چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴
استراتژي ما حمله است
001623.jpg
مريم دري منش
آلمان قبل از جام جهاني از زبان كلينزمن
از زمان تشكيل تيم ملي فوتبال آلمان و اولين بازي در سال ،۱۹۰۸ اين تيم تحت رهبري هشت مربي فعاليت كرده است و يورگن كلينزمان به عنوان نهمين مربي، از سال ۲۰۰۴ هدايت تيم ملي اين كشور را به عهده گرفته است. وي در اين راه وظيفه سنگيني بر دوش دارد، چرا كه با برگزاري جام جهاني ۲۰۰۶ در خاك آلمان و امتياز ميزباني، انتظارات از وي كه وارث تيمي بسيار پرافتخار مي باشد، براي تكرار اين افتخارات بيشتر شده است.
*آقاي كلينزمان، دوران استراحت بين قرعه كشي جام جهاني و شروع سالي كه جام جهاني در آن برگزار مي شود، چگونه بود؟
- چند روز كار نكردن واقعاً مطبوع و دلپذير بود. الان هم هيجان و شادي پيش از شروع مسابقات بسيار جالب است.
*بنابراين با بهترين و مناسب ترين استراحت وارد سال جام جهاني مي شويد؟
- من احساس بسيار خوبي دارم. يك جام جهاني به طور طبيعي انگيزه ها و خوشحالي هاي مضاعفي را نسبت به شغل و زندگي بسيج مي كند.
*و شما اصلا احساس نگراني نمي كنيد؟
- يك جورهايي چرا، ولي در فوتبال هميشه براي من تفريح و لذت از بازي در درجه اول اهميت قرار دارد.
*يعني شغل شما هيچگونه نگراني در شما ايجاد نمي كند؟
-نه، اصلا، بلكه اين شغل براي من يك تكليف و يك مبارزه پيچيده است. يك چنين موقعيت خاص، مثل يك جام جهاني در خانه خود، چيزي است كه بندرت مي توان آن را تجربه كرد. يك شادي بي اندازه زياد، با همكاراني پر از احساس تعهد كه بايد با آنها يك تيم را بسازيم. چنين وضعيتي ديگر هيچگاه در زندگي ما اتفاق نمي افتد.
*آماده سازي تيم از زمان قرعه كشي مسابقات در روز ۹دسامبر تاكنون چقدر پيشرفت داشته است؟
- ما اطلاعات زيادي در مورد سه حريف مرحله اول بازي ها جمع آوري كرده و برنامه  بازي هاي تداركاتي آنها را مي دانيم. مثلا مي دانستيم كه چهارشنبه گذشته، اكوادور به مصاف تيم هندوراس مي رود.
*چه جاسوس و خبرچيني به آنجا اعزام شد؟
-هيچكس. يك DVD كفايت مي كند، چون اكوادور در خانه ، كاملا متفاوت از خارج خانه بازي مي كند. اكوادور روز اول مارس در هلند به ميدان مي رود،  اين رويارويي براي ما سرشار از اطلاعات است، چرا كه اكوادور در خارج از خانه خود بازي خواهد كرد. فرآيند كسب اطلاعات كاملا در جريان قرار دارد. ما مي خواهيم تا حدي كه امكان دارد اطلاعات زيادي در مورد حريفانمان به دست آورده و در نهايت كاملاً روي بازي هاي خودمان تمركز كنيم.
*آيا كار آماده سازي تيم مربيگري فعلي با مربيان قبلي تيم ملي آلمان تفاوت دارد؟
-رئيس تيم كشف استعداد تيم ما، اورس زيگنتالر، بازي هاي زيادي را در ليگ قهرمانان ديده و بازي هايي را هم در ليگ تماشا خواهد كرد تا شخصيت تك تك بازيكنان را تجزيه و تحليل كرده و در مورد ريزه كاري ها و جزئيات شخصيت هريك از آنها تجربه كسب كند.
*و در اين ميان چه چيز واقعا مورد علاقه شماست؟
- ارتباط كشور با شخصيت بازيكنان؛ اينكه چگونه آنها از فرهنگ كشور خود تاثير گرفته اند و چگونه استرس و فشار را تحمل مي كنند.
*پس از گذشت حدود ۹،۸ هفته از قرعه كشي جام جهاني، چگونه سه حريف خود كاستاريكا، لهستان و اكوادور را ارزيابي مي كنيد؟
-بايد توجه بيشتري به آنها و فعاليت هايشان داشته باشيم، ولي سعي هم نداريم كه حريفان را بزرگ جلوه دهيم.
*براي شروع، در مونيخ به مصاف كاستاريكا مي رويد. به طور كلي يك شروع خوب چه اندازه اهميت دارد؟
-گذشته به همه ياد داده كه موفقيت در ديدار اول باعث پيشرفت مثبت تيم در طول تورنمنت مي شود و اين خودباوري بازيكنان و حمايت هواداران را مي طلبد. مثل آنچه در جام جهاني ۱۹۹۰ در ايتاليا داشتيم. آن زمان ۴بر ۱ بر يوگسلاوي غلبه كرديم و در نهايت هم قهرمان جهان شديم، اگرچه نمي توان گفت كه همه بازيكنان واقعاً خوب بوده اند.
*آيا دعوت از ملي پوشان در آخر ژانويه در دوسلدورف براي بيان ميزان شانس حضور هريك از آنها در جام جهاني بود؟
- در واقع ما ۲۸ بازيكن را براي آخرين آزمون فراخوانديم. از اين ۲۸نفر، ۲۳نفر به جام جهاني مي روند. البته طبيعي است كه تا لحظات آخر هم هر چيز غير منتظره اي ممكن است پيش بيايد. ما كنجكاويم كه ببينيم در دور برگشت رقابت هاي ليگ چه كسي خود را نشان مي دهد، درهاي تيم ملي تا اواسط ماه مه باز است، به طور مثال براي مهاجمي كه بتواند ۱۰ يا ۱۵ گل به ثمر برساند.
*الان چند بازيكن جام جهاني در ذهن شما ثابت و مشخص شده اند؟
- ما در بدو امر به هر ۲۸ بازيكن فكر كرده ايم. اين بدان معناست كه تنها در آخر كار است كه مجبوريم به پنج تا از اين جوانان بگوييم كه نمي توانند به جام جهاني بروند. اما قصد نداريم يك فشار زماني ايجاد كنيم . ما دوست داريم ببينيم در مرحله برگشت ليگ، بازيكنان چه شرايط جسمي خواهند داشت.
*شما در پيام كريسمس خود به بازيكنان اطلاع داديد كه با بي نظمي به شدت برخورد كرده و شخص نامنظم را مجازات مي كنيد؟
- تا جام جهاني چند ماه بيشتر نمانده است و بازيكنان مي دانند كه از آنها چه انتظاري مي رود. ما نمي توانيم به آنها اجازه شلختگي و بي نظمي بدهيم.
*پس از قرعه كشي جام جهاني گفتيد كه خيلي مشكل است بازيكن ديگري به ۲۸نفر قبلي اضافه شود. سباستين  كل تاكنون زيرنظر شما بازي نكرده است. مي تواند هنوز هم به حضور در تيم اميدوار باشد؟
-بله، سباستين هميشه در برنامه هاي ما نقش دارد، بازي هاي زيباي او در دورتموند دور از چشم ما نيست.
*آيا آسيب ديدگي جديد كريستف متزلدر در تمرينات باعث نگراني تان شده است؟
-نه، با او تلفني صحبت كرديم، وضعيتش آنطور كه فكر مي كرديم بد نيست.
*فكر مي كنيد تا جام جهاني بتواند به فرم مطلوب و ايده آل دست پيدا كند؟
-بله. ما اميد زيادي به متزلدر داريم. او توانايي رهبري خط دفاعي و يك تيم را داراست.
*در طول دوران مربيگري شما، لمان در ۱۰بازي ملي و اوليوركان در ۱۱بازي حضور داشته است. اين بدان معناست كه در ايتاليا لمان درون دروازه مي ايستد؟
-معنايش اين نيست. ما هرگز به اين فكر نمي كنيم كه هركدام در بازي هاي زيادي حضور پيدا كنند، بلكه هركس بايد بازي خود را بكند.
*تعيين دروازه بان ديدار مقابل ايتاليا چقدر مي تواند آشكار كننده نام دروازه بان جام جهاني باشد؟
-اصلا چيزي را معلوم نمي كند.
*گرهارد ماير فورفلدر، رئيس فدراسيون فوتبال چندي پيش به طور علني گفت كه آيا قابل تصور است كه در ديدار افتتاحيه جام جهاني در مونيخ، اوليوركان درون دروازه تيم ملي نباشد؟
-براي ما فقط توانايي بازيكن اهميت دارد.
*در پاريس آرايش تيم شما شامل دو شبكه زنجيره اي بود. اين سيستم بهتر از حالت لوزي جلوي چهار مدافع است؟
-لوزي يك عامل و سيستم بسيار مهم است كه اكثر بازيكنان ، آن را در باشگاه خود تمرين مي كنند، سيستم ۳-۳-۴ هم همين قدر اهميت دارد.
*سيستم كلاسيك ۲-۴-۴ چه موقع موثر است؟
- وقتي حريفي مثل فرانسه ترجيح مي دهد كه از مركز خط مياني عمل  كند. مهم اين است كه خط دفاعي در اين سيستم، مثل حالت لوزي در زمين پراكنده مي شود. براي ما عمده اين بود كه هنگام تصرف توپ تند و سريع به جلو حركت كنيم. تمام استراتژي  تيم براساس حمله شكل گرفته، همينطور هنگام تصاحب توپ توسط حريف مي خواهيم باز هم به سمت جلو حركت كنيم.
*در پايان سال ۲۰۰۵ گفتيد كه مجبور بوديد تركيب درستي ميان حالت دفاعي و هجومي تيم پيدا كنيد، اين عمل چگونه به طور صحيح قابل انجام است؟
- ما در شروع كارمان روي اين مسأله كار و تمرين كرديم كه هر بازيكن پس از لو رفتن توپ فوراً به عقب برگردد. سبك بازي اف. ث. چلسي نمونه بارز اين نوع تاكتيك است.
*اما دفاع چلسي بسيار عمقي است.
- درست است، ولي هر مهاجم هنگام از دست دادن توپ سريعا به سمت پشت توپ مي رود، فرقي نمي كند كه كجا باشد، اينطوري كل ساختار تيم فشرده و متراكم مي شود. از اين طريق نظام تيم حريف خيلي زود از هم پاشيده شده و مي توان فشار بيشتري به آنها وارد كرد.
*شما همچنين در ماه دسامبر اظهار داشتيد كه «بايد كار خيلي زيادي انجام داد» . اين كار، بخصوص در چه زمينه اي بايد باشد؟
- ما كار زيادي بايد در زمينه آماده سازي بدني انجام دهيم، به همين خاطر يك تست بدنسازي ديگر قبل از ديدار مقابل آمريكا در ۲۲مارس ضروري است و انجام خواهد گرفت و اگر بازيكنان آمادگي مطلوبي نداشته باشند، از آنها كار بيشتري مي كشيم. از ابتدا گفته ايم كه ما قهرماني مي خواهيم، اينطوري فكر آنها با اين موضوع همواره درگير است و البته از آنها توقعي بيش از اين هم نداريم. در اين صورت اگر در يك مسابقه يك بر صفر عقب بيفتيم، قلبشان نمي ريزد. در جام كنفدراسيون ها تقريبا بازيكنان ما مزه مسابقاتي شبيه به جام جهاني را چشيدند، به علاوه ديدند كه تيم چه كم و كسري دارد.
* قبل از هرچيز چه كمبودي داريد؟
- تاكتيك و روش بازي فشرده در زمين مسابقه.
*جام كنفدراسيون ها تا چه اندازه بيانگر شرايط جام جهاني بود؟ آيا آرژانتين بيشتر از حد توان، خود را نشان نداد؟ يا اين گفته غلط نيست كه شما بهتر از اينها مي توانيد ظاهر شويد؟
- اين گفته كاملا درست است. آرژانتيني ها هميشه وقتي در تنگنا قرار مي گيرند مي توانند بسيار بهتر بازي كنند. روي اين هم بايد كار كنيم كه وقتي تيم يك بر صفر عقب مي افتد، بازيكنان بتوانند پست خود را به سمت جلو ترك كنند و حالت تهاجمي پيدا كنند. اين حالت را برزيلي ها هم به طور كامل دارند. همه چيز با خواستن و جاه طلبي و بلندپروازي سرو كار دارد. كارلوس پريرا، مربي برزيل به من مي گفت كه تمام وظيفه اش را اين مي داند كه در بازيكنان جوان انگيزه ايجاد كند.
*حالا اگر همه تيم ها همين كار را بكنند و شانس خود را افزايش دهند، آن وقت برزيلي ها نمي توانند به موفقيت اطمينان داشته باشد؟
- برزيلي ها گرسنه خواهند بود، آنها مي توانند تاريخ فوتبال را بنويسند.
*چگونه مي توان آنها را متوقف كرد؟
- اميدوارم با قدرت رواني و روح مبارزه طلبي بتوان اين كار را كرد.
*شما در سال ۱۹۹۰ به همراه تيم ملي آلمان قهرمان جهان شديد، علتش اين بود كه بازيكنان خوب بودند و روحيه عالي تيمي حاكم بود؟
-مسلماً روحيه تيمي در آن زمان زياد و موثر بود، اما نه به اندازه آنچه كه در قهرماني در جام ملت هاي ۱۹۹۶ اروپا در انگليس وجود داشت. آن موقع همه كارها را همين روحيه تيمي انجام داد.
*در يك راي گيري داغ توسط يوفا با شركت ۵/۱ميليون راي دهنده، هيچ بازيكن آلماني براي تيم منتخب سال ۲۰۰۵ برگزيده نشد. اين موضوع چه چيز را در رابطه با كيفيت بازيكنان آلماني نشان مي دهد؟
-اين نشان مي دهد كه ما بايد درصدد جبران كمبودها باشيم. ميشائيل بالاك، اوليور كان و ينس لمان در سطح اول دنيا هستند. اما براي اينكه ديگران هم فاصله خود را كم كرده و به بقيه نزديكتر شوند، به زمان نياز است.
*به نظر مي رسد كه اف. ث . بايرن قهرمان بوندس ليگا شود. قهرمان جام باشگاه هاي اروپا چه تيمي خواهد شد؟
- در هر دو جام بايرن مونيخ مي تواند قهرمان شود.
*كدام مهمتر است: عامل روحي و رواني كه تيم هاي آلماني تا جاي ممكن در جام هاي اروپايي بالاتر بروند؟ يا حذف زود هنگام تيم ها و امكان استراحت طولاني تر بازيكنان ملي پوش آنها؟
-بودن و حضور بازيكنان در مدت طولاني تر در صحنه هاي بين المللي، مزاياي رواني به همراه دارد. هميشه در مغز همه فرو كرده اند كه بازيكنان در پايان فصل خسته هستند و اين ذهنيت همه شده است ،در حالي كه بازيكن بايد هميشه روي فرم و سرزنده باشد. من ترجيح مي دهم كه نمايندگان آلمان، هم در ليگ قهرمانان اروپا و هم در جام يوفا قهرمان شوند.
* آيا امكان دارد كه تيم ملي آلمان پس از جام جهاني مربي اش را ديگر در اختيار نداشته باشد؟
-بله، مشكلي هم به وجود نمي آيد. ما تازه پس از جام جهاني دور هم جمع مي شويم و در مورد همكاري هاي آينده صحبت مي كنيم. در حال حاضر قرار نيست چيزي تغيير كند.

پيدايش جام جهاني
جام جهاني ۱۹۶۶ انگلستان
001626.jpg
علي راد- بالاخره در سال ۱۹۶۶ نوبت به انگلستان رسيد تا ميزبان جام جهاني باشد. فدراسيون فوتبال انگلستان كه برگزاري رقابت ها را نيز برعهده داشت به نحو شايسته اي اين كار را انجام داد و ورزشگاه هاي خوبي را براي برگزاري جام جهاني در نظر گرفت كه بهترين هاي تاريخ جام جهاني تا آن دوره بودند.
مجموع كل تماشاگران اين دوره بيش از تمام دوره هاي قبل بود، اما تيم هاي حاضر در اين دوره بازي هاي مهيجي از خود به نمايش نگذاشتند. انگلستان از معدود تيم هاي نه چندان خوب اين جام بود و آلمان نيز با ظهور پديده اي جوان به نام فرانتس بكن باوئر بازي هاي خوبي ارائه كرد. در فاصله چند ماه باقي مانده به جام جهاني حوادث جالبي رخ داد. جام ژول ريمه در ماه مارس در حين به نمايش در آمدنش در انگلستان، ربوده شد و فيفا مجبور بود بدون جام، رقابتها را آغاز كند، اما سرانجام سگي به نام پيكلز آن را در حالي كه در يك روزنامه پيچيده شده بود، درست يك هفته پس از سرقت در منطقه اي در جنوب لندن، پيدا كرد. بالاخره رقابت هاي جام جهاني ۱۹۶۶ آغاز شد و در ديدار افتتاحيه تيم ميزبان در يك بازي نه چندان جالب با اروگوئه به نتيجه تساوي بدون گل رسيد. انگلستان بدون گل خورده از گروه خود صعود كرد. پرتغال تيم نوظهور دنياي فوتبال در اين دوره بود، آنها هر سه بازي خود را در دور مقدماتي با پيروزي پشت سر گذاشتند و حتي برزيل قهرمان دو دوره قبل را از گردونه رقابت ها حذف كردند و پله درست مثل جام گذشته از بازي در مراحل بالاتر محروم ماند. ديگر شگفتي جام، تيم كره شمالي بود. پيروزي آنها بر ايتاليا يكي از عجيب ترين نتايج تاريخ اين رقابت ها به شمار مي رود. اين شكست،ايتاليا را مستقيماً  به خانه بازگرداند. انگلستان به مربيگري سر الف رمزي موفق به شكست آرژانتين شد، همچنين وي با كلمه اي زشت به آنها توهين كرد و به بازيكنان انگلستان اجازه نداد تا لباس خود را با بازيكنان آرژانتين عوض كنند. تيم كره شمالي كه شگفتي ساز جام لقب گرفته بود در حالي كه سه بر صفر از پرتغال پيش بود و خود را در مرحله نيمه نهايي مي ديد، با نتيجه پنج بر سه مغلوب اين تيم شد كه چهار گل از مجموع گل هاي پرتغال را اوزه بيو بهترين گلزن جام به ثمر رساند.
در مرحله نيمه نهايي آلمانها دو بر يك شوروي را مغلوب كردند. فرانتس بكن باوئر جوان،گل دوم و پيروزي بخش را به صورت تماشايي وارد دروازه لئوياشين افسانه اي كرد.
بابي چارلتون نيز در نيمه نهايي پرتغال و اوزه بيو را متوقف كرد و با به ثمر رساندن دو گل، انگلستان را راهي ديدار فينال كرد. در بازي رده بندي،اوزه بيو نهمين گل خود را در حالي به ثمر رساند كه پرتغال دو بر يك شوروي را شكست داد و به مدال برنز رسيد. بازي فينال بين انگلستان و آلمان سرشار از لحظات دراماتيك بود. دو تيم در پايان وقت معمول دو بر دو مساوي شدند اما انگلستان در وقت اضافه با گلي كه بعدها مردود اعلام شد سه بر دو پيش افتاد و تيم آلمان كه شيرازه اش از هم پاشيده بود با پذيرش چهارمين گل شكست خورد و نايب قهرمان شد. جف هرست در اين بازي هت تريك كرد و تاكنون نيز تنها بازيكني است كه در ديدار فينال جام جهاني سه گل به ثمر رساند. اين ديدار در ورزشگاه مشهور ويمبلي برگزار شد كه كه امروزه در دست بازسازي است و ديگر جز خاطره چيزي از آن باقي نمانده است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |