يكشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۷ - Mar 5, 2006
سياسي
Front Page

مقام رهبري چشم انداز مديريت شهري را ترسيم كردند:
تهران؛ شهري ايراني و اسلامي
زيبا، روح نواز، مرفه و مقاوم
006831.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز گذشته در ديدار اعضاي شوراي اسلامي، شهردار و شهرداران مناطق مختلف تهران، با اشاره به جايگاه شهر تهران به عنوان يك مركز تاثيرگذار فرهنگي، سياسي و اجتماعي در كشور، تأكيد كردند: تهران بايد به شهري با هويت ايراني و اسلامي، زيبا و روح نواز، داراي رفاه عمومي و مقاوم تبديل شود.
ايشان با اشاره به حضور عناصر مومن، انقلابي و خدمت گزار در شوراي اسلامي شهر تهران و نيز شهرداري تهران، لزوم استفاده از اين موقعيت را خاطرنشان كردند و افزودند: مردم همواره در انتخاب هاي مختلف نشان داده اند به دنبال خدمت رساني در پرتو شاخص هاي اصلي انقلاب و اسلام هستند و شوراي اسلامي شهر تهران و مجموعه شهرداري بايد با برادري و همكاري مبتني بر منطق و قانون، براي خدمت رساني بيش از پيش به مردم تلاش كنند.
رهبر انقلاب اسلامي، حل مشكلات متعدد تهران را منوط به دينداري، امانت داري، نگاه علمي، روحيه خدمت رساني، عدالت خواهي، دوست داري مردم، سلامت مالي و اخلاقي مديريت هاي مختلف شهري دانستند و خاطرنشان كردند: سلامت بافت مديران شهري بسيار مهم است، زيرا بي توجهي به اين بافت، موجب بروز مشكلات عديده و تاثيرگذاري آنها بر زندگي روزمره مردم مي شود، لذا بايد در انتخاب مديران در سطوح مختلف، دقت و اهتمام لازم براي رعايت معيارها انجام گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي يكي از مشكلات اساسي تهران را فقدان  هويت آن برشمردند و تأكيد كردند: بايد با برنامه ريزي بلندمدت و با پي گيري مجدانه، هويت ايراني و اسلامي در تهران متجلي شود.ايشان، زيباسازي شهر را متفاوت از تجمل گرايي دانستند و با اشاره به تاثيرگذاري روحي و رواني زيبا بودن شهر افزودند: شهر تهران همچنين بايد شهري داراي رفاه از جهات مختلف به ويژه حمل و نقل براي مردم باشد و مسئولان شهري نيز بايد مقاوم سازي به ويژه مقاوم سازي مناطق پرجمعيت و فرسوده را اولويت اصلي خود قرار دهند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به مراجعات بسيار زياد مردم به شهرداري ها، لزوم ارتباط مسئولان شهري با مردم را يادآور شدند و خاطرنشان كردند: در مراجعات مردمي  بايد تسهيل و تسريع كار مردم، تكريم آنان و اعتمادسازي به عنوان چهار شاخص مهم مورد توجه جدي باشد.ايشان همچنين فرهنگسراها را جزو مسايل مهم شهرداري دانستند و افزودند: فرهنگسراها ضمن داشتن محيط معنوي و درس آموز همراه با فرهنگ اسلامي و انقلابي بايد از مديريتي متعهد، انقلابي و ديني برخوردار باشند.
در ابتداي اين ديدار، چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ضمن ارائه گزارشي از فعاليت ها و مصوبات اين شورا گفت: شوراي اسلامي شهر تهران در ۲۱۸ جلسه عادي خود براي حل مشكلات تهران، ۳۷۸ مصوبه داشته است كه از جمله آنها، اصلاح قانون باغات و فضاي سبز، تشكيل مجدد انجمن شوراياري ها، و اصلاح قانون شوراها و شهرداري ها بوده است؛ ضمن آنكه تصويب طرح جامع و تفصيلي شهر تهران و ترسيم نقش تهران در سند چشم انداز بيست ساله اين شهر از جمله برنامه هاي آينده شوراست.
قاليباف شهردار تهران نيز ضمن ارائه گزارشي از فعاليت هاي پنج ماه مديريت شهري تهران، نظام واحد مديريت شهري و الگوي برنامه ريزي را از نيازهاي اصلي براي حل مشكلات متعدد پايتخت دانست و گفت: در پنج ماه گذشته، بيست ضرورت اساسي براي شهر تهران شناسايي شده و بر همين اساس، اصلاح ساختار مالي و بودجه شهرداري با رويكرد  انضباط مالي، بحث هاي ايمني شهري، حمل و نقل عمومي، آسيب هاي اجتماعي و پيشگيري از آنها، جذب سرمايه، اصلاح ساختار اداري، مكانيزه كردن خدمات شهري، فعال كردن طرح هاي عمراني و تهيه طرح هاي تفصيلي مورد توجه جدي قرار گرفته و مركز ۱۳۷ نيز براي خدمت رساني سريع به مردم داير شده است.

توزيع نامه رييس جمهوري درخصوص
لايحه بودجه ميان نمايندگان
نامه  محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  در دفاع  از لايحه  بودجه  سال ۸۵ و انتقاد از هرگونه  تغييرات  گسترده  در آن به  گونه اي  كه  به  عدم انسجام  لايحه  منجر شود، روز شنبه  ميان  نمايندگان  مجلس  توزيع  شد. متن  اين  نامه  در اختيار خبرنگاران  پارلماني  قرار نگرفت ، اما باتوجه  به  آن كه  بر سرنوشت  لايحه  بودجه  در مجلس  تاثير مي گذاشت ، سوژه  خبري  خبرنگاران  در مجلس  شد.
حسن  سبحاني  عضو كميسيون  تلفيق  مجلس  هدف  از نامه  رئيس  جمهوري  به مجلس  درباره  لايحه  بودجه  سال  ۸۵ را دلسوزي  دانست  و گفت : شايد علاقه  مند بودند كار بيشتري  در كشور انجام  شود، ولي  ما هم  در مجلس  همين  علاقه را داريم .
به  گزارش  خبرنگار پارلماني  ايرنا، نماينده  دامغان  روز شنبه  در جمع خبرنگاران  پارلماني  گفت : تمام  هدف  نامه ، بند (واو) بود.محور آن كاسته  نشدن  اعتبارات  عمراني  بود، ولي  مجلس  مصوبه  كميسيون  تلفيق  را تصويب كرد.
سبحاني  كه  به  عنوان  مخالف  پيشنهاد بازگشت  به  لايحه  دولت  در صحن  علني  مجلس  سخن  گفته  بود، در حين  اين  مصاحبه ، پاسخگوي  تبريك هاي  نمايندگان  مجلس  بود.وي  گفت : عليرغم  اين  نامه ، مجلس  با ۵۰ درصد افزايش  نسبت  به  عملكرد سال  ۸۴ موافقت  كرد.
اگر هم  مسايل  پولي  كشور در آينده  اجازه  دهد، مي شود مابقي  آن را از طريق  متمم  جبران  كرد.

اجلاس شوراي حكام فردا در وين برگزار مي شود
گروه سياسي: فردا اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي در وين در حالي برگزار مي  شود كه هفته گذشته يكي از پركارترين ايام ديپلماسي كشورمان براي رايزني و تأثيرگذاري بر نتيجه اجلاس و دفاع از حق ايران براي استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي بود.
در اين راستا مي توان به سفر وزير خارجه به چند كشور آسيايي، سفر قائم مقام وزير امور خارجه به قطر، بحرين و امارات و همچنين سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي به روسيه و سفر غيرمنتظره ايشان به وين و ديدار با وزراي سه كشور اروپايي و محمد البرادعي مديركل آژانس انرژي هسته اي اشاره كرد. در حالي كه وزير امور خارجه روسيه بر تعليق غني سازي از سوي ايران براي غني سازي مشترك مسكو- تهران در خاك روسيه تأكيد كرد
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان از «توافق نهايي ميان ايران و روسيه بر سر مجموعه اي شامل پنج تا شش بند» خبر داد كه «شرايط را براي بهتر شدن فضا فراهم مي كند» ، اما هشدار داد كه اگر آمريكا «مساله ي هسته اي ايران را به شوراي امنيت ببرد» ، طرح پيشنهادي مسكو از بين خواهد رفت.
علي لاريجاني تاكيد كرد كه درباره ي واگذاري حق غني سازي اورانيوم ايران به كشور ديگري هيچ بحثي مطرح نيست.وي همچنين گفت: «در مذاكرات با اروپا بر سر توافقي كه بتوانيم آن را امضا كنيم به نتيجه نرسيده ايم، اما در برخي موارد توافق هايي صورت گرفته است.»
علي لاريجاني پس از بازگشت از سفرش به روسيه و وين در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آنچه در مذاكرات بين ايران و اروپا مورد توافق قرار نگرفت، مربوط به تعليق تحقيق و توسعه در ايران بود. طرف اروپايي بر انجام تعليق در اين فرآيند در كنار پذيرش طرح پيشنهادي مسكو تاكيد داشت كه ما آن را قبول نكرديم.
لاريجاني گفت: مساله  تعليق تحقيق و توسعه درباره  غني سازي چيزي نيست كه ايران آن را بپذيرد.
وي با بيان اين كه ايران براي داشتن چنين حقي نيازي به ارايه تضمين نمي بيند، گفت: اين حقي است كه به طور طبيعي بايد در آژانس به ايران تعلق گيرد.
دبير شورا با اشاره به ديدارش با مقامات عالي رتبه  روسيه اظهار داشت: سه دور مذاكره با روسيه انجام شد و توانستيم در اين مذاكرات مجموعه اي را كه بتواند توقعات ايران و آژانس را براي نظارت هايش فراهم كند، به دست آوريم. همچنين اين مجموعه مي تواند كمك كند برخي بهانه ها از جهت اعتمادسازي مرتفع شود و در كنار آن حقوق ايران در زمينه تحقيق و توسعه نيز لحاظ شده است.
لاريجاني گفت: طرف روسي با نقطه نظري كه مورد توجه شان بود اين مجموعه توافقات را پذيرفتند. مجموعه توافقات و نقطه نظرات مان با روسيه را با طرف اروپايي نيز در ميان گذاشتيم.وي با اشاره به مذاكرات وين افزود: در برخي زمينه ها توافق وجود داشت، اما در يكي دو مورد توافقي به دست نيامد.در عين حال معتقدم مسير گفت وگو هميشه بايد باز باشد.
دبير شورا تصريح كرد: طرف هاي مذاكره بايد بدانند كه ايران براي احقاق حقوق خود و حفظ اصل تحقيق و توسعه فعاليت هاي مربوط به غني سازي از هيچ تهديد و يا ارجاع به شوراي امنيت هراسي ندارد. در عين حال ما معتقديم و تلاش مي كنيم اين حقوق از طريقي معقول حفظ شود.
وي در پاسخ به سوال ديگري درباره  اين كه يكي از مسوولان ايراني گفته است كه تهران بر سر طرح پيشنهاد مسكو به توافقي كامل رسيده است و سپس اين گفته از سوي وزير امور خارجه روسيه تكذيب شد، گفت: براي اين كه طرح روسيه مجال رشد پيدا كند، بايد بسترهايش فراهم شود. در شرايطي كه يك عده بخواهند با عجله پرونده ايران را به شوراي امنيت ببرند، طرح پيشنهادي مسكو ذبح مي شود. در عين حال توافقاتي كه ايران و روسيه صورت داده اند، براي ادامه  مذاكرات قابل قبول است.وي با اشاره به اظهارات دوست بلازي، وزير امور خارجه فرانسه مبني بر اين كه در مذاكرات بين ايران و سه كشور اروپايي توافقي به دست نيامده است، گفت: مطالب ايشان را تأييد نمي كنم و گفته هاي ايشان در مورد نبودن هيچ گونه توافقات درست نيست؛ چرا كه مباحثي درباره غني سازي توافقي به نحو دقيقي در مذاكرات تبيين شده است.
لاريجاني با اشاره به سطح توافقات صورت گرفته در مذاكرات ايران و روسيه گفت: بسياري از مسايل در روسيه مورد توافق قرار گرفت و مجموعه اي شامل پنج تا شش بند كه شرايط را براي بهتر شدن فضا فراهم مي كند، به توافق نهايي رسيد.
دبير شورا ادامه داد: در روند مذاكراتي كه در حال انجام است، هيچ بحثي كه ايران بخواهد از حقوق خود در زمينه  فن آوري هسته اي بگذرد، وجود نداشته است، اما اين كه غني سازي را براي مدتي در كشور ديگر داشته باشيم، بحثي ديگر است. همچنين درباره واگذاري اين حق به كشور ديگري هيچ بحثي مطرح نيست.
لاريجاني تاكيد كرد: يك بار ديگر مي گويم در مذاكرات با اروپا بر سر توافقي كه بتوانيم آن را امضا كنيم به نتيجه نرسيده ايم. اين مساله كاملا روشن است، اما در برخي موارد توافق هايي صورت گرفته است.

رئيس جمهور:
ديدگاه هاي ايران در بين نخبگان مالزي
به صورت جدي مطرح است
006837.jpg
ايسنا: احمدي نژاد پس از سفر مالزي گفت: روابط ايران و مالزي روابطي گسترده، عميق و پايدار است كه در سال هاي اخير گسترش بيشتري پيدا كرده و در تمام زمينه ها در حال حاضر همكاري ها برقرار و رو به توسعه است.
محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور، پس از بازگشت از سفر سه روزه  خود به مالزي مورد استقبال دكتر علي اكبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل و تني چند از اعضاي هيأت دولت قرار گرفت.وي سپس در جمع خبرنگاران در تشريح دستاوردهاي خود، گفت: لازم بود در اين سفر مروري بر همه روابط، تفاهم نامه ها و قراردادهاي گذشته داشته باشيم و توافقات جديدي را در دستور كار قرار دهيم.
وي افزود: جلساتي را با مسئولان دولتي مالزي داشتيم كه در اين جلسات تفاهمات گذشته مرور و در برخي زمينه ها موانع رفع شد و همين طور درخصوص تفاهم نامه ها و قراردادهاي جديد به بحث و گفت وگو نشستيم.
احمدي نژاد با بيان اينكه در بخش قراردادهاي جديد كارهاي خوبي را پيش از اين كارشناسان انجام داده بودند و در اين سفر نهايي شد، اظهار داشت: در همكاري هاي تعاوني تفاهم نامه تنظيم شد و در بخش حمل و نقل و توليد مسكن تفاهم نامه اي مبادله شد كه در بخش مسكن طرف مالزيايي در ايران سرمايه گذاري كند.
رئيس جمهور ادامه داد: در بخش حمل و نقل نيز كارهايي از قبل داشتيم كه در اين رابطه كارها گسترش پيدا كرده و حمل و نقل شهري، برون شهري، احداث جاده ها و راه آهن مورد بررسي بيشتر قرار گرفت.
احمدي نژاد ادامه داد: بانك توسعه صادرات در مالزي براي تنظيم صادرات و سرمايه گذاري هاي طرفين تفاهم نامه خوبي را امضا كرد و در بخش خصوصي هم چند قرارداد مبادله شد كه جزييات آن را همكاران اعلام خواهند كرد.
رئيس جمهور ديدگاه هاي دو كشور ايران و مالزي را در مسائل منطقه اي، جهاني به يكديگر بسيار نزديك خواند و افزود: اين ديدگاه ها در اين سفر مرور شده و برخي از مسائل كه ممكن است در جهان اسلام و منطقه با آن مواجه باشيم طراحي شده و مورد تفاهم قرار گرفت.
وي به نشست خود با تجار و صنعتگران اقتصادي ايران و مالزي اشاره كرد و افزود: در نشست مشتركي كه بين تجار و صنعتگران مالزي و ايران برگزار شد مشكلات و موانعي كه در راه بخش خصوصي و مردمي  وجود داشت مورد بررسي قرار گرفت و بلافاصله بعد از آن نشستي با صنعتگران و تجار ايراني كه با مالزي كار مي كنند، داشتيم كه زمينه هاي جديد و موانعي كه براي گسترش كارها وجود داشت مورد بررسي و توجه قرار گرفت.
رئيس جمهور با بيان اينكه تجار و صنعتگران ما گرايش خوبي به سمت كار در آسياي جنوب شرقي به خصوص مالزي دارند اظهار اميدواري كرد، تصميماتي كه گرفته شد راه را باز كند تا تجار و صنعتگران ايراني حضور بيشتري در منطقه پيدا كنند.
وي در رابطه با نشست صبح روز جمعه خود با نخبگان و صاحب نظران مالزي نيز گفت: ديدگاه هاي خود را راجع به مسائل جهاني و ريشه مشكلاتي كه بشر امروز با آن مواجه است در اين نشست مطرح كرديم كه سؤالات خوبي نيز پرسيده شد و نخبگان مالزيايي نيز نظرات خوبي مي دادند و جالب است كه ديدگاه ها و موانعي را كه جمهوري اسلامي ايران براي اداره بهتر جهان مطرح مي كند؛ اين ديدگاه ها راه خودش را پيدا كرده است و در بين نخبگان به عنوان يك نظريه جدي و حقيقتي كه بايد دنبال شود مطرح است.

قائم مقام وزير امور خارجه:
ايران جهاني عاري از سلاحهاي هسته اي مي خواهد
ايسنا: قائم مقام وزير امور خارجه ايران در دوحه تأكيد كرد برنامه توسعه موشكي دوربرد ايران مساله كاملاً متفاوت از مساله دنبال كردن فن آوري صلح آميز هسته اي است.
به گزارش خبرگزاري روزنامه پنينسولا، مهدي مصطفوي، قائم مقام وزير امور خارجه ايران به رسانه هاي محلي دوحه گفت كه هر گونه اعمال تحريم عليه ايران به ديگر كشورها صدمه خواهد زد.
وي تصريح كرد كه ايران به دنبال سلاح هاي هسته اي نيست.مصطفوي با ذكر اينكه كشورهاي شوراي همكاري خليج ن ديدگاه هايي را قاطعانه تر بيان كرده و جهان عاري از سلاح هاي هسته اي را خواستار شده است.
قائم مقام وزير امور خارجه كشورمان كه با رسانه هاي محلي دوحه صحبت كرده، با غلط خواندن ادعاهاي غربي مبني بر اين كه ايران در حال توسعه سيستم هاي پرتابي براي سلاح هاي هسته اي است، گفت: همان طور كه در سياست خارجي مان تأكيد كرده ايم، ما استفاده از سلاح هاي هسته اي را خواستار نيستيم.

تقاضاي شيراك براي احياي مذاكرات با تهران
006834.jpg
ايسنا: ژاك شيراك ديروز از اينكه كشورهاي اروپايي و ايران نتوانستند به توافقي بر سر مسأله هسته اي برسند، ابراز تأسف كرد. وي در گفت وگو با روزنامه عربستاني الحيات گفت: من متاسفم كه هيچ توافقي بر مبنايي كه اروپايي ها ارائه مي كردند، حاصل نشد. من از رهبران ايراني مي خواهم كه روح گفت وگوها را احيا كنند تا به دركي از خواست كل جامعه بين المللي برسند. شيراك تأكيد كرد كه باب مذاكرات براي ادامه دادن به مباحثات در صورتي كه ايران به برخي درخواست ها پاسخ دهد، باز خواهد ماند.

ديدار عنان با اعضاي دائمي شوراي امنيت
ايسنا: كوفي عنان در ديدار با نمايندگان اعضاي دائمي سازمان ملل درباره آخرين تحولات برنامه هسته اي ايران گفتگو كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل با نمايندگان انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آمريكا در مقر سازمان ملل ديدار و گفتگو كرد. وانگ گوانگيا، نماينده چين در سازمان ملل گفت كه عنان، نمايندگان اعضاي دائم شوراي امنيت را از جريان ديدارهايش در سفر به قطر كه ديدار با سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور سابق ايران را نيز شامل مي شد، مطلع ساخت. نماينده چين پس از اين نشست به خبرنگاران گفت كه احساس مي كند هنوز براي يافتن راه حلي كه بيم ها را نسبت به برنامه هسته اي ايران كاهش دهد تا پيش از نشست روز دوشنبه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  زمان باقي است. وي ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات جاري ميان روسيه و ايران راهي را براي خروج از اين موقعيت فراهم سازد. نماينده چين افزود كه نتايج نشست ميان ايران و اروپا دلگرم كننده نبوده است. وي خاطرنشان كرد كه عنان به نمايندگان پنج كشور يادشده گفته است خاتمي در دوحه به وي اطمينان داده كه برنامه هسته اي ايران فقط داراي اهداف صلح آميز است.

آمادگي ايران براي پذيرش پيشنهاد روسيه
ايسنا: خبرگزاري شين هوا به نقل از معاون رئيس دوماي روسيه در پايان سفر سه روزه اش به تهران نوشت: مقامات ايران آماده اند پيشنهاد روسيه براي ساخت شركت سهامي مشترك غني سازي اورانيوم را بپذيرند. اين خبرگزاري ادامه داد: قانونگذاران دوماي روسيه با مقامات مختلف ايراني در تهران از جمله مقامات وزارت امور خارجه و نفت و انرژي ديدار و گفت و گو كردند.
سخنگوي دوماي روسيه خاطرنشان كرد كه غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران به قانونگذاران روسي گفته است كه ايراني ها از ايده شركت سهامي مشترك غني سازي اورانيوم خرسند هستند. وي گفت كه در عين حال ايران قصد دارد از حق خود  براي  توليد سوخت اورانيوم براي اهداف صلح آميز و مطابق با معاهده منع اشاعه و گسترش سلاح هاي هسته اي صرف نظر كند.

گفت و گوي رايس و لاوروف درباره برنامه هسته اي ايران
مهر: به گزارش خبرگزاري كويت، آدام ارلي معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد: وزير امور خارجه آمريكا وهمتاي روسي اش در ديداري كه روز سه شنبه خواهند داشت درباره موضوعات متعدد مربوط به خاورميانه از جمله برنامه هسته اي ايران گفتگو خواهند كرد.ارلي درجلسه توجيهي وزارت خارجه آمريكا گفت: كاندوليزا رايس گهگاهي با سرگئي لاوروف ديدار مي كند و هم اكنون فرصت خوبي ايجاد شده است تا در سفر رايس به روسيه گفتگوها درباره مسائل مختلف ادامه يابد و هماهنگي هاي لازم صورت بگيرد.آدام ارلي تاكيد كرد: خاورميانه يكي از برجسته ترين موضوعات گفتگوي رايس و لاوروف خواهد بود و ما مي خواهيم در نشست گروه كشورهاي صنعتي كه در ماه جولاي در روسيه صورت مي گيرد، در اين زمينه تصميم هاي مشترك خود را اعلام كنيم.معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا تاكيد كرد علاوه بر موضوع ايران، دموكراسي در روسيه نيز مورد بررسي قرار مي گيرد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |