چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۴
كوچكترين هواپيماي بدون سرنشين دنيا با ۵۰گرم وزن
بيوه سياه، جاسوس آينده آمريكا
001347.jpg
عميد نمازي خواه
از مهمترين مسائل كشورهاي در حال جنگ، تلفات جاني است. با پيشرفت اعجاب انگيز تكنولوژي، اكثر كشورهاي ابرقدرت نظامي با صرف بودجه هاي هنگفت شروع به تحقيقات در زمينه ساخت تجهيزات كنترل از راه دور كرده اند تا در زمان جنگ از كمترين تعداد نيروي انساني، بيشترين بهره را ببرند.
در چندين دهه اخير يا در زمان جنگ سرد و بهتر است بگوييم پس از پايان جنگ جهاني دوم، ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين و موشك هاي قابل هدايت با تكيه بر پيشرفت صنعت هوا فضا و مخابرات و پوشش ماهواره اي به صورت گسترده اي از طرف كشورهاي مختلف مخصوصاً روسيه و ايالات متحده آمريكا پيگيري شد.
در اين ميان ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين (Unmomaned Air Vehicle) براي مقاصد جاسوسي مورد توجه خاص قرار گرفت و در دهه ،۱۹۹۰ طرح هاي عملي گوناگون مانند ايكس-،۴۷ ايكس۴۶ و مدل هاي گوناگون ديگر از طرف روسيه و آمريكا، آزمايش پروازي شدند.
ولي اين طرح ها، براي مقاصد جاسوسي آنها مكفي نبودند و بعضاً چندين فروند از آنها در حال جاسوسي بر فراز آسمان كشورهاي ديگر سقوط و رادارهاي پيشرفته، پرواز آنها را ثبت كردند. به همين دليل مراكز تحقيقاتي شروع به ساخت كوچكترين هواپيماهاي بدون سرنشين كردند كه در اين زمينه با مشكلات بسياري، به ويژه در طراحي موتور، بدنه و سوخت روبه رو بودند. اگر بخواهيم تمام مشكلات ساخت را برايتان توضيح دهيم، احتياج به چندين جلد كتاب تخصصي مهندسي هوافضاست و به همين دليل در اين نوشتار تنها كوچكترين موجود پرنده مصنوع دنيا كه احتمالاً از پركارترين جاسوس هاي آينده آسمان كشورهاست را معرفي مي كنيم.
001350.jpg
اكثر پروژه هاي نظامي و فوق سري آمريكا در بخش تحقيقات پيشرفته نظامي (DARPA) پيگيري مي شود. در چندين سال اخير، پروژه ساخت ريز پرنده جاسوس(MAV) ملقب به پروژه بيوه سياه تحت تحقيق و بررسي قرار گرفت و با نظارت مهندسين طراز اول پيگيري شد.
بيوه سياه يك ريزهواپيماي ۵۰گرمي است. براي ما هم باور كردن يك پرنده ۵۰گرمي مصنوع كار سختي بوده ،بيوه سياه از يك پلت فرم تقريباً دايره اي شكل با بال هاي ثابت ساخته شده است. مهمترين مسأله طراحي موتور بود كه كارشناسان با استفاده از يك موتور الكتريكي بسيار كوچك توانستند بيوه سياه را به سرعت ۲۰ متر بر ثانيه برسانند.
اولين پرواز اين ريزپرنده به مدت ۲ دقيقه انجام شد و پس از چندين سال تحقيقات ديگر و تغييرات در طراحي موتور و بدنه، مدت پروازي بيوه سياه به ۳۰دقيقه رسيد. بيشترين سقف پروازي بيوه سياه ۲۵۶ متر است و در زمان پرواز مي تواند با دوربيني كه با خود حمل مي كند،اطلاعات را به پايگاه هاي زميني بافاصله ۸/۱كيلومتر از محل پرواز مخابره كند.
براي بهره برداري از بيشترين ميزان نيروي برآ(ليفت) مهندسين تصميم گرفتند ۱۵سانتيمتر به مساحت سطح بال آن اضافه كنند و در اين صورت بيوه سياه به سرعت ۴۰مايل بر ساعت مي رسد.
سرانجام پس از سال ها تحقيق و بررسي توانستند يك پرنده ۵۰گرمي بسازند كه مدت ۳۰دقيقه در آسمان به پرواز ادامه دهد و ۱۷كيلومتر را بپيمايد. اين پرنده سرعتي بين ۳۸ تا ۵۳ كيلومتر در ساعت دارد و فاصله دو سربال آن ۱۵سانتي متر است.
001353.jpg
جنس بدنه از چوب بالسا ساخته شده است كه كلاً در حدود ۲۲ گرم وزن دارد و دو باتري ليتيومي ۲۶گرمي هم در داخل آن تعبيه شده تا با بهره گيري از سيستم موقعيت ياب جهاني (GPS) به راحتي به پرواز خود در آسمان ادامه دهد.
براي كنترل بيوه سياه تنها يك كامپيوتر همراه با يك آنتن احتياج است و ديگر نه باند فرودي مي خواهد و نه برج مراقبتي. باند فرود آن در واقع يك جعبه پرتابه به اندازه يك بسته سيگار است. قدرت موتور آن تنها ۸ وات است.
پروژه بيوه سياه هنوز در حال تحقيق است تا به ميزان هاي ساعت پروازي و برد آن اضافه شود. تاكنون حدود ۳۵ميليون دلار خرج شده است و كارشناسان اميدوارند كه در آينده از آن به عنوان موذي ترين و كوچكترين جاسوس دنيا استفاده كنند.
001359.jpg
چرا بيوه سياه؟
انتخاب نام بيوه سياه روي يك ريزپرنده جاسوسي، عجيب است، زيرا بيوه سياه نام يك نوع عنكبوت است كه بعد از جفت گيري، عنكبوت نر را مي خورد تا از آن به عنوان تأمين انرژي براي تخمگذاري استفاده كند و به همين دليل نام بيوه سياه را براي اين عنكبوت شگفت انگيز انتخاب كرده اند.
دليل نام گذاري ريزپرنده جاسوس مشخص نيست و حتي كوچكترين شباهتي بين عملكرد عنكبوت بيوه سياه و ريزپرنده جاسوس ديده نمي شود، به جز رنگ آنها كه هر دو سياه رنگ هستند. البته به ياد داشته باشيد كه بيشتر كشورهاي اروپايي و آمريكايي پس از ساخت يك جنگ افزار از قبيل هواپيما، تانك، كشتي، زيردريايي و ... علاوه بر نام اداري آن كه از چندين حروف و ارقام تشكيل مي شوند، يك لقب غيررسمي هم براي آنها انتخاب مي كنند تا نام آنها در اسناد طبقه بندي شده به صورت سري محفوظ بماند.

همايش ها
سومين همايش بين المللي ضدعفوني كننده هاي ميكروبي در دامپزشكي(AAVM2006)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۰-۱۶ مه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ اورلاندو
۳- پست الكترونيكي: aavm06@targetconf.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.aavm2006.com
۵- نيم نگاه: مواد ضدعفوني كننده و ميكروب كش ها يكي از مهم ترين و ضروري ترين مواد مورد استفاده در دامپزشكي است و اين به جهت ميزان آلودگي بالا در اين شاخه از علم پزشكي است. در اين همايش  درباره داروسازي، داروشناسي و بررسي ميكروب كش هاي مورد استفاده در دامپزشكي، يافته هاي جديد درباره مصرف مواد ضدعفوني كننده در دامپزشكي، ميكروب كش ها و مقاومت ميكروب ها در برابر اين ميكروب كش ها، بررسي پژوهش هاي كلينيكي درباره مصرف دارو در دامپزشكي، آنتي بيوتيك ها و استفاده آنها در پستانداران، بررسي تأثير مواد ضدعفوني كننده بر محيط زيست و امنيت غذايي، آينده درمان هاي دارويي در حيوانات و... بحث و گفت وگو خواهند كرد.
001356.jpg
بيست و ششمين همايش سالانه بررسي اضطراب و بيماري هاي ناشي از آن
۱- تاريخ برگزاري: ۲۶-۲۳ مارس ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ ميامي
۳- پست الكترونيكي:
b.a.Oliveto@adaa.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.adaa.org/conference&events/AnnualConference.asp
۵- تلفن: ۲۴۰۴۸۵۱۰۰۱+ / دورنگار: ۲۴۰۴۸۵۱۰۳۵+
۶- نيم نگاه: اين همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره بررسي تشخيص بيماري ها و درمان اضطراب، درمان هاي باليني، بررسي پژوهش هاي انجام شده بر روي بيماري هاي رواني به ويژه اضطراب، علل بروز اضطراب،  تأثير مشكلات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي بر روي فرد و بروز اضطراب و ديگر بيماري هاي رواني، اضطراب بيماري قرن حاضر، استرس و هيجان و علل بروز آن، فوبيا يا ترس از عوامل و موضوع هاي مختلف، پاتوفيزيولوژي، اضطراب هاي ناشي از درمان هاي كلينيكي و ترس بيمار از مراجعه به پزشك، شيوه هاي كاهش عوامل اضطراب زا در جوامع و... برگزار مي شود. همايش  با كارگاه آموزشي و نمايشگاه همراه است. در اين همايش سخنراناني از دانشگاه ميشيگان، مينه سوتا، دانشگاه ايالتي پين و دانشگاه كاليفرنياي جنوبي با ارائه مقاله حضور دارند.
مهتاب خسروشاهي

اخبار
زنان در برابر افسردگي آسيب پذيرترند
افسردگي هر سال در انگلستان، ۹ بيليون پوند هزينه ايجاد مي كند؛ درحالي كه درمان دقيق و درست اين بيماري، در واقع، در اختيار خزانه ملي نيست. اين مسأله همچنين موضوع تمام روزهاي كاري از دست رفته است.
بنابه گزارش سايت «بي بي سي» ، زنان ۷۰ درصد بيماران افسرده را در روز تشكيل مي دهند كه يك پنجم آنان در سنين ۳۵ تا ۴۴ سالگي قراردارند. اينكه چرا اين گروه سني در برابر افسردگي تا اين اندازه آسيب پذيرند، مقوله اي است كه از سوي «كري كوپر» - پروفسور در روانشناسي و سلامتي در دانشگاه «لينكستر» - و «كاترين ابل» - سخنگوي مركز پژوهش سلامت رواني دانشگاه منچستر- مورد مطالعه و بررسي قرار دارد.
001362.jpg
نمايشگاه دست سازه ها و ابتكارهاي دانش آموزان لواسان در درس فيزيك
به مناسبت سال جهاني فيزيك و يكصدمين سال تولد اينشتين و همزمان با آغاز دهه مبارك فجر، نمايشگاهي دانش آموزي با عنوان نمايشگاه فيزيك در دبيرستاني در لواسان برگزار شده است. اين نمايشگاه روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه در دبيرستان دخترانه شهيد ديالمه لواسان با حضور رئيس اداره آموزش و پرورش بخش لواسان آقاي يحياييان و مدير مدرسه خانم افشين و جمعي از دبيران اين دبيرستان افتتاح شد و تا پايان بهمن ماه داير خواهد بود.
اين نمايشگاه شامل دست سازه هاي علمي دانش آموزان و حاصل تلاش چندماهه دانش آموزان فعال اين دبيرستان است و در آن شاهد رشد و شكوفايي و خلاقيت اين دانش آموزان هستيم. در ميان دست سازه هاي دانش آموزان مبتكر، شاهد طرح هاي نويني همچون: جوهر طبيعي، لوازم آرايشي گياهي، گرمكن خورشيدي و يا طرح هاي ديگري چون كيت نوري، فرستنده، آبياري باراني و... هستيم.
دبيران فيزيك اين نمايشگاه ، هدف از ترغيب دانش آموزان به توليد دست سازه و برپايي چنين نمايشگاهي را ارزش نهادن به فكر و خلاقيت دانش آموزان و كاربردي كردن علم مي دانند و معتقدند: «وظيفه اصلي معلم پيدا كردن استعدادهاي نهفته دانش آموزان و به عرصه ظهور رساندن آنهاست و اين كه به دانش آموزان بگوييم خود را باور كنند. همين طور كه اديسون مي گويد: مبهوت از ابهت بهت آور خويشتن مي شويم، وقتي آنچه به صورت بالقوه در وجود ماست به صورت بالفعل درمي آوريم.
در اين نمايشگاه در مجموع، در حدود ۵۰ طرح در معرض ديد گذاشته شده است.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |