سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۴
تغييرات جزيره
دغدغه هاي مرد يخي
001323.jpg
نخستين بازي او در سمت سرمربي تيم ملي انگلستان با پيروزي سه بر صفر برابر اسپانيا همراه بود. اين بازي در تاريخ بيست و هشتم فوريه ۲۰۰۱ در ويلاپارك برگزار شد. چهار پيروزي پي در پي در اين سمت، نويد اين را مي داد كه او موفق ترين مربي تاريخ انگلستان است. مربيان پيشين تيم ملي همگي او را تحسين كردند، شعور تاكتيكي، خونسردي و اعتماد به نفس او همواره زبانزد خاص و عام است. انگلستان تحت رهبري او به دو جام جهاني راه پيدا كرده است كه در جام پيشين تا مرحله يك چهارم نهايي صعود كرد و تنها برابر برزيل قهرمان، در حالي كه يك بر صفر پيش بود بازي را واگذار كرد و حذف شد. در يورو ۲۰۰۴ نيز او در مرحله يك چهارم نهايي و در ضربات پنالتي بازي را به پرتغال ميزبان واگذار كرد و بدون شكست از دور رقابت ها كنار رفت. صعود انگلستان با او به جام جهاني با تساوي دو بر دو برابر اتريش آغاز شد، اما شاگردان او در بازي بعدي لهستان را مغلوب كردند و در پنج بازي بعدي خود نيز پيروز شدند تا در بلفاست مغلوب ايرلندشمالي  شوند. صعود آنها به جام جهاني با پيروزي در اولدترافورد برابر اتريش مسجل شد. آنها در يكي از آخرين بازي هاي دوستانه خود در حالي كه تا دقايق پاياني بازي را واگذار كرده بودند، سه بر دو برابر آرژانتين پيروز شدند تا قدرت نهفته خود را به رخ همگان بكشند، اما در بيست و سوم ژانويه ۲۰۰۶ اعلام شد كه اريكسون به دليل حواشي زياد پس از جام جهاني از تيم ملي خداحافظي مي كند.
آخرين گفت وگو با مرد يخي سوئدي را مي خوانيد:

علي راد
* از اينكه در جام جهاني ۲۰۰۲ تنها به مرحله يك چهارم نهايي صعود كرديد، چه درس هايي گرفتيد؟
- پس از بازگشتمان كه همه چيز را مرور كرديم براي من مشخص شد كه ليگ برتر و بازيكناني كه در آن حضور دارند علاوه بر تعطيلات زمستاني نياز به يك استراحت چهار هفته اي قبل از بازي ها نيز دارند.
*چرا اين مسأله اينقدر اهميت دارد؟
- در هفته نخست از آن چهار هفته، بازيكنان را به تعطيلات مي فرستم، چون به نظر من از لحاظ جسمي و روحي تأثير زيادي دارد، پس از يك فصل طولاني و بدون توقف، اين كار ضروري است. اگر درست نگاه كنيم ليگ كشورهايي مثل آلمان، اسپانيا و ايتاليا حداقل دو هفته به خاطر كريسمس و شروع سال جديد تعطيل است. در اين زمان حتي يك بازيكن ايتاليايي را در كشورش نمي توانيد پيدا كنيد و آنها به نقاطي مثل هاوايي مي روند تا در آنجا از تعطيلات لذت ببرند كه اين، هم به عنوان بازيكن و هم يك انسان برايشان مفيد است. البته اين در ايتاليا يك قانون است. اتحاديه بازيكنان در آنجا بسيار قوي است و شما حتي براي يك لحظه هم نمي توانيد آنها را در تعطيلات سر تمرين بياوريد.
*احتمالا، علاوه بر بازيكنان، شما نيز به زمان نياز داريد تا براي مثال در آن بيشتر به تاكتيك ها و... فكر كنيد،مخصوصاً قبل از يك رقابت بين المللي ، اينطور نيست؟
-كاملا. قبل از جام جهاني گذشته،ما به دوبي رفتيم كه اين درست بعد از فينال جام حذفي انگلستان بود. روز اول تمامي آزمايش هاي اوليه را انجام داديم و روز بعد جلسه اي با مربي بدنسازي، ديگر مربيان، دكتر و ماساژور تيم داشتم و به آنها گفتم كه چطور مي توانيم با بازيكنان تمرين كنيم؟ آنها بسيار تحليل رفته اند.
* نقطه قوت تيم كنوني انگلستان چيست؟
- تجربه، در حالي كه سن بازيكنان نيز بالا نيست. سول كمپل و ديويد بكام مسن ترين آنها هستند. فكر مي كنم كيفيت لازم را داريم. اگر به آمار بهترين بازيكنان چند سال گذشته نگاه كنيد متوجه مي شويد كه بازيكنان انگليسي همواره در ميان ۱۰بازيكن برتر حضور دارند كه اين هميشه براي فوتبال يك كشور اتفاق نمي افتد.
*نظرتان راجع به گروه بندي چيست؟
- از چهار سال قبل بهتر است. ما دوباره با سوئد برخورد كرديم. قبلاً آرژانتين در گروه ما بود، اما به جاي اين كشور در اين دوره پاراگوئه حضور دارد و به جاي نيجريه نيز ترينيدادو توباگو حضور خواهد داشت. بنابراين روي كاغذ آسان تر از جام جهاني گذشته است، اگرچه بايد اضافه كنم كه گروه ساده اي نيست. پاراگوئه تيم خوبي دارد، بيش از آنكه مردم تصور مي كنند بايد روي آن حساب كرد. سوئد را كه به خوبي مي شناسيم و مي دانيم كه ترينيدادو توباگو نيز در فكر به كار گرفتن بازيكنان جديد است و هر كاري مي كند تا ما را شكست دهد.
*چرا هميشه از سيستم ۲-۴-۴ استفاده مي كنيد؟
- اين سيستم براي تيم ما كاملا ايده آل است و بازيكنان در باشگاه هايشان نيز اغلب با اين سيستم بازي مي كنند.
كمتر تيمي در ليگ برتر با آرايش ديگري بازي مي كند. البته چلسي با سيستمي ديگر به ميدان مي رود، برابر ولز و ايرلند شمالي تركيب را تغيير داديم،اما اكثرا از سيستم ۲-۴-۴ استفاده كرده ايم.
*اين سيستم چه بهره هايي براي يك مربي دارد؟
- اگر درست دفاع نكنيد، هرگز تيم خوبي در اختيار نخواهيد داشت.
دفاع زماني آسان تر مي شود كه مستحكم باشيد و اين دقيقاً چيزي است كه با سيستم ۲-۴-۴ مي توان به آن دست پيدا كرد. در ميانه ميدان مي توان بازي كردن را براي حريف دشوارتر كرد و اگر ما نتوانيم برابر حريفاني مثل برزيل، آرژانتين، آلمان و هر تيم ديگري اين كار را انجام دهيم همه چيز به هم مي ريزد، اما اگر موفق شويم،آنگاه مالكيت توپ و ميدان با ما خواهد بود و مي توانيم توپ را به مهاجمين برسانيم، ولي اگر هم نشود چون بازيكنان زيادي در كناره ها وجود دارند مي توان مدت بيشتري مالكيت توپ را در اختيار داشت تا شرايط بهتر شود.
*آيا تا به حال تاكتيك را تغيير داده ايد؟
-زماني كه در سوئد بودم سيستم ۲-۴-۴ را براي همه نوع بازيكن به كار مي گرفتم و اصلاً توجه نمي كردم كه چه نوع بازيكناني در اختيار دارم. تصميم گرفتم كه از اين سيستم استفاده كنم چون به آن علاقه داشتم، فقط همين. بعدا پس از آنكه به ايتاليا رفتم، كمي تغيير كردم،اما مسأله مورد اهميت بازيكنان هستند نه سيستم.
*در چه شرايطي بازيكنان مي توانند به فينال راه پيدا كنند؟
-آنها اعتقاد دارند كه توان شكست هر تيمي را دارند، كه اين تغيير مثبتي نسبت به جام جهاني گذشته محسوب مي شود. اعتماد به نفس تيم خوب بود،اما در حال حاضر فوق العاده است. زماني كه به رختكن مي رويد مي توانيد اين را احساس كنيد. با وجود بازيكناني مثل ديويد بكام، استيون جرارد، فراندلمپارد، مايكل اوون و وين روني ما قادر به شكست همه حريفان هستيم.
*روني چقدر خوب است؟
- او يكي از بهترين بازيكنان هجومي دنياست. اين را نه تنها هواداران تيم ملي انگلستان ،بلكه مربيان و بازيكنان ديگر كشورها همواره اذعان كرده اند. او يك بازيكن كامل است و توانايي انجام هر كاري را دارد و با وجود سن كم تجربه زيادي كسب كرده است.
001326.jpg
*آيا پيتر كراوچ براي تيم شما مناسب است؟
- كراوچ را دوست دارم اگرچه او شباهت زيادي به يك فوتباليست ندارد، اما بازيكن خوبي است. او تنها در هوا تبحر ندارد، بلكه در زمين نيز توانايي كافي دارد.
بلندي قامت او براي تيم يك مزيت محسوب مي شود،زيرا حريفان توانايي رقابت با او در توپ هاي بلند را ندارند. وجود او در تيم مفيد است، بسيار مفيد.
*آيا بكام هنوز هم يك دوره تأثيرگذار است؟
- او كاپيتان تيم است و تجربه زيادي در صحنه هاي بين المللي به دست آورده است. فصل خوبي را در رئال پشت سر گذاشته، اگرچه آنها نتايج خوبي به دست نياوردند، اما بكام يكي از بهترين بازيكنان رئال بوده است. به نظر مي رسد اين جام برايش بسيار مهم باشد چون ممكن است آخرين دوره اي باشد كه در آن حضور دارد. او بايد در اين مورد فكر كند.
*اما مسأله كاپيتاني كمي بحث برانگيز است، اين طور نيست؟
- هرگز نمي توانم اين را درك كنم. تصور مي كنم مردم هنوز هم توني آدامز را كه هم در آرسنال و هم در تيم ملي كاپيتان بود به خاطر دارند و در حال حاضر نيز انتظار دارند جان  تري اين نقش را داشته باشد، اما بكام در پنج سال اخير كاپيتاني تيم را برعهده داشته است و دليلي نمي بينم كه تنها شش ماه مانده به جام جهاني، اين مسئوليت را به ديگري واگذار كنم.
*چرا هنوز بازيكني مناسب براي بازي در سمت چپ مياني وجود ندارد؟
- يكي از دلايل اين است كه بيش از ۷۰درصد بازيكنان راست پا هستند و ما بازيكنان چپ پايي معادل ديويد بكام در سمت راست را در اختيار نداريم. ما وين بريج و اشلي كول را داريم كه مي توانند براي اين پست مناسب باشند،اخيرا جو كول هم بازي هاي خوبي انجام داده است.
*سخت ترين لحظه مسابقات راهيابي به جام جهاني چه زماني بود؟
- ما دو نتيجه بد گرفتيم؛(به نظر خودمان و عكس العمل مطبوعات) اولي در روز نخست بازي ها و تساوي برابر اتريش و دومي كه بدتر هم بود باخت مقابل ايرلندشمالي در بلفاست. در بازي برابر اتريش شانس جبران داشتيم و همان هفته لهستان را مغلوب كرديم،اما پس از بازي با ايرلند شمالي بايد يك ماه براي قرار گرفتن در شرايط بازي صبر مي كرديم.
*شخصاً مصاحبه هاي زيادي را انجام مي دهيد...
- بله، در برهه اي از زمان مطبوعات اصلاً اسون را دوست نداشتند، اما متأسفانه اين مسائل در فوتبال طبيعي است و شايد خودم مقصر بودم. زماني كه با دانمارك، ولز و ايرلندشمالي بازي كرديم بيشتر بازيكنان در شرايط مطلوب نبودند، اما اين به تاريخ پيوسته و بايد به اين طور مسائل عادت كرد.
*سرسخت ترين رقيبان شما در جام جهاني چه تيم هايي هستند؟
-روي كاغذ، قدرتمندترين رقيب برزيل است. كمتر جامي را مي شود به يادآورد كه برزيل در آن جزو مدعيان اصلي قرار نداشته باشد .
*دوست داريد در فينال با كدام تيم روبه رو شويد؟
-آيا مهم است؟ اگر به فينال راه پيدا كنيم. آماده بازي با هر تيمي هستيم كه با آن روبه رو شويم.
*اگر بتوانيد چيزي در فوتبال را تغيير دهيد، آن چه خواهد بود؟
-من دو وقت استراحت در نظر مي گيرم، يعني در هر نيمه يك وقت تايم اوت حداكثر ۳ دقيقه اي. قبل بازي بايد تصميم بگيريد كه چه زماني اين كار را انجام دهيد. شايد در زمان ۲۲دقيقه و ۳۰ثانيه بتوان اين كار را انجام داد. همچنين به بازيكنان فرصت آشاميدن و نيز به مربيان فرصت تعويض بازيكنان را مي دهد، زيرا ديگر نياز به انجام كارهاي زمان گير براي تعويض نيست. ديگر مسأله اين است كه دوست دارم از دوربين براي قضاوت استفاده شود. داوران امروزه فشار زيادي را تحمل مي كنند، اما با دوربين عملكرد حداقل در ۱۰ زاويه نشان داده مي شود و اينكه سرعت بازي ها نسبت به گذشته افزايش پيدا كرده است. به نظرم بهتر است از يك داور تصويري استفاده شود تا داور بتواند در مواقع ضروري كه تصميم گيري دشوار است از آن كمك بگيرد، مخصوصا در محوطه جريمه.
*آيا قانون بوسمن،كار مربيان تيم هاي ملي را دشوار كرده است؟
- در انگلستان شرايط چندان سخت نشده ، زيرا نحوه عملكرد سيستم و فرهنگ به نحوي است كه بازيكنان جوان جديدي همواره ظهور مي كنند و من اصلا بابت اين مسائل نگران نيستم.

پيدايش جام جهاني
جام جهاني ۱۹۵۴ سوئيس
انتقام به سبك ژرمن ها
001320.jpg
پنجمين دوره رقابت هاي جام جهاني فوتبال به ميزباني سوئيس برگزار شد. مقر فيفا در شهر زوريخ سوئيس بود و اين دوره از جام جهاني دقيقاً مصادف با پنجاهمين سال تأسيس فيفا بود و واضح بود كه اين دوره در كشور سوئيس برگزار خواهد شد. در نخستين كنگره فيفا پس از جنگ جهاني كه در سال ۱۹۴۶ تشكيل شد، كشور سوئيس به عنوان ميزبان انتخاب شده بود. اين كشور اين مدت هشت ساله را صرف احداث و تجهيز ورزشگاه هاي جديد كرد. با وجود ظرفيت كم ورزشگاه ها اين دوره از رقابت ها منافع مالي زيادي براي سوئيس به همراه داشت. براي نخستين بار در تاريخ، اين مسابقات به صورت محدود پخش تلويزيوني داشت. رياست فيفا نيز تغيير كرد و رودولف سيلدايرز بلژيكي اين سمت را بر عهده گرفت و نحوه اجراي مسابقات نيز بار ديگر دچار تغييرات شد. شانزده تيم حاضر در جام جهاني به چهار گروه چهار تيمي تقسيم شدند كه دو تيم هر گروه كه در سيد اصلي قرار داشتند، نياز نبود تا در بازي هاي گروهي برابر همديگر بازي كنند. قانون جديد ديگر اين بود كه اگر تيم ها گل هاي برابري به ثمر رسانده بودند آن گاه در وقت اضافه با هم بازي مي كردند.
قبلاً هرگز چنين تيم قدرتمندي در رقابت ها حضور نيافته بود كه مدعي قهرماني باشد. در اين دوره بازيكنان جديدي به دنياي فوتبال معرفي شدند؛ پوشكاش، كوشيس، هيدگوتي و ژيبور از اين جمله بودند. ديگر تيم مدعي قهرماني اروگوئه بود، آنها در مرحله مقدماتي در تاريخ جام جهاني هرگز نباخته بودند و با شكست چك و اسلوواكي و اسكاتلند در اين دوره ركورد خود را بهبود بخشيدند. بازي مرحله يك چهارم پاياني بين اتريش و سوئيس ركورد جديدي را در مسابقات جام جهاني ثبت كرد. در آن بازي اتريش هفت بر پنج پيروز شد كه اين بالاترين ميزان گلي است كه در تاريخ جام جهاني در يك بازي رد و بدل شده  است. اروگوئه نيز چهار بر دو انگلستان را مغلوب كرد و مجارستان نيز با نتيجه مشابه برزيل را از پيش رو برداشت كه اين بازي يكي از خشن ترين بازي هاي تاريخ جام جهاني است كه سه بازيكن در آن اخراج شدند و درگيري ها حتي پس از سوت پايان بازي نيز ادامه پيدا كرد. آلمان غربي نيز كه در مرحله نخست، هشت بر سه مغلوب مجارستان شده بود با شكست دادن دو بر صفر يوگسلاوي در مرحله يك چهارم نهايي باز هم به مسابقات بازگشت. در يكي از بازي هاي مرحله نيمه نهايي مجارستان و اروگوئه كه براي اولين بار در خاك اروپا در جام جهاني حضور پيدا كرده بودند به مصاف هم رفتند كه مجارها در پايان وقت اضافه چهار بر دو پيروز شدند و علاوه بر راهيابي به ديدار نهايي، ركورد شكست ناپذيري اروگوئه را شكستند. در ديگر بازي نيمه نهايي، آلمان ها كه در بهترين شرايط خود قرار داشتند، شش بر يك اتريش را شكست دادند تا در فينال با مجارستان ديدار كنند. در بازي رده بندي، اتريش در كمال تعجب سه بر يك اروگوئه را مغلوب كرد تا به مدال برنز دست پيدا كند. بازي فينال به عنوان دراماتيك  ترين فينال تاريخ جام هاي جهاني شناخته مي شود. در حالي كه مجارها تا دقايق پاياني دو بر يك از آلمان غربي پيش بودند از ژرمن ها كه به بازگشت در فوتبال شهرت دارند، سه گل پياپي دريافت كردند تا آلمان ها نخستين بار فاتح جام جهاني شوند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |