پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۳۵
گرايش به اسپرت كردن خودرو به دليل نبود تنوع در توليدات داخلي
هزينه ميليوني براي متفاوت شدن
002256.jpg
علي اناري
حدود يك قرن از زماني كه اولين اتومبيل وارد ايران شد، مي گذرد. اكنون بالغ بر 5 ميليون دستگاه خودرو در كشور وجود دارد. از اين تعداد، نزديك به 3 ميليون دستگاه خودرو در تهران تردد مي كنند. با همه گيرشدن استفاده از اين وسيله نقليه موتوري، انواع و اقسام شغل هاي مرتبط با آن نيز پديد آمد؛ مكانيكي، باتري سازي، پنچرگيري، جلوبندي سازي و بسياري خدمات ديگر كه هر كدام به واسطه ارتباط داشتن با سلامت خودرو به بازار عرضه شدند. در حال حاضر هر كدام از اين مشاغل به صنفي مهم در اين عرصه تبديل شده اند. يكي از خدمات و مشاغلي كه به واسطه استقبال مردم از خودرو پديد آمد، لوكس فروشي لوازم اتومبيل و يا به قول معروف صنف اسپرت فروشان بودند كه كار خود را تقريباً همزمان با آغاز مونتاژ خودروي پيكان در ايران شروع كردند. آنان با پيشرفت صنعت خودروسازي در ايران، خدمات شان را گسترش داده و به نقطه اي رساندند كه اكنون به يكي از پرطرفدارترين و در عين حال پرهزينه ترين خدمات مربوط به خودرو بدل شده اند.
لوكس فروش ها در خيابان يك طرفه
خيابان اميركبير در تهران كه از شلوغ ترين و پرترافيك ترين خيابان هاي پايتخت به شمار مي رود، ميزباني لوكس فروش ها و اسپرت كارها را برعهده گرفته است.
در دو طرف اين خيابان يك طرفه، مغازه هاي لوازم اسپرت اتومبيل در كنار يكديگر رديف شده اند و هر كدام در موردي خاص به ارائه خدمات مورد نظر مي پردازند؛ خدماتي مانند ارتقاء كيفي لوازم فني و غيرفني.
كمك فنر، رينگ  و لاستيك، فلاپ بندي، سقف متحرك، سيستم چراغ خودرو، صندلي و روكش، فرمان، سردنده، ترمز دستي، اگزوز، گارد و... از جمله كارهايي است كه در صورت تمايل دارندگان خودرو روي آن اعمال مي شود كه البته هر كدام نياز به متخصص و هزينه هاي مربوط به خودش دارد.
رينگ و لاسيتك اسپرت در صدر
يكي از مواردي كه در زمينه شيك كردن ظاهر خودرو بسيار مورد توجه قشر جوان قرار گرفته است، تعويض رينگ و لاستيك فابريك خودرو با رينگ و لاستيك هاي اسپرت است. رينگ هاي اسپرت داراي زيبايي بصري خاصي هستند و به سبب داشتن پهناي بيشتر نسبت به رينگ هاي معمولي، استفاده از لاستيك هاي پهن راديال را نيز اجتناب ناپذير مي كنند.
نكويي يكي از فعالان اين عرصه در بازار مي گويد: رينگ و لاستيك اسپرت، علاوه بر زيبايي ظاهري از لحاظ فني نيز نقش مهمي دارد. از نظر افزايش سطح تماس بين چرخ و زمين نيز در اين گونه لاستيك ها، احتمال چپ شدن خودرو در پيچ هاي خطرناك كمتر مي شود .
تقسيم بندي رينگ ها براساس سايزبندي و جنس آنهاست.
بيشتر اين رينگ ها ساخت كشورهاي چين، تايوان و ايتاليا هستند و تفاوت قيمتي بين 200 تا 940 هزار تومان دارند. رينگ هاي چيني و تايواني، بيشتر براي ماشين هاي سبك مورد استفاده قرار مي گيرند و رينگ هاي ايتاليايي اغلب در اتومبيل هاي شاسي بلند به كار گرفته مي شوند. قيمت لاستيك هاي راديال مورد استفاده نيز بين 140 تا 450هزار تومان در هر جفت است.
مي توان گفت به طور ميانگين، چهار عدد رينگ و لاستيك حدود 480 هزار تا دو ميليون تومان براي اسپرت بازها هزينه در بردارد.
يكي ديگر از مشاغلي كه به واسطه استفاده مردم از رينگ و لاستيك اسپرت رونق گرفته است مربوط به كساني مي شود كه گلگير خودروها را براي استفاده بي دردسر از لاستيك هاي راديال حجيم مي كنند يا به قول خودشان باد مي دهند. اين افراد كه كارشان بسيار شبيه صافكارها است با گرم كردم گلگير و وارد آوردن ضرباتي به آن، حجمش را زياده كرده و به عبارتي دور فرمان را افزايش مي دهند. دستمزد اين افراد كه به نوعي از زيرمجموعه هاي حرفه اسپرت سازي خودرو محسوب مي شوند بسته به ميزان كيفيت كار و تجربه استادكار، بين مبلغ 50 تا 200هزار تومان متغير است.
تزئينات داخلي و خارجي
بعد از رينگ و لاستيك اسپرت، نوبت به تزئينات داخل و خارج خودرو مي رسد. يكي از پرطرفدارترين قسمت هاي اين نوع تزئينات، تعويض چراغ هاي جلو و چراغ خطرهاي عقب خودرو است. بيشتر چراغ هاي تزئيني موجود در بازار چيني و تايواني هستند. هزينه اي كه بايد براي تعويض اين نوع چراغ ها در نظر گرفت بين 250 تا 470 هزار تومان است. اين تفاوت قيمت به دو عامل وابسته است؛ اول نوع خودروي مورد نظر و دوم كيفيت و فرم جنس مصرفي. در مورد نوع خودرو، قابل توجه اينكه پايين ترين هزينه خدمات متعلق به خودروي پرايد و بالاترين هزينه نيز مربوط به پژو پارس است.
بعد از چراغ هاي لوكس كه جزو پرطرفدارترين اجناس تزئيني خودرو در بين جوان ها است، مي رسيم به موارد ديگري كه كم و بيش مورد اقبال مشتريان هستند؛ از جمله آنها روكش  صندلي است كه بيشتر كره اي و چيني بوده و قيمتي بين 16 تا 400 هزار تومان دارد. دزدگير خودرو نيز از ديگر مواردي است كه به دليل افزايش ايمني، مورد توجه قرار دارد و در لوكس فروشي ها عرضه مي شود. اين دزدگيرها كه اكثراً تايواني و كره اي هستند بين 60 تا 350 هزار تومان قيمت دارند. هزينه نصب نيز به طور جداگانه از مالك خودرو دريافت مي شود. از ديگر تزئينات مورد توجه جوان ها، تعويض غربيلك فرمان و همچنين تعويض صندلي هاي داخل خودرو است كه در مورد فرمان هزينه اي بين 30 تا 300 هزار تومان و براي تعويض صندلي ها مبلغي بين 200 هزار تا يك ميليون تومان را بايد در نظر گرفت.
تعويض سيستم صوتي خودرو و ارتقاي آن يكي ديگر از علايق خودروسواران را تشكيل مي دهد. اين سيستم ها كه از پخش صوت، باندها، آمپلي فاير و... تشكيل شده اند در بين ساير موارد، صرف هزينه بالاتري را به خود اختصاص مي دهند. حد پايين و بالاي قيمت در مورد اين اجناس براي پخش صوت بين 40 تا 400 هزار تومان، براي باندها بين 20 تا 200 هزار تومان، آمپلي فاير بين 50 هزار تا يك ميليون تومان، ساب بين 40 هزار تا يك ميليون تومان و براي مانيتور بين 40 تا 400 هزار تومان است.
تزئين يا تغيير
گاهي اوقات اعمالي كه روي خودرو براي اسپرت كردن آن انجام مي  شود به نوعي باعث تغيير وضعيت خودرو و فرم استانداردي كه كمپاني توليدكننده براي آن در نظر گرفته است، مي شود. در اين زمينه مي توان به كم كردن ارتفاع اتومبيل، برقي كردن سقف و همچنين دستكاري موتور خودرو اشاره كرد. حق گو يكي از كساني است كه در زمينه ايجاد تغييرات فني در خودروها سررشته دارد. وي در اين باره مي گويد: كاهش ارتفاع با كم كردن يك يا دو فنر حاصل مي شود و بعداً فقط راننده در رد كردن دست اندازها و چاله ها بايد دقت كند تا شاسي با مانع برخود نكند يا احياناً بر زمين نسايد .
وي در مورد برقي كردن سقف خودرو نيز اظهار داشت: سقف متحرك يا (سان روف) به سيستم تهويه كمك مي كند و استفاده از كولر را در خودرو كاهش مي دهد. اين موضوع باعث كاهش استهلاك كولر شده و به موتور كمك مي كند .هزينه برقي كردن سقف خودرو شامل قيمت جنس مصرفي و دستمزد نصب است. قيمت سقف متحرك بين 250 تا 450 هزار تومان و دستمزد اجراي آن بين 40 تا 100 هزار تومان متغير است. اين سقف ها ساخت كشورهاي آلمان و ايتاليا بوده و چندي است مدل چيني آن نيز به اسم كشور ايتاليا وارد بازار شده است.از ديگر كارهايي كه براي اسپرت كردن خودروها انجام مي شود مي توان به تقويت موتور آنها اشاره كرد. در اين حالت با دستكاري سيلندر و پيستون ها و اضافه كردن سوپاپ، قدرت موتور و شتاب اتومبيل را افزايش مي دهند. اينكه تغييرات اعمال شده چه مقدار هزينه روي دست صاحب خودرو مي گذارد بسته به محل ارائه خدمت، سابقه استاد كار و لوازم مورد مصرف متغير است و مبلغي بين 300 هزار تا يك ميليون تومان را در بر مي گيرد.
تغييرات قانوني يا غيرقانوني
براساس فصل پنجم آيين نامه راهنمايي و رانندگي در بحث مربوط به تجهيزات هيچ كس حق ندارد وسيله اي كه تجهيزات لازم را ندارد يا اضافه بر تجهيزات معين آن وسايلي اضافي را به كارگرفته، به حركت درآورد .
براساس قانون فوق، استفاده از وسايلي بيش از تجهيزات تعيين شده براي خودرو ممنوع است اما اين قانون آنچنان كه بايد دقيق اجرا نمي شود و مأموران راهنمايي و رانندگي تنها تجهيزاتي را كه به نوعي مزاحم و مخل نظم ترافيك و البته اجتماع باشند را مورد پيگيري قرار مي دهند. به طور مثال در قانون آمده است كه بوق اتومبيل مي بايد تا شعاع 70 متري را پوشش دهد اما هم اكنون بوق هايي با قيمتي بين 80 تا 150 هزار تومان در بازار وجود دارد كه تا يك كيلومتر آن طرف تر نيز صدايش شنيده مي شود. در گذشته تنها تغييري كه امكان داشت سبب اخطار و حتي جريمه شدن از سوي مأموران راهنمايي و رانندگي شود، دودي بودن شيشه خودروها بود اما اكنون دامنه مقابله با تخلفات گسترده تر شده است. به طور مثال هم اكنون در بازار، سيستم اگزوزهاي بك فاير با قيمت 140 هزار تومان به فروش مي رسد. در اين سيستم از دهانه اگزوز آتشي به طول يك تا دو متر خارج مي شود و به راحتي مي تواند خودرويي را كه در فاصله نيم متري پشت خودرو قرار دارد به آتش بكشد. همچنين استفاده از سيستم هاي زنون در چراغ خودرو كه نوري همانند پروژكتورهاي قوي ساطع مي كند و ديد راننده هاي مقابل را در هنگام شب عملا كور مي كند.سؤال اينجاست كه آيا جلوگيري از عرضه اين وسايل و تجهيزات آسان تر نيست؟ يكي از فروشندگان تجهيزات جانبي اتومبيل كه نخواست نامش فاش شود، مي گويد: همه تجهيزاتي كه در لوكس فروشي ها عرضه مي شود براي استفاده در خيابان هاي شهر نيست. بسياري از اين تجهيزات براي استفاده در مسابقات رالي و جاده هاي خارج شهر است و اگر عده اي برخلاف عرف از اين وسايل و تجهيزات هنگام تردد در داخل شهر استفاده مي كنند گناهي متوجه فروشندگان نيست .
تفاوت قيمت فاحش
با گذري به خيابان اميركبير به عنوان بورس تجهيزات لوكس و اسپرت خودرو و مقايسه قيمت كالاهاي عرضه شده با قيمت همان كالا در مغازه هاي سطح شهر متوجه تفاوت قيمتي در حدود 20 تا 30 و حتي در مواردي 50 درصد مي شويم.
البرزي كه از فعالان عرصه لوازم جانبي خودرو در خيابان اميركبير است در اين باره مي گويد: متأسفانه اين تفاوت قيمت وجود دارد و يكي از دلايل آن، محل نامناسب بورس اين تجهيزات در خيابان اميركبير است كه در محدوده طرح ترافيك قرار دارد. بعد از ساعت 18 كه طرح به اتمام مي رسد عملاً بازار نيز تعطيل شده است. دوم اينكه خيابان اميركبير يك طرفه است و عرض كمي دارد و به راحتي نمي توان در حاشيه آن به كار روي خودروها پرداخت .
به گفته البرزي يكي از دلايل كمتر بودن قيمت ها در بازار، ركود بازار و رقابتي است كه بين فروشندگان وجود دارد. به اين دليل گاهي آنها از سود 20 درصدي كه عرف بازار است، مي گذرند و اجناس خود را با پنج تا هفت درصد سود به فروش مي رسانند.
وي در اين زمينه مي افزايد: ما بيشتر اجناس مورد نيازمان را از دبي وارد مي كنيم و چون اين كار بي واسطه انجام مي شود، مي توانيم قيمت منصفانه اي را براي فروش كالاي مان در نظر بگيريم اما ركود بازار بدتر از سال هاي قبل است. در شغل ما اسفند ماه و سه ماه تابستان بايد بهترين زمان براي كار باشد اما حالا كه كمتر از يك ماه به عيد مانده مي بينيم هنوز اتفاق خاصي در بازار نيفتاده است .
برخلاف فروشندگان حاضر در خيابان اميركبير، همكاران آنها در سطح شهر آنچنان از وضعيت فروش ناراضي نيستند.
سوري يكي از اين فروشندگان است. وي در مورد تفاوت قيمت و گران فروشي لوازم اسپرت مغازه هاي سطح شهر مي گويد: ما آنقدرها هم اجناس خود را گران تر از بازار عرضه نمي كنيم. ناگفته نماند كه مكان عرضه كالا هم در نرخ فروش اين لوازم و وسائل تأثير مي گذارد. شايد براي برخي، زياد مطلوب نباشد كه براي خريد به مناطق جنوبي شهر كه پرازدحام است مراجعه كنند و در كوچه پس كوچه هاي تنگ آنجا اقدام به اسپرت كردن ماشين خود كنند .
ميلاد يكي ديگر از اسپرت كارهاي سطح شهر عقيده دارد: براي كسي كه پول يك خودرو پرايد را خرج اسپرت كردن ماشين خود كرده است ديگر يك ميليون بالا و پايين كه فرقي ندارد. من يك مشتري دارم كه 600 هزار تومان صرف خريد چراغ هاي خودرواش كرده است. فكر مي كنيد براي اين شخص مهم است كه قيمت هاي ما با بازار چقدر تفاوت دارد؟
ظاهراً در مغازه هاي لوكس فروشي و تجهيزات اسپرت سطح شهر قيمت ها سير طبيعي و منطقي ندارند. شايد اين موضوع بيشتر به بي تفاوتي يا بي خبري مشتريان آنها مربوط باشد. توصيه ما به شما اين است در بازاري كه تفاوت قيمت هاي آن بسيار فاحش است قبل از اسپرت كردن خودرو خود با حوصله تحقيق كنيد.
در كشور ما به دليل نبود تنوع لازم در توليد خودرو به ويژه در قسمت طراحي و وجود چند خودروي مشخص به عنوان خودروهاي غالب در بازار، اسپرت كردن خودرو به مثابه راه گريزي براي متفاوت نشان دادن سيماي خودرو نسبت به مدل هاي مشابه است. اين راه حل در كشوري كه يك خودرو را به مدت 40 سال بدون كوچك ترين تغييري در ظاهر آن توليد كرده است تا حدودي منطقي به نظر مي رسد. براساس آمار، طي سال جاري حدود 33 درصد خودروهاي كشور را پرايد تشكيل داده است. تكليف پيكان هم كه روشن است. با اين حساب به نظر مي رسد بازار لوكس فروش ها و اسپرت كارها هر چند پر افت و خيز باشد اما همچنان پررونق بماند.

از قافله بازار توليد قطعات اسپرت جا مانده ايم
شتاب انفجاري اسپرت خودرو در ايران
رويا ملكي- Tuning up ويروسي ترين تغيير، براي دومين صنعت مهم جهان است.
اين روزها از جوامع فراصنعتي گرفته تا توسعه يافته و در حال توسعه برآنند تا بر حسب نيازهاي جامعه در ممانعت خودرو تغييراتي ايجاد كنند.
مهمترين صنعت دنيا بعد از صنعت برق، همه ساله دستخوش شتاب و سرعت شده و تكنولوژي، تنوع و مدل خودروها را متحول مي كند.
Tuning up همان اسپرت كردن خودروها بر حسب نيازها و اميال شخصي است. روشي كه مهمترين نشانه هاي آن شتاب و سرعت است و در جامعه جوان حرف اول خودروسواري را مي زند.
خيلي ساده شروع مي شود از دودي كردن شيشه ها و لچكي ها و بعد انداختن عينك  و كشيدن جوراب  زنانه بر روي چراغ ها و گذاشتن پروژكتور روي سقف يا زير ماشين.
رفتاري كه سال ها قبل در جنوبي ترين نقاط شهرهاي آمريكا، توسط سياه پوستان انجام مي شد. در بين سياه پوستان آمريكايي، نصب چراغ نئون زير خودروها به صورت مد رواج داشت به طوري كه با اطمينان يك خودرو با چراغ نئون، حتماً سرنشيناني سياه پوست داشت. مدلي كه در حال حاضر خودروهاي امروز ما به آن مزينند!
به هر حال Tuning up در ايران طي سه مرحله بر روي موتور، بدنه و داخلي انجام مي شود. تغييراتي كه با استاندارد خودروها فاصله دارد و در حال حاضر توسط افرادي غيرحرفه اي انجام مي شود.
هر خودروي سواري به طور متوسط 13 هزار قطعه دارد كه 1500 قطعه آن در ارتباط با هم حركت مي كنند و فاصله بسياري از اين قطعات فقط حدود 01/0 ميلي متر يا كمتر است. فاصله اي كه مي تواند با كوچكترين دستكاري در موتور باعث بروز مشكلات فني براي خودرو شود.
اين در حالي است كه Tuning موتور، با يك دستكاري كوچك اتفاق مي افتد و بعد دستكاري سيلندرها و دو دهنه كردن كاربراتور تا جايي كه قدرت موتور چند برابر شده و هنگام حركت دود و آتش  از اگزوز بيرون مي زند.
به طور معمول در موتور دمايي بيش از 700 درجه سانتي گراد به وجود مي آيد، تنها يك چهارم اين ميزان گرما به قدرت تبديل شده و سه چهارم آن توسط سيستم هاي خنك كننده و اگزوز در هوا پراكنده مي شود.
پس از تقويت موتور خودروها، تقريباً سه تا پنج برابر اين ميزان دما توليد شده و شدت سرعت خروج آن باعث احتراق و بيرون آمدن دود از اگزوز مي شود.
سيستم (Tuning) تيونينگ اگزوزها نيز بر اين مشكل مي افزايد. اين سيستم به طور اتوماتيك در زمان شتاب گيري خودرو، سيستم اگزوز را از مسير خارج كرده و شتاب خودرو را حدود 30 تا 40 درصد افزايش مي دهد.
تغيير و دستكاري موتور و تقويت آن گرچه به نظر مي رسد بيشتر براي Race و مسابقات رالي انجام شود ولي در حال حاضر خودروهاي درون شهري نيز به اين تغيير موتور روي آورده اند.
در تيونينگ نسبت هر اسب بخار مشخص است اما براي به دست آوردن شتاب و سرعت فقط HP لازم نيست. بلكه نسبت قدرت به وزن خودرو است كه اين قابليت را مشخص مي كند. خودروهاي سبك وزن در دنياي تيونينگ طرفداران فراواني دارند.
نوع ديگر، Tuning up بدنه است كه از چراغ ها، جلو پنجره اي، زه هاي در و برف پاك كن(Sunroof) گرفته تا ركاب و پادري چراغ عقب و شيشه ها و آيينه هاي بغل را شامل مي شود. جابه جايي رنگ چراغ هاي جلو و عقب و به هم ريختن ساختار استاندارد رنگ ها در رانندگي يكي از اين مشكلات است. چراغ هاي جلو و عقب و به هم ريختن ساختار استاندارد رنگ ها در رانندگي يكي از اين مشكلات است. چراغ هاي عقب سفيد مي شوند، چراغ هاي جلو خيابان را قرمزپوش مي كنند. تغيير دادن مدل چراغ ها، آفتامات كردن آنها(تقويت كننده نور چراغ ها) و گاهي تيره كردن آنها با رنگ پاشيدن و جوراب كشيدن و رفلكس كردن.
چراغ هايي غيراستاندارد كه گاهي حتي نور لازم براي رانندگي خارج از شهر را به راننده نمي دهند. آيينه هايي كوچك و به اصطلاح خرگوشي كه تنها چراغ ماشين عقب در آنها مشخص است.
اما مهمترين نماد اسپرت بيروني خودرو، رينگ و لاستيك است و خواباندن آن!
آنچه براي اسپرت بازها اولويت دارد، زيبايي است، نه ايمني. آنها رينگ هاي بزرگ تر، لاستيك هاي پهن تر و با ديواره كوتاه را انتخاب مي كنند. بي آن كه توجهي به امنيت، استاندارد و مشكلات فني خودرو داشته باشند.
برخي از آنها فكر مي كنند براي خارج نشدن از استاندارد خودرو نبايد سايز رينگ را تغيير دهند و فقط لاستيك را عوض مي كنند يا از رينگي با قطر مشابه استفاده مي كنند، گروهي بر اين باورند كه كوتاه كردن ارتفاع لاستيك، خودرو را غير استاندارد مي كند و پهن تر شدن لاستيك نيز چرخش فرمان را مشكل كرده و مصرف سوخت را بالا مي برد. به همين دليل آنها تنها رينگ خودرو را تغيير مي دهند.
به گفته كارشناسان خودرو؛ يكي از مهمترين شاخص ها در تعويض رينگ و لاستيك،  ثابت نگه داشته قطر مجموعه رينگ و لاستيك در ميزان استاندارد كارخانه است.
چرا كه با تغيير قطر كلي چرخ، در كيلومترشمار خطا به وجود مي آيد و در نحوه تعويض دنده ها خلل وارد مي شود به ويژه در خودروهاي دنده اتوماتيك. همچنين در خودروهاي مجهز به ABS در كار ECU مشكل فني رخ داده و مصرف سوخت افزايش مي يابد. اين در حالي است كه مي توان گفت تنها مزيت در هنگام بزرگ تر شدن چرخ، مقداري افزايش شتاب خودرو است. به اعتقاد كارشناسان، براي افزايش دادن پهناي رينگ بايد دقت كرد. براي داشتن استاندارد بهينه، فيت شدن دقيق لاستيك بر روي رينگ و داشتن هندلينگ بهتر بايد به ازاي افزايش هر پنج ميلي متر پهناي لاستيك رينگ را 5/0 اينچ افزايش داد. البته ميزان پهناي رينگ براي هر سايز لاستيك مي تواند تا حدود 5/1 اينچ كه مقدار زيادي محسوب مي شود نيز نوسان داشته باشد.
اما موضوع مهم ديگر در بحث Tuning لاستيك و رينگ، وزن است. از آنجايي كه وزن رينگ و لاستيك شامل سيستم فنر بندي خودرو نمي شود، هنگام مواجهه با دست اندازها و ديگر ناهمواري هاي خيابان ها و جاده ها، فشار زيادي به فنربندي خودرو وارد مي شود. هر چقدر رينگ و لاستيك سبك تر باشد، سواري راحت تر و شتاب آن بيشتر است. چنانچه رينگ و لاستيك جديد از رينگ و لاستيك استاندارد اصلي خودرو سنگين تر نباشد اين مشكل برطرف خواهد شد.
مشكلات فني و اقتصادي تيونينگ رينگ و لاستيك به همين جا ختم نمي شود. مسأله ديگر نحوه قرار گرفتن چرخ خودرو بر روي سيستم تعليق است يا به عبارتي، برخورد بيرون زدگي چرخ هاي پهن با لبه گلگير و برخورد چرخ با متعلقات داخل گلگير كه باعث پارگي لاستيك و نچرخيدن كامل فرمان مي شود. اما در مواردي با افزايش  تنها يك سايز Plus مشابه با رينگ اصلي نيز اين مشكل به وجود مي آيد كه علت آن رعايت نشدن Offset در رينگ است. Offset فاصله بين رينگ تا محلي از رينگ كه بر روي ديسك، پيچ مي شود است كه نقش اساسي در شتاب خودرو دارد.
به طور كلي افزايش بيش از حد پهناي لاستيك، با گير كردن تاير به گلگير، متعلقات داخلي چرخ و يا هر دو (بسته به ميزان Offset) باعث پارگي لاستيك مي شود. همچنين باعث افزايش مصرف سوخت و انتقال بيشتر ضربات دست اندازها به اتاق مي شود، استهلاك بيشتر شده و فرمان نيز سفت تر مي شود ولي كنترل بهتري را به راننده مي دهد و در پيچ ها راحت تر عمل مي كند. برعكس، لاستيك هاي باريك تر كنترل كمتري دارند و در پيچ ها ضعيف تر عمل مي كنند اما ضربات كمتري نيز به اتاق وارد كرده و از نظر ايمني داشتن اتاق، امن ترند.
از نظر ارتفاع لاستيك هاي ديواره كوتاه، كنترل بهتري دارند ولي براي اسپرت كردن لاستيك ها به همخواني اعداد مقياسي لاستيك انتخابي با (Symbol) برچسب داخل درب خودرو نياز است. دسته سوم، Tuning داخلي خودروهاست كه از سيستم هاي صوتي تا روكش خودرو، چرم دوز دور رل، زيرپايي، آيينه و جلوداشبورد را متحول مي كند.
شايد اسپرت كردن با تاريخ اختراع خودرو نزديكي داشته باشد. زمان هاي قبل تر جوانان فولكس قورباغه اي ها را هم اسپرت مي كردند و اين يعني نياز هميشگي بازار. موضوعي كه در توليدات خودروهاي داخلي ما به دست فراموشي سپرده شد و آن را به سادگي به دست كارگاه ها و مغازه هاي اسپرتينگ كنار خياباني انداخت. گروهي كه هيچ سررشته اي در استاندارد و ايمني خودرو ندارند و آنچه چشمشان بپسندد را مي خرند. اسپرت كردن خودروها گرچه در جوامع پيشرفته بر پايه زمان و همگام با تكنولوژي هاي روز از سوي كارخانه ها و توليدكنندگان در حركت است و متحول مي شود اما در ايران تاكنون تنها دو گروه خودروسازي گوشه چشمي به اين مهم انداخته اند. ايران خودرو تنها به اسپرت كردن خودرو پژو 206 مي پردازد و آن را با تيپ جوان پسندانه تر توليد مي كند. گروه بهمن نيز پاجرو و مزدا 323 را با اسپرت داخلي و خارجي و تقويت موتور تنها براي قشري خاص به بازار عرضه مي كنند.
شناسايي نياز بازار و اعمال سلايق گوناگون بر روي خودروهاي در حال توليد كه شايد به عنوان اولويت هاي دسته دهم توليدكنندگان ايراني قرار داشته  باشند امروزه در دنياي خودرو حرف اول را مي زند.
نبود اين روند در اين صنعت مادر و رشد قارچ گونه مغازه هايي كه با استفاده از كوچك ترين جاي پارك خياباني، به بستن لوازم جانبي بر روي خودروهاي مختلف اقدام مي كنند، مشكلات فني فراواني را براي خودروها به وجود آورده است. به حدي كه توليدكنندگان خودروهاي صفر، در دستورالعمل هاي خود تمام ماشين هاي اسپرت شده خارج از كارخانه  را خارج از گارانتي اعلام كرده اند. گروه بهمن با توليد خودروي كاملاً اسپرت همراه با گارانتي تا حدودي به كاهش اين معضل اهتمام ورزيده است.
معضلي كه نه تنها چهره خودروي توليدي را به خودروي تاكنون توليد نشده مبدل مي كرد بلكه در يكپارچگي مهندسي خودرو نيز اختلال به وجود مي آورد.
بحث ناشناخته اسپرت خودرو در كارخانه هاي توليدكننده آن در حالي متولد و مطرح مي شود كه دنيا در انديشه توليد خودروهاي هوشمند و خودگردان است.

جوابيه
جوابيه اي بر گزارش چراغ بازار فرش...
روابط عمومي وزارت بازرگاني با ارسال جوابيه اي براي گزارش نوشته شده در صفحه 13 شماره 3882 روزنامه همشهري با عنوان ژانويه آمد، چراغ بازار فرش ايران روشن نشد كه در تاريخ سوم دي ماه گذشته منتشر گرديد، آورده است:
۱ - مستند به منابع آمارهاي رسمي، جمهوري اسلامي ايران با صادرات فرش دستباف به ارزش سالانه حدود 500ميليون دلار، بالاترين سهم را در بين كشورهاي رقيب دارد. بنابراين اعلام اين مطلب كه بازار فرش دستباف از دست ايران خارج شده است در گزارش مذكور احتمالاً ناشي از كم اطلاعي فرد مورد نظر از تجارت جهاني فرش دستباف در سطح بين المللي است. بديهي است با افزايش توليد فرش دستباف و صادرات آن از سوي رقبا، بخشي از سهم بازار جهاني اين محصول به آنها تعلق مي گيرد. مع الوصف در حال حاضر كشور ايران با 39درصد، بيشترين سهم تجارت فرش را در ميان كشورهاي رقيب دارد.
۲ -كنترل رقبا با ساز و كارهاي تجاري، اهرمي است كه مركز ملي فرش ايران بر استفاده از آن تاكيد دارد و براساس برنامه هاي تدوين شده، با انجام تبليغات مؤثر در سطح ملي و به ويژه بين المللي، با تأكيد بر صادرات، براي حفظ سهم موجود از بازار، آنها را به اجرا خواهد گذاشت و براي افزايش سهم صادرات و دستيابي به جايگاه بالاتر، برنامه توسعه بازار فرش دستباف ايران را تدوين كرده است كه محور آن ارائه يارانه براي ورود به بازارهاي جديد است.
۳ - در مورد قوانين سخت و دست و پاگير گمركي اشاره شده در گزارش خبري روزنامه محترم همشهري نيز لازم به ذكر است كه صادر كنندگان براي صدور فرش دستباف، مشكل عمده اي در اين حوزه ندارند. ليكن در صورتي كه مواردي از قانون موجب تعلل و تأخير در امر صادرات است از سوي اظهارنظر كنندگان محترم اعلام شود تا اقدامات لازم در جهت اصلاح آنها به عمل آيد.
۴ - ضمن اعلام اين مطلب كه برخي از آمارهاي ارائه شده در گزارش خبري مورد اشاره مانند ميزان توليد فرش ايران فاقد مبنا و مستندات آماري است يادآور مي شويم نارسايي هايي از جمله عدم امكان سفارش پذيري و سنجش نيازهاي بازار براي انطباق توليدات با تقاضا در بازار جهاني فرش ايران، واقعيتي انكارناپذير است. ايجاد قابليت در بخش توليد متمركز، ارائه تسهيلات براي ايجاد مجتمع هاي قالي بافي، انجام تحقيقات بازاريابي به صورت ميداني براي نفوذ در بازارهاي جديد و حفظ بازارهاي موجود، راهكارهاي مدنظر و در حال اجراي مركز ملي فرش ايران است.
۵ -در خاتمه وزارت بازرگاني اميدوار است با دريافت ديدگاه، پيشنهاد و انتقادهاي سازنده كليه دست اندركاران فرش دستباف، بتواند با اعتلاي جايگاه فرش دستباف ايران، دين خود را به اين هنر و صنعت ملي ادا نمايد.
در پايان دو نكته را يادآور مي شويم:
۱ - شبكه خبر صدا و سيما، دوشنبه شب گذشته (هشتم اسفند ماه جاري) پس از گذشت بيش از يك ماه از زمان انتشار گزارش مورد اشاره در روزنامه همشهري اقدام به پخش گزارشي از وضعيت بازار فرش دستباف ايران كرد كه مي توان گفت اغلب موارد عنوان شده در گزارش روزنامه همشهري در گزارش شبكه خبر نيز مطرح شد.
۲ - در متن جوابيه اي كه در بالا آورده شد با وجود اشاره به آمارهاي ارائه شده فاقد مبنا در گزارش روزنامه همشهري، متأسفانه همچنان آمارهاي صحيح و مورد تأييد وزارت بازرگاني براي تنوير افكار عمومي آورده نشده است!

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
درمانگاه
عكاس خانه
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |