يكشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۷ - Mar 5, 2006
تخلفات رانندگي منجر به قتل با مجازات هاي بازدارنده قابل مهار است
نه به خاطر دخترم
006777.jpg
شامگاه غم انگيز خردادماه ۸۴ پايان اميدها و دلخراشي هاي يك مادر و يك دبير زحمتكش آموزش و پرورش را رقم زد.
صفحه حوادث روزنامه ها را مي خواندم و شنيده بودم كه هر سال ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر از هموطنانم در حوادث رانندگي جان خود را از دست مي دهند. به عبارت ديگر هر بيست دقيقه يك نفر به دليل تصادف مي ميرد. اما عمق فاجعه را درك نمي كردم؛ آن شب دست تقدير گريبان ما را گرفت و با مرگ فرزند جوانم اين حقيقت تلخ را دريافتم.
مينا تنها فرزند من بود در چهار سالگي پدرش را در يك تصادف رانندگي از دست داد، بيست سال دست تنها جواني ام را به پايش ريختم، همسر اختيار نكردم و با حقوق اندك معلمي او را پرورش دادم. ميناي كوچك همچون يك نهال زيبا در كنار من رشد كرد و باليد و شد يك درخت پربارو بر؛ درختي كه بار و برش دانش بود و تقوا و معرفت، دانشجوي فوق ليسانس بود، به دو زبان بيگانه تسلط داشت، دل مهربانش براي هموطنانش مي تپيد، عاشقانه به انسان ها مهر مي ورزيد آرزوهاي بزرگ داشت...
در آن شامگاه غم انگيز در حد فاصل پل گيشا و پل شهرك آزمايش براي خريد داروي مادر بزرگ از عرض خيابان جلال آل احمد عبور مي كرد... آخرين عبور. صدايي وحشتناك برخاست و لحظه اي بعد بدن خون آلودش را در آغوش داشتم. نفهميدم چه مي كنم و چه پيش آمده است، فقط مي دانم سرم را به شدت به جدول خيابان كوبيدم، مگر مي شود به اين سرعت همه اميدهايم به باد رفته باشد.
راننده جوان بيست و يكساله اي بود كه با سرعت بالاي ۱۰۰ كيلومتر سوار خودروي پژوي پدرش، در حالي كه قصد فرار از صحنه تصادف را داشت، حدود ۷۰۰ متر جلوتر توسط مردم دستگير شده بود.
نيم ساعت بعد در يك بيمارستان دولتي بوديم، فرزندم زنده بود و سخن مي گفت، مرا دلداري مي داد.
كاستي هاي بيمارستان در آن شامگاه پنجشنبه و شدت جراحات وارده، موجب شد كه ۶ ساعت پس از ورود به بيمارستان دختر دلبندم پيش چشمانم جان بسپارد. راننده را يك روز بازداشت كردند.
جرم راننده قتل غيرعمد است و من شنيده ام كه مي گويند «تصادف منجر به فوت دردسرش به مراتب از تصادف منجر به جرح كمتر است.» از اين استدلال چه استنباطي مي توان داشت؟ پس از چندين ماه، دادگاه راننده خاطي را فقط به پرداخت يك ميليون تومان جريمه به صندوق دولت محكوم كرد. آيا اين است مجازات راننده اي كه با سرعت غيرمجاز، موجب پرپرشدن زندگي يك جوان دانشجو مي شود؟!
منظورم اعمال مجازات هاي سنگين تر مثل زندان يا اخذ جرائم مالي سنگين تر نيست، چون به حبس افتادن راننده، مشكلي را حل نمي كند. اما به نظر من مجازات افراد متخلف كه با سهل انگاري جان انساني را بر باد مي دهند، بايد بازدارنده باشد. نه آن چنان سهل كه قابل تأديه بوده و جرم را در جامعه مكرر كند. از مسئولان محترم، از دولت و نمايندگان محترم مجلس تقاضا دارم با در نظر گرفتن محروميت هاي اجتماعي از قبيل سلب حق رانندگي براي كساني كه حين رانندگي بر اثر سهل انگاري مرتكب قتل مي شوند (ولو آن كه تعبير به قتل غيرعمد گردد) مانع از تكرار اين قبيل تخلفات مرگبار در جامعه ما شوند. اگر مجازات چنين جرمي، تنها پرداخت يك ميليون تومان پول باشد، بايد انتظار تكرار آن را بارها و بارها داشته باشيم.
آنچه كه برشمردم نه به خاطر جواني پر پر شده دخترم است، چون حتي داوطلبانه اندام هاي حياتي اش را پس از مرگ او هديه كرده ام تا زندگي هاي ديگري تداوم يابند، اما بايد در برابر هر جرمي مجازاتي درخور و بازدارنده باشد تا شاهد تكرار آن در جامعه نباشيم.
فاطمه قضات، دبير دبيرستان

تجربه هاي آزاد
طرح: آناهيتا عباسي
006771.jpg
ستون «تجربه هاي آزاد» در اختيار شماست. مي توانيد آثار هنري و ادبي خودتان اعم از عكس، طرح، كاريكاتور، نقاشي، قصه، شعر و طنز را به نشاني روزنامه همشهري- صفحه سخنگاه- ستون تجربه  هاي آزاد، براي ما ارسال كنيد تا به نام خودتان چاپ شود. بسياري از نام آشنايان عرصه هنر و ادبيات ايران و جهان،  كار خودشان را بر اساس آزمون و خطا و تجربه هاي بسيار آغاز كردند.
ستون تجربه هاي آزاد در اختيار همه كساني است كه به اعتبار ذوق و استعدادشان مي توانند آثاري را در زمينه هاي پيش گفته، توليد كنند. مطالب ارسالي در زمينه شعر، قصه و طنز را در حد امكان كوتاه بنويسيد تا در فضاي محدود اين ستون قابل درج باشد. آثار نقاشي، طرح و يا كاريكاتور را به صورت واضح تهيه و براي ستون تجربه هاي آزاد ارسال كنيد.

پاسخگو
آقاي كورش سليمي
نامه مفصل شما را خوانديم. در اين نامه پيش از آن كه مساله بيكاري بررسي و نقد شده باشد، بيشتر مسايل خصوصي و شخصي گنجانده شده كه قابل درج در روزنامه نيست.
لطفا، ميزان تحصيلات، مهارت ها و همچنين نحوه فعاليت هايي را كه در جست وجوي كار انجام داده ايد، به طور فشرده بنويسيد و براي صفحه سخنگاه ارسال كنيد تا مورد استفاده قرار گيرد.
آقاي عبدالوهاب _ ي _ زنجان
در مورد آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از فعاليت معادن سرب و روي انگوران زنجان، تاكنون مطالب گوناگوني در همشهري درج شده است. اگر شما نيز مطلب تازه اي كه دربرگيرنده مستندات و واقعيت هاي موجود در اين زمينه است، تهيه و براي ما ارسال كنيد، درج خواهيم كرد.
خانم سلطاني _ تهران
بسياري از مردم چون شما از سروصداي انفجار ترقه كه اين روزها در محله ها و گذرگاه هاي تهران رواج يافته،گلايه مندند. اين مساله علاوه بر اقدامات قانوني، نياز به آسيب شناسي هم دارد كه اميدواريم مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گيرد.
آقاي ريوندي _ تهران
۱ _ تحقيقاتي را كه در خصوص زلزله انجام داده ايد، با ذكر منابع و مستندات براي همشهري ارسال كنيد تا پس از بررسي و تاييد به نام خودتان درج شود.
۲ _ در مورد احتمال وقوع زلزله در تهران، هرآنچه گفته يا نوشته شده بر پايه اطلاعات علمي و يافته هاي پژوهشي در مورد گسل هاي موجود اين منطقه است، اما زمان دقيق وقوع يك زلزله، هنوز مقدور و ميسر نيست و خبرهايي از اين دست، بيشتر محصول شايعه است.
خانم فرخنده گلسرخي
۱ _ مطالبي را كه به صورت مستند در مورد كودكان خياباني ارسال كرده بوديد، به گروه اجتماعي تحريريه همشهري سپرديم.
۲ _ در خصوص همكاران افتخاري نشريه دوچرخه مي توانيد، مراتب را از طريق همين نشريه جويا شويد.
۳ _ نكات پيشنهادي شما را در اختيار طراح جدول همشهري قرار خواهيم داد.

عرضه مواد غذايي و تنقلات در فرحزاد بايد تحت كنترل بهداشتي در آيد
دريغ از غذاهاي دلربا
006780.jpg
«فرحزاد» به دليل موقعيت جغرافيايي  و به ويژه هواي پاكيزه اش به صورت يكي از گردشگاه هاي مورد علاقه تهراني ها در آمده است.
مردم، خصوصاً خانواده ها در روزهاي پاياني هفته و ايام تعطيل براي برخورداري از هواي خوش اين محله كه هنوز در غبار و دود محله هاي مركزي تهران گم نشده، سري به فرحزاد مي زنند.
فرحزاد به آن دليل كه بر سر راه امامزاده داود(ع) قرار دارد، نيز مورد توجه است و همه هفته به ويژه در بهار و تابستان جمعيت بزرگي را به سوي خود مي كشاند.
رود دره هاي شمالي فرحزاد نيز از جمله گردشگاه هاي باصفاي تابستاني و مورد علاقه مردم است. چنين فضا و موقعيتي براي فروشندگان انواع مواد غذايي و تنقلات نيز فرصت نيكويي به شمار مي آيد، به همين دليل، فرحزاد پر از رستوران ها، چلوكبابي ها و انواع دكه هاي غذا فروشي است و صدها فروشنده مواد غذايي و تنقلات را نيز بايد بر اينها علاوه كرد.
مسلماً هيچكس با يك شغل سالم كه موجبات معيشت سالم افراد و يا خانواده ها را فراهم مي سازد، مخالفتي ندارد، اما همين حرفه اگر با ملاحظات و موازين بهداشتي همراه نباشد، خطرات بي شماري  خواهد داشت. متأسفانه وضعيت شماري از رستوران ها در فرحزاد بهداشتي نيست.
بازرسان وزارت بهداشت مي توانند از نزديك اين مسأله را بررسي كنند و اما، در بساط فروشندگاني كه تنقلات گوناگون از قبيل آلو را عرضه مي كنند نيز بهداشت و سلامت مواد غذايي كمتر رعايت مي شود. به راحتي مي توان بررسي كرد رنگ هايي كه به ميوه هاي خشك و سپس خيسانده نظير آلو اضافه مي كنند تا جذاب تر به نظر برسد، تا چه اندازه بهداشتي و مجاز است.
هر وقت، دستگاه هاي مسئول از جمله ماموران شهرداري در صدد رفع سد معبر برآمده اند و يا ماموران وزارت بهداشت اقدام به كنترل بهداشتي نموده اند، با انواع مقاومت جماعت فروشندگان اين تنقلات روبه رو شده اند. قراردادن مواد غذايي پر زرق و برق با رنگ هاي مشكوك در پرتو لامپ هاي برق پر قدرت، خواه ناخواه توجه خانواده ها، به ويژه بچه ها را به خود جلب مي كند و آنها با مصرف مواد آلوده دچار بيماري مي شوند.
كسب حلال است و تحصيل  معاش آزاد، اما مشروط بر آن كه، فروشندگان مواد غذايي در فرحزاد، بهداشت را رعايت كنيد و يا ملزم به رعايت بهداشت باشند.
جمعي از اهالي فرحزاد

درد دل بازارياب هاي دفاتر بيمه:
از حمايت قانوني محروميم
نامه اي داريم از بازارياب هاي دفاتر بيمه كه تعدادشان كم هم نيست و اغلب جوان و پرتلاش هستند. آنها خواستار برخورداري از حمايت هاي قانوني به موجب قانون كار كشورمان مي باشند. آنها از روابط غيرعادلانه كارفرمايان با بازارياب ها سخن به ميان آورده اند. ضمن آن كه ممكن است، اين مشكل در تمامي دفاتر بيمه وجود نداشته باشد، اما در نبود ضوابط قانوني ممكن است اين قبيل مشكلات بروز كند. در اين نامه مي خوانيم:
«بازارياب بيمه با تحمل مشكلات گوناگون در سرما و گرما بايد تلاش ورزد تا پرتفوي قوي (قرارداد بيمه معتبر) به دست آورد، اما پس از آن كه سود سرشاري نصيب دفتر نمود و بيلان كار را بالا برد و دفتر موفق به برقراري ارتباط تنگاتنگ با مشتريان جديد خود شد، آنگاه به بازارياب نياز ندارد و اعلام بي نيازي مي كند، بي آن كه حمايت قانوني از بازارياب به عمل آيد.اين در حالي است كه اي بسا حق الزحمه و كارمزد همان قرارداد يك طرفه را نيز به او نداده اند...»
ارسال كنندگان اين نامه خواستار توجه بيشتر بيمه مركزي ايران به وضعيت بازاريابان و حقوق صنفي آنان شده اند.

ديوار كوتاه قراردادي ها
يك ضرب المثل قديمي مي گويد: يك سوزن به خودمان بزنيم يك جوالدوز به ديگران... بر همين سياق نامه اي را كه از يك كارمند قراردادي شهرداري تهران دريافت كرده ايم كه شرح مشكلات اين قشر از پرسنل شهرداري است، به صورت خلاصه درج مي كنيم. به خصوص كه نوشته اند در همشهري مدام از مزايايي كه به كارمندان شهرداري و بازنشستگان تعلق مي گيرد، مي نويسند، اما گوشه چشمي به قراردادي ها نداريد:
كارمند قراردادي شهرداري يكي از مناطق ۲۲گانه تهران ام با مدرك ليسانس مرتبط با شغل و تسلط كامل به كامپيوتر و ساير الزامات. اما بعد از يك سال كار، به تازگي يك قرارداد ۶ ماهه با كاركنان قراردادي بسته اند با حقوق ماهي ۱۷۰ الي ۱۸۵ هزار تومان در ازاي ۸ ساعت كار روزانه كه گاهي هم بيشتر است هيچيك از مزايا از قبيل بليت هاي تخفيفي سينماها، گردشگاه ها، ورزشگاه ها، فرهنگسراها، تله كابين و... به ما تعلق نمي گيرد. پاداش، عيدي و بهره وري هم نمي گيريم، كليه هزينه هاي درماني و خدمات پزشكي از قبيل دندانپزشكي، سونوگرافي و... را بايد شخصا تقبل كنيم. از سرويس رفت و آمد و تعاوني هاي شهرداري از قبيل تعاوني مصرف، تعاوني مسكن... نمي توانيم استفاده كنيم و...
يك كارمند قراردادي شهرداري

طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده را شتاب بخشيم
طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده كه براي نوسازي ناوگان حمل و نقل و همچنين كاهش بار ترافيك شهر تهران ضروري مي باشد، در مرحله اجرا با مشكلاتي روبه روست كه برخي از آنها را مي توان با حذف تشريفات غيرضروري برطرف كرد. حل معضلاتي كه به آنها اشاره مي كنيم توسط گروه محيط زيست (خودروسازان، محيط زيست، راهنمايي و رانندگي) قابل حل است:
۱- بيش از ۶۰درصد خودروهاي قديمي به صورت وكالتي مورد معامله قرار گرفته كه يك عقد قانوني بوده است، اما حالا براي قطعي كردن سند، مراحلي از قبيل امضاء سند توسط راهنمايي و رانندگي و بازگرداندن آن توسط شركت پست گنجانده شده است كه جز سنگيني كردن تشريفات اداري و اتلاف وقت مراجعان نتيجه ديگري ندارد؛ در حالي كه ارائه گواهي عدم خلاف، شناسنامه و كارت ماشين كافي است.
۲- وقتي قرار است خودروها از رده خارج و به اصطلاح اوراق شوند، چه نيازي به قطعي شدن سند است؟ به هر حال بهتر است در حد امكان از تشريفات اداري مربوط به طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده كاست تا روند اجراي اين طرح از شتاب و نتايج لازم برخوردار شود.
صابري

نگاهي به فرهنگ متروسواري در پايتخت ژاپن
يك روز با قطار توكيو
006774.jpg
چند سالي است، شبكه راه آهن زيرزميني (مترو) در تهران راه اندازي شده است. استقبال وسيع مردم از مترو موجب شد كه گسترش شبكه با هدف تحت پوشش قراردادن محورهاي اصلي تردد در پايتخت، در اولويت برنامه توسعه حمل و نقل شهري قرار گيرد. اما، هنوز فرهنگ استفاده از مترو و مترو سواري براي مردم تهران جانيفتاده است و در آن سو نيز دست اندركاران مترو نيز از اين لحاظ در آغاز راه قرار دارند.
با مروري كوتاه بر نحوه استفاده مردم توكيو از شبكه مترو كه نگارنده شاهد آن بوده ام، اميد است به طور روز افزون شاهد ترويج فرهنگ صحيح استفاده از مترو در تهران باشيم.
اهالي توكيو براي رفت و آمد شهري بيشتر از مترو كه داراي شبكه مجهز بسيار وسيع در داخل شهر است، استفاده مي كنند. مترو از ساعت ۵ صبح تا ۱۲ شب كار مي كند. صبح ها اطراف ايستگاه هاي مترو مردم را مي بينيد كه با سرو وضعي آراسته و نظيف با قدم هاي سريع به طرف مترو و يا ايستگاه اتوبوس در حركتند. اكثر مردم با سرعت و يا به حالت دو خود را به ايستگاه مي رسانند، كسي را بي هدف و حيران و يا درحال گپ زدن در خيابان و كوچه و يا سلانه سلانه رفتن نمي بينيد و با وجود حركت سريع و حالت دو هرگز از كسي تنه نمي خوريد. مردم بسيار آرام و بي سرو صدا هستند و در ايستگاه هاي مترو و داخل آن كسي با صداي بلند صحبت نمي كند. ورودي مترو حداقل ۱۱۰ ين است و با اضافه شدن مسير مسافر به مبلغ آن افزوده مي شود و مسافر خود تعداد ايستگاه هايي را كه مي خواهد طي كند حساب و از روي نقشه و جدول اقدام به خريد بليت مي كند. البته بيشتر ژاپني ها از كارت هاي اعتباري مترو استفاده مي كنند.
باجه هاي عرضه بليت كامپيوتري است و مسافر با زدن دكمه و انداختن مبلغ مورد نياز اقدام به خريد بليت مي كند و با تحويل آن به دستگاه از محل مخصوص عبور مي گذرد. چون دستگاه هوشمند ايستگاه ورود او را مشخص مي كند و مسافر هنگام خروج با دادن بليت به دستگاه صحت مبلغ پرداختي را براي مسير طي شده به تأييد مي رساند و در غير اين صورت كسري آن را بايد تهيه كند تا بتواند از مترو به خارج برود. اما در همين ايستگاه كه معمولاً مأمور مستقيم ندارد، هرگز شاهد تخلف كسي نمي شويد و دسته هاي متعدد مردم پيوسته، منظم و آرام در حال سوار و پياده شدن از قطارهاي متروي سريع و معمولي هستند در داخل مترو هم معمولاً بعد از گفتن نام ايستگاه راننده يا كمك او با جملاتي از قبيل لطفاً وسائل را فراموش نكنيد و يا از پله ها آرام پايين برويد و ... حرمت و عزت انسان را به او يادآور مي شوند.
شهناز اشرفي

نظري بر برنامه هاي تفريحي سيما
برنامه هاي شاد حق مردم است
چند سالي است، برنامه هاي تلويزيون- اغلب كانال ها، در ايام تعطيل (اعياد و آيين هاي شاد) به نمايش فيلم هاي پر از خشونت و زد و خورد و پليسي محدود مي شود و متأسفانه برنامه هايي كه با هدف سرگرمي و ايجاد شادماني در مخاطبان تدارك ديده مي شود، به علت تكراري بودن مضامين و نحوه اجرا، چنين هدفي را تأمين نمي كند.
به عنوان مثال در برنامه هاي عيد فطر امسال، ظاهراً به جاي يك مجري، چند مجري برنامه گردان شده بودند، كه جز گفت و شنودهاي معمولي و احياناً لفاظي، وجه سرگرم كننده و شادي  آفريني نداشت. فيلم هاي خارجي هم كه اغلب، شامل فيلم هاي پرخشونت پليسي و امثالهم مي باشد. البته، نمايش آثار بزرگ سينمايي جهان را ولو با محتواي پليسي، مثل آثار آگاتا كريستي و نمونه هاي مشابه را مستثني مي دانم.
بااين برنامه ها نمي توان انتظار داشت خلايق به ماهواره ها روي نياورند. به خاطر دارم كه تا چند سال پيش، تلويزيون در جشن ايامي، حداقل تعدادي از فيلم هاي طنز و كميك خارجي را پخش مي كرد و مردم از ديدن فيلم هاي هنرمنداني مثل چارلي چاپلين، لورل هاردي و... شاد مي شدند، اما حالا مدتهاست از اين فيلم ها پخش نمي شوند و متأسفانه، پخش فيلم هاي خشن و پر از زد و خورد رواج بي سابقه اي پيدا كرده است. لذا از مديريت محترم صدا وسيما كه آثار مثبتي در مجموعه برنامه هاي صدا و سيما به ويژه در حوزه انتقادي پديد آورده است و پيامدهاي آن نيز در جامعه مشهود مي باشد، توجه و عنايت بيشتري به برنامه هاي ويژه روزهاي شاد و اعياد داشته باشد تا مردم، رغبت بيشتري به استفاده از تلويزيون كشورمان داشته و به تلويزيون هاي ماهواره اي پناه نبرند.
جوان بودن جمعيت كشور اقتضا مي كند كه چنين دورانديشي هايي وجود داشته باشد. همان طور كه در برنامه هاي صبحگاهي از مجريان جوان و با استعداد بيشتر استفاده شده و نتايج خوبي هم داشته است، بهتر است در برنامه هاي شاد ايام تعطيل نيز، تنوعي در مجريان به وجود آيد.
خليل دانش پژوهي

از ميان پيام ها
تلفن تماس- ۹ تا ۱۱ صبح : ۲۲۰۲۱۱۳۰
ساخت و سازهاي خطرناك
در بعضي محله هاي تهرانپارس به ويژه بر شمالي خيابان استخر احداث غيرمجاز بناهاي چند طبقه بر پي هاي سست و فرسوده وبدون محاسبات فني انجام مي شود، كه در صورت بروز حتي يك زمين لرزه خفيف مي تواند فاجعه آفرين باشد چرا در اين مورد بازرسي و نظارت كافي صورت نمي گيرد؟
مهندس موسوي
دانشگاه ها، با مردم يا...؟
شهريه هاي دانشگاهي نبايد آنقدرگران و كمرشكن باشد كه مانع ادامه تحصيل جوانان ما  شود. دانشگاهها اعم از دولتي و خصوصي در خدمت مردم هستند، نه آنكه به صورت بنگاههاي اقتصادي درآيند.
مستوفي زاده
تخريب رودخانه ها
عليرغم هشدارهاي مكرر كارشناسان و دلسوزان محيط زيست، بهره برداري مخرب از بستر رودخانه  هاي تنكابن و چالوس براي توليد شن و ماسه همچنان ادامه دارد و اكوسيستم اين رودخانه ها را رو به نابودي مي برد.
ميرحسيني
سرعت غيرمجاز
سرعت و شتاب غيرعادي بعضي از خودروها در بزرگراه شهيد همت به ويژه در حد فاصل چهارراه جهان كودك تا لويزان، منجر به وقوع حوادث ناگوار رانندگي مي شود، اعمال كنترل هاي فني و قانوني در اين بزرگراه ضرورت دارد.
م . اصلاني
كمبود نيروي انساني بانكها
كمبود نيروي انساني در سيستم بانكي هم باعث فشارآمدن به كاركنان بانكها و هم موجب نارضايي مشتريان مي شود. بانك مركزي بايد بانكها را ملزم به تامين كادرهاي مورد نياز نمايد.
كارمند بانك سپه از تهران
تكليف عابر پياده چيست؟
در شهرك قدس «غرب» فاز ۴ خيابان زرافشان نبش خيابان گل افشان زميني را براي ساخت وساز آماده كرده اند، ديواره چوبي كه براي حصار اين ساختمان بنا گذاشته شده است دقيقا پياده رو را شامل مي شود و در جوار ديوار چوبي ماشين هاي مربوط به مركز فروش بزرگ ايران خودرو كه خود مساله بزرگي است در دو طرف خيابان پارك شده است چنانچه براي عابر پياده راهي وجود ندارد و عابر بايد از وسط خيابان عبور كند.
همين قسمت از طرف خيابان شهيد فرحزادي مجموعه ايران خودرو پياده رو را جزو املاك خود كرده كه باز هم عابر پياده بايد از وسط خيابان تردد كند. خواهشمند است به ما بگوييد تكليف عابر پياده چيست؟ ضمنا با شماره ۱۳۷ هم تماس گرفته ايم و در انتظار نتيجه ايم.
عابر پياده
آلودگي صوتي در كوچه بن بست
بسياري از خانه  ها و بناهاي مسكوني در بن بست سعيدي واقع در خيابان انقلاب، بين چهار راه گرگان و شهيد مدني، كاربري تجاري و يا توليدي پيدا كرده اند و در نتيجه آلودگي صوتي شديد آنها باعث مزاحمت شديد همسايگان شده است. از شهرداري منطقه ۷ خواستاريم، مطابق مقررات نسبت به رفع اين مزاحمت ها اقدام كند.
جمعي از ساكنان محل
مساله آب شهرك مخابرات
اخيراً كه جريان آب شهرك مخابرات براي چندمين بار قطع شد، پس از مراجعه حضوري ساكنان شهرك گفته شد كه چون هزينه برق پمپاژ آب به شركت برق پرداخت نشده آنها جريان برق را قطع كرده اند، در نتيجه جريان آب هم قطع شده است. وقتي هر دو سازمان تحت پوشش وزارت نيرو مي باشند، چرا اين مسايل را في ما بين حل نمي كنند تا زيان آن متوجه مردم نشود.
رستگار پناهي
پيشنهاد به مجلس
پيشنهاد مي كنم مجلس شوراي اسلامي در آستانه روز درختكاري، قوانيني را تصويب كند كه به موجب آن هر گونه كاربري ساخت و ساز در پاركهاي جنگلي و مناطق درختكاري شده در حاشيه تهران ممنوع شود. ادامه وضع كنوني منجر به از دست رفتن كليه پاركهاي جنگلي اطراف تهران خواهد شد.
تهمينه صلح جو
حواستان جمع باشد
كمبود و گراني ميوه در شب عيد پارسال باعث شد كه عده زيادي از مردم قادر به خريد ميوه نشوند. دستگاههاي مسئول حواسشان امسال جمع باشد كه گراني و كميابي سال گذشته تكرار نگردد.
عيوضي زاده
از داخل تامين مي شود
اگر سختي كار و ميزان دستمزد شاغل به موجب سخت و زيان آور بودن آنها تعريف شود و به صورت قانون اجرا گردد. نيروهاي كار مورد نياز مملكت در داخل تامين خواهدشد و نيازي به جذب زياد افراد خارجي نخواهد بود.
الوان پور- كرج
تشكر از راديو
از ابتكار صداي جمهوري اسلامي ايران به ويژه راديو فرهنگ در پخش ترانه ها و آهنگ هاي قديمي كه مغايرتي با مفاهيم ارزشي و فرهنگي ما ندارد، تشكر مي كنم. اين آثار از گنجينه هاي هنري ما محسوب مي شوند.
سهيلا گودرزي نيا
كار فرهنگي هم لازم است
براي جلوگيري از وقوع حوادث ناگوار در چهارشنبه سوري، بايد هر چه بيشتر كار فرهنگي انجام بشود و براي نسل امروز گفته شود كه اين آيين ها هرگز با انفجارهاي خطرناك و تهديد آسايش و سلامتي مردم همراه نبوده است.
سخن سنج- تهران
قدرداني از سازمان دامپزشكي
از اقدام سازمان دامپزشكي كشور در جلوگيري از عرضه و خريد و فروش ماهي قرمز در ايام نوروز قدرداني مي كنيم. زيرا، ميزان تلفات و ضايعات خطرناك و آلاينده اين ماهي ها بيشتر از جذابيت آن بود. مگر آن كه در اين مورد به فروشندگان و مردم آموزش هاي لازم داده شود.
جمعي از دانشجويان محيط زيست دانشگاه آزاد
مطالعه در رفتار جوانان
انفجار ترقه و ايجاد جنگ اعصاب توسط بعضي از جوانان و نوجوانان كه به بهانه چهارشنبه آخر سال شروع شده، ريشه در بعضي از نابهنجاري  هاي رفتاري و سرخوردگي ها نيز دارد كه بايد مورد مطالعه و بررسي دقيق تري واقع شود.
شيوا نيازي
دوباره عيد مي آيد و…
باز هم عيد از راه مي رسد و كاركنان دانشگاه تربيت معلم تهران ولواپس نحوه پرداخت عيدي و پاداش در اين مركز فرهنگي مي باشند. اميد است حداقل امسال در اين خصوص عدالت رعايت شود و علاوه بر مديران و معاونان، كاركنان نيز در پاداش و عيدي سهم عادلانه داشته باشند.
جمعي از كاركنان تربيت معلم
باغها را حفظ كنيد
با اين همه كمبود فضاي سبز در تهران روا نيست كه باغهاي باقيمانده اين شهر در معرض ساخت و ساز قرار بگيرد، اميد است شهرداري تهران نسبت به تملك اين باغها و تبديل آنها به پارك همگاني اقدام كند.
ورزنده

سخنگاه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |