يكشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۷ - Mar 5, 2006
زادبوم
Front Page

دكتر قاليباف اعلام كرد:
تلاش شهرداري براي توسعه گردشگري در تهران
طرح گردشگري درون شهري تهران به منظور استفاده از جاذبه هاي گردشگري و رونق اين صنعت از سوي شهرداري آغاز مي شود. شهرداري ، طرح گردشگري درون شهري را در تهران دايمي مي كند.
دكتر محمد باقر قاليباف، شهردار تهران در گفت وگو با ميراث خبر درباره طرحهاي شهرداري براي پويايي گردشگري در تهران گفت : «يكي از طرحهايي كه شهرداري تهران براي اجرايي شدن آن در شهر تاكيد دارد، باززنده سازي صنعت گردشگري با محور گردشگري درون شهري است تا در كنار بازيابي جايگاه آثار و فضاهاي تاريخي بتوان اين گونه قابليتها را در اختيار تمام شهروندان قرار داد.»
وي افزود: «تهران داراي جاذبه هاي گردشگري فراواني است كه در صورت تقويت اين بخش مي توان به نتايج بسيار مناسبي در بخش گردشگري درون شهري دست يافت.»
شهردار با بيان اينكه ساماندهي آثار، بناها و بافتهاي تاريخي، زمينه تقويت صنعت گردشگري را در تهران ايجاد كرده، گفت: «با اجراي طرح ساماندهي بافت تاريخي تهران اين انتظار وجود دارد كه اين مناطق شهري زمينه جذب گردشگر در سطح شهر را پيدا كنند و به همين دليل شهرداري تهران درصدد است تا شهروندان را به اين مناطق شهري هدايت كند تا آنها بتوانند از سرمايه هاي نهفته شهري به نحو مطلوبي استفاده كنند.»
پيش از اين هم شهردار از اجراي طرح پياده روسازي بافت تاريخي تهران به عنوان برنامه اي براي پر كردن اوقات فراغت و آشتي دادن شهروندان با گذشته و جاذبه هاي تاريخي پايتخت ياد كرده بود تا به دنبال آن فرهنگ گردشگري ميان شهروندان رواج پيدا كند.
در همين حال شهردار تصريح كرد: «شهرداري از ايام دهه فجر طرح گردشگري درون شهري را در شهر تهران فعال كرده و بر اساس آن انتظار مي رود با تقويت اين طرح، گردشگري درون شهري براي اولين بار در شهر به مرحله شكوفايي برسد.»
وي افزود: «شهرداري در نخستين گام، طرح گردشگري درون شهري با محوريت بازديد از فضاها و جاذبه هاي تاريخي مرتبط با ايام خاص را براي شهروندان تهراني آغاز كرد كه در راستاي اجراي آن گروههاي متعددي از تهرانيها در قالب تورهاي گردشگري داخل شهري از مكانهاي تاريخي داخل شهر ديدن كردند.»
به گفته شهردار، اين طرح، يك پروژه موقت شهري نيست و از اين پس شهرداري تهران در قالب فعاليت معاونت اجتماعي، گردشگري را به عنوان يكي از برنامه هاي مداوم اين حوزه دنبال مي كند تا گردشگري درون شهري به يكي از برنامه هاي هميشگي شهروندان تبديل شود.
بر اين اساس اين طرح به ويژه در ايام تابستان هم دنبال مي شود و انتظار مي رود در اين ايام با برنامه هاي مدون شهرداري، بسياري از فضاهاي تاريخي و جاذبه هاي گردشگري مورد بازديد گروههاي مختلف شهروندان قرار گيرد.
وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر نتيجه مذاكرات وي با سفراي ۵۴ كشور گفت: «تهران نيازمند استفاده از تجارب ساير كلانشهرهاي جهان براي استفاده مناسب از سرمايه هاي كنوني شهر و همچنين اجراي پروژه هايي براي جبران عقب ماندگي هاي كنوني در بعضي از بخشها است و در ملاقات با سفيران ۵۴ كشور نيز يكي از اهداف اساسي تعامل ميان تهران و اين كلانشهرها و پايتخت آنها دست يابي به تجربه هاي مفيد بوده است.»
وي همچنين سرمايه گذاري خارجي را براي تهران كنوني بسيار مهم و ضروري عنوان كرد و افزود: «يكي ديگر از محورهاي گفت وگو در اين برنامه استفاده از سرمايه گذاريهاي بخش خصوصي براي اجراي بسياري از طرحهاي نيمه تمام است و انتظار داريم تا با گسترش روابط بين المللي از سرمايه گذاري بخش خصوصي براي بسياري از پروژه هاي تهران استفاده كنيم.»

چشم انداز
006750.jpg
احياي صنعت گردشگري در تهران، ضرورت فراموش شده اي است كه پايتخت ايران نيز همچون ديگر نقاط كشور با آن دست به گريبان است، اين در حالي است كه جاذبه هاي گردشگري تهران هر چند به خوبي معرفي نشده، اما آنقدر هست كه به عنوان يك قطب گردشگري در كشور مورد توجه قرار گيرد. شايد بر همين اساس است كه شهردار تهران بر تقويت بخش گردشگري درون شهري تأكيد مي كند تا بلكه اين فرهنگ فراموش شده را به ميان شهروندان پايتخت بازگرداند.

كشف كشتي غرق شده ناصرالدين شاهي
006744.jpg
در تابستان سال ۷۹ خبري از شبكه استاني گيلان پخش شد؛ با اين عنوان كه «يك كشتي قديمي در ساحل يكي از روستاهاي لاهيجان به نام اميرآباد كشف شده است» . متعاقب اين خبر، نيروي انتظامي به آن نقطه مراجعه و پس از مطلع شدن از موضوع، براي كارشناسي به ميراث فرهنگي مراجعه كرد و مشخص شد كه تعدادي اشيا توسط غواصان از كف دريا به ساحل آورده شده است.
سيدمهدي ميرصالحي - سرپرست عمليات كاوش باستان شناسي زير آب سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان - در گفت وگو با ايسنا در اين باره اظهار داشت: ماهيگيراني كه در ساحل روستاي اميرآباد جزو تعاوني پره ماهيگيري آن روستا بودند، تور ماهيگيريشان به مانعي گير مي كرد و پاره مي شد. پس از غواصي مشخص شد كه اين مانع، يك كشتي قديمي غرق شده است. اشيايي از قبيل سماور، چيني، استكان، نعلبكي و به عبارتي، لوازم خانگي توسط غواصان به ساحل آورده شده بود، ضمن اين كه مقدار زيادي خرده آهن و قلع و آهن قراضه نيز جزو اشياي مكشوفه بود.
از اين كشتي اشياي مختلفي به دست آمد كه اكثر آن ها (بخصوص چيني ها) به يك شركت بسيار بزرگ به نام كوزينتسوف متعلق بوده كه به اواخر قرن نوزدهم ميلادي مربوط و به عبارتي با دوره سلطنت ناصرالدين شاه قاجار مقارن بود.

رشد صنعت  گردشگري در گرو آموزش منابع انساني
006747.jpg
يكي از فعالان عرصه ايرانگردي و جهانگردي گفت: بايد بپذيريم كه اساسي ترين نياز رشد صنعت گردشگري آموزش منابع انساني است كه داراي شاخص هاي فيزيكي و توانمنديهاي حرفه اي براي ارائه خدمات در چنين مراكزي هستند.
كريم خسرويان در گفت وگو با فارس افزود: امروز استاندارد كردن آموزش رشته هاي مختلف صنعت گردشگري مراكز آموزش و تضمين مديريت كيفيت در چنين مراكزي يكي از ضروريات است. چرا كه سرمايه گذاري كلان در هتل ها، رستوران ها، آژانس ها و ساير موسسات مرتبط، منابع انساني آموزش ديده اي را مي طلبد كه توازن بين سرمايه  و خدمات را براي سوددهي برقرار كنند.
خسرويان در ادامه تقويت روحيه كاركنان، ايجاد انگيزه، جلوگيري از حيف و ميل اموال ، استفاده بهينه از ابزار كار و پايين آوردن ضريب استهلاك، پايين آوردن درصد ضايعات ، جلوگيري از روشهاي غلط اجرايي ، تقويت شيوه هاي علمي در جهت بهبود مستمر عمليات را از مزاياي آموزش در صنعت گردشگري دانست.

عيد نوروز در ريچموندهيل كانادا
006756.jpg
پس از درخواست ثبت نوروز به عنوان عيد رسمي ايرانيان ايالت اونتاريوي كانادا، انجمن شهر «ريچموندهيل» در حومه شمالي تورنتو نيز عيد نوروز را به عنوان سال نو ايرانيان به رسميت شناخت و عيد نوروز در اين شهر براي ايرانيان تعطيل رسمي شد.
پس از ونكوور در ايالت بريتيش كلمبياي كانادا، ريچموندهيل دومين شهر كاناداست كه ۲۱ مارس، به عنوان نوروز در آن به عنوان عيد رسمي و روز تعطيل براي ايرانيان مقيم كانادا شناخته مي شود.
هدف جامعه ايرانيهاي مقيم كانادا اين است كه ابتدا نوروز را در شهرهاي كوچك، سپس در ايالتها و بعد در كل كشور كانادا رسمي كنند.

لباس زنان ايراني در كرواسي
006762.jpg
لباس هاي زنان ايراني در نمايشگاه بين المللي زاگرب كه ۹ مارس ۲۰۰۶ برگزار مي شود به نمايش در مي آيند.به گزارش خبرنگار ما، افسانه ريحاني فرد، طراح لباس كه برگزاركننده اين شوي لباس است، سعي كرده تا لباس هاي امروزي و مطابق مد روز را كه زنان ايراني مي پوشند به شركت كنندگان در نمايشگاه زاگرب نشان دهد.
اين طراح لباس گفت: طراحي لباس ها مطابق مد روز صورت گرفته و از رنگ هاي مختلف در آنها استفاده شده، ولي ويژگي پوشيدگي كه دارد، ايراني بودن آنها را نشان مي دهد.وي افزود: اين نمايشگاه به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و اداره امور ايرانيان خارج از كشور برگزار مي شود و مجري برنامه در كشورهاي خارجي سفارتخانه هاي ايران در كشورها و رايزني هاي فرهنگي هستند.
ريحاني فرد هدف از برگزاري اين نمايشگاه را آشنايي با نحوه پوشش زنان ايراني و زيبايي پوشش آنها در عين پوشيده بودن عنوان مي كند.

ضرورت استفاده از توانمندي نيروهاي
مسلح در بلاياي طبيعي
گروه شهري: رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در سخناني در همايش توانمندي هاي وزارت دفاع در حوادث غير مترقبه نقش نيروهاي مسلح را در برنامه ريزي براي پيشگيري، آمادگي و مقابله با حوادث و سوانح مهم و اساسي توصيف كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، مازيار حسيني با اشاره به اينكه در تمام جهان مديريت بحران در حوادث و سوانح امري حاكميتي محسوب مي شود، تاكيد كرد: از همين رو بايد شرايط مناسب براي استفاده از امكانات و توانمندي هاي بالاي نيروهاي مسلح و مشاركت بيشتر اين نيروها در حوزه رويارويي با سوانح و حوادث فراهم آيد.
وي سپس با يادآوري اينكه ايران در زمره ۱۰ كشور بلاخيز دنيا قرار دارد، افزود: استعداد لرزه خيزي كشور بسيار بالاست و از طرف ديگر مشكلات موجود در شهرها و روستاها از جمله وجود بافت هاي فرسوده و غيرايمن، شاخص خطر پذيري و آسيب پذيري را افزايش داده است
حسيني گفت: با وجود آنكه بارها زمين لرزه و سيل به بروز خسارت جاني و مالي منجر شده است، اما كماكان نسبت به اين خطرات توجه كافي نمي شود و نمونه آن تداوم ساخت و ساز در حريم رودخانه ها، روي خطوط گسل و زمين هاي پرشيب است.
وي توجه به ساير بلاياي طبيعي همچون زمين لرزه، سيل، توفان، سنگ ريزش و خشكسالي را نيز ضروري خواند و گفت: آسيب ها و خسارات وارده در اين بخش نيز قابل توجه است و نبايد از پيشگيري و آمادگي در برابر چنين حوادثي غفلت كرد.
حسيني به رابطه معكوس ميان توسعه يافتگي و ميزان تلفات و خسارت ناشي از حوادث و بلايا اشاره كرد و گفت: هر چه در بخش پيشگيري و آمادگي سرمايه گذاري و كار بيشتري انجام شود در مقابل حوادث و سوانح ، ايمني بيشتري نصيبمان مي شود. بنابراين راهبرد كلان بايد حركت به سمت مديريت خطرپذيري و كاهش ريسك با بكارگيري شيوه هاي پيشگيري و آمادگي به جاي مديريت مقابله باشد و البته بايد در نظر داشت كه اين راهي طولاني است و يك روزه طي نمي شود.

پارك ملي درياچه اروميه به شدت نيازمند آب است
مديركل محيط زيست آذربايجان غربي گفت: پارك ملي درياچه «اروميه» به شدت نياز به آب دارد.
كيومرث كلانتري در گفت وگو با ايسنا افزود: با توجه به خشكسالي دهه اخير تراز آب درياچه اروميه به پايين ترين حد خود در ۳۵ سال گذشته رسيده است و براي احياء و زنده نگهداشتن اين زيست بوم باارزش نيازمند بارش نزولات آسماني هستيم تا شاهد درياچه اي با شرايط زيستي مناسب باشيم.
وي درياچه اروميه را يكي از تالاب هاي بين المللي ثبت شده در كنوانسيون رامسر خواند و گفت: اين درياچه همچنين به عنوان پارك ملي و ذخيره گاه زيست كره، بزرگترين درياچه كشور و دومين درياچه شور جهان است.
مديركل محيط زيست آذربايجان غربي گفت: پارك ملي درياچه اروميه داراي دو اكوسيستم خشكي و آبي است كه در بخش آبي، گونه اي سخت پوست به نام در «آرتيمياي اروميه» ، زيست مي كند كه لازم است شرايط زيستي مناسبي براي اين تنها آبزي درياچه فراهم شود.
وي تصريح كرد: در اكوسيستم هاي خشكي پارك ملي اين درياچه كه در شرايط پرآبي حدود ۱۰۲ جزيره است تنوع زيستي ويژه اي وجود دارد، به طوري كه هم اكنون ۹۰۰ رأس قوچ، ميش در جزيره «قربون داغي» (كبودان) و حدود ۲۰۰ راس گوزن زرد ايراني در جزيره «اشك» وجود دارند.
مديركل محيط زيست آذربايجان غربي پرندگان فلامينگو و پليكان را از شاخص ترين پرندگان درياچه اروميه عنوان كرد و يادآور شد: در سال جاري به علت پايين بودن سطح تراز آب اين درياچه، پرندگان به خصوص فلامينگوها دچار نمك گيري شده بودند كه در اين راستا در طول ۷ ماهه گذشته بيش از ۴۰۰ قطعه از پرندگان كه گرفتار نمك گيري شده بودند، توسط محيط بانان و كارشناسان حفاظت محيط زيست از آب گرفته و پس از شست وشو، درمان و حلقه گذاري در تالاب هاي حاشيه جنوبي پارك ملي اين درياچه رها شده اند.
وي اظهار داشت: پارك ملي درياچه اروميه و تالاب هاي آب شيرين اطراف آن محل تخمگذاري گونه هاي مختلفي از پرندگان از جمله فلامينگو، پليكان سفيد، نوك قاشقي، انواع كاكائي ها و انواع گونه هاي مختلف اردك بوده كه از گونه هاي بارز آن مي توان به اردك سرسفيد اشاره كرد.

معاون راهور ناجا خبرداد:
افزايش۵ برابري نظارت پليس مخفي بر اتوبوسها
006759.jpg
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اعلام اين كه تعداد سفرها با اتوبوس در نوروز امسال، بر اساس پيش بيني ها حداقل ۵۰ درصد افزايش مي يابد، به كليه ارگانها و شركتها توصيه كرد كه از بكارگيري اتوبوسهاي غيراستاندارد و رانندگان غيرحرفه اي براي جابجايي مسافر خودداري كنند.
سردار رويانيان در گفت وگو با ايسنا با اشاره به كاهش ۱۵ تا ۱۷ درصدي تصادفات اتوبوس ها و ۳۰ درصدي كشته ها و تلفات جاده اي در بخش وسايط نقليه عمومي طي ۱۱ ماه نخست سال جاري تأكيد كرد: بيش از يكصد شركت وسايط نقليه عمومي متخلف (كاميون و اتوبوس) در اين مدت تعطيل شد.
وي به كاهش ۱۷ درصدي تصادفات دسته جمعي و ۴۰ درصدي كشته هاي اين تصادفات در اين مدت اشاره كرد و گفت: جلب مشاركت رانندگان و شركت ها، افزايش تعامل بين پليس،  سازمان راهداري و شركت هاي مسافربري، انتخاب، تشويق و تقدير از رانندگان نمونه كه سال گذشته مرحله اول آن با معرفي ۱۱۰ راننده نمونه انجام يافت و امسال نيز مرحله دوم پس از عيد اجرا مي شود و افزايش ۵ برابري تعداد پليس هاي مخفي در اتوبوس ها موجب شده كه ديدگاه رانندگان اين وسايط نقليه تغيير كرده و شاهد كاهش ميزان تصادفات اين وسايط نقليه در كشور باشيم.
سردار رويانيان افزود: امسال براي نخستين بار سرعت و تاخوگراف تمامي اتوبوس ها در ۶۵ پاسگاه كشور مورد كنترل قرار مي گيرد.
وي با اشاره به افزايش ۲ برابري كاروان هاي راهيان نور در نوروز امسال و تقارن نوروز با ۲۸ صفر و افزايش مسافران مشهد و حرم رضوي(ع) گفت: بر اين اساس پيش بيني مي كنيم تعداد سفرها با اتوبوس در كشور حداقل ۵۰ درصد افزايش يابد كه اين امر ما را نگران مي كند، چرا كه با افزايش حجم سفر، ميزان خطر نيز افزايش مي يابد.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي افزود: بنابراين به كليه رانندگان اتوبوس ها توصيه اكيد مي كنيم كه قوانين را رعايت كنند.
وي همچنين از ممنوعيت تردد اتوبوسهاي غيرايمن خبر داد و گفت: به كليه ارگانهاي دولتي و مسئولان كاروانهاي راهيان نور توصيه مي كنيم كه از بكارگيري اتوبوسهاي غيراستاندارد كه نبايد در سفرهاي طولاني مورد استفاده قرار گيرند و رانندگان غيرحرفه اي كه مجوز و دفترچه رانندگي در جاده ندارند، جداً خودداري كنند چرا كه مأموران پليس راه موظف شدند از تردد اين وسايط نقليه با مسافر در جاده ها جلوگيري كنند.
وي از افزايش تعداد پليس هاي مخفي در اتوبوس ها طي ايام نوروز خبر داد و گفت: برنامه ريزي هايي در حال انجام است تا كنترل هاي ايستگاهي اتوبوس ها در تمامي شهرها انجام شود.
۱۰ هزار پليس راهنمايي و رانندگي براي تأمين امنيت مسافران نوروزي
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: ۱۷۰۰ تيم گشت و ۱۰ هزار پليس راهنمايي و رانندگي با همكاري مردم در قالب طرح نوروزي امنيت مسافران نوروزي را تأمين مي كنند.
سردار رويانيان خاطر نشان كرد: سرعت ، عجله ، شتاب و رانندگي به هنگام خستگي به همراه انحراف به چپ و راست غير مجاز از جمله خطراتي هستند كه جان و مال مسافران نوروزي را تهديد مي كند و بايد از آن پرهيز كرد. وي در خصوص كافي يا ناكافي بودن نيروها و گشت هاي نوروزي مستقر در جاده ها، تأكيد كرد: از نگاه نيروي انتظامي اين تعداد كافي نيست و تنها دليل آن نيز كمبود امكانات و بودجه است. لذا از مردم و نهادهاي مردمي مي خواهيم در برقراري امنيت و نظم در جاده هاي كشور با پليس همكاري كنند.
تغيير ساعات اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها در سال ۸۵
سردار محمد رويانيان، در گفت وگو با ايلنا، با تأكيد بر لزوم تغييرات اساسي در طرح تردد زوج و فرد خودروها براي سال آينده، گفت: در سال جاري، طرح تردد زوج و فرد در روزهاي پنج  شنبه اعمال نمي  شود؛ اما اين امكان وجود دارد كه در سال آينده اين محدوديت تا ظهر پنج  شنبه نيز اعمال شود.
وي افزود: راهنمايي و رانندگي پيشنهادات خود را در خصوص ايجاد اصلاحاتي در طرح تردد زوج و فرد خودروها به شوراي عالي ترافيك ارائه داده كه در صورت تصويب، اجرايي خواهد شد.
رويانيان، با تأكيد بر اينكه در چند ماه آينده، طرح تردد زوج و فرد به شكل فعلي پاسخگو نيست، يادآور شد: ممنوعيت تردد خودروهاي تك  سرنشين در بعضي ساعات روز، از راهكارهاي مناسب در خصوص حل معضل ترافيك تهران است كه امكان اجراي آن براي سال آينده وجود دارد. وي گفت: طرح ممنوعيت تردد خودروهاي تك  سرنشين مي  تواند جايگزين طرح تردد زوج و فرد خودروها شود كه در حال حاضر اين طرح تنها در حد يك پيشنهاد از سوي راهنمايي و رانندگي اعلام شده است.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي خاطرنشان كرد: امكان افزايش يا كاهش محدوده طرح تردد زوج و فرد خودروها در سال آينده وجود دارد و ساعات اجراي آن نيز قطعاً تغيير خواهد كرد. به گفته وي، در حال حاضر راهنمايي و رانندگي، شهرداري و وزارت كشور مشغول مطالعه و بررسي در خصوص نحوه ادامه اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها در سال آينده هستند.
رويانيان افزود: در سال ۸۵ اجراي طرح زوج و فرد از روز ۱۵ فروردين   ماه مجدداً آغاز خواهد شد.

حمايت شوراي شهر از شهرداري
براي بررسي مجدد ترن هوايي
006753.jpg
پروژه احداث مونوريل از جمله پروژه هاي بحث برانگيزي است كه نظرات متفاوتي را برانگيخته است. در اين ميان مهندس اميررضا واعظي آشتياني، عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر اين كه هرگونه بررسي و نظر كارشناسي در خصوص تغيير مسير مصوب مونوريل از صادقيه تا فرودگاه مهرآباد، بدون جلب نظر كميسيون عمران و كميته حمل و نقل شوراي شهر تهران امكان پذير نيست، در گفت وگو با خبرگزاري مهر گفته است: كساني كه معتقدند طرح احداث ترن هوايي در مسير صادقيه - فرودگاه مهرآباد غيركارشناسي بوده است، افرادي هستند كه با مفاهيم «شهر» ، «ترافيك تهران» و تقسيم بار ترافيك بيگانه اند.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني با تاكيد بر اين كه طرح احداث مونوريل در مسير صادقيه - فرودگاه قرار بود به صورت پايلوت و به منظور سنجش ميزان كارايي اين طرح اجرا شود، تصريح كرد: در حال حاضر فلكه صادقيه تبديل به يكي از ميادين اصلي شهر تهران شده است؛ ضمن اين كه در شرايط فعلي مسافران۲ي كه به فرودگاه مهرآباد مراجعه مي كنند، مجبور هستند ابتدا به سمت ميدان آزادي آمده و از آنجا به سمت جنوب، مركز و شمال تهران تقسيم شوند كه نتيجه اين وضع، بروز بار سنگين ترافيكي در ميدان آزادي است كه شاهد آن هستيم.
وي با تاكيد بر اين كه احداث ترن هوايي بين فرودگاه - صادقيه موجب كاهش بار سفر از مهرآباد به آزادي خواهد شد، تصريح كرد: در اين شرايط صرفاً مسافراني كه قصد دارند مسير خود را به مركز و جنوب ادامه دهند، مي توانند از طريق فرودگاه به آزادي آمده و افرادي نيز كه مي خواهند به مركز و شمال غرب تردد كنند، از طريق ترن هوايي مسير مهرآباد به صادقيه را انتخاب كنند.
آشتياني در خصوص استدلال منتقدان مسير فعلي ترن هوايي كه انتقال فرودگاه مهرآباد را مطرح مي كنند، تصريح كرد: در صورتي كه فرودگاه مهرآباد منتقل شود، قطعاً زمين آن بلااستفاده نخواهد ماند، بلكه اين فضا به كاربري هايي همچون بوستان، محل تفريح شهروندان، واحدهاي مسكوني، تجاري و اداري تبديل خواهد شد. بنابراين، وجود چنين خطي در اين مسير كاملاً ضروري است.
خزانه دار شوراي شهر تهران با تاكيد بر اين كه هزينه احداث ترن هوايي به مراتب كمتر از مترو خواهد بود، اظهار داشت: مونوريل از نظر زمان احداث كوتاه تر، داراي آلودگي صوتي و زيست محيطي كمتر و نسبت به مترو از سرعت به مراتب بيشتري برخوردار است. وي با تاكيد بر اين كه مترو، اتوبوس، تاكسي و مونوريل همگي مكمل حمل و نقل عمومي شهر تهران محسوب مي شوند، تصريح كرد: احداث مونوريل به تنهايي مشكل ترافيك تهران را حل نخواهد كرد اما تمام وسايل نقليه عمومي مي توانند به عنوان يك سيستم حمل و نقل عمومي كارا و مطمئن، ايفاي نقش كنند.
آشتياني با بيان اين كه شوراي شهر پروژه مونوريل را فراموش نكرده است، افزود: شوراي شهر حمايت معنوي خود را با توجه به مصوبه اي كه براي ترن هوايي داشته دنبال مي كند اما بنا به دلايلي كه براي پيمانكار قبلي پيش آمد و همچنين مشكلاتي كه در دوره قبلي وزارت كشور ايجاد شد، باعث بروز برخي نااميدي ها در ادامه روند پروژه مذكور شد كه اميدواريم شهرداري در اين دوره با بررسي مجدد، طرح احداث مونوريل را آغاز كند تا در صورت موفق بودن مسير آزمايشي اين طرح، به تدريج اين پروژه در اطراف تهران توسعه يابد.
عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران با تاكيد بر اين كه بهترين مسير اجراي پروژه مونوريل در حال حاضر همين مسير صادقيه - فرودگاه مهرآباد است، تصريح كرد: هرگونه تصميم براي بررسي و تغيير مسير مصوب نيازمند طرح در كميسيون عمران و كميته حمل و نقل است كه فعلاً نظر اين كميته همان مسير مصوب قبلي صادقيه - مهرآباد است.

بي انگيزگي محيط بانان در برخورد با شكارچيان غيرمجاز
وضعيت نامناسب معيشتي اغلب محيط بانان ، موجب شده برخي از اين افراد براي رفع مشكلات مالي خود ، با شكارچيان غير مجاز همكاري كنند.
يك كارشناس محيط زيست در گفت وگو با مهر افزود: درآمد محيط بانان متناسب با سختي كار و حساسيت هاي اين شغل نيست و اكثر آنان از وضعيت حقوقي خود گلايه مند هستند.
اسرافيل شفيع زاده افزود: در اغلب مناطق حفاظت شده محيط بانان تجهيزات لازم برخورد با شكارچيان غيرمجاز را ندارند. لذا براي مقابله با آنان همواره با مشكلات عديده اي مواجه هستند.
وي گفت: كمبود امكانات و درآمد ناچيز باعث شده محيط بانان انگيزه خود را براي مقابله با شكارچيان از دست داده و اين امر به طور حتم مي تواند خطر جدي براي حيات وحش محسوب شود.
شفيع زاده تصريح كرد: تجهيزات در اختيار محيط بانان ، حتي جوابگوي حفاظت از خودشان هم نيست. لذا ، در برخي مواقع شاهد كشته شدن محيط بانان در مناطق حفاظت شده هستيم.
به اعتقاد وي ، سازمان حفاظت محيط زيست بايد سيستم هاي اطلاع رساني محيط بانان را تقويت كرده و همچنين به دنبال چاره اساسي براي بهبود وضعيت مالي اين قشر باشد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |