چين  اكنون  سومين  توليدكننده  بزرگ  نفت  در چين است  و قصد دارد در چند سال  آينده  ميزان  توليد خود را با دو برابر افزايش به  ۵۰ ميليون  تن  برساند.پيش  بيني  شده  است  سين  كيانگ  در آينده  نزديك  سالانه  ۱۰۰ ميليون  تن  نفت توليد كند.منطقه  خود مختار سين  كيانگ  در غرب  چين  داراي  منابع  غني  نفت  است  و ميزان  ذخاير نفت  اين  منطقه  بيش  از ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون  تن  ذكر شده است .منطقه  مسلمان نشين  سين  كيانگ  چين  ۳۰ درصد از مجموع  ذخيره  نفتي  و ۳۴ درصد از منابع  گاز طبيعي  چين  را در خود جاي  داده  است .مناطق  شمال  غرب  چين  داراي  غني ترين  منابع  نفت  و گاز طبيعي  اين  كشور است .
اظهارات  بوش  درباره كاهش  واردات  نفت  خاورميانه  غيرواقع بينانه  است
 تحليلگران  نفتي  فراخوان  دولت آمريكا  براي  كاهش  واردات  نفت  آمريكا از خاورميانه  را با در نظر گرفتن  اينكه  اين  منطقه  قسمت  اعظم ذخاير نفت  جهان  را داراست ، غير واقع بينانه  خواندند.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  اين  تحليلگران  گفتند خاورميانه  داراي  ۶۰ درصد از ذخاير اثبات  شده  نفت  جهان  است  و به  عنوان  مهمترين  عرضه كننده  انرژي  آينده  تلقي  مي شود.بوش  در سخنراني  سالانه  خود در كنگره  آمريكا خواستار ۷۵درصد كاهش  واردات  نفت  آمريكا از خاورميانه  تا سال  ۲۰۲۵ (حدود ۲۰ سال ديگر) كاهش  وابستگي  و اعتياد آمريكا به  انرژي  مناطق  بي ثبات  شد.كامل  حرمي رئيس  سابق  نفت  كويت  گفت : اين  اظهارات  چيز جديدي  نيست . ما در گذشته  چنين  فراخوانهايي  را از سوي  آمريكا شنيده ايم . چنين  مساله اي  عملي  نيست ، زيرا آينده  انرژي  در خاورميانه  است .حرمي  به  خبرگزاري  فرانسه  گفت : در حقيقت ، هرچه  بيشتر آنها اين حرفها را مي زنند، وابستگي شان  به  نفت  خاورميانه  بيشتر مي شود.
فقط يك  چهارم  از واردات  نفت  آمريكا، حدود روزانه  ۵/ ۲ ميليون  بشكه ، از خاورميانه  و عمدتا از عربستان  سعودي  بزرگترين  توليدكننده  نفت  جهان و متحد سرسخت  آمريكا، تامين  مي شود.
كارشناسان  نفتي  غرب  و نهادهاي  بين المللي  انرژي  پيش  بيني  كرده اند كه عرضه  نفت  خاورميانه  در آينده اي  نزديك  به  جاي  كاهش  رو به  افزايش  خواهدگذاشت ، چرا كه  تقاضاي  جهاني  به  افزايش  خود ادامه  مي دهد و عرضه  ديگر توليدكنندگان  نفت  رو به  كاهش  خواهد گذاشت .
ژان  پير فاونس  مدير مركز اقتصادها و مديريت  انستيتو فرانسيس  دوپترول  (موسسه  فرانسوي  نفت ) در يك  كنفرانس  نفتي  در ماه  سپتامبر در ابوظبي  گفت  كه  پنج  توليدكننده  نفت  خليج  فارس  در سال  ۲۰۳۰ ( حدود ۲۵سال  ديگر ) مي بايستي  ۴۳ درصد تقاضاي  نفت  جهان  را برآورد كنند.فاونس  گفت :عربستان  سعودي ، ايران ، عراق ، كويت  و امارات  متحده عربي  در سال  ۲۰۳۰براي  جلوگيري  از يك  بحران  نفتي  بايد روزانه  ۸/ ۵۱ميليون  بشكه  نفت  توليد كنند و اين  در حالي  است  كه  آژانس  بين المللي  انرژي  تقاضاي  نفت  را در اين  سال  روزانه  ۳/ ۱۲۱ميليون  بشكه  پيش  بيني كرده  است .
عبدالوهاب  بودهش  كارشناس  نفت  عربستان  سعودي  مي گويد: نفت  مهمترين منبع  انرژي  حداقل  براي  ۵۰ سال  آينده  باقي  خواهد ماند... نفت  ارزان ، امن  و به شدت  كارآمد است و  منابع  انرژي  با دوام  ديگري  در دو دهه  آينده  وجود نخواهد داشت.وي  گفت : حتي  اگر آمريكا بتواند اتكاي  خود را به  نفت  خاورميانه  كاهش دهد، ديگر بازارهاي  تشنه  نفت  اين  منطقه ، عمدتا چين  و هند، وجود دارند.بودهش  گفت : اين  معضل  مهمي براي  اين  منطقه  كه  ديگر بازارهاي  عرضه  را درآسيا و اروپا داراست  نخواهد بود... تقاضاي  نفت  اين  مناطق  بسرعت  درحال  افزايش  بوده  است  و آنها به  اين  منطقه  نزديكتر شده اند.
حرمي گفت : هر چيزي  كه  اتفاق  بيفتد، وابستگي  جهان  به  نفت  خاورميانه فقط افزايش  خواهد يافت .
همايش همكاري هاي ايران و چين در زمينه  انرژي
همايش همكاري هاي ايران و چين در زمينه هاي نفت، گاز، پتروشيمي و انرژي هاي نو، با هدف معرفي فرصت هاي جديد اقتصادي دو كشور، باحضور مقامات دولتي، كارشناسان، متخصصان و سخنرانان داخلي و خارجي، به همت انستيتو تحقيقات نفت و گاز پتروپارس در روزهاي بيست و نهم و سي ام بهمن  ماه جاري در جزيره كيش برگزار مي شود.
رشد چشمگير اقتصادي چين، اين كشور را به يكي از بزرگترين مصرف كنندگان نفت و گاز در دنيا تبديل كرده و ايران نيز به عنوان دومين عرضه كننده نفت خام در اوپك، گزينه خوبي براي همكاري با چين است. در حال حاضر نيز ايران و چين در حدود يكصد پروژه با هم همكاري دارند.بررسي زمينه هاي تاريخي روابط ايران و چين، ارتباط ايران و چين (جاده ابريشم،حمل ونقل دريايي، خطوط لوله) چين)، هويت آسيايي (روسيه، هند، چين و ايران) ايران بار ديگر كليدي در عرضه، چين اميد آينده در تقاضا، صنايع، پتروشيمي، ايران و چين دو كشور همسايه افغانستان و آينده روابط، به عنوان محورهاي اصلي و مورد بحث در اين همايش اعلام شده است.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |