سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۳۹
آنفلوآنزاي مرغي جام جهاني را تهديد مي كند
002514.jpg
جواد نصرتي
از سال 2003 تاكنون كه آنفلوآنزاي مرغي در جنوب شرقي آسيا مشاهده شد 90نفر جان خود را به خاطر آلوده شدن به اين ويروس از دست داده اند؛ تا جايي كه فروش ماكيان در ايتاليا، يونان و فرانسه كاهش يافت و در ايران هم چند مورد آلودگي پرندگان به اين ويروس تأييد شد. با اين وجود هنوز هم گوشت مرغ، غذاي اصلي ميهماني ها در ايران است.
برنامه غذايي هفتگي ادارات، دست كم يك وعده گوشت مرغ را در نظر گرفته اند و كباب تركي مرغ هنوز لذيذترين غذاي خيابان هاي پايتخت است. مسئله به همين سادگي است چون هنوز نگراني هاي جهاني مربوط به اين ويروس مهلك جدي گرفته نشده است. گويي بالاخره قرار است ما هم با اين نگراني ها درگير شويم.
در آلمان خبرهــــاي ناخوشايندي از برگزاري جام جهاني به گوش مي رسد و با پيداشدن جسد چند قوي بيمار در جزاير درياي بالتيك، برخي از لغو جام جهاني در اين كشور خبر مي دهند.
اما آيا پيدا شدن چند قوي مرده، واقعاً جام جهاني را لغو خواهد كرد؟ آيا برنامه 3/1 ميليارد يورويي ساخت ورزشگاه ها، شور و شوق مردمي كه تيم ملي كشورشان پس از پشت سر گذاشتن هفت خوان رسيدن به جام جهاني به اين جام رسيده اند، قراردادهاي چند ميليارد دلاري تبليغاتي، ميليون ها بليت پيش فروش شده و ميليون ها دلار هزينه برگزاري مسابقات به هدر خواهد رفت؟
جواب يك كلمه است؛ نه. نه تا وقتي كه اين ويروس به نوع جهش يافته اي كه مي تواند از طريق انسان ها انتقال يابد تبديل شود؛ البته اگر اين ويروس به نوع خطرناك تري كه بتواند همچون سال 1919 جان ده ها ميليون نفر را بگيرد تبديل شود، فوتبال آخرين چيزي خواهد بود كه انسان به آن فكر خواهد كرد.
اين مسئله هر چند نخواهد توانست با وضع فعلي، جام جهاني را لغو كند، اما سوژه خوبي براي برخي روزنامه نگاران آلماني به شمار مي رود. روزنامه پرفروش و پوپوليستي بيلدتسيتونگ آلمان با تيتر آيا جام جهاني لغو خواهد شد؟ كارشناسان هشدار مي دهند برگزاري مسابقات جام جهاني را به چالش كشيده است و جالب اينكه برخي كارشناسان و سياستمداران آلماني هم از اين نظريه حمايت كرده اند.
اين روزنامه به نقل از كلاوس اشتور- يكي از كارشناسان سازمان بهداشت جهاني- چنين نقل كرده است: اگر آنفلوآنزاي مرغي نوع خطرناك در جام جهاني شيوع پيدا كند، ادامه آن نياز به شهامت زيادي خواهد داشت .
مخالفت ها
اين اقدام جنجال برانگيز روزنامه بيلد، اما مخالفت هاي زيادي را برانگيخته است. ويلهلم پريزماير- نماينده پارلمان آلمان- يكي از منتقدان سرسخت چنين جريان هاي رسانه اي ويرانگري در آلمان است و با عصبانيت چنين اقداماتي را تقبيح مي كند: تلاش هايي براي ايجاد حساسيت ميان مردم در رسانه ها انجام مي گيرد و كساني كه مي خواهند با ارائه چنين نظريات بي اساسي خود را مطرح كنند بي مسئوليت ترين افراد جامعه هستند .
اين شايعات در حالي در آلمان دهان به دهان و رسانه به رسانه رواج پيدا مي كنند كه نوع فعلي ويروس آنفلوآنزاي مرغي (H5N1) فقط از پرندگان به انسان منتقل مي شود و در تنها موردي هم كه در ويتنام از ويروس انسان به انسان گزارش شده است ، هنوز جاي شك و ترديد وجود دارد. اين مورد به مادر و فرزندي مربوط مي شود كه ابتدا فرزند به ويروس مبتلا شده است و مادر كه چند روز تماس نزديك با او داشته پس از او به ويروس مبتلا شده است.
پزشكان معتقدند از آنجا كه اين مادر در مكاني قرار داشته است كه فرزندش به ويروس مبتلا شده است احتمال دارد عامل انتقال ويروس به او همان عاملي باشد كه فرزند از طريق آن به بيماري مبتلا شده است. جدا از تمام اينها، نكته مثبتي كه در مورد اين بيماري وجود دارد اين است كه چرخه انتقال ويروس در انسان ها فقط به يك نفر ختم مي شود و در صورتي كه ويروس از شخصي به شخص ديگر منتقل شود ديگر به انسان ديگري منتقل نخواهد شد.
با اين حال آنفلوآنزاي مرغي هر چه كه باشد خطري براي برگزاري جام جهاني به شمار مي رود، اما مسئولان آلماني حتي اين فرضيه را هم رد كرده اند و با اشاره به برگزاري مسابقات المپيك زمستاني در تورين، لغو برگزاري مسابقات جام جهاني آلمان را غيرممكن مي دانند. يكي از مسئولان آلماني، اين چنين عنوان مي كند: در حال حاضر صحبت از لغو جام جهاني، غيرمنطقي است. اين صحبت ها در حالي مطرح مي شود كه با وجود پيداشدن جسد چند قوي بيمار در سيسيل ايتاليا، هيچ كس حتي به فكر لغو بازي هاي المپيك زمستاني تورين ايتاليا نيفتاد .
كشف اين اجساد با پيدا شدن جسد چند قوي بيمار در يونان و بلغارستان همزمان بوده است و وزارت بهداشت ايتاليا آلوده بودن اين پرندگان به ويروس H5N1 را تأييد كرده  است.
در آلمان اعلام خبر پيدا شدن جسد چند پرنده به دليل مشكلات بوروكراتيك با تأخير چندروزه اي همراه بود، اما بلافاصله پس از اعلام مشاهده ويروس آنفلوآنزا در آلمان صدها سرباز ارتش به منطقه روگن فرستاده شدند تا اجساد پرندگان را جمع آوري و معدوم كنند. مسئولان ارتش آلمان براي يافتن اين اجساد از دوربين هاي شناسايي جنگنده هاي تورنادو استفاده كردند. پس از آن تمام مراكز پرورش طيوري كه در مجاورت منطقه آلوده قرار داشتند شناسايي شدند و اقدامات لازم براي جلوگيري از شيوع ويروس در آنها اعمال شد. مسئولان آلماني كه اين مسئله را بسيار جدي تر از ديگر كشورها گرفته اند حتي خودروهايي را كه در حال عبور از منطقه بودند شناسايي كرده و همه آنها را ضدعفوني كردند تا ويروس به ديگر مناطق آلمان منتشر نشود. البته چندين مورد مرگ مشكوك پرندگان در مناطق مركزي آلمان هم گزارش شده است.
ادامه شيوع
با توجه به منطقه گسترده پراكندگي ويروس آنفلوآنزا و سرعت شيوع آن، پيش بيني رسيدن اين ويروس به كشورهاي اروپايي چندان هم سخت نبود. در اين ميان فقط مسئله زمان مطرح بود و مسئولان دولتي آلمان مي توانستند به جاي اينكه منتظر رسيدن ويروس به آلمان بنشينند و پس از مشاهده آن اقدامات بهداشتي لازم را انجام دهند، در حالتي فعال منتظر رسيدن ويروس باشند.

پيشخوان
002508.jpg
شانگهاي ديلي
نمايندگان حاضر در اجلاس كميته مشاوران سياسي جمهوري خلق چين خواستار برقراري صلح در تنگه تايوان شدند.روزنامه شانگهاي ديلي با اختصاص دادن اين موضوع براي خبر و عكس اول خود به نقل از ژيا كينگلين رئيس اين اجلاس نوشته است: ما هيچ گاه استقلال تايوان را نخواهيم پذيرفت. از سوي ديگر دولت چين اعلام كرده است بودجه نيروهاي مسلح اين كشور در سال آينده حدود 15 درصد افزايش يافته و به 35 ميليارد دلار خواهد رسيد.
002505.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به ديدار ژاك شيراك- رئيس جمهوري فرانسه- از عربستان سعودي اختصاص داده است.به نوشته اين روزنامه هدف از انجام اين سفر تقويت روابط اقتصادي دو كشور است اما همكاري امنيتي و تدابير مقابله با تروريسم نيز در برنامه گفت وگوهاي سران فرانسه و عربستان سعودي قرار دارد.ژاك شيراك اولين رهبر يك كشور غيرعربي است كه در مجمع مشورتي عربستان سعودي يا مجلس شوراي اين كشور سخنراني مي كند.

نگاه
جام پردردسر
002511.jpg
آن روزي كه آلماني ها در رقابتي نفس گير با ديگر كشورها و تنها با كسب يك راي بيشتر ميزباني جام جهاني 2006 را از آن خود كردند، همه مي دانستند برگزاري چنين تورنمنتي سختي هاي بسيار زيادي دارد. خود آنها هم انتظاري جز اين نداشتند اما مشكلاتي كه امروز در برابر آنها قدعلم كرده اند چند برابر سخت تر از آن چيزي است كه آلمان ها انتظار آن را مي كشيدند.
به طوركلي مي توان مشكلات عمده برگزاري مسابقات جام جهاني در آلمان را كه مسئولان آلماني با آنها دست و پنجه نرم مي كنند، موارد زير دانست:
1 - تهديدات تروريستي: پس از واقعه يازده سپتامبر هر رويدادي كه در سطحي بين المللي برگزار شود بالقوه هدف تروريستي به شمار مي رود. از اين رو برگزاري جام جهاني به عنوان يكي از مهم ترين رويدادهاي بين المللي نيازمند تدابير شديد امنيتي است. آلمانها براي ايجاد امنيت مطلق اقدامات زيادي انجام دادند كه جديد ترين آن استفاده از سربازان ارتش آلمان براي برقراري امنيت در جام جهاني است، هر چند اين اقدام انتقادات زيادي را به همراه داشته است.
۲ - وضعيت فيزيكي ورزشگاهها: مسئولان آلماني پس از انتخاب شدن به عنوان ميزبان جام جهاني چندين طرح عظيم ساخت ورزشگاه را به مرحله اجرا درآوردند تا از آنها كنار استاديوم هاي فعلي خود استفاده كنند.
در حالي كه همه نقطه قوت جام جهاني 2006 را ورزشگاههاي آلمان مي دانستند گروهي در آلمان به نام صندوق حمايت از مصرف كنندگان پس از بررسي ورزشگاه هايي كه قرار است مسابقات جام جهاني در آنها برگزار شود ايرادات فراواني بر آنها وارد دانست. از جمله اين ورزشگاه ها، ورزشگاه المپيك برلين بود كه قرار است فينال جام جهاني در آن برگزار شود. اين ايرادات هر چند از سوي مسئولان برگزاري مسابقات به شدت رد شدند اما نگراني هايي را در مورد امنيت ورزشگاه ها ايجاد كردند.
۳ - آخرين دردسر و به نوعي بزرگ ترين دردسري كه مسئولان برگزاري مسابقات جام جهاني با آن روبه رو شده اند، آنفلوآنزاي مرغي است.
بيماري اي كه روزي هيچ كس فكر نمي كرد حتي از سرماخوردگي بيشتر دردسرساز شود، اين روزها به عنوان خطر شماره يك جهان حتي اين قدرت را يافته كه يكي از محبوب ترين رويدادهاي ورزشي جهان را تا مرز الغاء پيش ببرد. بايد منتظر ماند و ديد آيا مسئولان آلماني خواهند توانست همچون مشكلات قبلي، از اين دردسر ناخواسته هم عبور كنند يا نه.

جهانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
عكاس خانه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |