يكشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۷ - Mar 5, 2006
صفحه آخر
Front Page

حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
بهترين شرم و حيا آن است كه تو خود از نفس خويش حيا كني و قدمي به ناروا برنداري.
غررالحكم ص ۱۹۱
امروز با حافظ
در حق ما هر چه گويد جاي هيچ اكراه نيست
زاهد ظاهرپرست از حال ما آگاه نيست
در صراط مستقيم اي دل كسي گمراه نيست
در طريقت هر چه پيش سالك آيد خير اوست

تالارهاي تهران عرصه ۱۶ نمايش
006882.jpg
ايسنا: مجموعه تئاترشهر اين روزها ميزبان ۱۶  نمايش است كه اجراي آنها تا پايان سال ادامه خواهد داشت .
نمايش عادل ها نوشته آلبركامو به كارگرداني قطب الدين صادقي، ميهمان تالار اصلي است.نمايشي كه مدت زمان آن ۱۰۰ دقيقه است و ساعت  ۱۹ روي صحنه مي رود. در تالار چهارسو نيز نمايش ملكه جنيان به كارگرداني اميردژاكام اجرا مي شود. ساعت اجراي اين نمايش ۱۸ و مدت زمان آن ۶۰ دقيقه است.كابوس سرخ نوشته طليعه مرادي به كارگرداني مصطفي عبداللهي، نمايشي است كه اجراي آن از هفته گذشته در تالار قشقايي آغاز شده است. اين نمايش كه مدت زمان آن  ۶۰دقيقه است، راس ساعت ۳۰/۱۸ اجرا مي شود. اما تالار سايه اين روزها ميزبان همزمان دو نمايش است.
نمايش در سايه سار سوگ سكوت نوشته ميلاد اكبرنژاد به كارگرداني سپيده نظري پور ساعت  ۴۵/۱۷ ونمايش خداوند يحيي را در جليل مي خواند به كارگرداني سعيد شاپوري ساعت۳۰/۱۹ در اين تالار اجرا مي شود.
ديگر تالار دو اجرايي تئاترشهر، تالار كوچك است كه فعاليت خود را با دونمايش روزهايي كه به يادت گذشت و محال هم ممكن است ادامه مي دهد.
نمايش روزهايي كه به يادت گذشت نوشته و كار سعيد شاپوري است كه ساعت ۳۰/۱۷ و نمايش محال هم ممكن است به كارگرداني سيروس همتي راس ساعت ۳۰/۱۸ در اين تالار اجرا مي شود.
تالار نو همچنان پذيراي تماشاگران نمايش حقيقت دارد ترادر خواب بوسيده ام به كارگرداني مشترك عباس اقسامي و مهدي مكاري است كه ساعت ۱۹ روي صحنه مي رود. اين در حالي است كه كارگاه نمايش شاهد اجراي نمايش آب، مرا قصه كرد به كارگرداني عباس غفاري است. اين نمايش ساعت۴۵/۱۹ و به مدت ۶۰ دقيقه روي صحنه مي رود.
۷ نمايش مذهبي
تالارهاي نمايش در آخرين روزهاي سال ۸۴ و روزهاي باقي مانده از ماه صفر، همچنان ميزبان نمايش هاي مذهبي هستند.در همين حال علي رغم گذشت چندين روز از برگزاري دومين همايش آيين هاي عاشورايي، تالار وحدت همچنان خالي است اين تالار در طول برگزاري همايش، ميزبان نمايش «غزل كفر» به كارگرداني حسين مسافر آستانه بود. اما تالار سنگلج، اين روزها ميزبان نمايش ديگري از اين كارگردان است.
نمايش «خورشيد كاروان» كه نوشته مهدي متوسلي است و براي پانزدهمين سال متوالي روي صحنه مي رود. اين نمايش كه ساعت  ۱۹ اجرا مي شود تا
 ۲۶ اسفند ماه روي صحنه تالار سنگلج خواهد بود. اما خانه نمايش اداره تئاتر بعد از يك وقفه، ميزبان نمايش «آنكه گفت نه» است در اين حال در تالار مولوي همزمان سه نمايش به اجرا در مي آيد.
تالار اصلي مولوي، شاهد اجراي دو نمايش «تب تربت» به كارگرداني احمد ايراني خواه و «پرده خواني افلاك» به كارگرداني حسن سرچاهي است كه به ترتيب ساعت  ۳۰/۱۷ و  ۳۰/۱۹ اجرا مي شوند. در تالار كوچك مولوي نيز نمايش «اعتراف  ۴» ساعت  ۴۵/۱۶ روي صحنه مي رود. نمايش ديگري كه اين روزها اجراي آن ادامه دارد، «بازيگر تعزيه» نام دارد كه نمايش مذهبي براي كودكان و نوجوانان است و توسط ميثم يوسفي كارگرداني مي شود.
اين نمايش ساعت  ۱۷ روي صحنه مي رود و با فاصله اندكي از آن نمايش ديگري با عنوان «لحظه تصميم» به كارگرداني مجتبي مهدي در ساعت  ۳۰/۱۸ اجرا مي شود.

۱۷ و ۱۸ اسفند در سه تالار دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي شود
سومين همايش پژوهشهاي زبان و ادبيات فارسي
گروه ادب و هنر: سومين همايش پژوهشهاي زبان و ادبيات فارسي با محوريت، آسيب شناسي آثار و پژوهشهاي مرتبط با زبان فارسي روزهاي ۱۷ و ۱۸ اسفند در سه تالار دانشگاه تربيت مدرس برگزار خواهد شد.
به گزارش همشهري دكتر ابراهيم خدايار، دبير همايش، دكتر مصطفي گرجي، دبير اجرايي و دكتر حسن ذوالفقاري، روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شدند و ضمن اعلام اين خبر به تشريح برنامه هاي اين همايش پرداختند.دكتر ابراهيم خدايار ضمن اشاره به دو همايش قبلي درباره محور اين همايش گفت: در دو همايش قبلي هر فرد مي توانست با هر موضوع مرتبط با ادبيات فارسي مقاله ارائه كند، اما در اين كنگره ما به اين جمع بندي رسيديم كه محور كار را به آسيب شناسي پژوهشهاي ادبي در حوزه پايان نامه ها، كتابهاي آموزشي، نشريات و طرح هاي پژوهشي مرتبط با زبان و ادب فارسي اختصاص دهيم.
وي با اشاره به حضور چهره هاي نامي عرصه نقد و ادب فارسي چون، دكتر ضياء موحد، علي محمد حق شناس، حسين پاينده و نيز جمعي ديگر از چهره هاي آكادميك گفت: بخش مهمي از مباحث به آسيب شناسي تأثير رسانه ها بر زبان فارسي، مي پردازد و به خصوص به صدا و سيما و خبرگزاريها كه شتاب فراواني در تنظيم و ارسال خبر (به لحاظ ماهيت كاري) در آنها وجود دارد، خواهد پرداخت.
به گفته دبير سومين همايش پژوهش هاي زبان و ادب فارسي، برگزاري چند نشست تخصصي در زمينه نسخه شناسي، تصحيح متون و فهرست نويسي با معيارهاي علمي، با همكاري نشر ميراث مكتوب، از ديگر برنامه هاي اين همايش خواهد بود.
در ادامه دكتر مصطفي گرجي با اشاره به اين كه در انتخاب مقالات و چكيده مقالات محورهايي چون فاقد ابهام بودن، فاقد ايهام بودن، پريشان گويي كمتر، زايد نبودن، استدلال كافي داشتن مدنظر بوده است گفت: از ميان ۱۸۰ چكيده مقاله ارسالي، ۱۱۵ مقاله براي چاپ تاييد شدند.دبير اجرايي اين همايش با اشاره به وضعيت تأسف بار انتشار مقالات علمي زبان فارسي در نشريات و مجلات معتبر جهاني گفت: در حالي كه از انگليس ۶۴۰۶ مقاله، آلمان ۳۸۰۵ مقاله، عربستان ۶ و مصر ۱۵ مقاله در فاصله سالهاي ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۱ در مجلات معتبر خارجي منتشر شده است، از ايران تنها ۵ مقاله معتبر و در استانداردهاي علمي جهاني (ISI) چاپ شده است.

بهارستان
ايمان
مثل ايمان چون مثل درخت است و مثل توكل چون مثل بيخ درخت است... درختي كه حق  سبحانه و تعالي در قرآن ذكر مي كند... بيخ اين درخت توكل و تفويض است شاخ آن زهد است و آب آن اخلاص است و شكوفه آن رضاست و بار آن طاعت است و پوست آن صبر است و لذت آن شكر است و مغز آن صدق است.
انس التائبين - شيخ احمد جام

كوتاه از هفت هنر
سينماي ايران در زاگرب : در سومين جشنواره فيلم جمهوري اسلامي  ايران در زاگرب، كه با اهتمام رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي و مشاركت مركز فيلم زاگرب برگزار مي شود، فيلم هاي شمعي در باد، مادر و پندار، غروب شد بيا، شوكران، كاكلي و زمان از دست رفته از هفدهم اسفند در سينما توشكاناتس شهر زاگرب به نمايش در خواهد آمد.در اين هفته فيلم، كارگرداناني چون پوران درخشنده، انسيه شاه حسيني و فريال بهزاد با حضور در رسانه ها و مراكز آكادميك، فعاليت و نقش زنان ايراني را در عرصه سينما تشريح خواهند كرد.
تئاتر عروسكي: دومين همايش «تئاتر عروسكي دفاع مقدس استان اصفهان» در هنرسراي خورشيد اين شهر گشايش يافت.در طول شش روز برگزاري اين رويداد هنري پنج نمايش عروسكي هركدام در يك روز و در سه نوبت اجرا شده و در پايان جلسه نقد و بررسي هر نمايش برگزار مي شود.
تقدير از شهرآشوب : فيلم سينمايي «شهرآشوب» به كارگرداني «يدالله صمدي» و تهيه كنندگي محسن علي اكبري با حضور جمعي از هنرمندان و سينماگران كشور مورد تقدير قرار گرفت. در اين مراسم، لوح تقدير و تنديس موزه سينما، توسط عزت الله انتظامي و مهندس مهدي سليمي مديرعامل موزه سينما به محسن علي اكبري اهدا شد.
خانه فيلم ايران: همزمان با ولادت امام محمد باقر(ع)، نمايش فيلم سينمايي، «عروس مرده» ساخته «تيم برتون» در خانه فيلم ايران به نمايش درمي آيد.فيلم انيميشن سه بعدي عروسي مرده محصول سال ۲۰۰۵ آمريكا است كه به مدت ۷۵ دقيقه از شنبه ۱۳ تا جمعه ۱۹ اسفند در اين سالن به نمايش درمي آيد.
006879.jpg
جشنواره سنتي : برگزاري جشنواره نمايش هاي آييني _ سنتي براي سال ۸۵ مقدور نيست و اين جشنواره، سال ۸۶ برگزار خواهد شد.گويا قرار است جشنواره آييني- سنتي به شكل گسترده تري و با انتشار فراخوان برگزار شود و ديگر جنبه دعوت نخواهد داشت.
چهره پردازان پيشكسوت:دومين همايش نكوداشت پيشكسوتان هنر گريم در سينماي ايران، از ساعت ۱۸ روز دوشنبه پانزدهم اسفند در خانه سينما برگزار مي شود.در اين مراسم، ضمن تجليل و قدرداني از پيشكسوتان اين رشته، از شركت كنندگان در نمايشگاه گريم به روايت عكس در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر كه اولين نمايشگاه عكس گريم در سينماي ايران به شمار مي رود، تقدير خواهد شد.
فيلم منوچهر آتشي: فيلم زندگي «منوچهر آتشي» با نام «يادها، بوسه ها، خنجرها» به كارگرداني «روجا چمنكار» در مرحله تدوين است.چمنكار گفت: فيلم زندگي «منوچهر آتشي» را دو سال پيش با همكاري خود آتشي آغاز كردم. اين فيلم يك مستند صرف نيست، بلكه براي آن فيلمنامه اي نوشتم و سعي كردم خط داستاني داشته باشد.چمنكار در پايان اظهار داشت: تهيه كنندگي اين فيلم ۶۰ دقيقه اي به عهده خودم است.
داوران ايراني جيفوني: بنياد سينمايي فارابي در فراخواني از كودكان و نوجوانان ايراني علاقه مند براي داوري جشنواره بين المللي فيلم جيفوني خواست آثار خود را براي شركت در اين جشنواره به اين بنياد ارسال كنند. اين جشنواره همه ساله در جنوب ايتاليا برگزار مي شود.
زندگينامه اعتصامي: زندگينامه «پروين اعتصامي» شاعره ايراني به قلم مريم صباغ زاده ايراني به رشته تأليف درآمد.اين نويسنده معاصر، زندگينامه داستاني پروين اعتصامي را براي چاپ به نشر «به نشر» سپرده است، اين كتاب براي گروه سني كودكان و در ۱۶ صفحه خشتي كوچك تهيه شده است.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در ظاهر بيني فرمايد
006912.jpg
006915.jpg

جشنواره بين المللي كارتاگنا برگزار مي شود
چهل و ششمين جشنواره بين المللي آثار سينمايي و تلويزيوني «كارتا گنا» دهم مارس (۱۹ اسفند ماه) با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان مي دهد.
به گزارش سايت رسمي اين جشنواره به آدرس:www.festicine cartagena.com جشنواره آثار سينمايي و تلويزيوني «كارتاگنا» كه هر ساله در ماه مارس در كشور كلمبيا برگزار مي شود، امسال نيز با نمايش فيلم هايي از كشورهاي آمريكاي لاتين همچون آرژانتين، برزيل، شيلي، كلمبيا، كوبا، اكوادور، اسپانيا، مكزيك، پرو و ونزوئلا به كار خود ادامه مي دهد.در بخش بين الملل اين جشنواره نيز علاوه بر فيلم هاي كشورهاي فوق آثاري از كشورهاي كلمبيا، تركيه، آلمان، نروژ و ايتاليا شركت دارند.مراسم افتتاحيه جشنواره كارتاگنا كه مديريت آن را ويكتور نيه تو زونز بر عهده دارد، هر ساله با نمايش فيلمي از كشور كلمبيا همراه است.بدين ترتيب در جشنواره امسال فيلم «جوآنا موهاي طلايي داشت» به كارگرداني پاچوبوتيا براي مراسم افتتاحيه انتخاب شده است.جشنواره كارتاگنا همچنين با نمايش فيلم «آسمان» به كارگرداني آلساندرو باسيل در مراسم افتتاحيه به كار خود خاتمه مي دهد.جشنواره آثار سينمايي و تلويزيوني كارتاگنا مشتمل از ۴ بخش اصلي به نامهاي بخش رسمي، فيلمهاي سينمايي كلمبيايي، فيلمهاي تلويزيوني كلمبيا و فيلم كوتاه است كه افرادي چون گونزالو جاستينيانو (شيلي)، جراردو شيبونا (كوبا)، ايبارا( مكزيك)، اوچوآ (كلمبيا) و خوليو لازاردو از كشور كلمبيا داوري بخش رسمي  را بر عهده دارند.

ستون آخر-سردبير
* در ميان صفحه هاي جديدي كه به روزنامه اضافه شده اند صفحه «قرآن» به خوبي درخشيده و عكس العمل و نظرات مثبت خوانندگان حاكي از توفيق اوليه دوستان ما در توليد محتوايي است كه در عين وفاداري به ملاحظات و حساسيت هاي طبيعي چنين موضوعي جذابيت هاي لازم يك كار ژورناليستي را هم داشته باشد.
*اين روزها شعري تازه از آقاي زرويي نصرآباد را خواندم كه براي صاحب نامش حضرت قمر بني هاشم سروده است. به ياد شعر زيبا و دلنشين و خواندني اش درباره حضرت امير عليه السلام افتادم. دوباره و سه باره نيز خواندم و لذت بردم. اميدوارم يادم بماند براي اربعين حتما اين شعر را در روزنامه استفاده كنيم تا شما هم لذت ببريد. فعلا همين يك بيت را به يادگار داشته باشيد از مطلع آن (آن طور كه به خاطر سپرده ام):
«قلم كه عود نبود آخر اين چه خاصيتي است
كه از نوشتن نامت شود معطر دست...»
*در هفته گذشته چند اشتباه فاحش داشتيم كه البته بابت آنها پوزش خواسته ايم ولي اسباب تاسف ما بود. گر چه طبق قاعده سردبير شما هم مي تواند مثل بقيه سردبيرها و مديرمسئول ها تقصير را به گردن ديگران بياندازد و به روي خودش نياورد و... ولي صميمانه خود را مسئول مي دانم و پوزش مي خواهم.
* سرمقاله ديروز به شكل گسترده و جدي مورد استقبال و توجه قرار گرفت.
يكي از خوانندگان روزنامه كه مرد ميانسال و محترمي به نظر (البته دقيق تر بگويم به سمع!) مي رسيد، در تماس تلفني پيشنهاد كرد كه خبرنگار روزنامه به صورت ناشناس اگر توانست خود را به ملاقات مردمي رئيس قوه قضائيه برساند و آنچه مشاهده مي كند گزارش دهد... نمي دانم چقدر در اين مسير مي شود جلو رفت ولي تعهد حرفه اي و اخلاقي و اعتقادي روزنامه اي كه متعلق به مردم است ايجاب مي كند اين موضوع حساس را به طور جدي دنبال كند و علاوه بر قوه قضائيه، ساير قوا و مراكز و نهادها را به عنوان نماينده مردم و ناظر آگاه در تيررس نگاه و ملاحظه و گزارش خود داشته باشد.
* نماينده محترم كليميان ايران در مجلس شوراي اسلامي جناب آقاي «موريس معتمد» هم در نامه اي خطاب به شهردار محترم تهران نسبت به برگزاري مسابقه كاريكاتور همشهري اعتراض كرده اند و اين نامه اخيرا به دست من رسيده است... دلم مي خواهد آقاي معتمد يك وقت سرحوصله به دفتر روزنامه تشريف بياورند و اولا از ايشان بپرسم آيا وقتي كه همشهري پيشقدم شد و از مدرسه كليميان يا چهره هاي شاخص آنان در ضمايم محلي خود گزارش منتشر كرد نامه اي براي تقدير از اين توجه نوشته اند؟ثانيا مگر در ادبيات و زبان روزنامه همشهري اهانت يا بدگويي نسبت به ارزشهاي فكري و اعتقادي اين هموطنان گرامي ما مشاهده كرده اند؟ روزنامه همشهري در مسابقه اي خواسته تا مرز آزادي بيان را در غرب بشناسد و از سوژه هولوكاست براي اين آزمون بهره گرفته بدون آنكه قصد استهزاء يا تحقير يا آزردن كسي را داشته باشد يا حتي به اعلام موضع در مورد واقعيت داشتن يا عدم واقعيت موضوع بپردازد. لحن ملايم و منطقي و منصفانه روزنامه را اگر در مصاحبه ها و برنامه هاي خبري تهيه شده توسط شبكه هاي متعدد خارجي ملاحظه نكرده باشيد در كنفرانس مطبوعاتي روزنامه كه متن كامل آن به زودي منتشر مي شود خواهيد ديد. مطمئنا اگر آقاي معتمد يك ناهار ميهمان ما باشند سوءتفاهم ايشان برطرف خواهد شد و دوستان مشترك ما از روزنامه نگاران كليمي تهران مي توانند حسن نيت روزنامه را براي ايشان تاييد كنند.
* هم چند نكته مهم باقي ماند هم آن خبر خوش كه بويش آمده بود و حواشي ماجرا كه مي ماند براي فردا... سالم و سربلند باشيد.

برگي از تاريخ
درگذشت دكتر مصدق
دكتر محمد مصدق، در سال ۱۲۶۱ ش در روستاي احمدآباد در اطراف تهران به دنيا آمد. وي در سال ۱۲۹۹ ش به سمت هاي وزير دارايي، وزير خارجه و سپس نمايندگي مردم تهران در مجلس شوراي ملي برگزيده شد، اما پس از آن، براي مدتي، از سياست كناره گرفت. مصدق در سال ۱۳۲۲ ش بار ديگر به صحنه سياست بازگشت و در دوره هاي چهاردهم و شانزدهم مجلس شوراي ملي، براي ملي كردن صنعت نفت ايران تلاش كرد. دكتر محمد مصدق در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ ش، موفق شد تا قانون ملي شدن صنعت نفت ايران را با حمايت جريان هاي اسلامي به رهبري آيت الله كاشاني و گروه هاي ملي در مجلس به تصويب مجلس شوراي ملي و سنا برساند. در همين راستا، مصدق در ارديبهشت ۱۳۳۰ براي اجراي اين قانون و خلع يد از شركت نفت انگليس، نخست وزير ايران شد. مصدق يك سال بعد به دليل درخواست به دست گرفتن وزارت جنگ و عدم پذيرش آن توسط محمدرضا پهلوي، بدون مشورت با كسي از مقام خود استعفا داد. شاه نيز بلافاصله احمد قوام را به اين سمت برگزيد. اين واقعه باعث تحرك نيروهاي مردمي به رهبري آيت الله سيد ابوالقاسم كاشاني گرديد و در نهايت با اولتيماتوم آيت الله كاشاني به احمد قوام براي كنار رفتن از قدرت، قيام مردمي ۳۰ تير ۱۳۳۱ ش شكل گرفت. دكتر مصدق پس از ۳۰ تير ۱۳۳۱ و روي كارآمدن مجدد، تصور مي كرد كه مردم تا هميشه از او حمايت خواهند كرد. در نهايت كار بدانجا رسيد كه حتي آيت الله كاشاني را از دخالت در امور دولت و سياست برحذر داشت و به هشدار آن عالم مجاهد در مورد احتمال كودتا عليه دولت توجهي نكرد. از آن سو، چون مصدق موجبات ناراحتي شاه و حاميان غربي او را فراهم آورده بود، تدارك كودتايي بر ضد مصدق ديده شد تا آنكه در جريان كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ش، دولت مصدق به آساني سقوط كرد و او با عده اي از يارانش دستگير و زنداني و پس از محاكمه، به سه سال زندان محكوم شد. مصدق پس از طي دوران محكوميت به روستاي احمدآباد در غرب تهران تبعيد گرديد و پس از چند سال تبعيد در ۱۴ اسفند در ۸۴ سالگي در آنجا درگذشت و در زادگاه خود به خاك سپرده شد.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
انتظار
چقدر انتظار كشيد تا او به دنيا بيايد.
چقدر انتظار كشيد تا او راه برود و او راه رفتنش را به نظاره بنشيند.
چقدر انتظار كشيد تا او زبان بگشايد و او را «مادر» خطاب كند.
چقدر انتظار كشيد تا او بزرگ شود و پله هاي موفقيت را طي كند.
چقدر انتظار كشيد تا او را در لباس  دامادي ببيند.
و حالا چقدر انتظار مي كشد تا بهار بيايد و او شايد بعد از يك سال دوباره به ديدارش بيايد.
زهرا آخوندي
گشتي در دنياي خبرها
دو ساعت تعقيب و گريز
لس آنجلس: يك خانم ۲۵ ساله با سرقت يك دستگاه خودروي پليس در حومه لس آنجلس به مدت دو ساعت ماموران پليس را درگير خود كرد. پس از اينكه پليس متوجه تخلف اين خانم شد با اعزام چند دستگاه خودرو و هلي كوپتر اقدام به تعقيب متخلف كرد كه اين تعقيب و گريز بيش از دو ساعت به طول انجاميد. سرانجام خانم متخلف خود را تسليم پليس نمود.
جلوگيري از تقلب
سارايوو: با توجه به گسترش تقلب در امتحانات دانشگاههاي بوسني، مسئولان دانشگاههاي اين كشور اقدام به نصب دوربين هاي مدار بسته در سالن هاي برگزاري امتحانات كرده اند. در پي اين اقدام، بسياري از دانشجويان نسبت به اين دوربين ها معترض شده اند چون معتقدند تمركز آنها را برهم مي زند. در پايان هر امتحان، استاد درس مورد نظر فيلم دوربين هاي مدار بسته را بازبيني مي كند تا اينكه از تقلب نكردن دانشجويان اطمينان حاصل نمايد.
مصاف با روباتها
پكن: استادان بزرگ شطرنج چين تابستان سال آينده يك دوره مسابقه برگزار خواهند كرد كه حريفان آنها در اين مسابقه روباتهاي هوشمند خواهد بود. قرار است اين مسابقه به صورت پنج به پنج صورت بگيرد تا مشخص شود انسانها در اين رشته ورزشي متبحرتر هستند يا رباتها.
عاقبت بازي با فيل
تگزاس: يك زن ۲۵ ساله در آمريكا با بالا رفتن از نرده هاي قفس يك فيل وارد اين مكان شد و با جراحات سنگين از درون قفس بيرون آمد. اين خانم كه وارد نمايشگاه فيل ها در تگزاس شده بود ناگهان تصميم گرفت كه با اين حيوانات به بازي بپردازد به همين دليل با بالا رفتن از نرده ها وارد قفس شد. در همين حال فيل داخل قفس با خرطوم خود به كتك زدن اين خانم پرداخت تا اينكه مسئولان نمايشگاه او را از زير دست و پاي فيل بيرون كشيدند.
خروس بي محل
فلوريدا: يك جوجه خروس در آمريكا در جريان توفانهاي اين كشور در ماههاي گذشته والدين خود را از دست داد به همين دليل اين جوجه يتيم شده در ساختمان شهرداري يكي از شهرهاي فلوريدا اسكان گزيد. اما اين پايان ماجرا نبود چون اين خروس با آواز خود آسايش همسايگان و افراد مراجعه كننده به شهرداري را گرفت. اين حيوان هر روز ساعت ۵ صبح آواز سر مي دهد و همسايگان را از خواب بيدار مي كند و يا در طول روز و در زمان برگزاري جلسات در شهرداري زير آواز مي زند و اين گونه نظم جلسات بر هم مي ريزد. جالب اينكه هر بار كه كاركنان شهرداري براي دستگيري اين خروس تلاش كرده اند، اين حيوان از دست آنها فرار كرده و همه را ناكام گذاشته است.
دوچرخه سوار متقلب
كاليفرنيا: چند ماه قبل يك دوچرخه سوار در حين دوچرخه سواري در خيابان به يك موتورسيكلت سوار توهين كرد به همين دليل وي به دوچرخه فرد توهين كننده كوبيد و او را نقش بر زمين كرد. پس از اين حادثه، دوچرخه سوار مدعي شد كه در حين سقوط سرش به جدول كنار خيابان برخورد كرده و به همين دليل بينايي  خود را از دست داده است، اما ديروز در دادگاه مشخص شد كه دوچرخه سوار تظاهر به از دست دادن بينايي خود براي دريافت غرامت كرده است در حالي كه هر دو چشمش بينايي طبيعي و كامل دارد.
شهردار قانون شكن
سن فرانسيسكو: شهردار يكي از شهرهاي آمريكا به دليل رانندگي با سرعت غير مجاز به دست پليس جريمه شد. اين شهردار در خياباني كه حداكثر سرعت مجاز۸۰ كيلومتر در ساعت بود با سرعت ۱۲۰ كيلومتر در ساعت رانندگي مي كرد كه پليس او را ۳۷۵ دلار جريمه كرد. جالب اينكه وي در سابقه خود چندين مورد تخلف رانندگي دارد.
خانه با سگ
ايند يانا: يك مرد در آمريكا در حين فروش خانه خود يك مشكل بزرگ داشت: سگ خانگي اش. در واقع وي پس از فروش اين خانه ديگر مكاني براي نگهداري از اين حيوان نداشت به همين دليل براي خريدار شرط گذاشت. شرط فروش خانه از سوي صاحبخانه اين بود كه خريدار، منزل مورد نظر را همراه با سگ خريداري كند. خوشبختانه خريدار نيز اين موضوع را پذيرفت و خانه را همراه با سگ خريد.
گل و گياه
نعناع چمني
006909.jpg
نام علمي:
Prunella webbiana
خانواده: LABIATAE
گياه دائمي به بلندي ۱۵-۱۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي برگ هاي تخم مرغي شكل بوده و گل هاي قيفي  شكل آن به رنگ ارغواني اواسط تابستان ظاهر مي شوند. مناسب باغ هاي صخره اي است.
نيازها: به مكان آفتابي يا سايه و خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |