يكشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۷ - Mar 5, 2006
اجتماعي
Front Page

رئيس سازمان ملي جوانان خبر داد:
طرح آزادسازي امكانات دولتي براي جوانان
006741.jpg
گروه اجتماعي: رئيس سازمان ملي جوانان از طرح آزادسازي امكانات دولتي براي جوانان در صورت تصويب شوراي عالي جوانان خبر داد.
«حجت الاسلام والمسلمين محمد جواد حاج علي اكبري» با اعلام اين خبر، اسناد تدوين يافته در حوزه جوانان را مورد اشاره قرار داد و گفت: تصويب اسناد مربوط به امور جوانان در سازمان ملي جوانان، كار جديدي بود كه اواخر سال گذشته و اوايل سال جديد به تصويب شوراي عالي جوانان رسيد و ادامه تصويب اين اسناد در شوراي عالي جوانان و هيأت دولت از جمله مواردي است كه بايد دنبال شود.
وي افزود: همچنين با توجه به تكليفي كه بر اساس برنامه  چهارم توسعه بر عهده داريم، تمام موضوعات اصلي مربوط به جوانان را بر اساس برنامه  چهارم و سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام به شكل اسناد مستقل فرا بخشي تدوين كرده و از اين طريق فرايند امور جوانان را در كشور نظام مند كرده و در قالب برنامه درمي آوريم.
به گزارش ايسنا، حاج علي اكبري گفت: در اين راستا تعدادي از اين اسناد تدوين شده، بخشي داراي مصوبه شوراي عالي جوانان بوده و بخشي ديگر نيز مصوبه هيات دولت را هم دارد، اين در حاليست كه تعدادي از اين اسناد همچون «سند آسيب هاي اجتماعي جوانان» در دست بررسي و اقدامات كارشناسي براي ارائه در شوراي عالي جوانان است.
رئيس سازمان ملي جوانان با اشاره به تدوين اين اسناد طبق سند چشم انداز۲۰ ساله نظام و منويات برنامه  چهارم توسعه اظهار كرد: بخشي از فضاي سندها بسيار آرماني در نظر گرفته شده و البته اين يكي از ويژگي هاي چشم انداز است كه بايد آن را در مقابل خود قرار داد و با توجه به وضعيت موجود، گام هايي در راستاي اسناد برداشت.
معاون رئيس جمهوري درباره اجراي اسناد امور جوانان تدوين شده در سازمان ملي جوانان، به خبرنگار ايسنا گفت: آنچه كه مراحل تصويبي خود را طي كرده، ارزش و اعتبار حقوقي خود را با توجه به تصويب در شوراي عالي جوانان و هيأت وزيران داشته و از اين رو سازمان و هر مجموعه  ديگري با توجه به اين ارزش حقوقي موظف است كه به مفاد آن عمل كند؛ چرا كه وفاداري به اين موضوع به معناي پيوستگي جريان فعاليت هاي نظام مند در كشور است.
حاج علي اكبري با بيان اين كه اگر در اجراي اين اسناد سليقه ها دخالت زيادي داشته باشد آشفتگي زيادي ايجاد خواهد كرد، افزود:  در اين صورت تضمين رسيدن به آرمانهاي پيش بيني شده از بين خواهد رفت، لذا از نظر ما زحمات زيادي در قالب كارشناسي و كارگروهها براي تهيه اسناد كشيده شده است؛ اما راه اصلاح همواره باز است، لذا اگر تشخيص داده شود كه در جايي از نكته اي غفلت شده و يا به نكته اي زائد پرداخته شده، دست ما هم بسته نيست و مي توانيم اصلاحيه اي به شوراي عالي جوانان و يا هيأت دولت ارسال كنيم.
وي با اشاره به پشت سر گذاشتن سال اول اجراي برنامه  چهارم توسعه خاطرنشان كرد: احساس مي كنيم نگاه مجدد به اين اسناد خالي از لطف نيست تا اگر احيانا نياز به اصلاحيه داشته باشد انجام شود، اما اين اصلاحيه ها به معناي آشفتگي  ساختاري و به هم پاشيدن سند نيست، بلكه تنها به معناي «اصلاح» است تا اگر نيازمند تغيير است انجام شود، بنابراين سعي مي كنيم در اسناد تكميلي با نگاهي واقع بينانه و توجه به ساختار دولت، نيازهاي واقعي جوانان بيشتر مد نظر قرار بگيرد.
معاون رئيس جمهوري در ادامه با بيان اين كه اولين جلسه  شوراي عالي جوانان در دولت جديد به زودي تشكيل خواهد شد علت تأخير در برگزاري جلسه را نداشتن مصوبه اي در دستور كار شورا دانست و گفت:  در شوراي عالي جوانان ما سيكل تصويب اسناد را تكميل خواهيم كرد و اگر احتياج به اصلاح داشته باشد طبق نظر كارشناسان اين اصلاحيه ها را انجام خواهيم داد، همچنين شوراي عالي جوانان به نيازهاي روز دستگاهها و سازمان ها پاسخ خواهد داد؛ به گونه اي كه اگر دستگاهي براي انجام بهتر خدمات خود نيازمند سياستگذاري جديدي باشد در دستور كار شورا قرار خواهد گرفت و مصوبه اي در آن زمينه به تصويب خواهد رسيد.
حاجي علي اكبري در ادامه از تشكيل «مركز ملي مشاوره جوانان» با مركزيت تهران خبر داد و بيان كرد: جاي اين مركز در ميان جوانان بسيار خاليست، چرا كه ما در كشور حوزه هاي مشاوره اي بسياري داريم و ايجاد يك پايگاه مركزي كه به تمام نيازهاي مشورتي جوانان توجه كند و اين مشاوره ها را با عقبه كارشناسي و با سرعت در اختيار جوانان قرار دهد، كار بسيار بزرگ و ضروري است.
به گفته وي طرح اوليه و كليات تشكيل اين مركز در دستور كار جلسه  شوراي عالي جوانان قرار خواهد گرفت و اگر نيازمند مصوبه  هيات دولت نيز باشد به آنجا نيز ارجاع داده خواهد شد؛ ولي طرح تفصيلي آن پس از گرفتن تصويب شوراي عالي جوانان آماده خواهد شد.
وي ادامه داد: جوانان در هر جاي اين كشور با توجه به امكاناتي كه در دست دارند بايد در سريع ترين وقت ممكن به اين مركز وصل شده و در هر موضوعي مثل شغل، ازدواج و تحصيلات به اين مركز مجازي مراجعه كنند.
رئيس سازمان ملي جوانان همچنين از طرح «آزاد سازي امكانات دولتي به نفع جوانان» و ارائه  اين طرح در اولين جلسه  شوراي عالي جوانان خبر داد و به ايسنا گفت: ما معتقديم كه هيچ گونه كمبود امكانات براي بسياري از فعاليت هاي از جمله مشاركت اجتماعي آنها و فعاليت تشكل هاي غيردولتي جوانان، دادن امكانات و خدمات به ازدواج جوانان و ... نداريم، بنابراين اگر اين طرح تصويب شود، هر جواني در كشور كه تصميم به ازدواج بگيرد براي سالن مراسم ازدواج خود و يا در زمينه فعاليت هاي علمي، اجتماعي، اوقات فراغت و ...، مشكل كمبود جا نخواهد داشت.
به گفته وي همچنين در كليه فعاليت هاي سازمان ملي جوانان «دختران جوان» داراي اولويت و موضوعيت ويژه اي هستند.
معاون رييس جمهوري اظهار اميدواري كرد: سازمان ملي جوانان متناسب با رويكرد دولت نهم، با سرعت بيشتري امور جوانان را تسهيل كرده و دولت نيز مصوبات بهتر و موثرتري داشته باشد.

در تهران برگزار مي شود؛
اجلاس احترام به مقدسات اديان و انبياء الهي
گروه علمي -فرهنگي: دومين نشست شوراي منطقه اي رهبران اديان با عنوان احترام به مقدسات اديان و انبياء الهي با سخنراني دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي روز شنبه در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آغاز به كار مي كند.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي حجت الاسلام والمسلمين محمدي عراقي در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي با اعلام اين مطلب گفت: در پي اهانت به ساحت مقدس رسول اكرم(ص) توسط نشريات موهن اروپايي به منظور اجماع در نظرات، اين اجلاس با حضور رهبران، شخصيتها و نمايندگان اديان الهي سيزدهم اسفندماه جاري از سوي اين سازمان برگزار مي شود.
وي افزود: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نماينده هيات يهوديان آمريكا، رئيس هيات كليساي ارتدوكس روسيه اسقف اعظم تاتارستان، اسقف آزاد مارشال رئيس دايره اسقفي خاورميانه و نمايندگان اقليت هاي مذهبي در مجلس شوراي اسلامي از جمله سخنرانان مراسم افتتاحيه اين اجلاس هستند.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري سابق، دكتر علي اكبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري و آيت الله عميد زنجاني رئيس دانشگاه تهران از جمله ارائه كنندگان مقاله در اين اجلاس يك روزه نام برد.
وي گفت: ما به دنبال جلب نظر مثبت رهبران اديان جهاني و طرح موضوع در مجامع بين المللي به سمت يك اجماع و حركت بين المللي در مقابله با اينگونه اهانت ها هستيم زيرا اينگونه اهانت ها ضد صلح جهاني و امنيت بين المللي است و به زندگي مسالمت آميز پيروان اديان زيان مي رساند.
آقاي محمدي عراقي در اين نشست همچنين از برگزاري همايش بزرگ رهبران ديني و فرهنگي با عنوان تعامل سازنده اديان بزرگ جهاني چارچوبي براي نظم جهاني در آخر اسفندماه جاري در اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلامي خبر داد.

آغاز به كار همايش دانشجويي «حمايت از محرومان»
گروه علمي-فرهنگي: همايش دانشجويي «حمايت از محرومان» از عصر روز شنبه به مدت سه روز در دانشگاه تهران آغاز به كار  كرد.
اين همايش با هدف ارج نهادن به فعاليت گروه هاي دانشجويي در عرصه كمك به محرومان و ايجاد ارتباط منسجم بين گروه هاي دانشجويي با سازمانهاي مسئول در عرصه محروميت زدايي و كمك به مستضعفان برگزار مي شود. برگزاري نمايشگاه فعاليت ها و دستاوردهاي گروه هاي دانشجويي در مناطق محروم در صحن مسجد دانشگاه و «شعر و خاطره» با حضور شاعران برجسته كشور در تالار شهيد رجب بيگي دانشگاه، تشكيل چهار نشست دانشجويي با مسئولان «سازمان ملي جوانان» ، «بسيج سازندگي» ، «سازمان بهزيستي كشور» و «سازمان جوانان هلال احمر» در باشگاه دانشجويان دانشگاه و برگزاري كارگاه آموزشي و نشست با مسئولان «كميته امداد امام خميني(ره)» در باشگاه دانشجويان ،برخي از برنامه هاي اين همايش دانشجويي است. همچنين در اين همايش طي مراسمي با عنوان «مهر ياران، ياد ياران» با حضور خانواده مرحوم «والي» ، از خدمات وي در منطقه بشاگرد استان هرمزگان تقدير مي شود. همايش دانشجويي «حمايت از محرومان» عصر روز دوشنبه با حضور شخصيتهاي كشوري و با تقدير از گروه هاي دانشجويي حامي محرومان، به كار خود پايان مي دهد.

تحويل «رفاه كارت» به مستمري بگيران تأمين اجتماعي
ايسنا: مستمري بگيران تأمين اجتماعي براي دريافت رفاه كارت از فروردين ماه سال ۸۵ به شعب بانك رفاه در سراسر كشور مراجعه كنند.
دلاوري، مديركل دفتر امور فرهنگي و اجتماعي بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي گفت: با توجه به افزايش دو برابري تعداد مستمري بگيران اين سازمان طي سال هاي اخير كه موجب ازدحام بيش از حد اين افراد براي دريافت مستمري در مقابل شعب بانك رفاه شده است طي جلساتي با مسئولان بانك رفاه تصميم گرفته شد تا از ابتداي فروردين ماه سال ۸۵ مستمري بگيران به رفاه كارت مجهز شوند.
وي افزود: مستمري بگيران با دريافت اين كارت براساس جدول زمانبندي حروف الفبا مي توانند به تمامي شعب بانك رفاه و يا ساير بانك ها كه مجهز به دستگاه عابربانك هستند، مراجعه و حقوق خود را دريافت كنند.
به گفته مديركل دفتر امور فرهنگي و اجتماعي بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي،بانك رفاه عضو شبكه شتاب بوده كه در سراسر كشور قابل دسترس براي كليه بازنشستگان و مستمري بگيران است.
دلاوري در ادامه با اشاره به فعاليت ۵۲ ساله سازمان تأمين اجتماعي گفت: سازمان تأمين اجتماعي طي سنوات گذشته به  رغم مواجهه با بحران هاي اجتماعي و اقتصادي مختلف در سطح كشور نظير جنگ تحميلي و تحريم ها توانسته است بموقع و بدون هيچ تاخيري نسبت به پرداخت حقوق مستمري بگيران خويش اقدام كند. بطوري كه امروز حتي يك ماه زودتر از موعد مقرر مستمري بازنشستگان پرداخت مي شود.
به گفته وي تنظيم جدول زمانبندي براساس حروف الفبا نيز با ايجاد سهولت و تسريع امور مستمري بگيران پيش بيني شده است.

هفته احسان و نيكوكاري در سراسر كشور آغاز شد
گروه اجتماعي: ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني(ره) اعلام كرد: همزمان با ۱۴ اسفند بيست و هفتمين سالگرد تاسيس اين نهاد به فرمان بينان گذار جمهوري اسلامي ايران، هفته احسان و نيكوكاري با هدف ترويج فرهنگ نيكوكاري و كمك به نيازمندان آغاز شد.به گزارش روابط عمومي كميته امداد، در روز ۱۸ اسفند ماه نيز مراسم معنوي شور نيكوكاري به همت كميته امداد، سازمان صدا و سيما و نيروي مقاومت بسيج در سراسر كشور برگزار مي شود.
اين ستاد با قدرداني از عنايات مقام معظم رهبري ،مراجع عظام تقليد، دولت و مجلس و تشكر از كمك هاي خالصانه مردم نيكوكار و سخاوتمند كشورمان اظهار اميدواري كرد تا در ۱۸ اسفند ماه ،روز شور نيكوكاري مردم نوعدوست ايران اسلامي به ياري نيازمندان شتافته و همچون گذشته با حضور پرشور اين وظيفه ديني و انساني خويش را به جا آورند. ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد همچنين افزود: با توجه به اعلام آمادگي نيروي مقاومت بسيج جهت تفكيك و پايش داروهاي مازاد خانگي توسط تيم هاي بسيج جامعه پزشكي و ارسال آن به مناطق محروم كشور لذا پايگاه هاي شور نيكوكاري آمادگي جمع آوري داروهاي مازاد خانگي را در اين روز خواهند داشت.
بر اساس اين گزارش: سرپرست كميته امداد همزمان با فرارسيدن سالگرد تاسيس كميته امداد از پرداخت مبلغ ۱۷۰ هزار تا ۲۵۷ هزار تومان كمك هزينه زندگي در آستانه سال نو به خانواده هاي تحت حمايت اين نهاد خبر داد.
وي افزود: اقدامات گسترده اي از سوي دستگاه هاي اجرايي مختلف در زمينه فقرزدايي در حال انجام است و كميته امداد امام خميني نيز در بيش از ۵۲ هزار روستاي كشور از طريق ۱۴۰۰ مركز مشغول ارايه خدمت به محرومان و نيازمندان است.
وي تصريح كرد: شاخص هاي بهبود زندگي در كشور بر اساس اعلام سازمان مديريت و برنامه ريزي نسبت به ابتداي پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران رشد قابل ملاحظه اي يافته است. نيري يادآور شد: بيش از ۸۰ درصد از نيازمندان واجد شرايط دريافت كمك هاي حمايتي تحت پوشش كميته امداد امام خميني قرار دارند و ۲۰ درصد باقي مانده از سوي ديگر مراكز حمايت مي شوند. وي افزود: با همكاري وزارت بهداشت و درمان طرح جلوگيري از سوءتغذيه كودكان در ۱۵ استان كشور از سوي كميته امداد در حال انجام است.

دانشجويان به عتبات عاليات مشرف مي شوند
گروه علمي فرهنگي:  معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از مشرف شدن دانشجويان به عتبات عاليات خبر داد.
دكتر محمد باقر خرمشاد، با اعلام اين مطلب گفت: تلاش مي كنيم: تا سهميه خوبي براي كاروان هاي دانشجويي جهت اعزام به عتبات عاليات اخذ كنيم.
وي گفت : البته در حال حاضر اعزام دانشجويان به عتبات عاليات عراق به دليل شرايط داخلي اين كشور ميسر نيست.
حج عمره اساتيد راه اندازي مي شود
معاون فرهنگي وزارت علوم در ادامه به حج عمره دانشجويي اشاره كرد و گفت: سعي مي شود با تجديد نظر در كاروانها و اقداماتي كه صورت مي گيرد، آموزش محور اصلي قرار گيرد و تعدادي از استادان به همراه دانشجويان به سفر حج اعزام شوند. دكتر خرمشاد خاطر نشان كرد: وزارت علوم به دنبال افزايش سهميه عمره دانشجويي براي سال آينده است.
معاون فرهنگي وزارت علوم در خاتمه با اعلام اينكه حج عمره اساتيد به صورت مجزا از دانشجويان راه اندازي مي شود، خاطرنشان كرد: البته براي سال جاري يكهزار سهميه براي اساتيد اخذ شده است و سهميه اي نيز براي كارمندان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي در نظر گرفته شده است.

۱۵ اسفند آخرين مهلت ارسال مدارك زائران

همچنين دكتر مسائلي، دبير ستاد حج عمره دانشجويي نيز در گفت وگو با ايسنا آخرين مهلت ارسال مدارك زائران سال آينده به ستاد را ۱۵ اسفند ماه عنوان كرد و افزود: پس از ارسال كامل مدارك، كاروان بندي دانشجويان آغاز مي شود و تا قبل از پايان سال به اتمام مي رسد.
وي در خاتمه گفت: اعزام زائرين حج عمره دانشجويي پس از پايان امتحانات از ۹ نقطه پروازي تهران، اهواز، مشهد، ساري، تبريز، كرمان، اصفهان، يزد و شيراز آغاز مي شود.

ارجاع شكايت از گلدكوئيست به دادسراي انقلاب
فارس: سرپرست جديد دادسراي كاركنان گفت: پرونده شركت هرمي گلدكوئيست جهت ادامه رسيدگي از شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت به دادسراي انقلاب ارجاع خواهد شد.
مژدهي پور انتقال پرونده شركت هرمي گلدكوئيست از شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت به دادسراي انقلاب را در راستاي مصوبه مجلس شوراي اسلامي ذكر كرد و گفت: شكايت هاي جديد از شركت گلدكوئيست نيز مطابق قانون به دادسري انقلاب سپرده شد.
رئيس شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت و قاضي رسيدگي كننده به پروند گلدكوئيست نيز در جمع خبرنگاران ،تعداد پرونده هاي تشكيل شده در اين شعبه در خصوص پرونده گلدكوئيست را بيش از ۴ هزار پرونده ذكر كرد و گفت: پرونده هايي كه تاكنون در مجتمع كاركنان رسيدگي شده است با صدور كيفرخواست به دادگاه ارسال مي شود. شكايت هاي جديدي كه از شركت گلدكوئيست مطرح شود از اين پس و مطابق قانون بايد در دادسراي انقلاب مطرح و مورد رسيدگي قرار گيرد.
وي تعداد پرونده هايي كه براي شركت هاي هرمي غير از گلدكوئيست در دادسراي كاركنان دولت تشكيل شده است را ۳۰ پرونده ذكر كرد و گفت: تعدادي از اين پرونده ها مربوط به شركت هاي هرمي ايراني نيز هست كه در مجتمع دادسراي كاركنان دولت در حال رسيدگي است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |