يكشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۷ - Mar 5, 2006
دانش فناوري
Front Page

ريسك بالاي بيماري قلبي پنهان در زنان
قلب زنان آسيب پذيرتر از مردان
تعداد مبتلايان به بيماري شرياني قلبي در چند دهه اخير كاهش يافته ولي بيشتر اين كاهش در مردان بوده است
006738.jpg
گروه دانش و فناوري _ ندا اسدي: پزشكان مي گويند كه زنان بيش از مردان به نوعي بيماري وريدي پنهان مبتلا مي شوند. در اين بيماري اگرچه به ماهيچه هاي قلبي آنان اكسيژن نمي رسد ولي شريانهاي سرخرگ آنان در عكسبرداري به وضوح ديده مي شود و گرفتگي نشان داده نمي شود.
اين شرايط كه ممكن است بر ۳ميليون زن آمريكايي تاثير گذارد، ريسك ابتلا به بيماري قلبي را به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهد.
علامت اصلي اين بيماري درد در قسمت سينه است. در بسياري از زنان اين درد وجود دارد و در آنژيوگرام چيزي نشان داده نمي شود. در اين تست نوعي رنگ به داخل شريانهاي سرخرگ تزريق مي شود و مورد عكسبرداري قرار مي گيرد تا اگر گرفتگي وجود دارد تشخيص داده شود، ولي چيزي ديده نمي شود و پزشكان نيز معالجه اي را لازم نمي بينند، ولي مبتلايان به اين بيماري ممكن است پس از مدتي دچار حمله قلبي و يا نارسايي قلبي شوند. ضعف عضلات قلبي مي تواند موجب ناتواني انسان شده و به مرگ فرد منجر شود.
دكتر سوپكر از مركز خون، شش و قلب مي گويد: «وقتي هيچ انسدادي در رگها ديده نمي شود، هر كس ممكن است از ادامه معالجات دلسرد شود، در حالي كه اين بيماري نيز مانند ديگر امراض نياز به مراقبت و درمان دارد.» بهترين راه براي هر زن در پيداكردن بيماري شاهرگي، تحمل تست هاي متفاوت است كه يكي از آنها نوعي تست استرس است كه جريان خون به داخل قلب را اندازه گيري مي كند، ولي همه افراد به انجام تست ها نياز ندارند. زناني كه نشانه بيماري را در خود مشاهده مي كنند و كساني كه سابقه بيماريهاي قلبي در خانواده دارند، در اولويت قرار دارند. يافته ها در مقالات مجلات پزشكي _ به ويژه مجله كالج قلب و جريان خون در آمريكا تفاوت بيماريهاي قلبي ميان مردان و زنان را مورد مطالعه قرار مي دهد.
نتايج گذشته، ديگر اعتبار خود را از دست داده اند، زيرا پزشكان به اين نتيجه رسيده اند كه تحقيقات در گذشته بيشتر روي مردان انجام مي شد و اين در مورد زنان صدق نمي كند. تعدادي از تفاوتها بين زنان و مردان به قرار زير است:زنان مبتلا به بيماري قلبي ناخوش تر از مردان هستند، جراحي قلبي كمتر برايشان مفيد است و در اين ناتواني قلبي علائم حادتري در آنان مشاهده مي شود.
بسياري از تفاوتها به اين دليل است كه زنان در هنگام ابتلا به بيماري قلبي، سالخورده تر و ضعيف تر از مردانند ولي اين موضوع در مورد همه تفاوتها صدق نمي كند.
علائم حمله قلبي نيز ميان مردان و زنان متفاوت است:
مردان داراي درد در قسمت سينه مي شوند، در حالي كه زنان احساس سرگيجه، ضعف و نفس تنگي مي كنند و بدنشان بيشتر عرق مي كند.
بيماري قلبي، سكته و گرفتگي رگهاي قلب بيشترين علل مرگ در كشورهاي پيشرفته است، اين بيماري در سال ۲۰۰۳ در آمريكا جان ۹۱۰۶۰۰ نفر را گرفت كه ۴۸۴۰۰۰ نفر كه بيش از نيمي از آنان را تشكيل مي  دهد ميان زنان بوده است.
اگر چه ريسك زنان پس از يائسگي و سالخوردگي افزايش مي يابد ولي بيماري قلبي اولين عامل مرگ زنان بالاي ۲۵ سال است.
تعداد مبتلايان به بيماري شرياني قلبي در چند دهه اخير كاهش يافته ولي بيشتر اين كاهش در مردان بوده است.
دليل اصلي بيماري پنهان قلبي قرارگرفتن ذخيره هاي چربي در داخل ديواره شريانهاي سرخرگي و يا رگهاي بسيار باريك قلب است، اين ذخيره هاي چربي در عكسبرداري به عنوان گرفتگي و انسداد نشان  داده نمي شود، ولي بر جريان خون تاثير گذاشته و مي توانند به ماهيچه هاي قلب آسيب برسانند كه موجب حمله قلبي ايزكميك (جريان ناكافي خون) شود.
ولي اغلب به اين شرايط اهميت داده نمي شود و به زنان گفته مي شود كه نبايد نگران چيزي باشند.
دكتر سوپكو مي گويد: آنان بايد به شدت با عوامل ديگر كه به بيماري شرياني منجر شود مانند كلسترول بالا، فشار خون بالا و ديابت، برخورد كنند و در صورت لزوم بايد سيگار را ترك كرده، كاهش وزن دهند و به ورزش بپردازند.
تحقيقات نشان مي دهد كه در مقايسه با غيرسيگاريها، زناني كه سيگار مي كشند داراي ريسكي برابر با كسي هستند كه سيگار نمي كشند ولي وزنش ۹۰ پوند بيشتر از اوست.دكتر سوپكو مي گويد: پيامم به زنان بيمار اين است كه به علائم بيماري بيشتر دقت كنند و فكر نكنند كه چون زن هستند از ابتلا به بيماري قلبي مصون مي مانند.
تحقيقي كه در سال ۱۹۹۶ در آمريكا در اين باره انجام شد ۹۳۶ زن با علائم اين بيماري را مورد مطالعه قرار داد و ميانگين سني زنان را ۵۸ سال اعلام كرد ولي بسياري از آنها در سنين پيش از يائسگي قرار داشتند.
دكتر جي پيپين رئيس داروشناسي قلب در دانشگاه فلوريدا مي گويد: با توجه به علائم بيماري در همه آنها، فقط يك سومشان گرفتگي مشهود در رگهايشان داشتند در حالي كه در چنين گروهي از مردان بيش از سه چهارم گرفتگي مشهود وجود داشت. دكتر پيپين مي گويد: در دو سوم زنان باقيمانده كه گرفتگي مشهود وجود ندارد، بيش از نيمي از آنان داراي نابهنجاري رگها هستند، بدين معنا كه در زمان مورد نياز گشاد نمي شوند.
اين ناهنجاري هم در سرخرگها و هم در رگهاي كوچكتر كه قلب را تغذيه مي كنند - و شبكه اي از رگها به نام «ميكرو واسكولاتور» را تشكيل مي دهند- ديده مي شود.
آزمايشات نشان داد كه ديواره داخلي سرخرگ كه از صفحات كوچك پوشيده شده بود،براي تطبيق خود از بيرون رشد كرده بود، بنابر اين ورودي آن نرمال به نظر مي رسيد، ولي بالاخره اين شرايط آنقدر ادامه مي يابد تا سرخرگ را تنگ كرده و مسدود سازد. پس از ۴سال ميزان مرگ ناشي از حمله قلبي بدون گرفتگي ۱۰درصد بود.
دكتر پيپين مي گويد: «اين درصد براي افرادي كه آنژيوگرام شرياني نرمال دارند، بسيار بالاست.» تحقيقات بيان مي كند كه هنوز دلايل ابتلاي بيشتر زنان به بيماري شرياني پنهان مشخص نشده ولي محققان مي گويند ممكن است ناهماهنگي هورموني و دارابودن تحمل بالاتر از التهابات كه در بيماري شرياني نقش بزرگي را ايفا مي كند،ارتباط داشته باشند.
منبع:Newyork Times,23 jan 2006

«اوريگامي» محصول جديد مايكروسافت
گروه دانش و فناوري - بهنام نظيري راد: مايكروسافت در ادامه توسعه و پيشرفت محصولات خود، محصول جديدي را طراحي كرده كه با اينكه بسيار كوچك و قابل حمل مي باشد ولي كاربران آن به راحتي مي توانند به وسيله آن موسيقي گوش كنند، بازي هاي ويدئويي را انجام دهند، به آساني وارد اينترنت شده و گزينه هاي خود را انتخاب كنند، متون خود را به وسيله دست روي آن بنويسند و كليه كارهايي را كه مي توان با يك نوت بوك انجام داد با اين وسيله انجام دهند. طراحي اين محصول جديد كه اوريگامي نام دارد، هنوز نهايي نشده است. سخنگوي مايكروسافت اعلام كرده كه اين محصول جديد براي رقابت با آي پاد كمپاني اپل و همچنين پلي استيشن هاي كمپاني سوني طراحي و آماده مي شود. اوريگامي همچنين از جي پي اس، بلوتوث، واي -فاي و همچنين فناوري نسل سوم تلفن هاي همراه پشتيباني مي كند.
مايكروسافت اطلاعات بيشتر راجع به اين محصول و همچنين قيمت احتمالي آن را به آينده موكول كرده است، ولي پيش بيني مي شود تا زمان نمايشگاه CEBIT كه در ماه مارس برگزار مي شود اطلاعات بيشتري از اين محصول آشكار شود.
منبع: RBVTBRS.com

محاكمه بلك بري نيمه كاره ماند
006732.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي:جلسه محاكمه شركت بلك بري سازنده تلفن هاي همراه پيشرفته به اتهام سوءاستفاده از يكي از شركت هاي سازنده كي بورد، نيمه كاره ماند.
شركت كوچك ان تي پي كه سازنده قسمت كي بورد تلفن هاي همراه و از جمله شركت هاي تحقيقاتي است كه با بلك بري براي انجام تحقيق و توليد كي بورد تلفن همراه قرارداد همكاري داشته است، اخيراً از دادگاه ايالتي آمريكا خواسته تا از ادامه استفاده بلك بري از تكنولوژي اين شركت جلوگيري كند. همچنين اين شركت از دادگاه درخواست كرده كه از فروش مدل جديد بلك بري كه از اين تكنولوژي استفاده شده است، جلوگيري كند.پس از انجام اولين جلسه محاكمه، هر سهم شركت ان تي پي ، ۴۰۸۶ دلار افزايش داشته و به ۳۹/۷۴ دلار رسيده است.اين شركت مدعي شده است كه بلك بري حدود ۲۵۰ ميليون دلار از سود مربوط به فروش محصول جديد را مخفي نگه داشته است و قصد دارد با اين كار از پرداخت سهم شركت ان تي پي جلوگيري كند. ان تي پي مدعي است كه دادگاه مي بايست از فروش اين محصول جلوگيري كند تا وضعيت سهم اين شركت مشخص شود. آنها اعتقاد دارند ۱۲۶ ميليون دلار از سهم آنها پرداخت نشده است.
ان تي پي از سال ۲۰۰۱ با بلك بري شروع به همكاري كرد و سهم آنها ۷/۵درصد از سود بوده كه در سال هاي بعد به ۵۵/۸ درصد رسيده است.
به دنبال افزايش تعداد شركت هاي سازنده كي بوردهاي مخصوص تلفن هاي همراه همانند شركت هاي پالم، موتورولا، اچ پي و سامسونگ به نظر مي رسد كه با تشديد رقابت بين آنها، بلك بري قصد دارد توليدكننده خود را عوض كند.
منبع: AP.org

خواب در بيداري
گروه دانش و فناوري- محمد ديبا: دانشمندان در حال انجام تحقيقات در مورد دارويي جديد هستند كه با مصرف آن تمام نياز انسان به خوابي شبانه، فقط طي كسري از زمان تأمين مي شود. بخشي از تحقيقاتي كه دانشمندان را به سوي فرآوري اين دارو هدايت مي كند توسط ارتش آمريكا و براي ايجاد «سربازان برتر متابوليكي» كه بتوانند در زمان خوابيدن با دشمن بجنگند و بخش ديگر براي كمك به كارگران شب كار و كساني است كه از بيماري خستگي مفرط و خواب آلودگي شديد رنج مي برند انجام مي شود. گفته مي شود داروي جديد موسوم به GX717، نوع تكميل شده داروي modafinil(يك ترك عصبي كه هفت سال پيش ساخته شده و به بيماران اجازه مي داد كه بعد از فقط چهارساعت، سرحال از خواب شبانه بيدار شوند) است و برخلاف كافئين و آمفتامين ها مصرف آن عوارضي چون عصبي شدن، سرخوشي، سنگيني يا كسري خواب را به دنبال ندارد.
مكانيسم اثر اين دارو به اين صورت است كه به وسيله بالا نگه داشتن سطح هوشياري، به كمبود خواب مصرف كننده غلبه مي كند. آزمايشي كه روي ۱۱ميمون رزوس انجام شده است، نشان مي دهد كه هشياري۱۱ميموني كه از اين دارو استفاده كرده اند، بعد از ۳۶ساعت بيداري مداوم، از ميمون هايي كه تازه از خواب بيدار شده بودند بيشتر بوده است!CX717 در سال جاري توسط آژانس پروژه هاي تحقيقات عالي دفاع ايالات متحده در ايالت ويرجينيا روي ۴۸انسان داوطلب تست خواهد شد.

مقابله رژيم صهيونيستي با راكت هاي كاليبر بالا
گروه دانش و فناوري- عميد نمازي خواه:رژيم صهيونيستي در حال توسعه يك موشك رهگير با قابليت مقابله با راكت هاي متخاصم با كاليبر بالا تا برد ۹۰ كيلومتري است. اين موشك جديد كه در مطبوعات از آن با عنوان ميني ارو ياد مي شود، ظاهراً براي مقابله با حملات احتمالي مرزي به وسيله راكت در نظر گرفته شده است تا نبردهاي مستمر.
در حال حاضر تهديد راكت هاي دوربرد عليه رژيم صهيونيستي بر شليك هاي تكي يا رگباري با حجم كم متمركز است. اين موضوع امكان استفاده از اين موشك هاي رهگير را ميسر مي سازد و احتمال قرار گرفتن آنها زير رگبار سنگين را كاهش مي دهد.رژيم صهيونيستي تصور مي كند در صورت مورد حمله واقع شدن توسط تعداد زيادي راكت نظير راكت هاي مربوط به لانچرهاي چند راكتي، اين لانچرها اهداف خوبي براي عمليات تقابلي اسرائيل باشند.
با اين كه موشك هاي رهگير ميني ارو مشخصاً بسيار گران قيمت تر از راكت هايي هستند كه قرار است رهگيري كنند، اما مي توان اين سامانه را براي حفاظت از اهداف ارزشمند نظير مناطق پرجمعيت مورد استفاده قرار داد. گزارش شده است رژيم صهيونيستي قبل از سال مالي ۲۰۰۶ از ايالات متحده درخواست سرمايه گذاري ۱۶ ميليون دلاري در اين برنامه كرده است كه هيات  مديره سازمان هوافضاي وابسته به وزارت دفاع رژيم صهيونيستي بر آن نظارت خواهد داشت. اين سازمان در حال حاضر برنامه هاي دفاع موشكي رژيم صهيونيستي را اداره مي كند.
منبع: Janes Missile and Rocket

بوئينگ ۷۳۷ همچنان بي رقيب
006735.jpg
گروه دانش و فناوري _ مرتضي اسلام زاده: «شركت هواپيماسازي بوئينگ به راستي در دنياي هواپيماسازي رقيب قابل توجهي را براي خود نمي بيند.»اين جمله اي است كه سخنگوي شركت بوئينگ گفته است، درست در هنگامي كه اين شركت پنج هزارمين فروند از نوع بوئينگ ۷۳۷ البته از نوع مسافربري آن را توليد نمود و به اين ترتيب نام خود را به عنوان ركورددار پرفروش ترين هواپيماي مسافربري جهان در تاريخ به ثبت رساند؛ ركوردي كه به گفته كارشناسان ديگر هيچ گاه براي هيچ نوع هواپيمايي تكرار نخواهد شد.
در سال ۱۹۶۷ - چيزي نزديك به چهل سال پيش- اولين فروند از اين نوع هواپيما ساخته شد و به جهانيان عرضه گرديد. از آن تاريخ تاكنون هرگز هيچ هواپيمايي نتوانست در ميزان فروش به اين رقيب سرسخت حتي نزديك شود. دكتر رابرت وندرلندن رئيس سازمان هوافضاي ايالات متحده واقع در واشنگتن در اين باره سخنان جالبي دارد: «دقيقاً ۴ دهه از آغاز خدمت بوئينگ ۷۳۷ مي گذرد و عجيب آن كه هنوز هم استقبال از آن به حدي است كه هيچ نشانه اي از كاهش توليد آن به چشم نمي آيد.»وي مي افزايد: «ظرفيت بوئينگ ۷۳۷ بين ۱۱۰ تا ۱۸۹ مسافر است و به نظر مي آيد كه اين اندازه براي شركت هاي هوايي عالي ترين اندازه باشد؛ افزون بر آن بوئينگ ۷۳۷ هواپيمايي بسيار مقرون به صرفه است و خود هواپيما نيز بسيار مقاوم و ايمن است و در عين حال نگهداري از آن هم در مقايسه با ساير هواپيماهاي مسافربري كار ساده اي است و در يك جمله هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ تركيبي است از خصوصيات هواپيمايي كه همه شركت هاي هوايي به دنبال آن مي باشند.»
در حال حاضر ۴۱۰۰ فروند از اين نوع هواپيما در سراسر جهان در حال خدمت هستند. هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ براي طي مسافت هاي كوتاه تا متوسط طراحي شده و مصرف آن هم نسبتاً كم مي باشد و در عين حال براي مسافران راحت است. دكتر لندن معتقد است كه وجود بوئينگ ۷۳۷ بود كه باعث شد شركت هاي هوايي ارزان قيمت همچون شركت south west در كارشان موفق باشند و در اين بازار پررقابت شركت هاي هوايي دوام بياورند. جالب اينجاست كه پنج هزارمين فروند از اين نوع هواپيما نيز به شركت فوق الذكر تحويل داده شد.
در سال گذشته در مجموع ۶۰۰ فروند از اين نوع بوئينگ به شركت سفارش داده شده است كه حداقل تا سه سال ديگر خط توليد اين نوع هواپيما برقرار است و كاركنان اين ابرقدرت هواپيماسازي بايد مديون بوئينگ ۷۳۷ باشند.
منبع: CNN.COM

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |